Ja, voelt lekker.quote:
Je kan wel snel moe worden, door kou. Stevige dingen eten met heel veel eiwitten helpt. Daarom zijn we ooit die stampotten en erwtensoep enzo gaan eten.quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, voelt lekker.
Moet wel zeggen dat je echt went aan een lagere temperatuur. (Zal wel snel voorbij zijn!)
Kan mij indenken inderdaad dat je lichaam best wel wat energie verbrandt om je op 37 graden te houden als je omgeving iets van 18 is en je niet als een Eskimo op de bank zit.quote:Op vrijdag 18 november 2022 20:37 schreef christmastsunami het volgende:
Je kan wel snel moe worden, door kou.
Ohhhh ik voel jouquote:Op vrijdag 18 november 2022 19:28 schreef Pisces29 het volgende:
Na 2,5 weken en 3 monteurs verder doet de CV het hier langer dan 10 minuten.![]()
Ik heb dus even 3 uur de toko warm laten worden tot 20. Wat een genot, voel me weer mens.
Kan niet wachten op de lente en zomer.![]()
Verder gewoon ons ben zuunig vanaf morgen.
Dit vind ik niet echt normaal hoorquote:Op vrijdag 18 november 2022 12:27 schreef Centenbak het volgende:
Was een paar dagen 14,5 en vanmorgen 14. Was er helemaal klaar mee.
Vanmorgen mezelf verwend door de verwarming op 17 te zetten en daarna uit. Is nu nog 16,5 van over.
Oké ik heb gezondigd maar fuck it!
Zo doe ik het ookquote:Op vrijdag 18 november 2022 19:22 schreef Newone82 het volgende:
14.5. Lang leven muts op en warmtedeken op bank. Dan boeit kamer temperatuur helemaal niet
130 watt maar
https://www.blokker.nl/medisana-hdw-warmtedeken/2284476.html
Klopt dat ben ik niet, maar het went wel (een beetje).quote:Op vrijdag 18 november 2022 20:44 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Dit vind ik niet echt normaal hoor
Je bent geen eskimo, toch?
Hier ook zoiets. Wat een genot voor die houtkachel, maar toen ik net de hal in liep en naar m'n slaapkamer... brrrr wat een ijzige kou ineens. Vind het contrast ook wel lekker ofzo, snel onder je deken.quote:Op vrijdag 18 november 2022 21:34 schreef Seeburg54 het volgende:
Blokjes hout op het haardvuur hier, 22 graden. Maar de hele dag niet thuis geweest en cv uit, het was hier 17,5 toen ik thuis kwam.
Met de houtkachel aan, 21 graden. De rest van het huis is dusdanig geïsoleerd, dat het daar niet echt koud wordt.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hier ook zoiets. Wat een genot voor die houtkachel, maar toen ik net de hal in liep en naar m'n slaapkamer... brrrr wat een ijzige kou ineens. Vind het contrast ook wel lekker ofzo, snel onder je deken.
Hier boven wel een stuk frisser. Maar niet koud, want de pijp van de kachel loopt door de slaapkamer en langs de badkamer muur. Het is wel afgetimmerd, maar toch wel warmte van.quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Met de houtkachel aan, 21 graden. De rest van het huis is dusdanig geïsoleerd, dat het daar niet echt koud wordt.
Ik ga naar m'n nest.
Krijg je dan geen schimmel in huis?quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:22 schreef Newone82 het volgende:
14.5. Lang leven muts op en warmtedeken op bank. Dan boeit kamer temperatuur helemaal niet
130 watt maar
https://www.blokker.nl/medisana-hdw-warmtedeken/2284476.html
Hangt ook van de ventilatie af. Ik lees overal dat je echt niet beneden de 10 graden moet gaan bij een onbewoonbaar/leeg huis. Maar mensen produceren ook vocht. 12-13 zegt men dan vaak. Anderen zeggen niet lager dan 15. Als mens zijnde functioneert die het beste bij temperaturen tussen de 17-21 graden.quote:Op zaterdag 19 november 2022 06:55 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Krijg je dan geen schimmel in huis?
Dat lijkt me ook ja.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:08 schreef summer2bird het volgende:
20.1 graden, nog geen verwarming aangehad. Ik mag boffen
Ik functioneer toch echt beter iets boven de 21 graden.quote:Op zaterdag 19 november 2022 07:52 schreef Bocaj het volgende:
Als mens zijnde functioneert die het beste bij temperaturen tussen de 17-21 graden.
kom je niet in aanmerking voor die 2x 190 euro dan?quote:Op zaterdag 19 november 2022 10:55 schreef Xenorium het volgende:
Ik weiger gewoon om ¤3,60++ of whatever per m3 gas aan die energieboer te geven. Doorbikkelen tot 1 januari wanneer het energieplafond geldt..
Wat doet het er toe, in mijn sociale huurwoning was de gaskachel al voor de oorlog onbetaalbaar.quote:Op zaterdag 19 november 2022 12:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
kom je niet in aanmerking voor die 2x 190 euro dan?
Wat doe je zelf aan je eigen situatie?quote:Op zaterdag 19 november 2022 13:57 schreef Xenorium het volgende:
Die 190 euro is een druppel op een gloeiende plaat. Als ik kijk naar vorig jaar dan gebruik in rond de 200 m3 gas ( gezin van 4). Doe dat a 4 euro per m3, das 800 euro p/m ( nov/dec/jan/feb).. Wat gaat die 190 euro doen dan?
Ik zit te prutsen met kaarsen want die raken ook op, net een kwak kaarsvet over me heen gehad.
Ja dit is ook Nederland. Best triest. Nooit gedacht als dertiger om mezelf te moeten verwarmen met kaarsen.
In plaats van beter wordt het alleen maar slechter, van slecht naar slechter.![]()
Neuh hoor, dat de energierekening 4 x duurder is geworden dan wat het was is natuurlijk geheel mijn eigen schuld.quote:Op zaterdag 19 november 2022 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat doe je zelf aan je eigen situatie?
In plaats van te ageren richting anderen, kan je beter je eigen problemen oplossen.
1) Draai het om: wat doe je om de hoge energierekening te voorkomen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 14:51 schreef Xenorium het volgende:
1) Neuh hoor, dat de energierekening 4 x duurder is geworden dan wat het was is natuurlijk geheel mijn eigen schuld.
2) Want iedereen heeft duizenden euro's per maand extra om deze kosten op te vangen, mensen op Fok! blijkbaar wel.
Ja door geen kinderen te nemenquote:Op zaterdag 19 november 2022 14:51 schreef Xenorium het volgende:
[..]
Neuh hoor, dat de energierekening 4 x duurder is geworden dan wat het was is natuurlijk geheel mijn eigen schuld.
Want iedereen heeft duizenden euro's per maand extra om deze kosten op te vangen, mensen op Fok! blijkbaar wel.
Ik vind dit wel een beetje een dooddoener hoor. Ik snap dat mensen de pest in hebben, die positiviteit houdt een keer op.quote:Op zaterdag 19 november 2022 14:54 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Draai het om: wat doe je om de hoge energierekening te voorkomen.
2) En alweer: wat andere mensen doen/hebben/kunnen is niet jouw pakkie an. Je kan je eigen problemen oplossen.
Wat, kosten kinderen geld????quote:
Eeeeh....het energiebeleid van de afgelopen decennia.....dat wel eens kritisch tegen het licht gehouden?quote:Op zaterdag 19 november 2022 15:16 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een beetje een dooddoener hoor. Ik snap dat mensen de pest in hebben, die positiviteit houdt een keer op.
Eeeeh..jazeker wel.quote:Op zaterdag 19 november 2022 15:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeeh....het energiebeleid van de afgelopen decennia.....dat wel eens kritisch tegen het licht gehouden?
Moet jij weten...ik zag het 15 jaar geleden al...wat een ellende.quote:Op zaterdag 19 november 2022 15:30 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Wat, kosten kinderen geld????
Goh, ach dan laat je ze toch verrekken tot ze 18 zijn, dan hebben ze recht op een uitkering.
En daarna?quote:Op zaterdag 19 november 2022 15:48 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Eeeeh..jazeker wel.
Maar daarom mag je er nog wel van balen.
Kaarsen kunnen gevaarlijk en bovendien ongezond zijn. Als ik in huis kaarsen aandoe, zie ik meteen het fijnstofgehalte oplopen. Waarom gebruik je niet een kruik? Ik ben een koukleum, maar heb de thermostaat een graad lager dan voorgaande jaren staan en heb het hartstikke warm vanwege m'n kruik. (Wel even erop letten dat je er niet te heet water in doet, want anders kun je jezelf verbranden.)quote:Op zaterdag 19 november 2022 13:57 schreef Xenorium het volgende:
Ik zit te prutsen met kaarsen want die raken ook op, net een kwak kaarsvet over me heen gehad.
Ja dit is ook Nederland. Best triest. Nooit gedacht als dertiger om mezelf te moeten verwarmen met kaarsen.
In plaats van beter wordt het alleen maar slechter, van slecht naar slechter.![]()
Dat wordt een dure stook avond voor jequote:Op zaterdag 19 november 2022 17:01 schreef ISVV het volgende:
Voor het eerst de (vloerwarming) van 19° naar 20°. Gaat zo (na twee uur) weer naar 19. Dan gordijnen dicht en blijft alles hangen.
50 procent luchtvochtigheid binnen. Is wel oke toch?quote:Op zaterdag 19 november 2022 17:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik zou er iets aan doen, te vochtig en alles rot en schimmelt weg
Koop zo'n dekentje https://www.inventum.eu/p(...)ische-dekens/hb180g/quote:Op zaterdag 19 november 2022 13:57 schreef Xenorium het volgende:
Die 190 euro is een druppel op een gloeiende plaat. Als ik kijk naar vorig jaar dan gebruik in rond de 200 m3 gas ( gezin van 4). Doe dat a 4 euro per m3, das 800 euro p/m ( nov/dec/jan/feb).. Wat gaat die 190 euro doen dan?
Schimmels gedijen goed bij temperaturen onder de 16 graden, het is niet alleen de luchtvochtigheidquote:Op zaterdag 19 november 2022 17:31 schreef dexamfetamine het volgende:
[..]
50 procent luchtvochtigheid binnen. Is wel oke toch?
Hoe kan dit, ik heb juist alles potdicht en niet hele grote ramen ofzo boven. En toch is het maar 13 graden in mijn slaapkamerquote:Op zaterdag 19 november 2022 10:55 schreef Xenorium het volgende:
Hier lekker doorbikkelen, werd wakker in een slaapkamer op 14,5 graden. De ventilatieroosters zijn open voor frisse lucht dus vandaar, kan niet alles dichtgooien, dat is pas ongezond. Nu even roosters dicht, computer aan en kaarsje en het is al 15.6.
Waarom meteen naar 18? En niet naar 16,5 ofzo.quote:Op zaterdag 19 november 2022 17:47 schreef Haags het volgende:
Verwarming nu ook aan hier voor het eerst sinds begin maart. Temperatuur daalde vandaag naar 15 graden in huis en dat is gewoon echt te fris. Dus even opwarmen richting de 18.
Goede vraag. Geen idee.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:11 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Waarom meteen naar 18? En niet naar 16,5 ofzo.
Damn, das wel enorm kut.quote:Op zaterdag 19 november 2022 17:29 schreef dexamfetamine het volgende:
11.5 graden.
Jaren 70 bovenwoning (huur). Heb driehoekig dak van bijna 4m hoog dus groot volume om op te warmen. Dak is volgens mij niet zo goed geïsoleerd. Heb ook geen CV maar een gevelkachel op gas. 1 gevelkachel in de woonkamer van +-26m2 en 1 in de slaapkamer van 21m2. Bij temperaturen van rond het vriesprunt duurt het uren voordat het hier in huis 18 graden is. Als je de gaskachel uitzet is het binnen 1 uur weer 2 graden kouder. Waardeloos.
Hoe moet ik het dan doen? Wat langer op bijv 19.5 zetten en dan na een uur of vijf naar 19?quote:Op zaterdag 19 november 2022 17:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Dat wordt een dure stook avond voor je
Eerst moet de vloer en al het beton warm worden voordat de lucht warmer gaat voelen
Je zou voor de grap eens je gas moeten bekijken nu en morgen vroeg
Nog meer schulden.quote:Op zaterdag 19 november 2022 19:53 schreef roos94 het volgende:
Gast die ik ken zit financieel zwaar in de shit, schulden enzovoorts, uitkering.
Heeft de hele dag verwarming op 21 want "hij gaat niet zitten kou lijen"
Ik vraag hem hoe ga je dat betalen is rete duur. Ja dat zie ik later wel
Ik, heb voor minder een ban gekregen doei...quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:03 schreef ISVV het volgende:
[..]
Hoe moet ik het dan doen? Wat langer op bijv 19.5 zetten en dan na een uur of vijf naar 19?
Deze snap ik ff nietquote:Op zaterdag 19 november 2022 20:07 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik, heb voor minder een ban gekregen doei...
Geen idee eerlijk gezegd, met vloerverwarming is het lastig om een vertrek een klein beetje te verwarmen omdat het zo gigantisch traag is in het opwarmen omdat er vooral veel massa opgewarmd moet worden. Je zou het moeten nakijken hoeveel gas je verbruikt op een dag als vandaag en dat afzetten tegen een alternatieve manier van verwarmen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:03 schreef ISVV het volgende:
[..]
Hoe moet ik het dan doen? Wat langer op bijv 19.5 zetten en dan na een uur of vijf naar 19?
Vloerverwarming hoeft ook niet naar 20 graden om het aangenaam te maken, toch?quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegd, met vloerverwarming is het lastig om een vertrek een klein beetje te verwarmen omdat het zo gigantisch traag is in het opwarmen omdat er vooral veel massa opgewarmd moet worden. Je zou het moeten nakijken hoeveel gas je verbruikt op een dag als vandaag en dat afzetten tegen een alternatieve manier van verwarmen.
Even los van dagen zoals vandaag waar je het net een graad warmer wil hebben, als het echt koud begint te worden is vloerverwarming natuurlijk wel heerlijk en relatief energie zuinig omdat je dan voor de lange termijn aan het verwarmen bent en gewoon meer energie daarvoor nodig hebt.
Staat je ketel aanvoer temperatuur al lager? Als je alleen de vloerverwarming gebruikt kan die best een stuk lager namelijk
Oke, bedankt voor het meedenken. Zal eens naar die keteltemperatuur kijken.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegd, met vloerverwarming is het lastig om een vertrek een klein beetje te verwarmen omdat het zo gigantisch traag is in het opwarmen omdat er vooral veel massa opgewarmd moet worden. Je zou het moeten nakijken hoeveel gas je verbruikt op een dag als vandaag en dat afzetten tegen een alternatieve manier van verwarmen.
Even los van dagen zoals vandaag waar je het net een graad warmer wil hebben, als het echt koud begint te worden is vloerverwarming natuurlijk wel heerlijk en relatief energie zuinig omdat je dan voor de lange termijn aan het verwarmen bent en gewoon meer energie daarvoor nodig hebt.
Staat je ketel aanvoer temperatuur al lager? Als je alleen de vloerverwarming gebruikt kan die best een stuk lager namelijk
Vandaag voor het eerst gedaan en we vonden het al erg warm zelfs. En als het buiten 2° is en binnen 19 is dat al snel comfortabelquote:Op zaterdag 19 november 2022 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Vloerverwarming hoeft ook niet naar 20 graden om het aangenaam te maken, toch?
Snachts?quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:47 schreef Zwansen het volgende:
Woonkamer nu 19. Boven en zolder iets van 16.5.
Heb stiekem de thermostaat beneden van 18.5 naar 18 gezet. Koude nacht dus geen zin om vol te stoken.
Hier snachts om 22:00 op 18.5 (ivm huisdieren) in de huiskamer, om 9:15 naar 19.5 en vanaf 19:15 naar 20 tot 22:00quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Snachts?
Staat de thermostaat hier op 15.
Slaapkamers stook ik niet of nauwelijks.
Welk leuk huisdier heb jij?quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Hier snachts om 22:00 op 18.5 (ivm huisdieren) in de huiskamer, om 9:15 naar 19.5 en vanaf 19:15 naar 20 tot 22:00
In de andere vertrekken staat over het algemeen de radiator dicht tenzij het op mijn werkkamer onder de 17 komt as ik daar ben of bv vlak voor het douchen gaat daar de verwarming even iets aan
Afgelopen 12 maanden 800m3 gas gebruikt en toen stond hij savonds op 20,8, dat doen we niet meer (dus eigenlijk behalve die 20,8 naar 20 is er niets veranderd)
Geen andere manier van verwarmen, we wonen in een redelijk geïsoleerd rijtjeshuis met 2 volwassenen, douchen om de dag redelijk uitgebreid (minuut of 8 tot 10 op) en eigelijk is er altijd wel iemand thuis ivm thuiswerken dus de verwarming is dagelijks ingeschakeld
Vloerverwarming dus thermostaat pas ik niet aan ‘s nachts.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Snachts?
Staat de thermostaat hier op 15.
Slaapkamers stook ik niet of nauwelijks.
Dus je hebt hem constant staan.quote:Op zaterdag 19 november 2022 22:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Vloerverwarming dus thermostaat pas ik niet aan ‘s nachts.
Kan me ook wel enigzins voorstellen. Je denkt dan toch van fuck it we zien het later wel. Op een gegeven moment zit je op een punt dat je het allemaal niks meer interesseert. Hoe paradoxaal dat ook lijkt.quote:Op zaterdag 19 november 2022 19:53 schreef roos94 het volgende:
Gast die ik ken zit financieel zwaar in de shit, schulden enzovoorts, uitkering.
Heeft de hele dag verwarming op 21 want "hij gaat niet zitten kou lijen"
Ik vraag hem hoe ga je dat betalen is rete duur. Ja dat zie ik later wel
18.5, maar nu dus teruggezet naar 18.quote:Op zaterdag 19 november 2022 22:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus je hebt hem constant staan.
Op welke temperatuur?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |