abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 december 2022 @ 18:26:15 #176
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207093565
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat heb ik niet
Mijn elektrajaarrekening loopt wel van 19/12 t/m 18/12
oh omdat er stond gascontract... ik was al verbaasd
Tot nooit .......
pi_207093757
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De unit zelf leest vaak wat optimistisch uit. De praktijk bij -10c is 2,5 knap.
Toch veel ontdooicycly
Bij - 10 heb je niet veel ontdooicycly meer. Die heb je vooral tussen grofweg +3 en - 3.

Bij temperaturen rond -10 bevat ten eerste de lucht weinig vocht en ten tweede is dat vocht al in volledig bevroren toestand. Ijskoud vocht op ijskoud oppervlak vriest niet aan. Bij heel koud weer vriezen autoruiten ook relatief weinig aan, terwijl er bij temperaturen een paar graden onder het vriespunt een dikke laag ijs op autoruiten ontstaat.
pi_207094193
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
2,5-3 lijkt me al aardig.

Boven de 3 haal je nu alleen als je het nog af kan met een hele lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met overal vloerverwarming hoh 10cm).

Hier jagen we er nu 50kWh per dag doorheen als we de houtkachel uit laten.
Das best een hoop. Hier met de 4kW hybride tussen de 25 en 30kWh per dag en zo'n 1 tot 2m3 gas. Dat verbruik is dan inclusief koken op inductie, douchen en dergelijke. Daarvoor zaten we op zo'n 5 tot 10kWh per dag aan elektraverbruik. Best netjes als ik het zo zie.
pi_207094259
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 19:25 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Das best een hoop. Hier met de 4kW hybride tussen de 25 en 30kWh per dag en zo'n 1 tot 2m3 gas. Dat verbruik is dan inclusief koken op inductie, douchen en dergelijke. Daarvoor zaten we op zo'n 5 tot 10kWh per dag aan elektraverbruik. Best netjes als ik het zo zie.
1 tot 2m3 aardgas is ongeveer 10 tot 20kWh aan energie ;) Koken en douchen is doorgaans zo'n 0,2 tot 0,5m3 per dag, afhankelijk van de grootte van je gezin en of koken je hobby is.

Maar je moet natuurlijk ook woningen vergelijken.
Op de slechtste dagen verbruikt de warmtepomp hier zo'n 40kWh maar dat is voor de grootte van de woning heel prima.

Die "slechtste dagen" zijn overigens niet perse de koudste dagen want luchtvochtigheid en windkracht en -richting hebben ook invloed.
  donderdag 15 december 2022 @ 19:30:33 #180
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207094261
quote:

[..]
30kwh en een m3 gas is ca 10kWh. je komt dus ook op 50kWh aan energie.
Tot nooit .......
pi_207094347
quote:

[..]
Vergelijken is altijd moeilijk. Type woning, mate van isolatie, aantal personen in huis, soort afgiftesysteem, temperatuur in het afgiftesysteem etc. Vorig jaar zaten wij in december op 288m³ gas en 328 kWh elektriciteit, met een totale kostprijs van bijna 700 euro. Als we deze maand ondanks nóg hogere energieprijzen onder ¤500 aan werkelijke kosten blijven, ben ik voor nu al tevreden. Met de huidige energieprijzen zouden we als we op gas waren blijven stoken in de wintermaanden dik ¤1000 per maand aan werkelijke energiekosten kwijt. Met 4 stookmaanden lang ¤500 per maand besparen verdient de warmtepomp zich snel terug.

Bij ons laten de kozijnen met triple glas helaas te lang op zich wachten (bijna 10 maanden doorlooptijd van offerte aanvraag tot geplande plaatsing in feb. 2023). De warmtepomp daarentegen hing al binnen 6 weken en de gasketel zal inmiddels al lang gerecycled door het leven gaan als iets totaal anders.
Ook moeten we nog naar een andere vloerverwarmingsverdeler.

Aan je cijfers te zien, draait je 4 kW warmtepomp vrijwel nonstop op maximaal vermogen. Je compressor zal namelijk ongeveer 1kW als maximaal vermogen hebben.
Wij hebben een 8kW warmtepomp, en die draait ook voluit om het 20,5 graden in huis te houden. Als we volgende winter nieuwe kozijnen en een nieuwe vloerverwarming verdeler hebben, verwachten we bij deze temperaturen zo'n 1000W minder warmteverlies te hebben. Das 24kWh thermische energie die minder nodig zal zijn. Met een COP van 2,5 scheelt dat al 10 kWh elektriciteit. Bij een COP van 3 nog altijd 8kWh elektriciteit.
Daar bovenop komt dat door minder warmteverlies én een andere vloerverwarming verdeler de aanvoertemperatuur met zo'n 7-8 graden omlaag kan. Nu is de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp namelijk zo'n 6-7 hoger dan de temperatuur die vanuit de vloerverwarming verdeler de vloer in gaat.

Ik voorzie dus nog een leuke besparing.

In de verdere toekomst zal nog een nieuw dak volgen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ivo1985 op 15-12-2022 20:34:36 ]
pi_207096846
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 18:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bij - 10 heb je niet veel ontdooicycly meer. Die heb je vooral tussen grofweg +3 en - 3.

Bij temperaturen rond -10 bevat ten eerste de lucht weinig vocht en ten tweede is dat vocht al in volledig bevroren toestand. Ijskoud vocht op ijskoud oppervlak vriest niet aan. Bij heel koud weer vriezen autoruiten ook relatief weinig aan, terwijl er bij temperaturen een paar graden onder het vriespunt een dikke laag ijs op autoruiten ontstaat.
Nou ja niet veel. Minder maar nog wel ontdooicycli.
Maar klopt dat er absoluut minder vocht in de lucht kan zitten. Maar ja snachts de vorst, bij zon toch weer dauw wat ontdooit en dat terwijl de WP na koude nacht volop ad bak moet.

COP diagrammen op praktijkverbruik zie je nooit op huishoudelijke warmtepompen maar wel op de professionelere grotere pompen.
Bij een klant die bij -10C gegarandeerd 300KW vermogen (-10/50)moest hebben eens uitgekomen op een 800kw machine. (Bij +7/35)
Vakman pur sang
pi_207097027
Water in stadium brengen van vloeibaar naar ijs levert ook een deel energie op.
Lucht zonder vocht bezit minder energie.

Dit zijn praktijk COP’s tov Tb/Ta

Vakman pur sang
pi_207097109
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op 2 manieren.

Je kan de uitleesfrequentie bij je energieleverancier vaak wat verlagen of de mogelijkheid tot uitlezen geheel uit laten schakelen door je netbeheerder.

[ afbeelding ]
[..]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren
Ok, ja ik zag dat ook eens in de Essent app.
Dan moet je er maar vanuit gaan dat dit niet wordt uitgelezen.
De meeste meters hebben een LORA module, beter deze eruit halen of zorgen dat deze niks meer verzend. Denk ik, mocht je wantrouwend zijn.
Vakman pur sang
pi_207109228
Ik ben bezig met het bekijken of en zo ja welke warmtepomp geschikt is voor mijn woning. Helaas zegt welke aanbieder weer iets anders :')

Jaren 50 woning, dubbel glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie en bodemisolatie reeds aangebracht. En er komen nog 9 zonnepanelen bij de 8 die er reeds zijn. Radiatoren zijn reeds allemaal laag temperatuur radiatoren (Jaga Tempo)

Is het mogelijk om in zo'n woning all-electric te gaan of niet?
En wat is nu eigenlijk handig als hybride, split of monoblock.
De buitenunit zal aan de gevel gehangen moeten worden

(En er loopt ook wat malafide bedrijven rond in warmtepomp land; 20k offreren voor een 7kw monobloc en een cw5 cv ketel)

[ Bericht 9% gewijzigd door Den_Haag op 16-12-2022 21:43:56 ]
pi_207109575
Wat voor isolatiewaarde hebben je muren, vloeren dak en spouw?
Heb je al een warmteverliesberekening gedaan?
Hoeveel vermogen aan Jaga's heb je hangen (op basis van 45 graden aanvoertemperatuur)?

Elke woning kan all-electric met de juiste warmtepomp en het juiste afgiftesysteem.
pi_207109870
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat voor isolatiewaarde hebben je muren, vloeren dak en spouw?
Heb je al een warmteverliesberekening gedaan?
Hoeveel vermogen aan Jaga's heb je hangen (op basis van 45 graden aanvoertemperatuur)?

Elke woning kan all-electric met de juiste warmtepomp en het juiste afgiftesysteem.
Heb geen warmteverliesberekening. Spouw is slechts 5cm, Rc-waarde: 1.69
Dak met steenwol, rc waarde van 2.85
Vloer niet, wel bodem.

Dat van de Jaga's moet ik even uitrekenen.

Deze isolatie waarden gelden voor grootste deel van de woning behalve een oudere uitbouw. Die is gewoon bagger geïsoleerd en om dat te verbeteren zal de hele keuken eruit moeten. Dus even niet Hier ga ik een airco bijplaatsen omdat de radiator het bij 70 graden aanvoer al lastig heeft in de winter
pi_207110765
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 22:12 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Heb geen warmteverliesberekening. Spouw is slechts 5cm, Rc-waarde: 1.69
Dak met steenwol, rc waarde van 2.85
Vloer niet, wel bodem.

Dat van de Jaga's moet ik even uitrekenen.

Deze isolatie waarden gelden voor grootste deel van de woning behalve een oudere uitbouw. Die is gewoon bagger geïsoleerd en om dat te verbeteren zal de hele keuken eruit moeten. Dus even niet Hier ga ik een airco bijplaatsen omdat de radiator het bij 70 graden aanvoer al lastig heeft in de winter
Heb je Jaga's met of zonder DBE / DBH? Want dat maakt nogal uit voor de warmte afgifte.
pi_207112765
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 23:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je Jaga's met of zonder DBE / DBH? Want dat maakt nogal uit voor de warmte afgifte.
Zonder, behalve de convectorput
pi_207112999
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 19:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Vergelijken is altijd moeilijk. Type woning, mate van isolatie, aantal personen in huis, soort afgiftesysteem, temperatuur in het afgiftesysteem etc. Vorig jaar zaten wij in december op 288m³ gas en 328 kWh elektriciteit, met een totale kostprijs van bijna 700 euro. Als we deze maand ondanks nóg hogere energieprijzen onder ¤500 aan werkelijke kosten blijven, ben ik voor nu al tevreden. Met de huidige energieprijzen zouden we als we op gas waren blijven stoken in de wintermaanden dik ¤1000 per maand aan werkelijke energiekosten kwijt. Met 4 stookmaanden lang ¤500 per maand besparen verdient de warmtepomp zich snel terug.

Bij ons laten de kozijnen met triple glas helaas te lang op zich wachten (bijna 10 maanden doorlooptijd van offerte aanvraag tot geplande plaatsing in feb. 2023). De warmtepomp daarentegen hing al binnen 6 weken en de gasketel zal inmiddels al lang gerecycled door het leven gaan als iets totaal anders.
Ook moeten we nog naar een andere vloerverwarmingsverdeler.

Aan je cijfers te zien, draait je 4 kW warmtepomp vrijwel nonstop op maximaal vermogen. Je compressor zal namelijk ongeveer 1kW als maximaal vermogen hebben.
Wij hebben een 8kW warmtepomp, en die draait ook voluit om het 20,5 graden in huis te houden. Als we volgende winter nieuwe kozijnen en een nieuwe vloerverwarming verdeler hebben, verwachten we bij deze temperaturen zo'n 1000W minder warmteverlies te hebben. Das 24kWh thermische energie die minder nodig zal zijn. Met een COP van 2,5 scheelt dat al 10 kWh elektriciteit. Bij een COP van 3 nog altijd 8kWh elektriciteit.
Daar bovenop komt dat door minder warmteverlies én een andere vloerverwarming verdeler de aanvoertemperatuur met zo'n 7-8 graden omlaag kan. Nu is de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp namelijk zo'n 6-7 hoger dan de temperatuur die vanuit de vloerverwarming verdeler de vloer in gaat.

Ik voorzie dus nog een leuke besparing.

In de verdere toekomst zal nog een nieuw dak volgen.
Wat was jouw jaarverbruik qua gas voorheen?
Ik heb ook een 8kw wp in bestelling staan (7,5kw bij -7) en hoop dat dat voldoende is voor onze woning (250m2 vrijstaand, rc 3 muren en vloer, rc 7 dak, overal vloerverwarming). Zal in principe naast de cv ketel komen die eruit gaat als de wp zelfstandig kan draaien: meer isolatie + evt airco's bijverwarming.
pi_207113121
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:05 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik heb ook een 8kw wp in bestelling staan (7,5kw bij -7) en hoop dat dat voldoende is voor onze woning (250m2 vrijstaand, rc 3 muren en vloer, rc 7 dak, overal vloerverwarming). Zal in principe naast de cv ketel komen die eruit gaat als de wp zelfstandig kan draaien: meer isolatie + evt airco's bijverwarming.
Waarom niet omboeken naar 11kw
Vakman pur sang
pi_207113178
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom niet omboeken naar 11kw
Omdat 11kw veel teveel is.
En ze konden max 8kw aanbieden.

Had wel een andere leverancier die kwam met 9kw maar vroeg 18k dat vond ik te gortig.(ga nu 9k betalen ex subsidie).
pi_207113676
@Sport_Life, wat is/was jouw jaarverbruik in gas?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207113698
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:05 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ons jaarverbruik op gas voor deze woning is onbekend. De warmtepomp is hier kort nadat we de woning gekocht hebben al gekomen.

Verbruik december + januari + half februari winter 2021/2022 was 800m³ in een winter die minder vorst kende dan we nu al in december gehad hebben. De koudste dagen zaten rond de 13,5m³ gas. Wat gelijk staat aan ca 120kWh warmte.
Wat een continue warmteverlies geeft van 5kWh.

Ter vergelijking van het weer: vorig jaar december was het gemiddeld 5,24 graden op het dichtstbijzijnde erkende weerstation. Dit jaar haalt december tot nu toe een gemiddelde temperatuur van slechts 0,55 graden.
Ten opzichte van een ingestelde kamertemperatuur van 20 graden is er dit jaar dus maarliefst 1/3e méér warmteverlies dan in december vorig jaar.
pi_207113892
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 07:57 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Zonder, behalve de convectorput
Oké, dat is nog wel iets om naar te kijken. Met een warmtepomp heb je een veel lagere aanvoertemperatuur en dan zorgen juist die fans voor een forse toename van de warmteafgifte.
pi_207114052
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
@:sport_life, wat is/was jouw jaarverbruik in gas?
De vorige eigenaar zat op 1900m3 per jaar, maar dat was voor onze verbouwing, dus met radiatoren ipv vloerverwarming.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ons jaarverbruik op gas voor deze woning is onbekend. De warmtepomp is hier kort nadat we de woning gekocht hebben al gekomen.

Verbruik december + januari + half februari winter 2021/2022 was 800m³ in een winter die minder vorst kende dan we nu al in december gehad hebben. De koudste dagen zaten rond de 13,5m³ gas. Wat gelijk staat aan ca 120kWh warmte.
Wat een continue warmteverlies geeft van 5kWh.

Ter vergelijking van het weer: vorig jaar december was het gemiddeld 5,24 graden op het dichtstbijzijnde erkende weerstation. Dit jaar haalt december tot nu toe een gemiddelde temperatuur van slechts 0,55 graden.
Ten opzichte van een ingestelde kamertemperatuur van 20 graden is er dit jaar dus maarliefst 1/3e méér warmteverlies dan in december vorig jaar.
Met de vloerverwarming stoken we alle 4 (betonnen) verdiepingen , dus alle ruimtes en we zitten voor november op 160m3 en december tot vandaag 195m3. Hele koude dagen is dan 13-14m3.

Ik hoop rond een jaarverbruik van zo'n 1500-1600 uit te komen incl sww.
pi_207114271
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:03 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
De vorige eigenaar zat op 1900m3 per jaar, maar dat was voor onze verbouwing, dus met radiatoren ipv vloerverwarming.
[..]
Met de vloerverwarming stoken we alle 4 (betonnen) verdiepingen , dus alle ruimtes en we zitten voor november op 160m3 en december tot vandaag 195m3. Hele koude dagen is dan 13-14m3.

Ik hoop rond een jaarverbruik van zo'n 1500-1600 uit te komen incl sww.
1.550m3 moet lukken met een 8kW warmtepomp (uitgaande van een goed merk dat z'n belofte van die 8kW ook nog waar maakt als het vriest).

De Koevlaas2 formule stelt: (1.550 x 8) / 1.650 = 7,52 dus afgerond 8kW.

Eventueel kunnen er op de koudste dagen nog elektrische elementen bijgeschakeld worden, dus dan heb je nog eens minimaal 2 of 3kWh extra.
pi_207114301
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.550m3 moet lukken met een 8kW warmtepomp (uitgaande van een goed merk dat z'n belofte van die 8kW waar maakt).

De Koevlaas2 formule stelt: (1.550 x 8) / 1.650 = 7,52 dus afgerond 8kW.

Eventueel kunnen er op de koudste dagen nog elektrische elementen bijgeschakeld worden, dus dan heb je nog eens minimaal 2 of 3kWh extra.
Klopt alleen de vraag is redden we 1550m3 per jaar en een warmtepomp van 8kw (Daikin) is bij -10 7kw. Het zal dus in theorie krap worden, maar we kunnen nog wat isolatie aanbrengen her en der dus ik denk dat 't moet lukken.
pi_207114393
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:27 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Klopt alleen de vraag is redden we 1550m3 per jaar en een warmtepomp van 8kw (Daikin) is bij -10 7kw. Het zal dus in theorie krap worden, maar we kunnen nog wat isolatie aanbrengen her en der dus ik denk dat 't moet lukken.
Daarom noem ik ook elektrische elementen. Dat is niet ideaal (je hebt dat vermogen liever 3,5x goedkoper uit je warmtepomp) maar als er toch een Elfstedentocht komt, weet je wel dat je het warm krijgt.

Je kan ook een elektrisch kacheltje neerzetten op de koudste dagen, komt op hetzelfde neer alleen verspreid je de warmte wel egaler over de woning als dat via de vloerverwarming kan, natuurlijk.

Als je nog een airco hebt, kan je die (afhankelijk van de kwaliteit van de airco) ook nog inzetten als extra hulpje in koude winters.
pi_207114402
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:27 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Jawel maar de nieuwe altherma3R serie heeft ook 11kw met een nog betere buitenunit die tot 15% terug moduleert. Een te grote WP is geen probleem meer, want bij -10C nachten is deze niet meer te groot en kan juist goed verwarmen zonder backup verwarming, ook is de unit maar ¤1000 duurder en beter leverbaar dan de 8kw.
Verder is de buitenunit veel mooier.

Mijn idee is dat je juist niet aan de onderkant van het vermogen moet zitten.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')