Mijn vader woont met dit soort mensen om hem heen en daar is het 23.5 binnen (althans dinsdag toen ik er was) en hij heeft zelf verwarming nog niet aan gehad.quote:Op zaterdag 5 november 2022 12:20 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ik was van de week bij de opa en oma van mijn vrouw en de thermostaat stond vrolijk op 23 graden
Neen 20quote:Op zaterdag 5 november 2022 14:08 schreef Elan het volgende:
Hebben jullie de kachel al aan? Nog steeds 20 hier
Nope, nu 20.7 benedenquote:Op zaterdag 5 november 2022 14:08 schreef Elan het volgende:
Zeer zeker niet.quote:Op zaterdag 5 november 2022 14:08 schreef Elan het volgende:
Nopequote:Op zaterdag 5 november 2022 14:08 schreef Elan het volgende:
Ja m’n schoonvader gaat even kijken hoe het met hun contract zit zodat er straks geen verassingen komenquote:Op zaterdag 5 november 2022 12:27 schreef Dotteke het volgende:
[..]
O Jee, die gaan een beste jaarafrekening krijgen
beter, je zou je rot schrikken als je het niet in de gaten houdt en je denkt dat je goed zitquote:Op zondag 6 november 2022 09:49 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ja m’n schoonvader gaat even kijken hoe het met hun contract zit zodat er straks geen verassingen komen
Niks mis mee idd.quote:
19 graden met warme verwarming is fijner dan 19 graden en stralingskou.quote:Op zondag 6 november 2022 10:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Niks mis mee idd.
Normaliter stookten ik altijd al tot maximaal 19 graden.
Staan vast niet naast elkaarquote:Op zondag 6 november 2022 11:09 schreef gebrokenglas het volgende:
De thermostaat denkt 17 graden, het 'weerstation' (een goedkoop ding van een bouwmarkt of van de Blokker, weet het niet meer) vindt het 18.6 graden. Best een verschil.
Klopt. Die thermostaat natuurlijk aan de muur, naast de gangdeur (en die deur gaat uiteraard geregeld open en dicht), en dat weerstation hier in de hoek op tafel.quote:
Wat heeft dat met stadsverwarming te maken? Die tarieven kun je niet vastzetten. Nu verschilt het per warmtenet een energieleverancier hoeveel het gebruikstarief begin dit jaar is verhoogd, maar lekker goedkoop is het nergens bij mijn weten.quote:
Met gas had je ook gewoon een laag verbruik gehad, want je hebt gewoon een goed geïsoleerde woning.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 20:53 schreef Bzzzzt het volgende:
Wij hebben ook stadsverwarming, maar vind het echt niet duur.
We verbruiken ongeveer 20gj per jaar. Dat is Incl douchen. Woning uit 2018.
Haalt je airco dan lucht van buiten? Dat doen veruit de meeste niet namelijk.quote:Op maandag 7 november 2022 10:26 schreef Nattekat het volgende:
Nog steeds 19.
Gisteravond wel een heel klein beetje vals gespeeld door m'n airco even te laten verwarmen, maar dat had frisse lucht binnen laten als hoofddoel.
Dat is de allergrootste 'feature' van mobiele airco'squote:Op maandag 7 november 2022 13:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Haalt je airco dan lucht van buiten? Dat doen veruit de meeste niet namelijk.
Dat is dan ook een van de redenen dat ze nauwelijks kunnen koelen. Maar je hebt gelijk een mobiel ding kan met slangen lucht van buiten halen maar meestal blaast ie alleen de warme (of koude) lucht naar buiten die dan via normale ventilatie aangevuld wordt door buitenlucht.quote:Op maandag 7 november 2022 13:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is de allergrootste 'feature' van mobiele airco's
Vanavond flink stoken, 's nachts de airco aan want het moet niet te warm wordenquote:Op maandag 7 november 2022 13:45 schreef vosss het volgende:
Begint een beetje af te koelen, vanavond weer flink stoken
Ik had het gemeten, en de lucht in de uitlaatslang was zo'n 8 graden, terwijl het buiten 11 was. Dus netto schiet ik er nog wat mee op ookquote:Op maandag 7 november 2022 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is dan ook een van de redenen dat ze nauwelijks kunnen koelen. Maar je hebt gelijk een mobiel ding kan met slangen lucht van buiten halen maar meestal blaast ie alleen de warme (of koude) lucht naar buiten die dan via normale ventilatie aangevuld wordt door buitenlucht.
Nee, in de zomer ga je reeds gekoelde lucht dan gebruiken om warmte af te voeren terwijl je warmere lucht van buiten weer naar binnen trekt.quote:Op maandag 7 november 2022 13:52 schreef Nattekat het volgende:
Die logica zorgt er ook voor dat ze in de zomer prima kunnen koelen, de uitlaat is toch vaak een stuk warmer dan de lucht die weer binnen komt. En als het buiten kouder is dan binnen, is het al helemaal mooi meegenomen.
Dat is enkel de theorie, in de praktijk is de lucht die uit die slang komt eigenlijk altijd warmer dan de buitentemperatuur. Als dat niet zo was, dan had ik hier niet lekker koel gezeten van de zomer.quote:Op maandag 7 november 2022 14:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nee, in de zomer ga je reeds gekoelde lucht dan gebruiken om warmte af te voeren terwijl je warmere lucht van buiten weer naar binnen trekt.
Maar eigenlijk zocht ik dit filmpje.
Er wordt ook niet beweerd dat het helemaal niets doet maar dat het redelijk inefficiënt is. Mijn persoonlijke ervaring op het werk met zo'n ding was dat het feitelijk niets deed. Althans veel te kort voor de ruimte waar het stond. De ventilator erin was nog het meest effectief.quote:Op maandag 7 november 2022 16:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is enkel de theorie, in de praktijk is de lucht die uit die slang komt eigenlijk altijd warmer dan de buitentemperatuur. Als dat niet zo was, dan had ik hier niet lekker koel gezeten van de zomer.
Inefficiënt is vergeleken met inbouw. Gezien dat absoluut geen optie is, maakt het me weinig uit eigenlijk.quote:Op maandag 7 november 2022 16:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er wordt ook niet beweerd dat het helemaal niets doet maar dat het redelijk inefficiënt is. Mijn persoonlijke ervaring op het werk met zo'n ding was dat het feitelijk niets deed. Althans veel te kort voor de ruimte waar het stond. De ventilator erin was nog het meest effectief.
Een mobiele airco doet 800 watt koelen terwijl een splitairco het met 100-150 watt kan.quote:Op maandag 7 november 2022 16:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is enkel de theorie, in de praktijk is de lucht die uit die slang komt eigenlijk altijd warmer dan de buitentemperatuur. Als dat niet zo was, dan had ik hier niet lekker koel gezeten van de zomer.
welnee, een mobiele airco is ook met verwarmen zwaar inefficiëntquote:Op maandag 7 november 2022 19:32 schreef Nattekat het volgende:
Verkapte "kijk mij lekker een inbouw hebben" post. Eentje met niets dan onzin ook nog eens.
Maar goed ook, want met de huidige prijzen ben je anders het bokje 😱quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:07 schreef Het_Bokje het volgende:
17.5 nu de kkkachel idd nog niet aangehad
quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:19 schreef Nattekat het volgende:
Ik verwelkom de anderhalve zonnestraal die momenteel naar binnen schijnt, het begon toch wel behoorlijk fris te worden tot dit mooie moment
19,5
Ik begrijp hieruit dat jij jezelf dik ingepakt hebt of niet achter een bureau zit te werken. Ik kan gewoon nog lekker in een shirt zitten, heerlijk.quote:
Zit ik ook no work no pants tshirt...moet niet onder de 14C komen, dan stook ik weer tot 16C ivm vocht etc.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik begrijp hieruit dat jij jezelf dik ingepakt hebt of niet achter een bureau zit te werken. Ik kan gewoon nog lekker in een shirt zitten, heerlijk.
Helpt hier ook niet echt mee dat het tot vorige week geen moment onder de 20 is geweest voor de gewenning. Als de zon niet schijnt koelt het hier aan de koude kant echt heel rap af (geweldige isolatie), en de thermostaat hangt aan de warme kant, dus dat maakt vast ook wel een verschil.quote:
Uuh snachts wel..en oud huisje dus dat scheelt alquote:Op dinsdag 8 november 2022 12:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Helpt hier ook niet echt mee dat het tot vorige week geen moment onder de 20 is geweest voor de gewenning. Als de zon niet schijnt koelt het hier aan de koude kant echt heel rap af (geweldige isolatie), en de thermostaat hangt aan de warme kant, dus dat maakt vast ook wel een verschil.
Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe je het in godsnaam naar 16 hebt gekregen, zo koud is het nog helemaal niet geweest.
Persoonlijk zou het mij eerder verontrusten als 'tig' mensen vinden dat je het kennelijk toch niet snapt.quote:Op dinsdag 8 november 2022 09:57 schreef Nattekat het volgende:
Het blijft mooi hoe tig mensen je even uit gaan leggen hoe je eigen airco werkt, terwijl je dat letterlijk zelf al hebt gezegd.
Nattekat in GC / Wat is jullie binnenhuistemperatuur? #43 Nog altijd zonder te stokenquote:Op dinsdag 8 november 2022 14:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Persoonlijk zou het mij eerder verontrusten als 'tig' mensen vinden dat je het kennelijk toch niet snapt.
Feit blijft split airco,s zijn fors efficiënter en mobiele niet daar is niets tussen te krijgen en geen onzin.quote:Op maandag 7 november 2022 19:32 schreef Nattekat het volgende:
Verkapte "kijk mij lekker een inbouw hebben" post. Eentje met niets dan onzin ook nog eens.
En ik heb nooit wat anders beweerd. Gewoon de discussie lezen voor je op je eigen fantasieën gaat reageren.quote:Op dinsdag 8 november 2022 21:41 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Feit blijft split airco,s zijn fors efficiënter en mobiele niet daar is niets tussen te krijgen en geen onzin.
Gewoon feiten die je kan opzoeken.
Zo ver lees ik niet terug ik ben zo ingehaakt waar dat voorbij kwam.quote:Op dinsdag 8 november 2022 21:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En ik heb nooit wat anders beweerd. Gewoon de discussie lezen voor je op je eigen fantasieën gaat reageren.
quote:Op dinsdag 8 november 2022 21:47 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Zo ver lees ik niet terug ik ben zo ingehaakt waar dat voorbij kwam.
Of het trollen was geen idee boeit mij niet zo.
Ik vind het eerder jammer dat mods zaken lopen te veranderen/weghalen waardoor er ineens iets anders staat en waarschijnlijk zal die bericht ook wel weer zo verdwenen zijn.
Verdomme één post boven je, en één van de eerste posts in heel deze discussie. Tis goed met je betweterigheidquote:
Zonder verwarming met de houtkachel aanquote:Op vrijdag 11 november 2022 22:26 schreef Discombobulate het volgende:
Ik vind het aardig meevallen zonder verwarming. Houtkachel 's avonds wel aan. Maar prima te doen overdag.
Moest eerst heel erg wennen.
Ja want een houtkachel is geen verwarmingquote:Op vrijdag 11 november 2022 22:26 schreef Discombobulate het volgende:
Ik vind het aardig meevallen zonder verwarming. Houtkachel 's avonds wel aan. Maar prima te doen overdag.
Moest eerst heel erg wennen.
In welk land woon jequote:Op vrijdag 11 november 2022 23:20 schreef Prego het volgende:
[..]
Ja want een houtkachel is geen verwarming![]()
OT: 21,7 graden, zonder verwarming (of houtkachel)
Ongeveer 1000 kilometer richting het zuidenquote:Op vrijdag 11 november 2022 23:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In welk land woon je![]()
OT: 21 graden met split unit aan
quote:
Het was voor het eerst vanmorgen maar 17 graden binnen in huis.quote:
Overdag loopt hier door zoninval de temperatuur aardig op, en dan redden we het gemakkelijk tot diep in de avond met rond de 20 graden.quote:Op zaterdag 12 november 2022 07:56 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Het was voor het eerst vanmorgen maar 17 graden binnen in huis.
Vind dat nog steeds niet echt koud eigenlijk en nog steeds staat de cv uit.
Meestal loopt het in huis wel weer op tot zo'n 19 graden. Ook nog wel een raampje open.
Inmiddels de standen doorgegeven aan lev voor de jaarafrekening.
Heb al wel gezien dat ik 1/4 minder gas heb verbruikt dit jaar.
Maargoed dan kan alsnog de rekening verdubbeld zijn.
Maar de cv kan wel weer aan zo langzamerhand.(Kouder dan 15/16 laat ik het sowieso niet worden.)
Dan kun je misschien beter elke nacht onder de dekens kruipen, dan merk je er niks vanquote:Op zaterdag 12 november 2022 08:26 schreef gebrokenglas het volgende:
16.8. Het koelt elke nacht merkbaar af in huis.
Met 2 dekbedden over. Lekker warm...quote:Op zaterdag 12 november 2022 08:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dan kun je misschien beter elke nacht onder de dekens kruipen, dan merk je er niks van
Misschien iets meer ventileren om de vocht eruit te krijgen?quote:Op zaterdag 12 november 2022 08:45 schreef deadly_kiss het volgende:
19.0
Twijfel om de cv op te starten..
Het is nieteens zozeer de temp maar de combi met vochtige lucht.
Het voelt hier vochtig kil, het is ook de hele dag boven de 60%
Eind komende week duikt de buitentemp omlaag dan is het sowieso gedaan denk ik.
zon? zon? ik zie alleen mistquote:Op zaterdag 12 november 2022 09:14 schreef Emmerdeur het volgende:
20,1 oplopend door de zon
Cv op 18
Hier ook al een zonnetje.quote:
Ja hij komt er nu ook voorzichtig doorquote:Op zaterdag 12 november 2022 09:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Hier ook al een zonnetje.
Komt bij jou vast ook wel want na mist komt zonneschijn!
Hiero tussen de weilanden volop zo'n.quote:Op zaterdag 12 november 2022 10:29 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Woon je tussen de weilanden zeker?
Hier volle zon iig (grens limburg/brabant)
Ik heb ook vloerverwarming en vind het zonde als de CV-ketel ‘s nachts aanslaat (zeker als er overdag niemand thuis is). Een gedeelte van de toegevoegde warmte vloeit dan weer weg voordat ik weer thuis ben. Vanwege de traagheid van het systeem heeft stoken na 18h00 nauwelijks meer effect op het leefcomfort van die dag. Daarom staat de thermostaat nu zo ingesteld dat de CV-ketel alleen tussen 12h00 en 18h00 aanslaat.quote:Op zaterdag 12 november 2022 10:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb vloerverwarming en pas geen nachtverlaging meer toe omdat de aflopen jaren gebleken is dat het in verbruik weinig op levert. Het effect is daarmee dat de warmte van de zon overdag voldoende is om 's-avonds niet te stoken en dat ik 's-nachts soms wel stook omdat het onder de drempel komt.
Hier wordt regelmatig thuis gewerkt dus dan ligt de balans net wat anders. Komt bij dat tot nu toe dit stookseizoen 10 of 15 m3 gas verstookt is dus het mag nog geen naam hebben. Als het straks echt winter wordt, is het wel een idee om het meer af te stemmen op wanneer er iemand thuis is.quote:Op zaterdag 12 november 2022 11:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb ook vloerverwarming en vind het zonde als de CV-ketel ‘s nachts aanslaat (zeker als er overdag niemand thuis is). Een gedeelte van de toegevoegde warmte vloeit dan weer weg voordat ik weer thuis ben. Vanwege de traagheid van het systeem heeft stoken na 18h00 nauwelijks meer effect op het leefcomfort van die dag. Daarom staat de thermostaat nu zo ingesteld dat de CV-ketel alleen tussen 12h00 en 18h00 aanslaat.
Zeker, ons huis is nog geen 10jaar oud en van alle gemakken voorzien.quote:Op zaterdag 12 november 2022 09:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Misschien iets meer ventileren om de vocht eruit te krijgen?
Mechanische ventilatie (vooral badkamer) nog wel aanstaan?
Geen was ergens in huis te drogen?
Met koken een raampje open en afzuiger voldoende aan?
Bij 19 zou het nog niet zo kill moeten aanvoelen denk ik.
Ik bedoel natuurlijk de andere ruimtes in de woning waar ook geleefd wordt. Niet de woonkamer.quote:Op vrijdag 11 november 2022 22:55 schreef Papabear het volgende:
[..]
Zonder verwarming met de houtkachel aan
Dat lijkt mij idd wel prima te doen
60% luchtvochtigheid is idd aan de hoge kant lees ik.quote:Op zaterdag 12 november 2022 11:44 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Zeker, ons huis is nog geen 10jaar oud en van alle gemakken voorzien.
Zelfregulerende afzuiging die via luchtroosters continu verse lucht aanzuigt.
Was hangt op de zolderverdieping maar daar komt de zon ook beter binnen dus daar is het fijner.
Koken met het raam open hoeft niet omdatg de afzuigkap naar buiten afvoert, en lucht aantrekt via de roosters.
Vanmorgen de cv op 19.5 gezet en heeft een halfuurtje laag gestookt voelt meteen beter
Dat maakt niks uit, rond deze tijd van het jaar is de % buiten ook hoger dan 60%quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:13 schreef Bocaj het volgende:
[..]
60% luchtvochtigheid is idd aan de hoge kant lees ik.
https://www.essent.nl/ken(...)tvochtigheid-in-huis
Misschien eens testen met en zonder was te drogen en wel of niet raampjes toch openzetten.
Uhm... snap je hoe relatieve luchtvochtigheid werkt? Als het buiten 13 graden en 75% is, dan komt dat overeen met binnen 19 graden en 50%. Zelfde hoeveelheid vocht in de lucht, maar wel warmer.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:40 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit, rond deze tijd van het jaar is de % buiten ook hoger dan 60%
Nu is het binnen 58% en buiten 81% met de ramen helemaal open haal ik alleen meer kou binnen en geen drogere lucht.
In de toekomst (ooit) hopen wij te kunnen verwarmen met airco's dan kunnen we ook beter ontvochtigen.
Ja niet veel later ging het volle bak schijnen ☀️ (Flevoland)quote:Op zaterdag 12 november 2022 10:29 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Woon je tussen de weilanden zeker?
Hier volle zon iig (grens limburg/brabant)
Kou went kennelijk.quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:52 schreef christmastsunami het volgende:
Ik ga ook kijken hoe ver ik nou echt kan gaan zonder verwarming, als ik echt kennelijk tegen 15 ofzo kan, met een dikke wollen trui etc, desnoods skipak.
Gewoon ultrakort douchen…dat kost slechts 0.1m3 gas per douchebeurt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 15:09 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Kou went kennelijk.
Koud douchen schijnbaar ook op een gegeven moment.
Al vertik ik om 's winters koud te douchen. (Zomers bij warm weer is het misschien wat anders.)
Ik weet ook niet precies, hoe je het nou wel zinnig kan aanpakken zonder verwarming. Je kan je vol eten met tosti's en geen honger trek meer hebben, maar als het koud is, werkt een warm bord soep beter. Dat zet dan kennelijk beter je eigen lichaamsverwarming aan.quote:Op zaterdag 12 november 2022 15:09 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Kou went kennelijk.
Koud douchen schijnbaar ook op een gegeven moment.
Al vertik ik om 's winters koud te douchen. (Zomers bij warm weer is het misschien wat anders.)
Jazeker, maar niet koud. Je kunt ook om de dag douchen en dan iets langer. (Is per persoon verschillend.)quote:Op zaterdag 12 november 2022 15:14 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Gewoon ultrakort douchen…dat kost slechts 0.1m3 gas per douchebeurt.
Ow excuus ik heb er niet voor gestudeerdquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uhm... snap je hoe relatieve luchtvochtigheid werkt? Als het buiten 13 graden en 75% is, dan komt dat overeen met binnen 19 graden en 50%. Zelfde hoeveelheid vocht in de lucht, maar wel warmer.
Hier ook zoquote:Op zaterdag 12 november 2022 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:
Gewoon 21.5 hier nu ga echt niet lager.
Same here, nu alle ramen weer openquote:Op zondag 13 november 2022 14:22 schreef cherrycoke het volgende:
was 14 graden vanochtend,
kachel op 18 graden gezet.
Ik denk dat je een beetje een vertekend beeld krijgt door dit topic. Het merendeel van de mensen in dit topic woont in een goed geïsoleerde woning, zo te lezen ook nog met een gunstige ligging qua zon.quote:
Oke leuk maar toch is t zoquote:Op zondag 13 november 2022 19:45 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Onmogelijk, hier 15,5 en dan heb ik gisteren de verwarming zelfs nog aangehad.
Dan vrees ik dat je thermometer niet klopt. Hoe kan het 19,5 zijn zonder verwarming terwijl het buiten al 2 weken niet boven de 15 is geweest en 's nachts vaak tot 5 graden afkoelt.quote:
Hier 20.4 zonder verwarming. Ligt er maar net aan hoe je woont.quote:Op zondag 13 november 2022 20:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dan vrees ik dat je thermometer niet klopt.
Tuin op zuiden, doorzonwoning grote ramen. Vandaag veel zon gehad. Andere dagen was het rond de 17/18 bij bewolkingquote:Op zondag 13 november 2022 20:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dan vrees ik dat je thermometer niet klopt. Hoe kan het 19,5 zijn zonder verwarming terwijl het buiten al 2 weken niet boven de 15 is geweest en 's nachts vaak tot 5 graden afkoelt.
Sommige hebben onderburen die er een tropisch klimaat van maken in huis dan lukt het wel.quote:Op zondag 13 november 2022 20:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dan vrees ik dat je thermometer niet klopt. Hoe kan het 19,5 zijn zonder verwarming terwijl het buiten al 2 weken niet boven de 15 is geweest en 's nachts vaak tot 5 graden afkoelt.
Ook zonder onderburen wel. Gewoon een tussenwoning.quote:Op zondag 13 november 2022 20:19 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Sommige hebben onderburen die er een tropisch klimaat van maken in huis dan lukt het wel.
Met zo'n soort etalage raam op het zuiden, wordt het binnen zo 20 graden, zelfs als er een pak sneeuw ligt.quote:Op zondag 13 november 2022 20:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Bij een superdupper geisolleerde woning is dat mogelijk inderdaad of als er voldoende apparaten in huis aan staan die warmte genereren.quote:Op zondag 13 november 2022 20:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ook zonder onderburen wel. Gewoon een tussenwoning.
Waarom is het zo moeilijk om te geloven voor je.
Ok net moest je nog bejaarde onderburen hebben en nu is het wel mogelijk?quote:Op zondag 13 november 2022 20:24 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Bij een superdupper geisolleerde woning is dat mogelijk inderdaad of als er voldoende apparaten in huis aan staan die warmte genereren.
Daarmee is het wel een stuk makkelijker om te handhaven.quote:Op zondag 13 november 2022 20:25 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ok net moest je nog bejaarde onderburen hebben en nu is het wel mogelijk?
Godver nu wil ik ook zo'n huisquote:Op zondag 13 november 2022 20:18 schreef roos94 het volgende:
[..]
Tuin op zuiden, doorzonwoning grote ramen. Vandaag veel zon gehad. Andere dagen was het rond de 17/18 bij bewolking
Ja het begint nu weer een next level te worden merk ik. Je voelt het al in je lichaam.quote:Op zondag 13 november 2022 21:05 schreef christmastsunami het volgende:
De dag en nacht gaan naar de 0 en 10, dat wordt bikkelen.
Hoe ziet een bevroren auto eruit?quote:Op maandag 14 november 2022 06:26 schreef lily het volgende:
16 maar voelt nog kouder. Buiten is het nu 1 graden en de auto’s zijn bevroren.
CV gaat aan.
Ja heb ik, zit in een huis met gigantische tochtquote:Op maandag 14 november 2022 10:12 schreef Gunner het volgende:
[..]
Misschien ramen en deuren even dichtdoen?
quote:Op maandag 14 november 2022 08:58 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe ziet een bevroren auto eruit?
vanochtend 15, nu 17, straks 20, nu even op laten opwarmen dan valt het vanavond weer mee.quote:Op maandag 14 november 2022 10:24 schreef Het_Bokje het volgende:
17.5c nu , zometeen schijnt de zon weer op mijn Westzijde, en heb ik weer gratis verwarming
Dat werkt heel goed, dat doe ik meestal ook. Je haalt die ergste koude vochtige lucht er zo mee weg.quote:Op maandag 14 november 2022 10:43 schreef Tijn het volgende:
Ik zet 's ochtends even een uurtje de kachel aan om het huis naar 20/21 graden te verwarmen. Als ik 'm dan uitzet, is het eigenlijk de rest van de dag wel prima te doen.
In de kou gaan zitten om 2 kuub gas te besparenquote:Op maandag 14 november 2022 11:06 schreef StateOfMind het volgende:
18 graden nu.
Nu in exact 1 week tijd 2,2 kuub gas verbruikt.
En 7 kWh teruggeleverd.
heeeeeee het was -3 vannachtquote:Op maandag 14 november 2022 18:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
In de kou gaan zitten om 2 kuub gas te besparen![]()
4,5kuub en overdag 19,5 en savonds 20,2
Zou koud is het nou ook weer niet buiten
Herkenbaar. Op dit moment is even een uurtje aan genoeg om de rest van de dag genoeg aan te hebben. Het is nu nog steeds 20.5 graad in huis ipv de 18.5 van vanochtend.quote:Op dinsdag 15 november 2022 13:30 schreef Blues het volgende:
1 of 2x per dag stoken we even tot 20 gr en dan gaat ie weer terug naar 15 gr.
Het is dan meestal 18, 18.5 of 19 graden daarna. Goed te doen. Als we 's avonds weer stilzitten of zitten te lezen in de middag draai ik m nog wel eens een half uurtje hoger.
We stoken echt anders dan 'vroegah' : s Morgens automatisch opdraaien tot 20 en er verder niet meer naar omkijken tot we naar bed gingen.
Hier ook zoquote:Op woensdag 16 november 2022 06:31 schreef roos94 het volgende:
16
Ik weiger gewoon de verwarming aan te doen voor december![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
Ik heb de grens getrokken bij een binnentemperatuur van 15 graden.quote:Op woensdag 16 november 2022 06:31 schreef roos94 het volgende:
16
Ik weiger gewoon de verwarming aan te doen voor december![]()
Wow, dat is wel extreem.quote:Op dinsdag 15 november 2022 13:25 schreef SEMTEX het volgende:
Het werd gisteren 14.5 graad in huis. We waren dan ook een weekendje weg geweest en de ramen haden opengestaan om te luchten. Toch maar de verwarming aangezet.
Respect. Tot waar ben je nu gekomen?quote:Op woensdag 16 november 2022 08:24 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik heb de grens getrokken bij een binnentemperatuur van 15 graden.
Dan ga ik "stoken" tot die 15.
Het is hier binnen nog niet lager dan 15 geweest.
Hoe bedoel je dat?quote:Op woensdag 16 november 2022 14:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Respect. Tot waar ben je nu gekomen?
13,5 hier en thermostaat ingesteld op 10, want op 13 springt hij ook gewoon aanquote:Op donderdag 17 november 2022 08:26 schreef DJMO het volgende:
19 graden. thermostaat ingesteld op 17.
1922kWh stroom en 879m3 gas voor een appartement met 1 persoon is wel een redelijk net verbruik.quote:Op woensdag 16 november 2022 16:10 schreef mascara-klodder het volgende:
Dit is toch wel positief tot nu toe?
Heb hier zo erg geen verstand van
Ben een 1-persoonshuishouden dus in een jaren 50 appartement.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
20 graden hier nu btw
Omdat vloerverwarming vrij langzaam werkt moet je zorgen dat ie eerder aan gaat als nodig, anders is je toko ijskoud. Je kan hem dan ook weer eerder uit zetten om de restwarmte te gebruiken zonder te stoken.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:43 schreef ISVV het volgende:
19°. Dit weekend voor het eerst de verwarming aan.
Althans, wij hebben vloerverwarming. Ons huis komt uit 2016, prima geïsoleerd. We hebben de thermostaat eigenlijk altijd op 19° staan. Wat is nu wijsheid op echt koude dagen? 's ochtends twee uurtjes op 20° en dan weer naar 19°?
Inmiddels zijn alle deskundigen het er over eens dat een groot blok beton warm houden meer energie kost dan het iets laten afkoelen en dan weer rustig opwarmen. Gewoon HAVO natuurkunde.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef daNpy het volgende:
Van vloerverwarming begreep ik echter altijd dat het beter is om die constant aan te laten, omdat het opwarmen van dat blok beton als vloer veel energie kost als die afgekoelt is. De reclame van "zet je thermostaat op 15° als je er niet bent" vind ik dan ook vrij vreemd aangezien veel mensen tegenwoordig wel vloerverwarming hebben?
Ja, dat is ook logisch. Maar waar zitten de criteria.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:47 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Inmiddels zijn alle deskundigen het er over eens dat een groot blok beton warm houden meer energie kost dan het iets laten afkoelen en dan weer rustig opwarmen. Gewoon HAVO natuurkunde.
Je moet in ieder geval boven het dauwpunt blijven, ook hoor je vaak dat 5 graden verschil een beetje het maximum is maar daar heb ik geen argumentatie voor. Maar goed, een huis uit 2016 koelt geen 5 graden af in een nacht zolang het geen 1963 is.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat is ook logisch. Maar waar zitten de criteria.
15 graden is te laag, maar met 19 bespaar je maar weer heel weinig. Zie je dat überhaupt op je rekening als je elke dag toch een paar uurtjes opwarmt naar 21.
Bikkels zijn jullie. Ik zat ook vol goede voornemens, maar heb al wel een tijd de verwarming in de kamer waar ik ben op 19 staan en dan vind ik het nog vaak frisjes. De kamers waar de verwarming niet aan staat zijn inmiddels rond de 15, 16 graden. Wij moeten de besparing halen uit de slimme thermostaat.quote:Op donderdag 17 november 2022 17:47 schreef Xenorium het volgende:
17 graden in de woonkamer, 18 graden slaapkamer. Gaat nog ok zonder verwarming, nog niet aangehad sinds vorige winter.
Ben benieuwd hoe het in het weekend gaat als de temperatuur gaat duikelen.
Als de temp rond de 14.5 graden wordt dan moet je haast wel gaan stoken.. Lastig.
Bij het zien van de energierekening krijg je het wel warm inderdaad.quote:Op woensdag 16 november 2022 02:41 schreef Coeus het volgende:
17 graden. Toen dochter laatst heel koud thuiskwam heb ik 'm op 19 gezet: bloedheet vonden we dat!
Dus het went echt wel snel, al hebben we nog niet écht koude dagen gehad hè?
Vergeten de thermostaat uit de zon halen.quote:Op donderdag 17 november 2022 19:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoeveel kWh heb je verbruikt om die temperatuur te behalen?
Ik heb heel de maand oktober maar 6 kuub verbruikt. Deze maand zal het ook niet veel zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2022 11:51 schreef StateOfMind het volgende:
Vanochtend vroeg toen ik beneden kwam was het 16,5 graden.
Toen ik zojuist de deur uit ging was het 17 graden.
Verwarming nog steeds niet aan gehad.
In 2 weken slechts 4 kuub gas verbruikt, met douchen.
14.5 is toch ook veel te koud joh. Dat zijn serieus geen temperaturen om in te leven. Ik heb oprecht enorm mededogen met de mensen die hiertoe financieel gezien gedwongen worden.quote:Op vrijdag 18 november 2022 12:27 schreef Centenbak het volgende:
Was een paar dagen 14,5 en vanmorgen 14. Was er helemaal klaar mee.
Vanmorgen mezelf verwend door de verwarming op 17 te zetten en daarna uit. Is nu nog 16,5 van over.
Oké ik heb gezondigd maar fuck it!
Niet gedwongen, maar 3 euro voor een kuub gas betalen vind ik echt compleet bezopen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 16:51 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
14.5 is toch ook veel te koud joh. Dat zijn serieus geen temperaturen om in te leven. Ik heb oprecht enorm mededogen met de mensen die hiertoe financieel gezien gedwongen worden.
Denk wel dat het went, maar dan kun je straks weer niet meer tegen 30+quote:Op vrijdag 18 november 2022 16:55 schreef Leandra het volgende:
Het is bij ons in de garage zo'n 14 graden (13,5 op dit moment), maar dat is toch geen doen om in te leven joh.
Ik loop er prima even naar binnen, en als ik van buiten kom is het een perfecte plek om je jas en schoenen uit te doen, maar dat is toch geen temperatuur voor een leefruimte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |