deze verhalen zijn geschreven in een tijd waarin het belangrijk werd geacht om te weten hoe een verhaal is overgebracht. Dat idee dat dit belangrijk is, is er pas sinds kort. Vroeger boeide het niemand iets. Net zoals wie de schrijver is van een verhaal. Nu vindt men dat belangrijk, vroeger niet.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:00 schreef Amerauder het volgende:
In The Return of the King, het derde deel van The Lord of the Rings, wordt bekend gemaakt hoe dit verhaal de overlevering heeft bereikt: Het was Sam die die het verhaal heeft opgetekend in het boek van Bilbo, en via die weg is het uiteindelijk bij ons terecht gekomen.
De film Watchmen opent met een citaat uit het dagboek van één van de hoofdpersonen, Rorschach. Aan het einde komen we er achter dat ditzelfde dagboek, waarin de belangrijke gebeurtenissen van het verhaal vermeld staan, naar de pers is gestuurd.
Is dat zo, is dat iets nieuws?quote:Op maandag 2 januari 2023 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
deze verhalen zijn geschreven in een tijd waarin het belangrijk werd geacht om te weten hoe een verhaal is overgebracht. Dat idee dat dit belangrijk is, is er pas sinds kort. Vroeger boeide het niemand iets. Net zoals wie de schrijver is van een verhaal. Nu vindt men dat belangrijk, vroeger niet.
Dat is wel gerelateerd ja. Ik vind dat principe mooi uitgedrukt door Heisenberg toen hij schreef:quote:Op maandag 2 januari 2023 22:30 schreef .Regenstorm het volgende:
Is dat ook niet iets wat vanuit de Kwantummechanica blijkt, dat onze waarneming invloed heeft op deeltjes?
Dus, wat wij zien staat niet los van ons, we zijn er onderdeel van, hebben er deel aan. Wij leveren een bijdrage aan de dingen die wij waarnemen.quote:Wat we waarnemen is niet de natuur zelf, maar de natuur blootgelegd aan onze methode van vragen.
Dat is dus de vraag: hoe ver kunnen we dit doortrekken? Als de waarneming invloed heeft op het waargenomene, wat betekent dit dan voor het waargenomene als de waarnemer er niet zou zijn? Wat zou er nog van over blijven? En valt daar nog wel wat over te zeggen?quote:Op maandag 2 januari 2023 22:30 schreef .Regenstorm het volgende:
Kun je dat niet doortrekken naar wat je in je laatste alinea's beschrijft (voor de vergelijking met films)?
Een aantal van de evangeliën zijn toch ook opgetekend op basis van dromen en visioenen? Men zag Jezus in een droom. Dat lijkt me een zeer heldere, duidelijke en met name eerlijke bronvermelding, waar menig hedendaagse auteur nog wat van op zou kunnen steken!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:09 schreef Haushofer het volgende:
Kijk ook eens in de evangeliën hoeveel scenes worden vermeld waarbij je je afvraagt hoe deze gesprekken zijn opgetekend. Dat deden vroege historici veelvuldig: gesprekken historischboptekenen in de geest van het verhaal zoals zij het waarschijnlijk achtten.
Geen idee. We weten niet wat de precieze bronnen zijn of onder welk genre de evangelieën precies vallen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:38 schreef Amerauder het volgende:
Een aantal van de evangeliën zijn toch ook opgetekend op basis van dromen en visioenen?
Haha oké meneer ik-weet-alles-al, leg ons maar eens eventjes haarfijn uit hoe dat alles in elkaar steekt dan!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk dat je een eind op weg bent in je begrip, maar dat je een beetje theoretisch blijft hangen. Zoals met je voorbeeld van het geluid dat wel of niet bestaat als er niemand luistert.
Oké, de waarneming (niet de waarnemer, dat is alweer een invulling) is transcendent – dat zou kunnen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
Waar is nu die waarnemer? De 'ik ben', de tijdloze en onveranderlijke Ik die alle simulaties kan meemaken. De 'ik ben' is niet lokaliseerbaar. Hij staat buiten de ruimtetijd. Hij is volledig onpersoonlijk, hij is abstract. Hij is overal en nergens. Hij is niet theoretisch te benaderen maar hij is de bron van alle ervaringen. Zonder waarnemer is er geen beleving.
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
Waar is nu die waarnemer? De 'ik ben', de tijdloze en onveranderlijke Ik die alle simulaties kan meemaken. De 'ik ben' is niet lokaliseerbaar. Hij staat buiten de ruimtetijd. Hij is volledig onpersoonlijk, hij is abstract. Hij is overal en nergens.
Ik denk dat je een eind op weg bent in je begrip, maar dat je een beetje theoretisch blijft hangen. Zoals met je voorbeeld van het "ik" dat "alle simulaties kan meemaken", "overal en nergens" is en "buiten de ruimtetijd staat". Hij is theoretisch niet benaderbaar.
Dat de wereld zonder onze waarneming voor ons niet meer bestaat lijkt mij helder, voor mij begint het probleem zodra we het waarnemen uitsluitend koppelen aan ons menselijk bewustzijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:30 schreef Amerauder het volgende:
Dus, wat wij zien staat niet los van ons, we zijn er onderdeel van, hebben er deel aan. Wij leveren een bijdrage aan de dingen die wij waarnemen.
[..]
Dat is dus de vraag: hoe ver kunnen we dit doortrekken? Als de waarneming invloed heeft op het waargenomene, wat betekent dit dan voor het waargenomene als de waarnemer er niet zou zijn? Wat zou er nog van over blijven? En valt daar nog wel wat over te zeggen?
Ayn Rand heeft eens gezegd: “Ik zal niet sterven, het is de wereld die zal ophouden te bestaan.” Dat vind ik maar niets, veel te individualistisch. Maar, als we dit doortrekken naar het hele mensenras, naar de mensheid als zodanig, dan vind ik er wel wat voor te zeggen. Geen mensen, dan ook geen wereld meer.
De wereld, voor ons..?quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:34 schreef Jappie het volgende:
Dat de wereld zonder onze waarneming voor ons niet meer bestaat lijkt mij helder,
Oké, daar zit wat in, en ik vraag het me inderdaad af: in hoeverre is wat basen en zuren doen met waarnemen te vergelijken?quote:Op woensdag 4 januari 2023 16:34 schreef Jappie het volgende:
In mijn optiek is het bestaan van basen en zuren en eigenlijk elke willekeurige chemische (re)actie een gevolg van een waarneming in overdrachtelijke zin. Indien er geen identificatie zou bestaan van wat eigen of niet eigen is en vervolgens geen gevolg van die conclusie zou de reactie naar mijn idee nooit kunnen plaatsvinden.
Nou – er was misschien wel ‘iets’, misschien waren er ‘trillingen’ of ‘bewegingen’ of iets dergelijks, maar ‘geluid’ was het nog niet. Als de zintuigen zich naar deze trillingen ontwikkeld hebben dan kan er pas van ‘geluid’ sprake zijn op het moment dat de relatie tussen trilling en zintuig tot stand is gebracht: geluid is een wisselwerking en kan alleen als relatie begrepen worden.quote:Op donderdag 5 januari 2023 11:38 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer geluid zonder waarnemer niet zou (kunnen) bestaan dan had het gehoororgaan nooit kunnen evolueren.
En hadden we dus nooit oren gekregen.
Dit geldt dan toch ook voor de ontwikkeling van alle zintuigen waarmee het leven iets waarneemt.
Heel mooi deze schetsen van hoe men vroeger tegen deze zaken aan keek! Zo lekker vrolijk en tegelijkertijd heel accuraat weergegeven hoe onbeholpen de mens toch eigenlijk is!quote:Op donderdag 5 januari 2023 11:38 schreef Watuntrik het volgende:
De nachtmare was ook een shapeshifter, ze kon verschijnen in gedaante van een klein zwart marterachtig dier of een mooie jonge vrouw (elf), of als zwart of wit paard of verscheen als rook en mist, kwam zo ook nooit door de deur maar wel door het raam of andere kieren en gaten naar binnen. Dat de nachtmare zich in paard kon veranderen en deze heidense folklore langzaam verloren ging tijdens het christendom werd later met volksetymologie de associatie met de merrie gemaakt (van een andere mare uit het Frans) en veranderde in het in nachtmerrie zoals het vandaag de dag nog wordt genoemd. in het Duits heet het nog steeds Albtraum, de elfendroom.
Precies zo en niet misschien...quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:07 schreef Amerauder het volgende:
Nou – er was misschien wel ‘iets’, misschien waren er ‘trillingen’ of ‘bewegingen’ of iets dergelijks, maar ‘geluid’ was het nog niet.
Ja, dat is heel makkelijk gezegd. Het past ook perfect in het mechanistische en objectieve wereldbeeld.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:49 schreef Watuntrik het volgende:
Onder de streep is geluid een energie die je voelt. Slechts ons brein maakt er geluid en horen van.
Begrijp me niet verkeerd mijn persoonlijke leven bestaat uit mijn wereld waar alles en iedereen een plek heeft in relatie tot mijzelf. In die zin zou ik zelf niet eens over "ons" willen spreken doch uitsluitend over een individueel bewustzijn aangezien dat het enige is wat ik vanuit het 1e persoons perspectief kan ervaren.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:07 schreef Amerauder het volgende:
[..]
De wereld, voor ons..?
Maar dat – ik ga er nu misschien wat dieper op in dan gewenst! – is nu juist de vraag die hier aan de orde is:
Valt de wereld ‘voor ons’ niet in zekere zin samen met de wereld als zodanig?
Is er nog een andere wereld dan? Voor mijn part heb ik daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt.
Mijn uitgangspunt in deze had ik min of meer overgenomen uit de OP (het bestaan van een wereld voor de mensheid haar intrede deed)quote:De wereld voor ons – maar ‘voor’ wie anders dan? Voor God? Voor de dieren? Dat zijn zeer problematische perspectieven om op te werpen, niet in de laatste plaats omdat we er geen enkele toegang toe hebben. Is het niet zo dat we daar ten hoogste een beetje over kunnen fantaseren? “Het zou kunnen dat...”
[..]
Oké, daar zit wat in, en ik vraag het me inderdaad af: in hoeverre is wat basen en zuren doen met waarnemen te vergelijken?
Maar – terug naar het probleem – basen en zuren maken toch zeker deel uit van de wereld? En daarmee, van het menselijke perspectief, van onze specifieke kijk op de zaken, van de wereld ‘voor ons’, zoals het hierboven genoemd wordt?
Dus, uitgaande van het gedachte-experiment waarbij de menselijke waarneming afwezig is, hoe zouden er nog basen en zuren kunnen zijn? Voor wie zouden ze er zijn? Voor God?
[..]
Daar kan ik geen eerlijk antwoord op geven... Terug referend naar de eerder aangehaalde oude nachtmare, zoals geluiden die ik denk te hebben gehoord tijdens een droom. Een mooie neurotransmitter mindfuck zonder fysiek mechanische trillingen. Hoe of wat dan ook, maar de verklaring zal eerder iets natuurlijks zijn dan iets magisch.quote:Op donderdag 5 januari 2023 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is heel makkelijk gezegd. Het past ook perfect in het mechanistische en objectieve wereldbeeld.
Maar hier komt het: leg het specifieke mechanisme uit hoe trillingen door het brein in geluid wordt omgezet. Denk er maar heel hard over na. Het is magischer dan water veranderd in wijn.
Ah, ja, we snappen iets niet, dus het is magie. Oftewel, de derde wet van Arthur C. Clarke:quote:Op donderdag 5 januari 2023 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
Maar hier komt het: leg het specifieke mechanisme uit hoe trillingen door het brein in geluid wordt omgezet. Denk er maar heel hard over na. Het is magischer dan water veranderd in wijn.
quote:Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Het gaat er niet alleen om dat we het niet snappen, het gaat vooral om de magische ervaring. Zoals een schattige puppy etcquote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, ja, we snappen iets niet, dus het is magie. Oftewel, de derde wet van Arthur C. Clarke:
[..]
Dat is ook precies wat Clarke zegt.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 17:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het gaat er niet alleen om dat we het niet snappen, het gaat vooral om de magische ervaring. Zoals een schattige puppy etc
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie? Hiermee kom je bij een soortgelijk vraagstuk: kun je onderscheid maken tussen een geavanceerde robot of zombie (geen bewustzijn / geen waarnemer) en mensen of dieren (wel waarnemers)?quote:Op vrijdag 6 januari 2023 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook precies wat Clarke zegt.
Dat is niet het punt. Clarke voorspelt dat onbegrip tot het stempel "magie" kan leiden. Zoals jij doet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie? Hiermee kom je bij een soortgelijk vraagstuk: kun je onderscheid maken tussen een geavanceerde robot of zombie (geen bewustzijn / geen waarnemer) en mensen of dieren (wel waarnemers)?
Is een schattige puppy te reduceren tot objectiviteit? Dan zeg ik weer dat dat niet kan, omdat er subjectiviteit is. Het is dus niet te ontkennen dat er 'meer' is tussen hemel en aarde, er is ook een spirituele dimensie.
Het is geen kwestie van begrijpen of niet begrijpen maar een kwestie van voelen. Je kunt iets wat niet rationeel is niet logisch maken. Het is niet reduceerbaar tot iets wat het niet is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Clarke voorspelt dat onbegrip tot het stempel "magie" kan leiden. Zoals jij doet.
Inderdaad! Dat zijn wij ook... De Biomechanische robotica en de fysiologische biochemische processen die het sturen zijn zeker te weten een technologie en iets geavanceerder bestaat er op het moment niet men hoeft het niet te bouwen het wordt verwekt, het groeit en wordt biomechanisch en biochemisch compleet af geboren.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie?
Je weet toch dat het bestaan een mysterie is? Iedereen die eerlijk kan zijn weet dit. Je wordt geboren met de kennis dat het een groot mysterie is en dat veranderd nooit. Heeft niks met mythevorming, geloof of kinderlogica te maken. Feiten zijn feiten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
Maar ik begrijp beslist je geloof voor magie in de romantische zin en daar is op zich helemaal niets mis mee. Het is zelfs mooie mythevorming. Daarom snap ik mensen ook niet dat ze zich zo laatdunkend over zogenaamd pseudowetenschap uitlaten. Ook dit bestaat grotendeels uit romantiek en mythevorming gebaseerd op volwassen kinderlogica wat op zichzelf een natuurlijke instinctieve eigenschap van de mens is om zaken te willen verklaren met de wil te geloven.
Ja!? Nou en? Ook al is het een onbegrijpelijk of onverklaarbaar feit.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 15:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet toch dat het bestaan een mysterie is? Iedereen die eerlijk kan zijn weet dit. Je wordt geboren met de kennis dat het een groot mysterie is en dat veranderd nooit. Heeft niks met mythevorming, geloof of kinderlogica te maken. Feiten zijn feiten.
Of iets "rationeel" of "logisch" is en wat fenomenen "zijn" hangt allemaal af van het paradigma waarin je het wil verklaren. Jouw commentaar hadden we in het verleden op talloze fenomenen los kunnen laten. Dat we nu iets als een mysterie "ervaren" en niet te verklaren is, betekent niet dat het altijd onverklaarbaar zal zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van begrijpen of niet begrijpen maar een kwestie van voelen. Je kunt iets wat niet rationeel is niet logisch maken. Het is niet reduceerbaar tot iets wat het niet is.
Met andere woorden, het is wat het is. Taal is irrelevant voor de realiteit of de ervaring zoals het is. Woorden doen geen recht aan de beleving.
De geschiedenis heeft niks van wat ik zeg weten te weerleggen. Het centrale mysterie is de waarnemer en de subjectieve ervaringen die daaruit volgen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of iets "rationeel" of "logisch" is en wat fenomenen "zijn" hangt allemaal af van het paradigma waarin je het wil verklaren. Jouw commentaar hadden we in het verleden op talloze fenomenen los kunnen laten. Dat we nu iets als een mysterie "ervaren" en niet te verklaren is, betekent niet dat het altijd onverklaarbaar zal zijn.
De geschiedenis laat dus zien dat je het verkeerd hebt. Dat biedt geen garantie voor de toekomst, maar weerlegt in elk geval wel de stelligheid waarmee je spreekt.
Je doet weer je gebruikelijke truukje. Ik heb het niet specifiek over ons bewustzijn, maar over onverklaarde fenomenen in het algemeen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De geschiedenis heeft niks van wat ik zeg weten te weerleggen. Het centrale mysterie is de waarnemer en de subjectieve ervaringen die daaruit volgen.
Neem het voorbeeld van water. Je kunt water wetenschappelijk begrijpen maar dat is op zijn best oppervlakkig begrip. De ervaring van water dat bevriest of verdampt is van een heel andere orde dan de wetenschappelijke analyse van water. Wat zegt H2O in wezen over water? Wat weet je werkelijk van water als je weet waar H2O voor staat? Het betekent alleen wat voor mensenbreinen maar de realiteit is niet menselijk. Het gaat veel verder dan wat de menselijke geest kan produceren.
En de ervaring van water is nog niet het meest mysterieuze niveau. Het grotere mysterie is dat wat achter die waarneming zit. Dat is weer van een andere orde.
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je doet weer je gebruikelijke truukje. Ik heb het niet specifiek over ons bewustzijn, maar over onverklaarde fenomenen in het algemeen.
Maar je snapt/begrijptquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.
Water is een mysterie, stenen zijn een mysterie, hitte is een mysterie, zwaartekracht is een mysterie. De ene menselijke onwetendheid (Odin en Zeus) is vervangen door een andere (deeltjesfysica). Het maakt in essentie geen bal uit of je een holbewoner bent of een hersenwetenschapper.
Allemaal holle woorden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.
Water is een mysterie, stenen zijn een mysterie, hitte is een mysterie, zwaartekracht is een mysterie. De ene menselijke onwetendheid (Odin en Zeus) is vervangen door een andere (deeltjesfysica). Het maakt in essentie geen bal uit of je een holbewoner bent of een hersenwetenschapper.
Het is erg lastig om over te brengen wat ik hier bedoel. Maar het komt er op neer dat we geen logische verklaring hebben voor kwaliteiten (warm en koud etc) terwijl de externe werkelijkheid voor ons uit kwaliteiten bestaat.quote:
Er lief, maar nee dankjewel! Ik heb al genoeg hobby's en dit Harry Potter geneuzel is een te ver van mijn bed show...quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan je wel op weg helpen, @:Watuntrik .
Fundamenteel is water een ervaring in ons bewustzijn. Wederom, feiten zijn feiten. Maar deze subjectiviteit kunnen we niet rationeel of objectief begrijpen. Dat maakt het magie, een mysterie. En ik heb het geprobeerd te verduidelijken met het voorbeeld van water dat bevriest of verdampt. Het waarnemen van dat fenomeen is van een andere orde dan het logisch analyseren ervan. De kou, de natheid, de hardheid of het nauwelijks voelbare. Het is uiterst subjectief maar het staat aan de basis van onze realiteit.
Natuurlijk. Exotische supergeleiders, ook een groot mysterie. Misschien niet zo groot als het bewustzijn, maar toch. De aard van donkere materie en donkere energie. Het ontstaan van leven. Het meetprobleem in de kwantummechanica.quote:Op zondag 8 januari 2023 14:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Libertarisch overdrijft misschien, maar in wezen heeft hij gelijk. Qualia zijn mysterieus en raadselachtig, dat heeft niks met mystificatie te maken.
Ik denk dat jij hele andere verwachtingen hebt van de wetenschap dan de meeste wetenschappers. Jij verlegt de doelpalen telkens en roept dan "MYSTERIE! MYSTERIE!" In die semantische spelletjes heb ik geen trekquote:Op zondag 8 januari 2023 12:51 schreef Libertarisch het volgende:
Het is erg lastig om over te brengen wat ik hier bedoel. Maar het komt er op neer dat we geen logische verklaring hebben voor kwaliteiten (warm en koud etc) terwijl de externe werkelijkheid voor ons uit kwaliteiten bestaat.
In hoeverre begrijpt de wetenschap dan de realiteit? Het is gebaseerd op objectiviteit vanuit een subjectieve basis, en dan zeg jij dat mysteries opgelost zijn?
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat jij hele andere verwachtingen hebt van de wetenschap dan de meeste wetenschappers. Jij verlegt de doelpalen telkens en roept dan "MYSTERIE! MYSTERIE!" In die semantische spelletjes heb ik geen trek
Hmm, voelen is misschien wel fundamenteel aan het bewustzijn. Neem voor het bewustzijn alle mogelijkheden tot waarneming weg en je houdt altijd en louter gevoel over. De absentie van voelen lijkt geen optie.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.
Ja, dat zou kunnen. Ik heb een sterke rationele kant. Ik mis dat spirituele wel in mijn leven. Maar ik kan weinig met de manier waarop jij dat hier gebruikt.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.
Ik analyseer de verhalen die wij elkaar vertellen. In het christelijke verhaal speelt het alziend oog een uiterst belangrijke rol – doordat de ‘eye in the sky’ alles constant in de gaten houdt en monitort kan er sprake zijn van een ‘objectieve wereld’ en kunnen zaken als waarheid en gerechtigheid voor ‘meer’ dan een mening door het leven gaan.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:49 schreef Watuntrik het volgende:
Ik snap de vraag achter de filosofie misschien niet en waar het heen moet. Realiteitszin? Maar zonder geluid is er geen medium waarin het kan verplaatsen. Dat zou dan een vacuüm moeten zijn? Is dat medium er wel dan is er de trilling, die ook zonder oren en zonder brein blijft bestaan. Dan is het misschien geluid noch gehoor maar wordt dan een ander gevoel zonder naam.
quote:Deze ordening, dezelfde in alle gevallen, is door goden noch door mensen tot stand gebracht – nee, hij was altijd en is en zal zijn: een eeuwig levend vuur, brandend en uitdovend in dezelfde mate.
Zelf durf ik het nog wel aan om een ons vast te stellen onder mensen met wie ik een taal deel.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:59 schreef Jappie het volgende:
In die zin zou ik zelf niet eens over "ons" willen spreken doch uitsluitend over een individueel bewustzijn aangezien dat het enige is wat ik vanuit het 1e persoons perspectief kan ervaren.
Van 'leven in zijn meest basale vorm' gaat het naar 'zuren'.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:59 schreef Jappie het volgende:
...kan ik dit alleen verklaren door te stellen dat bewustzijn alomtegenwoordig is in al het leven vanaf de meest basale vorm. Wanneer ik nu wat dieper nadenk over mijn of ons eigen bewustzijn kom ik tot de constatering dat bewustzijn in basale en complexe vorm eigenlijk helemaal niet zo veel van elkaar verschillen. Alle ingredienten van "bewust zijn" zitten er vanaf de start al in.
Het grote verschil is de complexiteit of de invulling zelf maar niet het bewust zijn. Net als voor mensen is het waarnemen of het bewustzijn van een eencellige of de zuren en de basen uit mijn eerdere reactie voldoende voor "het zelf" daarvan.
Mooie uitspraak is dat ja. Het klopt helemaal, dankzij het woordje ‘indistinguishable’.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:41 schreef Haushofer het volgende:
quote:Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Nee. Pas nou toch op! Dat is een gevaarlijke aanname. We kunnen in de biologie wel spreken alsof we alleen maar geavanceerde machines zijn, om het begrip en de communicatie te vergemakkelijken, om de complexiteit die alleen maar voor verwarring zou zorgen buiten de deur te houden, maar daaruit mogen we niet concluderen dat we het ook daadwerkelijk zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
Inderdaad! Dat zijn wij ook... De Biomechanische robotica en de fysiologische biochemische processen die het sturen zijn zeker te weten een technologiequote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie?
Inderdaad, iets geavaneerders bestaat er niet. Maar de manier waarop je nu het woord ‘technologie’ met ‘men hoeft het niet te bouwen’ combineert klopt niet. Een technologie is per definitie door mensen gebouwd. Anders is het geen technologie, en daarom zijn wij en puppies dan ook geen technologie.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
en iets geavanceerder bestaat er op het moment niet men hoeft het niet te bouwen het wordt verwekt, het groeit en wordt biomechanisch en biochemisch compleet af geboren.
Laat dat ‘nog’ en ‘vooralsnog’ maar gerust weg hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
We proberen het al jaren mechanisch na te bootsen wat nog steeds niet volledig is gelukt omdat het vooralsnog te geavanceerd is. Onze artificiële mechanische technologie is daar nog niet verfijnt genoeg en veel te lomp voor.
Niet per definitie het is een definitie je kunt er meer aanhangen. O.a. techniek is ook, verrichtingen die nodig zijn om iets tot stand te brengen.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:42 schreef Amerauder het volgende:
Een technologie is per definitie door mensen gebouwd. Anders is het geen technologie
Ja, de dieren hebben techniek, inderdaad, ze gebruiken technieken. Jachttechnieken bijvoorbeeld. Maar ze zijn geen techniek!quote:Op maandag 9 januari 2023 16:55 schreef Watuntrik het volgende:
techniek is ook, verrichtingen die nodig zijn om iets tot stand te brengen.
...
Die dieren beschikken dus net als wij over een dosis technisch inzicht.
Ik vind taal niet perse een showstopper eerlijk gezegd. Zeker wij mensen kunnen ons door onderzoek de taal van andere wezens eigen maken door goed te observeren. Weten wij daarmee wat er exact in die wezens omgaat ? Het antwoord daarop lijkt mij nee maar feitelijk gaat dit ook op voor je medemens. Zeker in de huidige maatschappij vol met lijnrechte contrasten wordt duidelijk dat wat voor de een de normaalste zaak van de wereld is voor de ander een enorm probleem kan zijn. Dit beperkt zich niet alleen van cultuur naar cultuur maar kun je zelfs binnen je eigen huishouden constateren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ieder mens is wat dat betreft uniek en zo ook ieder levend wezen.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Zelf durf ik het nog wel aan om een ons vast te stellen onder mensen met wie ik een taal deel.
Daarbuiten wordt het al gauw moeilijker. Met een kat deel ik wel iets, maar wat precies? Kunnen wij ons iets voorstellen van de leefwereld van een wezen dat aan de ene kant zoveel wijzer is dan wij zijn, en aan de andere niet eens een simpele rekensom kan maken?
Ik zou dit het best kunnen omschrijven als de "onbewogen beweger" van Aristoteles.quote:Dan gaan we echt heel fundamenteel, misschien wel zo ver als maar kan, en valt God samen met energie of verandering als zodanig?
Neale Donald Walsh spreekt in zijn boeken over wat het is om alles in alles te zijn en de onmogelijkheid om dat te kunnen ervaren tenzij je je een voorstelling maakt van iets wat kleiner is dan de hele verzameling. Je kunt dus nooit buiten jezelf treden maar je kunt wel een intern onderzoek doen vanuit elke mogelijke invalshoek die je maar kunt bedenken. Je komt hiertoe door tegenstellingen te creeren die er in werkelijkheid niet zijn.quote:Ik zie daar wel wat in, en ik denk er ook soms in vergelijkbare termen over na, maar ik heb moeite om daarin plaats te geven aan de vormen die wij als mensen aan de wereld toegekend zien worden. Dat overkomt bacteriën en vlammen niet, die hebben andere, of, wat waarschijnlijker is, helemaal geen vormen.
Maar wat blijft er over zonder vormen? Alles, maar dat Alles wordt dan tegelijkertijd het Niets. Het Hele-Al gaat dan op in één grote Chaos die misschien in zekere zin universeel geldig is, ja, maar waarin tegelijkertijd al dat wij hebben leren kennen in ons persoonlijke leven als het meest werkelijke, verdwijnt.
Misschien is zoiets de ego-dood waar de oosterse leren over spreken?
Een goede graadmeter van verlichting vind ik de ego-dood. Hoeveel mensen hebben geen ego? Juist, vrijwel niemand. Wat is de oorzaak van alle menselijke ellende? Het ego. Want het afgescheiden ego conflicteert en lijdt.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zodra elk verlangen is uitgedoofd kun je pas spreken over de ego-dood of loslaten van zelf-identificatie waarmee je weer terugkeert naar je oorsprong welke zonder directe beleving of het grote niets/al is.
Je ziet het inderdaad met een andere definitie van techniek. En ik zie alles wat beweegt en of leeft als een bouwpakketje en procestechniek..quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ja, de dieren hebben techniek, inderdaad, ze gebruiken technieken. Jachttechnieken bijvoorbeeld. Maar ze zijn geen techniek!
Waar is nu die waarnemer? De 'ik ben', de tijdloze en onveranderlijke Ik die alle simulaties kan meemaken. De 'ik ben' is niet lokaliseerbaar. Hij staat buiten de ruimtetijd. Hij is volledig onpersoonlijk, hij is abstract. Hij is overal en nergens. Hij is niet theoretisch te benaderen maar hij is de bron van alle ervaringen. Zonder waarnemer is er geen beleving.
quote:Op dinsdag 10 januari 2023 15:00 schreef Libertarisch het volgende:
Een goede graadmeter van verlichting vind ik de ego-dood. Hoeveel mensen hebben geen ego? Juist, vrijwel niemand. Wat is de oorzaak van alle menselijke ellende? Het ego. Want het afgescheiden ego conflicteert en lijdt.
Probeer die 'ik' maar eens te vinden, het gaat je niet lukken.quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:53 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
[..]
Fun fact: "ego" is Latijn voor "ik". "Ik heb geen ego", "'mijn' ego" is het toppunt van logische zelfverkrachting.
Dus, nou lul maar niet teveel over dat onecht denkbeeld van jezelf, dat doen wij wel wanneer je weg bent!quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Probeer die 'ik' maar eens te vinden, het gaat je niet lukken.
Deze stap vind ik wel interessant.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
Hetgeen dichter bij ons staat kunnen wij logischerwijs beter duiden maar het vertelt ons niets over de aard of beleving van de lavastroom zelf. Het is daarom dat ik waarnemen of bewustzijn meer mechanisch benader
Inderdaad lijkt het er op dat onze geest aan een dergelijk dualisme onderhevig is.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
Neale Donald Walsh spreekt in zijn boeken over wat het is om alles in alles te zijn en de onmogelijkheid om dat te kunnen ervaren tenzij je je een voorstelling maakt van iets wat kleiner is dan de hele verzameling. Je kunt dus nooit buiten jezelf treden maar je kunt wel een intern onderzoek doen vanuit elke mogelijke invalshoek die je maar kunt bedenken. Je komt hiertoe door tegenstellingen te creeren die er in werkelijkheid niet zijn.
Het eindige vs de oneindigheid
Voorts kun je het zien als de wiskundige verzameling 0..dit bevat zowel het positieve als negatieve spectrum van tegenstellingen.
Kou vs warm
Nat vs droog
etctetera
quote:Heraclitus:
Eén en hetzelfde is: levend en dood, wakend en slapend, jong en oud: het een is immers het ander, erin omslaand, en het ander, erin omslaand, het een.
De God: dag en nacht; zomer en winter; oorlog en vrede; verzadiging en honger – alle tegendelen – en Hij neemt andere gestalten aan, zoals vuur dat doet, wanneer het zich met verschillende stoffen verbindt en zijn geur ontleent aan het aroma van ieder daarvan.
Voor die logica is zeker wat te zeggen. Het lijkt inderdaad problematisch om te veronderstellen dat het bewustzijn uit iets ‘lagers’ voortkomt – en dat zou weer kunnen betekenen dat het bewustzijn er altijd al geweest moet zijn, en in zekere zin elementair is, inderdaad.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
In bewustzijn kan ik alles verklaren maar in een zijn waarbij het bewuste element pas op een later moment als verschijnsel zijn intrede doet blijf ik zitten met diverse hiaten vandaar dat ik kies voor bewustzijn als logisch elementair.
Klopt helemaal. En daarom is voor mij de werkelijkheid die zich in de taal ontvouwt, dat is, binnen de stam dus, in de sociale ruimte, in zekere zin veel wezenlijker, werkelijker dan die van het individuele bewustzijn.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:32 schreef Watuntrik het volgende:
'Ik' is een luxe die eigenlijk niet bestaat, het is uitsluitend 'Wij'. Mensen/stammen die nu nog in de rimboe in een ander tijdperk leven die snappen deze symbiose nog. In elke grote en overbevolkte industriële maatschappij op de wereld is de afhankelijkheid van 'Wij' met een verborgen op afstand ondoorzichtig takenpakket in egocentrisme verloren gegaan. Voor jou 10 anderen...
Er hoeft niks te gebeuren want het overleven staat niet op het spel. Je hebt geen taak of functie en je hoeft niks te doen behalve je rekening te betalen. Het feit dat we inwisselbaar zijn is goed voor het egoquote:Op zondag 15 januari 2023 11:32 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
In elke grote en overbevolkte industriële maatschappij op de wereld is de afhankelijkheid van 'Wij' met een verborgen op afstand ondoorzichtig takenpakket in egocentrisme verloren gegaan. Voor jou 10 anderen...
Kom op!? Je bent tegelijk toch ook ons magisch verlicht puntje in het donker, toch?quote:
Waarschijnlijk heeft u niet het gros van mijn eerdere posts meegekregen maar persoonlijk heb ik nooit zo'n probleem gehad met het bestaan van een wezen groter dan het menselijk welke in de abrahamitische geloven wordt aangeduid als God.quote:Op zondag 15 januari 2023 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Is dat niet de valkuil? Dan zijn we eindelijk losgekomen uit de valstrikken ‘God’ en ‘materie’ die men als allesverklarende reductiones ad absurdum op heeft willen werpen, en dan ligt de volgende, niet minder abstracte reductie alweer op de loer: het bewustzijn, waarmee men hetzelfde nog eens dunnetjes over lijkt te willen doen.
Zijn we dan niet terug bij af?
Ik zie het begrip zelf ook niet als een valstrik, ik bedoel daarmee eigenlijk aan te geven dat er een gevaar van reductionisme aan kleeft. Soms worden begrippen als God en materie als een soort ‘catch-all phrase’ ingezet waardoor zaken die eigenlijk uiterst onduidelijk zijn als schijnbaar helder en inzichtelijk worden gepresenteerd. Het zijn makkelijk te misbruiken termen, en met het woord bewustzijn is dat mogelijk nog erger. Daarmee is niets gezegd tegen deze woorden zelf, maar tegen deze specifieke vorm van gebruik. Alleen dat laatste noem ik een valstrik.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
ik nooit zo'n probleem gehad met het bestaan van een wezen groter dan het menselijk welke in de abrahamitische geloven wordt aangeduid als God.
...
Ik persoonlijk zie het dan ook niet uit het loskomen uit een valstrik doch een zuiverder inzicht in wat het inhoud te bestaan.
Ja, het uit de weg gaan van die discussie begrijp ik wel. Het kan best moeilijk zijn om over God te spreken, met name omdat daarbij, zoals bij nog een aantal onderwerpen meer, bepaalde tribale oerdriften vrij snel naar boven komen bij mensen, die het wederzijds begrip nogal in de weg kunnen staan. Het wordt dan al heel gauw een hoor-jij-bij-mijn-clubje-of-niet verhaal, ook wanneer dat niet de insteek zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
Ik heb in de loop der jaren wel beter begrepen welke bezwaren andere users hadden tegen het gangbare beeld welke kleefden aan God; religie en het geloof. Die discussies hebben tevens mijn eigen ogen verder geopend om nader onderzoek te doen naar wat ik geloof op basis van een aantal persoonlijke gebeurtenissen.
Ik noem mij nog steeds een Christen maar het heeft voor mij een compleet andere betekenis dan dewelke in menig kerk wordt voorgedragen.
En ook al vind ik de term God de werkelijkheid die "is" puur op basis van de oorspronkelijke betekenis van het woord nog steeds prima van toepassing. (God als zijnde de kracht achter willekeurig welk onverklaarbaar verschijnsel) ben ik de term "bewustzijn" of "bewust zijn" steeds vaker gaan gebruiken om niet steeds vast te lopen in een religieuze discussie.
Herkenbaar. Ik denk dat God de Vader een aspect van God is, en niet het totaal, zoals ook tot uiting komt in het concept van de Drie-eenheid. Het vaderfiguur alleen is misschien een beetje een kinderachtige of achterhaalde conceptie, en dat is ook waar het atheïsme de meeste pijlen op richt. Daarbij blijven concepties zoals die van Aristoteles en Spinoza vaak buiten beeld, die toch minstens even belangrijk zijn om te begrijpen waar dit alles over gaat. Toch merk ik dat ik God de Vader niet helemaal los kan laten uit mijn beeld van het christendom. Met name op het gebied van het opleggen van de morele wet zie ik Hem een belangrijke rol vervullen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
Mijn grootste bezwaar tegen God zoals voorgesteld door de kerk was dat deze buiten onszelf bestond maar wel overal toezicht op hield. Welliswaar als een liefhebbende vader..maar goed dat ben ik zelf ook en ook ik kon mijn kinderen wel eens achter het behang willen plakken als ze niet deden wat IK wilde. Tricky bussines dus.Met het huidige begrip is er echter geen onderscheid meer tussen het wezenlijke van mijzelf en God. Zodra ik de aangenomen identificatie loslaat zit ik direct weer op 1 lijn.
...
Wij mensen hebben de neiging onze wereld te zien door het collectief van onze ervaringen en dit collectief zien een hogere waarde te geven dan onze persoonlijke ervaring. Ik denk dat dat per saldo een grotere valkuil is.
quote:On my saying, What have I to do with the sacredness of traditions, if I live wholly from within? my friend suggested,– “But these impulses may be from below, not from above.” I replied, “They do not seem to me to be such; but if I am the devil’s child, I will live then, from the devil.’
Toen ik zei, Wat heb ik met de heiligheid der tradities te maken, als ik geheel vanuit mijn binnenste leef? opperde mijn vriend,– “Maar deze opwellingen zouden van beneden kunnen komen, en niet van boven.” Ik gaf ten antwoord, “Zo schijnen ze mij niet toe; maar als ik het kind van de duivel ben, dan zal ik ook leven, naar de duivel.”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |