abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206384108
Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Verlopen challenges
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Divers
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters
Nieuw deel, nieuwe kansen!
pi_206384136
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 22:42 schreef Zwabberhark het volgende:

[..]
Loopgroepen zijn feitelijk commerciële bedrijven, verenigingen meestal niet.
Weet ik ;) toch voelt het laagdrempeliger om met een loopgroep te gaan lopen dan bij een atletiekvereniging lid te worden. Ik denk dat ik volgend jaar eens ga rondkijken, nu ruim een jaar bij dezelfde groep gelopen en dan merk je dat het qua trainingen toch ook een beetje een herhaling van zetten wordt.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 12:12:56 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206385302
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:06 schreef valleilijn het volgende:

[..]
Weet ik ;) toch voelt het laagdrempeliger om met een loopgroep te gaan lopen dan bij een atletiekvereniging lid te worden. Ik denk dat ik volgend jaar eens ga rondkijken, nu ruim een jaar bij dezelfde groep gelopen en dan merk je dat het qua trainingen toch ook een beetje een herhaling van zetten wordt.
Ik had hetzelfde en ben nu ook lid van een loopgroep. Deze is echter ook niet heel commercieel, leuke contributie ook.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 16:20:05 #4
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_206388250
Hoi allen, lang geleden :W
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  donderdag 20 oktober 2022 @ 16:27:03 #5
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_206388302
Duit in 't zakje.

Ik loop inmiddels al een paar jaar bij een vereniging. Hartstikke leuke groep met altijd een stuk of 25 lopers. We delen dan op de woensdag de baan met de selectiegroep, dus die vliegen dam voorbij.

Allemaal trainers met licenties en sinds deze week een splinternieuwe baan. De oude was versleten, en het asfalt had 4mm teveel verschil dus was afgekeurd door de atletiekunie. Dure kostenpost maar "we" konden het hebben. Dus nog steeds 13,50 per maand contributie.

Als ik zou willen zou ik 3 dagen achter elkaar mee kunnen trainen, niemand die 't erg vind, maar 1 x per week interval is genoeg.

Ik vrijwillig zo nu en dan om m'n steentje bij te dragen, dat vind ik wel belangrijk.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_206391953
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: maakt het uit of je bij een loopgroep (in mijn geval in het bos) of bij een club op een atletiekbaan traint? Ik twijfel om me aan te gaan sluiten.

Bos training is hier letterlijk om de hoek (kan ik lopend heen), voor de baan training zou ik echt naar Utrecht moeten (en dus een stuk verder).
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:28:28 #7
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206393299
De atletiekvereniging waar ik bij zit heeft ook loopgroepen. Bijna elke avond (en zaterdag) zijn er wel training op de baan en ‘buiten’. Je kunt je eigen groepen kiezen, wat bij je niveau, trainingsstijl en doelen past. De beste keuze is waar je je prettig bij voelt, daar gaat ons advies je niet bij helpen.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:30:50 #8
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_206393323
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:43 schreef MeisPluis het volgende:
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: maakt het uit of je bij een loopgroep (in mijn geval in het bos) of bij een club op een atletiekbaan traint? Ik twijfel om me aan te gaan sluiten.

Bos training is hier letterlijk om de hoek (kan ik lopend heen), voor de baan training zou ik echt naar Utrecht moeten (en dus een stuk verder).
Ik kan de vergelijking niet maken, maar zoals je hierboven kan lezen, en ik denk dat dat "de standaard" is, bij een vereniging heb je geschoolde trainers en kan je snel een betere hardloper worden vanwege juiste loopscholing en gerichte trainingen.

Als ik de loopgroepen van hier (woonplaats) in ogenschouw neem; tja die doen een training, maar ik vraag me af wat en met welk doel.
pi_206400974
Denk dat het erg verschilt per groep. Bij ons doen we ook elke training wel loopscholing en verschillende vormen intervaltraining. Heb het idee dat ik daar zeker een betere loper van ben geworden dit jaar.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:36:43 #10
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_206401248
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 17:10 schreef valleilijn het volgende:
Denk dat het erg verschilt per groep. Bij ons doen we ook elke training wel loopscholing en verschillende vormen intervaltraining. Heb het idee dat ik daar zeker een betere loper van ben geworden dit jaar.
Ik ook, en minder blessure gevoelig.
pi_206405315
In de vroege ochtend 14°C oftewel korte broekenweer. :s)
pi_206407562
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 23:33 schreef Nober het volgende:
In de vroege ochtend 14°C oftewel korte broekenweer. :s)
Ja, was lekker inderdaad. Gisteravond vrijwilligersavond bij de atletiekvereniging. Is een bedankavondje voor mensen die vrijwilliger zijn. Gaat gepaard met bier. Maar dat heb ik er weer lekker uit gelopen.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_206408781
Ik heb gisteren ook heerlijk in korte broek gelopen idd O+

Heeft iemand hier zin om met me mee te denken?

Ik heb me door een collega gek laten maken en ga me inschrijven voor de Zevenheuvelen bedrijvenloop (de 15 km).

Ik heb al een eeuwigheid geen hardloopwedstrijd-achtige dingen gedaan maar lijk ongeveer even fit te zijn als vorig jaar toen ik een halve marathon liep in 1u43 (4:54 min/km). Dus ik denk dat ik voor de 15 km kan mikken op ongeveer 4:45 min/km en dan aan het eind kijken hoeveel versnelling er nog in zit?

De Zevenheuvelenloop is 20 november. Dat is over 4 weken. Dit weekend en over 2 weken heb ik survivalruns. Kortom, de komende 4 weken om de week een wedstrijd. Prioriteit #1 is dan om tussen de wedstrijden door een beetje te blijven herstellen. Wat kan ik daarnaast inplannen om het beste voorbereid aan de start van de Zevenheuvelenloop te staan?

Ik zat zelf te denken om een paar trainingen te doen met 1-3 blokken wedstrijdtempo.
Of is het juist handiger om kortere intervallen te doen om wat meer snelheid in de benen te krijgen?

De survivalruns loop ik op duurtempo, het lopen is dan puur om bij te komen van de hindernissen. Bovendien is m'n run over 2 weken in de klei, dus ik ben benieuwd of het dan überhaupt op hardlopen gaat lijken ;)
pi_206409252
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 14:14 schreef Tele6 het volgende:
Ik heb gisteren ook heerlijk in korte broek gelopen idd O+

Heeft iemand hier zin om met me mee te denken?

Ik heb me door een collega gek laten maken en ga me inschrijven voor de Zevenheuvelen bedrijvenloop (de 15 km).

Ik heb al een eeuwigheid geen hardloopwedstrijd-achtige dingen gedaan maar lijk ongeveer even fit te zijn als vorig jaar toen ik een halve marathon liep in 1u43 (4:54 min/km). Dus ik denk dat ik voor de 15 km kan mikken op ongeveer 4:45 min/km en dan aan het eind kijken hoeveel versnelling er nog in zit?

De Zevenheuvelenloop is 20 november. Dat is over 4 weken. Dit weekend en over 2 weken heb ik survivalruns. Kortom, de komende 4 weken om de week een wedstrijd. Prioriteit #1 is dan om tussen de wedstrijden door een beetje te blijven herstellen. Wat kan ik daarnaast inplannen om het beste voorbereid aan de start van de Zevenheuvelenloop te staan?

Ik zat zelf te denken om een paar trainingen te doen met 1-3 blokken wedstrijdtempo.
Of is het juist handiger om kortere intervallen te doen om wat meer snelheid in de benen te krijgen?

De survivalruns loop ik op duurtempo, het lopen is dan puur om bij te komen van de hindernissen. Bovendien is m'n run over 2 weken in de klei, dus ik ben benieuwd of het dan überhaupt op hardlopen gaat lijken ;)
Ik gok dat je wat wedstrijdhardheid mist, ik zou dus bijvoorbeeld trainingen doen als 6x1km op 10km tempo met niet teveel rust (1-2 minuten dribbelen). En bij de zevenheuvelen zelf; redelijk behoudend beginnen in het eerste deel dat vooral omhoog gaat, dan kun je de tweede helft lekker naar beneden vliegen!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_206409715
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:27 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik gok dat je wat wedstrijdhardheid mist, ik zou dus bijvoorbeeld trainingen doen als 6x1km op 10km tempo met niet teveel rust (1-2 minuten dribbelen). En bij de zevenheuvelen zelf; redelijk behoudend beginnen in het eerste deel dat vooral omhoog gaat, dan kun je de tweede helft lekker naar beneden vliegen!
Wat is wedstrijdhardheid? :@
pi_206409838
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:42 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Wat is wedstrijdhardheid? :@
Dat het tempo zeer oncomfortabel voelt maar je toch doorzet ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_206410434
Atletiekvereniging O+

Bij de meeste verenigingen kun je 3 of 4 keer gratis meetrainen, om te kijken of je het wat vindt. Dan kun je ook in wat verschillende groepen meekijken, want er is best wat variatie.

Ik heb het er na bijna 10 jaar nog steeds ontzettend naar m’n zin.
  Moderator zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:41:58 #18
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_206412667
Atletiekvereniging ftw. _O_ Loop nu inmiddels een aantal jaar bij een hele fijne groep, altijd een gediplomeerde trainer erbij, goede voorzieningen. (En in het winter gewoon je km's maken op de verlichte atletiekbaan maken, i.p.v. te klooien met hesjes en lichtjes in het donker. ( :r ). )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:43 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_206419911
Het lijkt er op dat de atletiekverenigingen het druk gaan krijgen met nieuwe leden. Hopen dat de populariteit weer wat toeneemt na de corona-leegloop.

Zelf ben ik aan het overwegen om weer terug te gaan naar mijn oude vereniging (volgens mij dezelfde als gehaktbal). De afgelopen 2 jaar gelopen bij een loopgroep (wel met gecertificeerde trainer) maar ik heb het afgelopen jaar zo veel vordering gemaakt dat ik nu vaak een paar honderd meter voor de groep loop. Niet alleen minder gezellig, maar het voelt ook minder veilig nu het weer donker wordt. Maar nu eerst nog flink wat trainingskilometers maken, toch nog een marathon over 6 weken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Redactie Sport zondag 23 oktober 2022 @ 21:36:59 #20
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_206424895
Ik heb het schema inmiddels ook toegestuurd gekregen. Het is nog een wirwar aan afkortingen die ik niet ken, maar ik krijg ze vast nog uitgelegd :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_206429372
quote:
10s.gif Op zondag 23 oktober 2022 21:36 schreef DeLuna het volgende:
Ik heb het schema inmiddels ook toegestuurd gekregen. Het is nog een wirwar aan afkortingen die ik niet ken, maar ik krijg ze vast nog uitgelegd :D
Haha, kom maar op met die afkortingen :D
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_206429751
Iemand die een geode site weet voor kracht oefeningen om knie/bovenbeen/rug aan te sterken na blessure tijdens t hardlopen? Ben wat zoekende op internet en hoop dat mensen hier ervaring hebben en me een goede richting in kunnen sturen misschien.
Bastognekoeken koekoek jonguh!
pi_206429997
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:12 schreef StevenHyde het volgende:
Iemand die een geode site weet voor kracht oefeningen om knie/bovenbeen/rug aan te sterken na blessure tijdens t hardlopen? Ben wat zoekende op internet en hoop dat mensen hier ervaring hebben en me een goede richting in kunnen sturen misschien.
Even googlen of je de PDF van 'Strength and conditioning for endurance running' kunt vinden, een heel dik boek maar dat is echt de bijbel van het hoe, wat en waarom van allerlei krachtoefeningen voor het hardlopen.
pi_206430080
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:46 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Even googlen of je de PDF van 'Strength and conditioning for endurance running' kunt vinden, een heel dik boek maar dat is echt de bijbel van het hoe, wat en waarom van allerlei krachtoefeningen voor het hardlopen.
Top tnx. Naar zo'n antwoord was ik op zoek :)
Bastognekoeken koekoek jonguh!
  Forum Admin maandag 24 oktober 2022 @ 15:59:52 #25
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_206434187
London teleurstellingsmailgenot
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')