Dat is niet het punt. Clarke voorspelt dat onbegrip tot het stempel "magie" kan leiden. Zoals jij doet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie? Hiermee kom je bij een soortgelijk vraagstuk: kun je onderscheid maken tussen een geavanceerde robot of zombie (geen bewustzijn / geen waarnemer) en mensen of dieren (wel waarnemers)?
Is een schattige puppy te reduceren tot objectiviteit? Dan zeg ik weer dat dat niet kan, omdat er subjectiviteit is. Het is dus niet te ontkennen dat er 'meer' is tussen hemel en aarde, er is ook een spirituele dimensie.
Het is geen kwestie van begrijpen of niet begrijpen maar een kwestie van voelen. Je kunt iets wat niet rationeel is niet logisch maken. Het is niet reduceerbaar tot iets wat het niet is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Clarke voorspelt dat onbegrip tot het stempel "magie" kan leiden. Zoals jij doet.
Inderdaad! Dat zijn wij ook... De Biomechanische robotica en de fysiologische biochemische processen die het sturen zijn zeker te weten een technologie en iets geavanceerder bestaat er op het moment niet men hoeft het niet te bouwen het wordt verwekt, het groeit en wordt biomechanisch en biochemisch compleet af geboren.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie?
Je weet toch dat het bestaan een mysterie is? Iedereen die eerlijk kan zijn weet dit. Je wordt geboren met de kennis dat het een groot mysterie is en dat veranderd nooit. Heeft niks met mythevorming, geloof of kinderlogica te maken. Feiten zijn feiten.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
Maar ik begrijp beslist je geloof voor magie in de romantische zin en daar is op zich helemaal niets mis mee. Het is zelfs mooie mythevorming. Daarom snap ik mensen ook niet dat ze zich zo laatdunkend over zogenaamd pseudowetenschap uitlaten. Ook dit bestaat grotendeels uit romantiek en mythevorming gebaseerd op volwassen kinderlogica wat op zichzelf een natuurlijke instinctieve eigenschap van de mens is om zaken te willen verklaren met de wil te geloven.
Ja!? Nou en? Ook al is het een onbegrijpelijk of onverklaarbaar feit.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 15:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet toch dat het bestaan een mysterie is? Iedereen die eerlijk kan zijn weet dit. Je wordt geboren met de kennis dat het een groot mysterie is en dat veranderd nooit. Heeft niks met mythevorming, geloof of kinderlogica te maken. Feiten zijn feiten.
Of iets "rationeel" of "logisch" is en wat fenomenen "zijn" hangt allemaal af van het paradigma waarin je het wil verklaren. Jouw commentaar hadden we in het verleden op talloze fenomenen los kunnen laten. Dat we nu iets als een mysterie "ervaren" en niet te verklaren is, betekent niet dat het altijd onverklaarbaar zal zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van begrijpen of niet begrijpen maar een kwestie van voelen. Je kunt iets wat niet rationeel is niet logisch maken. Het is niet reduceerbaar tot iets wat het niet is.
Met andere woorden, het is wat het is. Taal is irrelevant voor de realiteit of de ervaring zoals het is. Woorden doen geen recht aan de beleving.
De geschiedenis heeft niks van wat ik zeg weten te weerleggen. Het centrale mysterie is de waarnemer en de subjectieve ervaringen die daaruit volgen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 16:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of iets "rationeel" of "logisch" is en wat fenomenen "zijn" hangt allemaal af van het paradigma waarin je het wil verklaren. Jouw commentaar hadden we in het verleden op talloze fenomenen los kunnen laten. Dat we nu iets als een mysterie "ervaren" en niet te verklaren is, betekent niet dat het altijd onverklaarbaar zal zijn.
De geschiedenis laat dus zien dat je het verkeerd hebt. Dat biedt geen garantie voor de toekomst, maar weerlegt in elk geval wel de stelligheid waarmee je spreekt.
Je doet weer je gebruikelijke truukje. Ik heb het niet specifiek over ons bewustzijn, maar over onverklaarde fenomenen in het algemeen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De geschiedenis heeft niks van wat ik zeg weten te weerleggen. Het centrale mysterie is de waarnemer en de subjectieve ervaringen die daaruit volgen.
Neem het voorbeeld van water. Je kunt water wetenschappelijk begrijpen maar dat is op zijn best oppervlakkig begrip. De ervaring van water dat bevriest of verdampt is van een heel andere orde dan de wetenschappelijke analyse van water. Wat zegt H2O in wezen over water? Wat weet je werkelijk van water als je weet waar H2O voor staat? Het betekent alleen wat voor mensenbreinen maar de realiteit is niet menselijk. Het gaat veel verder dan wat de menselijke geest kan produceren.
En de ervaring van water is nog niet het meest mysterieuze niveau. Het grotere mysterie is dat wat achter die waarneming zit. Dat is weer van een andere orde.
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je doet weer je gebruikelijke truukje. Ik heb het niet specifiek over ons bewustzijn, maar over onverklaarde fenomenen in het algemeen.
Maar je snapt/begrijptquote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.
Water is een mysterie, stenen zijn een mysterie, hitte is een mysterie, zwaartekracht is een mysterie. De ene menselijke onwetendheid (Odin en Zeus) is vervangen door een andere (deeltjesfysica). Het maakt in essentie geen bal uit of je een holbewoner bent of een hersenwetenschapper.
Allemaal holle woorden.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is bewustzijn. Dit betekent dat we eigenlijk niks begrijpen, zoals het voorbeeld van water laat zien. Wetenschap betekent alleen wat voor mensenbreinen maar zegt eigenlijk niks over de realiteit. Daarom zeg ik dat de geschiedenis geen enkel mysterie heeft opgelost.
Water is een mysterie, stenen zijn een mysterie, hitte is een mysterie, zwaartekracht is een mysterie. De ene menselijke onwetendheid (Odin en Zeus) is vervangen door een andere (deeltjesfysica). Het maakt in essentie geen bal uit of je een holbewoner bent of een hersenwetenschapper.
Het is erg lastig om over te brengen wat ik hier bedoel. Maar het komt er op neer dat we geen logische verklaring hebben voor kwaliteiten (warm en koud etc) terwijl de externe werkelijkheid voor ons uit kwaliteiten bestaat.quote:
Er lief, maar nee dankjewel! Ik heb al genoeg hobby's en dit Harry Potter geneuzel is een te ver van mijn bed show...quote:Op zaterdag 7 januari 2023 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan je wel op weg helpen, @:Watuntrik .
Fundamenteel is water een ervaring in ons bewustzijn. Wederom, feiten zijn feiten. Maar deze subjectiviteit kunnen we niet rationeel of objectief begrijpen. Dat maakt het magie, een mysterie. En ik heb het geprobeerd te verduidelijken met het voorbeeld van water dat bevriest of verdampt. Het waarnemen van dat fenomeen is van een andere orde dan het logisch analyseren ervan. De kou, de natheid, de hardheid of het nauwelijks voelbare. Het is uiterst subjectief maar het staat aan de basis van onze realiteit.
Natuurlijk. Exotische supergeleiders, ook een groot mysterie. Misschien niet zo groot als het bewustzijn, maar toch. De aard van donkere materie en donkere energie. Het ontstaan van leven. Het meetprobleem in de kwantummechanica.quote:Op zondag 8 januari 2023 14:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Libertarisch overdrijft misschien, maar in wezen heeft hij gelijk. Qualia zijn mysterieus en raadselachtig, dat heeft niks met mystificatie te maken.
Ik denk dat jij hele andere verwachtingen hebt van de wetenschap dan de meeste wetenschappers. Jij verlegt de doelpalen telkens en roept dan "MYSTERIE! MYSTERIE!" In die semantische spelletjes heb ik geen trekquote:Op zondag 8 januari 2023 12:51 schreef Libertarisch het volgende:
Het is erg lastig om over te brengen wat ik hier bedoel. Maar het komt er op neer dat we geen logische verklaring hebben voor kwaliteiten (warm en koud etc) terwijl de externe werkelijkheid voor ons uit kwaliteiten bestaat.
In hoeverre begrijpt de wetenschap dan de realiteit? Het is gebaseerd op objectiviteit vanuit een subjectieve basis, en dan zeg jij dat mysteries opgelost zijn?
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat jij hele andere verwachtingen hebt van de wetenschap dan de meeste wetenschappers. Jij verlegt de doelpalen telkens en roept dan "MYSTERIE! MYSTERIE!" In die semantische spelletjes heb ik geen trek
Hmm, voelen is misschien wel fundamenteel aan het bewustzijn. Neem voor het bewustzijn alle mogelijkheden tot waarneming weg en je houdt altijd en louter gevoel over. De absentie van voelen lijkt geen optie.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.
Ja, dat zou kunnen. Ik heb een sterke rationele kant. Ik mis dat spirituele wel in mijn leven. Maar ik kan weinig met de manier waarop jij dat hier gebruikt.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat ik bij jou mis is het voelen. Het voelen is een hele grote factor in een levensbeschouwing.
Ik analyseer de verhalen die wij elkaar vertellen. In het christelijke verhaal speelt het alziend oog een uiterst belangrijke rol – doordat de ‘eye in the sky’ alles constant in de gaten houdt en monitort kan er sprake zijn van een ‘objectieve wereld’ en kunnen zaken als waarheid en gerechtigheid voor ‘meer’ dan een mening door het leven gaan.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:49 schreef Watuntrik het volgende:
Ik snap de vraag achter de filosofie misschien niet en waar het heen moet. Realiteitszin? Maar zonder geluid is er geen medium waarin het kan verplaatsen. Dat zou dan een vacuüm moeten zijn? Is dat medium er wel dan is er de trilling, die ook zonder oren en zonder brein blijft bestaan. Dan is het misschien geluid noch gehoor maar wordt dan een ander gevoel zonder naam.
quote:Deze ordening, dezelfde in alle gevallen, is door goden noch door mensen tot stand gebracht – nee, hij was altijd en is en zal zijn: een eeuwig levend vuur, brandend en uitdovend in dezelfde mate.
Zelf durf ik het nog wel aan om een ons vast te stellen onder mensen met wie ik een taal deel.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:59 schreef Jappie het volgende:
In die zin zou ik zelf niet eens over "ons" willen spreken doch uitsluitend over een individueel bewustzijn aangezien dat het enige is wat ik vanuit het 1e persoons perspectief kan ervaren.
Van 'leven in zijn meest basale vorm' gaat het naar 'zuren'.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:59 schreef Jappie het volgende:
...kan ik dit alleen verklaren door te stellen dat bewustzijn alomtegenwoordig is in al het leven vanaf de meest basale vorm. Wanneer ik nu wat dieper nadenk over mijn of ons eigen bewustzijn kom ik tot de constatering dat bewustzijn in basale en complexe vorm eigenlijk helemaal niet zo veel van elkaar verschillen. Alle ingredienten van "bewust zijn" zitten er vanaf de start al in.
Het grote verschil is de complexiteit of de invulling zelf maar niet het bewust zijn. Net als voor mensen is het waarnemen of het bewustzijn van een eencellige of de zuren en de basen uit mijn eerdere reactie voldoende voor "het zelf" daarvan.
Mooie uitspraak is dat ja. Het klopt helemaal, dankzij het woordje ‘indistinguishable’.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:41 schreef Haushofer het volgende:
quote:Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Nee. Pas nou toch op! Dat is een gevaarlijke aanname. We kunnen in de biologie wel spreken alsof we alleen maar geavanceerde machines zijn, om het begrip en de communicatie te vergemakkelijken, om de complexiteit die alleen maar voor verwarring zou zorgen buiten de deur te houden, maar daaruit mogen we niet concluderen dat we het ook daadwerkelijk zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
Inderdaad! Dat zijn wij ook... De Biomechanische robotica en de fysiologische biochemische processen die het sturen zijn zeker te weten een technologiequote:Op zaterdag 7 januari 2023 02:01 schreef Libertarisch het volgende:
Is een puppy mogelijk geavanceerde technologie?
Inderdaad, iets geavaneerders bestaat er niet. Maar de manier waarop je nu het woord ‘technologie’ met ‘men hoeft het niet te bouwen’ combineert klopt niet. Een technologie is per definitie door mensen gebouwd. Anders is het geen technologie, en daarom zijn wij en puppies dan ook geen technologie.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
en iets geavanceerder bestaat er op het moment niet men hoeft het niet te bouwen het wordt verwekt, het groeit en wordt biomechanisch en biochemisch compleet af geboren.
Laat dat ‘nog’ en ‘vooralsnog’ maar gerust weg hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 14:28 schreef Watuntrik het volgende:
We proberen het al jaren mechanisch na te bootsen wat nog steeds niet volledig is gelukt omdat het vooralsnog te geavanceerd is. Onze artificiële mechanische technologie is daar nog niet verfijnt genoeg en veel te lomp voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |