Voordat ze overal weggestemd worden gauw nog even wat idiote plannen doordrukken denken ze daar natuurlijk bij D66. We hebben hier een compleet deelforum geweid aan de auto maar D66 wil die goddelijke uitvinding even de wijk uit jagen. Ik pak mijn hooivork en fakkel alvast, zie jullie vanavond voor het stadhuis jongens en meisjes .....quote:Proef zet streep door autobezit: 'Den Haag dringt deelbakfiets op'
DEN HAAG - De toekomstige bewoners van tachtig koopappartementen in de buurt De Venen in Den Haag Zuidwest krijgen geen parkeerplek in de buurt. In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen. Het plan stuit op stevige kritiek in de Haagse gemeenteraad van zowel oppositie als coalitie. 'De gemeente dringt deelbakfietsen op.'
Het gaat om een proef waarvoor twee woonblokken in De Venen zijn aangewezen. Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen. De nieuwe bewoners krijgen geen recht op een parkeerplek en kunnen dus geen parkeervergunning aanvragen als er betaald parkeren wordt ingevoerd. 'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Daarnaast wijst het college op de nabijheid van tramhalte Beresteinlaan van tramlijn 4 waar de bewoners gebruik van kunnen maken.
D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij' met de proef, omdat het plan het autogebruik terugdringt. 'Er wordt nu nog te veel op de auto geleund en te weinig gekeken naar alternatieven', vindt hij. 'Bovendien slokt al dat blik de openbare ruimte op.'
Reservering
Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Coalitiegenoot VVD is niet enthousiast over de proef. 'Wij vinden dat mensen een keuze moeten hebben of zij wel of geen auto willen aanschaffen’, vindt VVD-raadslid Anthony Uduba. 'Dat kunnen deze bewoners niet. We zijn blij met de ontwikkelingen in het gebied, maar mensen die wij in de stad willen behouden, zoals leraren en politieagenten, schrikken wij af als zij niet de keuze hebben om een auto te bezitten. Wij vinden de proef niets.'
Wensdenken
Collegepartij CDA vindt de proef een 'interessant idee', maar vraagt zich af welke doelgroepen interesse zullen hebben. 'Wij maken ons zorgen over het wensdenken in het plan dat bewoners minder vaak de auto gebruiken', reageert CDA-raadslid Hinke de Groot. 'Voor starters die hun werk dicht bij huis hebben kan de fiets of deelauto een prima alternatief zijn, maar als je werkt in de zorg of in de bouw heb je simpelweg een auto nodig. Ook gezinnen die kinderen naar sportverenigingen moeten brengen kunnen vaak niet zonder auto.'
Projectgebied De Venen in Den Haag Zuidwest.
Ook vanuit de oppositie klinkt kritiek. 'De mobiliteitspilot in De Venen gaat nog verder dan het huidige rampzalige parkeerbeleid', vindt Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag. 'Het college kiest er bewust voor om een parkeerprobleem te veroorzaken door minder parkeerplekken aan te leggen dan nodig is en deelbakfietsen op te dringen. Ook wordt er betaald parkeren uitgerold. Het uitrollen van betaald parkeren in Den Haag Zuidwest is een ordinaire melkkoe.'
Investeren in OV
De Partij voor de Dieren noemt de proef een teleurstelling. ‘Natuurlijk willen wij ook minder auto's in de stad’, zegt fractievertegenwoordiger Jan Willem van den Bos. ‘Maar wij vinden het jammer dat de proef op deze plek komt.’ Van den Bos wijst op het gebrek aan regionaal openbaar vervoer in de buurt. ‘Met de tram kom je makkelijk in Moerwijk en het centrum van de stad, maar veel mensen uit Zuidwest werken in het Westland of Delft. Die verbinding is veel slechter. Het ontbreekt aan investeringen in het openbaar vervoer.' Ook het CDA vindt het openbaar vervoer in het gebied een obstakel voor de proef. De Groot: 'Het openbaar vervoer in het gebied moet nog beter geregeld worden.'
D66 ziet ook dat Zuidwest geen OV-knooppunt is. ‘Daarom is het aanbod van deelmobiliteit juist zo belangrijk. Dat is niet alleen een alternatief voor een eigen auto, maar ook voor het OV’, reageert Noorlander. ‘Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt en dan kunnen we het wellicht in de toekomst ook toepassen in de Binckhorst of Laakhavens.’
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:43 schreef Haags het volgende:
Dan ga je al in een waanzinnig afgelegen pleuris hoek van Den Haag wonen en dan gaan ze je even een bakfiets opdringen.
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
Alles voor de groene utopie. Greenwashing en een duidelijke uitwerking van:
[..]
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval. Altijd maar moeten overleggen en wachten tot een ander voor je de (bak)fiets heeft beschikbaar gemaakt.
Leuk in een studentenomgeving, niet voor volwassen mensen.
Daarbij ov in NL
Fijn ergens heen in het weekend wanneer je tijd hebt.... ow wacht. OV op zondag
Succes he
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Dat denk ik ook niet, en ik vermoed dat de tegenstand zo groot zal zijn dat die hele test er niet komt.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon zelf een fiets kopen? Of misschien mag dat niet in het plan, dat weet ik dan weer niet.
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.quote:In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen.
Als we daar een dynamo op aangesloten hadden had heel Nederland gratis stroom.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Van Mierlo heeft zich inmiddels zo vaak in z'n graf omgedraaid dat z'n graf inmiddels drie meter lager ligt.
Deelgedoe zou ik ook niet aan beginnen, dan krijg je inderdaad het gezeik dat die dingen niet beschikbaar zijn als je er een nodig hebt en niemand zich verantwoordelijk voelt als het kapot gaat.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Zo'n beetje dus alles om je individueel mobiel te krijgen. 'Bijvoorbeeld' is altijd een term die ruim geïnterpreteerd kan worden.
Dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:45 schreef herverwijderd het volgende:
Als test niet zo heel raar toch? Zeker als mensen het van te voren weten.
Maar zal er wel niet van komen uiteindelijk.
Nou dit.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zal eerst moeten kopen om met de test mee te doen snap ik. Denk dat niet heel veel mensen staan te springen hier om. Een huis kunnen kopen, maar wel al je mobiliteitsvrijheid naar de gallemiezen.
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dit.
Het zou mij iig reden zijn om er geen huis te willen kopen. En ik ben vast niet de enige.
Ik zou niet persé in zo'n vingerwapperwijk hoeven te wonen nee.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Dat is in jouw geval ongetwijfeld geheel wederzijdsquote:Op donderdag 1 december 2022 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mensen die hier überhaupt willen wonen (en dus deze plannen steunen en dezelfde D66-idealen hebben) lijken mij ook niet zulke leuke personen om als buren te hebben eerlijk gezegd.
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.quote:
Hoop dat je het blaadje dan wel gebruikt om je kont mee af te vegen, geheel volgens D66-ideaal.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
De auto stond de vorige eeuw niet voor niets symbool voor de westerse vrijheid t.o.v. immobiliteit van de burger in de communistische heilstaten.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:47 schreef Red_85 het volgende:
The hell. Waar kun je heen? Zo'n beetje gevangen in je eigen omgeving in dat geval.
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
Maar eh... dan zet je je auto toch gewoon een stukkie verderop? Of in een parkeergarage in de buurt ofzo? Voor mij part huur je een garagebox. Dat zou ik doen in elk geval.
Als dit lukt dan verkrijgen ze daar een gemankeerd maar bruikbaar precedent mee. "Zie, het werkt daar." zal een afdoende argument worden.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Tja, de meeste garages bieden wel een of andere abonnementsvorm, toch? Het is ook niet alsof een deelauto huren of met het OV gaan gratis is.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!quote:Op donderdag 1 december 2022 12:38 schreef Alpha0 het volgende:
'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-afquote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Dat gaat vanzelf in rook op bij de volgende overwinning van het Marokkaans voetbalelftal.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:08 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nog meer van dat deelvervoer-zwerfafval op straat. Fantastisch idee!
Heel subtiel, maarquote:Op donderdag 1 december 2022 14:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat doen ze met het gas ....... https://www.rtvutrecht.nl(...)licht-van-het-gas-af
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.quote:woningbouwcorporatie Mitros
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Precies wat ze begin volgend jaar in heel Den Haag gaan invoeren dat betaald parkeren.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:57 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Als de rest van de wijk betaald parkeren is wordt dat een duur grapje.
Watermeloenen, groen van buiten rood van binnen.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Gemist dat het gaat om 80 Koopappartementen? Je weet wel, in eigendom?quote:Op donderdag 1 december 2022 12:40 schreef Akathisia het volgende:
You will own nothing...but will you be happy?
D66 is economisch net zo rechts als de VVD. Wel zijn ze progressief op culturele onderwerpen. Dat heeft echter weinig met socialisme te maken. De echte salonsocialisten zijn de neoliberale PvdAers.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, het komt inderdaad ook elke keer uit de hoek van D66. Een stel verwaande salonsocialisten die zogenaamd weten wat het beste is voor iedereen.
Dat klopt. Het gasnetwerk is daar aan vervanging toe. Het is niet rendabel om er een nieuwe neer leggen gezien de doelstelling om van het gas af te gaan. Tevens heeft overweldigende meerderheid van de bewoners voor dit besluit gestemd. Slechts 5% tegen. Ook wordt gas daar alleen nog gebruikt om mee te kokenquote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals in utrecht. Vinex wijken ver buitem het centrum ontwerpen voor autos en 20 jaar later opeens betaald parkeren willen invoeren.
Het zou een leuk expiriment zijn voor im een woongroep dicht bij een goede ov aansluiting en voorzieningen. Daar zie ik het uitstekend werken. Dit is bagger omdat het individuele woningen zijn, verder gelegen van ov knooppunten en voorzieningen.
Niu is iedereen verantwoordelijk voor het onderhoud, dus eigenlijk niemand. Want niemand wil deelscooters, bakfietsen en weet ik veel wat voor rekening nemen natuurlijk.
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb een D66-scheurkalender op de wc, elke dag weer een wereldvreemd plan voor tijdens het kakken.
Waarbij men vanochtend op bnr wist te vertellen dat bij deze woningen alleen het gas nog gebruikt wordt om mee te koken.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Heel subtiel, maar
[..]
Oftewel eerst de huurblokken. https://utrecht.incijfers(...)wijken®ioncode=03 2/3 is van de corporatie.
Ik vermoed dat die woningen toch groot onderhoud nodig heeft, gelijk van het gas halen dan maar (en de huurprijs flink verhogen, want 'groen')
Heb je gemist dat er een gigantisch tekort aan starterswoningen is en dat mensen niets te kiezen hebben?quote:Op donderdag 1 december 2022 14:02 schreef Resistor het volgende:
Toekomstige bewoners, die dus nu al weten dat ze geen auto bij hun appartement kunnen hebben.
Toekomstige bewoners, die daar dus bewust voor kiezen.
Het zou heel wat anders zijn als ze opeens zeggen 'leuk dat je nu een auto hebt, maar je gaan de parkeerplekken van je afpakken, zie maar hoe je op je werk komt.'.
Ondergang? De VVD is nog steeds de grootste.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi toch dat een partij zo zijn eigen ondergang aan het inluiden is met het ene wereldvreemde voorstel na de andere, vaak gepaard met dwang en drang.
Omdat de grond waar de wijk op staat zo is ontworpen en er eigenlijk al via de grond van het huis voor is betaald. m2 prijs in een wijk met veel voorzieningen en infra die populairder is, is hoger dan de m2 prijs ver buiten de stad waar niks te vinden is.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als het individuele woningen zijn zet je de auto toch op je eigen grond? Ik snap niet zo goed waarom we het acceptabel vinden dat elke auto zomaar even 6 vierkante meter van gemeenschap grond inneemt. Kijkt wat de grondprijs per vierkante meter is en zorg dat die waarde in de parkeervergunning verwerkt zit. Als een parkeervergunning niet minimaal 1200 euro per jaar kost in Utrecht wordt parkeren gewoon dik gesubsidieerd door de gemeenschap.
Dat was lastig, maar de d66-versie redt het.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:35 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ongetwijfeld grappiger dan de goeie ouwe Bescheurkalender van Koot & Bie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |