abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206487558
Hebben jullie Akca nog meegenomen? Het lijken me bekwame en hardwerkende ondernemers maar de LTV is erg hoog en die 3e hypotheek voegt niet heel veel toe aan de zekerheden. Getuigt wel weer van commitment dat ze het woonhuis onderzetten. Het bedrijf bestaat al 20 jaar dus dat zegt wel iets m.i.

Jammer dat die huurcontracten niet worden toegelicht qua looptijd etc. Voor de mannen een begrijpelijke stap om in deze fase het pand te willen kopen.
Pecunia non olet
pi_206487571
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Waar denk je dan aan qua kosten? Het is maar een klein pand. Met een jaarwinst van 125K vermoed ik dat ze er niet heel zenuwachtig van zullen worden en bovendien is het een investering die waarde toevoegt aan het pand?
Pand van 1901 heeft geen spouwmuren dus er zal voor het hele pand voorzetwanden moeten worden geplaatst, het dak geisoleerd, waarschijnlijk geheel verniieuwen, verdiepingsvloer. Ik hoop voor ze dat de vloer al van beton is, maar betwijfel het. Het is nu een tochtgat wat flink veel energie verbruiken zal. Bij de huidige prijzen is het moeilijk in te schatten maar je bent niet klaar met de maandje klussen.

Ik denk dat de verkoper van het pand een hele goede slag heeft geslagen.
pi_206487669
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 14:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Pand van 1901 heeft geen spouwmuren dus er zal voor het hele pand voorzetwanden moeten worden geplaatst, het dak geisoleerd, waarschijnlijk geheel verniieuwen, verdiepingsvloer. Ik hoop voor ze dat de vloer al van beton is, maar betwijfel het. Het is nu een tochtgat wat flink veel energie verbruiken zal. Bij de huidige prijzen is het moeilijk in te schatten maar je bent niet klaar met de maandje klussen.

Ik denk dat de verkoper van het pand een hele goede slag heeft geslagen.
quote:
Voor winkelpanden geldt de verplichting van een energielabel C in 2023 niet. Deze verplichting gaat alleen voor kantoorpanden gelden. De hoogte van het energielabel voor een winkel heeft daarmee geen consequenties. Wel kunt u bij banken als Rabobank en ING Bank korting krijgen op uw financiering bij een gunstig energielabel (vanaf c of hoger). Dit geldt wel voor winkelpanden.
pi_206487766
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 14:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

google is prachtig maar achterhaalt.
pi_206488419
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 14:39 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
google is prachtig maar achterhaalt.
Heb je een bron? Ik zie overal ook op sites van de rijksoverheid en kvk dat het gaat om kantoren per 2023.
pi_206497019
Op een van mijn accounts bij FNC is oktober de eerste maand dat ik geen betalingen meer heb ontvangen. De laatste ijsjes zijn kennelijk uit de vriezer gekomen. Op dit account is het denk ik reeel dat ik de verdere vorderingen afschrijf alles wat er nu nog binnen komt is meegenomen. Zal binnen kort is een update vragen bij FNC.over deze laatste gelden die nog bij de deurwaarder in de boeken staan. Op dit account had ik 171 projecten bij FNC.
Bruto rendement 10.56%
Behaald rendement 7.84%
Afgeboekt van de hoofdsom 3.5%
pi_206497444
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 11:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Op een van mijn accounts bij FNC is oktober de eerste maand dat ik geen betalingen meer heb ontvangen. De laatste ijsjes zijn kennelijk uit de vriezer gekomen. Op dit account is het denk ik reeel dat ik de verdere vorderingen afschrijf alles wat er nu nog binnen komt is meegenomen. Zal binnen kort is een update vragen bij FNC.over deze laatste gelden die nog bij de deurwaarder in de boeken staan. Op dit account had ik 171 projecten bij FNC.
Bruto rendement 10.56%
Behaald rendement 7.84%
Afgeboekt van de hoofdsom 3.5%
Netjes! Heb al bijna 10% afgeboekt bij FNC.

Bij mij nog 12,5% van de hoofdsom open. Deze maand klein feestje gevierd: Totale aflossing plus rente is nu groter dan mijn totale inleg. Vanaf nu is alles wat binnen krijg pure winst.
pi_206498767
Met 90% financiering bij SiG wordt schijf 3 nog wat aantrekkelijker gemaakt.
pi_206505777
Ik had nog een incentive liggen van Kampina Staete. Een project uit 2021 voor het verbeteren en vergroten van een recreatiepark met natuurhuisjes.
https://www.collincrowdfund.nl/kampina-staete-onroerend-goed-b-v/

Afgelopen weekend daarom een heerlijk weekendje doorgebracht in een van de nieuwe huisjes op het park. Eerlijk is eerlijk het is hier erg mooi geworden. Hier zit duidelijk een ondernemer met passie voor het neerzetten van een mooi park en goed lopend bedrijf.

Erg blij dat ik zo een investering met eigen ogen kon aanschouwen. Dit is nou het directe contact waarom je als investeerder mee doet met crowdfunding.

Na het weekend nog even een broodje gehaald bij meester bakker Robért. En wij kwamen daar bij toeval ook het oude kantoor van Collin Crowdfund tegen. Helaas niemand gesproken, want het was zondag.
pi_206505841
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 23:23 schreef dyna18 het volgende:
Ik had nog een incentive liggen van Kampina Staete. Een project uit 2021 voor het verbeteren en vergroten van een recreatiepark met natuurhuisjes.
https://www.collincrowdfund.nl/kampina-staete-onroerend-goed-b-v/

Afgelopen weekend daarom een heerlijk weekendje doorgebracht in een van de nieuwe huisjes op het park. Eerlijk is eerlijk het is hier erg mooi geworden. Hier zit duidelijk een ondernemer met passie voor het neerzetten van een mooi park en goed lopend bedrijf.

Erg blij dat ik zo een investering met eigen ogen kon aanschouwen. Dit is nou het directe contact waarom je als investeerder mee doet met crowdfunding.

Na het weekend nog even een broodje gehaald bij meester bakker Robért. En wij kwamen daar bij toeval ook het oude kantoor van Collin Crowdfund tegen. Helaas niemand gesproken, want het was zondag.
Ik had die incentive ook en ben daar in juni geweest. Inderdaad een heel mooi ruim opgezet park. Vriendelijke mensen en een aanrader om eens naar toe te gaan. Het was een ruime investering maar die komt wel terug daar zit ik niet over in.

[ Bericht 3% gewijzigd door Collin63 op 30-10-2022 23:39:42 ]
pi_206507551
Hotel bij NLi in no time vol. Ik had wat twijfels maar anderen kennelijk niet. Waar o a SiG trager volloopt gaat het bij NLi juist sneller, men investeert liever in bedrijven dan in woningen. Rente is ook aanzienlijk hoger
pi_206507690
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 10:30 schreef Slingervinger het volgende:
Hotel bij NLi in no time vol. Ik had wat twijfels maar anderen kennelijk niet. Waar o a SiG trager volloopt gaat het bij NLi juist sneller, men investeert liever in bedrijven dan in woningen. Rente is ook aanzienlijk hoger
Niet zo vreemd met de nieuwe regelgeving en belastingen in combinatie met alle onzekerheden die onze overheid creëert voor geldnemers & investeerders in woningen. Projectjes zoals van SiG proberen ze ook met wortel en tak uit te roeien.

Ik blijf de SiG projecten overigens een mooi product (rente/risico) vinden echter beginnen de verhoudingen wel steeds meer te kantelen.
pi_206510315
Werkkapitaal F-Group (26314)

Jop en Björn zijn de trotse eigenaren van Foumt Group B.V., een real-time data gedreven onderneming in consumentenproducten. Ze zijn actief op het verkoopplatform Bol.com en leveren aan de gehele Benelux. Hun ambitie is om bij de top 10 best verkopende verkooppartners van Bol.com te behoren. Foumt Group B.V. is klaar voor de volgende fase: het uitbreiden van het assortiment in de breedte, door unieke producten in verschillende categorieën toe te voegen. Zo kan het bedrijf blijven groeien en kunnen ze een compleet assortiment opbouwen. Helpt u mee bij het realiseren van onze missie?

De belangrijkste kenmerken van het project zijn:
Kredietbedrag: ¤ 235.000
Rente: 9,5%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden:
- Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé
- Depotregeling
Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op woensdag 2 november om 14.00 uur. Via deze link kunt u het project als eerste inzien.
https://www.geldvoorelkaa(...)=26314&code=HO26314i

Als dank voor uw investering, ontvangt u één van onze producten, bij een investering vanaf:
¤ 2.500,- ontvangt u een gratis poffertjespan.

https://www.bol.com/nl/nl/v/foumt-group-b-v/1514447/

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 31-10-2022 15:25:54 ]
pi_206510686
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Werkkapitaal F-Group (26314)

Jop en Björn zijn de trotse eigenaren van Foumt Group B.V., een real-time data gedreven onderneming in consumentenproducten. Ze zijn actief op het verkoopplatform Bol.com en leveren aan de gehele Benelux. Hun ambitie is om bij de top 10 best verkopende verkooppartners van Bol.com te behoren. Foumt Group B.V. is klaar voor de volgende fase: het uitbreiden van het assortiment in de breedte, door unieke producten in verschillende categorieën toe te voegen. Zo kan het bedrijf blijven groeien en kunnen ze een compleet assortiment opbouwen. Helpt u mee bij het realiseren van onze missie?

De belangrijkste kenmerken van het project zijn:
Kredietbedrag: ¤ 235.000
Rente: 9,5%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden:
- Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé
- Depotregeling
Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op woensdag 2 november om 14.00 uur. Via deze link kunt u het project als eerste inzien.
https://www.geldvoorelkaa(...)=26314&code=HO26314i

Als dank voor uw investering, ontvangt u één van onze producten, bij een investering vanaf:
¤ 2.500,- ontvangt u een gratis poffertjespan.

https://www.bol.com/nl/nl/v/foumt-group-b-v/1514447/
Als ik me goed herinner heeft deze club al eens eerder een CF lening aangevraagd. Ik heb toen niet geïnvesteerd, weet ook niet meer welk platform. Misschien kan iemand anders hier opheldering over geven.
pi_206511406
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als ik me goed herinner heeft deze club al eens eerder een CF lening aangevraagd. Ik heb toen niet geïnvesteerd, weet ook niet meer welk platform. Misschien kan iemand anders hier opheldering over geven.
Wel al vaker poffertjespan verkopers langs zien komen. Deze herken ik niet.
pi_206511423
Nieuw voorstel JLM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206511442
JLM

Ik heb voor gestemd. (Trouwens de vorige keer ook al). Nu zie ik helemaal geen reden meer om tegen te stemmen.
pi_206511610
Nieuwe collin met Link. Eerdere project van deze club is netjes afgelost.
https://www.collincrowdfu(...)54add3e1dc7c8e4bc7c1
pi_206511656
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuw voorstel JLM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wederom tegen gestemd
pi_206511676
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe collin met Link. Eerdere project van deze club is netjes afgelost.
https://www.collincrowdfu(...)54add3e1dc7c8e4bc7c1
Had liever gezien dat ze een ton meer hadden geleend waarbij de Rabo wordt afgelost. Nu een combinatie van 1e/2e hypotheek+RC bij Rabo, is me net te veel een bancair risico voor mij.
pi_206511684
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:35 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
Wederom tegen gestemd
Met welke reden? Teruglopende huizenprijs. Ik had trouwens een hogere waarde verwacht. Het is uiteraard maar de WOZ
pi_206511798
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:11 schreef Hanzul2 het volgende:
JLM

Ik heb voor gestemd. (Trouwens de vorige keer ook al). Nu zie ik helemaal geen reden meer om tegen te stemmen.
Had tegen gestemd, nu zit er een nette uitleg bij. Ik denk dat de schrik er nu wel in zit (ze willen toch wel graag hun huis houden). Ik ga dus dit keer voor stemmen.
pi_206511852
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Met welke reden? Teruglopende huizenprijs. Ik had trouwens een hogere waarde verwacht. Het is uiteraard maar de WOZ
Ik heb weinig vertrouwen meer in de onderneming en de ondernemer op zich, onder andere door de beroerde communicatie. Deze stemronde geeft mij ook niet een beeld hoe de onderneming weer succesvol zou moeten worden, er is niks veranderd ten opzichte van de vorige stemronde. Behalve een extra anderhalf procent tijdens de opgeschorte periode. Daarnaast is het voor mij een principe kwestie en daar verandert dit verhaal van de borgsteller voor mij weinig aan. Plus de teruglopende huizenprijs.
pi_206512083
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 09:11 schreef Horsemen het volgende:
We merken bij de meeste platforms wel dat de projecten minder snel volkomen maar bij SiG is het vollopen wel met piepende banden tot stilstand gekomen.
Ossendrecht en Geleen zijn vandaag door de hulptroepen volgegooid. Maar de nu nog openstaande projecten lijkt dat een beetje teveel van het goede. Zowel gve als SIG hebben erg veel last dat er veel minder wordt geïnvesteerd. Collin loopt nog aardig door, maar moeten ook goed kijken naar de rentes die worden aangeboden bij de projecten.
pi_206512259
https://www.brabantscentr(...)gens-hoge-energierek

Jammer dat zo’n goed zaakje moet stoppen vanwege hoge energiekosten.
Heb deze van CCF toentertijd niet meegenomen al had ik dat toen wel overwogen.
Er zullen er de komende tijd wel meer volgen vrees ik.
pi_206512543
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:58 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
Ik heb weinig vertrouwen meer in de onderneming en de ondernemer op zich, onder andere door de beroerde communicatie. Deze stemronde geeft mij ook niet een beeld hoe de onderneming weer succesvol zou moeten worden, er is niks veranderd ten opzichte van de vorige stemronde. Behalve een extra anderhalf procent tijdens de opgeschorte periode. Daarnaast is het voor mij een principe kwestie en daar verandert dit verhaal van de borgsteller voor mij weinig aan. Plus de teruglopende huizenprijs.
Exact idem. Ze praten over additioneel inkomen maar er wordt niet verteld wat en hoe en met cijfers onderbouwd.
Dat is toch het allerminste wat verwacht zou mogen worden om de smeekbede kracht bij te zetten.

Eigenlijk geven ze eerder een argument om de verkoop wel door te zetten aangezien het blijkbaar een leuke woning is. En met een teruglopende woningmarkt is het logischer om nu te verkopen dan pas over een paar maanden.

Ik lees zelfs een dreigement: ze zullen meewerken aan een onderhandse verkoop als wij nu coulant zijn. Met andere woorden: doen wij dat niet dan doen zij ook niet meer mee en komt het pand op de veiling waardoor er niets/weinig overblijft voor de 2e hypotheek. Ik zag dat eerder in het dossier Procede Holding.
Pecunia non olet
pi_206512742
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Had liever gezien dat ze een ton meer hadden geleend waarbij de Rabo wordt afgelost. Nu een combinatie van 1e/2e hypotheek+RC bij Rabo, is me net te veel een bancair risico voor mij.
Ik geef het nog meer een keer aan: de rabobank maakt als het mis gaat gewoon aanspraak op de complete hypothecaire dekking, dus naast de opentaande woningschuld moet je daar ook gewoon de stand van de RC bij optellen (uitgaande van standaard rabo overeenkomsten). Het was voor de zekerhied dus beter gewoon 100k extra te lenen en die bank buiten de hypothecaire zekerheid te houden, maar daar werkt de bank denk ik niet zomeer aan mee.
pi_206512853
Recent kwam hier de vraag hier langs of zakelijk ipv prive beleggen/investeren wel of niet interessant was, op zich niet zo eenvoudig aan te geven en erg afhankelijk van de persoonlijk situatie zoals ook wel wer aangegeven. Vandaag kwam ik een artikel tegen met extra uitleg en de afwegingen waar je mee te maken hebt. Ik heb het zelf nog niet gelezen dus kan ook niet oordelen of het objectief of onafhankelijk genoeg is.
pi_206512976
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:27 schreef tnhb het volgende:
Recent kwam hier de vraag hier langs of zakelijk ipv prive beleggen/investeren wel of niet interessant was, op zich niet zo eenvoudig aan te geven en erg afhankelijk van de persoonlijk situatie zoals ook wel wer aangegeven. Vandaag kwam ik een artikel tegen met extra uitleg en de afwegingen waar je mee te maken hebt. Ik heb het zelf nog niet gelezen dus kan ook niet oordelen of het objectief of onafhankelijk genoeg is.
Het snijdt m.i. wel hout; ik kwam zelf ook al tot de conclusie (een jaar geleden) dat het vooral bij netto rendementen (na kosten en voor tax) tot circa 4,5% interessant is om in de B.V. te beleggen. Inmiddels is bekend dat het tarief in box 3 omhoog gaat, maar het tarief in de VPB ook. Dus die conclusie van toen is denk ik nog ongeveer valide.
In het artikel wordt 4,8% genoemd als break-even punt dus zie dat als een bevesting voor mijn eigen berekeningen van toen.

Nog even een opmerking: ik ga er van uit dat als vermogensbeheer de enige activiteit in een B.V. is dat dan het verplichte DGA salaris niet van toepassing is. Ook al is crowdfunding best wel arbeidsintensief, maar dat ziet de inspecteur toch niet vanaf zijn bureautje. :)
Pecunia non olet
pi_206514768
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Exact idem. Ze praten over additioneel inkomen maar er wordt niet verteld wat en hoe en met cijfers onderbouwd.
Dat is toch het allerminste wat verwacht zou mogen worden om de smeekbede kracht bij te zetten.
Ik heb nog even gevraagd hoe het additionele inkomen gerealiseerd gaat worden.

En wat er met de lopende uitgave is gebeurd, wil wel even weten of de donald duck etc wel is opgezegd
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_206514833
Neig nu wel naar een positieve stem trouwens.

Verwacht niet dat de huizenprijzen zo hard zakken nog (ja ze zakken nog wel), daarnaast is er 13k afgelost op de eerste hypotheek de afgelopen 15 maanden + nog eens 3,5k op deze lening.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_206514958
quote:
99s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:43 schreef CaLeX het volgende:
Neig nu wel naar een positieve stem trouwens.

Verwacht niet dat de huizenprijzen zo hard zakken nog (ja ze zakken nog wel), daarnaast is er 13k afgelost op de eerste hypotheek de afgelopen 15 maanden + nog eens 3,5k op deze lening.
Ik ben wat somberder over de woningmarkt. Gezien de enorm gestegen rentelasten, inflatie, naderende recessie waardoor banen op de tocht komen (zie o.a. Philips, 4K banen weg), dus veel onzekerheid, dat is geen klimaat om een huis te gaan kopen, en de prijzen waren toch al absurd hoog gestegen. In 2008 was ook woningschaarste maar dat is geen garantie dat prijzen hoog blijven, dat zag je toen wel in de jaren erna....
Pecunia non olet
pi_206517897
quote:

[..]
Wederom tegen gestemd
Heb ook tegen gestemd.

De opschorting komt erop neer dat ze een nieuwe leenperiode toevoegen die 9 maanden duurt, van augustus 2026 tot april 2027, tegen dezelfde 7,5% rente waarop investeerders in de zomer van 2021 hebben ingetekend.

Sindsdien is de euro AAA yield curve met méér dan 250bps gestegen! En daar mag je nog een spread bij optellen vanwege de recessie, de verslechterende huizenmarkt, het gebleken gebrek aan ondernemerskwaliteiten en het gebleken gebrek aan communicatie van de leningnemer. 2,5% extra rente is het allerminste dat erbij mag en 3-4% lijkt mij fair. Je kunt discussie voeren over welke renteverhoging in welke periode juist is, maar het staat buiten kijf dat ze met slechts 1,5% extra in 9 maanden van dit jaar, om vervolgens vrolijk terug te keren naar 7,5%, nog steeds een cadeautje zou zijn voor een ondernemer die geen cadeaus verdient.
pi_206518210
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:36 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Heb ook tegen gestemd.

De opschorting komt erop neer dat ze een nieuwe leenperiode toevoegen die 9 maanden duurt, van augustus 2026 tot april 2027, tegen dezelfde 7,5% rente waarop investeerders in de zomer van 2021 hebben ingetekend.

Sindsdien is de euro AAA yield curve met méér dan 250bps gestegen! En daar mag je nog een spread bij optellen vanwege de recessie, de verslechterende huizenmarkt, het gebleken gebrek aan ondernemerskwaliteiten en het gebleken gebrek aan communicatie van de leningnemer. 2,5% extra rente is het allerminste dat erbij mag en 3-4% lijkt mij fair. Je kunt discussie voeren over welke renteverhoging in welke periode juist is, maar het staat buiten kijf dat ze met slechts 1,5% extra in 9 maanden van dit jaar, om vervolgens vrolijk terug te keren naar 7,5%, nog steeds een cadeautje zou zijn voor een ondernemer die geen cadeaus verdient.
idem "tegen" voor deze wannebee ondernemers.
pi_206518328
Hierop voortbordurend: de wijzigingsvoorstellen van Collin die ik heb meegemaakt, waren in het algemeen voordelig voor leningnemers en nadelig voor investeerders, op basis van objectieve maatstaven zoals verslechtering van LTV of verlaging van reële rente. Misschien komt dat doordat Collin de persoonlijke relatie met ondernemers heeft, voor wie het elke keer van levensbelang is, terwijl investeerders nummers zijn, zonder veel persoonlijk contact, voor wie het hoogstens om een paar honderd/duizend euro gaat en die nog steeds inwisselbaar zijn zolang alle pitches vollopen.

Hoe zou een bank reageren als je er nu binnenloopt en vraagt of je je hypotheek mag verlengen met 9 maanden in 2027 tegen de rente die in de zomer van 2021 gold? En dat nadat je een paar maanden niet hebt betaald en niet hebt gereageerd? Die vragen zich af in welke wereld je leeft en zullen er nog hard om lachen op de kerstborrel. En Collin legt het doodleuk als voorstel voor aan zijn investeerders, praktisch als een done deal ("Concreet zijn we met de klant ... overeengekomen.").

Ik heb Bas er in mijn reactie om gevraagd, maar ik denk dat Collin iets in zijn proces moet inbouwen dat de belangen van investeerders beter waarborgt. Bijvoorbeeld een persoon aanwijzen die objectief checkt of investeerders er op zijn minst qua zekerheden en netto reëel rendement niet op achteruit gaan. En daarbovenop de belangen van investeerders behartigt. Zeker met het oog op een komende recessie waarin dit nog veel vaker gaat voorkomen.

Misschien helpt het als we gezamenlijk optrekken om dit voor elkaar te krijgen.
pi_206518489
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:11 schreef Atlas_ het volgende:
Hierop voortbordurend: de wijzigingsvoorstellen van Collin die ik heb meegemaakt, waren in het algemeen voordelig voor leningnemers en nadelig voor investeerders, op basis van objectieve maatstaven zoals verslechtering van LTV of verlaging van reële rente. Misschien komt dat doordat Collin de persoonlijke relatie met ondernemers heeft, voor wie het elke keer van levensbelang is, terwijl investeerders nummers zijn, zonder veel persoonlijk contact, voor wie het hoogstens om een paar honderd/duizend euro gaat en die nog steeds inwisselbaar zijn zolang alle pitches vollopen.

Hoe zou een bank reageren als je er nu binnenloopt en vraagt of je je hypotheek mag verlengen met 9 maanden in 2027 tegen de rente die in de zomer van 2021 gold? En dat nadat je een paar maanden niet hebt betaald en niet hebt gereageerd? Die vragen zich af in welke wereld je leeft en zullen er nog hard om lachen op de kerstborrel. En Collin legt het doodleuk als voorstel voor aan zijn investeerders, praktisch als een done deal ("Concreet zijn we met de klant ... overeengekomen.").

Ik heb Bas er in mijn reactie om gevraagd, maar ik denk dat Collin iets in zijn proces moet inbouwen dat de belangen van investeerders beter waarborgt. Bijvoorbeeld een persoon aanwijzen die objectief checkt of investeerders er op zijn minst qua zekerheden en netto reëel rendement niet op achteruit gaan. En daarbovenop de belangen van investeerders behartigt. Zeker met het oog op een komende recessie waarin dit nog veel vaker gaat voorkomen.

Collin heeft belang bij dat de lening blijft lopen, ze kunnen in het onderhavige geval 9 maanden meer kosten in rekening brengen. Allemaal op risico van de investeerders. Ze lachen de ballen uit de broek.
pi_206518504
quote:

[..]
Wederom tegen gestemd
Ook wederom tegen gestemd.
pi_206519412
quote:

Je weet ook niet altijd, wat er op de achtergrond speelt. Zo kunnen er omstandigheden zijn die uitwinning tricky maken. Met name bij een 2e hypotheek. Wij maken hier vaak wat al te makkelijk een rekensommetje en concluderen dan dat een project al dan niet safe is door de zekerheden.

Maar stel dat de overwaarde al enigszins krap is, en de persoon nog heel veel andere schulden heeft die ons niet bekend zijn (Collin misschien wel).
Zo'n persoon weet dan dat hij uiteindelijk toch wel in de schuldsanering komt. Hoogte van de restschuld na verkoop is dan nog nauwelijks relevant. Waarom dan nog meewerken aan minnelijke/onderhandse verkoop. Zijn enige strohalm is het voorkomen van uitwinning. Lukt dat niet, zou hij kunnen zeggen, 'zoek het allemaal maar uit'.
Die medewerking hebben we wel nodig. Anders trekt de 1e hypotheekhouder uiteindelijk het initiatief naar zich toe en die zal in voorkomende gevallen wel voldoende hebben aan de veilingopbrengst.

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waar dit speelt en van 1 geval weet ik het zeker (Procede).

Daarop voortbordurend kan ik me ook voorstellen dat Collin dit weet en daarom liever het dossier ziet doorlopen in de hoop dat ooit de zon weer gaat schijnen voor de ondernemer. Ook de resultatenstatistiek is hiermee gebaat :)

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 01-11-2022 12:36:45 ]
Pecunia non olet
pi_206519888
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 12:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je weet ook niet altijd, wat er op de achtergrond speelt. Zo kunnen er omstandigheden zijn die uitwinning tricky maken. Met name bij een 2e hypotheek. Wij maken hier vaak wat al te makkelijk een rekensommetje en concluderen dan dat een project al dan niet safe is door de zekerheden.
Als er dergelijke overwegingen achter zitten, dan verwacht ik van Collin dat zij dat opnemen in hun toelichting op het stemvoorstel. Dan kan ik begrijpen dat het geen cadeautje is, maar in het eigen belang van investeerders. Zonder die toelichting kan ik niet anders dan 'cadeautje'/verslechtering constateren.

Wat ook meespeelt, is dat ik op basis van het verleden geen hoge pet op heb van de risk/return-scherpte van Collin. Toegegeven, dat kun je in je voordeel gebruiken bij het investeren, maar bij lopende leningen verwacht ik niet benadeeld te worden tijdens de rit
pi_206520646
CCF/IJntec staat open. Leuk projectje met 1e hypotheek, serieuze eigen inbreng en een courante bedrijfsunit.

Marcellis doe ik niets mee. Misschien een goed project maar landbouw is niet echt mijn ding om in te investeren en met de bank aan boord ook al geen pré.
Pecunia non olet
pi_206520880
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:36 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Heb ook tegen gestemd.

Wat verwacht je dan en wat gebeurd er als er een nee komt en er moet incasso ingezet worden, met het gevolg verkoop.

Als ze komt tegen de krip gooien heb je dadelijk niks. Ik vind dat je als investeerder ook een zorgplicht hebt. Zeker als de rente betaald word en zekerheden door toedoen van de projecteigenaar niet minder worden. Ben ook wel benieuwd hoe een rechter hierna zou kijken als je niet mee wil werken aan oplossing.
pi_206521132
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:34 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Wat verwacht je dan en wat gebeurd er als er een nee komt en er moet incasso ingezet worden, met het gevolg verkoop.

Als ze komt tegen de krip gooien heb je dadelijk niks.
Dat zou inderdaad het voornaamste argument kunnen zijn om voor ja te kiezen en dan maar hopen dat hun financiën zich herstellen en/of de waarde van de woning niet omlaag kukelt.

Anderszins denk ik, wat hebben al die stemrondes dan nog voor zin als in de meeste gevallen er Donbass uitslagen uitrollen, en in dat ene geval dat er een meerderheid tegen is, net zolang gedraaid en zielig gedaan wordt tot ze toch weer hun zin krijgen. Ik vind medelijden moet je verdienen en dat doen ze niet. Ze missen de kwaliteiten, hebben ons geld er doorheen gedraaid en begonnen pas te piepen toen het spannend werd. En die 1,5%, een paar euro's praat je over, dat weegt niet op tegen het risico om ze maar door te laten aanmodderen, daar heeft Atlas volkomen gelijk in.
Pecunia non olet
pi_206521592
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:34 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Als ze komt tegen de krip gooien heb je dadelijk niks. Ik vind dat je als investeerder ook een zorgplicht hebt. Zeker als de rente betaald word en zekerheden door toedoen van de projecteigenaar niet minder worden. Ben ook wel benieuwd hoe een rechter hierna zou kijken als je niet mee wil werken aan oplossing.
Ik verwacht (helaas) een 'ja' deze keer.

Een tweede 'nee' zou terecht zijn op basis van het inhoudelijke voorstel. Twee keer 'nee' is onwenselijk vanwege alle vertraging. Daarnaast kan het de ondernemer de indruk geven dat investeerders totaal niet mee willen werken. Maar dat is niet waar. Natuurlijk werk ik graag mee aan een oplossing en met mij ongetwijfeld de meeste investeerders. Deze situatie is m.i. heel eenvoudig, want ik zie voldoende zekerheid in het onderpand. Gewoon de ondernemer een aflossingspauze geven en de lening verlengen, met ten minste aanpassing op basis van de gewijzigde marktrentes en wat mij betreft ook een opslag als vergoeding voor het gestegen risico.

Het is Collin die hier tegenwerkt met alle scheve voorstellen.
pi_206522160
quote:

Mee eens en goede actie richting Collin.
pi_206522783
Ik heb weer voor gestemd om eerder genoemde redenen. Huis verkopen is een zwaar middel waardoor de leningnemer (en gezin) mogelijk in grote problemen komt en het zijn vooral de belastingdienst en notaris die er beter van worden. Het is ook niet alsof ons geld volgende week al op de rekening staat, de afhandeling gaat dan vele maanden duren, grote kans op langer dan de 9 maand uitstel van aflossing.

Dit soort gedoe is de reden dat ik (in principe) eerst kijk naar of ik vertrouwen heb in het project en de ondernemer en pas daarna hoe de zekerheden zijn. Niet dat ik hier nog veel vertrouwen in heb, ik weet niet meer waarom ik deze toen meegenomen had.

Gaan we ook weer een fok statistiek bijhouden?
pi_206523593
In het voorjaar is door ccf een voorstel gedaan over een project in problemen. Dit voorstel is met een grote meerderheid aangenomen. De ondernemer heeft dit voorstel nooit uitgevoerd omdat er nog een aanvullende deal met een derde partij overeengekomen moest worden. Nu is er een faillissement en is er weinig meer te verwachten.
SPOILER
Mijn enige project bij Collin zonder hypothecaire dekking en mijn eerste default daar
pi_206524721
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 17:49 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik heb weer voor gestemd om eerder genoemde redenen. Huis verkopen is een zwaar middel waardoor de leningnemer (en gezin) mogelijk in grote problemen komt en het zijn vooral de belastingdienst en notaris die er beter van worden. Het is ook niet alsof ons geld volgende week al op de rekening staat, de afhandeling gaat dan vele maanden duren, grote kans op langer dan de 9 maand uitstel van aflossing.

Dit soort gedoe is de reden dat ik (in principe) eerst kijk naar of ik vertrouwen heb in het project en de ondernemer en pas daarna hoe de zekerheden zijn. Niet dat ik hier nog veel vertrouwen in heb, ik weet niet meer waarom ik deze toen meegenomen had.

Gaan we ook weer een fok statistiek bijhouden?
Als daar behoefte aan is kan ik dat eenvoudig doen want ik heb de investeringen nog van de vorige keer. Dus het verzoek of iedereen in een pm of dm zijn of haar stem wil doorgeven.

En als je de vorige keer niet meegedaan hebt met de stemming en nu wel mee wilt doen, dan ook de hoogte van je investering doorgeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Faraday01 op 01-11-2022 20:28:49 ]
pi_206525257
quote:

[..]
Wederom tegen gestemd
Vooropgesteld dat ik niet in het project zit maar ik denk dat wat nu op tafel ligt het maximaal haalbare is voor alle betrokkenen. Heb ik vertrouwen in de ondernemers, nee en de mea culpa komt niet oprecht over. Aan de andere is Collin er (uiteindelijk) in geslaagd om met een redelijk voorstel te komen waarbij (als ik het goed begrijp) per direct de achterstand in de rente betaling ingelopen gaat worden, inclusief een 1,5% hogere rente. Kan dit niet beter, natuurlijk maar het moet wel enigszins haalbaar zijn. De nu geboden 9% met een 2e hypotheek is denk ik redelijk.
Gaat de ondernemer het nu redden? Geen idee (grote kans van niet) maar de rente heb je dan maar alvast binnen. Het onderpand zal misschien wel iets in waarde dalen maar als er gedwongen verkocht moet gaan worden gaat het vermoedelijk nog veel harder omlaag.

Al de frustraties begrijp ik als geen ander maar ik zou in dit geval toch voor stemmen
pi_206525366
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 20:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Vooropgesteld dat ik niet in het project zit maar ik denk dat wat nu op tafel ligt het maximaal haalbare is voor alle betrokkenen. Heb ik vertrouwen in de ondernemers, nee en de mea culpa komt niet oprecht over. Aan de andere is Collin er (uiteindelijk) in geslaagd om met een redelijk voorstel te komen waarbij (als ik het goed begrijp) per direct de achterstand in de rente betaling ingelopen gaat worden, inclusief een 1,5% hogere rente. Kan dit niet beter, natuurlijk maar het moet wel enigszins haalbaar zijn. De nu geboden 9% met een 2e hypotheek is denk ik redelijk.
Gaat de ondernemer het nu redden? Geen idee (grote kans van niet) maar de rente heb je dan maar alvast binnen. Het onderpand zal misschien wel iets in waarde dalen maar als er gedwongen verkocht moet gaan worden gaat het vermoedelijk nog veel harder omlaag.

Al de frustraties begrijp ik als geen ander maar ik zou in dit geval toch voor stemmen
Ik ben er nog niet uit met dit voorstel dus dat laat ik in het midden. Waar volgens mij vooral de frustratie bij veel investeerders zit is dat er het gevoel heerst dat Collin eerst aan zichzelf, dan aan de leningnemer en pas veel later aan de investeerders denkt. Er worden regelmatig voorstellen voorgelegd die niet in het belang van de investeerders zijn, waarbij zekerheden uitgehold worden en hogere risico's en veranderende marktomstandigheden niet of nauwelijks meegewogen worden. Dat moet Collin zich echt aan gaan trekken, want als er regelmatig voorstellen weggestemd gaan worden komen ze als platform ook in een lastige situatie. En dan kan het bovendien ten koste gaan van leningnemers die in een lastige situatie zitten en wel van goede wil zijn. En dat gun ik hardwerkende en welwillende ondernemers helemaal niet.
pi_206530026
Na jaren doe ik ook weer eens mee met wat investeringen via GvE.

Eerste investering gedaan pasgeleden, project loopt:
quote:
U heeft geïnvesteerd in het project xxxx | xxxx.

Voor dit project hebben wij de betaling voor termijn 1 niet ontvangen van de geldnemer. Deze termijn is vanuit het depot aan u uitbetaald.

Over deze betalingsachterstand is de directie van Geldvoorelkaar.nl in gesprek met de ondernemer, xxxx.

De oorzaak van deze achterstand zit in het niet doorgaan van een aantal van de geplande verkooptransacties. Twee grote projecten, met een totale opbrengst van ruim ¤ 1.000.000,- zijn niet doorgegaan. Inmiddels heeft xxxx de verkoopprocedure opnieuw opgestart.

Binnen de projectportefeuille van xxxx staan in de komende maanden meerdere verkoop transacties gepland, waaruit de betalingsverplichtingen kunnen worden voldaan.
Echt hoor :{

Ivm privacy/vertrouwelijke info de namen weggehaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')