Je kan er vanuit Amsterdam pas op z’n vroegst om 11:30 zijn en dan nog in de zomervakantie. Daarbuiten is het 2 uur later.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:24 schreef Erno-BE het volgende:
Tenzij de trein 's ochtends tot 9 uur in Berlin-Lichtenberg blijft staan en 's avonds vanaf 21 uur al klaar staat in Berlin-Lichtenberg denk ik dat het project gaat falen. De vertrektijden uit Berlin zijn te laat en de aankomsttijden in Berlin zijn te vroeg. Leuk geprobeerd maar naar zowel Berlin als Praha zijn er prima dagverbindingen. Deze nachttrein lijkt mij volstrekt overbodig.
Als je het slapend af kan is het niet zo’n ramp natuurlijk. Overdag is het kut, dan kan je beter de ICE nemen via Luik en Aken of een vlucht van een paar knaken.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
Van Brussel naar Berlijn via Amsterdam lijkt me ook niet iets wat je voor je lol doet. Dan moet er toch wel een heel aantrekkelijk prijskaartje aan hangen.
Maar de TGV beukt met 300 door la douce France. Daarmee vergeleken is de Berlijner inderdaad een boemel met teveel stations, oude rommel qua materieel (wordt aan gewerkt) en dan hebben we het nog niet eens over de vele vertragingen en werkzaamheden in Duitsland.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:46 schreef James1988 het volgende:
Amsterdam - Berlijn is dan ook wel een draak van de verbinding voor de afstand die je aflegt. Binnen Nederland schiet het niet op, in Duitsland is het eerste stuk ook niet al te snel. Pas na Minden komt de vaart erin.
Amsterdam - Berlijn is hemelsbreed ongeveer even ver als Lille - Lyon, maar de laatste doe je in strak 3 uur. Dat lukt bij Nederland - Duitsland bij lange na niet.
Hetzelfde speelt voor Brussel - Berlijn: er zijn stukken die snel gaan, maar er is ook relatief veel kruip-door-sluip-door werk.
Tussen Aix en Provence en Montelimar ook niet.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:52 schreef Janneke141 het volgende:
Tja, tussen pakweg Hengelo en Osnabrück is te weinig reizigerspotentieel om grote investeringen terug te verdienen, en in het Ruhrgebied staat veel te veel stad in de weg om een vlotte verbinding te krijgen. De reis van Köln naar Berlijn is in feite ook gewoon traag. Of in elk geval, niet Hogesnelheid.
Wat op zichzelf ook een matig bediende lijn isquote:Op dinsdag 27 december 2022 20:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja ik denk ook niet dat het heel relevant is dat er tussen Wezep en 't Harde maar weinig vervoerspotentieel is dús hoeft er niet geďnvesteerd te worden in de lijn tussen Zwolle en Amersfoort.
Dat bedoel ik niet. Een HSL die min of meer direct op de route Amsterdam-Berlijn ligt (via Hengelo dus) bedient nauwelijks een andere markt dan Amsterdam-Berlijn alleen, en die markt is gewoon niet groot genoeg om de miljardeninvestering van een volledige NBS te rechtvaardigen. Met kleinere investeringen en het schrappen van een aantal stops is waarschijnlijk nog wel 45-60 minuten reistijd te winnen, dat is nu ongeveer het maximaal haalbare - maar dat zou wel een zinnige investering zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja ik denk ook niet dat het heel relevant is dat er tussen Wezep en 't Harde maar weinig vervoerspotentieel is dús hoeft er niet geďnvesteerd te worden in de lijn tussen Zwolle en Amersfoort.
Dat vonden ze in Den Haag niet nodig, want Ryanair en EasyJet konden dat beterquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is echter veel onlogischer dat er tussen het Ruhrgebied en de hoofdstad geen fatsoenlijke hogesnelheidslijn ligt. Was die er wel, en je zou Amsterdam-Arnhem-Oberhausen kunnen upgraden tot 160 of 200 km/h, dan kun je nog alsnog een redelijke verbinding maken.
Ik heb enkele jaren geleden geloof ik ook rond deze tijd eens uitgerekend aan de hand van publiek beschikbare cijfers dat als je vliegen op de as Amsterdam-Berlijn (dus effectief Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Hannover) verbiedt en dus effectief mensen de hogesnelheidstrein injaagt, dat een HSL dan uit zou kunnen met het aantal treinen wat je nodig hebt om alleen al het huidige aantal reizigers te kunnen opvangen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Een HSL die min of meer direct op de route Amsterdam-Berlijn ligt (via Hengelo dus) bedient nauwelijks een andere markt dan Amsterdam-Berlijn alleen, en die markt is gewoon niet groot genoeg om de miljardeninvestering van een volledige NBS te rechtvaardigen. Met kleinere investeringen en het schrappen van een aantal stops is waarschijnlijk nog wel 45-60 minuten reistijd te winnen, dat is nu ongeveer het maximaal haalbare.
Het is echter veel onlogischer dat er tussen het Ruhrgebied en de hoofdstad geen fatsoenlijke hogesnelheidslijn ligt. Was die er wel, en je zou Amsterdam-Arnhem-Oberhausen kunnen upgraden tot 160 of 200 km/h, dan kun je nog alsnog een redelijke verbinding maken.
Op zich niet onwaar, maar we willen nu eenmaal wat minder vliegenquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat vonden ze in Den Haag niet nodig, want Ryanair en EasyJet konden dat beter
Het afschieten van de HSL-Oost is een van de domste beslissingen op het gebied van infrastructuur sinds de oorlog geweest. Die stelling durf ik wel aan.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op zich niet onwaar, maar we willen nu eenmaal wat minder vliegenMaar een upgrade van de verbinding Randstad-Ruhrgebied voor personen zou toch echt wel een goed idee zijn.
Ik zou zo'n verbod in de toekomst niet eens uitsluiten, gezien de ontwikkelingen. Ben er persoonlijk ook niet op tegen, maar als je in 2040 een volwaardig alternatief wil hebben dan moet je nu wel ongeveer beginnen met bouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:04 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb enkele jaren geleden geloof ik ook rond deze tijd eens uitgerekend aan de hand van publiek beschikbare cijfers dat als je vliegen op de as Amsterdam-Berlijn (dus effectief Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Hannover) verbiedt en dus effectief mensen de hogesnelheidstrein injaagt, dat een HSL dan uit zou kunnen met het aantal treinen wat je nodig hebt om alleen al het huidige aantal reizigers te kunnen opvangen.
Zelfs voor Stockholm is het te verantwoorden trouwens.
Laat die maar lekker overstappen in Duisburg ofzo.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Een HSL die min of meer direct op de route Amsterdam-Berlijn ligt (via Hengelo dus) bedient nauwelijks een andere markt dan Amsterdam-Berlijn alleen, en die markt is gewoon niet groot genoeg om de miljardeninvestering van een volledige NBS te rechtvaardigen. Met kleinere investeringen en het schrappen van een aantal stops is waarschijnlijk nog wel 45-60 minuten reistijd te winnen, dat is nu ongeveer het maximaal haalbare - maar dat zou wel een zinnige investering zijn.
Het zet Nederland wel op een flinke achterstand op treingebied door het niet aanleggen van die lijn. Het had zoveel beter kunnen zijnquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het afschieten van de HSL-Oost is een van de domste beslissingen op het gebied van infrastructuur sinds de oorlog geweest. Die stelling durf ik wel aan.
Voor Duitse bestemmingen zou vliegen helemaal niet im Frage moeten komen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:04 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb enkele jaren geleden geloof ik ook rond deze tijd eens uitgerekend aan de hand van publiek beschikbare cijfers dat als je vliegen op de as Amsterdam-Berlijn (dus effectief Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Hannover) verbiedt en dus effectief mensen de hogesnelheidstrein injaagt, dat een HSL dan uit zou kunnen met het aantal treinen wat je nodig hebt om alleen al het huidige aantal reizigers te kunnen opvangen.
Zelfs voor Stockholm is het te verantwoorden trouwens.
Een lijn Utrecht - Breda zou voor een flink deel van Nederland al behoorlijk schelen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:12 schreef Spablauw214 het volgende:
De Duitsers zijn ook wel tergend langzaam door de achterlijke manier waarop zij bouwprojecten aanpakken, met duizend deeltrajectjes waardoor half Duitsland een permanente bouwplaats is
Optimaliseer de verbinding via Frankrijk maar. Daar ligt de meeste HSL-infra al. Zorg dat de overstap bijvoorbeeld in Brussel kan plaatsvinden ipv in Parijs en dan heb je alsnog een goed product staan. Hoeven we ook niet te wachten tot Keulen-Basel in 2050 een keer klaar is.
In Frankrijk is zo'n verbod er nu effectief. 12% of 13% van de binnenlandse vluchten worden verboden nadat de EU goedkeuring had gegeven op een maatregel die vliegverkeer verbiedt tussen plaatsen waartussen een trein het in 2,5 uur kan doen geloof ik.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou zo'n verbod in de toekomst niet eens uitsluiten, gezien de ontwikkelingen. Ben er persoonlijk ook niet op tegen, maar als je in 2040 een volwaardig alternatief wil hebben dan moet je nu wel ongeveer beginnen met bouwen.
Je zou denken dat je in ieder geval zorgt dat je de hele Rhijnspoorweg ongelijkvloers maakt en geschikt voor een vmax van 200. Maar we steken liever geld in NZ-lijn naar Schiphol. Waar het gros van de Nederlandse bevolking niks aan heeft.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het zet Nederland wel op een flinke achterstand op treingebied door het niet aanleggen van die lijn. Het had zoveel beter kunnen zijn
Dat zijn bijna alle steden van betekenis op het Franse vasteland. Corsica en overzeese gebiedsdelen tellen in Frankrijk ook als binnenlands en dat is ook een flink aandeel vluchten.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
In Frankrijk is zo'n verbod er nu effectief. 12% of 13% van de binnenlandse vluchten worden verboden nadat de EU goedkeuring had gegeven op een maatregel die vliegverkeer verbiedt tussen plaatsen waartussen een trein het in 2,5 uur kan doen geloof ik.
Het ding is dat je vanuit bijvoorbeeld Groningen al 2 uur onderweg bent om in Arnhem te komenquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je zou denken dat je in ieder geval zorgt dat je de hele Rhijnspoorweg ongelijkvloers maakt en geschikt voor een vmax van 200. Maar we steken liever geld in NZ-lijn naar Schiphol. Waar het gros van de Nederlandse bevolking niks aan heeft.
Het ging toch niet over de vluchten die wél overblijven of vluchten die je niet zomaar kan vervangen, maar over het voorkomen van vluchten op plekken waar het wél kan? De eis is ook dat de trein het in 2,5 uur moet verbinden met elkaar...quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zijn bijna alle steden van betekenis op het Franse vasteland. Corsica en overzeese gebiedsdelen tellen in Frankrijk ook als binnenlands en dat is ook een flink aandeel vluchten.
Ja maar dat ben je met de auto ook ongeveer. Dus een direct alternatief is er ook niet.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het ding is dat je vanuit bijvoorbeeld Groningen al 2 uur onderweg bent om in Arnhem te komen
Ik denk dat je het wel in het algemeen kunt stellen dat er bij politiek Nederland te weinig visie isquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar dat ben je met de auto ook ongeveer. Dus een direct alternatief is er ook niet.
Er was en is geen visie op ov en er is gewoon veel te weinig geďnvesteerd in spoorinfrastructuur de afgelopen decennia.
Vind het ook een goede zaak hoor dat verbod. Maar vooral omdat er ook een betaalbaar en acceptabel alternatief ligt in de vorm van de TGV.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het ging toch niet over de vluchten die wél overblijven of vluchten die je niet zomaar kan vervangen, maar over het voorkomen van vluchten op plekken waar het wél kan? De eis is ook dat de trein het in 2,5 uur moet verbinden met elkaar...
Toen Arriva zelf tussen Den Haag en Brussel wilde gaan rijden kregen ze geen toestemming. Tot zover de markt.quote:Op dinsdag 27 december 2022 21:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De visie is dat de markt het wel oplost.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |