?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:44 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Moeilijk doen, afhankelijk zijn van.
Dank, ik wilde net op zoek naar de standpunten van Van Mierlo over mobiliteit. Omdat veel mensen hier meende te weten wat hij van dit standpunt vond en ‘vroeger’ D66 zo redelijk was.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Overigens, op het punt van verkeerspolitiek stond al in hun allereerste Appél uit 1966 het punt dat bij verkeer alle kosten voor verkeersvoorzieningen door verkeersdeelnemers zelf geheel betald moesten worden en er ook extra heffingen moesten komen voor individuele verkeersdeelnemers om bv OV te betalen.
en letterlijk het plan om individuele parkeerplaatsen te verbieden en mensen te dwingen grote parkeergarage's te laten gebruiken op centrale plaatsen in de Grote steden
Wat is dat nu weer voor absurd voorbeeld? Niemand houdt die deelscooters toch 24 uur vast? Zodra je die parkeert stopt de teller. Als je echt 24 uur een scooter wilt zijn er andere opties. Een auto heb je voor 35 euro per 24 uur (exclusief benzine).quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
?
In deze context lijkt het vooral huren te betekenen.
Een leuke groene deelscooter voor maar ¤360,- per dag, of oh nee wacht dat zeg ik verkeerd, voor maar ¤0,25 per minuut moet dat zijn.
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
?
In deze context lijkt het vooral huren te betekenen.
Een leuke groene deelscooter voor maar ¤360,- per dag, of oh nee wacht dat zeg ik verkeerd, voor maar ¤0,25 per minuut moet dat zijn.
En wie zegt dat ze dat niet meenemen in de renovatieplannen dan?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:40 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind het geen zeiken, ik mis bij al die portiekwoningen gewoon goede stallingen. Of bij kleine rijtjeshuizen. Als ik huizen in de stad toekomstbestendig zou maken, zou ik zorgen voor hele goede stallingen voor (bak)fietsen.
Dan stap je naar de concurrent.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
Dan ga je naar een van de vele garages.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan stap je naar de concurrent.
Wat nou als opeens jouw auto kapot gaat?
Je hebt op individueel niveau in veel gevallen natuurlijk gelijk. Voor jou, als je de rest van de samenleving negeert is een auto vaak de makkelijkste en snelste keuze. Helaas vervalt dat voordeel als iedereen dezelfde afweging maakt en op hetzelfde moment wilt parkeren of de weg op wilt. Dan krijg je parkeerproblemen, files en onleefbare steden.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
De NS besluit weer eens niet te rijden dus iedereen wil opeens gebruik maken van de deel vervoersmiddelen, dan zijn er weer niet genoeg...
Het is in mijn ogen moeilijk doen ten opzichte van een eigen vervoersmiddel die je kan pakken wanneer je wil.
Dat klopt, maar waar ik me aan stoor is dat men huurscooters deelscooters noemt, ik zie liever niet dat politici meegaan in marketing-prietpraat (/leugens) van bedrijven.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:22 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor absurd voorbeeld? Niemand houdt die deelscooters toch 24 uur vast? Zodra je die parkeert stopt de teller. Als je echt 24 uur een scooter wilt zijn er andere opties. Een auto heb je voor 35 euro per 24 uur (exclusief benzine).
Overigens is de uitrol van de deelscooters een totale ramp geweest die ik niet wil verdedigen.
Helaas ben ik niet in NL. Ik mag aansluiten achter aan de file :-( had ik 10* liever in een trein of bus gezeten die daar geen last van heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe slecht het in de rest van de wereld is.
Veel plezier in het OV.
Wel jammer dat het anderen dan perse weer opgedrongen moet worden. Maar Ja, geld en ruimte hè.
Niet om je post (die ik goed vind) plat te slaan, wat al heel veel zou helpen is het spreiden van de piek. Iedereen gaat tegelijk van en naar het werk. Ik heb dat nooit begrepen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:11 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je hebt op individueel niveau in veel gevallen natuurlijk gelijk. Voor jou, als je de rest van de samenleving negeert is een auto vaak de makkelijkste en snelste keuze. Helaas vervalt dat voordeel als iedereen dezelfde afweging maakt en op hetzelfde moment wilt parkeren of de weg op wilt. Dan krijg je parkeerproblemen, files en onleefbare steden.
Voor de samenleving als geheel is het dus beter als je voor de iets minder optimale keuze gaat. Dat kan alleen als we autobezit minder aantrekkelijk maken (laten we beginnen met de daadwerkelijke kosten voor een parkeerplaats) en de alternatieven dusdanig goed en betaalbaar te maken dat het verschil tussen een autorit en ov-trip steeds kleiner wordt.
Dit is ook veel beter voor de mensen die daadwerkelijk een auto nodig hebben en de weg op moeten. Minder verkeer zou elke autorijder moeten aanspreken.
Er zijn gewoon te veel mensen op een te klein oppervlak in Nederland, en dat concentreert zich ook nog eens op een te klein aantal plekken.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet om je post (die ik goed vind) plat te slaan, wat al heel veel zou helpen is het spreiden van de piek. Iedereen gaat tegelijk van en naar het werk. Ik heb dat nooit begrepen.
Rotterdam is ondertussen niet eens onaardig qua Metro. Sinds een paar jaar hebben ze een aantal lijnen doorgetrokken. Veel wel redelijk bereikbaar nu.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat klopt, maar waar ik me aan stoor is dat men huurscooters deelscooters noemt, ik zie liever niet dat politici meegaan in merketing-prietpraat (/leugens) van bedrijven.
Dat D66 raadslid praat erover alsof het mobiliteitsprobleem opgelost is, dat is gewoon onjuist.
Helemaal prima om woningen zonder parkeerplaats te bouwen, en ook helemaal prima om autobezit te proberen terug te dringen, maar wel graag op een eerlijke manier zonder onjuiste (marketing) termen.
En ook wel op de voorwaarde dat mensen vooraf weten dat ze geen parkeerplaats (vergunning) hebben of kunnen krijgen.
Ik vind het behoorlijk schofterig als de gemeente betaald parkeren in de hele gemeente invoert, zoals men in Utrecht wil gaan doen.
Voor sommige buitenwijken lijkt me dat niet echt nodig, en los van het cashen v/d gemeente grotendeels symboolpolitiek.
Al die apparaten die deel genoemd worden zijn vooralsnog gewoon huur.
Ik ben er helemaal voor dat mensen een auto samen bezitten als ze die niet dagelijks nodig hebben, an sich een prima concept, maar laten we niet doen of huren van een bedrijf delen is.
En ook voor zo'n (echte) deelauto heb je nog een parkeerplaats nodig.
In echt grote steden (ergo niet Nederland), is het bezit van een auto helemaal niet aantrekkelijk als er een goed metro systeem is.
Een goed metro-systeem is voor echt grote steden verreweg het beste OV systeem, en volstrekt superieur aan een auto in zo'n stad.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Rotterdam is ondertussen niet eens onaardig qua Metro. Sinds een paar jaar hebben ze een aantal lijnen doorgetrokken. Veel wel redelijk bereikbaar nu.
Ah, op die manier.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik bedoel met moeilijk doen.
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
De NS besluit weer eens niet te rijden dus iedereen wil opeens gebruik maken van de deel vervoersmiddelen, dan zijn er weer niet genoeg...
Het is in mijn ogen moeilijk doen ten opzichte van een eigen vervoersmiddel die je kan pakken wanneer je wil.
Want alle garages hebben direct tijd en kunnen het probleem direct verhelpen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:10 schreef Rodgrod het volgende:
Dan ga je naar een van de vele garages.
't Is maar net waar je moet zijn. In Amsterdam heb ik echt geen auto nodig voor de plekken waar ik moet zijn. Het OV voldoet hier prima.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:57 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Een goed metro-systeem is voor echt grote steden verreweg het beste OV systeem, en volstrekt superieur aan een auto in zo'n stad.
Rotterdam is echter absoluut geen grote stad in vergelijking met echt grote steden.
Oh, we gaan nog steeds door met doen alsof dit een plan van D66 is?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:26 schreef DesertGlory het volgende:
D66 was een jaar of 10 geleden toch nog wel een redelijk normale partij of heb ik het mis?
Je kent zijn man?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee ik ga in gesprek met een enorm agressief figuur, het zit goed met jouw man.
Nou, inderdaad. Of wat nou als morgen de wereld vergaat en je hebt je abonnement al voor een maand vooruit betaald? Ben je toch wel serieus de lul, of niet?quote:Op vrijdag 2 december 2022 12:10 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Dan ga je naar een van de vele garages.
Wat nou als er geen concurrent is of die nog opgezet moet worden? Ik gok dat de gemeente niet wil dat elke partij zomaar een deelscooter/auto op straat zet. Zit je zonder vervoersmiddel voor een paar weken? Zo een partij moet waarschijnlijk eerst door de bureaucratische molen van de gemeente heen dus dat zal wel even duren.
Wat auto's betreft ben je dus nu aan of andere partij overgeleverd of je wel of niet naar je werk kan komen. En die partij kan niet voor elk huishuiden een auto regelen want tja, daar wil de gemeente geen plek voor maken. Fijn zeg.
Handig ook in de nachtdienst... Als je op een of andere industrie terrein moet zijn waar geen goede OV verbinding is.
Dus dan maar 200 euro per maand aan een of andere commerciële partij geven voor een parkeerplek in een parkeergarage niet voor je huis. Moet er nog wel plek zijn in die parkeergarage.....
Mobiliteit is nu al divers en ik betwijfel of dat gaat veranderen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:23 schreef DireStraits7 het volgende:
Sowieso is men altijd heel goed in het verzinnen van hypothetische situaties waarin je toch echt een auto nodig hebt. Of komt weer met een voorbeeld van Schubbekutteveen waar maar 1x/uur een bus rijdt.
Alsof het zo zwart-wit is. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin het OV wél een prima alternatief is. En tal van situaties waarin dat niet zo is. Net zoals je soms een auto wil, soms een fiets, soms een scooter. Mobiliteit in de toekomst gaat een stuk diverser zijn. Alleen sommigen doen net alsof je nooit meer met een auto mag en iedereen zich per bakfiets moet gaan verplaatsen.
In steden is het OV meestal goed te doen in Nederland, alhoewel er wel wat steden (/stadjes) zijn zonder treinstation, en dan wordt het snel minder.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
't Is maar net waar je moet zijn. In Amsterdam heb ik echt geen auto nodig voor de plekken waar ik moet zijn. Het OV voldoet hier prima.
En terwijl autominnend Nederland zit te smachten naar een zelfrijdende auto, zodat er tijd overblijft voor andere zaken weet OV-minnend Nederland allang dat je onder (OV-)reistijd tijd hebt voor andere zaken.
(*duikt weg voor gezeik over drukke treinen*)
Stilstaande of rijdende auto's leiden de aandacht af van de tragere weggebruikers. Die truc van de aandacht afleiden gebruiken goochelaars en illusionisten toch ook?quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:34 schreef Puntenjager het volgende:
Het feit dat er nauwelijks D66-kiezers in de doelgroep van die flats zullen zitten, maakt het nog stuitender. D66-mensen gaan dus andere mensen verbieden om een auto te bezitten.
Nog zo iets: tot voor kort werd anti-auto-beleid altijd uitgelegd met 'auto*s vervuilen', maar we zijn al een eind richting 'electrisch' en nog steeds is de auto slecht en moet autobezit zo veel moeilijk mogelijk gemaakt worden. Waarom!??
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:34 schreef Puntenjager het volgende:
Het feit dat er nauwelijks D66-kiezers in de doelgroep van die flats zullen zitten, maakt het nog stuitender. D66-mensen gaan dus andere mensen verbieden om een auto te bezitten.
Nog zo iets: tot voor kort werd anti-auto-beleid altijd uitgelegd met 'auto's vervuilen', maar we zijn al een eind richting 'electrisch' en nog steeds is de auto slecht en moet autobezit zo veel moeilijk mogelijk gemaakt worden. Waarom!??
Kunnen we er niet gewoon een paar miljoen over de kling jagen zodat de rest wat meer lebensraum heeft?quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De enige manier om auto’s te verminderen is om hele steden anders te bouwen.
Daar is het toch echt te laat voor.
Het gaat toch om "vervuiling"??? Co2 heeft daar niet zoveel mee te maken.quote:Op vrijdag 2 december 2022 18:26 schreef Gimmick het volgende:
Elektrisch rijden lost alleen de locale fijnstof vervuiling op. Zolang we nog lang niet groen zijn gaat de co2 op een andere plek de lucht in. Ook de productie en afvoer van accu’s is nog best een dingetje.
Dus eigenlijk is het gewoon pure afgunst?quote:Een elektrische auto neemt evenveel ruimte in op straat en in de file. Het doet bij een ongeluk ook net zoveel pijn (misschien nog wel meer, gezien het gewicht). De bestuurder beweegt ook net zo weinig.
Dus nee, elektrische auto’s zijn niet de oplossing.
Gezien alle belastingen die de automobilisten afdragen is dat prima gelukt...quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:58 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, op het punt van verkeerspolitiek stond al in hun allereerste Appél uit 1966 het punt dat bij verkeer alle kosten voor verkeersvoorzieningen door verkeersdeelnemers zelf geheel betald moesten worden en er ook extra heffingen moesten komen voor individuele verkeersdeelnemers om bv OV te betalen.
De enigen, die in het wereldbeeld van het perfide d66 nog iets mogen bezitten, zijn d66-ers zelf, omdat "more equal animals".quote:Op donderdag 1 december 2022 14:26 schreef BMW1993 het volgende:
We gaan naar een maatschappij waarin je niets meer kunt bezitten.
Dat lijkt wel het toekomstplan van voornamelijk linkse partijen.
Alles delen, of huren.. Volgende plan is vlees onbetaalbaar maken, een hoge taks op 'ongezond eten'
Iedereen vegetarisch, op de fiets, en lekker woke!
En wat is precies je bedoeling met die "loze ruimte"? Heb je daar een andere bestemming voor ofzo?quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:38 schreef DireStraits7 het volgende:
Wel ironisch overigens dat een aantal hier klagen over ruimtegebrek, terwijl dat juist een belangrijk argument is om privéautobezit te reduceren. Al die stilstaande auto's nemen alleen maar loze ruimte in beslag.
Die worden vanzelf verboden, Utrecht ging iedereen al voor.quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:26 schreef Rodgrod het volgende:
Wat nou als die aanbieder van leuke groene deelscooters failliet gaat, opeens zich besluit terug te trekken uit de stad of met een gigantische prijsstijging komt.
quote:Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
Als het al die wereldverbeteraars écht te doen was om verspilling van grondstoffen en energie tegen te gaan zouden o.a. Chinese vuilniswinkels als action en primark al lang verboden zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zolang econmisch rendement, economische groei, kapitalisme en consumentisme leidraad zijn in Nederland, is al dit groene gezever niets meer dan mooiweerpraterij voor de bühne. Dat geldt eigenlijk voor alles waar partijen als GroenLinks maar vooral D66 - waarin de slechtse eigenschappen van rechts kapitalisme en links idealisme samenkomen - mee komen. En waarom Jan Modaal ook afhaakt; want Jan mag niet alleen meedoen in die rat-race (presteren-produceren-consumeren), het dagelijks leven moet daarnaast zo oncomfortabel ingericht worden voor 'het ideaal'. Geen vet eten en vlees, Jan. Geen bier drinken en roken, Jan. Niet vliegen voor een vakantie, Jan. Veel bewegen en sporten, Jan. Verwarming niet te hoog, Jan. Niet te lang douchen, Jan. Maar wel s.v.p. minimaal 40 uur per week werken en renderen, Jan. Comfort en plezier is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Wil je echt duurzame leefbaarheid? Dan zul je iets moeten doen aan de wijze waarop onze economie is ingericht. En zolang dat onbespreekbaar is, en ook D66 gewoon blijft geloven in oneindige economische groei, verandert er helemaal niets en blijft het bij dit soort doekjes voor het bloeden.
Weet niet, misschien heeft Poetin nog ideeën over nucleaire tsunami’s.quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:42 schreef the-eye het volgende:
[..]
Kunnen we er niet gewoon een paar miljoen over de kling jagen zodat de rest wat meer lebensraum heeft?
Ik snap niet zo goed wat je nu van mij verwacht? Moet ik werkelijk in gaan of het wel of geen afgunst is? Vind je dat werkelijk interessant om te weten?quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat toch om "vervuiling"??? Co2 heeft daar niet zoveel mee te maken.
[..]
Dus eigenlijk is het gewoon pure afgunst?
Woningen? Voorzieningen? Meer groen in de stad?quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat is precies je bedoeling met die "loze ruimte"? Heb je daar een andere bestemming voor ofzo?
Doet mij denken aan dit hilarische youtube filmpje over 'the war on cars'. Hierin laten ze een plattegrond zien van een stad met veel parkeerplaatsen en veranderen de plattegrond in een ultieme dystopie door de parkeerplaatsen te vervangen door parken en fietspadenquote:Op dinsdag 6 december 2022 15:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Woningen? Voorzieningen? Meer groen in de stad?
Mooi dat ze in dat filmpje ook alleen de parkeerplaatsen schrappen en vervangen door fietsparkeerplaatsen. Alsof de infrastructuur zelf niet aangepast hoeft te worden.quote:Op dinsdag 6 december 2022 16:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Doet mij denken aan dit hilarische youtube filmpje over 'the war on cars'. Hierin laten ze een plattegrond zien van een stad met veel parkeerplaatsen en veranderen de plattegrond in een ultieme dystopie door de parkeerplaatsen te vervangen door parken en fietspaden
Wat moeten we toch met al die extra ruimte!
(op 3:40)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |