Ik was dus tijdens mijn roadtrip naar de Balkan ook in Bosnië-Herzegovina, en trof daar nog stoomlocs in regulier bedrijf. Één van de 2 was een vervanging van een kapotte diesel, maar was gaaf.
Personeel erg vriendelijk, zelfs op de lok gestaan, vrij rond kunnen lopen enz.
62-125 in regular service by
Durk Houtsma., on Flickr
2 Oktober 2022 - In 2022 het laatste land met regulier stoomtreinen in de dienst is Bosnië-Herzegovina. Nadat Java en China al gestopt waren, is het in Bosnië-Herzegovina ook al minder geworden maar blijft men toch stoomloks gebruiken bij de kolenmijnen.
Op zondag 2 oktober 2022 reed ik tijdens mijn vakantie naar de regio van Tuzla om te kijken of ik ook geluk zou hebben. Bij het arriveren in Oskova hoorde ik al een stoomfluit, en snel werd gekeken waar ik moest zijn en naar het spoor gewandeld. De machinist en stoker in één was heel vriendelijk en riep mij gelijk naar hem toe, ik mocht foto's maken en vrij rond lopen als ik maar niet voor de rijdende trein ging lopen. Het lossen van de wagens moest niet gehinderd worden.
Na wat foto's werd ik in het machinistenhuis uitgenodigd, en kon daar even gekeken worden. Uiteindelijk was het tijd voor hem om naar huis te gaan, dus werd de trein weer verlaten en ik mocht wel aanwezig blijven.
Een halfuur later was er nog geen activiteit, en omdat de zon kops begon te staan werd even verder doorgereden, om te kijken of ik ook zoveel geluk zou hebben met de Kriegslok, een Duitse BR52, bij een andere mijn. Helaas waren ze daar precies klaar toen ik aan kwam, dus ging er niks meer gebeuren. Er werd weer terug gereden naar Oskova, omdat ook de zon inmiddels doorgedraaid zou zijn. Daarvoor moet je een volgende foto zien.
Op de foto zie je een Yugoslaaf, de 62-125, met een aantal beladen kolenwagens. Deze worden hier gelost en gaan met dumper trucks naar de wasserij toe als ik het goed begreep.
Durk Houtsma., on Flickr
Durk Houtsma., on Flickr
2 Oktober 2022 - Nadat ik weer terug was in Oskova, was ik blij dat men weer bezig was met de Yugoslaaf. Helaas had men net een nieuwe beladen set op de losplek gezet, dus voor er weer uitgebreid gerangeerd zou worden ging even duren.
Hier was de machinist zo aardig om even voor de foto's de trein te verplaatsen, in plaats van dat men dit met de kraan verplaatst tijdens het lossen (trein staat niet geremd dus duwen ze de wagens weer door met de kraan).
Er werd echter gehoopt dat men de wagens geheel ging lossen en een nieuwe set beladen wagens ging plaatsen, maar helaas was het om half 6 etenstijd dus verdween het personeel.
Ook dit personeel op de locomotief en kraan was zo aardig om mij vrij rond te laten lopen voor de foto's, en mocht wederom - ik heb vriendelijk bedankt want was er 2u eerder ook al - in het machinistenhuis kijken. Deze machinist sprak weinig Engels, dus het was nu wat ingewikkelder communiceren.
Al met al een eerste geslaagde dag in Bosnië!
33-248 in regular service by
Durk Houtsma., on Flickr
3 Oktober 2022 - Nadat ik gister al een Yugoslaaf in de rangeerdienst op het normaalspoor van Oskova kolenmijn zag, ging ik vandaag een tweede maal naar Dubrave kolenverlading om te kijken of ik nu wel geluk had.
Wachten werd beloond, want pas na ruim 4 uur kwam er beweging in de stoomlok, die uiteraard de hele tijd al opgestookt stond en ondertussen een keer via de laadbunker nog voorzien was van een verse bak kolen.
Stoomlok 33-248, voorheen wel bekend als de DR 52 4779, rangeert hier met een sleep lege kolenwagens richting de laadbunker waar al reeds kolenwagens staan. Nadat de wagens aldaar geplaatst waren, ging de lok weer terug naar "kantoor" en ben ik ook maar vertrokken.
De geschiedenis van deze lok, hier als 33-248 genummerd, is opmerkelijk. Het oorspronkelijke DR-nummer 52 4779 was al aan een andere lok toegekend, maar die is in 1945 tijdens de oorlog volledig verwoest. Eigenlijk betreft dit de SDZ 33-001, maar is bij de Deutsche Reichsbahn omgenummerd naar 52 4779.
De kolenverlading van Dubrave is, samen met de verlading bij Sikulje, de laatste kolenverlading waar nog een oude Kriegslok dienst doet. De verlading bij Sikulje is heel lastig te fotograferen, nadat ze daar in 2019 de beveiliging ernstig hadden aangescherpt. Bij Dubrave liggen er openbare wegen aan deze kant van de verlading, dus maakt het al een stuk makkelijker.
Met geld is hier veel te regelen, maar ik heb het niet in Sikulje geprobeerd.
33-248 in regular service by
Durk Houtsma., on Flickr
3 Oktober 2022 - Nadat de trein terug gestoken was, ging het nu geduwd naar de kolenverlading. Aldaar werden de wagens gecombineerd en doorgeduwd, zodat ze gewogen konden worden en daarna beladen worden. Nadat dit, al met de trein meelopende, gefotografeerd was, vertrok de lok weer terug naar het "kantoor" en verdween het personeel ook weer van de lok. Een geslaagde tweede poging dus!