abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 november 2022 @ 18:58:12 #151
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206820666
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat voor last? Last die ze zichzelf en elkaar aangepraat hebben.

Ook in mijn tijd waren er zwarte kinderen in onze buurt. Die vierden net zo hard mee Sinterklaas. Die hadden nergens last van.
Dat ze vergeleken zijn geworden en nog steeds worden met dat figuur. Daar komt bij dat het nogmaals een stereotypering is, dat betekent dat je onderdrukking, exploitatie, en uitbuiting van een groep mensen gaat normaliseren en ook in stand houdt als je dit feest op de huidige manier door laat gaan.

Maar gelukkig komt er sinds de laatste 10 jaar ongeveer steeds meer verandering in.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 18:59:34 #152
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206820704
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb zwarte Piet nooit met een neger geassocieerd en mijn kinderen ook niet. Mijn zoon had een Antilliaans vriendje. Zelfs die maakte die associatie niet.

Het zijn de zogenaamde gekwetsten die deze associatie gemaakt hebben en het daardoor racistisch vinden.
Ik wel. Veel van mijn vriendjes vroeger ook. En aangezien ik geen exotische eend ben op een onbewoond eiland, zullen er nog meer Nederlanders zijn die die associatie vroeger wel gemaakt hebben. En nu nog steeds, want het mag van veel mensen niet veranderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Harvest89 op 25-11-2022 19:12:48 ]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:02:35 #153
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206820783
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:59 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik wel. Veel van mijn vriendjes vroeger ook. En aangezien ik geen exotische eend ben op een onbewoond eiland, zullen er nog meer Nederlanders zijn die die associatie vroeger wel gemaakt hebben.
En hoe beïnvloedde de figuur van Zwarte Piet in zijn pagekostuum op een met pakjes gevulde stoomboot jouw beeld van de zwarte mensen die je in je omgeving tegenkwam? Ik ben serieus benieuwd, want ik kan me hier helemaal niets bij voorstellen.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:08:39 #154
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206820905
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Helemaal niet, ik heb hier nergens gezegd dat users hier moeten oprotten. Ik geef hier mijn mening, deal with it.
[..]
Ik zie een negerslaaf, dat is ook zijn oorsprong. Anno 2022 een feest vieren waarin knechten van een oude witte man verplicht zwart moeten zijn in een land met een duister slavernijverleden is op zijn zachtst gezegd best bizar.

Maar ik hou je niet tegen hoor. Als jij je kinderen wil besmetten en bederven met dit feest in de huidige vorm dan veel succes er mee.
Waag het niet mijn kinderen er bij te halen en mij in feite te beschuldigen van racisme, terwijl wij alleen maar het aloude winterfeest vieren in nagedachtenis van de beschermheilige van de kinderen, de zeelieden en de daklozen. Je maakt jezelf compleet belachelijk omdat je totaal niet wil luisteren of niet eens de minste moeite neemt om te erkennen hoe Sint Nicolaas in combinatie met de heidense oorsprong in het huidige feest tot uiting komt. Je bent vals, manipulatief en een grote leugenaar.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:09:00 #155
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206820911
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:52 schreef Iblardi het volgende:
Sorry, maar dit is gewoon kul. Heel links en rechts Nederland is opgegroeid met een zwarte Zwarte Piet en tot 2013 zag bijna niemand er iets kwaads in
Het zegt niet veel dat je er wel of geen kwaad in ziet. Dat is hetzelfde punt dat we eerder in de discussie hadden over dat zwarte piet altijd blij is. Er zullen ook negerslaven zijn geweest die tevreden waren in hun rol als slaaf. Toch is slavernij niet wenselijk.

Een racistisch kinderfeest is een racistisch kinderfeest, of je er nu bewust van bent of niet.
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:52 schreef Iblardi het volgende:
en toch hebben we bij mijn weten altijd laag gescoord op internationale racisme-lijstjes.
Dat is mooi. Nog ruimte voor verbetering, vooral als je eens voor de grap op facebook, twitter, en tokkie alcohol verjaardagfeestjes rond gaat kijken.
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:52 schreef Iblardi het volgende:
Bij mij persoonlijk heeft Zwarte Piet ook nooit invloed gehad op hoe ik tegen Surinamers e.a. aankeek omdat de associatie er gewoon niet was. En ik weet dat dit voor veel anderen ook geldt.
Geluk heb jij je eigen persoonlijke ervaring, net als ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harvest89 op 25-11-2022 19:15:56 ]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:09:48 #156
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206820930
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is het zeker. Het is een soort kater. Een koloniale flashback.
Het is een verplichting. Weliswaar zal het niet in het Nederlands wetboek staan ( :') ) , maar het figuur is altijd zwart geweest, niet raar als je ziet waar hij op is gebaseerd, een zwarte slaaf (met bijpassend pakje, schattig).
Tja, jij blijft erbij dat het een "zwarte slaaf" is. Staat niet vast, maar uiteraard je goed recht.

Die "verplichting" is gewoon niet waar. Dat hij altijd zwart is geweest, komt gewoon voort uit het beeld van wat een zwarte piet is. Nogmaals: als jij een Sinterklaas speelt, zul je ook geen spijkerbroek, trui en sportschoenen aantrekken, terwijl je een kort kapsel hebt en geen baard draagt. Prima als je het wel doet, het is geen verplichting om een rood gewaad, mijter en witte baard te dragen. Je kiest een uiterlijk echter vanuit het beeld dat je van het karakter hebt.

Wil je het zelf wat anders doen, maar denk je dat het karakter nog steeds overtuigend overkomt (dus in het geval van piet roetvegen, blauw, paars, whatever): helemaal prima. Vind je echter dat je de rol het beste gestalte geeft door je zwart te schminken, zou je daarin ook gewoon vrij moeten zijn. Niet om een "negerslaaf" te spelen en je ook als dusdanig te profileren, maar gewoon wat het is: een zwarte piet, zonder enige bijbedoelingen of referenties aan slavernij.

quote:
Antillen is Nederland maar ik kom daar nooit, dus wat wil je verder zeggen hier mee? Dat daar een zwarte sint is en ook witte mannen daar sint mogen spelen kan ik alleen maar aanmoedigen.
Is het ook verkeerd als er een donkere Sinterklaas is en zijn pieten bestaan uit donkere mensen die zich zwart schminken? Vieren die daarmee de slavernij?

quote:
De impact die het feest heeft op nieuwe Nederlanders.
Er zijn dus zwarte mensen die gepest zijn, vernederd en vergeleken zijn geworden met dit figuur. Zoals gezegd is het een herinnering en een soort onofficiële viering van de slavernij en je leert kinderen dat het blijkbaar leuk is dat die negers moeten werken voor witte mannen, en alle problemen moeten oplossen. Nogmaals, alleen negers, sint heeft geen andere knechten. Je laat kinderen in feite opgroeien met een racistische stereotypering.
Als je in de huidige tijd als donkere burger vergeleken met cq. uitgescholden wordt voor zwarte piet, dan is dat inderdaad zeer kwalijk. Ook behoorlijk primitief/asociaal en, jawel, uitermate racistisch wanneer iemand dat doet. Dat ben ik direct volledig met je eens.

Maar hoe vaak komt dat volgens jou dan voor? Zijn het karakter zelf of de mensen die het karakter spelen ervoor verantwoordelijk dat een aantal hersenlozen die associatie maken en het nodig vinden om daarmee te schelden? Als ik bijvoorbeeld een parallel trek: is de familie Tokkie ervoor verantwoordelijk dat 'tokkie' een zelfstandig naamwoord voor asociale blanke achterbuurtfiguren is geworden?

Hoeveel kinderen zien zwarte pieten volgens jou als "negers"? Hoeveel kinderen raken er volgens jou hierdoor van overtuigd dat het de standaard is dat "negers" voor "witte mannen" werken en dat leuk vinden? Zag jij zwarte pieten vroeger zelf als "negers" en dacht jij daardoor dat dat de norm was binnen de maatschappij?

Ik ga ervan uit dat wij het toch niet eens gaan worden en dat is prima. :)
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:10:20 #157
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206820943
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Huh? Iedereen kan zwarte Piet spelen. Juist dankzij de zwarte schmink kan iedereen zwarte Piet spelen.
Laat dat zwarte weg, laat die zwarte schminck weg. Dan kan iedereen van alle afkomsten Piet spelen met hun eigen natuurlijke huidskleur.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:15:30 #158
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206821034
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:08 schreef Andromache het volgende:

[..]
Waag het niet mijn kinderen er bij te halen en mij in feite te beschuldigen van racisme, terwijl wij alleen maar het aloude winterfeest vieren in nagedachtenis van de beschermheilige van de kinderen, de zeelieden en de daklozen. Je maakt jezelf compleet belachelijk omdat je totaal niet wil luisteren of niet eens de minste moeite neemt om te erkennen hoe Sint Nicolaas in combinatie met de heidense oorsprong in het huidige feest tot uiting komt. Je bent vals, manipulatief en een grote leugenaar.
Oke dan meid.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:19:57 #159
3542 Gia
User under construction
pi_206821110
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat ze vergeleken zijn geworden en nog steeds worden met dat figuur.
Nou en? Iemand met rood haar wordt vuurtoren genoemd.
quote:
Daar komt bij dat het nogmaals een stereotypering is,
Dat is meestal zo als je iets uitbeeldt
quote:
dat betekent dat je onderdrukking, exploitatie, en uitbuiting van een groep mensen gaat normaliseren en ook in stand houdt als je dit feest op de huidige manier door laat gaan.
En dat is onzin. Zwarte Piet heeft niks te maken met onderdrukking, exploitatie en uitbuiting. Iemand die dit feest viert ook niet.
quote:
Maar gelukkig komt er sinds de laatste 10 jaar ongeveer steeds meer verandering in.
Tijdelijk. Of Sinterklaas verdwijnt helemaal. Krijgen we de kerstman en worden negers vergeleken met aapjes of dropjes. Pesten is van alle tijden en stopt niet door vergelijkingsobjecten weg te cancellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 25-11-2022 19:28:23 ]
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:28:39 #160
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206821270
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:19 schreef Gia het volgende:
Nou en? Iemand met rood haar wordt vuurtoren genoemd.

Klopt. Noemden wij trouwens foenkel (fakkel).
Maar begrijp ik goed dat je mensen dus gewoon racistisch mag bejegenen? Want dan ga ik morgen naar de Marokkaanse groenteman en scheld daar iedereen uit voor rifaap.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:19 schreef Gia het volgende:
En dat is onzin. Zwarte Piet heeft niks te maken met onderdrukking, exploitatie en uitbuiting. Iemand die dit feest viert ook niet.
Wel degelijk, en als je het feest viert en verdedigt houdt je dat in stand. Hetzij onbewust, hetzij omdat je het stieken een goed plan vindt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:19 schreef Gia het volgende:
Pesten is van alle tijden en stopt niet door vergelijkingsobjecten weg te cancellen.
Nou in dat geval zouden we kinderen die gepest worden ook niet meer moeten helpen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:33:03 #161
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206821349
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het zegt niet veel dat je er wel of geen kwaad in ziet. Dat is hetzelfde punt dat we eerder in de discussie hadden over dat zwarte piet altijd blij is. Er zullen ook negerslaven zijn geweest die tevreden waren in hun rol als slaaf. Toch is slavernij niet wenselijk.

Een racistisch kinderfeest is een racistisch kinderfeest, of je er nu bewust van bent of niet.
Wat dit dus wil zeggen, is dat kennelijk bijna niemand in dit land, ook onder de politiek correcten, ook onder mensen die de multiculturele samenleving steunden, het idee had dat "we" met Zwarte Piet kinderen racisme aanleerden, "eigenlijk een soort kindermishandeling", zoals jij stelt. Dat zegt heel veel. Dan hebben we dus een enorm wijdverbreide en in het oog lopende traditie die ons zogenaamd leert discrimineren, maar (a) zonder dat zelfs de meest progressieve groepen dat "inzien", (b) zonder dat het een voor kinderen negatief stereotype betreft (en er dus niet herkenbaar een basis wordt gelegd voor racisme op latere leeftijd) en (c) zonder dat we de figuur allemaal überhaupt associëren met bestaande mensentypes. Dit schijnt jouw standpunt te zijn, en dat vind ik best bijzonder. Maar het zal wel allemaal onbewust, spiritueel en ongrijpbaar zijn, en net als een religie of een ideologie niet te bewijzen of te weerleggen.
  vrijdag 25 november 2022 @ 19:57:19 #162
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206821777
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:09 schreef Repentless het volgende:
Die "verplichting" is gewoon niet waar. Dat hij altijd zwart is geweest, komt gewoon voort uit het beeld van wat een zwarte piet is. Nogmaals: als jij een Sinterklaas speelt, zul je ook geen spijkerbroek, trui en sportschoenen aantrekken, terwijl je een kort kapsel hebt en geen baard draagt. Prima als je het wel doet, het is geen verplichting om een rood gewaad, mijter en witte baard te dragen. Je kiest een uiterlijk echter vanuit het beeld dat je van het karakter hebt.
Elke post blijf je hier op terugkomen, wat voor punt wil je nu maken? Wat boeit dit? :')
Ik snap dat hij altijd zwart is geweest. Dat is nu juist het probleem. Daarom moet zwarte piet getransformeerd worden naar piet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:09 schreef Repentless het volgende:
Vind je echter dat je de rol het beste gestalte geeft door je zwart te schminken, zou je daarin ook gewoon vrij moeten zijn. Niet om een "negerslaaf" te spelen en je ook als dusdanig te profileren, maar gewoon wat het is: een zwarte piet, zonder enige bijbedoelingen of referenties aan slavernij.
Probleem hier mee is in het geval van zwarte piet, kan dat iemand er geen kwade bedoelingen mee heeft, maar zp is een karikatuur op een negerslaaf. Jezelf daar naar kleden, schmincken, ridiculiseren, negatief neerzetten (clowneske, dom) en dat verkopen als een feestje is redelijk bizar.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:09 schreef Repentless het volgende:
Is het ook verkeerd als er een donkere Sinterklaas is en zijn pieten bestaan uit donkere mensen die zich zwart schminken? Vieren die daarmee de slavernij?
Sinterklaas is een feest met elementen uit het koloniale verleden, Antillianen zullen dat in hun cultuur overgenomen/gekopieerd hebben, zullen er vast geen kwaad in zien. Maar aangezien het niet Afrikanen waren die Europeanen tot slaaf hebben gemaakt en daarna eeuwen later in hun land de witte minderheid ridiculiseren door middel van een racistisch stereotype lijkt het me in Aruba minder zwaar beladen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:09 schreef Repentless het volgende:
Maar hoe vaak komt dat volgens jou dan voor? Zijn het karakter zelf of de mensen die het karakter spelen ervoor verantwoordelijk dat een aantal hersenlozen die associatie maken en het nodig vinden om daarmee te schelden? Als ik bijvoorbeeld een parallel trek: is de familie Tokkie ervoor verantwoordelijk dat 'tokkie' een zelfstandig naamwoord voor asociale blanke achterbuurtfiguren is geworden?

Hoeveel kinderen zien zwarte pieten volgens jou als "negers"? Hoeveel kinderen raken er volgens jou hierdoor van overtuigd dat het de standaard is dat "negers" voor "witte mannen" werken en dat leuk vinden? Zag jij zwarte pieten vroeger zelf als "negers" en dacht jij daardoor dat dat de norm was binnen de maatschappij?
Niemand heeft cijfers hoe vaak dat is voorgekomen. .Het gaat er voor de rest niet om welke persoonlijke ervaringen ik heb gehad of heb gezien, ik ben maar 1 zandkorrel. Maar gezien de vele klachten en ook vele klachten achteraf nu dat de discussie de laatste jaren is opengebroken zijn er een behoorlijk veel Nederlanders die er last van hebben gehad en nog steeds hebben
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206821914
Al die volwassenen die nu nog jammeren dat Zwarte Piet uit de mode raakt...die mensen leven in het verleden.


Een hele nieuwe generatie weet niets van zwarte piet en geniet evenveel van het Sinterklaasfeest als wij vroeger.
pi_206821926
Lees hier de gekste dingen. Kinderen zien geen eens huidskleur, de ogen nemen het waar en het brein doet er niets mee. Vertel mij wat een racistisch kinderfeest is, als alle kinderen mee mogen doen en welkom zijn. ongeacht afkomst of andere kenmerken.

Curacao, Belgie, Bonaire, nergens is het een probleem behalve sinds 2014 in Nederland.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:13:14 #165
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206822071
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Klopt. Noemden wij trouwens foenkel (fakkel).
Maar begrijp ik goed dat je mensen dus gewoon racistisch mag bejegenen? Want dan ga ik morgen naar de Marokkaanse groenteman en scheld daar iedereen uit voor rifaap.
Nee, dat mag niet. Maar wanneer iemand vanuit racistische motieven een bepaalde vergelijking maakt, is dat niet per definitie de schuld van het vergelijkingsobject. Als je een Nederlandse blanke met "boerenlul" of iets dergelijks uitscheldt, is dat niet de schuld van boeren. Een blanke voor 'trailer trash' uitschelden, is niet de schuld van mensen die (wat hun kleur ook is) daadwerkelijk in zulke trailerparken wonen.

Die opmerking over de Marokkaanse groenteman begrijp ik echt helemaal niets van. Heb je die behoefte dan en doe je het alleen niet omdat het niet mag? Als het wel zou mogen, is jouw eerste impuls om naar die zaak te gaan om daar iedereen voor "rifaap" uit te schelden? Waarom zou je dat in hemelsnaam willen?

quote:
Nou in dat geval zouden we kinderen die gepest worden ook niet meer moeten helpen.
Wat is dit nou voor vreemde conclusie? Als een kind met een brilletje voortdurend voor 'brilsmurf' wordt uitgescholden, zou je die niet meer moeten helpen als je de Smurfen niet verbiedt? Dit slaat toch nergens op?
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:15:38 #166
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206822113
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:04 schreef Hatseflats22 het volgende:
Al die volwassenen die nu nog jammeren dat Zwarte Piet uit de mode raakt...die mensen leven in het verleden.

Een hele nieuwe generatie weet niets van zwarte piet en geniet evenveel van het Sinterklaasfeest als wij vroeger.
Bijzonder dat een anoniem figuur op een forum denkt te kunnen spreken voor "een hele nieuwe generatie".

Dat kan ik ook: een hele nieuwe generatie vind Zwarte Piet een held en wil hem behouden. Ze genieten van het Sinterklaasfeest met hem erbij.
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:25:35 #167
3542 Gia
User under construction
pi_206822259
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Klopt. Noemden wij trouwens foenkel (fakkel).
Maar begrijp ik goed dat je mensen dus gewoon racistisch mag bejegenen? Want dan ga ik morgen naar de Marokkaanse groenteman en scheld daar iedereen uit voor rifaap.
[..]
Wel degelijk, en als je het feest viert en verdedigt houdt je dat in stand. Hetzij onbewust, hetzij omdat je het stieken een goed plan vindt.
[..]
Nou in dat geval zouden we kinderen die gepest worden ook niet meer moeten helpen.
Pesten mag en moet aangepakt worden. Maar iets weghalen waar iemand mee gepest wordt, is niet de oplossing. Daar stopt het pesten niet mee. Pesters vinden altijd wel iets anders om mee te pesten.

Je kunt er ook boven staan. Da's mijn manier. Op mij heeft nog nooit een pester vat gehad.
Ben zelf nooit een pester geweest.
pi_206822262
Dan leef je wel in een yoghurtreclame hoor, als je denkt dat je kinderen geen Zwarte piet te zien krijgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:28:10 #169
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_206822290
Je merkt dat vooral mensen laag op de sociale ladder vast willen houden aan zwarte piet, blijft een interessant fenomeen. Is het een gebrek aan intellect of beschaving. Ben er zelf nog niet helemaal uit.
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:37:12 #170
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206822453
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:28 schreef RichardHammond het volgende:
Je merkt dat vooral mensen laag op de sociale ladder vast willen houden aan zwarte piet, blijft een interessant fenomeen. Is het een gebrek aan intellect of beschaving. Ben er zelf nog niet helemaal uit.
Jezus.. :')

Nieuwe theorie: Zwarte Pieten-haat is een vorm van ijdelheid van mensen die zichzelf te hoog inschatten en van daaruit allerlei flauwekul-definities gaan hangen aan de term "racisme".
pi_206822758
Apart dat intelligentie erbij gehaald moet worden.
Je wilt eigenlijk stellen dat de mensen die geen problemen hebben met Zwarte piet per definitie niet slim zijn.

van de anti-piet-beroepsactivisten is niet eens bekend of ze uberhaupt een diploma hebben. jezelf kunstenaar, dichter of rapper noemen is nou niet bepaald een carriere.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206822810
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:15 schreef beantherio het volgende:

[..]
Bijzonder dat een anoniem figuur op een forum denkt te kunnen spreken voor "een hele nieuwe generatie".

Dat kan ik ook: een hele nieuwe generatie vind Zwarte Piet een held en wil hem behouden. Ze genieten van het Sinterklaasfeest met hem erbij.
Ik zie gewoon bij mijn dochter en haar klasgenoten en vriendjes dat het jonge kinderen niets kan schelen of piet zwart is of niet.

En dús is piet in toenemende mate niet meer zwart en scholen etc stoppen er steeds meer mee en gemeentes ook. Omdanks het tegensputteren van evengoed anonieme figuren als jij
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:57:41 #173
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206822817
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 19:57 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Elke post blijf je hier op terugkomen, wat voor punt wil je nu maken? Wat boeit dit? :')
Ik snap dat hij altijd zwart is geweest. Dat is nu juist het probleem. Daarom moet zwarte piet getransformeerd worden naar piet.
Omdat jij blijft beweren dat het een "verplichting" is dat hij zwart is en dat gebruikt als argument voor je stelling dat het "een viering van de slavernij" is. Dus: hij moet verplicht zwart zijn en blijven omdat men daarmee de slavernij wil vieren. Het is gewoon niet waar.

quote:
Probleem hier mee is in het geval van zwarte piet, kan dat iemand er geen kwade bedoelingen mee heeft, maar zp is een karikatuur op een negerslaaf. Jezelf daar naar kleden, schmincken, ridiculiseren, negatief neerzetten (clowneske, dom) en dat verkopen als een feestje is redelijk bizar.
Welke persoon die zp uitbeeldt associeert het nu met een "negerslaaf" volgend jou? Wie zegt er: "Hallo, ik ben zwarte piet, de onderdanige 'negerslaaf' van de blanke Sinterklaas."? Heb je 1 voorbeeld van de laatste, pak hem beet, 60 jaar van een zwarte piet die zichzelf als de "negerslaaf" van Sinterklaas voorstelt aan kinderen? Heb je uit datzelfde tijdsbestek 1 voorbeeld van een Sinterklaas die aangeeft dat zwarte piet zijn ondergeschikte "negerslaaf" is en kinderen leert dat donkere mensen voorbestemd zijn om slaaf te zijn en blanke mensen te dienen?

quote:
Sinterklaas is een feest met elementen uit het koloniale verleden, Antillianen zullen dat in hun cultuur overgenomen/gekopieerd hebben, zullen er vast geen kwaad in zien. Maar aangezien het niet Afrikanen waren die Europeanen tot slaaf hebben gemaakt en daarna eeuwen later in hun land de witte minderheid ridiculiseren door middel van een racistisch stereotype lijkt het me in Aruba minder zwaar beladen.
Dus heel simpel gesteld: de intentie van zowel Antillianen als Nederlanders anno nu om zich als zwarte piet te schminken en uit te dossen naast Sinterklaas (ongeacht hun eigen huidskleur), is gelijk: de kinderen een leuk feest bieden met een vrolijke kindervriend met een bepaald uiterlijk. Beiden hebben part noch deel aan het slavernijverleden van meer dan 150 jaar geleden, maar leven in het hier en nu. Maar wanneer donkere Antillianen dit doen "zullen ze er vast geen kwaad in zien" en is het "minder zwaar beladen". Wanneer blanke Europeanen dit nu doen, met exact dezelfde intentie en zonder verdere bijbedoelingen, is het per definitie fout. De reden: ze zijn blank. "Als je donker bent en je verkleedt en schminkt je als zp, is dat niet zo beladen. Als je blank bent, is dat racistisch en verkeerd omdat je blank bent." Besef je nu echt niet hoe absurd racistisch deze gedachtengang van je is? :')

quote:
Niemand heeft cijfers hoe vaak dat is voorgekomen. .Het gaat er voor de rest niet om welke persoonlijke ervaringen ik heb gehad of heb gezien, ik ben maar 1 zandkorrel. Maar gezien de vele klachten en ook vele klachten achteraf nu dat de discussie de laatste jaren is opengebroken zijn er een behoorlijk veel Nederlanders die er last van hebben gehad en nog steeds hebben
"Behoorlijk veel" is toch redelijk te definiëren/kwantificeren. Dus: hoeveel zijn dat er, en waar kan ik dat vinden?
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:01:55 #174
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206822881
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:28 schreef RichardHammond het volgende:
Je merkt dat vooral mensen laag op de sociale ladder vast willen houden aan zwarte piet, blijft een interessant fenomeen. Is het een gebrek aan intellect of beschaving. Ben er zelf nog niet helemaal uit.
Vertel eens, hoe merk je dat?
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:04:54 #175
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206822930
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:57 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik zie gewoon bij mijn dochter en haar klasgenoten en vriendjes dat het jonge kinderen niets kan schelen of piet zwart is of niet.
Die zijn daar ook niet maatgevend voor. En dat ze het niet kan schelen is sowieso geen argument tegen Zwarte Piet.
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:19:08 #176
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206823226
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Apart dat intelligentie erbij gehaald moet worden.
Je wilt eigenlijk stellen dat de mensen die geen problemen hebben met Zwarte piet per definitie niet slim zijn.

van de anti-piet-beroepsactivisten is niet eens bekend of ze uberhaupt een diploma hebben. jezelf kunstenaar, dichter of rapper noemen is nou niet bepaald een carriere.
Maar ze hebben wel mooi een shift in de power boundaries weten te negotiaten door Zwarte Piet te ontmaskeren als betreurenswaardig embodiment van het multidimensionale systemische proces van societal "othering". Dat dan weer wel.
pi_206823252
quote:
8s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Maar ze hebben wel mooi een shift in de power boundaries weten te negotiaten door Zwarte Piet te ontmaskeren als betreurenswaardig embodiment van het multidimensionale systemische proces van societal "othering". Dat dan weer wel.
ze hebben subsidie weten aan te vragen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206823299
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:04 schreef beantherio het volgende:

[..]
Die zijn daar ook niet maatgevend voor. En dat ze het niet kan schelen is sowieso geen argument tegen Zwarte Piet.
Al helemaal niet voor.


Groetjes aan het verleden trouwens, hou je maar stevig vast
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:24:11 #179
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206823329
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:57 schreef Repentless het volgende:
Dus: hij moet verplicht zwart zijn en blijven omdat men daarmee de slavernij wil vieren. Het is gewoon niet waar.
Welnee man, dat zeg ik nergens. Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Ik bedoel hij is verplicht zwart omdat het figuur oorspronkelijk zwart is. Niet omdat ze zo graag slavernij willen vieren. Dus blanke mensen moet zich zwart schmincken om er als het traditionele figuur uit te zien. Maar door dit ritueel creeër je dus de beeldvorming en verwijzing naar het slavernijverleden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:57 schreef Repentless het volgende:
Welke persoon die zp uitbeeldt associeert het nu met een "negerslaaf" volgend jou? Wie zegt er: "Hallo, ik ben zwarte piet, de onderdanige 'negerslaaf' van de blanke Sinterklaas."? Heb je 1 voorbeeld van de laatste, pak hem beet, 60 jaar van een zwarte piet die zichzelf als de "negerslaaf" van Sinterklaas voorstelt aan kinderen? Heb je uit datzelfde tijdsbestek 1 voorbeeld van een Sinterklaas die aangeeft dat zwarte piet zijn ondergeschikte "negerslaaf" is en kinderen leert dat donkere mensen voorbestemd zijn om slaaf te zijn en blanke mensen te dienen?
Er zullen een paar zieke figuren zijn die dat doen. Echter zal een 99% inderdaad geen kwade bedoelingen hebben, maar feit blijft dat het personage een racistische stereotypering is. Het maakt dus niet uit als ze tegen kinderen zeggen, "hoi ik ben zwart vanwege de schoorsteen", of "hoi, ik ben zwart omdat ik net ondergescheten ben door een geile kabouter".
Dit is dus waar we steeds op blijven terug komen. Het gaat om de beeldvorming en de oorsprong van die knecht. Zwarte slaven op een boot, die als knecht functioneren voor een blanke oude man. Knechten zijn altijd zwart. Oude man is altijd wit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:57 schreef Repentless het volgende:
Dus heel simpel gesteld: de intentie van zowel Antillianen als Nederlanders anno nu om zich als zwarte piet te schminken en uit te dossen naast Sinterklaas (ongeacht hun eigen huidskleur), is gelijk: de kinderen een leuk feest bieden met een vrolijke kindervriend met een bepaald uiterlijk. Beiden hebben part noch deel aan het slavernijverleden van meer dan 150 jaar geleden, maar leven in het hier en nu. Maar wanneer donkere Antillianen dit doen "zullen ze er vast geen kwaad in zien" en is het "minder zwaar beladen". Wanneer blanke Europeanen dit nu doen, met exact dezelfde intentie en zonder verdere bijbedoelingen, is het per definitie fout. De reden: ze zijn blank. "Als je donker bent en je verkleedt en schminkt je als zp, is dat niet zo beladen. Als je blank bent, is dat racistisch en verkeerd omdat je blank bent." Besef je nu echt niet hoe absurd racistisch deze gedachtengang van je is?
Ik weet bar weinig over de Antillen, wat de cultuur is, geen idee of het sinterklaasfeest daar in dezelfde vorm gevierd wordt, wat precies de bevolkingssamenstelling daar is. Dus deze discussie skip ik liever. Maar ja, als ik aan ga nemen dat zwarte mensen daar ver in de meerderheid zijn, en dat sinterklaas niet verplicht wit is, zal het feest weliswaar minder beladen zijn. Maar ook dan is zp nog steeds een omstreden figuur, aangezien hij ook daar net als hier gebaseerd zal zijn op een historische negerslaaf.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:24:41 #180
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206823343
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:22 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Al helemaal niet voor.

Groetjes aan het verleden trouwens, hou je maar stevig vast
Jij groetjes terug aan de cliche's die je uit de kast moet trekken om je kansloze mening overeind te houden. :W
pi_206823412
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:22 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Al helemaal niet voor.

Groetjes aan het verleden trouwens, hou je maar stevig vast
Ja, dat hebben we gemerkt. Staphorst, Volendam, Edam, Monnickendam, Urk. Plus -alle- kleine gemeenten.
Eigenlijk is het iets wat alleen in de grote steden speelt, hou daar maar aan vast.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:29:13 #182
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206823439
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ja, dat hebben we gemerkt. Staphorst, Volendam, Edam, Monnickendam, Urk. Plus -alle- kleine gemeenten.
Eigenlijk is het iets wat alleen in de grote steden speelt, hou daar maar aan vast.
Volendam zijn ze niet meer zwart.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206823498
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:22 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Al helemaal niet voor.


Groetjes aan het verleden trouwens, hou je maar stevig vast
Stevig vasthouden aan het slavernijverleden?
Het ligt aan de instanties zelf
pi_206823536
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ja, dat hebben we gemerkt. Staphorst, Volendam, Edam, Monnickendam, Urk. Plus -alle- kleine gemeenten.
Eigenlijk is het iets wat alleen in de grote steden speelt, hou daar maar aan vast.
Ik woon nog liever in de grote steden dan de ons-neukt-ons plaatsen die jij opsomt
pi_206823548
Geld voor het slavernijverleden is de volgende stap. Daarna Kuti koti tot een nationale feestdag maken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206823563
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:35 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik woon nog liever in de grote steden dan de ons-neukt-ons plaatsen die jij opsomt
Ben je uit je argumenten dat je inteelt nodig hebt in je verhaal?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206823603
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:36 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ben je uit je argumenten dat je inteelt nodig hebt in je verhaal?
Ik benoem alleen het opvallende verband tussen die gemeentes, jij begon verder zelf met die dorpse praatjes
  vrijdag 25 november 2022 @ 21:39:08 #188
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206823604
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:36 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ben je uit je argumenten dat je inteelt nodig hebt in je verhaal?
Het staat op de KOZP-bingokaart vermoed ik zo.
pi_206823607
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:39 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het staat op de KOZP-bingokaart vermoed ik zo.
Bingo!!
pi_206823626
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:39 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik benoem alleen het opvallende verband tussen die gemeentes, jij begon verder zelf met die dorpse praatjes
het is een dingetje in kleine buurten dat Zwarte piet door een bekend familielid gespeeld word.
dan wil je de kinderen even bijvoorbeeld hun oom niet laten herkennen. vandaar dat in kleine dorpen Zwarte piet zal blijven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206823695
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
het is een dingetje in kleine buurten dat Zwarte piet door een bekend familielid gespeeld word.
dan wil je de kinderen even bijvoorbeeld hun oom niet laten herkennen. vandaar dat in kleine dorpen Zwarte piet zal blijven.
Wel een heeeeeeel klein buurtje dan


(Met kleine geesten)
pi_206823778
ga maar eens 'sinterklaas huisbezoek' indrukken op faceboek Marketplace.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206823849
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
ga maar eens 'sinterklaas huisbezoek' indrukken op faceboek Marketplace.
Ja zal ik doen.


Ooit.
  vrijdag 25 november 2022 @ 22:01:13 #194
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206823993
@Lunatiek, mag ik je even een keidik compliment geven voor je fantastische opsomming van argumenten? _O_
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 25 november 2022 @ 22:27:22 #195
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206824393
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welnee man, dat zeg ik nergens. Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Ik bedoel hij is verplicht zwart omdat het figuur oorspronkelijk zwart is. Niet omdat ze zo graag slavernij willen vieren. Dus blanke mensen moet zich zwart schmincken om er als het traditionele figuur uit te zien. Maar door dit ritueel creeër je dus de beeldvorming en verwijzing naar het slavernijverleden.
Oké, je koppelt die, in jouw ogen, verplichting tot zwart zijn niet aan het graag willen vieren van slavernij. Duidelijk, hoeven we daar ook niet meer over te discussiëren. Ik meende dat uit je posts op te maken en daar sloeg ik dus op aan, maar dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd. :)

Alsnog ben ik van mening dat een zp niet verplicht zwart is omdat het oorspronkelijke figuur dat ook is. Het figuur was/is mijns inziens simpelweg zwart omdat hij zwart is. Niet meer, niet minder. Een fictioneel karakter als de Hulk kennen en herkennen we nu over het algemeen als groen. Als iemand zich als Hulk uitdost, is de kans groot dat hij zichzelf grotendeels groen maakt. Niet omdat dat verplicht is, maar omdat het karakter als zodanig herkenbaar is.

Nogmaals: ik ontken de oorsprong vanuit een donker persoon niet (vanwege de kleur en het krulhaar). Het "negerslaaf"-verhaal ga ik niet in mee, maar dat is een verschil van mening waarin jij net zo goed volkomen gelijk kunt hebben.

Ik vind dat je juist ontzettend diep moet graven om die beeldvorming en verwijzing naar het slavernijverleden (als die er al is, waar ik het zoals gezegd niet mee eens ben) aantoonbaar te maken. De mensen die het uitbeelden zijn er niet mee bezig, het is het doel niet, er wordt niet aan gerefereerd, het wordt de kinderen niet geleerd, etc.

quote:
Er zullen een paar zieke figuren zijn die dat doen. Echter zal een 99% inderdaad geen kwade bedoelingen hebben, maar feit blijft dat het personage een racistische stereotypering is. Het maakt dus niet uit als ze tegen kinderen zeggen, "hoi ik ben zwart vanwege de schoorsteen", of "hoi, ik ben zwart omdat ik net ondergescheten ben door een geile kabouter".
Dit is dus waar we steeds op blijven terug komen. Het gaat om de beeldvorming en de oorsprong van die knecht. Zwarte slaven op een boot, die als knecht functioneren voor een blanke oude man. Knechten zijn altijd zwart. Oude man is altijd wit.
Waarom maakt dat niet uit? Die beeldvorming wordt uitsluitend benadrukt door de tegenstanders. De mensen die slechts een kinderfeest vieren (99%), zijn daar simpelweg helemaal niet mee bezig. Ze willen geen boodschap of ideologie uitdragen, niemand ergens van overtuigen, geen rassenleer prediken. Kinderen die nog geloven zijn er al helemaal niet mee bezig.

Daarnaast hoeft die Sint dus helemaal niet blank te zijn, zoals je op de Antillen ziet.

quote:
Ik weet bar weinig over de Antillen, wat de cultuur is, geen idee of het sinterklaasfeest daar in dezelfde vorm gevierd wordt, wat precies de bevolkingssamenstelling daar is. Dus deze discussie skip ik liever. Maar ja, als ik aan ga nemen dat zwarte mensen daar ver in de meerderheid zijn, en dat sinterklaas niet verplicht wit is, zal het feest weliswaar minder beladen zijn. Maar ook dan is zp nog steeds een omstreden figuur, aangezien hij ook daar net als hier gebaseerd zal zijn op een historische negerslaaf.
Je gaf eerder in dit topic nog aan dat Bonaire Nederland is. De Antillen delen dus, ondanks de oceaan ertussen, een gezamenlijke geschiedenis met ons en inwoners zijn gewoon Nederlands staatsburger. "Besmetten en bederven" zij hun kinderen ook door dot feest te vieren met mensen die zich kleden en schminken als zwarte piet?
pi_206825873
ergens te gek voor woorden dat er blijkbaar uitleg nodig is waarom Zwarte piet zwart is.
het betreft een beetje zwart schmink. meer niet. de rest verzint men er ter plekke bij.

dat kinderen en volwassenen met getinte huidskleur voor zwarte piet worden uitgemaakt, is het enige waarvan je kan zeggen doe dat eens niet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206826894
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Helemaal niet, ik heb hier nergens gezegd dat users hier moeten oprotten. Ik geef hier mijn mening, deal with it.
[..]
Ik zie een negerslaaf, dat is ook zijn oorsprong. Anno 2022 een feest vieren waarin knechten van een oude witte man verplicht zwart moeten zijn in een land met een duister slavernijverleden is op zijn zachtst gezegd best bizar.

Maar ik hou je niet tegen hoor. Als jij je kinderen wil besmetten en bederven met dit feest in de huidige vorm dan veel succes er mee.
Dat mag jij vinden. Anderen zien het anders.

Maar jou mening zou opgelegd moeten worden aan die anderen? Zoals die extremisten van KOZP dat willen?

Zie je niet in hoe totalitair/fascistisch dat is?

Laat iedereen in elkaars waarde aub, en vier het feestje zoals jij wil en laat anderen het feestje vieren zoals zij willen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206826940
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:39 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Stereotyperingen van negers hebben meestal rode lippen en oorbellen gehad in oude afbeeldingen zoals strips/prentjes. Sommige slaven hadden pagepakjes aan, huisslaven van rijke zakenmensen en de adel bijvoorbeeld.

Je bent nu wat moeite aan het doen om het maar te ontkennen. En dat het gewoon een doodnormale schoorsteenveger is of zo. Dream on. Straks ga je ook nog zeggen dat hij zwart is vanwege roet. Dat noemen we een pleister voor een ongemakkelijk personage.

Je was trouwens nog het kroeshaar vergeten. :*
Zwarte Piet heeft geen kroeshaar, maar krullend haar. Een wereld van verschil.

De oorbellen zijn juist een kenmerk voor zeelui, waar Sint Nicolaas een beschermheilige van is, etc etc.

Jij mag al die kenmerken van mij toeschrijven aan slaven, maar kan jij ook inzien dat die kenmerken ook anders geïnterpreteerd kunnen worden?

Zal wel niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 26 november 2022 @ 11:46:27 #199
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206826956
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:40 schreef Montagui het volgende:

[..]
Dat mag jij vinden. Anderen zien het anders.

Maar jou mening zou opgelegd moeten worden aan die anderen? Zoals die extremisten van KOZP dat willen?

Zie je niet in hoe totalitair/fascistisch dat is?

Laat iedereen in elkaars waarde aub, en vier het feestje zoals jij wil en laat anderen het feestje vieren zoals zij willen.
Het is een racistisch kinderfeest dat in de publieke ruimte wordt gevierd. Dus is het de vraag of dat in de huidige vorm toegestaan moet worden en dat daar ook subsidie voor moet worden uitgetrokken.

Als mensen in hun eigen woonkamer zich willen verkleden als een negerslaaf, dan zij het zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206826990
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:46 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is een racistisch kinderfeest dat in de publieke ruimte wordt gevierd. Dus is het de vraag of dat in de huidige vorm toegestaan moet worden en dat daar ook subsidie voor moet worden uitgetrokken.

Als mensen in hun eigen woonkamer zich willen verkleden als een negerslaaf, dan zij het zo.
Dat IS het niet. Dat VIND jij.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206827011
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees hier de gekste dingen. Kinderen zien geen eens huidskleur, de ogen nemen het waar en het brein doet er niets mee. Vertel mij wat een racistisch kinderfeest is, als alle kinderen mee mogen doen en welkom zijn. ongeacht afkomst of andere kenmerken.

Curacao, Belgie, Bonaire, nergens is het een probleem behalve sinds 2014 in Nederland.
Klopt. Zwarte Piet spelen is juist de meest inclusieve vorm van theater. Iedereen kan Zwarte Piet spelen, iedereen is onder de zwarte schmink juist helemaal gelijk. Huidskleur doet er niet toe. Iedereen is zwart (en onherkenbaar).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206829695
Net terug van een bezoek in het verzorgingstehuis. overal zwarte pieten zichtbaar. En waarom? Als de pietjes niet zwart zijn dan hebben de bewoners geen idee wat er de bedoeling van is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 26 november 2022 @ 17:19:19 #203
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_206830043
.

[ Bericht 99% gewijzigd door BlackEyedAngel op 26-11-2022 17:26:11 ]
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_206833424
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees hier de gekste dingen. Kinderen zien geen eens huidskleur, de ogen nemen het waar en het brein doet er niets mee. Vertel mij wat een racistisch kinderfeest is, als alle kinderen mee mogen doen en welkom zijn. ongeacht afkomst of andere kenmerken.

Curacao, Belgie, Bonaire, nergens is het een probleem behalve sinds 2014 in Nederland.
Ben met je eens, maar dat het in België geen probleem is klopt niet. Daar begint het gezeur ook al helaas, ze lopen wat achter op ons.
pi_206834050
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 20:45 schreef ISVV het volgende:

[..]
Ben met je eens, maar dat het in België geen probleem is klopt niet. Daar begint het gezeur ook al helaas, ze lopen wat achter op ons.
Spijtig dat te horen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 27 november 2022 @ 11:41:57 #206
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206838026
Scherp.



(Meer van dit staat op www.instagram.com/maaike.hartjes. )
  zondag 27 november 2022 @ 12:17:04 #207
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206838387
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:41 schreef Eightyone het volgende:
Scherp.

[ link | afbeelding ]

(Meer van dit staat op www.instagram.com/maaike.hartjes. )
Het verschil tussen de eerste drie en de laatste is dat er bij die eerste drie nooit gedramd werd, men nu volstrekt compromisloos is en het niet van bovenaf werd opgelegd.

Plaatje is dus gewoon onzin. :O
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_206838487
Ik vind het leuk dat een enkeling denkt te kunnen bepalen dat- en hoe we in Nederland Sinterklaas vieren.

Kijken we dan naar hoe het in het land van afkomst van die persoon gaat dan begrijp je waar dit gedrag vandaan komt.
https://nos.nl/artikel/22(...)boven-surinaams-dorp
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206838560
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind het leuk dat een enkeling denkt te kunnen bepalen dat- en hoe we in Nederland Sinterklaas vieren.

Kijken we dan naar hoe het in het land van afkomst van die persoon gaat dan begrijp je waar dit gedrag vandaan komt.
https://nos.nl/artikel/22(...)boven-surinaams-dorp
Dat heet etnisch profileren in het eufemisme.
Nog zoiets overdreven: als je kijkt naar dat etnisch denken van Rost van Tonningen, dan begrijpt men jouw opmerking beter.
pi_206838633
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat heet etnisch profileren in het eufemisme.
Nog zoiets overdreven: als je kijkt naar dat etnisch denken van Rost van Tonningen, dan begrijpt men jouw opmerking beter.
wat is je punt precies?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206838810
je kan die cartoon ook zo maken dat;
1. het standbeeld in hoorn moet weg (doen we niet)
B. het sinterklaasfeest moet aangepast worden of liever nog afgeschaft (doen we niet)
3. Keti Kuti moet een nationale feestdag worden (doen we niet)
4. Steeds meer mensen emigreren naar een land waar alles spotgoed is, met behoud van Nederlandse uitkering. (doen we)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206839724
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:41 schreef Eightyone het volgende:
Scherp.

[ link | afbeelding ]

(Meer van dit staat op www.instagram.com/maaike.hartjes. )
Nee, ze slaat de plank zelfs totaal mis.

Deze comic is gemaakt vanuit het perspectief van een kozp extremist.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206840183
twitter


Dikkertje krijgt geen aandacht meer vanwege Covid dus richt zich maar op nieuwe projecten.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_206840909
Ik vind het leuke aan bijvoorbeeld de hele Staphorst discussie dat ze eigenlijk helemaal geen Sinterklaasintocht hadden voor 1995. Maar dat ze nu net doen of het een traditie is van hele generaties. Het is een SGP-dorp waar ze eigenlijk helemaal niks met Sinterklaas hebben.

https://www.weblog-stapho(...)Staphorst,-film.html
pi_206840927
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 14:00 schreef RipCity het volgende:
[ twitter ]

Dikkertje krijgt geen aandacht meer vanwege Covid dus richt zich maar op nieuwe projecten.
De reacties eronder zijn ook wel spot on :D
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206842809
quote:
2s.gif Op zondag 27 november 2022 14:40 schreef Evertjan het volgende:
Ik vind het leuke aan bijvoorbeeld de hele Staphorst discussie dat ze eigenlijk helemaal geen Sinterklaasintocht hadden voor 1995. Maar dat ze nu net doen of het een traditie is van hele generaties. Het is een SGP-dorp waar ze eigenlijk helemaal niks met Sinterklaas hebben.

https://www.weblog-stapho(...)Staphorst,-film.html
Ik vind het leuk dat er voor 2014 geen enkel probleem was, bij welke Sinterklaasintocht dan ook.
Dat gun ik de jeugd van nu ook.

Er zullen nu eenmaal voorstanders en tegenstanders van Zwarte piet blijven. Regel daar een (andere) dag en plaats voor maar blijf weg bij de intochten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 27 november 2022 @ 17:25:13 #217
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206843686
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:41 schreef Eightyone het volgende:
Scherp.

[ link | afbeelding ]

(Meer van dit staat op www.instagram.com/maaike.hartjes. )
Er is echt zoveel mis met dit plaatje, dat het gewoon lachwekkend is.

- De zak en de roe zijn blijkbaar alleen 'angsten' van blanke kinderen, dus wordt daar natuurlijk gehoor aan gegeven.
- Alleen blanke kinderen willen meer smakelijke pepernoten, en daar wordt natuurlijk gehoor aan gegeven.
- Wat wil die donkere mevrouw vragen voor haar kind? Weten we dat?

Wat is de boodschap hier? "Als een donker iemand iets vraagt m.b.t. het Sinterklaasfeest, wordt daar niet naar geluisterd ongeacht wat het is en wordt er bij voorbaat gezegd dat het traditie is vanuit racisme?"

Of moeten we ervan uitgaan dat de donkere mevrouw iets gaat vragen over de kleur van zp? Zo ja, willen donkere kinderen dan zo graag dat die kleur veranderd wordt omdat ze het 'eng' vinden?

Hadden die eerst drie plaatjes ook geen donkere kinderen kunnen zijn?

Dit plaatje zegt echt helemaal geen reet. :')
pi_206905313
quote:
Slechts 1 op de 5 jongeren wil nog dat de helper Sinterklaas zwart is
De traditionele zwarte piet zal 'langzaam uitsterven'. Tot die conclusie komt I&O Research na nieuw onderzoek naar de draagvlak van het uiterlijk van de helper van Sinterklaas. Vooral onder jongeren is nog weinig draagvlak voor een zwarte piet.

Dat meldt het AD. Het draagvlak voor Zwarte Piet is in zes jaar tijd gehalveerd, concludeert het onderzoeksbureau. Een derde van de volwassen Nederlanders wil Piet nog per se zwart houden.

Met name jongeren vinden een zwartgekleurde piet steeds meer uit de tijd. Het draagvlak neemt in deze leeftijdscategorie snel af. Hield 34 procent van de 18- tot 34-jarigen daar in 2021 nog aan vast, dit jaar is dat slechts 19 procent.

'Kwestie van tijd'
Volgens onderzoeker Milan Driessen van I&O Research zal Zwarte Piet langzaam 'uitsterven', zegt hij tegen het AD. "Helemaal nu zoveel jongeren een andere Piet willen, is het een kwestie van tijd dat het draagvlak naar nul gaat. Zwarte Piet is bovendien afgelopen jaren al uit het straatbeeld, het Sinterklaasjournaal en de media verdwenen."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)arte-piet-uitsterven
;(
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_206905349
1 op de 5 ondervraagden. En dan is het nog maar de vraag waar die ondervraagden wonen. Randstad? platteland?
pi_206905353
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
;(
Zie hier het effect van omvolking.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:55:41 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206905561
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik vind het leuk dat er voor 2014 geen enkel probleem was, bij welke Sinterklaasintocht dan ook.
Dat gun ik de jeugd van nu ook.

Er zullen nu eenmaal voorstanders en tegenstanders van Zwarte piet blijven. Regel daar een (andere) dag en plaats voor maar blijf weg bij de intochten.
Denk je nu echt dat ze in april of juli gaan staan demonstreren op de Dam of zo?
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:12:54 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206906370
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Zie hier het effect van omvolking.
Dus alleen een kleiner wordende groep volwassenen, met name in de rechterflank, is verdrietig (maar vooral boos).
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:29:49 #223
3542 Gia
User under construction
pi_206906563
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
;(
Hij wordt effe aangepast, maar daar komt toch na verloop van tijd de klad in en wordt hij weer steeds zwarter.
Vooral ook omdat hij binnen kleine verenigingen en families gewoon traditioneel zwart zal blijven. Er is namelijk geen enkele reden om op die plekken zwarte Piet aan te passen!
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:35:39 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206906627
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:41 schreef Eightyone het volgende:
Scherp.

[ link | afbeelding ]

(Meer van dit staat op www.instagram.com/maaike.hartjes. )
Zo is een generatie van sneeuwvlokjes ontstaan. Het is ook niks dat de roe verdwenen is. Al die ouders met “mijn kind…””
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 2 december 2022 @ 13:14:48 #225
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206908332
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Iedereen die het niet met mij eens is, is inteeeeeeeeeeeld!!!!

Over kneus gesproken, christmastsunami
t.

inteelt.

:7
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')