Je mag helemaal geen auto kopen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen
quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Nou dat is dan nog goedkoop een gemiddelde parkeerplaats neemt 12,5 vierkante meter in, dat stukje huren voor honderd euro per maand is spotgoedkoop.quote:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.quote:
Lijkt me ook dat ze dat niet tegen kunnen houden.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, raar verhaal. Alsof iemand daar wat over te zeggen heeft.
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Uiteindelijk is compact bouwen goedkoper qua (omliggende) infrastructuur dan de hoogte in, grondprijzen even niet meegerekend. Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je hier maar eens naar kijken (+ deel 2 en 3):quote:Op donderdag 1 december 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee de reden dat het zo duur is is omdat we zo nodig zo dicht op elkaar moeten wonen. Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van het land. Nog dichter bevolkt dan Amsterdam.
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag helemaal geen auto kopen.
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan kopen maar niet daar kan parkeren.
En dat maakt een auto vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die in binnensteden wonen en geen parkeerplek voor de deur hebben, maar toch een auto hebben. Niet alleen in grote steden. Ik zou niet zeggen dat een auto "nutteloos" is als-ie een stukje lopen van je huis staat, ook niet als je er wat voor moet betalen om 'm daar te stallen.
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".quote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Dit topic gaat over Den Haagquote:Op donderdag 1 december 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar heel gemeente Utrecht wordt betaald parkeren, dus dat is ook al afgedekt.
Dan is het niet meer een "stukje lopen", je krijgt ook geen parkeervergunning in een andere wijk dan waar je woont.
Dan wordt het tegen het volle geldende parkeertarief betalen en dat hou je meestal niet zo lang vol.
Aan de andere kant, ik denk dat de komende 10 jaar iedere grote stad die richting op gaat.
Dat is het nadeel van in een stad wonen.
Ooit van grondbestemming gehoord?quote:Op donderdag 1 december 2022 15:08 schreef Gimmick het volgende:
Zit ik er ver vanaf? De gemiddelde huurprijs in Utrecht is 17,5 per vierkante meter per maand (dat zijn vaak appartementen (dus gestapeld), terwijl auto meestal aan de straat staan). Een auto neemt zes vierkante meter in. 6 * 12 * 17,5 = EUR 1260.
Het kan er iets mee te maken hebben dat D66 (al dan niet van de zijlijn) zelf de schaarste (en daarmee de prijzen) heeft aangejaagd.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap dat "D66" als een rode lap op een stier werkt, maar een van de redenen waarom nieuwbouwwoningen zo duur zijn is de aanleg van de parkeerruimte en andere faciliteiten voor de auto. Een project opleveren die die faciliteiten niet biedt, en waarvan je dat van tevoren weet als je er een huis koopt, is daarom nog helemaal zo gek niet. En als je je auto niet kan missen, dan moet je daar niet zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat iedere grote stad dit gaat doen als het plan er in Utrecht doorheen komt. Gegarandeerde inkomsten voor de gemeente van mensen die in veel gevallen weinig alternatieven hebben.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit topic gaat over Den Haag
Al begrijp ik van @:Haags dat de gemeente Den Haag hetzelfde van plan is.
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ooit van grondbestemming gehoord?
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:17 schreef Gimmick het volgende:
Zeker, maar ik zie de relevantie niet. Ik doe even snel een berekening op een bierviltje. Tijn gaf al aan dat een parkeergarage 2000 euro per jaar kost. De vanzelfsprekendheid van op straat parkeren moet er vanaf. Ruimte is niet gratis. De ruimte die we hebben moet er zijn voor mensen en niet voor auto's.
Het is voor de discussie waardevoller dat je aangeeft wat er volgens jou niet klopt dan alleen maar one liners te posten. Daar leer ik meer van.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je deed even een onzinnige berekening op een bierviltje.
https://decorrespondent.n(...)24365882084-012b1d1equote:In Amsterdam betalen bewoners bijvoorbeeld slechts 20 procent van de 200 miljoen euro aan jaarlijkse parkeerinkomsten, terwijl ze meer dan 80 procent van de parkeerruimte innemen. Nu is een auto privébezit, dus waarom zou je het parkeerprobleem ook niet lekker privé op moeten lossen? Wat zouden autobezitters moeten betalen als zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun parkeerplek? Dus als de gemeente de markt haar werk laat doen en parkeren niet meer subsidieert?
Het is moeilijk te zeggen, maar in zijn paper 'De werkelijke prijs van parkeren' deed econoom Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit van Amsterdam een goede gooi. (...)
Zo kon Van Ommeren terugrekenen: wat is de marktprijs van een parkeerplaats die de gemeente voor weinig weggeeft? Conclusie: zo'n 3.600 euro per jaar. Ter vergelijking: een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar (minder dan 1,50 euro per dag).
Bovendien zijn de begunstigden van deze parkeersubsidie vooral de hogere inkomens, liet Van Ommeren zien. De kans dat iemand een parkeervergunning heeft, is ongeveer vijf keer groter bij jaarinkomens boven een ton dan bij minimuminkomens. En die subsidie groeit naarmate je op duurdere grond woont. Wie woont er op duurdere grond, wie woont er naast zo'n mooie gracht? Vermoedelijk niet de hoofdpersonen van Schuldig.
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.quote:
Er staat letterlijk in plaats van.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat staat er niet, dat is wat een journalist schrijft en wat jij daar vervolgens uit interpreteert.
Het komt er gewoon op neer dat je wel een auto kan bezitten of kopen maar niet dáár kan parkeren.
En een auto die je niet ergens in de buurt kan parkeren maakt het bezit vrij nutteloos, tenzij je ergens een garagebox hebt.
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.quote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
Dit vind ik veel kwalijker.quote:Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen.
Ja, als het niet van jezelf is dan weet je precies hoe het er binnen een jaar bij staat...quote:'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Nou ja, zolang ze die bubbel tot de stad (ik denk dat Den Haag wel aanspraak kan maken op die titel) beperken is het toch prima?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:53 schreef tjoptjop het volgende:
Opzich zie ik het probleem niet zo, er is vast een doelgroep voor die geen auto heeft en wilt. Maar het is wel kenmerkend voor de stedelijke bubbel waarin D66 opereert
Was corona dan echt een mooi experiment voor d66 en aanhangend utopie tuig?quote:Op donderdag 1 december 2022 16:24 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, en dat is precies de bedoeling. Gewoon lekker thuis wachten tot je Hello Fresh met insectenburgers langskomt in je klimaatneutrale pod woning.
Tegelijkertijd maakt D66 lekker vliegtuigtripjes voor een overbrugging van een paar honderd kilometer. Walgelijke figuren.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Inmiddels worden zijn rondspinnende botten gebruikt om verantwoorde smoothies mee te maken.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Zeker, maar er zullen ook wel initiatieven komen om hierop in te spelen, toch? Het is niet alsof er opeens honderden duizenden mensen hun auto van de ene op de andere dag weg gaan doen, lijkt me.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de hele stad betaald parkeren wordt, dan zijn dat soort "buitenkansjes" natuurlijk snel verdwenen.
De capaciteit is eindig.
Geen eigen oprit hebben om je auto te parkerenquote:Op donderdag 1 december 2022 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet, hoor. Ik zie net dat een abonnement op de openbare garages in Utrecht zo'n 2000 euro per jaar kost. Dat is iets minder dan 170 euro per maand. Ik zou het er persoonlijk waarschijnlijk wel voor over hebben, als er geen goedkopere opties zijn. Voor zo'n bedrag zou ik in elk geval niet denken "dan doe ik m'n auto wel weg".
quote:Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
_!quote:Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
Janken over een van de beste OV netwerken ter wereld… juist.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Of je dit nu een leuk idee vindt of niet, het is inderdaad bizar hoe ver die partij van zijn kernwaarden is afgegleden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Je kunt ook gewoon zelf een auto kopen en toch daar wonen. Niemand gaat je dat verbieden.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Uhu, 'bezitten' in box 3.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat juist van niet bezitten (huurwoningen) naar wel bezitten (koop).
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.quote:Eigen huis en hypotheek op formatietafel
Tijdens de kabinetsformatie (met de partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie) is het overhevelen naar box 3 al te sprake gekomen. Vooral D66 is een groot voorstander. Zij hebben diverse kenners ingezet die erop aandringen om naar box 3 te gaan. VVD wil de huidige box 1 hypotheekrenteaftrek gewoon handhaven. Zij lijken echter te zwichten nu en willen water bij de wijn doen.
En dan is het zo. Fuck zelf nadenken, het staat toch op facebookinternet. Dus dan is het gewoon waar.quote:Op donderdag 1 december 2022 16:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in plaats van.
Dat journalisten nauwelijks kunnen schrijven ben ik met je eens, maar ik lees gewoon wat er staat.
Ergens in deze post zal vast wel enige logica verstopt zitten. Ik laat het je wel weten als ik die heb kunnen ontdekken.quote:Op donderdag 1 december 2022 21:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Uhu, 'bezitten' in box 3.
[..]
En het is natuurlijk kolder: de sociale huurders blijven elders gewoon huren, en een paar met de middelen om te kunnen kopen krijgen nu eindelijk de kans - maar dan zonder de mogelijkheid tot bezit van een auto.
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?quote:Op donderdag 1 december 2022 21:38 schreef the-eye het volgende:
Wel zielig als je als kind in zoiets opgroeit
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?quote:Op donderdag 1 december 2022 22:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nou. Stel je voor dat je gewoon op straat kunt spelen, zonder voorbij razende auto's, in de frisse lucht, tussen het groen. Dat moeten we met z'n allen toch niet willen?
Alleen voor Android.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Buiten spelen? Zit dat in de appstore?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |