https://cafe.naver.com/dieselmania/39762137quote:About 50 people were suffering from cardiac arrest in Seoul's Itaewon area in an apparent connection with a Halloween party, fire authorities said Saturday.
President Yoon Suk-yeol ordered officials to swiftly administer first aid and treat the people, the presidential office said.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crowd_collapses_and_crushesquote:Crowd collapses and crushes are catastrophic incidents that can occur when a body of people becomes dangerously overcrowded. When a body of people reaches or exceeds the density of four to five people per square metre (0.37 to 0.46/sq ft), the pressure on each individual can cause the crowd to collapse in on itself, or become so densely packed that individuals are crushed and asphyxiated. At this density, too, a crowd can start to act like a fluid, sweeping individuals around without their volition. Such incidents are invariably the product of failures of organization, and most major crowd disasters can be prevented by simple crowd management strategies. Such incidents can occur at large gatherings such as sporting, commercial, social, or religious events, though the critical factor is crowd density rather than crowd size. It is estimated that some 66,000 people were injured in crowd collapse and crush incidents between 1992 and 2002, though crowd scientists believe this to be a gross underestimate.
Wel ziek ja, en maar doorduwen...quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:09 schreef BillyBroekhoest het volgende:
100?? Verschrikkelijk![]()
Het blijft sowieso een bizar fenomeen, dat je door een massale, "fluide" mensenmassa letterlijk wordt doodgedrukt.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Crowd_collapses_and_crushes
Vreselijk inderdaad, je bent ook echt machteloosquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:02 schreef maily het volgende:
Doet me denken aan Love Parade en Heizel![]()
Afschuwelijk
Mensen zitten letterlijk vast als bakstenen in een muur, wat bizar. De straat loopt naar beneden toe, dus mensen vielen op elkaar onderaan. Wat een nachtmerrie om daaronder dan langzaam te stikken.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wel ziek ja, en maar doorduwen...
Bij festivals al een hekel aan om door te lopen als dat niet kan zonder anderen aan te raken.
Holy shitquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mensen zitten letterlijk vast als bakstenen in een muur, wat bizar. De straat loopt naar beneden toe, dus mensen vielen op elkaar onderaan. Wat een nachtmerrie om daaronder dan langzaam te stikken.
[ twitter ]
Tsja. Lastig wel denk ik. Het was niet 1 groot georganiseerd feest maar gewoon alle clubs en bars samen die feesten geven. Ik was daar ooit voor corona ook met halloween en toen was het gewoon gezellig druk. Maar door corona lockdowns kwam nu iedereen tegelijk weer feesten zo lijkt het.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:27 schreef BillyBroekhoest het volgende:
[ twitter ]
En niemand lijkt echt iets in de gaten te hebben aan de randen van de massa. Zo bizar.
Deze tweet is verwijderd maar volgens mij zag ik het filmpje net voorbij komen op twitter. Die hele muur van mensen en die hulpverleners die het los proberen te wreken. Gewoon letterlijk muurvast. Je ziet zelfs al iemand er tussen hangen die overleden is of iig buiten bewustzijn. Heel surrealistisch.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mensen zitten letterlijk vast als bakstenen in een muur, wat bizar. De straat loopt naar beneden toe, dus mensen vielen op elkaar onderaan. Wat een nachtmerrie om daaronder dan langzaam te stikken.
[ twitter ]
Lopen ze dan met hun mondkapjesquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:49 schreef Starhopper het volgende:
Overal zijn ze aan het reanimeren.![]()
![]()
[ twitter ]
Een paar weken terug op Belgische tv documentaire gezien over het Heizeldrama. Verschrikkelijke beelden.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:02 schreef maily het volgende:
Doet me denken aan Love Parade en Heizel![]()
Afschuwelijk
Ja dat was dat filmpje idd.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:58 schreef ZarB het volgende:
[..]
Deze tweet is verwijderd maar volgens mij zag ik het filmpje net voorbij komen op twitter. Die hele muur van mensen en die hulpverleners die het los proberen te wreken. Gewoon letterlijk muurvast. Je ziet zelfs al iemand er tussen hangen die overleden is of iig buiten bewustzijn. Heel surrealistisch.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:59 schreef Aurelius het volgende:
[ twitter ]
Rijtje lijken onder een blauw zeil.
Als er iets is wat koreanen altijd doen.... je kan honderden filmpjes verwachten komende dagen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:21 schreef Mortaxx het volgende:
En ondertussen allemaal blijven filmen
quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 18:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Meer dan 100 doden nu volgens Koreaanse media.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is pas echt crisis als het bier op is.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:24 schreef tesssssssss het volgende:
SchokkendWhat the fuck, echt vreselijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Arme mensen![]()
Juist daarom mondkapjes lijkt mequote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:46 schreef ZarB het volgende:
Djiez dat filmpje van die vent. Soms sta je in een kroeg zo, 2 minuten opweg naar de bar ofzo. Wat een angst als je geen idee hebt hoe lang dat duurt.
Maar jongens, die mondkapjes. Het zou sowieso druk zijn. Why.
Vroeger ook wel eens zo gestaan met Koninginnedag in Amsterdam, doen ze tegenwoordig iets beter met crowd control.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:46 schreef ZarB het volgende:
Djiez dat filmpje van die vent. Soms sta je in een kroeg zo, 2 minuten opweg naar de bar ofzo. Wat een angst als je geen idee hebt hoe lang dat duurt.
Maar jongens, die mondkapjes. Het zou sowieso druk zijn. Why.
Dus dit. Is gewoon normaal in korea. Livestreamen en filmpjes maken en via social media kanalen sturen is gewoon typisch wat Koreanen doen. Nog erger dan hier in Nederland. Daar maakt het gewoon deel uit van de cultuur.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als er iets is wat koreanen altijd doen.... je kan honderden filmpjes verwachten komende dagen.
Ik snap niet dat je op een bepaald filmpje ziet dat die hulpdiensten die mensen uit die menigte trekken omdat ze niet meer verder kunnen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:50 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Dus dit. Is gewoon normaal in korea. Livestreamen en filmpjes maken en via social media kanalen sturen is gewoon typisch wat Koreanen doen. Nog erger dan hier in Nederland. Daar maakt het gewoon deel uit van de cultuur.
Itaewon is eigenlijk de plek van Seoul waar iedereen uitgaat, daar is het altijd wel super druk. Het is daarom de vraag wat er mis is gegaan en bij wie de schuld ligt, want dit had allemaal voorkomen kunnen worden. Ben benieuwd wat voor maatregelen de politie daar al hadden genomen (tot zover die zijn genomen uberhaupt..) en hoe dit allemaal is gebeurd.
Er liggen mensen op de grond en van achter (links) is de massa nog in beweging richting die liggende mensen. Dus die mensen zitten hartstikke vastquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je op een bepaald filmpje ziet dat die hulpdiensten die mensen uit die menigte trekken omdat ze niet meer verder kunnen.
Ik snap niet waarom ze niet meer verder kunnen
Hier https://twitter.com/_lancemartin/status/1586432594995863552
quote:De Nederlandse studente Maike Ruijs (22) woont tijdelijk in Seoul, op een paar minuten lopen van het uitgaansdistrict waar het misging. Gisteravond en vanavond was ze in de bewuste wijk om Halloween te vieren.
"Dat is hier in Zuid-Korea een heel groot ding, iedereen gaat verkleed en ieder jaar is het druk. Sommige mensen kwamen daarom al niet meer naar deze plek, maar na corona gaan mensen nu toch uit omdat het weer kan."
Ruijs merkte dat het zaterdagavond uitzonderlijk druk was. "Ik liep door de buitenstraatjes maar ook daar kwam ik haast vast te zitten, ik werd bijna tegen een kebabgrill aangeduwd. Er waren verkeersregelaars die mensen tegenhielden bij rood licht, maar iedereen die achterop kwam had dat niet door. Mensen waren aan het duwen. Ik kreeg soms geen adem en kreeg een stomp in mijn maag."
Daarop besloot Ruijs naar huis te gaan. Niet lang daarna kreeg ze op haar telefoon berichten dat het mis ging in Itaewon. "Eerst ging nog het gerucht dat er drugs in het spel waren, of dat er een gaslek was, en dat mensen daardoor onwel waren geworden. Maar iedereen die vanavond daar geweest is, wist meteen dat mensen waren verdrukt."
Meeste waarvan ik zag dat ze daar waren zijn wel ongedeerd gebleven. Aantal niks van gehoord maar weet ook niet zeker of ze daar waren. Wellicht zijn ze gewoon aan het slapen. Seoul is ook erg groot natuurlijk, er zijn tientallen uitgaansgebieden.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:27 schreef maily het volgende:
[..]
Heb je al contact gehad met je vrienden?
Hoop dat ze ok zijn manquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Meeste waarvan ik zag dat ze daar waren zijn wel ongedeerd gebleven. Aantal niks van gehoord maar weet ook niet zeker of ze daar waren. Wellicht zijn ze gewoon aan het slapen. Seoul is ook erg groot natuurlijk, er zijn tientallen uitgaansgebieden.
Holy fucking shitquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
NSFL
https://www. youtube.com/shorts/149PGk9YeHY
Doe er expres spaties tussen zodat je er niet op kan klikken. Dit is vanuit die 'berg' aan mensen. je ziet mensen bewusteloos (of erger?) er tussen hangen.
Wtfquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
NSFL
Doe er expres spaties tussen zodat je er niet op kan klikken. Dit is vanuit die 'berg' aan mensen. je ziet mensen bewusteloos (of erger?) er tussen hangen.
de teringquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
NSFL
Jezus.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Walgelijk. En maar je best doen om westers over te komen, blijft een aziatisch ontwikkelingsland zo zie je maar onder dit soort omstandigheden.quote:
Toen zondagavond Stromae bij Lowlands was afgelopen voelde me ik ook al een klein beetje een sardientje in een bak. Het was niet eng,maar wel zo druk. Er hoeft dan maar even paniek in een menigte te ontstaan en je hebt een probleem. Blijft een raar fenomeen,verschrikkelijk bericht dit. Zoveel mensen moeten ongelofelijk bang zijn geweestquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Vroeger ook wel eens zo gestaan met Koninginnedag in Amsterdam, doen ze tegenwoordig iets beter met crowd control.
Dit slaat nergens opquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:25 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Walgelijk. En maar je best doen om westers over te komen, blijft een aziatisch ontwikkelingsland zo zie je maar onder dit soort omstandigheden.
He ja, zoiets zal hier in het 'machtige' westen nooit gebeurenquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:25 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Walgelijk. En maar je best doen om westers over te komen, blijft een aziatisch ontwikkelingsland zo zie je maar onder dit soort omstandigheden.
Ja je kan het niet onderschatten, het zijn niet alleen fragiele meiden die in de problemen komen. Heel veel druk met geen ontsnappen als je op de verkeerde plek bent.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:31 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Toen zondagavond Stromae bij Lowlands was afgelopen voelde me ik ook al een klein beetje een sardientje in een bak. Het was niet eng,maar wel zo druk. Er hoeft dan maar even paniek in een menigte te ontstaan en je hebt een probleem. Blijft een raar fenomeen,verschrikkelijk bericht dit. Zoveel mensen moeten ongelofelijk bang zijn geweest
Dat zijn jouw woorden, maar goed als je het niet kan begrijpen of nog nooit naar zuid-korea bent geweest kan je gewoon je mening voor je houden.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:39 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
He ja, zoiets zal hier in het 'machtige' westen nooit gebeuren
quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
NSFLOnzin om een niet klikbare linkje te posten. Zet het dan onder een spoiler.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doe er expres spaties tussen zodat je er niet op kan klikken. Dit is vanuit die 'berg' aan mensen. je ziet mensen bewusteloos (of erger?) er tussen hangen.
Wat is de toegevoegde waarde van jouw mening in dit topic als maar ้้n iemand begrijpt wat er zou moeten worden bedoeld en dat ben je notabene zelf?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:40 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden, maar goed als je het niet kan begrijpen of nog nooit naar zuid-korea bent geweest kan je gewoon je mening voor je houden.
Simpel figuur...quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:25 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Reguliersdwarsstraatquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 20:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Vroeger ook wel eens zo gestaan met Koninginnedag in Amsterdam, doen ze tegenwoordig iets beter met crowd control.
Daar moest ik ook aan denken. Was idd ergens daar op koninginnedag dat het echt benauwd kreeg door de druk van mensen om me heen. Dat het opeens van gezellig druk en mensen die nog lachen gaat naar 'shit ik moet hier nu echt uit'.quote:Op zondag 30 oktober 2022 00:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Reguliersdwarsstraat![]()
Was altijd wel erg gezellig maar begrijpelijk dat ze dat wel even geminderd hebben, werd wel erg gortig met praktisch overal grote evenementen.
Leidse ook. Die publiekstrekkers moesten toen later naar wat buiten het centrum of andere stad inderdaad.quote:Op zondag 30 oktober 2022 00:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Reguliersdwarsstraat![]()
Was altijd wel erg gezellig maar begrijpelijk dat ze dat wel even geminderd hebben, werd wel erg gortig met praktisch overal grote evenementen.
Het is een combinatie van dingen. Mensen zijn gemotiveerd ergens heen te gaan waar het 'hot' is, waar de vibe het beste is. Hier scheen het dat er bovenop de normale drukte ergens bekende artiesten ofzo optraden waar veel mensen heen wilden. Het zijn jonge mensen die de risico's wat minder inzien nog of minder risico avers zijn. In het begin lijkt het alsof de mensenmassa gewoon gemoedelijk doorstroomt en opeens loopt het flink vast en is het klemmen geblazen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 01:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Treurig voorbeeld van het gegeven dat de mens een kuddedier is. De individu mag dan intelligent zijn, de massa is altijd dom.
pas op straks heb je @opgebaarde op je hals die je uitmaakt voor een racistquote:Op zondag 30 oktober 2022 01:23 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Die chinezen eten zelfs vleermuizen en honden, daar in Azi๋ geven ze niets om levens of het nu mensen of dieren zijn.
Ah, maar jouw posts voegen wel waarde? Jij vergelijkt Love Parade met de toestanden in Itaewonquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde van jouw mening in dit topic als maar ้้n iemand begrijpt wat er zou moeten worden bedoeld en dat ben je notabene zelf?
Ik heb zo erg hard moeten huilen net toen ik het filmpje zag.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
NSFL
Hoe rijm je dat met de berichten over verdrietige mensen op straat en de nationale rouw? En degene die het bericht post lijkt me ook iemand uit Azi๋.quote:Op zondag 30 oktober 2022 01:23 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Die chinezen eten zelfs vleermuizen en honden, daar in Azi๋ geven ze niets om levens of het nu mensen of dieren zijn.
Gewoon negeren.quote:Op zondag 30 oktober 2022 06:51 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Hoe rijm je dat met de berichten over verdrietige mensen op straat en de nationale rouw? En degene die het bericht post lijkt me ook iemand uit Azi๋.
Ik maakte eigenlijk geen vergelijking met de love parade. Lees het nog een keer.quote:Op zondag 30 oktober 2022 02:09 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Ah, maar jouw posts voegen wel waarde? Jij vergelijkt Love Parade met de toestanden in Itaewon, dan moet je wel heel achterlijk zijn. Totaal verschillend van elkaar. Verdiep je eens in Itaewon en kom dan terug.
Even hier op in hakend. Het principe is dat de druk vanuit achter naar voren ontstaat. In dit soort gevallen, bijvoorbeeld ook recentelijk bij Astroworld van Travis Scott, heb je doorgaans een trechter situatie. Ofwel richting een podium zoals bij Travis Scott, ofwel middels een vernauwing waar veel mensen doorheen gaan.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Van een oude reddit comment (veel interessante info over hoe dit gebeurd, en wat er gebeurd)
https://www.reddit.com/r/(...)vfb/comment/cw5vxtm/
people can be crushed standing up because they breathe out and simply cannot overcome the pressure of all of the people around them to breathe back in. That happens at densities of about 12+ p/sqm. 'Crowd pressure' has been known to collapse walls, bend steel guard rails, and of course kill a shitload of people.
Wat gebeurde er daar dan? Ook een vernauwing met veel te veel mensen die naar voren wilden?quote:Op zondag 30 oktober 2022 07:38 schreef asco het volgende:
De beelden in de comments van de berichten zijn vaak nog heftiger. Zonde van zoveel jonge levens.![]()
In het verleden ook wel vaker in de verdrukking gestaan. Voor de kenners, de Platielstraat in Maastricht met carnaval.
Ja, ook een uitgaansstraat die steeds wat smaller wordt. Is een zijstraat van het Vrijthof en met carnaval natuurlijk veel te veel mensen die daar door willen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 07:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Wat gebeurde er daar dan? Ook een vernauwing met veel te veel mensen die naar voren wilden?
Lijkt me vreselijk om mee te maken. Ben je tijdig weggegaan?quote:Op zondag 30 oktober 2022 08:11 schreef asco het volgende:
[..]
Ja, ook een uitgaansstraat die steeds wat smaller wordt. Is een zijstraat van het Vrijthof en met carnaval natuurlijk veel te veel mensen die daar door willen.
Ben zelf nu in NL maar omdat mn vriendin en haar familie koreaans zijn gaan we vaak die kant op. Intussen wel dat soort domme opmerkingen gewend. Zijn dezelfde mensen die Nihao tegen m'n vriendin op straat zeggen omdat ze denken dat elke aziaat een Chinees is. Alsof ik een willekeurige Duitser ga groeten in het russisch ofzo.quote:Op zondag 30 oktober 2022 06:51 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Hoe rijm je dat met de berichten over verdrietige mensen op straat en de nationale rouw? En degene die het bericht post lijkt me ook iemand uit Azi๋.
Ik heb zoiets (wist niet dat daar een naam voor was) meegemaakt.quote:Op zondag 30 oktober 2022 07:27 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Even hier op in hakend. Het principe is dat de druk vanuit achter naar voren ontstaat. In dit soort gevallen, bijvoorbeeld ook recentelijk bij Astroworld van Travis Scott, heb je doorgaans een trechter situatie. Ofwel richting een podium zoals bij Travis Scott, ofwel middels een vernauwing waar veel mensen doorheen gaan.
Ratio dicteert dat je simpelweg achteraan sluit als je een menigte voor je ziet. De inschatting hoe druk het voorin is is niet te maken van achteruit. Vervolgens sluiten er mensen achter jou waardoor je debet bent aan het opvoeren van de druk zonder dat je er erg in hebt.
Een bijzonder principe is bijvoorbeeld crowd wave surge. Een golfbeweging waar mensen in sommige gevallen opgetild worden door de mensen om hun heen en niks anders kunnen dan meebewegen:
Mensen sterven overigens doorgaans niet door vertrapping maar door verstikking. Het uitademen lukt wel maar inademen door de druk niet meer.
Bizar en angstaanjagendquote:Op zondag 30 oktober 2022 09:56 schreef StateOfMind het volgende:
https://twitter.com/asian(...)vermistena2456887%2F
Muurvast 😱
Echt, hoe is het mogelijk.quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:56 schreef StateOfMind het volgende:
Muurvast 😱
Ah, dat laatste heb ik ook meegemaakt op een festival.quote:Op zondag 30 oktober 2022 07:27 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Even hier op in hakend. Het principe is dat de druk vanuit achter naar voren ontstaat. In dit soort gevallen, bijvoorbeeld ook recentelijk bij Astroworld van Travis Scott, heb je doorgaans een trechter situatie. Ofwel richting een podium zoals bij Travis Scott, ofwel middels een vernauwing waar veel mensen doorheen gaan.
Ratio dicteert dat je simpelweg achteraan sluit als je een menigte voor je ziet. De inschatting hoe druk het voorin is is niet te maken van achteruit. Vervolgens sluiten er mensen achter jou waardoor je debet bent aan het opvoeren van de druk zonder dat je er erg in hebt.
Een bijzonder principe is bijvoorbeeld crowd wave surge. Een golfbeweging waar mensen in sommige gevallen opgetild worden door de mensen om hun heen en niks anders kunnen dan meebewegen:
Dat is natuurkundig gezien niet moeilijk te verklaren.quote:
Jaa, ik snap het wel maar meer van: Ineens sta je vast. Heel langzaam en geleidelijk ontstaat zoiets. Als je er vanaf het begin van boven op staat te kijken, zie je het voor je ogen gebeuren.quote:Op zondag 30 oktober 2022 10:17 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dat is natuurkundig gezien niet moeilijk te verklaren.
Gooi een handje zand in een trechter en je zult zien dat dit vastloopt in de trechtermond.
Gooi datzelfde handje zand rustig en met beleid in de trechter en het zal rustig doorlopen
Hier ook eens zwevend tussen de massa gehangen met koninginnedag (toen nog) in Amsterdam. Vond ik toen vooral grappig (jong he), nu denk ik echt brrrrrr. En met deze gebeurtenis helemaal. Vreselijk.quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb zoiets (wist niet dat daar een naam voor was) meegemaakt.
Ging van voor naar achter en van links naar rechts.
Stond op een gegeven moment schuin en met een voet van de grond.
Voelde mij toen heel erg ongemakkelijk.
Sindsdien mijd ik grote mensenmassa's.
Grote mensenmassa’s vermijd ik sowieso, omdat ik er psychotisch van wordt. En als ik die beelden zo zie, waarschijnlijk ook claustrofobisch.quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb zoiets (wist niet dat daar een naam voor was) meegemaakt.
Ging van voor naar achter en van links naar rechts.
Stond op een gegeven moment schuin en met een voet van de grond.
Voelde mij toen heel erg ongemakkelijk.
Sindsdien mijd ik grote mensenmassa's.
Psychotisch?quote:Op zondag 30 oktober 2022 11:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Grote mensenmassa’s vermijd ik sowieso, omdat ik er psychotisch van wordt. En als ik die beelden zo zie, waarschijnlijk ook claustrofobisch.
Wat ik sowieso treurig aan dit bericht vind is dat die jongeren waarschijnlijk op een zeer angstige manier zijn gestorven. En familieleden/vrienden dit op internet lezen en niet weten of hun dierbaren nog in leven zijn.
quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:56 schreef StateOfMind het volgende:
Muurvast 😱
Als je daar nooit bent geweest en doet alsof je alles beter weet kun je gewoon liever je mond houden. Je zinnen slaan ook voor geen meter op “goed dat je we dit”. Alcohol liever voortaan thuis laten, want bij jou komt helemaal geen een zinnig woord uit.quote:Op zondag 30 oktober 2022 07:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik maakte eigenlijk geen vergelijking met de love parade. Lees het nog een keer.
Bedankt voor je posts, jij bent een slimme vent en jij weet in tegenstelling tot de rest van fok precies hoe het zit, jij de locatie kent en goed dat je het alleen bij die informatie houdt. Je bent een fijn mens. En wijs. En knap.
Je hebt gelijk. Ik ben daar nooit geweest. Goed dat je we dit, het hoofdonderwerp, besproken hebben. Vanmiddag voetbal kijken?
Ah ok zit het zo. Goed verhaal en een prettig weekend johquote:Op zondag 30 oktober 2022 13:33 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Als je daar nooit bent geweest en doet alsof je alles beter weet kun je gewoon liever je mond houden. Je zinnen slaan ook voor geen meter op “goed dat je we dit”. Alcohol liever voortaan thuis laten, want bij jou komt helemaal geen een zinnig woord uit.
Daar is dus de uitgang van de metro, het feest was niet in dat straatje.quote:Op zondag 30 oktober 2022 05:32 schreef BoonDockSaint het volgende:
Smalle straatjes volproppen met menen wat kan daar nou mis meegaan
Hey simpele gast, zoiets kan overal gebeuren, ik had het bijna in 99 toen Feyenoord kampioen werd. Van achter blijven de mensen aan komen lopen en je kan geen kant op. Ja, soms komt het door onzorgvuldig nadenken van de organisatoren, maar in dit geval kwamen mensen uit de metro in dat straatje terecht, maar het feest was in de 'hoofdstraat', niet in het steegje.quote:Op zondag 30 oktober 2022 13:33 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Als je daar nooit bent geweest en doet alsof je alles beter weet kun je gewoon liever je mond houden. Je zinnen slaan ook voor geen meter op “goed dat je we dit”. Alcohol liever voortaan thuis laten, want bij jou komt helemaal geen een zinnig woord uit.
Hallucinaties. Waarschijnlijk vanwege autisme en een overkill aan prikkels.quote:
Bij het Heizeldrama stierven 39 mensen, waaronder 32 Italianen, maar na de match werd er feest gevierd door Juventus fans en spelers.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 23:25 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Zo, dat is heftig. Goed te vermijden dan iddquote:Op zondag 30 oktober 2022 14:35 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Hallucinaties. Waarschijnlijk vanwege autisme en een overkill aan prikkels.
Koreanen willen altijd en overal zich westers gedragen. Verdiep je eens in de cultuur, maar jouw verstand komt niet verder dan in Rotterdam. Ga lekker naar soju bar eerst om je te verdiepen, denk dat je witte de with niet eens overleeft ( @Wereldgozer @fetX )quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:35 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Hey simpele gast, zoiets kan overal gebeuren, ik had het bijna in 99 toen Feyenoord kampioen werd. Van achter blijven de mensen aan komen lopen en je kan geen kant op. Ja, soms komt het door onzorgvuldig nadenken van de organisatoren, maar in dit geval kwamen mensen uit de metro in dat straatje terecht, maar het feest was in de 'hoofdstraat', niet in het steegje.
Ja, het zal misschien vaker gebeuren in bepaalde landen, maar heeft verder niets te maken met 'Westers' proberen te doen. Waar veel mensen tegelijk zijn, kan dit gebeuren.
Dat heeft toch geen ene kut met deze ramp te maken? Doe eens effe niet zo ontzettend raar.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:15 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Koreanen willen altijd en overal zich westers gedragen. Verdiep je eens in de cultuur, maar jouw verstand komt niet verder dan in Rotterdam. Ga lekker naar soju bar eerst om je te verdiepen, denk dat je witte de with niet eens overleeft ( @:wereldgozer @:fetx )
Jammer dat er users zijn die mijn kennis over korea in twijfel trekken. @:afcniels
Jij begint erover en dan nu erover huilen? Doe zelf eens normaal.quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat heeft toch geen ene kut met deze ramp te maken? Doe eens effe niet zo ontzettend raar.
Het Heizeldrama kwam door rellen en paniek, dat is eigenlijk geen goed voorbeeld van een "crush" zoals gisteren. Dit wel:quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:41 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Bij het Heizeldrama stierven 39 mensen, waaronder 32 Italianen, maar na de match werd er feest gevierd door Juventus fans en spelers.
quote:When the gates were opened, thousands of fans entered a narrow tunnel leading from the rear of the terrace into two overcrowded central pens (pens 3 and 4), creating pressure at the front. Hundreds of people were pressed against one another and the fencing by the weight of the crowd behind them. People entering were unaware of the problems at the fence.
Wat heeft dat voor invloed op de oorzaak of verloop van de ramp gehad? Of beter gezegd, waarom vind je zo belangrijk dat we dit weten?quote:Op zondag 30 oktober 2022 15:15 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Koreanen willen altijd en overal zich westers gedragen. Verdiep je eens in de cultuur, maar jouw verstand komt niet verder dan in Rotterdam. Ga lekker naar soju bar eerst om je te verdiepen, denk dat je witte de with niet eens overleeft ( @:wereldgozer @:fetx )
Jammer dat er users zijn die mijn kennis over korea in twijfel trekken. @:afcniels
Wellicht kun je aangeven wat je ermee bedoelt, of welk punt je maakt? Tot nu toe zeg je alleen dat Koreanen zich altijd en overal westers willen gedragen en dat je er geweest bent. Maar je geeft totaal niet aan wat je met die opmerking wilt verduidelijken of verklaren.quote:Op zondag 30 oktober 2022 13:33 schreef KingRoland het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is een gehele stream van begin tot eind van de kerel in blauw/wit.
Nog steeds NSFW, maar laat wel goed zien dat de sfeer snel omslaat. Ene moment is het nog gemoedelijk druk, en dan begint het echt naar te worden. Maar op dat moment kan je geen kant meer op.
Ook bizar dat er een groepje is wat op die rand staan en in principe veilig zijn maar maar moeten toekijken hoe iedereen langzaam bewustzijn verliest.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
quote:Op maandag 31 oktober 2022 13:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik heb een paar stukjes gezien en het is zo duidelijk hoe ongelofelijk samen geperst die massa mensen is en dat je geen kant op kan en amper kan ademhalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is een gehele stream van begin tot eind van de kerel in blauw/wit.
Nog steeds NSFW, maar laat wel goed zien dat de sfeer snel omslaat. Ene moment is het nog gemoedelijk druk, en dan begint het echt naar te worden. Maar op dat moment kan je geen kant meer op.
Ook bizar dat er een groepje is wat op die rand staan en in principe veilig zijn maar maar moeten toekijken hoe iedereen langzaam bewustzijn verliest.
En ook een moment dat je naar die vaste kluwen mensen kijkt en een paar (2-3?) meter verderop kan je vrij lopen. Hoe kan dat toch, hoe werkt zoiets. Dat zag je toen bij de Loveparade ook al."Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Waar bedoel je precies? Aan de voorkant zit iedereen in elkaar vast, dus waar de reddingswerkers staan is het idd vrij. Of bedoel je aan de achterkant? Ik zie zo even niet waar je kan lopenquote:Op maandag 31 oktober 2022 13:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb een paar stukjes gezien en het is zo duidelijk hoe ongelofelijk samen geperst die massa mensen is en dat je geen kant op kan en amper kan ademhalen.
En ook een moment dat je naar die vaste kluwen mensen kijkt en een paar (2-3?) meter verderop kan je vrij lopen. Hoe kan dat toch, hoe werkt zoiets. Dat zag je toen bij de Loveparade ook al.
Er staan reddingswerkers en die kunnen zich vrij bewegen. Is dat een verhoging? Ik bedoel niet dat muurtje aan de zijkant.quote:Op maandag 31 oktober 2022 13:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Waar bedoel je precies? Aan de voorkant zit iedereen in elkaar vast, dus waar de reddingswerkers staan is het idd vrij. Of bedoel je aan de achterkant? Ik zie zo even niet waar je kan lopen
Er zit wel een soort rand/balkon waar mensen op staan. Deze zitten als het ware op een eiland in een zee van mensen.
Denk dat je ff moet zeggen welke tijd ik moet kijken in het filmpje.quote:Op maandag 31 oktober 2022 13:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er staan reddingswerkers en die kunnen zich vrij bewegen. Is dat een verhoging? Ik bedoel niet dat muurtje aan de zijkant.
Ik had het al afgesloten. Maar het is zeker niet in het begin van het filmpje, rond 45 minuten eerder. En ja, de mensen zaten toen al een geruime tijd dicht op elkaar.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Denk dat je ff moet zeggen welke tijd ik moet kijken in het filmpje.
Op minuut 47:30 zie je wel dat ze eindelijk bezig zijn met de achterkant van de groep. Dat is ook de manier om het los te krijgen. Maar toen zaten mensen al wel 20 minuten in de knel.
Denk dat het als volgt ging: er zaten op een gegeven moment enorm veel mensen in dat steegje (volgens koreaanse bronnen wel 2100(!) mensen. Dat moet iets van 10 tot 12 mensen per vierkante meter zijn. Maar het stroomde wel door. Totdat iemand viel of struikelde, of misschien zelfs wel omdat er voor die persoon even niemand was om tegen aan te leunen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had het al afgesloten. Maar het is zeker niet in het begin van het filmpje, rond 45 minuten eerder. En ja, de mensen zaten toen al een geruime tijd dicht op elkaar.
Ja dat is de steeg. Wat het nog net iets erger maakt ook is dat de steeg breder is aan de bovenkant, en smaller aan de onderkant.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:52 schreef Isabeau het volgende:
Is dit het steegje waar je het over hebt met de stijle helling?
[ afbeelding ]
Ik krijg de rillingen van je beschrijving dat die massa mensen omver ging en zo met al hun gewicht op de mensen aan de voet van die helling drukten.
Dat stukje zie je inderdaad ook goed op die live stream van die Koreaan met de blauw/witte trui.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja dat is de steeg. Wat het nog net iets erger maakt ook is dat de steeg breder is aan de bovenkant, en smaller aan de onderkant.
Mensen bleven vast zitten rond dat punt waar je bakstenen ziet op dat gebouw rechts, achter de rode schutting.
quote:Eerder vandaag zei de hoogste politiechef van Zuid-Korea Yoon Hee Keun een "zware verantwoordelijkheid" te voelen voor het niet voorkomen van de ramp. Volgens hem zijn vroege noodoproepen niet goed afgehandeld door de politie. "De politie zal haar best doen om te voorkomen dat een tragedie als deze opnieuw gebeurt", sprak Yoon.
Vooral jonge vrouwen
Yoon zei dat uit een eerste onderzoek is gebleken dat de politie veel telefoontjes had binnengekregen van burgers die de autoriteiten op de hoogte brachten van het potenti๋le gevaar van een menigte die zich in Itaewon verzamelde. Agenten die deze oproepen hadden ontvangen, reageerden niet op een bevredigende manier.
Bij de ramp zijn minstens 156 mensen omgekomen. 151 mensen raakten gewond, van wie er 29 in kritieke toestand verkeren. De meeste dodelijke slachtoffers zijn jonge vrouwen. Het gaat volgens cijfers die vandaag zijn vrijgegeven om 101 vrouwen van rond de twintig jaar.
Hmm en mensen om je heen KO-en (met elleboog)?quote:Op vrijdag 4 november 2022 00:25 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)elf_during_stampede/
How to protect yourself during stampede
Een stampede en een crush is niet hetzelfde, deze comment legt het verschil goed uit:quote:Op vrijdag 4 november 2022 00:25 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)elf_during_stampede/
How to protect yourself during stampede
quote:This is a very informative video. But the term stampede is inaccurate. Stampede normally refers to animals (I know humans are animals too, but let's not) and implies casualties being stepped on as a group of people moves through recklessly.
Crowd crush indicates a group of people behaving similarly to liquid, due to the high density of people (to the point they can't even turn on the spot). And the crush happens when there is a choke point either due to environmental factors like a sharp turn, obstacles or to humans falling down and creating a blockage as people pile on top of each other. The casualties are from asphyxiation and they suffocate even standing up, not moving as the back of the group of people continues to apply forward pressure without knowing about the choke point, without knowing that people are already dying from it.
The key takeaway here is to put your hands up and make space for yourself to breathe. So long as you breathe, you live. And remember to go with the flow, because if you don't, you risk falling down. If you ever fall, get into a rigid fetal position as shown in the video.
https://www.theguardian.c(...)grows-in-south-koreaquote:Itaewon crowd crush: thousands join vigil as anger grows in South Korea
Thousands of people gathered near Seoul’s city hall on Saturday to commemorate the 156 people killed in a Halloween crowd crush in Itaewon last weekend.
Christian and Buddhist leaders spoke on stage, demanding President Yoon Suk-yeol step down and asking how the country could mourn without knowing the truth behind the deaths.
People of all ages, including foreign nationals, were present holding signs that read “The people are dying, do you call this a country?” and “Your resignation is our grief”.
A separate candlelight vigil was organised nearby by progressive youth groups, where they chanted: “This could have been prevented, the state was not there. They could have been saved, Yoon Suk-yeol take responsibility.”
The victims, mostly young people, were among an estimated 100,000 people who flocked to the popular Itaewon nightlife district to celebrate the first post-pandemic Halloween.
South Korean law enforcement officials have conceded that there was insufficient safety planning, and opposition politicians have accused the government of not taking responsibility for the disaster.
Reflecting that anger, a woman identified by local media as the mother of one of the victims was seen ripping apart floral wreaths left by the president and Seoul’s mayor at a memorial on Friday.
“What’s the point of [these flowers] when they couldn’t protect [our children]? Think about it,” she was seen saying in footage broadcast by local TV stations. “What’s the point of standing next to these [wreaths] when you let our babies die?”
Uniformed police officers were seen escorting the woman away from the memorial, located outside Seoul city hall.
On Friday, Yoon expressed his “deep sadness and sorry heart”, stopping short of a direct apology that many of his critics are demanding. “I know that our government and I … have a huge responsibility to ensure that such a tragedy never happens again,” he said.
Yoon, of the conservative People Power party, has been battling record low approval ratings since taking office in May, and his political opponents are now taking aim at his government over the Halloween crush.
A civic group linked to the main opposition party was due to hold candlelight vigils across the country on Saturday evening, including in Seoul, Busan, Gwangju and Jeju.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |