Niet per definitie het is een definitie je kunt er meer aanhangen. O.a. techniek is ook, verrichtingen die nodig zijn om iets tot stand te brengen.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:42 schreef Amerauder het volgende:
Een technologie is per definitie door mensen gebouwd. Anders is het geen technologie
Ja, de dieren hebben techniek, inderdaad, ze gebruiken technieken. Jachttechnieken bijvoorbeeld. Maar ze zijn geen techniek!quote:Op maandag 9 januari 2023 16:55 schreef Watuntrik het volgende:
techniek is ook, verrichtingen die nodig zijn om iets tot stand te brengen.
...
Die dieren beschikken dus net als wij over een dosis technisch inzicht.
Ik vind taal niet perse een showstopper eerlijk gezegd. Zeker wij mensen kunnen ons door onderzoek de taal van andere wezens eigen maken door goed te observeren. Weten wij daarmee wat er exact in die wezens omgaat ? Het antwoord daarop lijkt mij nee maar feitelijk gaat dit ook op voor je medemens. Zeker in de huidige maatschappij vol met lijnrechte contrasten wordt duidelijk dat wat voor de een de normaalste zaak van de wereld is voor de ander een enorm probleem kan zijn. Dit beperkt zich niet alleen van cultuur naar cultuur maar kun je zelfs binnen je eigen huishouden constateren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ieder mens is wat dat betreft uniek en zo ook ieder levend wezen.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Zelf durf ik het nog wel aan om een ons vast te stellen onder mensen met wie ik een taal deel.
Daarbuiten wordt het al gauw moeilijker. Met een kat deel ik wel iets, maar wat precies? Kunnen wij ons iets voorstellen van de leefwereld van een wezen dat aan de ene kant zoveel wijzer is dan wij zijn, en aan de andere niet eens een simpele rekensom kan maken?
Ik zou dit het best kunnen omschrijven als de "onbewogen beweger" van Aristoteles.quote:Dan gaan we echt heel fundamenteel, misschien wel zo ver als maar kan, en valt God samen met energie of verandering als zodanig?
Neale Donald Walsh spreekt in zijn boeken over wat het is om alles in alles te zijn en de onmogelijkheid om dat te kunnen ervaren tenzij je je een voorstelling maakt van iets wat kleiner is dan de hele verzameling. Je kunt dus nooit buiten jezelf treden maar je kunt wel een intern onderzoek doen vanuit elke mogelijke invalshoek die je maar kunt bedenken. Je komt hiertoe door tegenstellingen te creeren die er in werkelijkheid niet zijn.quote:Ik zie daar wel wat in, en ik denk er ook soms in vergelijkbare termen over na, maar ik heb moeite om daarin plaats te geven aan de vormen die wij als mensen aan de wereld toegekend zien worden. Dat overkomt bacteriën en vlammen niet, die hebben andere, of, wat waarschijnlijker is, helemaal geen vormen.
Maar wat blijft er over zonder vormen? Alles, maar dat Alles wordt dan tegelijkertijd het Niets. Het Hele-Al gaat dan op in één grote Chaos die misschien in zekere zin universeel geldig is, ja, maar waarin tegelijkertijd al dat wij hebben leren kennen in ons persoonlijke leven als het meest werkelijke, verdwijnt.
Misschien is zoiets de ego-dood waar de oosterse leren over spreken?
Een goede graadmeter van verlichting vind ik de ego-dood. Hoeveel mensen hebben geen ego? Juist, vrijwel niemand. Wat is de oorzaak van alle menselijke ellende? Het ego. Want het afgescheiden ego conflicteert en lijdt.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zodra elk verlangen is uitgedoofd kun je pas spreken over de ego-dood of loslaten van zelf-identificatie waarmee je weer terugkeert naar je oorsprong welke zonder directe beleving of het grote niets/al is.
Je ziet het inderdaad met een andere definitie van techniek. En ik zie alles wat beweegt en of leeft als een bouwpakketje en procestechniek..quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ja, de dieren hebben techniek, inderdaad, ze gebruiken technieken. Jachttechnieken bijvoorbeeld. Maar ze zijn geen techniek!
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
Waar is nu die waarnemer? De 'ik ben', de tijdloze en onveranderlijke Ik die alle simulaties kan meemaken. De 'ik ben' is niet lokaliseerbaar. Hij staat buiten de ruimtetijd. Hij is volledig onpersoonlijk, hij is abstract. Hij is overal en nergens. Hij is niet theoretisch te benaderen maar hij is de bron van alle ervaringen. Zonder waarnemer is er geen beleving.
quote:Op dinsdag 10 januari 2023 15:00 schreef Libertarisch het volgende:
Een goede graadmeter van verlichting vind ik de ego-dood. Hoeveel mensen hebben geen ego? Juist, vrijwel niemand. Wat is de oorzaak van alle menselijke ellende? Het ego. Want het afgescheiden ego conflicteert en lijdt.
Probeer die 'ik' maar eens te vinden, het gaat je niet lukken.quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:53 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
[..]
Fun fact: "ego" is Latijn voor "ik". "Ik heb geen ego", "'mijn' ego" is het toppunt van logische zelfverkrachting.
Dus, nou lul maar niet teveel over dat onecht denkbeeld van jezelf, dat doen wij wel wanneer je weg bent!quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Probeer die 'ik' maar eens te vinden, het gaat je niet lukken.
Deze stap vind ik wel interessant.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
Hetgeen dichter bij ons staat kunnen wij logischerwijs beter duiden maar het vertelt ons niets over de aard of beleving van de lavastroom zelf. Het is daarom dat ik waarnemen of bewustzijn meer mechanisch benader
Inderdaad lijkt het er op dat onze geest aan een dergelijk dualisme onderhevig is.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
Neale Donald Walsh spreekt in zijn boeken over wat het is om alles in alles te zijn en de onmogelijkheid om dat te kunnen ervaren tenzij je je een voorstelling maakt van iets wat kleiner is dan de hele verzameling. Je kunt dus nooit buiten jezelf treden maar je kunt wel een intern onderzoek doen vanuit elke mogelijke invalshoek die je maar kunt bedenken. Je komt hiertoe door tegenstellingen te creeren die er in werkelijkheid niet zijn.
Het eindige vs de oneindigheid
Voorts kun je het zien als de wiskundige verzameling 0..dit bevat zowel het positieve als negatieve spectrum van tegenstellingen.
Kou vs warm
Nat vs droog
etctetera
quote:Heraclitus:
Eén en hetzelfde is: levend en dood, wakend en slapend, jong en oud: het een is immers het ander, erin omslaand, en het ander, erin omslaand, het een.
***
De God: dag en nacht; zomer en winter; oorlog en vrede; verzadiging en honger – alle tegendelen – en Hij neemt andere gestalten aan, zoals vuur dat doet, wanneer het zich met verschillende stoffen verbindt en zijn geur ontleent aan het aroma van ieder daarvan.
Voor die logica is zeker wat te zeggen. Het lijkt inderdaad problematisch om te veronderstellen dat het bewustzijn uit iets ‘lagers’ voortkomt – en dat zou weer kunnen betekenen dat het bewustzijn er altijd al geweest moet zijn, en in zekere zin elementair is, inderdaad.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:50 schreef Jappie het volgende:
In bewustzijn kan ik alles verklaren maar in een zijn waarbij het bewuste element pas op een later moment als verschijnsel zijn intrede doet blijf ik zitten met diverse hiaten vandaar dat ik kies voor bewustzijn als logisch elementair.
Klopt helemaal. En daarom is voor mij de werkelijkheid die zich in de taal ontvouwt, dat is, binnen de stam dus, in de sociale ruimte, in zekere zin veel wezenlijker, werkelijker dan die van het individuele bewustzijn.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:32 schreef Watuntrik het volgende:
'Ik' is een luxe die eigenlijk niet bestaat, het is uitsluitend 'Wij'. Mensen/stammen die nu nog in de rimboe in een ander tijdperk leven die snappen deze symbiose nog. In elke grote en overbevolkte industriële maatschappij op de wereld is de afhankelijkheid van 'Wij' met een verborgen op afstand ondoorzichtig takenpakket in egocentrisme verloren gegaan. Voor jou 10 anderen...
Er hoeft niks te gebeuren want het overleven staat niet op het spel. Je hebt geen taak of functie en je hoeft niks te doen behalve je rekening te betalen. Het feit dat we inwisselbaar zijn is goed voor het egoquote:Op zondag 15 januari 2023 11:32 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
In elke grote en overbevolkte industriële maatschappij op de wereld is de afhankelijkheid van 'Wij' met een verborgen op afstand ondoorzichtig takenpakket in egocentrisme verloren gegaan. Voor jou 10 anderen...
Kom op!? Je bent tegelijk toch ook ons magisch verlicht puntje in het donker, toch?quote:
Waarschijnlijk heeft u niet het gros van mijn eerdere posts meegekregen maar persoonlijk heb ik nooit zo'n probleem gehad met het bestaan van een wezen groter dan het menselijk welke in de abrahamitische geloven wordt aangeduid als God.quote:Op zondag 15 januari 2023 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Is dat niet de valkuil? Dan zijn we eindelijk losgekomen uit de valstrikken ‘God’ en ‘materie’ die men als allesverklarende reductiones ad absurdum op heeft willen werpen, en dan ligt de volgende, niet minder abstracte reductie alweer op de loer: het bewustzijn, waarmee men hetzelfde nog eens dunnetjes over lijkt te willen doen.
Zijn we dan niet terug bij af?
Ik zie het begrip zelf ook niet als een valstrik, ik bedoel daarmee eigenlijk aan te geven dat er een gevaar van reductionisme aan kleeft. Soms worden begrippen als God en materie als een soort ‘catch-all phrase’ ingezet waardoor zaken die eigenlijk uiterst onduidelijk zijn als schijnbaar helder en inzichtelijk worden gepresenteerd. Het zijn makkelijk te misbruiken termen, en met het woord bewustzijn is dat mogelijk nog erger. Daarmee is niets gezegd tegen deze woorden zelf, maar tegen deze specifieke vorm van gebruik. Alleen dat laatste noem ik een valstrik.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
ik nooit zo'n probleem gehad met het bestaan van een wezen groter dan het menselijk welke in de abrahamitische geloven wordt aangeduid als God.
...
Ik persoonlijk zie het dan ook niet uit het loskomen uit een valstrik doch een zuiverder inzicht in wat het inhoud te bestaan.
Ja, het uit de weg gaan van die discussie begrijp ik wel. Het kan best moeilijk zijn om over God te spreken, met name omdat daarbij, zoals bij nog een aantal onderwerpen meer, bepaalde tribale oerdriften vrij snel naar boven komen bij mensen, die het wederzijds begrip nogal in de weg kunnen staan. Het wordt dan al heel gauw een hoor-jij-bij-mijn-clubje-of-niet verhaal, ook wanneer dat niet de insteek zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
Ik heb in de loop der jaren wel beter begrepen welke bezwaren andere users hadden tegen het gangbare beeld welke kleefden aan God; religie en het geloof. Die discussies hebben tevens mijn eigen ogen verder geopend om nader onderzoek te doen naar wat ik geloof op basis van een aantal persoonlijke gebeurtenissen.
Ik noem mij nog steeds een Christen maar het heeft voor mij een compleet andere betekenis dan dewelke in menig kerk wordt voorgedragen.
En ook al vind ik de term God de werkelijkheid die "is" puur op basis van de oorspronkelijke betekenis van het woord nog steeds prima van toepassing. (God als zijnde de kracht achter willekeurig welk onverklaarbaar verschijnsel) ben ik de term "bewustzijn" of "bewust zijn" steeds vaker gaan gebruiken om niet steeds vast te lopen in een religieuze discussie.
Herkenbaar. Ik denk dat God de Vader een aspect van God is, en niet het totaal, zoals ook tot uiting komt in het concept van de Drie-eenheid. Het vaderfiguur alleen is misschien een beetje een kinderachtige of achterhaalde conceptie, en dat is ook waar het atheïsme de meeste pijlen op richt. Daarbij blijven concepties zoals die van Aristoteles en Spinoza vaak buiten beeld, die toch minstens even belangrijk zijn om te begrijpen waar dit alles over gaat. Toch merk ik dat ik God de Vader niet helemaal los kan laten uit mijn beeld van het christendom. Met name op het gebied van het opleggen van de morele wet zie ik Hem een belangrijke rol vervullen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 14:34 schreef Jappie het volgende:
Mijn grootste bezwaar tegen God zoals voorgesteld door de kerk was dat deze buiten onszelf bestond maar wel overal toezicht op hield. Welliswaar als een liefhebbende vader..maar goed dat ben ik zelf ook en ook ik kon mijn kinderen wel eens achter het behang willen plakken als ze niet deden wat IK wilde. Tricky bussines dus.Met het huidige begrip is er echter geen onderscheid meer tussen het wezenlijke van mijzelf en God. Zodra ik de aangenomen identificatie loslaat zit ik direct weer op 1 lijn.
...
Wij mensen hebben de neiging onze wereld te zien door het collectief van onze ervaringen en dit collectief zien een hogere waarde te geven dan onze persoonlijke ervaring. Ik denk dat dat per saldo een grotere valkuil is.
quote:On my saying, What have I to do with the sacredness of traditions, if I live wholly from within? my friend suggested,– “But these impulses may be from below, not from above.” I replied, “They do not seem to me to be such; but if I am the devil’s child, I will live then, from the devil.’
***
Toen ik zei, Wat heb ik met de heiligheid der tradities te maken, als ik geheel vanuit mijn binnenste leef? opperde mijn vriend,– “Maar deze opwellingen zouden van beneden kunnen komen, en niet van boven.” Ik gaf ten antwoord, “Zo schijnen ze mij niet toe; maar als ik het kind van de duivel ben, dan zal ik ook leven, naar de duivel.”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |