Je mag helemaal geen auto kopen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen
quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Nou dat is dan nog goedkoop een gemiddelde parkeerplaats neemt 12,5 vierkante meter in, dat stukje huren voor honderd euro per maand is spotgoedkoop.quote:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.quote:
Lijkt me ook dat ze dat niet tegen kunnen houden.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Uiteindelijk is compact bouwen goedkoper qua (omliggende) infrastructuur dan de hoogte in, grondprijzen even niet meegerekend. Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je hier maar eens naar kijken (+ deel 2 en 3):quote:Op donderdag 1 december 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan kopen maar niet daar kan parkeren.
En dat maakt een auto vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".quote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Dit topic gaat over Den Haagquote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.
Dan is het niet meer een "stukje lopen", je krijgt ook geen parkeervergunning in een andere wijk dan waar je woont.
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Aan de andere kant, ik denk dat de komende 10 jaar iedere grote stad die richting op gaat.
Dat is het nadeel van in een stad wonen.
Ooit van grondbestemming gehoord?quote:Op donderdag 1 december 2022 15:08 schreef Gimmick het volgende:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.
Het kan er iets mee te maken hebben dat D66 (al dan niet van de zijlijn) zelf de schaarste (en daarmee de prijzen) heeft aangejaagd.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat iedere grote stad dit gaat doen als het plan er in Utrecht doorheen komt. Gegarandeerde inkomsten voor de gemeente van mensen die in veel gevallen weinig alternatieven hebben.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit topic gaat over Den Haag
Al begrijp ik van @:Haags dat de gemeente Den Haag hetzelfde van plan is.
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ooit van grondbestemming gehoord?
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:17 schreef Gimmick het volgende:
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.
Het is voor de discussie waardevoller dat je aangeeft wat er volgens jou niet klopt dan alleen maar one liners te posten. Daar leer ik meer van.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.
https://decorrespondent.n(...)24365882084-012b1d1equote:In Amsterdam betalen bewoners bijvoorbeeld slechts 20 procent van de 200 miljoen euro aan jaarlijkse parkeerinkomsten, terwijl ze meer dan 80 procent van de parkeerruimte innemen. Nu is een auto privébezit, dus waarom zou je het parkeerprobleem ook niet lekker privé op moeten lossen? Wat zouden autobezitters moeten betalen als zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun parkeerplek? Dus als de gemeente de markt haar werk laat doen en parkeren niet meer subsidieert?
Het is moeilijk te zeggen, maar in zijn paper 'De werkelijke prijs van parkeren' deed econoom Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit van Amsterdam een goede gooi. (...)
Zo kon Van Ommeren terugrekenen: wat is de marktprijs van een parkeerplaats die de gemeente voor weinig weggeeft? Conclusie: zo'n 3.600 euro per jaar. Ter vergelijking: een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar (minder dan 1,50 euro per dag).
Bovendien zijn de begunstigden van deze parkeersubsidie vooral de hogere inkomens, liet Van Ommeren zien. De kans dat iemand een parkeervergunning heeft, is ongeveer vijf keer groter bij jaarinkomens boven een ton dan bij minimuminkomens. En die subsidie groeit naarmate je op duurdere grond woont. Wie woont er op duurdere grond, wie woont er naast zo'n mooie gracht? Vermoedelijk niet de hoofdpersonen van Schuldig.
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |