abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206376333
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

2022Q1

2022Q3

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

2021:

2022Q2:

Ook een interessante grafiek:

Bron
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 oktober 2022 @ 16:32:10 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206376360
Die rentestanden-grafiek :D
pi_206376586
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Klopt ik heb ook 12% moeten aftikken, tijden waren wel anders met premie A B C woningen.
pi_206376602
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:51 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Klopt ik heb ook 12% moeten aftikken, tijden waren wel anders met premie A B C woningen.
Als je 10% inflatie (naast die 10% rente) hebt op jaarbasis los je met een aflossingsvrije hypotheek in reele termen sneller af dan die 30 jaar die ons werd gegeven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206376606
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:51 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ik heb dus ook (op de eerste 3 jaar na) die hele rentegrafiek meegemaakt. Alleen begin 2021 RVP op 10 jr vastgezet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206376613
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je 10% inflatie (naast die 10% rente) hebt op jaarbasis los je met een aflossingsvrije hypotheek in reele termen sneller af dan die 30 jaar die ons werd gegeven.
Ja, dat is slim opgemerkt. Plus dus sparen tegen 10%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206377945
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Vooral mooi om te zien dat 10 jaar vast structureel hoger is dan 5 jaar vast. Ook bij een langdurig dalende rente.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 19 oktober 2022 @ 18:52:25 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206377961
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Vooral mooi om te zien dat 10 jaar vast structureel hoger is dan 5 jaar vast. Ook bij een langdurig dalende rente.
Waarom verbaasd je dat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_206378066
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom verbaasd je dat?
Waar zeg ik dat ik verbaasd ben?

Dat 10 jaar vast gemiddeld hoger ligt dan 5 jaar vast, is op zich logisch. De bank neemt een stukje risico van je over en vraagt daar een vergoeding voor.

Maar bij een alsmaar dalende markt is het wel bijzonder: als de bank de trend correct zou kunnen inschatten zou 10 jaar vast goedkoper moeten zijn (tenzij de rente maar heel langzaam daalt waardoor de risico-opslag harder doortikt). Het is voor de bank immers aantrekkelijk om 10 jaar geld voor 4% uit te lenen dan eerst 5 jaar voor 4% en daarna nog eens 5 jaar voor bijvoorbeeld 3%.

Dus als je het risico van een plotselinge stijging van de maandlasten wilt en kunt dragen, ben je gemiddeld beter uit met een kortlopende hypotheek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206380331
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:59 schreef stavromulabeta het volgende:
als de bank de trend correct zou kunnen inschatten zou 10 jaar vast goedkoper moeten zijn
Blijkbaar waagt een bank zich niet aan dergelijke schattingen.
pi_206382943
rerun van 1970-82. 2012 - 2024
Gekke huizenmarkt en dan een scherpe correctie van -60% over 2 a 3 jaar.
pi_206382957
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 01:47 schreef YebCar het volgende:
rerun van 1970-82. 2012 - 2024
Gekke huizenmarkt en dan een scherpe correctie van -60% over 2 a 3 jaar.
Zou wat zijn zeg.
pi_206384043
Als ik even vluchtig rondkijk op funda, dan zie ik wel weer mogelijkheden ontstaan voor starters. Zeker als ze al wat hadden gespaard... Ben benieuwd of binnenkort inderdaad blijkt dat de betaalbaarheid is toegenomen of niet.
pi_206384105
De huizenprijsgrafiek in de OP voor Utrecht kan niet kloppen. Misschien is de provincie Utrecht verwisseld met de gemeente Utrecht? De prijzen liggen in Utrecht boven de 5000/m2. Verder lijkt het mij ook niet realistisch dat de huizenprijzen in Rotterdam veel meer dan 1000/m2 hoger liggen dan in Utrecht. Utrecht is een overloopgebied van Amsterdam en de bevoling is beslist niet armer dan in Rotterdam.
pi_206384161
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:03 schreef Coppi het volgende:
De huizenprijsgrafiek in de OP voor Utrecht kan niet kloppen. Misschien is de provincie Utrecht verwisseld met de gemeente Utrecht? De prijzen liggen in Utrecht boven de 5000/m2. Verder lijkt het mij ook niet realistisch dat de huizenprijzen in Rotterdam veel meer dan 1000/m2 hoger liggen dan in Utrecht. Utrecht is een overloopgebied van Amsterdam en de bevoling is beslist niet armer dan in Rotterdam.
De bron is ook niet duidelijk over waar die grafiek nu op is gebaseerd. Onderaan het artikel staat alleen:
quote:
(De data voor de grafieken zijn afkomstig van verschillende bronnen: Kadaster, CBS, Pararius.nl)
Op basis van deze linkjes is jouw hypothese iig een stuk waarschijnlijker (helaas niet gebaseerd op m2's)
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-utrecht/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-rotterdam/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-groningen/
pi_206384173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
De bron is ook niet duidelijk over waar die grafiek nu op is gebaseerd. Onderaan het artikel staat alleen:
[..]
Op basis van deze linkjes is jouw hypothese iig een stuk waarschijnlijker (helaas niet gebaseerd op m2's)
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-utrecht/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-rotterdam/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-groningen/
Lekker vaag inderdaad. Welke bron heb je dan concreet gebruikt? Ik ga ervanuit dat het gewoon niet klopt.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 10:15:33 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206384198
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 09:54 schreef Anton91 het volgende:
Als ik even vluchtig rondkijk op funda, dan zie ik wel weer mogelijkheden ontstaan voor starters. Zeker als ze al wat hadden gespaard... Ben benieuwd of binnenkort inderdaad blijkt dat de betaalbaarheid is toegenomen of niet.
Ja, maar ja, moet je wel gespaard hebben, en dat schijnt nogal een dingetje te zijn want ja 'met de huurprijzen kon je niet sparen' en 'heeft geen zin om te sparen want tegen de stijgingen op sparen heeft geen zin', en jij stelt nu zomaar dat het handig is om spaargeld te hebben?

Maar, uiteraard klopt het, want als er zich een mogelijkheid voordoet moet je het zoveel mogelijk hebben voorbereid zodat je direct kunt handelen. En meestal is dat afhankelijk van de aan/afwezigheid van financiële middelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206384211
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar ja, moet je wel gespaard hebben, en dat schijnt nogal een dingetje te zijn want ja 'met de huurprijzen kon je niet sparen' en 'heeft geen zin om te sparen want tegen de stijgingen op sparen heeft geen zin', en jij stelt nu zomaar dat het handig is om spaargeld te hebben?

Maar, uiteraard klopt het, want als er zich een mogelijkheid voordoet moet je het zoveel mogelijk hebben voorbereid zodat je direct kunt handelen. En meestal is dat afhankelijk van de aan/afwezigheid van financiële middelen.
Ik kan me de levendige discussie over "sparen heeft toch geen zin" nog goed herinneren inderdaad.
pi_206384243
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou denk ik persoonlijk dat het nooit verkeerd is om vermogen op te bouwen, of enerzijds door te sparen of als je al een woning hebt om extra af te lossen of een combinatie van die twee.

Maar zelfs zonder het sparen erin mee te nemen lijken er wel wat meer mogelijkheden te zijn heb ik het idee... En als dat nu begint met stijgende rentes, dalende prijzen, omvallende bedrijven dan kan ik mij voorstellen dat de betaalbaarheid voor mensen met een vaste baan toe gaat nemen.
pi_206384258
Gaat wel hard met de dalende prijzen.
Waar tot voor kort vraagprijzen in de omgeving rond de 7 ton lagen, zie ik nu ineens een vergelijkbaar huis voor 580 te koop staan (wel met lelijk interieur).
En dan zeggen banken doodleuk dat ze rekening houden met een daling van wel 2% komend jaar 😂
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 10:49:05 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_206384392
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik kan me de levendige discussie over "sparen heeft toch geen zin" nog goed herinneren inderdaad.
Precies. Maar nu gaat het issue uiteraard de rente zijn. Oftewel, het kan nog steeds niet want dan is het weer 'ik ga toch geen XXX euro betalen aan alleen rente voor zo'n klein huis doe normaal'.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 10:52:57 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206384414
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies. Maar nu gaat het issue uiteraard de rente zijn. Oftewel, het kan nog steeds niet want dan is het weer 'ik ga toch geen XXX euro betalen aan alleen rente voor zo'n klein huis doe normaal'.
Eerder "ik kán geen XXX euro betalen aan maandlasten". Starters op de woningmarkt zijn gewoon fucked. Dalende huizenprijzen doen daar weinig aan af wanneer dat het resultaat is van stijgende rente. Overigens zie ik hier (Utrecht stad) nog weinig van die daling. In elk geval niet bij energielabel vanaf C en beter.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 11:04:31 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_206384505
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:52 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Eerder "ik kán geen XXX euro betalen aan maandlasten". Starters op de woningmarkt zijn gewoon fucked. Dalende huizenprijzen doen daar weinig aan af wanneer dat het resultaat is van stijgende rente. Overigens zie ik hier (Utrecht stad) nog weinig van die daling. In elk geval niet bij energielabel vanaf C en beter.
Naja mensen zullen in deze situatie doordrongen zijn van het nut van goede isolatie, en dús wordt het label ineens heel belangrijk. Dus dat A, B, wellicht nog C dat niet zo heel erg zullen merken, dat geloof ik wel, maar alles daaronder wordt of niet meer gekocht of gekocht door mensen die er een heel renovatieproject van maken.

Maar de huizen met label A zullen de nieuwe hoofdprijzen worden vermoed ik dan.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:59 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206384793
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja mensen zullen in deze situatie doordrongen zijn van het nut van goede isolatie, en dús wordt het label ineens heel belangrijk. Dus dat A, B, wellicht nog C dat niet zo heel erg zullen merken, dat geloof ik wel, maar alles daaronder wordt of niet meer gekocht of gekocht door mensen die er een heel renovatieproject van maken.

Maar de huizen met label A zullen de nieuwe hoofdprijzen worden vermoed ik dan.
Nul op de meter of negatief op de meter zal idd weinig aan aantrekkelijkheid inboeten.
Ook als er straks niet meer gesaldeerd kan worden, want dat kun je een heel eind opvangen met accu's en/of een V2G of V2H auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206384807
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En zo blijf je voor altijd huren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')