abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 december 2022 @ 16:59:09 #176
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206925942
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:52 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Heb je enig idee wat de laatste trein was die in nederland is gebouwd??
De latere deelseries van de Plan V zijn al niet meer in Nederland gebouwd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206927300
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
De latere deelseries van de Plan V zijn al niet meer in Nederland gebouwd
Dat bedoel ik.
speak only if it improves the silence.
pi_206927737
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:52 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Heb je enig idee wanneer de laatste trein was die in nederland is gebouwd??
Het ging me meer om dat NS vroeger zelf treinen ontwierp en dan liet bouwen. Tegenwoordig is nagenoeg alles off the shelf-materieel. SLT is gebaseerd op het standaard S-Bahn-materieel van DB en bij de eerste sneeuwbui ging het al mis. De V250 was een faal van epische proporties en nu blijkt SNG ook niet helemaal vlekkeloos te zijn.

Het verbaast mij dat het, ondanks bewezen techniek, toch nog zo vaak mis gaat. Maar ik vermoed dat het, zoals hierboven al genoemd, komt door die verplichte aanbestedingen. Je krijgt uiteindelijk een race to the bottom en dan moet het simpelweg uit de lengte of de breedte komen.
  zaterdag 3 december 2022 @ 18:50:07 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206928702
Bij SLT was de directe oorzaak een luchtinlaat die verplaatst was t.o.v. de BR425, waardoor sneeuw kon worden aangezogen. Dat zorgde voor kortsluiting in de elektronica. Waarom die luchtinlaat was verplaatst is mij niet duidelijk, maar dat had net zo goed door een NS/Werkspoor-ingenieur bedacht kunnen worden.

De V250 is een grote flop en een deel ligt aan het hele voortraject, maar sommige problemen kwamen ook pas aan het licht lang nadat het contract was gegund. Toen NS met AnsaldoBreda in zee ging waren de problemen met de DSB IC4 ook nog niet bekend, bijvoorbeeld, en had AB een relatief goede reputatie. Ze waren immers betrokken bij de Italiaanse ETR500.

Bij SNG is het de vraag wat er precies aan de hand is. Slecht laswerk is een productieprobleem, geen probleem dat door een aanbesteding wordt veroorzaakt. Het is ook geen 'race to the bottom'-verhaal, het is een fout in de uitvoering. Ook als je direct aan de voorkeursleverancier had gegund, is er een kans dat het fout gaat.

Alstom is zeer zeker geen 'race to the bottom'-leverancier, ze hebben zich in het verleden vaker uit de markt geprijst.
pi_206928973
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:35 schreef greavy het volgende:
Recent is er een SNG bijvoorbeeld vol door rood geschoten omdat de remmen niet of veel te weinig functioneerden, zelfs met de noodknop ingedrukt.
Dat is een best ernstige bewering die je daar doet. Ik kan er zelfs in de meest recente lijst met veiligheidsincidenten niks over terugvinden en heb er ook niks over gehoord.
Ik ben dus erg benieuwd waar dit vandaan komt. Als er veiligheidsissue met het remsysteem van SNG was geweest, dan hadden nu alle treinen allang aan de kant gestaan. Daarnaast is het remsysteem - net als bij alle andere treinen - gewoon fail-safe. Op het moment dat je een gat in de treinleiding maakt, stopt de trein gewoon. Uiteraard uitzonderingen als extreme gladheid daargelaten, maar dat kan bij elke trein gebeuren.
  zaterdag 3 december 2022 @ 19:29:25 #181
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_206929152
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef MTL het volgende:

[..]
Dat is een best ernstige bewering die je daar doet. Ik kan er zelfs in de meest recente lijst met veiligheidsincidenten niks over terugvinden en heb er ook niks over gehoord.
Ik ben dus erg benieuwd waar dit vandaan komt. Als er veiligheidsissue met het remsysteem van SNG was geweest, dan hadden nu alle treinen allang aan de kant gestaan. Daarnaast is het remsysteem - net als bij alle andere treinen - gewoon fail-safe. Op het moment dat je een gat in de treinleiding maakt, stopt de trein gewoon. Uiteraard uitzonderingen als extreme gladheid daargelaten, maar dat kan bij elke trein gebeuren.
Misschien dat het verhaal wat overdreven is qua situatie, dat kan. Heb het van iemand van de werkplaats.
  zaterdag 3 december 2022 @ 20:00:35 #182
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_206929579
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:14 schreef greavy het volgende:
Heeft oa te maken met Europese aanbesteding inderdaad.

Zo meldde NS:
[..]
Helaas is van bovenstaande veel achteraf toch weer anders. Was ook met de Fyra, en DDNG zal ook gezeik worden vrees ik, want ook dat heeft CAF gewonnen
Toch lijkt me een aanbesteding op prijs-kwaliteit niet per definitie de oorzaak hoor. Hoe ik het namelijk vanuit mijn werk ken is dat je allereerst een vraagspecificatie opstelt. En vervolgens kun je ook BKPV-criteria opnemen waarop je de inschrijvingen beoordeeld. Maar dat is dan om de meerwaarde ten opzichte van het gevraagde te kunnen beoordelen. Waarna je de inschrijvingen kan vergelijken op prijs en kwaliteit. Dit laatste op basis van een fictieve korting op basis van voornoemde beoordeling. Anders kun je ook simpelweg gunnen op laagste prijs.

Voorbeeld: stel er is de eis dat het treinstel naar 200km/u moet kunnen accelereren in 120 seconden. En energiezuinigheid is ook belangrijk. Dan kun je natuurlijk een harde ondergrens opnemen als eis (“tegen max verbruik van x”). Maar als je de markt wil uitdagen dan neem je ook een BKPV-criterium op zoals “Duurzaamheid”. Waardoor je een inschrijving die heel goed scoort beter kan beoordelen dan de concurrent die enkel het minimaal gevraagde levert.

Mijn onderbuikgevoel is dat problemen vooral ontstaan door alsmaar complexere software die met allerhande deelsystemen in verbinding staat. Dat in combinatie met functioneel specificeren van de klanteisen. In plaats van het opstellen van volledig uitgekauwde technische specificaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 03-12-2022 20:05:41 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_206929659
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:29 schreef greavy het volgende:

[..]
Misschien dat het verhaal wat overdreven is qua situatie, dat kan. Heb het van iemand van de werkplaats.
Een incident bij een werkplaats is inderdaad wat eenvoudiger voor te stellen. Daar krijg je stellen waarvan remmen afgesloten zijn, misschien andere dingen die overbrugd zijn en en meer van dat soort ongein.
Elk materieel heeft wel dat soort mogelijkheden, zodat je bij een issue toch nog van de baan kan komen, of anderszins de trein kan verplaatsen in geval van uiterste nood. Als daar dan in de communicatie over wat wel/niet is afgesloten iets fout gaat, ja, dan kan je zoiets krijgen. Maar dat kan ook met al het andere materieel gebeuren en is niet SNG specifiek.
pi_206929681
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nou inderdaad, dat zijn echt fouten die niet mogen voorkomen. Het lijkt me toch ook dat zulks soort bedrijven ook echt goede lastekeningen maken.

Maar goed, ik als maker van zulke tekeningen weet ook dat er soms ook gewoon niet naar wordt gekeken ;(

Dat dat ook niet eerder in het proces is gezien. Bij twijfel, pak een hamer, geef een beste tik en kijk of ie breekt :P
In het bericht staat niet hoe groot de problemen zijn. Ik heb toendertijd als kwaliteitscontroleur bij een toeleverancier van een treinbouwer ook weleens onderdelen door laten gaan die eigenlijk volgens de tekening buiten spec. waren. De lassen waren dan op zich prima maar de rups iets te smal of breed of iets te veel putjes. De hamertest hadden ze zonder twijfel overleeft. Als het dan ook nog een onderdeel is dat voor de veiligheid niet zo van belang is dan kijk je weleens wat met een dichtgeknepen oog. Maar het kan natuurlijk dat er na mij iemand met een wat bureaucratischer instelling het alsnog afkeurt, want niet volgens tekening!
pi_206929719
Afwijkinkje schrijven, gesprek met OG en door
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 3 december 2022 @ 20:20:19 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206929944
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206930054
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 19:29 schreef greavy het volgende:

[..]
Heb het van iemand van de werkplaats.
Da's allemaal tuig
pi_206935849
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:25 schreef Maegrim het volgende:

[..]
Da's allemaal tuig
zeker die machinisten die daar rondlopen met neus in de lucht omdat ze toevallig volledig bevoegd zijn ipv beperkt
  zondag 4 december 2022 @ 11:20:06 #189
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206936748
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:09 schreef greavy het volgende:

[..]
Ja, er staan regelmatig SNG's binnen vanwege haarscheurtjes enzo. En zo zijn er wel meer schades die ontstaan, en je echt denkt van: wat is dit dan weer van prutzooi
Ook verhalen "uit de werkplaats" zeker?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 december 2022 @ 11:22:11 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_206936777
quote:
15s.gif Op zondag 4 december 2022 11:20 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ook verhalen "uit de werkplaats" zeker?
Nee.
  zondag 4 december 2022 @ 11:42:35 #191
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206937031
Ja sorry, ik heb echt helemaal niks met het hobbyistenroddelcircuit. Vaak wordt de boel volkomen uit z'n verband gerukt, overdreven, vaak ook door mensen zonder inhoudelijk verstand van zaken. Er gaan ongetwijfeld dingen mis, soms ernstig (zoals de ontsporing als in Den Haag), maar de hoeveelheid prutszooi die je hier uitgestort ziet worden, nee daar geloof ik niet in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206940925
Er zijn inderdaad kwetsbaarheden ontdekt in de constructie van SNG (net zoals dat ook is gebeurd bij vergelijkbare producten van CAF in andere landen), maar die worden onder monitoring gehouden en de constructie is bij de tweede serie aangepast (maar geen idee of dat werkelijk voldoende is geweest). Ik heb er daarna eigenlijk nog maar weinig over gehoord. Mijn inschatting is dat er waarschijnlijk ooit wel een wijziging aankomt in de constructie, maar dat het samen met een grotere revisie gaat gebeuren als de tijd daar is.
Uiteraard ken ik ook niet alle materieelstrategieën van NS, maar ik geloof er weinig van dat NS de treinen daarom versneld af zou schrijven. Ik zeg nooit nooit, maar ik zou verbaasd zijn als dat zou gebeuren.

CAF is verder nog altijd druk met het verbeteren van de SNG. Men is inmiddels begonnen met de uitrol van de laatste updates die ook weer een aantal belangrijke verbeteringen moeten brengen, maar als passagier zal je er weinig van gaan merken denk ik, want het meeste is alleen indirect merkbaar.
pi_206941241
Versneld afschrijven zou niet verschroten hoeven te betekenen maar wel snellere verkoop dan voorzien
pi_206941949
Tijd voor een plaatje!
twitter
pi_206942862
Nog steeds hoe kansloos de VIRM eruit ziet met dat zelfde livery 🤮
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 19:50:28 #196
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206943658
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 17:35 schreef Adrie072 het volgende:
Tijd voor een plaatje!
[ twitter ]
Ik vind een FLIRT er meer als trein uit zien dan dit...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206945207
Vandaag weer eens in een VIRM Flow gezeten. Ligt het aan mij of zijn de stoelen smaller geworden ten op zichte van gerenoveerde Virms van een paar jaar geleden? Ik vond het in ieder geval geen fijne trein om in te zitten.
pi_206946884
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 19:50 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik vind een FLIRT er meer als trein uit zien dan dit...


Het is dat er wat minder deuren inzitten, anders had ik het verschil met een sprinter helemaal niet meer gezien.
Natuurlijk moet alles gelijkvloers zijn en veranderd het de uitstraling van treinen, maar ze hatten op zn minst nog een puntige raketkop eraan kunnen lassen om het nog een illusie van een luxe hogesnelheidstrein te geven :P
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
  Redactie Sport / Supervogel maandag 5 december 2022 @ 07:33:17 #199
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_206947264
twitter


Jeetje, gaat het dan echt gebeuren?
  maandag 5 december 2022 @ 08:46:21 #200
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206947564
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:18 schreef exelletor het volgende:
Vandaag weer eens in een VIRM Flow gezeten. Ligt het aan mij of zijn de stoelen smaller geworden ten op zichte van gerenoveerde Virms van een paar jaar geleden? Ik vond het in ieder geval geen fijne trein om in te zitten.
In de tweede klasse volgens mij geen verschil, in de eerste klasse zijn ze nu even breed als in de tweede, met een "tafeltje" er tussen om de afstand tussen de reizigers op eerste klas niveau te houden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')