abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:20:18 #51
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206651232
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 16:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daarom moeten er ook een aantal dingen veranderen, maar x% uitkering van het pensioengrondslag per jaar waarin je de premie betaald werkt echt prima.
Als je dan een tijdje niet werkt dan krijg je dan die x% niet, omdat je ook geen premie dat jaar betaald.
Nee hervorming van dit stelsel is onmogelijk mede vanwege eigendomsclaims

er is slechts een mogelijkheid, stoppen en een nieuw vrijwillig pensioenspaarstelsel starten met vrije keuze van uitvoerder

Met eenmaal per jaar de mogelijkheid van overstappen naar een andere pensioenspaar uitvoerder

Een ambtenaar zal dan niet meer bij het APG / ABP hoeven te blijven alleen het tot heden opgebouwd recht blijft daar dan

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat mag je vinden, ik zie het probleem niet als er wat kleine wijzigingen worden doorgevoerd. Ook als je doorrekend met wat fictieve reeele getallen dan zie ik het probleem niet.
Dit stelsel is absoluut niet eerlijk en onjuist en de premie is veel te hoog , als dat zo blijft is straks iedereen ZZP er
De ZZP er verplichten om te pensioen te sparen zal niet kunnen, echt niet., alleen vrijwillig
met vrijwillige deelname en vrijwillige afdracht , maar daar heeft de ZZP er de overheid niet voor nodig *O* *O*

quote:
Is pensioen betalen verplicht?
In Nederland bestaat echter geen pensioenplicht.
Als de werkgever een pensioenregeling heeft, mag de werknemer ervan uitgaan - indien hij tot een bepaalde groep behoort - dat hij binnen één maand een aanbod ontvangt van de werkgever om aan zijn pensioenregeling deel te nemen.
Als de werknemer zegt nee dank U , ik spaar zelf voor extra pensioen bovenop de AOW , dan is dat zo
Zo werkt het bij een modern bedrijf
jouw buurman ( ZZP er ) heeft met het zelfde loon 500 euro per maand netto meer te besteden en stopt dat als aflossing in de hypotheek :W :W

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2022 17:43:59 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206651329
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat mag je vinden, ik zie het probleem niet als er wat kleine wijzigingen worden doorgevoerd. Ook als je doorrekend met wat fictieve reeele getallen dan zie ik het probleem niet.
Jij blijkbaar niet, echt alle experts wel. Niet voor niets praten ze al 10 jaar over dit nieuwe stelsel. Een stelsel zoals het huidige, dat uit gaat van altijd bij één werkgever werken en ook nog eens je hele leven hetzelfde aantal uren, is echt alsof je nu een DOS programma uit brengt. Je kunt zeggen dat je het probleem niet ziet, omdat het begin jaren 90 echt prima voldeed en je je er toen prima mee kon vermaken. Maar dan negeer je de hele werkelijkheid.
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:58:54 #53
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206651498
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Waarom is hier nog geen topic over?

Zo ongeveer de grootste kwestie sinds jaren. De verdeling van 1500 miljard euro en de financiële toekomst van veel mensen staat op de agenda.

Zo ver mijn kennis reikt wil een meerderheid in de Kamer een nieuw pensioenstelsel omdat het huidige "onhoudbaar" zou zijn.

Momenteel sparen we met z'n allen in één grote pot en leggen de werkenden premie in voor degenen die nu of binnenkort met pensioen gaan.
Het nieuwe pensioenstelsel moet individualistischer worden en in feite moet iedereen gaan sparen voor zijn eigen potje.

Ondanks alle kritiek en waarschuwingen van veel financiële deskundigen dreigt een meerderheid van de Kamer echter toch vóór het nieuwe pensioenstelsel te stemmen.

Wat denken jullie ervan?
het nieuwe pensioenstelsel is de kat op het spek binden en de werknemer verplichten ieder jaar 6000 premie te betalen aan de pensioenmaffia die het vervolgens laten verdwijnen in een grote pot met een vage pensioenbelofte over het gemiddeld loon.
Zak je op je 50 ste terug dan ben je dus zwaar de klos in tegenstelling tot de ambtelijke zetelklever
Dit is veel en veel erger dan het eindloonstelsel , toen kon je er nog iets aan berekenen

nu is er al 20 jaar geen indexatie geweest, telkens is er een ander smoesje, terwijl de pensioen pot in die tijd is verdubbeld van 900 miljard naar 1800 miljard euro

De uitvoeringskosten die stijgen jaarlijks met een fenomenaal miljarden bedrag

Dus stoppen, geen hervormingen meer en starten een modern stelsel met op basis van vrijwilligheid, ook voor de ZZP-er

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 13-11-2022 03:02:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206651519
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij blijkbaar niet, echt alle experts wel. Niet voor niets praten ze al 10 jaar over dit nieuwe stelsel. Een stelsel zoals het huidige, dat uit gaat van altijd bij één werkgever werken en ook nog eens je hele leven hetzelfde aantal uren, is echt alsof je nu een DOS programma uit brengt. Je kunt zeggen dat je het probleem niet ziet, omdat het begin jaren 90 echt prima voldeed en je je er toen prima mee kon vermaken. Maar dan negeer je de hele werkelijkheid.
nou ja, je moet wat heilige huisjes loslaten zoals dat de premie voor iedereen gelijk is onafhankelijk van leeftijd, die 70% regel loslaten en zo zijn er nog wat meer.
Maar het principe van een premie betalen om x% van je danmalige pensioengrondslag als uitkering te krijgen is een prima stelsel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 12 november 2022 @ 18:02:52 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206651526
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar het principe van een vrijwillige premie bedrag betalen om x% van je danmalige pensioengrondslag inleg als uitkering te krijgen van een uitvoerder naar keuze, is een prima stelsel.
Dat is waar, dat zal niemand ontkennen, maar geen verplichting , pensioensparen blijft altijd een keuze

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2022 19:16:17 ]
  zaterdag 12 november 2022 @ 19:32:41 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206652566
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 23:37 schreef Lurf het volgende:

[..]
De enige reden voor de WTP is, dat FNV en CNV hun invloed in de pensioenfondsen niet kwijt willen, en mooi weer willen kunnen blijven spelen met het geld van werknemers. Het huidige stelsel is al lang failliet. De huidige opleving is hooguit tijdelijk en de vergrijzing blijft een probleem. Goed beschouwd is de enige oplossing om over te stappen op een volledig individueel aanvullend pensioen en de collectieve risicodeling aan een volksverzekering overlaten. Maar ja, dan wordt de tweede pijler een gewoon financieel product waar sociale partners niets meer over te zeggen hebben, behalve dan over de premie.

Wat er nu voorligt is een draak en ik hoop van harte dat het strandt, zodat er ruimte komt voor iets beters. En liefst zonder bemoeienis van de Stichting van de Arbeid.
Ik ben absoluut tegen reparatie van het huidige pensioen systeem, sociale partners hebben geen ene zak met jouw spaarsaldo te maken
Het bedrijf of de CAO hebben ook geen zak met jouw netto pensioenspaarsaldo te maken
Dus het huidige stelsel bevriezen en verder met een nieuw nominaal vrijwillig stelsel
Iets beters kan alleen middels individueel nominaal sparen bij een door AFM gegarandeerde pensioenuitvoerder naar keuze, met jaarlijks toevoeging van het inzichtelijk behaalde procentuele resultaat (al dan niet positief) , zodat je het door de AFM gegarandeerde saldo kan zien groeien

De uitkering die je daarmee op de door jouw gekozen leeftijd gaat behalen tot een gekozen leeftijd zal dan dus ook door de AFM gegarandeerd worden
Al dan niet middels een verzekering

Overigens vind ik de AOW uitkering voor een alleenstaande oudere ook voldoende om van te leven , daar ga je echt geen honger van lijden
Het pensioen is slechts een aanvulling

Als je zelf de inleg bepaalt ( dus niks premie) dan heb je ook een hoger eindresultaat , afhankelijk van je benodigde jaarbedrag en eerder stoppen met (deeltijd) werken

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 13-11-2022 11:34:14 ]
  zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:27 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206655854
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 18:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En over 30 jaar is het weer huilen omdat men die 900 euro niet aan pensioen heeft besteed.
Het is aan de pensioenspaarder zelf om te bepalen wat de pensioenspaar inleg per maand is

Hoe hoger de inleg hoe groter zijn saldo zal zijn , met een lagere pensioenspaar inleg kun je meer aflossen op de hypotheek , dat is ook een soort pensioen

Het huidige premie systeem is failliet , dat is over

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dit geen laf compromis en hecht juist erg veel waarde aan het draagvlak onder de sociale partners. Zeker bij dit onderwerp: het pensioen is namelijk eigenlijk helemaal geen overheidsonderwerp, het is een afspraak tussen werkgevers en werknemers.
De overheid heeft niet eene zak met het pensioen te maken , over de AOW wel, ,maar pensioensparen is een prive aangelegenheid , dus al dat gelobby uit de pensioen sector is volstrekt zinloos

Pensioensparen is een keuze en geen verplichting , op dit moment is slechts 50% van de werkenden nog aangesloten bij een pensioenfonds en dat wordt ieder jaar minder
AOW is ook prima en spaar je daarnaast in de hypotheek met aflossing dat is dat ook mooi

De overheid moet zich niet bemoeien met het pensioen , de ZZP er doet niet aan pensioensparen via een grijpgraag pensioenfonds en wil dat ook niet

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2022 23:25:08 ]
  zondag 13 november 2022 @ 09:59:42 #58
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206658294
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat dus allerminst gegarandeerd is onder het nieuwe voorgestelde pensioenstelsel.

Zie o.m. de uitvoerige lezing van Pieter Omtzigt voor alle bezwaren. :)
Het enige dat gegarandeerd kan worden is het saldo van een nominale inleg met toevoeging van de belegging resultaten , maar daar wil men niet aan , want dan worden de grepen in de kas zichtbaar en kan je de resultaten per pensioenuitvoerder vergelijken en overstappen -O- en dat wil je niet , als pensioenbeheerder met een fors Haags lobby circuit

Beter een vage belofte van 70% van je eindloon, die je dan weer verandert in 70% van je gemiddelde loon over 40 jaar, -O-
En een prijscompensatie die ga je ook niet meer krijgen -O-

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 13-11-2022 17:35:54 ]
  zondag 13 november 2022 @ 22:09:30 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206667414
stel je hebt 1800 miljard euro en je moet het toewijzen aan de rechthebbenden, op dit moment schijnt dat niet mogelijk te zijn, je zou zeggen, kijk eens wat ieder gestort heeft en vermeerder dat met het jaarlijks behaalde rendement

Als je aan pensioenoverdracht wil doen omdat je weer eens van werkgever bent gewisseld en je pensioen ALWEER naar een andere pensioen uitvoerder moet, (voor de 8 ste keer in 18 jaar ) -O-
Dan heeft men binnen een week een bedrag op papier, of het klopt dat weet je niet , maar goed

Nu moet men van IEDEREEN in nederland een bedrag op papier krijgen, om over te hevelen naar een ander systeem, en dat schijnt niet te lukken , is dit nu een piramidespel ofwat ?/

De pensioenfondsen vertrouwen elkaar niet meer

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 13-11-2022 22:20:35 ]
pi_206689837
Ze gaan er in elk geval gedegen doorheen: https://www.ad.nl/politie(...)ttenballen~a97842f2/

Prima als dat voor (noodzakelijke) wijzigingen gaat zorgen, niet als het voor afstel zorgt.
pi_206694566
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 20:38 schreef Hanca het volgende:
Ze gaan er in elk geval gedegen doorheen: https://www.ad.nl/politie(...)ttenballen~a97842f2/

Prima als dat voor (noodzakelijke) wijzigingen gaat zorgen, niet als het voor afstel zorgt.
Mooi zo en hopelijk komen van uitstel afstel
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206694649
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mooi zo en hopelijk komen van uitstel afstel
Want beter het huidige niet-functionerende systeem?
pi_206694673
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Want beter het huidige niet-functionerende systeem?
Iets met zwart-wit en niks er tussen in
pi_206694760
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee, er is niks tussenin. Het is deze wet of de huidige puinhoop overeind houden (voor zolang als dat gaat, trouwens). Een nieuwe wet moet je niet op rekenen, ben je weer minstens 10 jaar en waarschijnlijk langer verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2022 10:04:33 ]
pi_206694781
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, er is niks tussenin. Het is deze wet of de huidige puinhoop overeind houden (voor zolang als dat gaat, trouwens). Een nieuwe wet moet je niet op rekenen, ben je weer minstens 10 jaar en waarschijnlijk langer verder.
Dat zou ik ook zeggen als voorstander
pi_206694790
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zou ik ook zeggen als voorstander
Ik ben helemaal niet zo extreem voorstander van specifiek deze wet, maar de oude wet moet gewoon zo snel mogelijk weg. Ik heb nog liever geen pensioenwet, dan de oude pensioenwet. En als je alle debatten zo volgt, is eigenlijk ongeveer iedereen die er toe doet het er over eens dat de nieuwe wet misschien niet perfect is, maar wel een (grote) verbetering.

En dat er bij wegstemmen geen nieuwe kans komt voorlopig, is wel duidelijk als je het traject van deze wet bekijkt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2022 10:08:43 ]
pi_206694982
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Jij hoopt op afstel en je oppert inderdaad niets er tussenin. Dus ja, iets met dat je zelf nogal zwart-wit in deze discussie lijkt te staan inderdaad. Wat is het dat je trekt aan het huidige stelsel? De onhoudbaarheid?
pi_206695168
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:33 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Jij hoopt op afstel en je oppert inderdaad niets er tussenin. Dus ja, iets met dat je zelf nogal zwart-wit in deze discussie lijkt te staan inderdaad. Wat is het dat je trekt aan het huidige stelsel? De onhoudbaarheid?
Grappig, ik heb hier juist allerlei verschillende aanpassingen genoemd die de houdbaarheid verbeteren.
pi_206695408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Grappig, ik heb hier juist allerlei verschillende aanpassingen genoemd die de houdbaarheid verbeteren.
Nee, echt verbeteren doen die niet. Dit stelsel kan niet om gaan met elke 5 jaar een andere baan, tussendoor even 8 jaar ZZPer zijn en een periode in je leven even 80 of zelfs 60 procent werken. Hoe je het ook om bouwt, dit systeem kan dat gewoon niet.

Om nog niet te spreken over het feit dat dit stelsel ooit is ingericht op een gemiddelde levensverwachting van 72 jaar (voor mannen, toen), dat is nu 80 jaar.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 16 november 2022 @ 11:32:12 #70
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206695489
Ik heb mij er al op ingesteld dat ik max een paar jaar pensioen krijg en daarna verplicht dood moet gaan ofzo. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206695540
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 11:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, echt verbeteren doen die niet. Dit stelsel kan niet om gaan met elke 5 jaar een andere baan, tussendoor even 8 jaar ZZPer zijn en een periode in je leven even 80 of zelfs 60 procent werken. Hoe je het ook om bouwt, dit systeem kan dat gewoon niet.

Om nog niet te spreken over het feit dat dit stelsel ooit is ingericht op een gemiddelde levensverwachting van 72 jaar (voor mannen, toen), dat is nu 80 jaar.
Dat is allemaal op te lossen door de heilige huisjes te wijzigen.
pi_206696706
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is allemaal op te lossen door de heilige huisjes te wijzigen.
Ja, het heilige huisje van collectief sparen in een grote pot. Dat is de enige manier om dat te doen. En dat doen ze dan ook met deze wet.
  woensdag 16 november 2022 @ 13:42:04 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206696771
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:33 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Persoonlijk voordeel vermoedelijk. Zoals bij de meeste voorstanders van het huidige stelsel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206696828
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 13:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Persoonlijk voordeel vermoedelijk. Zoals bij de meeste voorstanders van het huidige stelsel.
Ja, 1982 klinkt eerder als de trouwdatum dan als de geboortedatum.
pi_206696902
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 13:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, 1982 klinkt eerder als de trouwdatum dan als de geboortedatum.
Dat jaartal ben ik geadopteerd, mijn geboortejaar is 1979
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')