abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:52:25 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207008651
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:41 schreef Hanca het volgende:
Dit is wel echt een oplossing voor een prangend systeem: https://nos.nl/artikel/24(...)oning-middeninkomens

Eindelijk worden de huurbazen die een vermogen vragen voor een ongeïsoleerd en slecht huis eens aangepakt. Helaas pas boetes vanaf 2024, maar aan de andere kant is een jaar om de huizen aan te passen ook weer niet zo veel.
Ik ben niet specifiek tegen dit plan, maar toch kan ik de gevolgen niet zo goed overzien. Als de afgelopen decennia ons iets hebben laten zien, dan is het wel dat het stapelen van regulering uiteindelijk alleen maar meer ellende heeft opgeleverd, en niet minder. Het is telkens dezelfde reflex.

In het gunstige geval gaan huurders minder betalen en verandert er verder niet veel. In het medium geval daalt het huuraanbod omdat het voor verhuurders niet meer genoeg rendement oplevert, maar dan dalen de prijzen van koopwoningen vermoedelijk ook. Zijn mensen die een huurwoning zoeken niet mee geholpen, maar starters op de koopmarkt weer wel. En in het slechte geval ontstaat er een nieuwe workaround waardoor helemaal niemand er iets mee opschiet behalve wat financiële snelle jongens ofzo. Ik ben benieuwd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 9 december 2022 @ 17:01:52 #177
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_207008795
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik neem aan bij de civiele rechter. Er is geen rechtsgevolg, dus geen besluit, dus geen toegang tot de bestuursrechter.
Dan wordt het gewoon gevalletje niet-ontvankelijk, er is ook helemaal niets overeengekomen. Als ze de eenzijdige handeling van de overheid niet willen accepteren, tja, daar kan een rechter verder dan ook weinig mee.

Of we krijgen een D66-rechter die gaat lopen kleien met een beroep op ongeschreven recht en mensenrechtenverdragen _O-
pi_207008852
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben niet specifiek tegen dit plan, maar toch kan ik de gevolgen niet zo goed overzien. Als de afgelopen decennia ons iets hebben laten zien, dan is het wel dat het stapelen van regulering uiteindelijk alleen maar meer ellende heeft opgeleverd, en niet minder. Het is telkens dezelfde reflex.

In het gunstige geval gaan huurders minder betalen en verandert er verder niet veel. In het medium geval daalt het huuraanbod omdat het voor verhuurders niet meer genoeg rendement oplevert, maar dan dalen de prijzen van koopwoningen vermoedelijk ook. Zijn mensen die een huurwoning zoeken niet mee geholpen, maar starters op de koopmarkt weer wel. En in het slechte geval ontstaat er een nieuwe workaround waardoor helemaal niemand er iets mee opschiet behalve wat financiële snelle jongens ofzo. Ik ben benieuwd.
Juist het verdwijnen van regulering heeft in de huursector ellende opgeleverd. Wat mij betreft voeren ze dit plan uit tot huren van nog ruim boven deze 1100. Want als we iets geleerd hebben, is dat de huurmarkt geen echte, vrije markt is en dus strenge regulatie nodig heeft. Juist vanwege het machtsverschil tussen verhuurders en (potentiële) huurders.

Mochten er hierdoor te weinig huizen in de verhuur komen, kan de overheid in dat gat springen met de woningbouwverenigingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 10 december 2022 @ 08:36:30 #179
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_207024308
Put these foolish ambitions to rest.
pi_207026212
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngscoalitie-over-d66

Interessant stuk over klotepartij D66, wat we hier de afgelopen weken ook al signaleerden. Tjeerd krijgt er van langs, net als Paternotte en D66 als geheel. 'laat iedereen vrij, die denkt zoals wij'.
zie email 27 oktober
pi_207026259
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 12:53 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngscoalitie-over-d66

Interessant stuk over klotepartij D66, wat we hier de afgelopen weken ook al signaleerden. Tjeerd krijgt er van langs, net als Paternotte en D66 als geheel. 'laat iedereen vrij, die denkt zoals wij'.
Goed stuk. Dat D66 drammerig is en weinig empathisch naar mensen met een andere mening, dat is natuurlijk iets wat eigenlijk niemand echt kan verrassen. Dat Paternotte een irritante betweter is, ook niet.

De hele tijd dat toontje alsof zij de moral high ground zijn, en de rest een stel kneusjes. Doodvermoeiend :r

Wat ik ook echt een walgelijk trekje vind is het dedain richting CU. Alsof het een of andere holbewonersclub is. Terwijl Nederland op medisch-ethisch gebied al mijlenver voorop loopt, internationaal gezien.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spablauw214 op 10-12-2022 13:02:52 ]
pi_207026298
We kunnen ons gelukkig prijzen met de gedachte dat D66 onvoldoende kiezerspotentieel heeft om de grootste partij te worden. Anders zou het gezanik helemaal niet te overzien zijn.
pi_207026373
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 12:57 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Goed stuk. Dat D66 drammerig is en weinig empathisch naar mensen met een andere mening, dat is natuurlijk iets wat eigenlijk niemand echt kan verrassen. Dat Paternotte een irritante betweter is, ook niet.

De hele tijd dat toontje alsof zij de moral high ground zijn, en de rest een stel kneusjes. Doodvermoeiend :r

Wat ik ook echt een walgelijk trekje vind is het dedain richting CU. Alsof het een of andere holbewonersclub is. Terwijl Nederland op medisch-ethisch gebied al mijlenver voorop loopt, internationaal gezien.
Dat die Tjeerd onnodig agressief is en dat Paternotte een dramzak is hadden we hier al wel geconstateerd ja, maar dan nog is het interessant om het ook eens zo van binnenuit te lezen. We zaten er goed bij, heel vervelend partijtje.
zie email 27 oktober
pi_207026406
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat die Tjeerd onnodig agressief is en dat Paternotte een dramzak is hadden we hier al wel geconstateerd ja, maar dan nog is het interessant om het ook eens zo van binnenuit te lezen. We zaten er goed bij, heel vervelend partijtje.
Je moet maar zo denken, bij de volgende verkiezingen vallen ze weer terug tot een stuk of 12 zetels en dan zijn we er weer een paar jaar vanaf :P

Volledig door het ijs gezakt voor velen. De hele dag als een dominee iedereen de maat nemen, maar tegelijk iedereen met een andere mening schofferen. Daar maak je vast vrienden mee :')
  zaterdag 10 december 2022 @ 14:12:46 #185
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_207026859
Leuk stuk van NRC over Wopke Hoekstra. Schrijnend hoe onze bewindslieden constant adviezen in wind slaan en voor eigen koers kiezen.

Je zou gewoon een hele grote schoonmaak willen doen en alles weer goed indelen maar ja daar is er natuurlijk nooit tijd voor.
pi_207030541
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je moet maar zo denken, bij de volgende verkiezingen vallen ze weer terug tot een stuk of 12 zetels en dan zijn we er weer een paar jaar vanaf :P

Volledig door het ijs gezakt voor velen. De hele dag als een dominee iedereen de maat nemen, maar tegelijk iedereen met een andere mening schofferen. Daar maak je vast vrienden mee :')
Oh? Wie denk jij dan dat de plek van D66 gaat innemen in een kabinet? Ik vind het allemaal heel bijzonder hoe alles negatief is over D66 maar Hoekstra's beslissingen nu nog de Belastingdienst lamleggen en daar maakt helemaal niemand zich druk om.
pi_207030581
Toeslagen losweken van de Belastingdienst is uiteindelijk wel gewoon nodig. Zodat het straks afgeschaft kan worden.
pi_207030674
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oh? Wie denk jij dan dat de plek van D66 gaat innemen in een kabinet? Ik vind het allemaal heel bijzonder hoe alles negatief is over D66 maar Hoekstra's beslissingen nu nog de Belastingdienst lamleggen en daar maakt helemaal niemand zich druk om.
Het is niet dat er nooit een kabinet zonder D66 is geweest toch? Peilingen zeggen op dit moment helemaal niks, want er is geen campagne gaande. Als bijvoorbeeld de PvdA met een fatsoenlijke lijsttrekker komt, kunnen ze maar zo de grootste worden.

Dat niemand zich druk maakt over Hoekstra heeft er denk ik meer mee te maken dat het CDA al als overleden wordt beschouwd. Over Rutte die voor de zoveelste keer z’n smsjes heeft lopen wissen is ook 0 ophef.

Het is juist D66 zelf dat de aandacht op zichzelf vestigt door iedereen de hele dag de maat te nemen.
pi_207030749
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het is niet dat er nooit een kabinet zonder D66 is geweest toch? Peilingen zeggen op dit moment helemaal niks, want er is geen campagne gaande. Als bijvoorbeeld de PvdA met een fatsoenlijke lijsttrekker komt, kunnen ze maar zo de grootste worden.

Dat niemand zich druk maakt over Hoekstra heeft er denk ik meer mee te maken dat het CDA al als overleden wordt beschouwd. Over Rutte die voor de zoveelste keer z’n smsjes heeft lopen wissen is ook 0 ophef.

Het is juist D66 zelf dat de aandacht op zichzelf vestigt door iedereen de hele dag de maat te nemen.
Iedereen de hele dag. Goh, dat klinkt wel ernstig. Oh wacht, je bent aan het fantaseren
pi_207030780
Tjeerd de Groot staat inderdaad volgens mij gewoon op de nominatie om te verdwijnen, kan me niet voorstellen dat D66 zelf hem niet lastig vindt, al is het maar omdat hij geen enkel emphatisch vermogen heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207030942
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Iedereen de hele dag. Goh, dat klinkt wel ernstig. Oh wacht, je bent aan het fantaseren
Heb je het artikel gelezen? Of heb je zelf een D66-ledenpas in je achterzak ofzo :')
pi_207030992
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:41 schreef Hanca het volgende:
Dit is wel echt een oplossing voor een prangend systeem: https://nos.nl/artikel/24(...)oning-middeninkomens

Eindelijk worden de huurbazen die een vermogen vragen voor een ongeïsoleerd en slecht huis eens aangepakt. Helaas pas boetes vanaf 2024, maar aan de andere kant is een jaar om de huizen aan te passen ook weer niet zo veel.
Toch weer enorm matig dat we weer een ingreep nodig hebben waarbij de overheid bepaalt hoeveel je mag vragen voor iets.

Los de kern van het probleem op dat er te weinig woningen zijn of dat je schijnbaar met een middeninkomen zelfs geen woning meer kan betalen.

De stapelen we weer maatregel op maatregel, gaan we straks weer allerlei toeslagen/vervolg wetten ergens voor toekennen en zijn we weer terug bij af.
pi_207031098
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:09 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Toch weer enorm matig dat we weer een ingreep nodig hebben waarbij de overheid bepaalt hoeveel je mag vragen voor iets.

Los de kern van het probleem op dat er te weinig woningen zijn of dat je schijnbaar met een middeninkomen zelfs geen woning meer kan betalen.

De stapelen we weer maatregel op maatregel, gaan we straks weer allerlei toeslagen/vervolg wetten ergens voor toekennen en zijn we weer terug bij af.
Ze lossen nu toch de kern op? De kern is namelijk dat verhuurders teveel vragen voor matige huizen, dat lossen ze hiermee op. Het dwingt met name verhuurders hun huizen te verbeteren.
pi_207031119
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze lossen nu toch de kern op? De kern is namelijk dat verhuurders teveel vragen voor matige huizen, dat lossen ze hiermee op.
De reden dat ze teveel kunnen vragen is omdat er veels te weinig aanbod is.
Het zal me geen eens verbazen als dit probleem straks wordt opgelost door juist net boven de nieuwe in te stellen grens te gaan zitten.

Daarnaast is een stijging van 25% in 9 jaar ook niet extreem.
Komt neer op ~2,5 % per jaar, gelijk aan de normale huurstijging.
pi_207031195
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het zal me geen eens verbazen als dit probleem straks wordt opgelost door juist net boven de nieuwe in te stellen grens te gaan zitten.

Maar 9 jaar geleden was het al teveel. En salarissen zijn geen 25% gestegen in 9 jaar, zeker de lagere salarissen niet.

En dat te weinig aanbod is één probleem, maar dat verhuurders zeer asociaal enorm veel vragen voor ongeïsoleerde, vaak zelfs beschimmelde, kleine huisjes dat is het andere probleem. En nee, dat komt echt niet alleen door te weinig aanbod.

Dat er te weinig aanbod is klopt ook, daarom het eerdere plan om een miljoen huizen te bouwen. Dat is daar op gericht. Maar daarmee los je probleem 2 niet op.

En als de verhuurders nu vlak boven die 1100 gaan zitten, dan verhogen ze de grens in dit plan maar tot 2500 oid.
pi_207031260
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Het tekort aan aanbod is maar een deel van het probleem. Het andere deel is dat een dak boven je hoofd simpelweg een eerste levensbehoefte is en er voor de sociale woningbouw ook enorme wachttijden zijn.

Het prijspeil heeft weinig meer met vraag en aanbod te maken, of met de daadwerkelijke waarde van de woning. Het is puur wat de gek ervoor geeft. Dus ik vind het eigenlijk wel terecht dat de overheid dan maar met regulering komt.
pi_207031747
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze lossen nu toch de kern op? De kern is namelijk dat verhuurders teveel vragen voor matige huizen, dat lossen ze hiermee op. Het dwingt met name verhuurders hun huizen te verbeteren.
Of je zet er gewoon mensen in die niet zeiken.
pi_207031827
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Of je zet er gewoon mensen in die niet zeiken.
Oke Wybren :')
pi_207031854
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Oke Wybren :')
En toch raakt hij wel de kern van waar ik ook bang voor ben, de verhoudingen op de woningmarkt (koop en huur) zijn zo verstoord dat de aanbiedende partij echt zo'n beetje alles kan flikken. Mensen komen gewoon niet in het geweer. En zo wel? Voor jou 10 anderen.
zie email 27 oktober
pi_207032550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En toch raakt hij wel de kern van waar ik ook bang voor ben, de verhoudingen op de woningmarkt (koop en huur) zijn zo verstoord dat de aanbiedende partij echt zo'n beetje alles kan flikken. Mensen komen gewoon niet in het geweer. En zo wel? Voor jou 10 anderen.
Dan laat je gemeentes steekproefsgewijs huizen controleren of die niet teveel huur vragen. Dat lijkt me prima haalbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')