Daar valt toch geen werkbare coalitie mee te vormen?quote:Op zondag 4 december 2022 20:16 schreef trein2000 het volgende:
[ afbeelding ]
Cda inmiddels kleiner dan de CU, bij De Hond maar toch.
Helemaal over (wappie en extreem) rechts.quote:Op zondag 4 december 2022 20:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar valt toch geen werkbare coalitie mee te vormen?
Het is De Hond, die overschat altijd de (rechter)flank en onderschat standaard de VVD. Maar ook als dit nog een paar zetels verschuift wordt het een heel lastig verhaal ja.quote:Op zondag 4 december 2022 20:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, je zou dan op iets van VVD, D66, PvdA, GL, JA21 uitkomen en dan mis je nog 6 zetels. Gelukkig schuift het wel altijd nog wat uit elkaar in verkiezingstijd en groeien dan ook partijen die echt kans maken op regeren. Dat de zittende coalitie zetels zou winnen werd halverwege Rutte III ook door niemand verwacht.quote:Op zondag 4 december 2022 20:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of Aboutaleb (of Timmermans, of misschien Omtzigt) komt langs en raapt 40 zetels op. Er zijn nog teveel onzekerheden, zou goed kunnen dat VVD, CDA, PvdA en D66 tegen die tijd allemaal een andere lijsttrekker hebben.quote:Op zondag 4 december 2022 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
Maar de VVD gaat de komende verkiezingen met Rutte doen, wat zetels kost, of zonder Rutte doen, wat zetels kost. Het CDA decimeert sowieso en ik zie Kaag ook op geen enkele manier nogmaals 24 zetels halen, want die heeft haar belofte(s) echt niet ingelost. Daar moet zelfs de meest doorgewinterde D66er nog ontevreden over zijn volgens mij.
En de enige overgebleven wat grotere bestuurderspartij, de PvdA, is nu niet bepaald bezig om die weggevallen zetels op te vegen, want dat eindigt allemaal op de flanken.
Oftewel, de Hond of niet, het wordt een puinhoop.
Dat ligt wel voor de hand, maar het hoeft niet zo te zijn. Zie de Atlas van Afgehaakt Nederland: er zijn steeds meer mensen teleurgesteld en/of wantrouwend tegenover de klassieke politiek, waardoor ze óf op de flanken een protestpartij uitzoeken, óf helemaal niet meer gaan stemmen. Met name onder jongeren neemt de stembereid steeds verder af (niet slim, wel begrijpelijk gezien de prioriteiten) en daar heeft een partij als D66 natuurlijk wel last van.quote:Op zondag 4 december 2022 20:37 schreef Hanca het volgende:
De peiling zoals De Hond nu peilt, waarin het lijkt alsof er kiezers van D66 naar de rechterflank gaan, kan ik me niet voorstellen. Als D66 daalt moet de linkerflank stijgen.
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar de standaard overschatting van de rechterflank door De Hond lijkt me waarschijnlijker. De peilingwijzer geeft best afwijkende resultaten (PVV 19, BBB 13, JA21 10, FvD 3, dat zijn 45 ipv 55 zetels).quote:Op zondag 4 december 2022 20:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat ligt wel voor de hand, maar het hoeft niet zo te zijn. Zie de Atlas van Afgehaakt Nederland: er zijn steeds meer mensen teleurgesteld en/of wantrouwend tegenover de klassieke politiek, waardoor ze óf op de flanken een protestpartij uitzoeken, óf helemaal niet meer gaan stemmen. Met name onder jongeren neemt de stembereid steeds verder af (niet slim, wel begrijpelijk gezien de prioriteiten) en daar heeft een partij als D66 natuurlijk wel last van.
Natuurlijk, het blijft De Hond. Maar het een sluit het ander niet uit. De zetels die D66 gaat verliezen heeft de PvdA of GL echt nog niet zo maar binnen.quote:Op zondag 4 december 2022 20:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar de standaard overschatting van de rechterflank door De Hond lijkt me waarschijnlijker. De peilingwijzer geeft best afwijkende resultaten (PVV 19, BBB 13, JA21 10, FvD 3, dat zijn 45 ipv 55 zetels).
Een werkbare coalitie zoals we nu wel hebben bedoel je?quote:Op zondag 4 december 2022 20:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou deze combinatie niet direct werkbaar willen noemen. Sinds Paars-I is er uit de samenwerking VVD-PvdA nooit meer iets fatsoenlijks gekomen. Bovendien zal de activistische opstelling van GL ook danig in de weg zitten.quote:Op zondag 4 december 2022 20:56 schreef Hanca het volgende:
Bij ipsos is VVD+D66+GL+PvdA al 66 zetels, met CU er bij (een optie die voor dit kabinet ook werd genoemd, CDA zal niet meer willen denk ik) zit je dan al op 70. Zo enorm ver van werkbare meerderheden zitten ze nu ook weer niet.
Bij ipsos lijkt het dan in elk geval wel alsof de huidige werkbare situatie in de eerste kamer ook haalbaar lijkt met deze peiling.
Vraag is ook maar of de VVD dat gaat doen. Dan wordt het echt prijsschieten voor de rechtse oppositie, van CDA en JA tot de PVV en Fvd.quote:Op zondag 4 december 2022 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou deze combinatie niet direct werkbaar willen noemen. Sinds Paars-I is er uit de samenwerking VVD-PvdA nooit meer iets fatsoenlijks gekomen. Bovendien zal de activistische opstelling van GL ook danig in de weg zitten.
Maar een regering zonder confessionele partijen lijkt me wel weer een keer een leuk idee.
Mij lijkt een kabinet zonder neo-liberale partijen eigenlijk een leuk idee, maar helaas nog niet haalbaar.quote:Op zondag 4 december 2022 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou deze combinatie niet direct werkbaar willen noemen. Sinds Paars-I is er uit de samenwerking VVD-PvdA nooit meer iets fatsoenlijks gekomen. Bovendien zal de activistische opstelling van GL ook danig in de weg zitten.
Maar een regering zonder confessionele partijen lijkt me wel weer een keer een leuk idee.
Ze zullen inderdaad graag JA21 er bij halen, denk ik. Kan natuurlijk ook gewoon en lijkt van de rechterflank wel de partij die het meest bereid is tot compromissen.quote:Op zondag 4 december 2022 21:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vraag is ook maar of de VVD dat gaat doen. Dan wordt het echt prijsschieten voor de rechtse oppositie, van CDA en JA tot de PVV en Fvd.
Maar zie je het gebeuren? Anti-immigratiepartij JA21 bij D66 en GL? Dat wordt voor een van de twee een bloedbad. Kan niet anders.quote:Op zondag 4 december 2022 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zullen inderdaad graag JA21 er bij halen, denk ik. Kan natuurlijk ook gewoon en lijkt van de rechterflank wel de partij die het meest bereid is tot compromissen.
Waarom vind je het zo nodig om te jokken? Krijg je daar een kick van of is het pathologisch?quote:Op zaterdag 3 december 2022 12:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De grenscontroles stellen nu al weinig voor, veel meer dan een snelle blik in het paspoort is het niet.
N=1 natuurlijk, maar ik vind dat de Schengen-controles, internationaal gezien, weinig voorstellen. Probeer eens over land de VS of Rusland binnen te komen.quote:Op maandag 5 december 2022 13:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Waarom vind je het zo nodig om te jokken? Krijg je daar een kick van of is het pathologisch?
Transport is ook een heel belangrijke he. Vergeet niet dat het vrachtverkeer soms tot wel bijna twee dagen aan de Hongaars/Roemeense en Roemeens/Bulgaarse grenzen staat.quote:Op vrijdag 2 december 2022 19:42 schreef Hanca het volgende:
En dat vrij verkeer van werknemers is toch de hoofdreden dat Bulgarije en Roemenië in Schengen willen.
Oh dat is in ieder geval voor wat betreft Rusland best gemakkelijk hoor. Het is nogal een behoorlijke grens. Maar dat is het punt natuurlijk niet. Het is echt niet alleen maar even vluchtig op een ID-kaartje kijken voor je in Schengen wordt toegelaten. Zelfs niet wanneer je zelf een paspoort/ID-kaart van één van de Schengenlanden hebt.quote:Op maandag 5 december 2022 14:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
N=1 natuurlijk, maar ik vind dat de Schengen-controles, internationaal gezien, weinig voorstellen. Probeer eens over land de VS of Rusland binnen te komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |