abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206465131
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 11:26 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Hangt er vanaf of je je volledige warmtevraag wilt elektrificeren. Blijkens de recente beslissing van de minister om de warmtenetten in publieke handen te brengen met het oog op stevige uitbreiding lijkt dat er niet persé op. Maar goed, voor een deel wel natuurlijk en inderdaad - dan moet er meer koper de grond in.
Huh, de minster wil juist de warmtenetten deels naar de overheid halen.

Warmtenetten zijn nu juist allemaal commercieel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lospedrosa op 27-10-2022 12:21:50 ]
Vakman pur sang
pi_206465242
Heeft Putler toch zijn doel bereikt.

Russen in het oosten en bij Kherson krijgen nu een beetje lucht.

Een aanval vanaf Belarus zal weer suicidaal zijn voor Rusland.

twitter
pi_206465407
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:20 schreef polderturk het volgende:
Heeft Putler toch zijn doel bereikt.

Russen in het oosten en bij Kherson krijgen nu een beetje lucht.

Een aanval vanaf Belarus zal weer suicidaal zijn voor Rusland.

[ twitter ]
Ik zie hier https://militaryland.net/maps/deployment-map/ niet echt vermindering bij Kherson, noch bij Bakhmut. Ik denk dat Oekraïne die legereenheden niet bij Kherson vandaan haalt.
pi_206465448
quote:
Hongerige Oekraïners dolblij met gratis Brabantse friet

Normaal gesproken werken frietbakkers Franky en Coen in een snackbar in Waspik. Maar nu staan ze met hun rijdende frietkar in Oekraïne. Daar bakken ze de hele dag gratis friet voor alle mensen die er wonen. Zo ook in de verwoeste stad Boetsja.
https://nos.nl/video/2449(...)atis-brabantse-friet

O+ O+

https://www.gelderlander.(...)blijdschap~a5c4297a/

quote:
Franky en Coen bakken friet tussen verwoeste flats in Oekraïne: 'Sommigen huilen van blijdschap'

Tussen de puinhopen die het leger van Poetin in Oekraïne aanricht proberen de Brabantse frietbakkers Franky en Coen voor een lichtpuntje te zorgen. ,,Sommigen huilen van blijdschap als ze een gratis bakje friet krijgen.''

Grote drukte voor de snackkar van Franky van Hintum en Coen van Oosten. ,,Wat ik voor me zie? Ik denk een rij van 150 mensen ofzo'', zegt Van Hintum, het telefoneren en frietbakken combinerend. ,,Maandag hebben we rond de veertienhonderd porties gebakken, en als het zo doorgaat halen we dat vandaag ook wel."

Maandag stond de snackkar in Borodjanka, een door het Russische leger kapotgeschoten stadje ten noordwesten van Kiev. De foto's die Van Hintum en Van Oosten er maakten, doen onwerkelijk aan. Op een grote parkeerplaats staat de kraam met LEKKERS UIT HOLLAND. Het kost weinig moeite om de frietlucht erbij te bedenken. Maar op de achtergrond: totaal verwoeste flats, de niet te missen getuigen van die vreselijke oorlog.

Twee uur voordat de snackkar in Borodjanka openging, kwamen er al mensen langs die vroegen of er eten gemist kon worden. ,,Die hadden echt honger. Af en toe neemt iemand een extra portie friet mee voor de volgende dag. Mensen zijn sowieso ontzettend dankbaar. Sommigen huilen van blijdschap als ze een gratis bakje friet krijgen.''

Armste bewoners
Een dag later is Hostomel aan de beurt, de plek waar de Russen meteen na het begin van hun invasie een strategisch belangrijk vliegveld innamen, dat ze later weer kwijtraakten aan de rechtmatige eigenaar: Oekraïne. Op woensdag staat Irpin, ook al zo'n zwaar getroffen plaats, op het programma.

Van Hintum: ,,We werken op elke plek samen met de plaatselijke overheid of het leger. Zij zorgen ervoor dat onze komst wordt aangekondigd bij de armste bewoners. Mensen die gewoon weinig te besteden hebben, vluchtelingen."

Waar andere hulporganisaties warme jassen, medicijnen of geld naar Oekraïne sturen, bakken de Brabanders Van Hintum (uit Helmond) en Van Oosten (Waspik) dus friet, en de bijbehorende snacks. Kort nadat Rusland het buurland binnenviel, trokken de twee al meerdere malen naar de Pools-Oekraïense grens, waar hun vette hap gretig aftrek vond bij Oekraïners die halsoverkop hun land uitvluchtten.

Vader vermist
Nu zijn ze de grens overgetrokken, om hen die achterbleven een culinair hart onder de riem te steken. ,,We zijn deze week ook bij een weeshuis geweest. De kinderen mochten om de beurt de friet omscheppen, en daarna saus in hun bakje pompen. Dan zie je zo'n kind toch even stralen in deze moeilijke tijd. Daar kan niks tegenop."

De twee frietbakkers, in eigen land beiden eigenaar van een snackbar, waren afgelopen week onder meer in vluchtelingencentra, op legerlocaties en bij het vreemdelingenlegioen. ,,Je hoort heftige verhalen. Er was een jochie van een jaar of 9, zijn vader was al een paar weken vermist. 'Als jullie naar het oosten gaan, willen jullie dan kijken of je hem ziet?' vroeg hij. Dan breekt je hart.''

Ondanks alle ellende is één ding onveranderd, merkt Van Hintum: ,,De Oekraïners zijn er nog altijd keihard van overtuigd dat ze de oorlog gaan winnen, en dat Poetin een agressor is die zich illegaal op hun grond bevindt. Ik heb nog niemand gesproken die ook maar enigszins pro-Russisch denkt.''

Donaties drogen op
Van Hintum en Van Oosten hebben een eigen vriesopslag in het West-Oekraïense Lviv, die wordt bijgevuld vanuit Polen. Maar de voorraad daar is helaas niet oneindig, en de donaties waarmee de twee hun dankbare vrijwilligerswerk financieren drogen langzaam op. ,,In het begin kregen we best veel sponsoring'', zegt Van Hintum. ,,Alle snacks werden gesponsord, en een eerste grote beginhoeveelheid friet ook. Maar nu kunnen we echt wel weer nieuwe bijdragen gebruiken, anders wordt het moeilijk om door te gaan."

En doorgaan, dat willen de twee dus wel. Er zijn nog zoveel magen te vullen, straks als de winter invalt. ,,Friet is iets universeels, dat lust iedereen wel'', merkt Van Hintum. ,,Aan de Hollandse snacks moeten de Oekraïners wel even wennen. De meesten kiezen een kipcorn, die ziet er smakelijker uit dan bijvoorbeeld de frikandel. Maar als je ze die laat proeven, zijn de meesten verkocht.''

[ Bericht 39% gewijzigd door Dutch_view op 27-10-2022 12:49:32 ]
pi_206465451
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:38 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ik zie hier https://militaryland.net/maps/deployment-map/ niet echt vermindering bij Kherson, noch bij Bakhmut. Ik denk dat Oekraïne die legereenheden niet bij Kherson vandaan haalt.
Mooi.
pi_206465462
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206465544
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:44 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Dan voel je je wel hard en droog anaal genaaid ja.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 27 oktober 2022 @ 12:57:51 #159
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206465583
Volgens de Volkskrant geeft Putin vanavond een belangrijke toespraak.

Wellicht spuit 11 :@
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206465655
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:57 schreef ondeugend het volgende:
Volgens de Volkskrant geeft Putin vanavond een belangrijke toespraak.

Wellicht spuit 11 :@
Bron?
pi_206465702
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:06 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Bron?
De Volkskrant, dat staat er toch? In het live-blog.
Poetin geeft vanavond een belangrijke toespraak over buitenlandpolitiek en zal vragen beantwoorden. Waarnemers vrezen escalade van de oorlog.
Over domme vragen gesproken! :X
pi_206465719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:10 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Poetin geeft vanavond een belangrijke toespraak over buitenlandpolitiek en zal vragen beantwoorden. Waarnemers vrezen escalade van de oorlog.
Een totalen-krieg speech is sowieso onvermijdelijk. De vraag is alleen wanneer.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 13:18:10 #165
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_206465778
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:44 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
The mobilisation is not ment to be partial, it is ment to be continued.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 oktober 2022 @ 13:23:52 #166
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206465815
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Huh, de minster wil juist de warmtenetten deels naar de overheid halen.

Warmtenetten zijn nu juist allemaal commercieel.
Dat zeg ik toch?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 27 oktober 2022 @ 13:26:48 #168
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_206465857
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is patat. :{w
Je typt 'friet' verkeerd.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_206465861
Friet oorlog ;(
pi_206465868
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:01 schreef Ulx het volgende:

[..]
Patat
De frietboer komt uit Brabant. Die verkoopt geen patat.
pi_206465877
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_206465881
Frietnazi's plegen genocide op onschuldige patateters.
pi_206465897
Mijn gehaktstaaf is groter.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_206465921
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:10 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
escalade O+
...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')