quote:
Ik zal het voor deze ene keer uitleggen. Omdat zelfs
@sigme, die mij altijd onvoorwaardelijk steunt en accepteert, ook zegt er niets mee aan te kunnen. En omdat ik niet kan slapen voordat ik dit gedaan heb.
Het is sterk autobiografisch en alles wat er staat heeft betrekking op mijn eigen leven en de toestand waarin dat zich nu bevindt. Om het leesbaar en zo begrijpelijk mogelijk te houden heb ik soms een mezelf een beetje dichterlijke vrijheid gegund, maar de essentie is letterlijk.
Nu moeten jullie voordat ik begin wel begrijpen dat ik deze tekst in 5 minuten uit mijn toetsenbord geperst heb en van te voren niet wist wat ik ging schrijven. Het heeft van te voren wel lopen broeden natuurlijk. Het is dus een analyse achteraf, waarbij ik zelf ook wel verbaast ben wat ik allemaal geschreven heb.
De essentie is mijn relatie tot vrouwen, mijn relatie tot God, het vrouwelijke in God en het Goddelijke in vrouwen. Ik geef hierin mijn religieuze overtuigingen, mijn (seksuele) verlangens en mijn psychologische gesteldheid helemaal bloot. Alles loopt door elkaar en is met elkaar verbonden.
Gewoon de tekst herlezend: wie komen er allemaal in voor? Aan vrouwen: de drie vrouwen waarmee ik op dit moment een vorm van man-vrouw relatie heb, mijn drie dochters, mijn moeder, mijn (peet)-tante en de Maagd Maria. Dat zijn de belangrijkste vrouwen in mijn leven.
De drie vrouwen die ik mee neem naar Maria bestaan echt en mijn relatie met hen is ook zo als beschreven. De eerste is de vrouw die ik dit jaar een kind geschonken heb (zij is getrouwd met een andere vrouw). Haar noem ik altijd de Oermoeder. Met de tweede vrouw heb ik een hele diepe, spirituele en geestelijke relatie. Zij is mijn leidsvrouwe en weet alles van me. Haar noem ik altijd Moeder zonder Kind. Omdat ze volledig een moeder is maar nooit een kind gekregen heeft. De derde vrouw is de vrouw waarmee ik vrij. Zij heeft mij seksueel bevrijdt nadat ik op dit vlak problemen had na afloop van mijn relatie met mijn ex. Haar noem ik de Zwarte Madonna, omdat zij op zeer jonge leeftijd al een kind gekregen heeft en Afrikaanse is.
Die drie vrouwen zijn ook de (naast het geven van Liefde, wat primair is) vertegenwoordiging van de dingen die ik in vrouwen zoek: Moederschap, een geestelijke/spirituele eenheid en seksualiteit.
Verder komt ook God voor, in drie-eenheid (het getal drie komt erg vaak voor in mijn Kerstgroet). Alleen bestaat God hier uit de Moeder, de Vader (Schepper) en de Zoon. Van de heilige geest is geen sprake. Hiermee geef ik onbewust aan dat ik in het beeld van het Goddelijke, zoals dat door de semitische volken ons opgedrongen is, het vrouwelijke element mis, terwijl dat het wezenlijke is waartoe ik mij aangetrokken voel (
daarom kom ik ook altijd naar U toe in plaats van uw Zoon, U bent er voor iedereen en niet alleen voor mij, dat weet ik). Ook mis ik het seksuele in het Goddelijke, wat ook al door de Kerk zo handig is weggemoffeld (
En ik vind het soms wel een klein beetje jammer dat de Kerk u altijd met een strijkplankje en met van die kleine handjes en voetjes afbeeld en dan ook nog rondbazuint dat u eeuwig maagd gebleven bent!.). Ook stel ik Maria (als vrouwelijk element van God) binnen de hierarchie gelijk. Ik heb het immers over haar Man, neem aan dat ze alwetend is, mij kent en begrijpt en me toch accepteert en van me houdt.
Wat kom ik dan precies doen daar? Ik ben met al die drie vrouwen langs geweest als een jongen die met zijn meisje langs zijn moeder gaat om impliciet haar goedkeuring te vragen. Ik weet dat Zij allang alles weet en altijd alles zal accepteren (
Voor U is altijd alles ok,), maar van het mannelijke deel van God ben ik daar niet zo zeker van (
Maar uw man, wat vindt die er allemaal van?). Zoals jullie weten kan dat deel van God nogal autoritair en conservatief zijn. Gelukkig legt Maria mij uit dat zolang er liefde is, alles geoorloofd is en dat haar man dat ook goed vind. Alles is dus goed, als het maar uit Liefde gebeurt.
Dan nog de combinatie. Zoals ik het vrouwelijke in het Goddelijke erken, verlang ik ook het Goddelijke in het vrouwelijke.
Het maakt mij niets uit of een Heilige Maagd of een hoer uit Bangkok zich over mij ontfermt.. In principe kunnen alle vrouwen mij troost en verlossing bieden. Mijn wezenlijke verlangen is het verlangen naar liefde en geborgenheid, of dat nu bij Maria is of bij een andere vrouw. Om mijn hoofd op een borst te vlijen en oordeelvrij bemind te worden.
Dan geeft Maria mij nog opdracht om drie vrouwen met de Kerst te behagen, de ene met een geschenk, de andere door haar niet te vergeten en de derde op een seksuele manier. Waarbij ik ook weer aangeef dat Maria seksueel ook van wanten weet, dus het vrouwelijk-seksuele in het Goddelijke te erkennen.
Verder zie je echt overal mijn verlangen en overtuiging in terug dat het vrouwelijke oordeelvrij accepterend is en een bron van liefde. En mijn verlangen om bij een vrouw (Maagd of hoer of alles wat daar tussen zit) mijzelf vol van vertrouwen volkomen kwetsbaar op te mogen stellen, zonder machoisme, masker en zelfs het vrouwelijke in mijzelf accepterend.
Er zal nog wel meer inzitten, maar dit is dan de hoofdlijn.
Dus wat dan als een melig tekstje van mij op Kerstavond, of zelfs als treurig beschouwen, heeft wel degelijk betekenis. Al kwam ik daar zelf dus ook pas achter nadat ik het moest uit gaan leggen.
[ Bericht 1% gewijzigd door LXIV op 25-12-2022 01:37:15 ]