Social media is de grootste kanker van de afgelopen jaren. Maar dat terzijde.quote:Op donderdag 8 december 2022 09:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Een beetje jammer om dat beroep op empathie te baseren op een verdraaiing van de werkelijkheid, aangezien heel veel van die geboren donkergekleurden het feest even zo vrolijk meevierden. Het was altijd een minderheid die zich gestoken voelde vanwege het feit dat de ZP-figuur zwart geschminkt was. Dat clubje is vervolgens een propaganda-offensief gaan voeren waarin het vermeende "racisme" van het hele fenomeen werd opgeblazen door het allemaal zoveel mogelijk op z'n Amerikaans te herinterpreteren. Daardoor zijn veel mensen uiteindelijk overstag gegaan. Volslagen willekeur in mijn ogen, maar in dit sociale-mediatijdperk lopen we elkaar sowieso gek te maken met z'n allen.
idd.quote:Op donderdag 8 december 2022 09:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Een beetje jammer om dat beroep op empathie te baseren op een verdraaiing van de werkelijkheid, aangezien heel veel van die geboren donkergekleurden het feest even zo vrolijk meevierden. Het was altijd een minderheid die zich gestoken voelde vanwege het feit dat de ZP-figuur zwart geschminkt was. Dat clubje is vervolgens een propaganda-offensief gaan voeren waarin het vermeende "racisme" van het hele fenomeen werd opgeblazen door het allemaal zoveel mogelijk op z'n Amerikaans te herinterpreteren. Daardoor zijn veel mensen uiteindelijk overstag gegaan. Volslagen willekeur in mijn ogen, maar in dit sociale-mediatijdperk lopen we elkaar sowieso gek te maken met z'n allen.
100% mee eens.quote:Op donderdag 8 december 2022 10:48 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Social media is de grootste kanker van de afgelopen jaren. Maar dat terzijde.
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?quote:Op woensdag 7 december 2022 11:10 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dat kan. Mij persoonlijk interesseert het geen reet. Had vorig jaar ook zwarte in mn huis.
Maar om beelden van nu te bewaren en inpakpapier voor de kleinkinderen omdat je niet kunt omgaan met verandering is bezopen.
nee hoor, jij moet lekker doen wat je wil.quote:Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:
[..]
idd.
Alsof 'blackface' in Nederland ooit een ding is geweest.
Nee, alles wordt gespiegeld aan de VS, waar ze zelfs zo ver gaan dat ze vinden dat Spaanstaligen het woord 'negro' niet meer mogen gebruiken om de kleur zwart aan te duiden.
In Nederland is het ook maar een klein groepje die hier ECHT een probleem mee heeft. De rest wordt doelbewust meegesleurd door de dreiging van openbaar maken van privegegevens, rapporteren bij werkgevers, publiekelijk wegzetten als racist etc. Ik durf met droge ogen te beweren dat van de mensen die tegen zwarte Zwarte Pieten zijn minstens 90% dat alleen is omdat ze niet anders DURVEN te zijn.
[..]
100% mee eens.
Elke gek met een mening hoeft binnen zijn eigen kliekje gekkies met dezelfde mening maar wat rond te strooien en de hele wereld past zich meteen aan zonder verder te kijken of wat ze zeggen eigenlijk wel ergens op slaat
[..]
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?
Waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Wie heeft er last van? Precies; helemaal niemand.
Daarbij komt nog dat ook roetveeg Zwarte Pieten nog weg moeten he.
'Ook groene Piet is racisme!'
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'
https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."
Sta je daar óók achter? Alle Zwarte Pieten weg? Ook de roetveegvarianten? Of zelfs ongeschminkte?
Kunnen we het niet, net zoals in Asterix, hebben over "uitvoerend personeel" als het over galeislaven gaat?quote:Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."
Een knecht is geen slaaf!quote:Op donderdag 8 december 2022 12:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kunnen we het niet, net zoals in Asterix, hebben over "uitvoerend personeel" als het over galeislaven gaat?
Dus pieten zijn geen knechten, maar uitvoerend personeel.
Misschien moet je toch eens naar Maarten van Rossem luisteren wat hij vond van het veranderen van straatnamen of standbeelden neerhalen uit de VOC(slaven)tijd. Weghalen hoeft niet, wel jouw kleinkinderen opvoeden met het idee achter Zwarte Piet als knechtje met de roede en de zak in zijn handen. Uitleggen waarom die tijd toen zo was en nu niet meer. Vasthouden aan onschuldige tradities is niks mis mee, wel als het mensonwaardig was, zowel voor kleur als geaardheid. Grow up, old man.quote:Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:
[..]
idd.
Alsof 'blackface' in Nederland ooit een ding is geweest.
Nee, alles wordt gespiegeld aan de VS, waar ze zelfs zo ver gaan dat ze vinden dat Spaanstaligen het woord 'negro' niet meer mogen gebruiken om de kleur zwart aan te duiden.
In Nederland is het ook maar een klein groepje die hier ECHT een probleem mee heeft. De rest wordt doelbewust meegesleurd door de dreiging van openbaar maken van privegegevens, rapporteren bij werkgevers, publiekelijk wegzetten als racist etc. Ik durf met droge ogen te beweren dat van de mensen die tegen zwarte Zwarte Pieten zijn minstens 90% dat alleen is omdat ze niet anders DURVEN te zijn.
[..]
100% mee eens.
Elke gek met een mening hoeft binnen zijn eigen kliekje gekkies met dezelfde mening maar wat rond te strooien en de hele wereld past zich meteen aan zonder verder te kijken of wat ze zeggen eigenlijk wel ergens op slaat
[..]
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?
Waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Wie heeft er last van? Precies; helemaal niemand.
Daarbij komt nog dat ook roetveeg Zwarte Pieten nog weg moeten he.
'Ook groene Piet is racisme!'
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'
Sta je daar óók achter? Alle Zwarte Pieten weg? Ook de roetveegvarianten? Of zelfs ongeschminkte?
Zo heeft iedereen zijn eigen idee over het waarom van de zwarte schmink. De een denkt dat men daarmee een negerslaaf meent uit te beelden en de ander een archetype gebaseerd op een eeuwenoude oersprong (en zeker geen neger). En dan heb je daartussenin nog wat idee variaties.quote:Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Misschien moet je toch eens naar Maarten van Rossem luisteren wat hij vond van het veranderen van straatnamen of standbeelden neerhalen uit de VOC(slaven)tijd. Weghalen hoeft niet, wel jouw kleinkinderen opvoeden met het idee achter Zwarte Piet als knechtje met de roede en de zak in zijn handen. Uitleggen waarom die tijd toen zo was en nu niet meer. Vasthouden aan onschuldige tradities is niks mis mee, wel als het mensonwaardig was, zowel voor kleur als geaardheid. Grow up, old man.
Eeuwenoude oorsprong? Een archetype zeker. Eeuwenoud ook vast wel. Maar de roede en de zak als dreigement voor kinderen is ook al 50 jaar verdwenen. Je kunt gewoon niet ontkennen dat het archetype knechtje van de heilige Sint Nicolaas als iemand uitgebeeld werd als een kleurling. Hoe romantisch ook. Rechtsom of linksom blijft het dat een kleurling in deze traditie wordt gezien als een knechtje, vroeger zelfs als schrikbeeld met zijn roede en zak voor kinderen. Vroeger werd een Jood ook gezien als een karikatuur, wil je dat ook nog zo houden?quote:Op donderdag 8 december 2022 21:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zo heeft iedereen zijn eigen idee over het waarom van de zwarte schmink. De een denkt dat men daarmee een negerslaaf meent uit te beelden en de ander een archetype gebaseerd op een eeuwenoude oersprong (en zeker geen neger). En dan heb je daartussenin nog wat idee variaties.
Niemand wil de geschiedenis uitgummen. Wel kun je je kinderen uitleggen wat het tijdsbeeld van toen was. Vrouwen achter het aanrecht en zelfs nog minder dan een eeuw geleden geen enkel stemrecht, na het trouwen waren ze wilsonbekwaam en moesten voor elke beslissing hun echtgenoot raadplegen. Heeft niks met gummen te maken, wel met je kinderen bewust opvoeden. Jouw waarden en normen die je wil doorgeven zit veel dieper dan een tijdsgeest.quote:Op donderdag 8 december 2022 06:01 schreef Danny het volgende:
[..]
Ieder z'n ding. Anderen maken er een punt van de hele wereld naar hun hand te zetten en de geschiedenis uit te gummen. Als m'n kleinkinderen het niet willen zien is dat wmb prima, maar ze mogen wmb daar zelf in beslissing. Of hun ouders. Maar ik hoop dat ze hetzelfde leren als ik mijn kinderen leer en ik zelf heb geleerd van mijn ouders; het verschil tussen daadwerkelijk racisme en louter racisme schreeuwen omdat je daarmee aandacht krijgt. Soort hypochondrie is dat wmb.
"Vroeger werd een jood ook gezien als een karikatuur"? Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eeuwenoude oorsprong? Een archetype zeker. Eeuwenoud ook vast wel. Maar de roede en de zak als dreigement voor kinderen is ook al 50 jaar verdwenen. Je kunt gewoon niet ontkennen dat het archetype knechtje van de heilige Sint Nicolaas als iemand uitgebeeld werd als een kleurling. Hoe romantisch ook. Rechtsom of linksom blijft het dat een kleurling in deze traditie wordt gezien als een knechtje, vroeger zelfs als schrikbeeld met zijn roede en zak voor kinderen. Vroeger werd een Jood ook gezien als een karikatuur, wil je dat ook nog zo houden?
Vraag je naar een bekende weg, zoek maar eens op hoe zij tot een eeuw geleden werden uitgebeeld in spotprenten en rijmpjes.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
"Vroeger werd een jood ook gezien als een karikatuur"? Wat bedoel je hiermee?
Ja, maar dat betekent niet dat een jood als een karikatuur werd gezien. Er werden karikaturen van gemaakt.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vraag je naar een bekende weg, zoek maar eens op hoe zij tot een eeuw geleden werden uitgebeeld in spotprenten en rijmpjes.
Zo ook van het knechtje van Sint Nicolaas.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, maar dat betekent niet dat een jood als een karikatuur werd gezien. Er werden karikaturen van gemaakt.
Want jouw normen en waarden zijn leidend? Jij staat boven de ander en jij gaat wel even bepalen wat goed en fout is?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niemand wil de geschiedenis uitgummen. Wel kun je je kinderen uitleggen wat het tijdsbeeld van toen was. Vrouwen achter het aanrecht en zelfs nog minder dan een eeuw geleden geen enkel stemrecht, na het trouwen waren ze wilsonbekwaam en moesten voor elke beslissing hun echtgenoot raadplegen. Heeft niks met gummen te maken, wel met je kinderen bewust opvoeden. Jouw waarden en normen die je wil doorgeven zit veel dieper dan een tijdsgeest.
Huh? Ik bepaal helemaal niks en voel mij niet boven een ander, ik heb een mening en die geef ik.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want jouw normen en waarden zijn leidend? Jij staat boven de ander en jij gaat wel even bepalen wat goed en fout is?
Dit begint toch aardig op narcisme te lijken...
Juist ja...quote:Op donderdag 8 december 2022 22:53 schreef Firuze60 het volgende:
Huh? Ik bepaal helemaal niks en voel mij niet boven een ander, ik heb een mening en die geef ik.
Klopt, ik geloof ook wel dat het daar zijn oorsprong in heeft. Zal ik niet ontkennen. Wat denk jij, ziet iemand zp de, pak hem beet, laatste 70 jaar als een regulier donker persoon? Wordt er aan hem gerefereerd als "de negerslaaf" van Sinterklaas?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zo ook van het knechtje van Sint Nicolaas.
Nee. Ik vermoed zelfs dat ik ouder ben dan jou. Ik las als kind Sjors en Sjimmie.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, ik geloof ook wel dat het daar zijn oorsprong in heeft. Zal ik niet ontkennen. Wat denk jij, ziet iemand zp de, pak hem beet, laatste 70 jaar als een regulier donker persoon? Wordt er aan hem gerefereerd als "de negerslaaf" van Sinterklaas?
Ik weet niet hoe oud je bent, maar zag jij zp als de 'negerslaaf' van Sinterklaas in jouw jeugd?
Misschien moet je eens teruglezen wat je nou eigenlijk schrijft, het is een aaneenschakeling van jullie doen het verkeerd gezanik.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
Dat jij dat voelt als als bovenstaand tov jou ligt niet aan mij.
Dat is oprecht jammer en zeker niet mijn bedoeling. Het enige dat ik probeer iemand te overtuigen om mee te gaan in het tijdsbeeld van nu. Rook jij?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien moet je eens teruglezen wat je nou eigenlijk schrijft, het is een aaneenschakeling van jullie doen het verkeerd gezanik.
Ik ben 40. Goed, jij zag zp dus niet als een regulier donker persoon of een 'negerslaaf' in jouw jeugd. Ik ook niet. En daarna ook niet. Wat is dan precies het probleem dat de figuur zijn oorsprong in een donker persoon heeft, maar die referentie al lange tijd volledig weg is en het gewoon een op zichzelf staande figuur is geworden, los van elke realiteit?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee. Ik vermoed zelfs dat ik ouder ben dan jou. Ik las als kind Sjors en Sjimmie.
Nee.quote:Op donderdag 8 december 2022 23:01 schreef Firuze60 het volgende:
Dat is oprecht jammer en zeker niet mijn bedoeling. Het enige dat ik probeer iemand te overtuigen om mee te gaan in het tijdsbeeld van nu. Rook jij?
Hoe verzin je het...quote:Op donderdag 8 december 2022 23:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan ben je dus met jouw tijd meegegaan, is ongezond.
En als ik zeg, dat ik het verdom om te stoppen met roken, alleen nog maar in eigen huis maak ik dan iedereen zo boos als nu met die ZP-discussie?quote:
Dan stop je niet. Boeiend.quote:Op donderdag 8 december 2022 23:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En als ik zeg, dat ik het verdom om te stoppen met roken, alleen nog maar in eigen huis maak ik dan iedereen zo boos als nu met die ZP-discussie?
Precies! Dan heb ik alleen mijzelf maar te pakken. In het geval met ZP is het wel duidelijk dat je mensen kwetst.quote:Op donderdag 8 december 2022 23:15 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Dan stop je niet. Boeiend.
Nee.quote:Op donderdag 8 december 2022 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
In het geval met ZP is het wel duidelijk dat je mensen kwetst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |