https://www.rtvutrecht.nl(...)aat-betaald-parkerenquote:Utrecht - Utrecht gaat als eerste stad van Nederland betaald parkeren invoeren in de hele gemeente. Hoewel de plannen al bekend werden bij de presentatie van het coalitieakkoord, roept een nieuwe raadsbrief veel vragen en reacties op.
"Dit is de opdracht die ik heb", zegt wethouder Lot van Hooijdonk. "En daar zitten belangrijke publieke belangen achter." In de loop van 2023 moeten de parkeerplannen vorm krijgen. Na instemming van de gemeenteraad moet in 2024 stap voor stap op steeds meer plekken betaald worden om te parkeren, tot er in de hele gemeente geen plek meer is om de auto gratis neer te zetten.
De parkeerkaart van Utrecht is een lappendeken met grillige randen. In Rivierenwijk is parkeren ten westen van de Rijnlaan gratis. Daardoor moet je op een deel van de Waalstraat wel betalen voor een parkeerplek, even verderop is het gratis.
Die betaalgrens loopt vaker dwars door wijken en dat zorgt voor parkeeroverlast voor bewoners die net voorbij de betaalgrens wonen. Want waarom zou je voor een dagje Utrecht niet gratis parkeren om met de bus het centrum in te gaan? En een parkeervergunning voor een tweede auto is een stuk duurder dan voor de eerste. Dan is het toch niet zo gek om een wijk verderop te parkeren voor niks. In Oog in Al leidde het gratis parkeren volgens een buurtbewoner zelfs al tot vakantiegangers die hun auto parkeren om via ov en Schiphol op reis te gaan.
"Soms moet je vier, vijf straten verderop parkeren of je bent een kwartier aan het rijden", vertelt Koen Warmink. Hij woont aan de Laan van Chartroise, vlak over de grens, en is betrokken bij de Verkeerswerkgroep Ondiep. Hij ziet dat veel Ondiepers parkeeroverlast ervaren. "Het deel van de mensen dat aan de randen woont wil het liefst dat betaald parkeren zo snel mogelijk wordt ingevoerd."
Ga je wat dieper de wijk in en de roep om betaald parkeren verdwijnt snel, ziet Warmink. "De mensen die wat verder weg wonen, zien de noodzaak niet zo." Maar als de betaalgrens verschuift, zullen ook zij uiteindelijk overlast ervaren.
Op plaatsen waar de parkeerdruk hoog is, zoals in Ondiep en Oog in Al, wordt betaald parkeren zo snel mogelijk ingevoerd. Van Hooijdonk: "Dat gaan we aan de raad voorleggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar tegen zijn."
Géén parkeerdruk
Hoe zit dat met de stukken Utrecht waar nauwelijks overlast is? In Overvecht bijvoorbeeld. "Wij vinden betaald parkeren natuurlijk onzin", zegt Els Wegdam van Wijkplatform Overvecht. "Wij hebben helemaal geen parkeerprobleem."
Wegdam denkt dat de gemeente het geld nodig heeft 'voor dure plannen die ze aan het ontwikkelen zijn'. Daarbij wordt niet gekeken naar de portemonnees van de bewoners. En dat is wel belangrijk, zegt Wegdam. "Zeker in een wijk als Overvecht waar mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen."
Voor wethouder Van Hooijdonk zijn er meerdere redenen om het betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren, dus ook in Overvecht en de rustigste delen van Leidsche Rijn. Ze wil overlast in de openbare ruimte voorkomen. "Op deze manier proberen we ruimte te maken voor andere doelen zoals vergroening, fiets-parkeren en verblijfsruimte."
De bereikbaarheid van Utrecht speelt ook een rol. Autoverkeer kost veel ruimte, op de weg en ernaast. "Het parkeerbeleid is een van de knoppen waar we aan kunnen draaien om de stad mobiel te kunnen houden", zegt Van Hooijdonk. Ze vindt het bovendien niet meer dan redelijk dat mensen ook betalen voor de ruimte die een auto inneemt.
Het klopt wat Wegdam van Wijkplatform Overvecht zegt: de gemeente kan het geld ook goed gebruiken voor andere projecten. Van Hooijdonk: "Dat zit nu al in onze begroting." Behalve de uitbreiding van het gebied, gaan de tarieven per 2023 ook stevig omhoog. "Dat levert meer inkomsten op en dat steken we in mobiliteitsmaatregelen, de openbare ruimte en groen."
De gemeente onderzoekt of het mogelijk is om bewoners met een kleine portemonnee tegemoet te komen. "Daar zijn nog geen concrete ideeën over. Juist omdat het om een belasting gaat, is het lastig. Je moet best wel creatief zijn om daar een oplossing voor te vinden. Ik kan wel zeggen dat we het heel graag willen en hard aan het werk zijn om die creativiteit ten volle te laten stromen."
Inspraak
Van Hooijdonk verwijst meermaals naar het coalitieakkoord als het gaat om de plannen. Wat haar betreft is de invoering van betaald parkeren in de hele stad al een voldongen feit. "Dat is de opdracht die ik heb."
In datzelfde coalitieakkoord staan ook afspraken over de inspraak van Utrechters. "De grote uitdagingen waar we in deze periode voor staan, willen we samen met de stad, met Utrechters aanpakken", schreven de coalitiepartijen. "Dit betekent dat Utrechters zeggenschap hebben over ontwikkelingen in hun stad, wijk, buurt en straat."
Het gevoel: we staan voor een voldongen feit
Koen Warming, Verkeerswerkgroep Ondiep
Koen Warmink van Verkeerswerkgroep Ondiep vraagt zich al langer af welke invloed de werkgroep daadwerkelijk heeft. Het is de reden dat hij de laatste tijd minder actief is. Onlangs was er een discussieavond, vertelt hij. "Dat was op zich wel een nuttige avond. Maar wel met het gevoel van: we staan voor een voldongen feit."
Ook in Overvecht vragen bewoners zich af wat de inspraak waard is. Els Wegdam: "Waar blijft de participatie in de stad? Waar hebben we nog wat over te vertellen?"
De wethouder is duidelijk: Utrechters krijgen geen inspraak over óf de maatregel wordt ingevoerd, alleen over de manier waarop dat gebeurt. Als het voorstel van de wethouder wordt aangenomen, komt ook de verplichte draagvlakmeting te vervallen.
Utrechters krijgen wel inspraak over randzaken. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de venstertijden, de volgorde van invoeren en de communicatie met burgers. Over de tarieven hebben bewoners ook niks te zeggen. "Nee, helaas." Parkeergeld is wettelijk gezien een vorm van belasting. Het is niet gebruikelijk dat burgers daar inspraak over krijgen, aldus Van Hooijdonk.
Haar voorstel komt begin 2023 ter inzage en moet dan in de loop van het jaar worden aangenomen door de raad. "En dan hebben we nog voorbereidingstijd nodig: we moeten het aankondigen, organiseren, er moeten betaalpalen komen." Het duurt zeker tot 2024 voor heel Utrecht betaald parkeert.
Gepost vanuit Zierikzeequote:
Retweetquote:Op zondag 27 november 2022 11:17 schreef PotjeSambal het volgende:
Auto neemt plek in, dus kost geld
Klinkt logisch
Fietsen
OV
Voor wethouder Van Hooijdonk zijn er meerdere redenen om het betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren, dus ook in Overvecht en de rustigste delen van Leidsche Rijn. Ze wil overlast in de openbare ruimte voorkomen. "Op deze manier proberen we ruimte te maken voor andere doelen zoals vergroening, fiets-parkeren en verblijfsruimte."quote:Op zondag 27 november 2022 11:19 schreef capricia het volgende:
Dus ook in de rustige woonwijken erbuiten?
Vleuten, Leidsche Rijn.
Oef, dat gaat wel wat weerstand opleveren.
En leefbaarheid van je directe leefomgeving.quote:Op zondag 27 november 2022 11:18 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Greenwashing. Geld uit je zak kloppen onder het mom van klimaat.
Bijvoorbeeld een Vleuten kun je eigenlijk al geen Utrecht meer noemen, maar is gewoon geannexeerd. Volstrekt kansloos om het daar in te voeren.quote:Op zondag 27 november 2022 11:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Retweet
Sowieso is Utrecht totaal geen stad voor de auto
Utrecht is meer dan alleen centrum he, je moet dus ook betaald parkeren in leidsche rijnquote:Op zondag 27 november 2022 11:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Retweet
Sowieso is Utrecht totaal geen stad voor de auto
Ja. Ik las het.quote:Op zondag 27 november 2022 11:20 schreef Paul het volgende:
[..]
Voor wethouder Van Hooijdonk zijn er meerdere redenen om het betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren, dus ook in Overvecht en de rustigste delen van Leidsche Rijn. Ze wil overlast in de openbare ruimte voorkomen. "Op deze manier proberen we ruimte te maken voor andere doelen zoals vergroening, fiets-parkeren en verblijfsruimte."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit echt gebeurt, maar met Lotje weet je het nooit, ze is extreem milieu-freakquote:Op zondag 27 november 2022 11:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik las het.
Lekker voor die mensen. Vleuten is een opgeslokt dorp met redelijk wat platteland er omheen. Zie het al voor me.
ze heeft in ieder geval haar naam mee, want ze is van lotje getikt.quote:Op zondag 27 november 2022 11:26 schreef Paul het volgende:
[..]
kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit echt gebeurt, maar met Lotje weet je het nooit, ze is extreem milieu-freak
Daar heb je gelijk in. Vooral Vleuten is natuurlijk wel onzin om dat gelijk te stellen met de binnenstadquote:Op zondag 27 november 2022 11:23 schreef Paul het volgende:
[..]
Utrecht is meer dan alleen centrum he, je moet dus ook betaald parkeren in leidsche rijn
Dit soort wijken dus
[ afbeelding ]
In die wijken krijg je geld tóe als je je auto er parkeert.quote:Op zondag 27 november 2022 11:11 schreef mvdejong het volgende:
Ik verwacht dat in meerdere wijken de parkeerautomaten een levensduur van enkele uren gaan hebben
hier is het andersom. Fietsen nemen hier steeds meer plek in.quote:Op zondag 27 november 2022 11:17 schreef PotjeSambal het volgende:
Auto neemt plek in, dus kost geld
Klinkt logisch
Fietsen
OV
In Vleuten waren VVD en CDA de grootste partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen. En dan krijg je dit beleid opgelegd vanuit Utrechtquote:Op zondag 27 november 2022 11:22 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een Vleuten kun je eigenlijk al geen Utrecht meer noemen, maar is gewoon geannexeerd. Volstrekt kansloos om het daar in te voeren.
Zoals gebruikelijk bij dit soort plannetjes die onder het mom van "want we willen de openbare ruimte anders inrichten" de wereld in worden geholpen, wordt het argument van overlast selectief toegepast. Geparkeerde auto's zouden dan per definitie een bron van overlast zijn, maar hetgeen ervoor in de plek komt, zoals fietsen, die overal rondslingerende deelscooters of de hier eufemistisch genoemde "verblijfplaatsen" niet.quote:Op zondag 27 november 2022 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
hier is het andersom. Fietsen nemen hier steeds meer plek in.
het komt bijna nooit voor dat er een weesauto staat. weesfietsen zijn ze bijna allemaal.
oplossing: parkeren bij de begraafplaats. dat is ook in Utrecht nog steeds gratis, wellicht maximaal een aantal uur.
Misschien moeten ze dan beter nadenken over op wat te stemmen. Als ze al uberhaupt de moeite willen nemen om naar een stemhok te lopen.quote:Op zondag 27 november 2022 11:40 schreef capricia het volgende:
Denk dat de middenstand in de dorpen en woonwijken hier niet zo blij mee gaan zijn.
quote:Op zondag 27 november 2022 11:56 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan beter nadenken over op wat te stemmen. Als ze al uberhaupt de moeite willen nemen om naar een stemhok te lopen.
Dat dorp is trouwens onvrijwillig opgeslokt door Utrecht.quote:Op zondag 27 november 2022 11:36 schreef Fred_B het volgende:
[..]
In Vleuten waren VVD en CDA de grootste partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen. En dan krijg je dit beleid opgelegd vanuit Utrecht
De Utrechtse gemeenteraad bestaat uit meer dan alleen CDA en VVD...quote:Op zondag 27 november 2022 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Dat dorp is trouwens onvrijwillig opgeslokt door Utrecht.
Dat blijkt ja.quote:Op zondag 27 november 2022 12:03 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De Utrechtse gemeenteraad bestaat uit meer dan alleen CDA en VVD...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Valt mee. Is alleen Duindorp en Schilderswijk.quote:Op zondag 27 november 2022 11:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
later krijg je dezelfde situatie als in Den Haag, waar hele straten allemaal een invalideparkeerplek hebben.... besteld.
quote:Op zondag 27 november 2022 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat blijkt ja.
Ook het dorpje Haarzuilens (en Ockhuizen) valt in de gemeente Utrecht.
Ik weet niet wat ik me precies moet voorstellen bij betaald parkeren op het platteland.Iedereen gaat z'n auto dan parkeren in Oud-Zuilen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
Het zijn ook van die dorpjes waar 1 keer per uur de belbus langskomt. Betaald parkerenquote:Op zondag 27 november 2022 12:27 schreef timmmmm het volgende:
Probleem: mensen parkeren hun auto's gratis in de wijk omdat parkeren in het centrum te duur is waardoor bewoners in de wijk hun auto niet meer kunnen parkeren
Oplossing: maak het parkeren in de wijk ook te duur waardoor wijkbewoners zich blauw betalen
Wil je linksom of rechtsom genaaid worden lieve Utrechters?
Den Haag zelf gaat volgend jaar ook bijna overal betaald parkeren invoeren. Twee wijken uitgezonderd.quote:Op zondag 27 november 2022 11:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
later krijg je dezelfde situatie als in Den Haag, waar hele straten allemaal een invalideparkeerplek hebben.... besteld.
Ook dat ja. Waar dan ook geen normaal OV is.quote:Op zondag 27 november 2022 12:27 schreef Nobu het volgende:
Betaald parkeren op industieterreinen, prima manier om de laatste bedrijvigheid je gemeente uit te jagen.
Heb toch geen autoquote:Op zondag 27 november 2022 12:28 schreef Haags het volgende:
[..]
Den Haag zelf gaat volgend jaar ook bijna overal betaald parkeren invoeren. Twee wijken uitgezonderd.
Het gaat ze echt alleen maar om geld. @:mortaxx
Dus de hele raad vind het wel prima? (zekerheidje?)quote:Haar voorstel komt begin 2023 ter inzage en moet dan in de loop van het jaar worden aangenomen door de raad.
Ik woon in zo'n dorpjequote:Op zondag 27 november 2022 12:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zijn ook van die dorpjes waar 1 keer per uur de belbus langskomt. Betaald parkeren
Dit soort dorpjes, zeer dunbevolkt gebied:quote:Op zondag 27 november 2022 12:34 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Dus de hele raad vind het wel prima? (zekerheidje?)
[..]
Ik woon in zo'n dorpjeBetaald parkeren? Wut? (ja, er zijn parkeerproblemen, omdat ieder huis minimaal 2.5 auto heeft tegenwoordig. Daar zijn straatjes uit de 60-70er jaren niet op ingericht)
Wel mooi. Er moet nog over gestemd worden, maar 'het zit al in de begroting'.
Jup. Zeer herkenbaar. Ga je bij een boer/vriend op bezoek (of voor zaken/levering goederen, bakje koffie), kun je ¤4,- dokkenquote:Op zondag 27 november 2022 12:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit soort dorpjes, zeer dunbevolkt gebied:
[ afbeelding ]
Allemaal betaald parkeren.
Dan zullen die ongetwijfeld ook aan de beurt komen zodra blijkt dat mensen van de wijk verderop daar parkeren.quote:Op zondag 27 november 2022 12:28 schreef Haags het volgende:
[..]
Den Haag zelf gaat volgend jaar ook bijna overal betaald parkeren invoeren. Twee wijken uitgezonderd.
Het gaat ze echt alleen maar om geld. @:mortaxx
Dit dus. Eigenlijk is het eerder idioot dat je gratis mag parkeren.quote:Op zondag 27 november 2022 11:17 schreef PotjeSambal het volgende:
Auto neemt plek in, dus kost geld
Klinkt logisch
Fietsen
OV
quote:Op zondag 27 november 2022 13:00 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dit dus. Eigenlijk is het eerder idioot dat je gratis mag parkeren.
Als je 15 m2 openbare ruimte wilt gebruiken om je blik te stallen, vind ik het niet meer dan logisch dat je daarvoor mag betalen. Zeker in Utrecht waar de m2-prijs in sommige wijken richting de 7.000 euro gaat.
Vindt jij het dan prettiger als hooligans/automobilisten zouden regeren? Terwijl die geeneens praatjes willen maken met hun medemensen.quote:Op zondag 27 november 2022 12:27 schreef Chivaz het volgende:
Fijn hè, dat de groene khmer de scepter zwaait.
quote:Op zondag 27 november 2022 13:00 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dit dus. Eigenlijk is het eerder idioot dat je gratis mag parkeren.
Als je 15 m2 openbare ruimte wilt gebruiken om je blik te stallen, vind ik het niet meer dan logisch dat je daarvoor mag betalen. Zeker in Utrecht waar de m2-prijs in sommige wijken richting de 7.000 euro gaat.
quote:Op zondag 27 november 2022 13:08 schreef Koffieplanter het volgende:
ITT: mensen die nooit in Utrecht komen die boos zijn op maatregelen in Utrecht.
Op heel veel plekken in Utrecht heb je echt helemaal niets met een auto te zoeken.
quote:
Deze plek wordt betaald parkeren. Is dit een plek waar je niks met de auto te zoeken hebt?quote:
Ja, en? Zonder parkeerplekken had het park 2,5 m breder kunnen zijn of hadden de huizen langere voortuinen gehad. Het is en het blijft openbare ruimte die je maar één keer kunt gebruiken.quote:
Hier een foto hoe deze straat er uit gaat zien nadat iedereen een paar euro voor het parkeren moet aftikken.quote:
En de mensen die er wonen mogen de tering krijgen?quote:Op zondag 27 november 2022 13:10 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, en? Zonder parkeerplekken had het park 2,5 m breder kunnen zijn of hadden de huizen langere voortuinen gehad. Het is en het blijft openbare ruimte die je maar één keer kunt gebruiken.
Misschien hebben die mensen die auto's nodig zodat ze naar hun werk kunnen, om daarover belasting te betalen zodat die parken uberhaupt aangelegd en onderhouden kunnen worden. We moeten niet net doen alsof privevoertuigen alleen de bezitter ten voordele zijn.quote:Op zondag 27 november 2022 13:10 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, en? Zonder parkeerplekken had het park 2,5 m breder kunnen zijn of hadden de huizen langere voortuinen gehad. Het is en het blijft openbare ruimte die je maar één keer kunt gebruiken.
Dus, wat moet ik hiermee? In mijn post staat ''op heel veel plekken''. Met andere woorden: er zijn uitzonderingen. Het staat je vrij om met jpgtjes te strooien, maar de plank wordt ferm misgeslagen, as per usual.quote:Op zondag 27 november 2022 13:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Deze plek wordt betaald parkeren. Is dit een plek waar je niks met de auto te zoeken hebt?
quote:Op zondag 27 november 2022 13:12 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Hier een foto hoe deze straat er uit gaat zien nadat iedereen een paar euro voor het parkeren moet aftikken.
[ afbeelding ]
Een fiets is gratis, neemt ook ruimte in en maakt gebruik van de weg. In tegenstelling tot de automobilist hoeft de fietser helemaal niet mee te betalen aan de infrastructuur.quote:Op zondag 27 november 2022 13:00 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dit dus. Eigenlijk is het eerder idioot dat je gratis mag parkeren.
Als je 15 m2 openbare ruimte wilt gebruiken om je blik te stallen, vind ik het niet meer dan logisch dat je daarvoor mag betalen. Zeker in Utrecht waar de m2-prijs in sommige wijken richting de 7.000 euro gaat.
Ja, en dus?quote:Op zondag 27 november 2022 13:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen die auto's nodig zodat ze naar hun werk kunnen, om daarover belasting te betalen zodat die parken uberhaupt aangelegd en onderhouden kunnen worden. We moeten niet net doen alsof privevoertuigen alleen de bezitter ten voordele zijn.
Wat mij betreft doe je je best maar.quote:Op zondag 27 november 2022 13:21 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, en dus?
En ik werk veel vanuit huis om belasting te mogen betalen. Volgens jouw redeneerlijn mag ik nu mijn huis aan de voorzijde op straat uitbouwen met een werkkamer. Gratis en voor niets.
Nog erger is het in de kleine kernen waar geen of nauwelijks OV is. Waar kleine kinderen met de auto naar zwemles etc gebracht worden.quote:
Accijnzen en wegenbelasting zijn meer dan ruim voldoende om het rijkswegennet te onderhouden en uit te bouwen. Maar dan heb je nog geen gemeentelijke of provinciale weg betaald, terwijl dat zo'n beetje 97% van het wegennet is.quote:Op zondag 27 november 2022 13:20 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Een fiets is gratis, neemt ook ruimte in en maakt gebruik van de weg. In tegenstelling tot de automobilist hoeft de fietser helemaal niet mee te betalen aan de infrastructuur.
Parkeren langs de weg zou altijd gratis moeten zijn, we betalen er voor doormidden van wegenbelasting en btw en accijnzen op brandstof.
Die mogen met het OV of met de fietsquote:Op zondag 27 november 2022 13:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En de mensen die er wonen mogen de tering krijgen?
[ afbeelding ]
Neemt nog steeds niet weg dat de fietser helemaal nergens voor betaald maar wel maximaal gebruik maakt van de infrastructuur.quote:Op zondag 27 november 2022 13:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Accijnzen en wegenbelasting zijn meer dan ruim voldoende om het rijkswegennet te onderhouden en uit te bouwen. Maar dan heb je nog geen gemeentelijke of provinciale weg betaald, terwijl dat zo'n beetje 97% van het wegennet is.
Overvecht heeft alleen maar een verbinding met Utrecht CS. Dat is 25 minuten met de bus en 20 minuten met de fiets. Met de auto kan je dan al binnen de A9-ring zitten. Maar auto's zijn het grote kwaad!quote:Op zondag 27 november 2022 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog erger is het in de kleine kernen waar geen of nauwelijks OV is. Waar kleine kinderen met de auto naar zwemles etc gebracht worden.
Of de industrieterreinen alla Lage Weide.
Echt een in en in dom plan dit.
En al die voortuinen die dan bestraat gaan worden, zodat mensen hun auto daar kunnen parkeren. Wat een armoede.
Of wat dichter bij je werk gaan wonen of je werk dichter bij je huis zoeken.quote:Op zondag 27 november 2022 13:31 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Neemt nog steeds niet weg dat de fietser helemaal nergens voor betaald maar wel maximaal gebruik maakt van de infrastructuur.
Men moet maar eens gaan beseffen dat het bezitten van een auto voor een groot deel van de Nederlanders waaronder ik essentieel is.
Zonder auto kan ik niet meer naar mijn werk en als ik niet naar het werk kan dan word het thuis bittere armoede met als gevolg dat ik en mijn gezin op straat komen te staan.
Denk dat het nog wel mee gaat vallen. Het enige wat dit doet is woonwijken betaald parkeren maken, en die mensen hebben geen andere keus. Ik woon ook vlak bij een betaald parkeren grens, maar hier is bijna geen overlast.quote:Op zondag 27 november 2022 13:29 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me overigens wel af wat dit met het autobezit gaat doen.
Neem aan dat mensen een parkeervergunning kopen. Maar of er echt substantieel minder auto's in de grote omliggende wijken komen, weet ik niet.
Meeste mensen die ik ken hebben de auto toch wel nodig.
En Haarzuilens heeft één bus naar Breukelen - Vleuten die eens in het uur rijdt.quote:Op zondag 27 november 2022 13:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Overvecht heeft alleen maar een verbinding met Utrecht CS. Dat is 25 minuten met de bus en 20 minuten met de fiets. Met de auto kan je dan al binnen de A9-ring zitten. Maar auto's zijn het grote kwaad!
Ja. Het is gewoon geld binnen harken. Want mensen kunnen vaak niet zonder.quote:Op zondag 27 november 2022 13:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Denk dat het nog wel mee gaat vallen. Het enige wat dit doet is woonwijken betaald parkeren maken, en die mensen hebben geen andere keus. Ik woon ook vlak bij een betaald parkeren grens, maar hier is bijna geen overlast.
In deze huidige markt waar ik gedwongen word om particulier te huren? En wat als ik mijn baan kwijt raak wat zeer reeel is gezien de vooruitzichten. Dan maar weer verhuizen? Ik ben overigens al 4 keer verhuist in 5 jaar tijd. Ik wil eindelijk eens even wat langer dan een jaar wonen op dezelfde plek.quote:Op zondag 27 november 2022 13:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Of wat dichter bij je werk gaan wonen of je werk dichter bij je huis zoeken.
Je kan me echt opvegen als dat betaald parkeren wordt. Geeft de wereldvreemdheid van GL'ers goed weer.quote:Op zondag 27 november 2022 13:34 schreef capricia het volgende:
[..]
En Haarzuilens heeft één bus naar Breukelen - Vleuten die eens in het uur rijdt.
Niet eens naar Utrecht cs.
Je hoeft niet zo te overdrijven. Je kunt ook ander werk zoeken wat berikbaar is met OV.quote:Op zondag 27 november 2022 13:31 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Neemt nog steeds niet weg dat de fietser helemaal nergens voor betaald maar wel maximaal gebruik maakt van de infrastructuur.
Men moet maar eens gaan beseffen dat het bezitten van een auto voor een groot deel van de Nederlanders waaronder ik essentieel is.
Zonder auto kan ik niet meer naar mijn werk en als ik niet naar het werk kan dan word het thuis bittere armoede met als gevolg dat ik en mijn gezin op straat komen te staan.
Fietsers hebben echter wel veel overlast, omdat automobilisten op hetzelfde moment als de fietsers ook gebruikmaken van die openbare wegen.quote:Op zondag 27 november 2022 13:20 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Een fiets is gratis, neemt ook ruimte in en maakt gebruik van de weg. In tegenstelling tot de automobilist hoeft de fietser helemaal niet mee te betalen aan de infrastructuur.
Parkeren langs de weg zou altijd gratis moeten zijn, we betalen er voor doormidden van wegenbelasting en btw en accijnzen op brandstof.
Prima, doei.quote:Op zondag 27 november 2022 13:37 schreef capricia het volgende:
De reden dat ik naar Overvecht winkelcentrum ga en niet naar de binnenstad, is omdat het gratis parkeren is.
Nou, dan ga ik wel naar Bisonspoor in Maarssenbroek voortaan.
Doei middenstand in Utrecht.
Die zijn hier merendeel van elkaar gescheiden.quote:Op zondag 27 november 2022 13:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Fietsers hebben echter wel veel overlast, omdat automobilisten op hetzelfde moment als de fietsers ook gebruikmaken van die openbare wegen.
Ik woon in een dorp en ik werk niet op kantoortijden. Het is in principe mogelijk om op mijn werk te komen met de bus als mijn werkgever het oké vind dat ik sommige diensten oversla en in de ochtend anderhalf uur later mag starten. Dan heb ik slechts een reistijd van ongeveer 1,5 uur op de heenweg waar ik met de auto ongeveer een half uur kwijt ben.quote:Op zondag 27 november 2022 13:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je hoeft niet zo te overdrijven. Je kunt ook ander werk zoeken wat berikbaar is met OV.
Dat is dus ook een puntje waar geen rekening mee gehouden word. Je auto goedkoop kunnen parkeren is ook goed voor de middenstand.quote:Op zondag 27 november 2022 13:37 schreef capricia het volgende:
De reden dat ik naar Overvecht winkelcentrum ga en niet naar de binnenstad, is omdat het gratis parkeren is.
Nou, dan ga ik wel naar Bisonspoor in Maarssenbroek voortaan.
Doei middenstand in Utrecht.
Erg goed ook voor industrieterreinen met of zonder woonboulevards en autoboulevards.quote:
Idem voor bedrijventerreinen.quote:Op zondag 27 november 2022 13:43 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat is dus ook een puntje waar geen rekening mee gehouden word. Je auto goedkoop kunnen parkeren is ook goed voor de middenstand.
Met de hoge brandstofkosten in combinatie met hoge parkeerkosten word even winkelen in de binnenstad en daarbuiten blijkbaar minder aantrekkelijk met alle gevolgen van dien.
Ja snap ik is kut. Ik heb ook een auto nodig.quote:Op zondag 27 november 2022 13:41 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik woon in een dorp en ik werk niet op kantoortijden. Het is in principe mogelijk om op mijn werk te komen met de bus als mijn werkgever het oké vind dat ik sommige diensten oversla en in de ochtend anderhalf uur later mag starten. Dan heb ik slechts een reistijd van ongeveer 1,5 uur op de heenweg waar ik met de auto ongeveer een half uur kwijt ben.
Bovendien moet ik dan ook vragen aan mijn vriendin of ze haar baan wilt opgeven omdat er wel iemand thuis moet zijn voor de kleine.
Het gaat niet perse om de stad. Het gaat juist ook om alle rustige woonwijken en bedrijfsterreinen er omheen. Inclusief de kleine dorpjes waar nauwelijks OV is.quote:Op zondag 27 november 2022 13:47 schreef descon het volgende:
Opzich niks mis mee, mits je als bewoner wel gratis kan parkeren met 1 auto bijvoorbeeld en dan een aantal uren per maand voor als je bezoekers hebt.
Zorg dan wel voor een paar goede P+R plaatsen buiten de stad, een goed ov netwerk waar je s'nachts ook nog wat mee kan (of een betaalbare taxi dienst) en vind het geen eens een slecht idee.
Maar zal waarschijnlijk alleen het cashen worden.
Er passen wel tien of twintig fietsen op een parkeervak voor 1 auto. Dus hoe kunnen fietsen meer ruimte innemen?quote:Op zondag 27 november 2022 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
hier is het andersom. Fietsen nemen hier steeds meer plek in.
Hier niet, en bovendien al tijden zijn hier de fiets-en voetpaden heel moeilijk begaanbaar door gebrek aan onderhoud.quote:Op zondag 27 november 2022 13:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Die zijn hier merendeel van elkaar gescheiden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |