Logisch ook. En nou hopen dat Kaag en de mensen op Suriname er uit komen, maar dat zou een ex-topdiplomaat toch wel moeten lukken?quote:Op donderdag 15 december 2022 16:24 schreef trein2000 het volgende:
Nou, de eisen van de slavernijbelangenclubs zijn afgewezen.
Terecht. Suriname is ook ontevreden met Kaag las ik.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:24 schreef trein2000 het volgende:
Nou, de eisen van de slavernijbelangenclubs zijn afgewezen.
Prima uitspraak.quote:De rechter kon de eisen niet toetsen aan de wet omdat het gaat om een ethische kwestie. Daarbij valt niet te beoordelen of bijvoorbeeld de zorgvuldigheidsnorm is geschonden. ,,Het gaat om het uiting geven aan iets waar de staat zich moreel verplicht toe acht”, aldus de rechter. Dat het hoog tijd is dat de staat tenminste zijn excuses aanbiedt, staat niet ter discussie. Maar er kan geen aanspraak gemaakt worden op de vorm waarmee de staat inhoud geeft aan die morele verplichting.”
Bron: AD
Natuurlijk niet. Koers houden. Niet ingaan op belachelijke en bij vlagen zelfs racistische eisen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 11:29 schreef Hanca het volgende:
Een hele goede analyse van wat er allemaal mis is gegaan in de excuses: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-frank-weerwind-kaag
Ik zou nu zeggen: stap opzij zetten en rustig gaan overleggen hoe 1 juli er fatsoenlijk excuses kunnen worden gemaakt door Rutte of de koning (tegen die tijd ligt er ook een onderzoek over de rol van het koningshuis, die zullen waarschijnlijk toch wel betrokken zijn geweest).
Maar dan denk je weer enorm koloniaal, wij moeten niet gaan beslissen voor hen, alleen met hen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Koers houden. Niet ingaan op belachelijke en bij vlagen zelfs racistische eisen.
Koloniaal nog wel. Toe maar.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan denk je weer enorm koloniaal, wij moeten niet gaan beslissen voor hen, alleen met hen.
Met al die eisen die ze stellen zou ik zeggen jammer dan met die excuses dan maar nietquote:Op zaterdag 17 december 2022 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan denk je weer enorm koloniaal, wij moeten niet gaan beslissen voor hen, alleen met hen.
Gewoon koers houden. De regering vind excuses passend en geboden, dan moet ze die aanbieden. Maar de gedachte dat de 'wederpartij' gaat over de inhoud en reikwijdte daar van vind ik echt absurd, dat is echt aan de partij die excuses aanbiedt. Vervolgens is het aan hun wat ze daar mee doen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:13 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Met al die eisen die ze stellen zou ik zeggen jammer dan met die excuses dan maar niet
De eisen zijn niet gebaseerd op huidskleur. Tenminste, blijkbaar zou Weerwind nooit excuses gaan maken, dat heeft de NOS verkeerd gebracht. Daar is dus ook geen bezwaar meer tegen. Het bezwaar is voornamelijk tegen de datum. En die moeten wij er niet zo maar doorheen drukken, wat mij betreft. De vorm en inhoud gaan we verder zelf over.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Koloniaal nog wel. Toe maar.
Niets, dit is ons gebaar. Daar gaan we zelf over. Zij gaan vervolgens over wat ze daar mee doen.
Maar wij kunnen niet ingaan op eisen die gebaseerd zijn op huidskleur, dat is namelijk racistisch.
De datum, de persoon, de inhoud (want door een wit persoon te eisen maak je er een etnisch gebeuren van terwijl het dat niet is). En dat laatste stuit mij enorm tegen de borst, er wordt iets afgedwongen wat nooit de intentie was en bovendien volstrekt ongepast. Daarom: koers houden.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eisen zijn niet gebaseerd op huidskleur. Tenminste, blijkbaar zou Weerwind nooit excuses gaan maken, dat heeft de NOS verkeerd gebracht. Daar is dus ook geen bezwaar meer tegen. Het bezwaar is voornamelijk tegen de datum. En die moeten wij er niet zo maar doorheen drukken, wat mij betreft. De vorm en inhoud gaan we verder zelf over.
Exact.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:22 schreef Cyan9 het volgende:
Hoe oprecht zijn excuses nog als je aan allerlei voorwaarden moet voldoen vanuit de ontvangende partij? Ik vind het wel een beetje bijzonder allemaal.
De persoon gaat het dus allang niet meer echt om. Weerwind gaat geen excuses aanbieden, dat doet Rutte. Het is echt de datum. Het is nu een tussendoortje op een toevallig vrij moment, in plaats van een echte ceremonie.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De datum, de persoon, de inhoud (want door een wit persoon te eisen maak je er een etnisch gebeuren van terwijl het dat niet is). En dat laatste stuit mij enorm tegen de borst, er wordt iets afgedwongen wat nooit de intentie was en bovendien volstrekt ongepast. Daarom: koers houden.
Hoe oprecht zijn excuses als je je niks aan trekt van de ontvangende partij, als je geen enkele rekening lijkt te willen houden met de ontvanger van de excuses maar jezelf belangrijker vindt?quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:22 schreef Cyan9 het volgende:
Hoe oprecht zijn excuses nog als je aan allerlei voorwaarden moet voldoen vanuit de ontvangende partij? Ik vind het wel een beetje bijzonder allemaal.
Die excuses vind ik sowieso niet relevant, echt weer iets van dit slechte kabinet, met zoveel gedoe erom had ik gezegd dan maar geen excuses en jullie zoeken het maar lekker uit, scheelt ook weer wat vliegreizen voor het klimaatquote:Op zaterdag 17 december 2022 17:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe oprecht zijn excuses als je je niks aan trekt van de ontvangende partij, als je geen enkele rekening lijkt te willen houden met de ontvanger van de excuses maar jezelf belangrijker vindt?
Rekening houden met anderen krijg je niks van.
Tja, ik vind deze excuses wel zeer relevant. Lees bijvoorbeeld de bijdrage van Simons bij de APB 2021 er op na, hoe relevant het is. En nee, dat ging dus niet om geld, alleen om erkenning.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:43 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die excuses vind ik sowieso niet relevant, echt weer iets van dit slechte kabinet, met zoveel gedoe erom had ik gezegd dan maar geen excuses en jullie zoeken het maar lekker uit, scheelt ook weer wat vliegreizen voor het klimaat
Totaal niet mee eens. Als mijn kind alleen maar schreeuwend door het dakraam excuses aan me wil maken, dan zijn dat geen excuses. Ze komen maar naar me toe. En bij ceremoniële excuses geldt dat natuurlijk nog veel meer, dat je rekening houdt met de wensen van de ontvanger.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:45 schreef Janneke141 het volgende:
In of na een conflict is er maar 1 partij die bepaalt hoe de excuses eruit zien, en dat is niet de ontvangende partij.
Veel mensen zijn het met me eens, ik weet niet over welke Simons je spreekt maar als het Sylvana is dan kun je de reactie al wegspoelenquote:Op zaterdag 17 december 2022 17:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind deze excuses wel zeer relevant. Lees bijvoorbeeld de bijdrage van Simons bij de APB 2021 er op na, hoe relevant het is. En nee, dat ging dus niet om geld, alleen om erkenning.
Ja, Sylvana. Ik heb helemaal niks met haar, normaal. Maar nu was ik, net als bijna de hele kamer en het hele kabinet, enorm onder de indruk. Rutte is ook door dat betoog omgegaan, van tegen excuses naar voor excuses.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:55 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Veel mensen zijn het met me eens, ik weet niet over welke Simons je spreekt maar als het Sylvana is dan kun je de reactie al wegspoelen
Ik kan die vrouw niet serieus nemen bij wat ze ook verteld , spijt me geweldig, en Rutte neem ik ook al heel lang niet meer serieus dus het spijt me dat ik niet onder de indruk benquote:Op zaterdag 17 december 2022 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Sylvana. Ik heb helemaal niks met haar, normaal. Maar nu was ik, net als bijna de hele kamer en het hele kabinet, enorm onder de indruk. Rutte is ook door dat betoog omgegaan, van tegen excuses naar voor excuses.
Waarom is er excuses nodig voor erkenning?quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind deze excuses wel zeer relevant. Lees bijvoorbeeld de bijdrage van Simons bij de APB 2021 er op na, hoe relevant het is. En nee, dat ging dus niet om geld, alleen om erkenning.
Tja, jammer dat je verdiepen in en rekening houden met andere mensen tegenwoordig voor zoveel mensen al zo ingewikkeld is. Terwijl dat toch de basis van de samenleving is.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:00 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik kan die vrouw niet serieus nemen bij wat ze ook verteld , spijt me geweldig, en Rutte neem ik ook al heel lang niet meer serieus dus het spijt me dat ik niet onder de indruk ben
Omdat bij de erkenning dat je het fout hebt gedaan, excuses horen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:01 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Waarom is er excuses nodig voor erkenning?
Erkenning van de geschiedenis vind ik ook belangrijk, maar als het daar om gaat dan zou de focus moeten liggen op het onderwijs. Zorg dat het slavernijverleden en hedendaags racisme uitgebreid aan bod komen bij geschiedenis en maatschappijleer.
Dat excuses zo nadrukkelijk worden gevraagd voed juist de verdenking dat men op geld uit is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |