Behalve dat je met die peildatumarbitrage van de staatssecretaris op investeringen in het laatste kwartaal zo maar een jaar extra belasting mag betalen, afhankelijk van de exacte uitvoeringquote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:49 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Onzin wat mij betreft. Een investering van 60 mnd gaat 5 peildata mee. Maakt dus niet uit wanneer dit begint.
Voor zakelijke investeerders maakt het ook niets uit.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Behalve dat je met die peildatumarbitrage van de staatssecretaris op investeringen in het laatste kwartaal zo maar een jaar extra belasting mag betalen, afhankelijk van de exacte uitvoering
Bij crowdfundinvesteringen zou dit toch wel meevallen. Deze investeringen kan je niet verkopen of op een gewenst moment ten gelde maken. Dat je niet in nieuwe projecten investeert kunnen ze je moeilijk kwalijk nemen. Dat zijn afwegingen die per nieuw project gemaakt moeten wordenquote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Behalve dat je met die peildatumarbitrage van de staatssecretaris op investeringen in het laatste kwartaal zo maar een jaar extra belasting mag betalen, afhankelijk van de exacte uitvoering
Het gaat me net te ver om voor dit doel een bv op te richtenquote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:59 schreef obligataire het volgende:
[..]
Voor zakelijke investeerders maakt het ook niets uit.
Dat zou ik niet te snel zeggen. Er is ergens een omslagpunt.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 19:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gaat me net te ver om voor dit doel een bv op te richten
Ik heb het artikel uit de staatscourat niet gelezen, maar bij gve is het steeds een andere bv/juridische entiteit die de lening aangaat, mogelijk dat daar de escape zit.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 07:29 schreef djtiesto8 het volgende:
De leningen aan AP*OC Avi*tion zijn samen toch sowieso groter dan 2,5 mln euro geweest?
Vandaag heb ik een terugbetaling gehad van 50% van de leningssom. Als ik onder 'investeringen' in het account kijk dan staat de lening nog op 10%. Dus het geen optie 1 maar ook geen optie 2 geworden... duidelijker wordt het er niet van.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:53 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
MAX heeft de voorkeur van de geldnemer inderdaad niet helemaal gevolgd. Waarom dat niet is gedaan, weten we niet. Maar in principe kwam optie 2 wel grotendeels overeen met het voorstel van de geldnemer.
Voorstel van de geldnemer:
"My preference is to repay half of the investment and extend the remaining loan for 2 months. In these 2 months we can finish the project and return the remaining investment. Of course you’ll receive the interest on the outstanding amount."
Keuze van MAX aan investeerders, waarbij optie 2 grotendeels overeenkomt met het voorstel van de geldnemer:
"Optie 1: Verleng de lening met 2 maanden en los het gehele bedrag tegen het einde af. De rente blijft 10% p.j.
Optie 2: Los 50% af, verleng de lening met 2 maanden, en los het overige bedrag tegen het einde af. De rente wordt 12% p.j. in deze periode."
Doorgaans geldt bij stemmingen dat optie 1 de voorkeursoptie is van de ondernemer en dat MAX waarschuwt tegen optie 2, omdat die veelal inhoudt dat het geleende bedrag gewoon wordt teruggeëist. Bij lening #780270 was dit anders. Daar kwam optie 2 juist grotendeels overeen met het voorstel van de geldnemer. M.i. had MAX deze opties daarom moeten omkeren. Ik denk dat veel investeerders de opties al niet meer lezen. Maar goed, over twee maanden zien we wel weer verder.
Dat komt overeen met het oorspronkelijke voorstel van de geldnemer, dat dus eigenlijk nooit in stemming is gebracht. Enfin, fijn dat in ieder geval een deel van de investering nu is afgelost.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 22:51 schreef eXistence het volgende:
[..]
Vandaag heb ik een terugbetaling gehad van 50% van de leningssom. Als ik onder 'investeringen' in het account kijk dan staat de lening nog op 10%. Dus het geen optie 1 maar ook geen optie 2 geworden... duidelijker wordt het er niet van.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 09:05 schreef Jaco078 het volgende:
Trailer service met 1e hypotheek
linkjeHypotheek op woning van 200.0000, maar als deze verkocht wordt is de zekerheid maar 150.000 waard?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
weet iemand waar dat omslagpunt ligt?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 19:42 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat zou ik niet te snel zeggen. Er is ergens een omslagpunt.
Anticiperend op dalende woningprijzen? Kan me er ergens wel iets bij voorstellen. Op basis van het recente taxatierapport is de overwaarde nu al minder dan twee ton, dus snap wel dat ze zich niet willen vastleggen op het aflossen van twee ton bij verkoop.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 10:17 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Hypotheek op woning van 200.0000, maar als deze verkocht wordt is de zekerheid maar 150.000 waard?
Bijzonder ja. Ik doe niet mee, ltv te hoog voor bedrijfspand naar mijn zin icm maar klein eigen vermogen voor deze omzet.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 10:17 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Hypotheek op woning van 200.0000, maar als deze verkocht wordt is de zekerheid maar 150.000 waard?
Zit wat in, maar dan nog was een aflossing ter hoogte van de overwaarde met een minimum van 150k logischer geweest m.i.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 11:45 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Anticiperend op dalende woningprijzen? Kan me er ergens wel iets bij voorstellen. Op basis van het recente taxatierapport is de overwaarde nu al minder dan twee ton, dus snap wel dat ze zich niet willen vastleggen op het aflossen van twee ton bij verkoop.
Ik heb hem wel voor mijn basisbedrag meegenomen. Huurders die hun pand kopen vind ik doorgaans interessant.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 11:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Bijzonder ja. Ik doe niet mee, ltv te hoog voor bedrijfspand naar mijn zin icm maar klein eigen vermogen voor deze omzet.
Dat was misschien logischer geweest, inderdaad.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 12:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Zit wat in, maar dan nog was een aflossing ter hoogte van de overwaarde met een minimum van 150k logischer geweest m.i.
Of een 3e hypotheek van 150.000 ipv 200.000. Er zijn geen andere mogelijkheden dan verkoop om gelden vanuit de zekerheid te verkrijgen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 12:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Zit wat in, maar dan nog was een aflossing ter hoogte van de overwaarde met een minimum van 150k logischer geweest m.i.
Niet als de waarde van je huis de komende paar jaar gaat dalen. Dan is het rendement op je aflossing negatief.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
De opinievraag is dus: is CF investeren interessant bij 2,26% netto rendement.
Achtergrond: Voor mij speelt mee dat de hypotheekrente nu 4,8% bruto is en daarmee netto na belastingteruggave hoger dan 2,26%. Daardoor kan ik concluderen dat ik zonder risico (aflossen) een netto hoger rendement behaal d.m.v. aflossen i.p.v. CF-investeren.
3 jarig deposito nibc is nu 1,9%. Bijna gelijk aan dit rendement en nog minder risico.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
fiscaal
De laatste tijd probeer ik me een beeld te vormen of CF-investeren nog interessant is, in het licht van de vermogensbelasting in box 3.
Uitgangspunt:
mijn zes grootste platformposities NLI, CCF, GVE, SIG, HCN en MatchingC hebben een gewogen rendement (netto na kosten) van 5,46%
het percentage defaults (totale defaults gedeeld door initieel geinvesteerd) is 1,49%
de belastingdruk (overige bezittingen/beleggingen, ofwel, alles anders dan spaargeld) is 31% van 5,53%, ofwel 1,71%
Netto rendement uit CF is daarmee 5,46% - 1,49% - 1,71% = 2,26%.
Je rendement na kosten snap ik, maar je default percentage is vast niet per jaar. Dus dat kun je niet zomaar van je rendement aftrekken. Ik schat dat je netto rendement ca. een procentje hoger ligt dan waar jij op uit komt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
fiscaal
De laatste tijd probeer ik me een beeld te vormen of CF-investeren nog interessant is, in het licht van de vermogensbelasting in box 3.
Uitgangspunt:
mijn zes grootste platformposities NLI, CCF, GVE, SIG, HCN en MatchingC hebben een gewogen rendement (netto na kosten) van 5,46%
het percentage defaults (totale defaults gedeeld door initieel geinvesteerd) is 1,49%
de belastingdruk (overige bezittingen/beleggingen, ofwel, alles anders dan spaargeld) is 31% van 5,53%, ofwel 1,71%
Met 1.000 projecten is mijn port. redelijk breed gewogen durf ik te stellen en denk ik dat het vrij representatief is voor de groep hier.
Achtergrond: Voor mij speelt mee dat de hypotheekrente nu 4,8% bruto is en daarmee netto na belastingteruggave hoger dan 2,26%. Daardoor kan ik concluderen dat ik zonder risico (aflossen) een netto hoger rendement behaal d.m.v. aflossen i.p.v. CF-investeren.
Die 1,71% zou pas van toepassing zijn als je uitkomt boven de 50k (57k per 2023) aan spaargeld+belegging per persoon. Het gemiddeld rendement zou dus iets hoger dan 2,26% moeten zijn als je de vrijstelling meeneemt (maar mogelijk is dat niet veel, afhankelijk van de verdeling spaargeld/beleggingen).quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
fiscaal
Uitgangspunt:
Met 1.000 projecten is mijn port. redelijk breed gewogen durf ik te stellen en denk ik dat het vrij representatief is voor de groep hier.
ceteris paribus, bij gelijkblijvende omstandigheden. Waarde daling kijk ik even niet naar, defaults binnen cf kunnen ook stijgen. Het gaat hier puur om: elke 100 investeren maakt de waarde na 1 jaar 102,26.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 14:04 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Niet als de waarde van je huis de komende paar jaar gaat dalen. Dan is het rendement op je aflossing negatief.
Scherp.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 14:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Je rendement na kosten snap ik, maar je default percentage is vast niet per jaar. Dus dat kun je niet zomaar van je rendement aftrekken. Ik schat dat je netto rendement ca. een procentje hoger ligt dan waar jij op uit komt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben toch huiverig om geld nu voor 3 jaar vast te zetten. Als de inflatie voorlopig zo hoog blijft en de beleidsrente verder verhoogd wordt gaat de spaarrente ook verder omhoog. En ook dat niveau is forfaitair: stel dat de rente volgend jaar stijgt naar 6% dan stijgt de forfaitaire rente mee en mag je ca 1/3 daarvan aan de fiscus afdragen. Dan ben je niet blij als je in werkelijkheid maar 1,9% ontvangtquote:Op vrijdag 28 oktober 2022 14:13 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
3 jarig deposito nibc is nu 1,9%. Bijna gelijk aan dit rendement en nog minder risico.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
fiscaal
Uitgangspunt:
Waarbij je nog beter naar 5 jarige depositorente kan kijken aangezien de meeste CF projecten 5 jarig zijn. Onder het Nederlandse depositogarantiestelsel kan je dan al 2,45% krijgen en dat zal de komende maanden nog wel flink oplopen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 14:13 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
3 jarig deposito nibc is nu 1,9%. Bijna gelijk aan dit rendement en nog minder risico.
interessanter dan Tilburg die nu net open in gegaan.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 15:30 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project:
Fazantenveld 115 te Cuijk LIVE 30 oktober 14.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Fazantenveld 115 te Cuijk. Je kunt vanaf 30 oktober 2022 om 14.30 uur investeren in dit project. Het object betreft een tussenwoning met 4 slaapkamers, berging en een tuin. De woning is gelegen in de woonwijk Padbroek. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid en zijn goed bereikbaar via het openbaar vervoer, de auto en fiets.
https://investeren.sameningeld.nl/project/cuijk-fazantenveld-115
Collega van Gino die een aantal projecten via CCF heeft gefund.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 15:30 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project:
Fazantenveld 115 te Cuijk LIVE 30 oktober 14.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Fazantenveld 115 te Cuijk. Je kunt vanaf 30 oktober 2022 om 14.30 uur investeren in dit project. Het object betreft een tussenwoning met 4 slaapkamers, berging en een tuin. De woning is gelegen in de woonwijk Padbroek. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid en zijn goed bereikbaar via het openbaar vervoer, de auto en fiets.
https://investeren.sameningeld.nl/project/cuijk-fazantenveld-115
Helemaal mee eens (ik zou het zelf geschreven kunnen hebbenquote:Op vrijdag 28 oktober 2022 15:19 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Waarbij je nog beter naar 5 jarige depositorente kan kijken aangezien de meeste CF projecten 5 jarig zijn. Onder het Nederlandse depositogarantiestelsel kan je dan al 2,45% krijgen en dat zal de komende maanden nog wel flink oplopen.
Overigens ligt mijn netto CF rendement (met ongeveer een derde aan nog lopende projecten t.o.v. Jaco) over de afgelopen 8 jaar dat ik hiermee bezig ben (na aftrek van kosten en defaults) op een ruime 5%. Daarbij heb ik alle projecten die langer dan 90 dagen achterstand hebben volledig afgeboekt.
Ik zie crowdfunding meer als spreiding (en als mix met mijn overige beleggingen) die een vrij stabiele opbrengst geeft. Als ik bijvoorbeeld naar mijn aandelen/ETF kijk dan zie ik een veel grilliger rendement. Gemiddeld netto rendement over de afgelopen 5 jaar van ongeveer 11% per jaar. Dat is dan inclusief de -/- 17,5% over dit lopende jaar.
In mijn ogen blijft spreiding over verschillende categorieën (en dat is uiteraard breder dan CF en aandelen) het belangrijkste. Verder zullen er altijd heel veel persoonlijke omstandigheden zijn tussen ons als CF investeerders omdat iedereen in een andere financiële situatie zit, zoals bij Jaco bijvoorbeeld zijn hypotheek.
https://www.fundainbusine(...)0278-herenstraat-86/quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 20:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Linkje vastgoed
https://www.collincrowdfu(...)9bc063c8892301e4f09a
1e hypotheek tegen 43% ltv
Deze berekening is heel erg persoonsgebonden volgens mij.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:41 schreef Jaco078 het volgende:
fiscaal
Uitgangspunt:
Tattooshop is voor de 5e keer verlengd. Tot nu toe 1x een bericht gehad. Je kan bij gve annuleren door een mailtje te sturen naar de klantenservice (of uiteindelijk niet betalen, maar daar hebben dan alle andere investeerders last van).quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 00:57 schreef Bobby100 het volgende:
inschrijfperiode kinderdagverblijf GVE zonder nader bericht en/of renteverhoging met 14 dagen verlengd. Is toch raar? Wil eigenlijk gewoon de mogelijkheid hebben mijn inschrijving te annuleren. Duurt me allemaal te lang zo.
zie ook niet in waarom het nou opeens wel vol zou lopen. Staat al ruim een week rond de 75%.
piepende remmenquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 09:11 schreef Horsemen het volgende:
We merken bij de meeste platforms wel dat de projecten minder snel volkomen maar bij SiG is het vollopen wel met piepende banden tot stilstand gekomen.
Netjes en correct.quote:Beste investeerder,
Wellicht is het u al opgevallen dat er gisteren geen bedrag op uw rekening is bijgeschreven. U bent van ons gewend, dat dit op de 28e van de maand gebeurt.
Wij kunnen u melden, dat alle gelden keurig bij ons zijn binnengekomen. Echter tijdens de controle bleek een verschil, dat niet tijdig kon worden achterhaald. Hierdoor zijn de betalingen net niet op tijd bij de bank aangeleverd.
U mag de bijschrijving daarom komende maandag op uw rekening verwachten.
Een goed weekend toegewenst.
Team Waardevoorjegeld
Laatste drie projecten zijn ook niet interessant naar mijn mening. Nieuwste uit Cuijk het overwegen waard.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 09:11 schreef Horsemen het volgende:
We merken bij de meeste platforms wel dat de projecten minder snel volkomen maar bij SiG is het vollopen wel met piepende banden tot stilstand gekomen.
Die lusten we welquote:Op vrijdag 28 oktober 2022 20:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Linkje vastgoed
Deze lijkt me wel heel interessant. Wordt echter nog maar weinig ingelegd. Zie ik iets over het hoofd?quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 20:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Linkje vastgoed
Rente 6,5-1,2kosten-1,8box3=3,5 netto.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:16 schreef FrenkDeTank het volgende:
[..]
Deze lijkt me wel heel interessant. Wordt echter nog maar weinig ingelegd. Zie ik iets over het hoofd?
Grootste nadeel is dat er praktisch niets wordt afgelost in de reguliere looptijd. Maar met deze lage LTV komt dat vast wel goed. De rente is niet vet maar met een dergelijk laag risicoprofiel is dat niet raar. Zolang de brillenmarkt niet instort en het pand niet (langdurig) leeg komt te staan zal deze rustig doorhobbelen en die hebben we het liefstquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:16 schreef FrenkDeTank het volgende:
[..]
Deze lijkt me wel heel interessant. Wordt echter nog maar weinig ingelegd. Zie ik iets over het hoofd?
Er wordt een pc servicezaak in gevestigd. En om het pand verplicht op label C te krijgen zijn er nogal wat investeringen nodig vanaf F.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:31 schreef obligataire het volgende:
[..]
Grootste nadeel is dat er praktisch niets wordt afgelost in de reguliere looptijd. Maar met deze lage LTV komt dat vast wel goed. De rente is niet vet maar met een dergelijk laag risicoprofiel is dat niet raar. Zolang de brillenmarkt niet instort en het pand niet (langdurig) leeg komt te staan zal deze rustig doorhobbelen en die hebben we het liefst
Waar denk je dan aan qua kosten? Het is maar een klein pand. Met een jaarwinst van 125K vermoed ik dat ze er niet heel zenuwachtig van zullen worden en bovendien is het een investering die waarde toevoegt aan het pand?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:39 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Er wordt een pc servicezaak in gevestigd. En om het pand verplicht op label C te krijgen zijn er nogal wat investeringen nodig vanaf F.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |