abonnement Unibet Coolblue
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 13 oktober 2022 @ 16:49:13 #1
163650 Greys
pi_206311050


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door MaJo op 12-12-2022 11:59:32 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 13 oktober 2022 @ 16:50:13 #2
163650 Greys
pi_206311061
Ik opende de nieuwe in een paniekje want zag pas na posten dat ik de lapo had. Dus als iemand een nieuwe TT wil dan zelf even met een mod regelen. Sorry. :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_206311303
Volgens mij kan de TT nog prima de herfst mag op de kalender dan wel zijn begonnen, maar tot en met gisteren was het gemiddeld best lekker met de opbrengsten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206311323
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 16:30 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Meteen aangevraagd dan :)
[..]
Het is een vrij moeizaam proces. Zit dan hier ook de gemeente tussen met een of andere regeling waardoor je een lening over 15 jaar hebt met 1,35% rente. Merk dat ik vrij actief moet zijn met najagen. Maar de vervanging van de groepenkast staat in ieder geval op de planning voor einde van deze maand.
Het is enexis gelukt. We hebben driedubbelstroom :P

Gelijk een hippere slimme meter met 4G. En toen moest ook de gasmeter vervangen worden, want die was ook nog een gprs versie. Kerel anderhalf uur bezig geweest. Maar nu zijn we wel weer bij.
pi_206311841
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 17:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Gelijk een hippere slimme meter met 4G. En toen moest ook de gasmeter vervangen worden, want die was ook nog een gprs versie. Kerel anderhalf uur bezig geweest. Maar nu zijn we wel weer bij.
Wel bij niet blij :P

Slimme meters geven verkeerde standen: ‘Tot drie keer hoger stroomverbruik’

Moderne energiemeters geven geregeld meer verbruik aan dan zou moeten. Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer zoveel verbruik aangeven, bij een laag gasverbruik kan de meter wel 30 procent meer aangeven.

https://www.ad.nl/binnenl(...)omverbruik~a56bd5b6/
:') :|W
pi_206311979
quote:
6s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 18:12 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Wel bij niet blij :P

Slimme meters geven verkeerde standen: ‘Tot drie keer hoger stroomverbruik’

Moderne energiemeters geven geregeld meer verbruik aan dan zou moeten. Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer zoveel verbruik aangeven, bij een laag gasverbruik kan de meter wel 30 procent meer aangeven.

https://www.ad.nl/binnenl(...)omverbruik~a56bd5b6/
:') :|W
Gaat het over gasmeters of over stroommeters? Of is het gewoon sensatie zoeken? Het artikel zit achter een paywall dus kan ik het niet lezen.
pi_206315445
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 18:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Gaat het over gasmeters of over stroommeters? Of is het gewoon sensatie zoeken? Het artikel zit achter een paywall dus kan ik het niet lezen.
https://www.energievergel(...)-keer-hoger-verbruik

https://www.destentor.nl/(...)otte-meter~a7736385/

Overigens niet echt nieuws want dat is geloof ik al jaren aan de gang.

[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 14-10-2022 05:39:24 ]
pi_206318020
quote:
6s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 18:12 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Wel bij niet blij :P

Slimme meters geven verkeerde standen: ‘Tot drie keer hoger stroomverbruik’

Moderne energiemeters geven geregeld meer verbruik aan dan zou moeten. Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer zoveel verbruik aangeven, bij een laag gasverbruik kan de meter wel 30 procent meer aangeven.

https://www.ad.nl/binnenl(...)omverbruik~a56bd5b6/
:') :|W
We hadden al een slimmerik. Deze is alleen wat slimmer. Hopelijk hebben nieuwe wat minder kinderziektes :P
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:37:03 #9
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_206319933
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:12 schreef bambino het volgende:

[..]
Sure :)
Je mag het hier ook posten, ben lang niet de enige met kennis
Wij hebben een offerte ontvangen voor 29 panelen.

29x Panelen Hyundai 430 Wp
29x SolarEdge Optimizer S500-B
Omvormer SolarEdge SE10k

¤ 16.874,15 Bruto / ¤ 13.945,58

Ben benieuwd of wat jullie hiervan vinden.

De panelen komen op oost en west verspreid.

Alvast bedankt !
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
pi_206321610
29*430 = 12.470 wp alles te samen
Goede prijs is over het algemeen (tegenwoordig iets meer?) 1 euro per Wp

Prijs netto is 13.945

13.945 / 12.470 = 1,12 euro per Wp afhankelijk van het dakwerk lijkt het me niet een slechte deal mede gezien het 2 dakdelen zijn, maar ben dan ook niet een super expert.
pi_206321879
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]
https://www.energievergel(...)-keer-hoger-verbruik

https://www.destentor.nl/(...)otte-meter~a7736385/

Overigens niet echt nieuws want dat is geloof ik al jaren aan de gang.
Denk je nu echt dat een product wat iedereen moet hebben na een aantal jaren nog niet voldoende is uitontwikkeld dat de kinderziekten er uit zijn?

Dat die dingen werden geïntroduceerd had ik in eerste instantie ook iets van even wachten. Maar na een paar jaar zijn al die fouten er wel uit hoor. Die dingen zijn er reeds tien jaar dus maakt ik me er geen zorgen meer over.
pi_206321952
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 16:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Denk je nu echt dat een product wat iedereen moet hebben na een aantal jaren nog niet voldoende is uitontwikkeld dat de kinderziekten er uit zijn?

Tja, toch zijn er nog problemen mee, dat blijkt nu wel weer.
Het gaat natuurlijk ook om een relatief klein percentage probleemmeters.
Gelukkig voor de netbeheerders zijn de meeste afwijking niet zo heel groot en hebben de mensen het dus niet door.
pi_206322036
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Tja, toch zijn er nog problemen mee, dat blijkt nu wel weer.
Het gaat natuurlijk ook om een relatief klein percentage probleemmeters.
Gelukkig voor de netbeheerders zijn de meeste afwijking niet zo heel groot en hebben de mensen het dus niet door.
30.000 vervangingen op 1,2 miljoen meters. Doch 'slechts' 8000 defect en de rest (nu al) verouderd. Een op de honderdvijftig meters, niet superslecht resultaat maar ook weer niet iets om trots op te zijn als fabrikant. Gelukkig is de afwijking vaak slechts een paar procent. Bij veel klagers blijkt juist weer dat de nieuwe meter dus prima geijkt is maar dat de mechanische meter dus jaren tekort heeft gemeten.
pi_206322563
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]
https://www.energievergel(...)-keer-hoger-verbruik

https://www.destentor.nl/(...)otte-meter~a7736385/

Overigens niet echt nieuws want dat is geloof ik al jaren aan de gang.
quote:
De meetproblemen van de slimme meters zitten hem met name in perioden waarin er sprake is van een laag gasverbruik of een piekverbruik in elektriciteit. De meters kunnen bijvoorbeeld het verbruik onder- of overschatten bij dimmers, vijverpompen en multimedia apparatuur.
Men had wel mogen uitleggen wat men met piekverbruik (of piekstroom) bedoelt. Sommige mensen zullen denken dat als ze soms 4 kW verbruiken (16.7 rms Ampere), zo'n meter dan 8 of 12kW zou registreren.
Maar hier worden niet-sinusoidale stroompieken (korte pieken, meestal minder dan een milliseconde, die 50 of 100 keer per seconde optreden) bedoeld, veroorzaakt door bvb LED lampen.

Dimmers doen dat inderdaad (zelfs oude dimmers voor gloeilampen), multimedia apparatuur heeft vaak een schakelende voeding met gelijkrichter en condensator aan de ingang, wat ook zulke pieken veroorzaakt. Dat vijverpompen genoemd worden verbaast me eerlijk gezegd, ik dacht dat die vooral 240 AC motoren hadden. Misschien betreft het pompen met elektronische debietregeling.

Vraag me af of die meters ook teveel meten wanneer de pieken in omgekeerde richting plaatsvinden. In principe zou je zo'n circuit kunnen maken, dat de stroom van je zonnepanelen in korte pieken levert. Maar dat zou misschien niet gezond zijn voor andere toestellen in huis..
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206323423
Vraagje: ik heb hier een offerte voor 13x 375wP op een platdak. Inclusief 13x solaredge S440 optimizer + hdwave omvormer, installatie op basis van pv verdeler. Dit komt uit op 8000 euro dus ¤ 1.60 per kwp.

Klinkt vrij hoog maar zijn dit normale prijzen in de huidige tijd?
pi_206325081
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 16:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Denk je nu echt dat een product wat iedereen moet hebben na een aantal jaren nog niet voldoende is uitontwikkeld dat de kinderziekten er uit zijn?

Dat die dingen werden geïntroduceerd had ik in eerste instantie ook iets van even wachten. Maar na een paar jaar zijn al die fouten er wel uit hoor. Die dingen zijn er reeds tien jaar dus maakt ik me er geen zorgen meer over.
Voor zover ik weet gelden nog steeds de normen vastgelegd in "measuring instruments directive (MID) 2014/32/EU").
Daar staan de MPEs (Maximum Permissible Errors) in
- voor een stroom tussen Itr en Imax.
- voor een belasting met arbeidsfactor tussen inductief cos(φ)=0.5, tot capacitief cos(φ)=0.8
- voor spanningen die tot 10% afwijken van de referentiespanning
- voor frequenties die maximaal 2% afwijken van de referentiefrequentie

Maar de norm stelt geen eisen wat betreft niet-lineaire belasting, dus mag men die tests uitvoeren met een lineaire belasting.
quote:
According to European regulations, an examination of the accuracy of the energy meters can be performed by use of the control meter method, or via the power and time method. Meter errors must be checked for different different load currents; however, these standards do not mention a necessity to assess meter errors for non-linear loads.
Meters die eraan voldoen kunnen bij belastingen met hoge THD (total harmonic distortion) grote afwijkingen vertonen. Dat zijn geen kinderziekten, fabrikanten hebben weinig reden om hun meter nauwkeuriger te maken voor niet-lineaire belastingen, want waar leggen ze de grens, THD<80%, 90%, 95%, 98%? Hoe hoger de grens, hoe duurder de meter wordt, waardoor ze risico lopen marktaandeel te verliezen aan concurrenten die het niet doen. Daarom zou de wetgever die norm moeten opleggen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206325912
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 21:12 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Voor zover ik weet gelden nog steeds de normen vastgelegd in "measuring instruments directive (MID) 2014/32/EU").
Daar staan de MPEs (Maximum Permissible Errors) in
- voor een stroom tussen Itr en Imax.
- voor een belasting met arbeidsfactor tussen inductief cos(φ)=0.5, tot capacitief cos(φ)=0.8
- voor spanningen die tot 10% afwijken van de referentiespanning
- voor frequenties die maximaal 2% afwijken van de referentiefrequentie

Maar de norm stelt geen eisen wat betreft niet-lineaire belasting, dus mag men die tests uitvoeren met een lineaire belasting.
[..]
Meters die eraan voldoen kunnen bij belastingen met hoge THD (total harmonic distortion) grote afwijkingen vertonen. Dat zijn geen kinderziekten, fabrikanten hebben weinig reden om hun meter nauwkeuriger te maken voor niet-lineaire belastingen, want waar leggen ze de grens, THD<80%, 90%, 95%, 98%? Hoe hoger de grens, hoe duurder de meter wordt, waardoor ze risico lopen marktaandeel te verliezen aan concurrenten die het niet doen. Daarom zou de wetgever die norm moeten opleggen.
OK, iets teveel jargon voor mij vrees ik. Maar ik begrijp dat een meter op hol kan vliegen als je shitty troep aansluit zoals te goedkope ledlampen of zo.
pi_206337288
Vandaag ga ik door de 1 kWh/Wp heen voor dit jaar. Dat is op tijd half oktober *O*
pi_206340231
Hallo allen,

Ben de zonnepanelen topics een beetje aan het volgen en wil graag weten of de volgende offerte een beetje redelijk is:

12x DMEGC /dm400M10-54HBB/-V panelen
1x One optimized omvormer
1x One optimized 4G-module
1x One optimizer
12 jaar fabrieksproductgarantie en 25 jaar lineaire fabrieksvermogensgarantie. Is een totaal pakket met 10 jaar all-inn garantie en installatie. Op te wekken energie 4133 kWh

Prijskaartje ¤ 8081,- incl. btw.
excl. ¤ 6779,-
pi_206340769
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 15:21 schreef DWMLion het volgende:
Hallo allen,

Ben de zonnepanelen topics een beetje aan het volgen en wil graag weten of de volgende offerte een beetje redelijk is:

12x DMEGC /dm400M10-54HBB/-V panelen
1x One optimized omvormer
1x One optimized 4G-module
1x One optimizer
12 jaar fabrieksproductgarantie en 25 jaar lineaire fabrieksvermogensgarantie. Is een totaal pakket met 10 jaar all-inn garantie en installatie. Op te wekken energie 4133 kWh

Prijskaartje ¤ 8081,- incl. btw.
excl. ¤ 6779,-
Ik heb een vergelijkbare offerte zojuist geaccepteerd (11 panelen, maar 4224 kwh op te wekken) en die was EUR 5.700 ex BTW
  zondag 16 oktober 2022 @ 16:27:31 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206341164
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 09:30 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag ga ik door de 1 kWh/Wp heen voor dit jaar. Dat is op tijd half oktober *O*
Nooit geweten dat ik een hoog rendement scoorde, zo gunstig liggen ze niet. Maar ik zit op 1.14kWh/Wp.
Tot nooit .......
pi_206342178
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 16:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nooit geweten dat ik een hoog rendement scoorde, zo gunstig liggen ze niet. Maar ik zit op 1.14kWh/Wp.
Ik ben niet hoger dan 102% gekomen de afgelopen jaren. Dit jaar zit ik op koers voor 105%+

Heb wel iets schaduw en ZW 45 graden.

114% is extreem hoog als ik de cijfers hier de afgelopen jaren goed herinner.
pi_206342421
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 15:59 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Ik heb een vergelijkbare offerte zojuist geaccepteerd (11 panelen, maar 4224 kwh op te wekken) en die was EUR 5.700 ex BTW
Mag je ik pm'n van welk bedrijf jou offerte was? Is toch ¤1000,- verschil...
pi_206347450
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 17:41 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik ben niet hoger dan 102% gekomen de afgelopen jaren. Dit jaar zit ik op koers voor 105%+

Heb wel iets schaduw en ZW 45 graden.

114% is extreem hoog als ik de cijfers hier de afgelopen jaren goed herinner.
Ik heb met 2,4kW op het zuiden op plat dak 15% helling nog nooit meer gehaald dan zo'n 2,1kWh. Dat was ook de aangegeven opbrengst bij plaatsing, dus prima.

Dit jaar haal ik denk ik 2,25 maar 100% of hoger is wel heel tof.
pi_206347518
Hoi,

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen met micro omvormers van Enphase. Nu las ik ergens dat de (gateway) Envoy s metered zo dicht mogelijk bij de laatste micro omvormer geplaatst moet worden, terwijl er in de installatiehandleiding staat dat deze in de meterkast geplaatst moet worden. De afstand van de laatste micro omvormer naar de meterkast is ca. 25 tot 30 meter via YMVK-as 6mm2.

Wie kan mij vertellen of de Envoy s metered in de meterkast geplaatst kan worden, of dat deze echt zo dicht mogelijk bij de laatste omvormer moet komen (dat zou betekenen op de zolder in de schuur).

Alvast bedankt voor de hulp
Groet, Mathie
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:05:49 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206347721
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:40 schreef Mathie88 het volgende:
Hoi,

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen met micro omvormers van Enphase. Nu las ik ergens dat de (gateway) Envoy s metered zo dicht mogelijk bij de laatste micro omvormer geplaatst moet worden, terwijl er in de installatiehandleiding staat dat deze in de meterkast geplaatst moet worden. De afstand van de laatste micro omvormer naar de meterkast is ca. 25 tot 30 meter via YMVK-as 6mm2.

Wie kan mij vertellen of de Envoy s metered in de meterkast geplaatst kan worden, of dat deze echt zo dicht mogelijk bij de laatste omvormer moet komen (dat zou betekenen op de zolder in de schuur).

Alvast bedankt voor de hulp
Groet, Mathie
Ik had de oude Envoy een meter of 10 van de panelen, no problemo. 25-30 meter weet ik niet.
Helaas deed de oude Envoy niet wat ik wilde dus heb hem weer afgekoppeld.
Tot nooit .......
pi_206348206
Ik heb mijn 15 DMEGC 360WP zonnepanelen per oktober precies 1 jaar. De opbrengst is veel hoger gebleken dan de originele offerte mij heeft verteld. Ik zie dat de metingen daar pas doorkomen vanaf november, maar tot en met nu ruim 6600 Kwh. Dat is erg netjes!

https://pvoutput.org/list.jsp?sid=86526
- Met zuidelijke groet -
pi_206349106
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:37 schreef Coldplayerr het volgende:

[..]
Wij hebben een offerte ontvangen voor 29 panelen.

29x Panelen Hyundai 430 Wp
29x SolarEdge Optimizer S500-B
Omvormer SolarEdge SE10k

¤ 16.874,15 Bruto / ¤ 13.945,58

Ben benieuwd of wat jullie hiervan vinden.

De panelen komen op oost en west verspreid.

Alvast bedankt !
Goedkoop is het zeker niet.
Ik kom op 12k ex btw.
En omdat het limiet voor btw teruggave op 2500 euro btw zit (dat komt neer op 11.900 ex) zou ik proberen hem daar op af te ronden mits montage niet heel spannend is.

Maar wij hebben wel lagere wp panelen, 395.
Scheelt 1015wp met de offerte die jij hebt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:36:50 #29
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_206367386
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:17 schreef bambino het volgende:

[..]
Goedkoop is het zeker niet.
Ik kom op 12k ex btw.
En omdat het limiet voor btw teruggave op 2500 euro btw zit (dat komt neer op 11.900 ex) zou ik proberen hem daar op af te ronden mits montage niet heel spannend is.

Maar wij hebben wel lagere wp panelen, 395.
Scheelt 1015wp met de offerte die jij hebt.
@bambino Bedankt voor de feedback! Wel aan de prijzige kant dus. Voor wat betreft de ¤ 2.500,- ik heb er nooit over nagedacht dat er een limiet is aan btw teruggave, zie nu inderdaad dat vanaf ¤ 2.500,- het wat lastiger wordt. Echter, de panelen zullen pas volgend jaar geplaatst worden en dan dus ook betaald. Ik ga ervanuit dat we dan een factuur krijgen excl. btw, omdat het in 2023 niet meer betaald hoeft te worden. Ik ga het even navragen bij het bedrijf.

Maar onderhandelen, heeft dat überhaupt zin in deze tijd? Ik heb het idee, gezien het aantal bedrijven wat ik langs gebeld/mailt heb, dat ze het allemaal zo druk hebben, dat voor mij 10 anderen in de rijd staan en onderhandelen dus weinig zin heeft. We gaan t zien!
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
  woensdag 19 oktober 2022 @ 10:24:00 #30
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_206372484
Ik ga ook binnenkort tot aanschaf van wat panelen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen IBC of HJT panelen ?
pi_206372582
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 19:36 schreef Coldplayerr het volgende:

[..]
@:bambino Bedankt voor de feedback! Wel aan de prijzige kant dus. Voor wat betreft de ¤ 2.500,- ik heb er nooit over nagedacht dat er een limiet is aan btw teruggave, zie nu inderdaad dat vanaf ¤ 2.500,- het wat lastiger wordt. Echter, de panelen zullen pas volgend jaar geplaatst worden en dan dus ook betaald. Ik ga ervanuit dat we dan een factuur krijgen excl. btw, omdat het in 2023 niet meer betaald hoeft te worden. Ik ga het even navragen bij het bedrijf.

Maar onderhandelen, heeft dat überhaupt zin in deze tijd? Ik heb het idee, gezien het aantal bedrijven wat ik langs gebeld/mailt heb, dat ze het allemaal zo druk hebben, dat voor mij 10 anderen in de rijd staan en onderhandelen dus weinig zin heeft. We gaan t zien!
Btw gaat er misschien af, is nog niet zeker. En hoe langer het duurt, hoe groter ik de kans achter dat het nog niet per 1-1-23 in gaat.

En vragen om korting heeft waarschijnlijk geen effect, ik zou het niet doen.
Maar kijkend naar de prijs die zij bieden, pakken zij behoorlijk wat meer marge dan wij.

Ik weet niet waar je woont. Als je nog een beetje in de buurt woont wil ik rustig een offerte uitbrengen die we ook kunnen uitvoeren. Maar als het veel verder is dan pakweg 1:15 uur rijden vanaf Twente (zeg Almelo), dan hebben wij er geen interesse in momenteel ivm drukte.

Levertijd is sowieso een maand of 8-9.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206372638
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:24 schreef foetre het volgende:
Ik ga ook binnenkort tot aanschaf van wat panelen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen IBC of HJT panelen ?
Ik heb aardig wat moeten zoeken op google, ik werk ruim 8 jaar in het vak, en die termen heb ik nog nooit gezien.

Van wat ik zo snel gelezen heb, is HJT de standaard.
IBC is flink duurder, en ik denk dat glas-glas panelen dat principe gebruiken maar daar ben ik nog niet helemaal achter.

Maar dit is al zo specifiek, dat de meeste verkopers dit waarschijnlijk al niet eens weten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 10:44:20 #33
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_206372703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:37 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik heb aardig wat moeten zoeken op google, ik werk ruim 8 jaar in het vak, en die termen heb ik nog nooit gezien.

Van wat ik zo snel gelezen heb, is HJT de standaard.
IBC is flink duurder, en ik denk dat glas-glas panelen dat principe gebruiken maar daar ben ik nog niet helemaal achter.

Maar dit is al zo specifiek, dat de meeste verkopers dit waarschijnlijk al niet eens weten.
Het zijn inderdaad glas/glas panelen.
Gaat in dit geval om de Belinus M8 die in beide varianten leverbaar zijn.

https://belinus.be/wp-con(...)0_NL_V2_21072022.pdf

https://belinus.be/wp-con(...)0_NL_V8_21072022.pdf
pi_206373665
Gaat best hard met die vermogens, mijn ouders hebben nog 240, ik zelf 300, mijn broertje 330 volgens mij.

Ipv 2 panelen erbij of 4 (wordt krap), kan ik ook gewoon nog een paar jaar wachten en 10 van 500 plaatsen haha.

Weet niet wat je nog kan krijgen voor 10 jaar oude 8x300 over een paar jaar.
pi_206374168
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 12:20 schreef JDx het volgende:
Gaat best hard met die vermogens, mijn ouders hebben nog 240, ik zelf 300, mijn broertje 330 volgens mij.

Ipv 2 panelen erbij of 4 (wordt krap), kan ik ook gewoon nog een paar jaar wachten en 10 van 500 plaatsen haha.

Weet niet wat je nog kan krijgen voor 10 jaar oude 8x300 over een paar jaar.
Je moet wel goed kijken naar het vermogen per m2, want sommige hebben wel meer vermogen maar zijn ook groter.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 19 oktober 2022 @ 13:19:13 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206374329
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:03 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je moet wel goed kijken naar het vermogen per m2, want sommige hebben wel meer vermogen maar zijn ook groter.
Ik had bij ons vorige huis panelen van 265 Wp die 99*169 groot waren en op dit huis liggen 330 Wp panelen die 99*169 groot zijn, dus weldegelijk een toename per m²
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206374408
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had bij ons vorige huis panelen van 265 Wp die 99*169 groot waren en op dit huis liggen 330 Wp panelen die 99*169 groot zijn, dus weldegelijk een toename per m²
Zal ook heus wel verbetering in zitten de laatste jaren... je hebt ook al panelen van 600 wp maar die zijn gewoon heel groot. Onpraktisch vaak ook bij huizen...

Facts don't care about your feelings
pi_206374542
Klopt, het vermogen per m2 is wat uiteindelijk telt. En dat neemt niet zo snel toe.
pi_206375279
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klopt, het vermogen per m2 is wat uiteindelijk telt. En dat neemt niet zo snel toe.
Ja, maar het gaat er nog meer om wat op je dak past.
Hoe vaak ik wel niet iemand krijg die om de grote 450-500 panelen vraagt (die we niet hebben) zodat hij op beide kanten 1 rij kwijt kan.
Terwijl met een 390 paneel hij 2 rijen per kant kwijt kan omdat die 30cm korter zijn.

Dus het hangt eigenlijk volledig van het huis af. Op basis daarvan kijk je naar het best passende paneel.

Alleen als ruimte geen probleem is, zoals bij een boer of bij iemand in de tuin. Dan pak je het beste paneel
En dan nog kijk je ook naar prijs.

Euro per wp
Euro per m2
wp per m2

Daar een mix van.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206375609
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 14:47 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja, maar het gaat er nog meer om wat op je dak past.
Hoe vaak ik wel niet iemand krijg die om de grote 450-500 panelen vraagt (die we niet hebben) zodat hij op beide kanten 1 rij kwijt kan.
Terwijl met een 390 paneel hij 2 rijen per kant kwijt kan omdat die 30cm korter zijn.

Dus het hangt eigenlijk volledig van het huis af. Op basis daarvan kijk je naar het best passende paneel.

Alleen als ruimte geen probleem is, zoals bij een boer of bij iemand in de tuin. Dan pak je het beste paneel
En dan nog kijk je ook naar prijs.

Euro per wp
Euro per m2
wp per m2

Daar een mix van.
Uiteraard, op een stal zal je vaker 200x100 panelen zien.
Maar ik bedoelde het meer als "panelen zijn niet ineens van 270Wp naar 500Wp gegaan, het formaat is dan groter en uiteindelijk telt het vermogen per oppervlak en niet de totale Wp van een paneel".

Dat het handig moet passen op een dak lijkt me idd evident.
pi_206376092
Ik heb nog een toekomstig plan voor een nieuw schuurtje in de tuin. Met drie van die grote panelen kan ik direct mijn dak maken op een schuurtje van 2 bij 3 meter. Lijkt mij ideaal voor een fietsen en tuingereedschap schuurtje wat flink mag ventileren.
Maar eerst nog even diep ademhalen voor ik aan een nieuw schuurtje toe ben, het is een toekomst plan.
pi_206379103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:08 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb nog een toekomstig plan voor een nieuw schuurtje in de tuin. Met drie van die grote panelen kan ik direct mijn dak maken op een schuurtje van 2 bij 3 meter. Lijkt mij ideaal voor een fietsen en tuingereedschap schuurtje wat flink mag ventileren.
Maar eerst nog even diep ademhalen voor ik aan een nieuw schuurtje toe ben, het is een toekomst plan.
Kijk dan eens naar een alius systeem, dat is bijna waterdicht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_206380580
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klopt, het vermogen per m2 is wat uiteindelijk telt. En dat neemt niet zo snel toe.
Bij mij is het wel handig, ik heb plat dak en er passen net geen 3 naast elkaar, dus 2 iets grotere wel.

En heb nu 2 rijen van 4, dus 8 in totaal van 300Wp, zou nog 1,5 rij bij kunnen (dus +600Wp) maar als ik alles vervang (hebben we het niet over volgend jaar ofzo), dan zou ik naar 10 van 500Wp kunnen, verdubbeling.

Maar ik kijk de kat nog wel uit de boom met saldering en TLV de komende tijd.
pi_206418262
Goedendag,

Kan iemand eens mijn samenstelling van de groepenkast beoordelen? Ik krijg 14x 545Wp panelen met Enphase IQ7A micro omvormers in een 3 fase meterkast. Ik heb ook het 3-fase Q-relais en de Envoy S-metered besteld, die komen ook bij in de groepenkast.

Kan iemand beoordelen of deze onderdelen dan voldoende moeten zijn? Ik ga vanaf het dak met een YMVK-AS kabel 5x6mm2 naar de meterkast. Hierin wil ik dan de volgende componenten gebruiken/installeren:
- 1x Hoofdschakelaar 4P 40A
- 1x Aardlekschakelaar 4 polig 40A 30mA type A
- 4x Hager installatieautomaat 1 polig+nul 16A B-kar (1x voor Envoy en 3x per fase)
Dit alles in een (lege) Hager groepenkast.

Zie afbeelding.

https://ibb.co/v3PvPWg

Ik hoor graag.
Groet, Mathie
  Moderator zondag 23 oktober 2022 @ 12:09:27 #45
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206418486
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:47 schreef Mathie88 het volgende:
Goedendag,

Kan iemand eens mijn samenstelling van de groepenkast beoordelen? Ik krijg 14x 545Wp panelen met Enphase IQ7A micro omvormers in een 3 fase meterkast. Ik heb ook het 3-fase Q-relais en de Envoy S-metered besteld, die komen ook bij in de groepenkast.

Kan iemand beoordelen of deze onderdelen dan voldoende moeten zijn? Ik ga vanaf het dak met een YMVK-AS kabel 5x6mm2 naar de meterkast. Hierin wil ik dan de volgende componenten gebruiken/installeren:
- 1x Hoofdschakelaar 4P 40A
- 1x Aardlekschakelaar 4 polig 40A 30mA type A
- 4x Hager installatieautomaat 1 polig+nul 16A B-kar (1x voor Envoy en 3x per fase)
Dit alles in een (lege) Hager groepenkast.

Zie afbeelding.

https://ibb.co/v3PvPWg

Ik hoor graag.
Groet, Mathie
Is dit als uitbreiding op je bestaande verdeelkast ?
Hoe is je bestaande meterkast dan opgebouwd ?
pi_206418920
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Is dit als uitbreiding op je bestaande verdeelkast ?
Hoe is je bestaande meterkast dan opgebouwd ?
Die is zo opgebouwd, zie foto https://ibb.co/tYwwMhj
3 fase 12 groepen.

Ik wil eigenlijk vanaf de micro's met een YVMK-AS kabel naar binnen, naar de nieuwe groepen. Deze weer aansluiten op het net in de bestaande groepenkast.
pi_206423260
Welke bedrijven adviseren jullie voor offertes aan te vragen (omgeving Limburg)? Waar hebben jullie zaken mee gedaan? Heb er een aantal gehad maar nog zonder resultaat...
pi_206429214
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:47 schreef Mathie88 het volgende:
Goedendag,

Kan iemand eens mijn samenstelling van de groepenkast beoordelen? Ik krijg 14x 545Wp panelen met Enphase IQ7A micro omvormers in een 3 fase meterkast. Ik heb ook het 3-fase Q-relais en de Envoy S-metered besteld, die komen ook bij in de groepenkast.

Kan iemand beoordelen of deze onderdelen dan voldoende moeten zijn? Ik ga vanaf het dak met een YMVK-AS kabel 5x6mm2 naar de meterkast. Hierin wil ik dan de volgende componenten gebruiken/installeren:
- 1x Hoofdschakelaar 4P 40A
- 1x Aardlekschakelaar 4 polig 40A 30mA type A
- 4x Hager installatieautomaat 1 polig+nul 16A B-kar (1x voor Envoy en 3x per fase)
Dit alles in een (lege) Hager groepenkast.

Zie afbeelding.

https://ibb.co/v3PvPWg

Ik hoor graag.
Groet, Mathie
Je moet een 3 fase krachtgroep hebben om je micro omvormers aan te sluiten, niet 3 losse installatieautomaten.
pi_206429309
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:18 schreef DWMLion het volgende:
Welke bedrijven adviseren jullie voor offertes aan te vragen (omgeving Limburg)? Waar hebben jullie zaken mee gedaan? Heb er een aantal gehad maar nog zonder resultaat...
Hangt er vanaf waar je in Limburg woont, Vaals of Mook maakt nogal een verschil. Ik heb voor m'n ouders de offertes aangevraagd en uiteindelijk hebben ze zonnepanelen besteld bij een bedrijf uit Geleen, mede doordat vrienden van ze daar ook al goede ervaringen mee hadden. Bij het aanvragen van de offertes heb ik nog goede indrukken gekregen bij een ander bedrijf uit Geleen en nog een uit Landgraaf. Ik weet niet of ik de namen hier mag delen, dus DM me maar.

Hou er overigens rekening mee dat het wel even gaat duren, ik heb 1 augustus de eerste offertes aangevraagd en m'n ouders hebben afgelopen week uiteindelijk een offerte geaccepteerd met aanleg in mei. Veel bedrijven nemen momenteel überhaupt geen werk meer aan.
  maandag 24 oktober 2022 @ 07:55:34 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206429323
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 07:00 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Je moet een 3 fase krachtgroep hebben om je micro omvormers aan te sluiten, niet 3 losse installatieautomaten.
Ik vraag me af waarom je de Envoy op een eigen groep aan wil sluiten.
Tot nooit .......
pi_206431396
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 07:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik vraag me af waarom je de Envoy op een eigen groep aan wil sluiten.
De envoy moet beveiligd worden met 16 ampère. Net zo netjes om m dan een eigen groep te geven vind ik. Kan je m ook apart uit zetten mocht er eens wat zijn.
  maandag 24 oktober 2022 @ 14:55:15 #52
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_206433540
Vandaag is de omvormer geplaatst en alles op het dak, behalve de panelen. Waaide toch wat te hard _O-. Morgenochtend leggen ze de panelen erop, wel jammer van het zonnetje nu :P.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_206433653
quote:
17s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:55 schreef Debsterr het volgende:
wel jammer van het zonnetje nu .
Een mensenleven is belangrijker. Je krijgt nog zon genoeg de komende jaren :Y
pi_206433681
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Zal ook heus wel verbetering in zitten de laatste jaren... je hebt ook al panelen van 600 wp maar die zijn gewoon heel groot. Onpraktisch vaak ook bij huizen...

[ afbeelding ]
Zit er eigenlijk nog ene groot kwaliteitsverschil tussen panelen. Je hebt bv de sunpower maxeon panelen maar die zijn veel duurder dan hun normale lijn. Zit wel 40 jaar garantie op. Maar hoe zinnig is dat?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:12:10 #55
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_206433689
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Een mensenleven is belangrijker. Je krijgt nog zon genoeg de komende jaren :Y
Oh zeker hoor, ik vond het al wat dat ze überhaupt zijn begonnen. Mij niet gezien op zo'n wiebelladder.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_206433819
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zit er eigenlijk nog ene groot kwaliteitsverschil tussen panelen. Je hebt bv de sunpower maxeon panelen maar die zijn veel duurder dan hun normale lijn. Zit wel 40 jaar garantie op. Maar hoe zinnig is dat?
Tja geen idee, je kan natuurlijk reviews leven maar het is toch een beetje lastig bepalen. Kwaliteit is niet altijd alleen efficiency, maar ook de garantie of het frame. Volgens mij worden Silfab, SunPower, Panasonic en LG als premium merken genoemd... maar ik zou eerder zoeken naar value. Alhoewel de kosten van zonnepanelen tegenwoordig dan weer zo laag zijn tov de terugverdientijd dat je eigenlijk altijd wel betere kan gaan halen ipv het risico lopen dat ze er een paar jaar eerder mee stoppen.

Anderzijds heb ik ook een beetje het wasmachine idee bij zonnepanelen. Je kan beter de goedkoopste kopen die na 10 jaar stuk gaan en dan weer vernieuwen want de technologie is dan weer veel beter geworden en de prijzen lager. Leuk als je de duurste panelen kocht 10 jaar geleden en dat die nog 30 jaar goed blijven, maar je zit wel met verouderde technologie en waarschijnlijk minder wp per m2.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:28 #57
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206442244
Stomme maan steelt m'n kWh-tjes.
Huilen dan.
pi_206444460
Het is 25 oktober 16:30 en op dit moment hebben mijn zonnepanelen in 2022 evenveel elektriciteit opgewekt als in 2020, het beste jaar tot nu toe *O*
pi_206446828
Wij hebben een offerte ontvangen voor zonnepanelen. Het voelt alsof het te duur is, maar zelf kan ik er niks over zeggen. Het is echt een gevoel. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

8 REC Alpha Pure Black 405
1 SolarEdge SE3000H HD-Wave
8 SE Optimizer S440
8 Montagemateriaal pannendak portrait
Volledige installatie met 10 jaar garantie

Totaal exclusief 21% BTW ¤5.707,27 Totaal inclusief 21% BTW¤6.905,80
pi_206447561
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 20:01 schreef LoaLoa het volgende:
Wij hebben een offerte ontvangen voor zonnepanelen. Het voelt alsof het te duur is, maar zelf kan ik er niks over zeggen. Het is echt een gevoel. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

8 REC Alpha Pure Black 405
1 SolarEdge SE3000H HD-Wave
8 SE Optimizer S440
8 Montagemateriaal pannendak portrait
Volledige installatie met 10 jaar garantie

Totaal exclusief 21% BTW ¤5.707,27 Totaal inclusief 21% BTW¤6.905,80
Tja ¤ 2,1 per wp is inderdaad niet goedkoop, maar tegenwoordig kunnen ze vragen wat ze willen. Zelfs met dit soort prijzen is het bij een stroomprijs van 40 cent nog een goede investering. Vriend van me kreeg ook een offerte van 18k voor 22 panelen :X

Ik vorig jaar nog 15k voor 36 panelen ;(
Facts don't care about your feelings
pi_206452551
Prijzen en wachttijden blijven stijgen :( Had het idee om nog wat panelen op een ander dakvlak te laten leggen voor wat meer opbrengst aan het einde van de dag met het oog op salderen dat in de toekomst verdwijnt maar dat laat ik nog even voor wat het is totdat ik meer duidelijkheid heb of ik in een EV blijf rijden.

Hier ben ik sinds begin oktober over de opbrengst van 2021 heen, zelfs met een paar dagen missende meetdata dus in werkelijkheid zal het ergens eind september zijn geweest.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206452621
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 16:31 schreef Faraday01 het volgende:
Het is 25 oktober 16:30 en op dit moment hebben mijn zonnepanelen in 2022 evenveel elektriciteit opgewekt als in 2020, het beste jaar tot nu toe *O*
Hier ook al een paar dagen over het beste jaar van 2020 heen. Nog 364kwh voordat ik op 7000 zit. Niet onmogelijk, maar dan moeten november en december ook top zijn.

2020 was 6618kwh.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 26 oktober 2022 @ 12:44:15 #63
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206453049
Hier ook een top jaar, kan het nog niet echt goed vergelijken met voorgaande jaren omdat er een fout in mijn opstelling zat. Echter is iedere maand sinds mei vorig jaar (correctie vond toen plaats) een stuk beter geweest dit jaar.

Ook deze maand, ik ga vandaag over oktober 2021 heen en dan nog 5 dagen te gaan. Ook al is oktober geen geweldige maand maar toch, mogelijk dat we de 300 kWh gaan halen voor oktober. Totaal zit ik nu op 7110 kWh voor dit jaar en denk rond 7350kWh uit te gaan komen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206453178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 12:44 schreef Herkauwer het volgende:
Hier ook een top jaar, kan het nog niet echt goed vergelijken met voorgaande jaren omdat er een fout in mijn opstelling zat. Echter is iedere maand sinds mei vorig jaar (correctie vond toen plaats) een stuk beter geweest dit jaar.

Ook deze maand, ik ga vandaag over oktober 2021 heen en dan nog 5 dagen te gaan. Ook al is oktober geen geweldige maand maar toch, mogelijk dat we de 300 kWh gaan halen voor oktober. Totaal zit ik nu op 7110 kWh voor dit jaar en denk rond 7350kWh uit te gaan komen.
Hier is oktober wel weer juist goed. Beste oktober ooit was vorig jaar met 370 en zit nu al op 363 met nog een aantal dagen te gaan.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 26 oktober 2022 @ 13:49:57 #65
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206453751
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 12:54 schreef Patroon het volgende:

[..]
Hier is oktober wel weer juist goed. Beste oktober ooit was vorig jaar met 370 en zit nu al op 363 met nog een aantal dagen te gaan.
https://www.ad.nl/wonen/m(...)tekent-dat~a9bc14d0/

Blijkbaar toch een behoorlijke terugleververgoeding.
Alleen die maximale vergoeding vind ik wat onduidelijk, ik zou dat niet in centen maar een kwh's verwachten.

Is het trouwens juist dat de terugleververgoeding bij eneco weer 56 cent is?
Tot nooit .......
pi_206454037
quote:
99s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 13:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/wonen/m(...)tekent-dat~a9bc14d0/

Blijkbaar toch een behoorlijke terugleververgoeding.
Alleen die maximale vergoeding vind ik wat onduidelijk, ik zou dat niet in centen maar een kwh's verwachten.

Is het trouwens juist dat de terugleververgoeding bij eneco weer 56 cent is?
Als ze de maximale vergoeding gelijk stellen met wat het voor de gas-ellende was, is dat wel een tegenvaller want dan gaat het naar 11 cent of zo. En dan is de 80% een wassen neus voor de komende jaren.
  Moderator woensdag 26 oktober 2022 @ 14:26:19 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206454070
Het beste jaar is het hier nog niet. Dat was 2020 met 8,14 MWh. Momenteel voor dit jaar zit ik op 8,07 MWh. Dus ik moet nog 70 kWh dit jaar om 2020 te evenaren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206454443
Bij mij is 2022 nu al een record jaar en we zitten nog niet eens in november :)
  woensdag 26 oktober 2022 @ 15:25:57 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206454781
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 15:02 schreef OxygeneFRL het volgende:
Bij mij is 2022 nu al een record jaar en we zitten nog niet eens in november :)
Ik heb de panelen liggen sinds eind mei, dus 5 maanden nu, 5,2MW/h gemaakt. Ongeveer net zoveel als geprojecteerd over deze periode met mijn panelen.
pi_206455074
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 20:01 schreef LoaLoa het volgende:
Wij hebben een offerte ontvangen voor zonnepanelen. Het voelt alsof het te duur is, maar zelf kan ik er niks over zeggen. Het is echt een gevoel. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

8 REC Alpha Pure Black 405
1 SolarEdge SE3000H HD-Wave
8 SE Optimizer S440
8 Montagemateriaal pannendak portrait
Volledige installatie met 10 jaar garantie

Totaal exclusief 21% BTW ¤5.707,27 Totaal inclusief 21% BTW¤6.905,80
Ik zit op 5600 inc voor dezelfde opstelling (ander paneel, maar dat scheelt mekaar niet veel).
Dus ja, zij zijn duur.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 15:57:11 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206455247
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 14:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als ze de maximale vergoeding gelijk stellen met wat het voor de gas-ellende was, is dat wel een tegenvaller want dan gaat het naar 11 cent of zo. En dan is de 80% een wassen neus voor de komende jaren.
Waarmee dus eigenlijk gezegd wordt dat de energie-maatschappijen het nu correct doen.

Er zit ook wel wat in natuurlijk, als ze jouw stroom voor de veel inkopen moeten ze dat doorberekenen aan de mensen die het gebruiken. Dan stijgt dus de prijs weer en dan krijg je weer meer voor je opwek.
Tot nooit .......
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:11:52 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206455400
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 14:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als ze de maximale vergoeding gelijk stellen met wat het voor de gas-ellende was, is dat wel een tegenvaller want dan gaat het naar 11 cent of zo. En dan is de 80% een wassen neus voor de komende jaren.
Ik woon niet in NL, in het oh zo groene en eco bewuste Duitsland, ik kan niet salderen en de vergoeding aan stroom die ik aan het net lever is 6,43 cent per kWh.
Dit gaat ook in NL gebeuren.
Dus toen vanmiddag mijn accu vol was heb ik de Airco aangesmeten en stook ik het hele huis warm, wat ik met gas nooit zou doen, maar het is mij meer waard dan die 3 dubbeltjes die ik zou krijgen bij terug leveren.
pi_206455551
Heb vandaag weer een offerte mogen ontvangen, vond hem aan de hoge kant voor 8 panelen...

Panelen 8
Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 3.240 Wp
Prijs per Watt piek ¤ 2,04
Type omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 2.921 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (¤ 0.70 per kWh) ¤ 2.044,70
Terugverdientijd 3,3 jaar
Prijs voor btw-teruggave ¤ 8.016,25
Prijs na btw-teruggave ¤ 6.625,00
pi_206455642
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:26 schreef DWMLion het volgende:

Opbrengst 1e jaar in euro (¤ 0.70 per kWh) ¤ 2.044,70
Terugverdientijd 3,3 jaar
Naast dat het duur is ga je die terugverdientijd niet halen, ze rekenen nog met 70ct per KWh terwijl er vanaf 1 januari een prijsplafond van 40ct is (welliswaar voor 1 jaar en niemand weet wat de prijzen in 2024 gaan doen dus wellicht wordt het dan nog duurder en verdien je het sneller terug maar hopelijk normaliseren de prijzen een beetje).
Verder negeren ze het effect van de afbouw van de salderingsregel vanaf 2025 ook nog eens (of kun je al je opgewekte energie direct kunt gebruiken/opslaan?)

Met tarief van 40ct, teruglevertarief van 15ct, 25% direct verbruik en de afbouw van de salderingsregels ga je richting de 6.5 jaar terugverdientijd...

[ Bericht 5% gewijzigd door Zedi op 26-10-2022 16:46:55 ]
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:52:02 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206455802
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:26 schreef DWMLion het volgende:
Heb vandaag weer een offerte mogen ontvangen, vond hem aan de hoge kant voor 8 panelen...

Panelen 8
Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 3.240 Wp
Prijs per Watt piek ¤ 2,04
Type omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 2.921 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (¤ 0.70 per kWh) ¤ 2.044,70
Terugverdientijd 3,3 jaar
Prijs voor btw-teruggave ¤ 8.016,25
Prijs na btw-teruggave ¤ 6.625,00
wat verrbuik je aan stroom per jaar?
pi_206456562
Vandaag offerte getekend voor 134 panelen van 410 watt, platdak oost west en uiteraard alles solaredge
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_206456927
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 15:44 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik zit op 5600 inc voor dezelfde opstelling (ander paneel, maar dat scheelt mekaar niet veel).
Dus ja, zij zijn duur.
Kan jij mij aan een goedkopere, doch betrouwbare, leverancier helpen?
  woensdag 26 oktober 2022 @ 18:46:00 #78
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206456963
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:26 schreef DWMLion het volgende:
Heb vandaag weer een offerte mogen ontvangen, vond hem aan de hoge kant voor 8 panelen...

Panelen 8
Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 3.240 Wp
Prijs per Watt piek ¤ 2,04
Type omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 2.921 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (¤ 0.70 per kWh) ¤ 2.044,70
Terugverdientijd 3,3 jaar
Prijs voor btw-teruggave ¤ 8.016,25
Prijs na btw-teruggave ¤ 6.625,00
Ik heb vandaag een offerte van @bambino mogen ontvangen (waarvoor dank!) en die heeft een prijs van ¤1,20 per wp
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206457171
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
wat verrbuik je aan stroom per jaar?
2467 kWh
pi_206463105
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 18:10 schreef densmee het volgende:
Vandaag offerte getekend voor 134 panelen van 410 watt, platdak oost west en uiteraard alles solaredge
Had je nog een bedrijfspandje over?
  donderdag 27 oktober 2022 @ 08:10:52 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206463264
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:00 schreef DWMLion het volgende:

[..]
2467 kWh
Zolang je 100% mag salderen, levert de eerste 2467kWh je 40ct/kWh op.
Voor de overige 454kWh krijg je momenteel ca 11ct.
Opgetelt kom ik op 1036 euro voor het eerste jaar.

Door de afbouw van de salderingsregeling zal het alleen maar minder worden. Bij gelijkblijvende prijzen. Zal een kleiner deel 40ct opleveren en dus een groter deel maar 11ct.
Tot nooit .......
pi_206463341
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 07:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Had je nog een bedrijfspandje over?
We hebben nog plaats voor meer dan 2000 panelen, alleen we mogen maar op 1 van de 2 aansluitingen terug leveren.

Er is ook nog een offerte onderweg om ons zwembad te verwarmen met 2 80kw warmtepompen en daarbij 340 pvt panelen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator donderdag 27 oktober 2022 @ 09:20:07 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206463645
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 08:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Zolang je 100% mag salderen, levert de eerste 2467kWh je 40ct/kWh op.
Voor de overige 454kWh krijg je momenteel ca 11ct.
Opgetelt kom ik op 1036 euro voor het eerste jaar.

Door de afbouw van de salderingsregeling zal het alleen maar minder worden. Bij gelijkblijvende prijzen. Zal een kleiner deel 40ct opleveren en dus een groter deel maar 11ct.
En dan wordt het dus belangrijk om de wasmachine, vaatwasser en droger etc aan te zetten als de zon schijnt, want elke kWh vanaf je dak die je direct verbruikt hoeft niet uit het stopcontact getrokken te worden, en elke kWh die je niet uit het stopcontact hoeft te trekken kost je ook geen geld.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 27 oktober 2022 @ 10:40:56 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206464328
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 09:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En dan wordt het dus belangrijk om de wasmachine, vaatwasser en droger etc aan te zetten als de zon schijnt, want elke kWh vanaf je dak die je direct verbruikt hoeft niet uit het stopcontact getrokken te worden, en elke kWh die je niet uit het stopcontact hoeft te trekken kost je ook geen geld.
Klopt, je kan het dan ook anders berekenen. Elke kwh die je gebruikt als de zon schijnt bespaard je 29ct/kwh.
Dat getal zou je ook moeten gebruiken als je bijvoorbeeld gebruik wil gaan maken van een powerwall (iets minder omdat het rendement geen 100% is).

Als jij bijvoorbeeld 100kWh per jaar kan besparen door je boiler slimmer te maken dan bespaar je 29 euro per jaar.

Als de zon schijn dan gaat bijvoorbeeld mij thuis de thermostaat wat eerder naar de verhoogde avondstand (warmtepomp) en warmt hij de boiler een paar graden hoger op.

legionella programma doet ie ook als er opwek is. Pas na 10 dagen doet hij het programma ook als de zon niet geschenen heeft
Tot nooit .......
pi_206467052
Iemand hier bekend met bedrijven die ook niet standaard formaat panelen leggen?
Ik heb een nogal complex dak op het zuiden/westen. Al twee afwijzingen gehad. Het zijn feitelijk 4 schuine vlakken. Dus sowieso micro omvormers maar nu nog panelen die passen. De andere zijde van het dak is wel recht toe, recht aan maar ja dat is op het noorden.



De vraag of ik dat sowieso rendabel ga krijgen... Tesla Solar Roof is ook zo wat. Volgens Zonatlas zou ik een opbrengst moeten halen aan die kant van ca. 1663 kWh per jaar. Mits er dus iets op past.

[ Bericht 4% gewijzigd door alpeko op 27-10-2022 16:15:42 ]
pi_206467691
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:08 schreef alpeko het volgende:
Iemand hier bekend met bedrijven die ook niet standaard formaat panelen leggen?
Ik heb een nogal complex dak op het zuiden/westen. Al twee afwijzingen gehad. Het zijn feitelijk 4 schuine vlakken. Dus sowieso micro omvormers maar nu nog panelen die passen. De andere zijde van het dak is wel recht toe, recht aan maar ja dat is op het noorden.

[ afbeelding ]

De vraag of ik dat sowieso rendabel ga krijgen... Tesla Solar Roof is ook zo wat. Volgens Zonatlas zou ik een opbrengst moeten halen aan die kant van ca. 1663 kWh per jaar. Mits er dus iets op past.
Ik heb iets kleinere, oude 200 Wp panelen die ik eigenlijk wil vervangen door dikke 400 ofzo O-)

Maar misschien is dat het gedoe niet waard :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 27 oktober 2022 @ 17:34:43 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206467742
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:08 schreef alpeko het volgende:
Iemand hier bekend met bedrijven die ook niet standaard formaat panelen leggen?
Ik heb een nogal complex dak op het zuiden/westen. Al twee afwijzingen gehad. Het zijn feitelijk 4 schuine vlakken. Dus sowieso micro omvormers maar nu nog panelen die passen. De andere zijde van het dak is wel recht toe, recht aan maar ja dat is op het noorden.

[ afbeelding ]

De vraag of ik dat sowieso rendabel ga krijgen... Tesla Solar Roof is ook zo wat. Volgens Zonatlas zou ik een opbrengst moeten halen aan die kant van ca. 1663 kWh per jaar. Mits er dus iets op past.
https://kleinezonnepanele(...)n-5w-200w/g-10000124

Misschien zit hier wat voor je bij?
En anders dakpanpanelen? Wienerberger heeft volgens mij een heel aardige variant.
https://www.wienerberger.nl/wevolt.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206467908
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
https://kleinezonnepanele(...)n-5w-200w/g-10000124

Misschien zit hier wat voor je bij?
En anders dakpanpanelen? Wienerberger heeft volgens mij een heel aardige variant.
https://www.wienerberger.nl/wevolt.html
Dank maar deze installeren beiden niet. Ik zoek een partij die het aanlegt en die ervaren is met een dergelijke casus.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 17:53:26 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206467917
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:51 schreef alpeko het volgende:

[..]
Dank maar deze installeren beiden niet. Ik zoek een partij die het aanlegt en die ervaren is met een dergelijke casus.
Ik weet niet wat voor dakpannen je nu op je dak hebt liggen, maar mocht dat toevallig de Alegra 10 zijn dan zou ik gewoon even contact opnemen met Wienerberger om hen naar een installateur te vragen.

Ze hebben ook een installateur vinder: https://www.wienerberger.(...)n-installateurs.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206468379
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 18:42 schreef LoaLoa het volgende:

[..]
Kan jij mij aan een goedkopere, doch betrouwbare, leverancier helpen?
Als je op +/- een uur van Twente af woont, dan mag je me een berichtje sturen (ik werk voor een installateur, dus de prijs die ik noemde zou onze offerte zijn mits afstand ok).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206468439
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:26 schreef DWMLion het volgende:
Heb vandaag weer een offerte mogen ontvangen, vond hem aan de hoge kant voor 8 panelen...

Panelen 8
Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 3.240 Wp
Prijs per Watt piek ¤ 2,04
Type omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 2.921 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (¤ 0.70 per kWh) ¤ 2.044,70
Terugverdientijd 3,3 jaar
Prijs voor btw-teruggave ¤ 8.016,25
Prijs na btw-teruggave ¤ 6.625,00
Je hoeft niet te noemen van wie die offerte is, maar ik ben wel echt heel benieuwd.
Ik wil het nog net geen oplichting noemen. Maar dit is echt belachelijk duur.
Al zou je op de wadden of in Renesse wonen, voor die prijs zou ik deze klus ook aannemen (vanuit Twente).

Woon je op +/- 1 uur van ons af, dan zit ik op 5450 inc. btw, 4585 netto. ongeveer.

Scheelt je dus 2 duizend euro netto (30%).

1.38 per wp netto

Dit is met Trina 415wp panelen overigens (die heb ik nog niet, maar de 390 panelen die ik had zijn inmiddels zo goed als op dus ik verwacht t.z.t. 415wp te hebben vandaar dat ik dit vast noem).

Tevens is dat een van de redenen dat laziness op een lagere prijs per wp uitkomt (plus vandaag weer tientje of 2 prijsstijging gehad op omvormer etc).

De 415 zijn iets duurder per wp dan de 390 die ik heb/had.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206469207
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 18:46 schreef bambino het volgende:

[..]
Je hoeft niet te noemen van wie die offerte is, maar ik ben wel echt heel benieuwd.
Ik wil het nog net geen oplichting noemen. Maar dit is echt belachelijk duur.
Al zou je op de wadden of in Renesse wonen, voor die prijs zou ik deze klus ook aannemen (vanuit Twente).

Woon je op +/- 1 uur van ons af, dan zit ik op 5450 inc. btw, 4585 netto. ongeveer.

Scheelt je dus 2 duizend euro netto (30%).

1.38 per wp netto

Dit is met Trina 415wp panelen overigens (die heb ik nog niet, maar de 390 panelen die ik had zijn inmiddels zo goed als op dus ik verwacht t.z.t. 415wp te hebben vandaar dat ik dit vast noem).

Tevens is dat een van de redenen dat laziness op een lagere prijs per wp uitkomt (plus vandaag weer tientje of 2 prijsstijging gehad op omvormer etc).

De 415 zijn iets duurder per wp dan de 390 die ik heb/had.
Je hebt een dm ;)
pi_206473498
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 18:40 schreef bambino het volgende:

[..]
Als je op +/- een uur van Twente af woont, dan mag je me een berichtje sturen (ik werk voor een installateur, dus de prijs die ik noemde zou onze offerte zijn mits afstand ok).
Das jammer... dat is net niet zo... we wonen onder Amsterdam. Helaas. Wel bedankt voor het aanbod!
pi_206473504
Van de week akkoord gegaan met offerte warmte pomp 6kw + 25 * 400wp panelen
Schade 18K inclusief installatie en randzaken
pi_206473571
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 07:43 schreef Emmerdeur het volgende:
Van de week akkoord gegaan met offerte warmte pomp 6kw + 25 * 400wp panelen
Schade 18K inclusief installatie en randzaken
Voor of na subsidie?
pi_206473650
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 08:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voor of na subsidie?
Na
pi_206478589
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 08:33 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Na
Ah wilde anders zeggen, damn impressed
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:28:26 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206478610
HOeveel soepsidie?
  Moderator zondag 30 oktober 2022 @ 17:20:17 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206499884
15,54 kWh vandaag. Totaal voor deze maand nu op 489,52 kWh. Morgen nog 1 dag te gaan, voor deze maand, kijken of we misschien nog de 500 kWh aan kunnen tikken. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206500019
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 07:43 schreef Emmerdeur het volgende:
Van de week akkoord gegaan met offerte warmte pomp 6kw + 25 * 400wp panelen
Schade 18K inclusief installatie en randzaken
Met boiler/full electric?

Ik sta op het punt een offerte van Daikin 8kw te accepteren voor 10k (inc subsidie 6,5k).
Maar daar zit geen boiler bij dus voorlopig gebruik ik de ketel ernaast voor sww.
En panelen had ik al besteld 26x360wp (8k inc subsidie).

Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar , dus het spul is snel terug verdient. (Goed (na)geïsoleerde vrijstaande woning).

De pv panelen liggen nog niet maar ik ontvang wel al 10 euro per dag 'boete' omdat ze niet op de overeengekomen datum konden plaatsen.
pi_206500460
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 17:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Met boiler/full electric?

Ik sta op het punt een offerte van Daikin 8kw te accepteren voor 10k (inc subsidie 6,5k).
Maar daar zit geen boiler bij dus voorlopig gebruik ik de ketel ernaast voor sww.
En panelen had ik al besteld 26x360wp (8k inc subsidie).

Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar , dus het spul is snel terug verdient. (Goed (na)geïsoleerde vrijstaande woning).

De pv panelen liggen nog niet maar ik ontvang wel al 10 euro per dag 'boete' omdat ze niet op de overeengekomen datum konden plaatsen.
Zonder boiler(heb ik al) full electric
pi_206500483
Wij zijn ook aan het kijken voor zonnepanelen en heb nu de eerste offerte binnen.

11 DMEGC 410 panelen met Enphase iq7+ omvormers komt in totaal uit op 7300 excl. BTW. Is dit een redelijke prijs?

[ Bericht 10% gewijzigd door MaximumRush op 30-10-2022 18:46:06 ]
pi_206500981
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
15,54 kWh vandaag. Totaal voor deze maand nu op 489,52 kWh. Morgen nog 1 dag te gaan, voor deze maand, kijken of we misschien nog de 500 kWh aan kunnen tikken. :)
Dat is best veel. Hoeveel panelen a hoeveel watt per paneel heb je dan?
  Moderator zondag 30 oktober 2022 @ 19:08:09 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206501172
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 18:57 schreef Nuff het volgende:

[..]
Dat is best veel. Hoeveel panelen a hoeveel watt per paneel heb je dan?
29x300Wp :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206501432
Vandaag weer 18,4 en de maand staat op 557.

Erg mooi weer deze maand. November kan nog wel eens even wennen worden 😅
Laat die handjes wapperen!
  zondag 30 oktober 2022 @ 23:13:34 #106
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_206505692
wil binnenkort 6 of 8 panelen op mijn schuur leggen nu is de situatie zo..
er passen er 6 op vol zuid.. Echter! is dit zowat naast me muur.. dus na 16:00 geen volledige zon meer...

of!!!

8 panelen op oost leggen..
[imghttps://i.ibb.co/8svDMTQ/huis.jpg[/img]
voordeur is zuid
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 30 oktober 2022 @ 23:14:50 #107
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_206505703
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_206506426
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 23:13 schreef revpolen het volgende:
wil binnenkort 6 of 8 panelen op mijn schuur leggen nu is de situatie zo..
er passen er 6 op vol zuid.. Echter! is dit zowat naast me muur.. dus na 16:00 geen volledige zon meer...

of!!!

8 panelen op oost leggen..
[imghttps://i.ibb.co/8svDMTQ/huis.jpg[/img]
voordeur is zuid
Is oost west en dan zo veel mogelijk geen optie?
  maandag 31 oktober 2022 @ 07:58:41 #109
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_206506573
Nee, de
Schuur staat tegen de muur aan :) zat straks beter foto’s maken
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_206506834
8 op oost gaat meer opbrengen natuurlijk. Die hebben veel langer licht.

Ik zou me niet te druk maken over richting maar gewoon een beetje vlakke schans maken tegen die muur en dan de houten muren tot de hoogte van de panelen optrekken voor het zicht. Was slimmer geweest om het met de bouw al te integreren.
  maandag 31 oktober 2022 @ 09:47:25 #111
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_206507194
Liggen er al 15 op het dak, maar omdat ik iets meer stroom. gebruik ( jacuzzi :P ) dacht gooi er nog wat bij..
wil valk systeem schans maar twijfel dus of er vol op zuid ( dan een triple valk systeem ) of vol op oost 8 stuks te doen met valk quatro systeem ( beide 400wp panelen )
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_206508064
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 09:47 schreef revpolen het volgende:
Liggen er al 15 op het dak, maar omdat ik iets meer stroom. gebruik ( jacuzzi ) dacht gooi er nog wat bij..
wil valk systeem schans maar twijfel dus of er vol op zuid ( dan een triple valk systeem ) of vol op oost 8 stuks te doen met valk quatro systeem ( beide 400wp panelen )
Hoe liggen je huidige panelen en op welke tijd gedurende de dag verbruik je meer energie, met het oog op afbouw van salderen wellicht nog iets wat je mee kunt nemen in je overweging.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  maandag 31 oktober 2022 @ 12:11:44 #113
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206508695
Teken een paar verschillende configuraties in zo'n designer en kijk wat de beste opbrengst geeft.
Huilen dan.
pi_206512870
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
29x300Wp :)
Dan snap ik het wel :)
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 21:59:50 #115
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206514992
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:28 schreef Nuff het volgende:

[..]
Dan snap ik het wel :)
498 kWh :( die 2 ontbrekende kwh...dat trek ik echt heel slecht :')
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 31 oktober 2022 @ 22:22:27 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206515213
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
498 kWh :( die 2 ontbrekende kwh...dat trek ik echt heel slecht :')
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 31 oktober 2022 @ 22:32:08 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206515305
553,4 kWh deze maand.
Het jaartotaal (2022) zit nu op 7.773,2 kWh met een 6.930 Wp installatie.
Als de opbrengst nu al op 112% zit dan verwacht ik dat het over het hele jaar zeker op 115% uitkomt.
Uitzonderlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 22:54:16 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206515582
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
:D
Dat is niet grappig.

Niet.

Maar wel 8,14 MWh voor dit jaar, net als 2020.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 1 november 2022 @ 06:38:52 #119
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206516450
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:32 schreef Leandra het volgende:
553,4 kWh deze maand.
Het jaartotaal (2022) zit nu op 7.773,2 kWh met een 6.930 Wp installatie.
Als de opbrengst nu al op 112% zit dan verwacht ik dat het over het hele jaar zeker op 115% uitkomt.
Uitzonderlijk.
Ik zit ook op 113% al. Echt een heel uitzonderlijk jaar aan uren zon. Beter dan 2018 inmiddels.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206516464
Hier is dat niet het geval. 4500 Wp panelen en tot nu toe 3970 kWh opgeleverd.

Ze hangen er sinds nov 2021 dus een totaal jaar heb ik ook: 4050 kWh.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 1 november 2022 @ 07:08:59 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206516536
Meh, Oktober was 80 kWh minder dan geprojecteerd.
pi_206516560
Ik zit nu voor 2022 op 8012kwh. En daar ben ik blij mee, had gehoopt op 8000 voor t hele jaar ( wel compleet natte vingerwerk hoor) dus daar ben ik al voorbij! :D

Volgend jaar contract met 73 cent terug lever vergoeding dus dat word een leuk jaar met zon 4000kwh overschot 😁
pi_206516571
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:32 schreef Leandra het volgende:
553,4 kWh deze maand.
Het jaartotaal (2022) zit nu op 7.773,2 kWh met een 6.930 Wp installatie.
Als de opbrengst nu al op 112% zit dan verwacht ik dat het over het hele jaar zeker op 115% uitkomt.
Uitzonderlijk.
Oei, wat een goede cijfers!

Ik kom voor 2021 op 103% en dit jaar tot nu toe op 104%, met een 4950kWh installatie
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  dinsdag 1 november 2022 @ 07:46:21 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206516699
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 07:16 schreef Essebes het volgende:

[..]
Oei, wat een goede cijfers!

Ik kom voor 2021 op 103% en dit jaar tot nu toe op 104%, met een 4950kWh installatie
Ja, ik ben ook aangenaam verrast :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206516786
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 1 november 2022 @ 08:07:22 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206516810
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:03 schreef arvensis het volgende:
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Vast niet ;)

Als je maar iets schaduw of een anderszins minder dan perfecte positie hebt dan is het al lastig de 100% in een jaar te halen, zelfs in een jaar dat zo zonnig is als dit jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 1 november 2022 @ 08:31:33 #127
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206516990
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:03 schreef arvensis het volgende:
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Een O-W opstelling is nogal verschillend van alles ZO of ZW.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206517199
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:03 schreef arvensis het volgende:
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Vast niet.

M'n moeder zit op 5.700kWh met 7.300Wp op het dak.
Maar dat is een zuid-noord opstelling en de panelen liggen er pas sinds 25 maart.

En zelf zit ik op 15.351kWh met 20.400Wp op het dak.
Dat is een zuid, west, noord, oost opstelling.
Overigens wel m'n beste jaar qua opbrengst sinds de panelen in 2018 gelegd zijn.

Ik kijk niet zo naar het rendement van de panelen. Het beste dak voor panelen is het dak dat je hebt.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:16:12 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517254
Ik zit op 0.89 kWh/kWp met 40% van de panelen op OZO, 40% op WNW en 20% ZZW en ZZO. Wel wat dakkapellen en zo die soms schaduw op een deel van de panelen werpen.
Huilen dan.
pi_206517330
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:03 schreef arvensis het volgende:
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Nee hoor, andersom. Er zijn maar een paar die boven de 100 halen.
Dat is niet "normaal".

100% zie je alleen maar bij voornamelijk zuid georiënteerd, geen schaduw, en een jaar zoals dit.
Ter indicatie, in onze offertes gaan wij van maximaal 95% uit.
Want als iemand bij ons koopt en 93% opwekt terwijl we 100 beloven, krijgen we gezeik.
Andersom hoor je ze overigens nooit, als we 95 zeggen en er 103 uit komt.

Ik zit zit zelf net over de 80% dit jaar. Met dus nog 2 maanden te gaan en de uitbreiding is pas van eind feb.

Dus eind feb weet ik pas wat het dit jaar gedaan heeft.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206517577
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:30 schreef bambino het volgende:

[..]
Nee hoor, andersom. Er zijn maar een paar die boven de 100 halen.
Dat is niet "normaal".

100% zie je alleen maar bij voornamelijk zuid georiënteerd, geen schaduw, en een jaar zoals dit.
Ter indicatie, in onze offertes gaan wij van maximaal 95% uit.
Want als iemand bij ons koopt en 93% opwekt terwijl we 100 beloven, krijgen we gezeik.
Andersom hoor je ze overigens nooit, als we 95 zeggen en er 103 uit komt.

Ik zit zit zelf net over de 80% dit jaar. Met dus nog 2 maanden te gaan en de uitbreiding is pas van eind feb.

Dus eind feb weet ik pas wat het dit jaar gedaan heeft.
Mijn offerte ging destijds uit van 75% :') puur indekken was dat ook maar ik vond het wel erg conservatief, het eerste jaar haalde ik 97%. Dit jaar zit ik nu op 102.5% en ik verwacht rond de 106%.

Dat is met een set op zw (240 graden) zonder schaduw.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:32:57 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517853
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:07 schreef -0- het volgende:

[..]
Mijn offerte ging destijds uit van 75% :') puur indekken was dat ook maar ik vond het wel erg conservatief, het eerste jaar haalde ik 97%. Dit jaar zit ik nu op 102.5% en ik verwacht rond de 106%.

Dat is met een set op zw (240 graden) zonder schaduw.
Oh, in zo'n setting is een offerte die uitgaat van 75% wel heel bizar :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 12:01:09 #133
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206519056
Ik zit momenteel op 93,68%.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206519576
Ik zit momenteel op 83,5%, heb de panelen sinds 14-feb
pi_206520951
Ik haal slechts 76% tot nog toe, maar daar ben ik prima tevreden mee want ik verbruik nog minder.
  dinsdag 1 november 2022 @ 14:41:08 #136
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206520957
HET ZIJN GEEN PERCENTAGES

STOP DAARMEE :(
Huilen dan.
pi_206521018
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:41 schreef Isdatzo het volgende:
HET ZIJN GEEN PERCENTAGES

STOP DAARMEE :(
ISDATZO !??!
pi_206521649
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:03 schreef arvensis het volgende:
Ben ik de enige die niet over de 100% zit? :D
Hier ook niet. Net niet, zie nu 3610 uit 3640 aan panelen. 99% van de opgegeven wattages. De verwachting was 3460 per jaar. Dat haalden we meestal wel. Maar over die 100% is de eerste keer.
pi_206522270
Sinds 29 Juli inmiddels zo'n 1700 kWh opgewekt.

12 x 400 wattpiek.

Niet verkeerd dacht ik zo.
pi_206522525
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 07:14 schreef Makrolon het volgende:
Ik zit nu voor 2022 op 8012kwh. En daar ben ik blij mee, had gehoopt op 8000 voor t hele jaar ( wel compleet natte vingerwerk hoor) dus daar ben ik al voorbij! :D

Volgend jaar contract met 73 cent terug lever vergoeding dus dat word een leuk jaar met zon 4000kwh overschot 😁
Waar zit je
pi_206522664
3,51 MWh / 3,42 kWp tot nu toe dit jaar. Ik lees hierboven dat het geen percentages zijn, maar wij zitten dus ook boven de 100% ^O^
pi_206523133
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:07 schreef -0- het volgende:

[..]
Mijn offerte ging destijds uit van 75% :') puur indekken was dat ook maar ik vond het wel erg conservatief, het eerste jaar haalde ik 97%. Dit jaar zit ik nu op 102.5% en ik verwacht rond de 106%.

Dat is met een set op zw (240 graden) zonder schaduw.
Onze berekening hiervoor is vrij simpel.
Pal zuid 95%
Pal oost of west 75%
Pal noord 55%
Zo kan je de rest zelf invullen.

Klopt dat altijd, tuurlijk niet. Maar we zitten in de buurt. Elk jaar is toch anders, dus je kan nooit exact zeggen.

Zijn er andere factoren, dan passen we het aan.
Is het dak 30 graden, of 10, of 65, is er schaduw etc etc.

Pal ZW op 45 graden zou ik dus 85% zeggen.
Dat jij boven de 100% zit is in mijn optiek bizar. Dat zou eigenlijk niet haalbaar moeten zijn.

En even voor de zekerheid. Dat wij hier rondom de 100% zitten is pure toeval.
In spanje zitten ze op 140%, in noord Finland op 60% (bij wijze van, ik weet het niet exact).
In de sahara (c.q. rondom evenaar) is het nog veel hoger, echter alleen als de helling zo laag mogelijk is.
Bij een 45 graden dak in de sahara heb je ook een heel seizoen lage opwek omdat de zon aan de andere kant staat.

Dus rondom de evenaar wil je ze eigenlijk plat hebben liggen, terwijl dat hier in Nederland een no-go is.
Veroorzaakt wel andere issues, met name vervuiling van paneel. 10 graden is bij ons minimum.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206523147
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:41 schreef Isdatzo het volgende:
HET ZIJN GEEN PERCENTAGES

STOP DAARMEE :(
Weet niet of dit als grap of sarcasme is. Maar just in case, in dit geval is het wel een percentage. Want het is een rendement op jaarbasis.
Je hebt een vermogen van X en een opwek van Y.
Y is uit te drukken in een percentage van X.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 1 november 2022 @ 21:12:00 #144
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206525854
Als ik kijk naar de maanden Jun-Okt, de berekende capaciteit over een jaar en de statistische verdeling van zonnen
energie opbrengst zit ik over deze maanden 7% hoger dan verwacht
  dinsdag 1 november 2022 @ 22:00:39 #145
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_206526792
Ik bereik morgen ook 4200KWh met 4200WP op zzw ^O^
heitieh
  dinsdag 1 november 2022 @ 22:01:00 #146
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206526796
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 18:16 schreef bambino het volgende:

[..]
Weet niet of dit als grap of sarcasme is. Maar just in case, in dit geval is het wel een percentage. Want het is een rendement op jaarbasis.
Je hebt een vermogen van X en een opwek van Y.
Y is uit te drukken in een percentage van X.
Nee, het is een verhouding. Een kilowatt en een kilowattuur zijn immers niet dezelfde grootheid. Dat de verhouding tussen het vermogen op je dak en de jaarlijkse opbrengst toevalligerwijs in de buurt van 1 uitkomt is natuurlijk leuk.
Huilen dan.
pi_206528687
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 17:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waar zit je
Innova.

Wel contract paar weken geleden al afgesloten, teeuglever vergoeding is nu al lager volgens mij.
pi_206528933
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 18:22 schreef MaximumRush het volgende:
Wij zijn ook aan het kijken voor zonnepanelen en heb nu de eerste offerte binnen.

11 DMEGC 410 panelen met Enphase iq7+ omvormers komt in totaal uit op 7300 excl. BTW. Is dit een redelijke prijs?
Niemand?
pi_206529049
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 18:22 schreef MaximumRush het volgende:
Wij zijn ook aan het kijken voor zonnepanelen en heb nu de eerste offerte binnen.

11 DMEGC 410 panelen met Enphase iq7+ omvormers komt in totaal uit op 7300 excl. BTW. Is dit een redelijke prijs?
7300 / 4510 = ¤1,62 per Wp; ik ben geen expert maar het lijkt me relatief duur. De offertes die ik eind oktober kreeg (wel voor 22 panelen/8800 Wp in totaal) zaten tussen de ¤1,24 (SolarEdge) en ¤1,36 (Enphase) in.
pi_206529748
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 22:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee, het is een verhouding. Een kilowatt en een kilowattuur zijn immers niet dezelfde grootheid. Dat de verhouding tussen het vermogen op je dak en de jaarlijkse opbrengst toevalligerwijs in de buurt van 1 uitkomt is natuurlijk leuk.
Maar het is een beetje lastig aan klanten uit te leggen dat het rendement van het systeem 1:1,04 is.
Niemand in de hele zonnepanelen wereld gebruikt een ratio daarvoor.
Het rendement wordt altijd uitgedrukt in procenten, want dat is logisch.

Juist omdat de verhouding in principe rondom de 1 ligt (maar bijna altijd lager, in Nederland).

Of het wetenschappelijk correct is, is niet belangrijk. Dit is wat de markt gebruikt, en hoe de meeste mensen het begrijpen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206531174
whoop, eerste volle maand met de panelen. 6x 13 graden 139azimuth 3x 13 graden 139azimuth (9*455 longi panelen op hoymiles hms2000 omvormers)

verwachte opbrengst volgens pvgis 195kwh, werkelijke opbrengst 210kwh -> 109%
  woensdag 2 november 2022 @ 12:00:31 #152
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_206531474
De panelen doen het goed gister en vandaag. Gisteren blijkbaar 18 kWh opgewekt in 1 dag
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_206603608
Budget Energie trekt z'n keutel van maandelijks salderen toch ook maar weer in en gaat (met terugwerkende kracht) weer jaarlijks salderen.

https://nos.nl/artikel/24(...)g-zonnepanelen-terug

Ik snap de discussie overigens wel en uiteindelijk willen zij ook gewoon geld verdienen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  dinsdag 8 november 2022 @ 16:49:46 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206603723
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:36 schreef Zedi het volgende:
Budget Energie trekt z'n keutel van maandelijks salderen toch ook maar weer in en gaat (met terugwerkende kracht) weer jaarlijks salderen.

https://nos.nl/artikel/24(...)g-zonnepanelen-terug

Ik snap de discussie overigens wel en uiteindelijk willen zij ook gewoon geld verdienen.
Leuk dat ze gewoon geld willen verdienen, maar wel binnen de geldende regels en die niet ineens gaan buigen als het ze beter uitkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206603830
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Leuk dat ze gewoon geld willen verdienen, maar wel binnen de geldende regels en die niet ineens gaan buigen als het ze beter uitkomt.
Eens, niet tijdens het spel de spelregels veranderen...

Maar ik vrees wel dat deze discussie breder gevoerd gaat worden; we leveren massaal terug op momenten dat stroom goedkoop (of zelfs een negatief qua prijs) is en verbruiken dat op duurdere momenten. Maar goed als het goed is zouden ze daar wel rekening mee moeten houden in hun tarieven, wellicht zijn de tarieven daardoor wel iets hoger.

Met afbouw van salderen is het zaak om zoveel mogelijk direct te verbruiken maar ik krijg de 20-30kWh op goede dagen niet op zonder dat ik een auto ga opladen (wat weer lastig is als ik op mijn werk zou zijn, en als ik niet naar mijn werk ga hoef ik niet echt te laden).

Straks iedereen lekker aan de APX prijs en je zonnepanelen afschakelen (of accu laden) bij negatieve prijzen :P
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  woensdag 16 november 2022 @ 16:56:53 #156
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206698414
Oke ik hoop dat er hier mensen zijn die deze leek advies kunnen geven :@

Er komen 8 zonnepanelen vanuit de bouw op ons huis. Vervolgens laten we achteraf er nog bijleggen. Een stuk of 17. Nu vroeg ik om een loze leiding bij de aannemer van de meterkast naar zolder hiervoor. Maar de aannemer begon ook over groepen in de meterkast maar aannemers zijn soms best moeilijk in zo'n gesprek. Die denken dat je er meer van snapt dan dat in de praktijk zo is. We praten aardig langs elkaar heen.

Ik weet dat die 17 panelen op een 3 fase omvormer komen maar die 8 geen flauw idee. Info verkrijgen is zeer moeizaam. Vraag me ook niet wat er straks in de meterkast komt te hangen.

Maar moet ik nou ook wat met die meterkast om het straks goed te laten verlopen?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206698670
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 16:56 schreef laziness het volgende:
Oke ik hoop dat er hier mensen zijn die deze leek advies kunnen geven :@

Er komen 8 zonnepanelen vanuit de bouw op ons huis. Vervolgens laten we achteraf er nog bijleggen. Een stuk of 17. Nu vroeg ik om een loze leiding bij de aannemer van de meterkast naar zolder hiervoor. Maar de aannemer begon ook over groepen in de meterkast maar aannemers zijn soms best moeilijk in zo'n gesprek. Die denken dat je er meer van snapt dan dat in de praktijk zo is. We praten aardig langs elkaar heen.

Ik weet dat die 17 panelen op een 3 fase omvormer komen maar die 8 geen flauw idee. Info verkrijgen is zeer moeizaam. Vraag me ook niet wat er straks in de meterkast komt te hangen.

Maar moet ik nou ook wat met die meterkast om het straks goed te laten verlopen?
Je mag een 3680W omvormer 1 fasig aansluiten op een 3fase meterkast.
Dus met 8 panelen zou het een 1 fase omvormer kunnen zijn.
Dit moet je je aannemer vragen.
Of kijken in de documentatie. Er staat vast ergens welke producten erbij zitten.

En zij sluiten dit aan in je meterkast. Hoef je zelf niet te regelen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 16 november 2022 @ 17:35:36 #158
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206698715
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 17:30 schreef bambino het volgende:

[..]
Je mag een 3680W omvormer 1 fasig aansluiten op een 3fase meterkast.
Dus met 8 panelen zou het een 1 fase omvormer kunnen zijn.
Dit moet je je aannemer vragen.
Of kijken in de documentatie. Er staat vast ergens welke producten erbij zitten.

En zij sluiten dit aan in je meterkast. Hoef je zelf niet te regelen.
Zonnepanelen info geven ze niet want ze kijken tzt ze wat voorradig is. Dat staat nergens vermeldt. Dat was bij ons huidige huis ook en dat was een groot project. Dit is 1 huis. Er is niet bepaald een hele map aan documentatie zeg maar.

Maar maakt het wat uit als het een 1 fase omvormer is?

Ik weet wel dat zij het aansluiten. Ik wil vooral weten of de meterkast straks correct is om die 17 extra nog zonder gedoe er op aan te sluiten. De aannemer liet het klinken alsof de kast straks misschien niet geschikt is voor de uitbreiding en dat wil ik voorkomen.
Leek dus misschien zie ik onnodige beren hoor.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206707120
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 17:35 schreef laziness het volgende:

[..]
Zonnepanelen info geven ze niet want ze kijken tzt ze wat voorradig is. Dat staat nergens vermeldt. Dat was bij ons huidige huis ook en dat was een groot project. Dit is 1 huis. Er is niet bepaald een hele map aan documentatie zeg maar.

Maar maakt het wat uit als het een 1 fase omvormer is?

Ik weet wel dat zij het aansluiten. Ik wil vooral weten of de meterkast straks correct is om die 17 extra nog zonder gedoe er op aan te sluiten. De aannemer liet het klinken alsof de kast straks misschien niet geschikt is voor de uitbreiding en dat wil ik voorkomen.
Leek dus misschien zie ik onnodige beren hoor.
Korte antwoord, onnodige beren :-D

Lange antwoord. Ongeacht wat zij doen, wij plaatsen een eigen groep voor onze omvormer.
Dat kan altijd.
Misschien kan het mooier, door nu een iets grotere kast te laten zetten waardoor hij er netjes in past.
Maar een bakje naast een meterkast is redelijk standaard. Want veel mensen hebben geen extra ruimte in de meterkast.

Ik kan zo geen foto vinden helaas.

Ongeacht wat voor omvormer die 8 panelen krijgen, veranderd 0,0 aan ons werk.
Als die lege buis er ligt komt het goed.

Mocht je toch liever zeker weten dat het mooi in 1 kast past. Vraag dan de aannemer of ze een kast plaatsen met genoeg ruimte voor toekomstige uitbreidingen (geef aan dat er misschien ooit nog airco's komen, en een elektrische auto, extra zonnepanelen etc).

Dan kunnen ze (als ze bereid zijn) een kast pakken met een extra rij modules.
Dat kost letterlijk een paar tientjes meer.

Maar als dat te veel moeite is, of ze willen het niet of welke reden dan ook. Geen probleem. Dan bouwen wij er een bakje bij naast waar de groep in komt voor de 3-fase omvormer.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 17 november 2022 @ 13:16:11 #160
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206707689
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:25 schreef bambino het volgende:

[..]
Korte antwoord, onnodige beren :-D

Lange antwoord. Ongeacht wat zij doen, wij plaatsen een eigen groep voor onze omvormer.
Dat kan altijd.
Misschien kan het mooier, door nu een iets grotere kast te laten zetten waardoor hij er netjes in past.
Maar een bakje naast een meterkast is redelijk standaard. Want veel mensen hebben geen extra ruimte in de meterkast.

Ik kan zo geen foto vinden helaas.

Ongeacht wat voor omvormer die 8 panelen krijgen, veranderd 0,0 aan ons werk.
Als die lege buis er ligt komt het goed.

Mocht je toch liever zeker weten dat het mooi in 1 kast past. Vraag dan de aannemer of ze een kast plaatsen met genoeg ruimte voor toekomstige uitbreidingen (geef aan dat er misschien ooit nog airco's komen, en een elektrische auto, extra zonnepanelen etc).

Dan kunnen ze (als ze bereid zijn) een kast pakken met een extra rij modules.
Dat kost letterlijk een paar tientjes meer.

Maar als dat te veel moeite is, of ze willen het niet of welke reden dan ook. Geen probleem. Dan bouwen wij er een bakje bij naast waar de groep in komt voor de 3-fase omvormer.
Veel dank voor de uitleg. Nu begrijp ik sommige woorden van de aannemer ook beter.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206707835
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 13:16 schreef laziness het volgende:

[..]
Veel dank voor de uitleg. Nu begrijp ik sommige woorden van de aannemer ook beter.


quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:25 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik kan zo geen foto vinden helaas.
Foto.
  donderdag 17 november 2022 @ 13:30:04 #162
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206707864
Afgelopen jaar (10-11 tot 10-11) hebben wij slechts 1796 kWh (netto) verbruikt. Dat komt o.a. door de zachte oktober maand en de vele zonne-uren vermoed ik. Er is 5,9kWh langs de meter gegaan en 4,1 terug. We krijgen dus een bak geld terug.
Omdat de zonnepanelen per maart zijn uitgebreid, kan ik nog geen volledig jaaroverzicht maken.
Het maand bedrag is op 6 euro gezet. Vind ik zelf wat laag, maar moet er thuis nog eens aan rekenen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206709106
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 13:26 schreef JDx het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[..]
Foto.
Jep zoiets inderdaad :) alleen dan 3-fase, en de meterkast zelf is al schakelmateriaal (want nieuwbouw).
Meer het idee is hetzelfde.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206709336
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 13:30 schreef daNpy het volgende:
Er is 5,9kWh langs de meter gegaan en 4,1 terug. We krijgen dus een bak geld terug.
Hopen dan dat je bij een leverancier zit die een mooi salderingsbedrag heeft.
  donderdag 17 november 2022 @ 15:43:08 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206709363
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 15:40 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Hopen dan dat je bij een leverancier zit die een mooi salderingsbedrag heeft.
Hij heeft meer afgenomen dan teruggeleverd.
Even los van het feit dat er niet zoiets als een "salderingsbedrag" bestaat, je saldeert per definitie tegen het "bedrag" waarvoor je afneemt, dat is het principe van salderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 17 november 2022 @ 16:00:59 #166
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206709598
Qua opbrengst de slechtste dag van 2022 *O* .
Huilen dan.
  donderdag 17 november 2022 @ 16:24:36 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206709908
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2022 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij heeft meer afgenomen dan teruggeleverd.
Even los van het feit dat er niet zoiets als een "salderingsbedrag" bestaat, je saldeert per definitie tegen het "bedrag" waarvoor je afneemt, dat is het principe van salderen.
Toch vind ik het vreemd.
Ik saldeer op normaaltarief meer dan ik verbruik. Op daltarief niet.
De berekening laat een redelijk bedrag zien bij "Variabele leveringskosten Normaaltarief", maar dan dus negatief.
En dan is het bedrag van "Vermindering energiebelasting" nog eens enorm. Zonder deze moest ik 100 euro bijbetalen.
In plaats van dat zie ik dus dat de rekening negatief is en dat we alle voorschotten terug krijgen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206709924
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2022 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
Qua opbrengst de slechtste dag van 2022 *O* .
193Wh.
pi_206711635
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2022 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
Qua opbrengst de slechtste dag van 2022 *O* .
1,1 kWh en toch nog een paar teruglever momentjes vandaag!
Voorheen Post ID 101472
pi_206711866
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 13:16 schreef laziness het volgende:

[..]
Veel dank voor de uitleg. Nu begrijp ik sommige woorden van de aannemer ook beter.
Niet bij de aannemer vragen. Gewoon de aannemer lekker laten met die groepenkast, na oplevering een zelfde lege kast zelf kopen en tegen de bestaande kast aan schroeven. Dan kan de zonnepanelen boer daar in uitbereiden. Is de goedkoopste oplossing. Een aannemer gaat sowieso dik geld rekenen voor alles wat je extra wil.
  zondag 20 november 2022 @ 14:35:54 #171
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206746732
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2022 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
Qua opbrengst de slechtste dag van 2022 *O* .
Bij mij was dat 17 Okt. (2,92 kWh). Zelfs vandaag ben ik daar al een kWh overheen.
Al met al een goed jaar, projecteer 100% van mijn verbruik te dekken met eigen geproduceerde stroom, het zij door direct verbruik, hetzij door het verkopen van stroom (6,42 cent/kWh) om daar de gekochte (39,8 cent/kWh) mee te betalen.
  donderdag 24 november 2022 @ 19:05:45 #172
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206806548
Jaarnota ontvangen.

Een verbruik van 15kWh onderaan de streep _O-

Teruggave ¤802 :7

Verwacht jaarverbruik -627. Hoe dan als ik in een goed zonjaar nog een +15 heb? De logica ontgaat me volledig.
Het negatieve termijnbedrag heb ik ook snel weer gewijzigd. Ik verwacht met de verhuizing niet de winter op tijd nog recht te kunnen trekken. Gelukkig is er nog de december compensatie die daar wat in gaat helpen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 15:29:12 #173
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206867492
Wij hebben sinds een uur zonnepanelen *O* Al een opbrengst van 0,3kWh, dat valt me echt niet tegen met dit weer _O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 29 november 2022 @ 15:49:42 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206867810
Gisteren was de slechtste dag van het Jaar tot nu toe, 1,56 kWh opgewekt.
November 2/3 van de verbruikte stroom zelf opgewekt, 1/3 moeten kopen
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 16:53:21 #175
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206869253
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:29 schreef MaJo het volgende:
Wij hebben sinds een uur zonnepanelen *O* Al een opbrengst van 0,3kWh, dat valt me echt niet tegen met dit weer _O-
Nee, dit is niet bepaald de beste dag vandaag. Hoeveel panelen en welke orientatie ?
Die vier van mij (405 wp per paneel) hebben er nog 0,45 uit kunnen persen _O-

Totaal in november 39,8 kWh
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 16:58:00 #176
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206869341
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 16:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nee, dit is niet bepaald de beste dag vandaag. Hoeveel panelen en welke orientatie ?
Die vier van mij (405 wp per paneel) hebben er nog 0,45 uit kunnen persen _O-

Totaal in november 39,8 kWh
10 panelen, 405 wp per paneel, ZZW. Opbrengst in 2 uur 0,40 kWh dus dat is nog best prima :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 29 november 2022 @ 17:56:47 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206870885
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gisteren was de slechtste dag van het Jaar tot nu toe, 1,56 kWh opgewekt.
November 2/3 van de verbruikte stroom zelf opgewekt, 1/3 moeten kopen
Ik had gisteren 0,9 kWh opbrengst :D
Dat was wel een alltime low.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206877666
Zo'n 5 jaar geleden heb ik panelen laten leggen op het schuine dak van de garage (6 panelen) en op het platte dak er naast (2 panelen). Nu viel het mij recent op dat de panelen buiten de zomer niet tegelijk vol in de zon komen.
Er zitten geen optimizers tussen. Heeft het zin om deze nog te laten installeren? En moet het op welk paneel individueel of kan je het ook per groep?
pi_206878202
Dat ligt helemaal aan het systeem.
Zitten de panelen op een string omvormer (dan mogelijk), of op micro-omvormers (dan niet nodig).

Is de hellingshoek gelijk tussen het dak en de garage?
Kan je zien of het uitmaakt voor de opbrengst van de panelen op het dak van het woonhuis?
pi_206878240
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 09:23 schreef Den_Haag het volgende:
Zo'n 5 jaar geleden heb ik panelen laten leggen op het schuine dak van de garage (6 panelen) en op het platte dak er naast (2 panelen). Nu viel het mij recent op dat de panelen buiten de zomer niet tegelijk vol in de zon komen.
Er zitten geen optimizers tussen. Heeft het zin om deze nog te laten installeren? En moet het op welk paneel individueel of kan je het ook per groep?
Optimizers er tussen zetten zou kunnen. Maar dan moet je dat bijvoorbeeld van Tigo Energy pakken.
Voor SolarEdge heb je een SolarEdge omvormer nodig.

Maar de vraag is wat je daar nu nog mee gaat winnen.

Welke omvormer heb je nu?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206878251
Wij hebben ze nu precies een jaar. De jaaropbrengst is 4,16 MWh. :)
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 30 november 2022 @ 10:39:20 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206878283
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:36 schreef arvensis het volgende:
Wij hebben ze nu precies een jaar. De jaaropbrengst is 4,16 MWh. :)
Dat is netjes toch? Met een 4500 Wp installatie in een Oost-West opstelling?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206878407
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is netjes toch? Met een 4500 Wp installatie in een Oost-West opstelling?
Yep, ook blij mee!
Protège moi de mes désirs.
pi_206878421
Wel jammer dat we sinds april alsnog 1185 kWh uit het net hebben getrokken.
Protège moi de mes désirs.
pi_206879972
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:35 schreef bambino het volgende:

[..]
Optimizers er tussen zetten zou kunnen. Maar dan moet je dat bijvoorbeeld van Tigo Energy pakken.
Voor SolarEdge heb je een SolarEdge omvormer nodig.

Maar de vraag is wat je daar nu nog meegaat winnen.

Welke omvormer heb je nu?
Goodwe GW2500-NS, dus Tigo werkt daarop toch? Is dit makkelijk zelf er tussen te pluggen?
Gaat om 290wp Aeg panelen

[ Bericht 19% gewijzigd door Den_Haag op 30-11-2022 13:39:00 ]
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 14:51:05 #186
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206880812
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had gisteren 0,9 kWh opbrengst :D
Dat was wel een alltime low.
Mooie dag om te beginnen met zonnepanelen *O*

Vandaag een opbrengst van 2,6 kWh, ons record! ;) :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 30 november 2022 @ 14:55:21 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206880860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:51 schreef MaJo het volgende:

[..]
Mooie dag om te beginnen met zonnepanelen *O*

Vandaag een opbrengst van 2,6 kWh, ons record! ;) :')
Gefeliciteerd!!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 14:56:57 #188
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206880877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!!
Thanks! Ben er heel blij mee, weer een stapje naar een duurzamer huis :s)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 30 november 2022 @ 14:59:42 #189
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206880909
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:56 schreef MaJo het volgende:

[..]
Thanks! Ben er heel blij mee, weer een stapje naar een duurzamer huis :s)
Fijn he? Ik heb met de PV mijn energie rekening zo ongeveer gehalveerd.
pi_206881245
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:22 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Goodwe GW2500-NS, dus Tigo werkt daarop toch? Is dit makkelijk zelf er tussen te pluggen?
Gaat om 290wp Aeg panelen
Alles is makkelijk als je weet hoe het moet hehe. Dus ik kan niet zeggen of het makkelijk is.
Je moet wel wat kabels trekken richting omvormer (daar moet een kastje van Tigo komen). Dus ja, er komt wel enige technische en elektrische kennis bij kijken.

En de vraag is of dat het wel waard is qua opwek, want goedkoop is het niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 15:37:48 #191
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206881335
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Fijn he? Ik heb met de PV mijn energie rekening zo ongeveer gehalveerd.
Dat is wel echt geweldig *O* Nu met de hoge gasprijzen zal het nog niet de helft zijn maar het zal zeker schelen :)

Opbrengst staat nu op 3 kWh, dat is ongeveer de helft van wat we op een dag verbruiken :s)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 30 november 2022 @ 15:40:57 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206881357
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:37 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat is wel echt geweldig *O* Nu met de hoge gasprijzen zal het nog niet de helft zijn maar het zal zeker schelen :)

Opbrengst staat nu op 3 kWh, dat is ongeveer de helft van wat we op een dag gebruiken :s)
Met jouw installatie en de mogelijkheid om nog te salderen zal je stroomrekening per jaar (zolang Salderen nog gaat) richting de nul gaan, afhankelijk van wat je aan stroomverbruik hebt.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 15:54:46 #193
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206881504
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Met jouw installatie en de mogelijkheid om nog te salderen zal je stroomrekening per jaar (zolang Salderen nog gaat) richting de nul gaan, afhankelijk van wat je aan stroomverbruik hebt.
Wij zitten qua stroomverbruik best laag, zo'n 6kWh per dag met uitschieters naar 8kWh in het weekend (wasjes draaien e.d.) dus dat zal wel helemaal gedekt moeten kunnen worden :Y Zou mooi zijn als we overhouden en nog wat kunnen salderen, zolang het inderdaad nog kan :Y
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206881762
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:31 schreef bambino het volgende:

[..]
Alles is makkelijk als je weet hoe het moet hehe. Dus ik kan niet zeggen of het makkelijk is.
Je moet wel wat kabels trekken richting omvormer (daar moet een kastje van Tigo komen). Dus ja, er komt wel enige technische en elektrische kennis bij kijken.

En de vraag is of dat het wel waard is qua opwek, want goedkoop is het niet.
Die optimizers zijn toch niet zo duur? Of komt er verder nog veel bij kijken qua onderdelen? De omvormer hangt heel dicht bij de panelen
pi_206882588
November opbrengst
9x455 watt oost west 12 graden

Verwachte opbrengst:
93.7kWh

Gerealiseerde opbrengst:
97.5kWh -> 104%

Oktober was nog 109%, maar ben sowieso blij want de tweede helft van november was ronduit bagger.
En december ga ik gewoon niet kijken -> verwachte maandopbrengst december is 58.3kWh, dat is net iets meer dan een week verbruik.
pi_206883954
Ik heb ze sinds vandaag ook. Nog geen opbrengst, want ze waren eind van de middag pas klaar. :P
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 19:50:37 #197
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206884723
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:53 schreef Hanschje het volgende:
November opbrengst
9x455 watt oost west 12 graden

Verwachte opbrengst:
93.7kWh

Gerealiseerde opbrengst:
97.5kWh -> 104%

Oktober was nog 109%, maar ben sowieso blij want de tweede helft van november was ronduit bagger.
En december ga ik gewoon niet kijken -> verwachte maandopbrengst december is 58.3kWh, dat is net iets meer dan een week verbruik.
Hoe bereken je de verwachte opbrengst?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206887122
dat heb ik gedaan op basis van de Europees gefinancierde tool: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
  donderdag 1 december 2022 @ 08:23:07 #199
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206889436
In November 20kWh meer geproduceerd dan berekend, (299 vs 279) vooral de eerste helft van de maand was erg goed. Nu begreep ik ook dat we in de eerste helft extreem veel zon hadden voor november.
  donderdag 1 december 2022 @ 08:51:08 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206889613
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:41 schreef Hanschje het volgende:
dat heb ik gedaan op basis van de Europees gefinancierde tool: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
Dank voor de link, als ik die gebruik heb ik nu al (vanaf eind mei) 260kWh meer geproduceerd dan ik zou produceren volgens hun over dezelfde periode, en dan moet december nog komen.
In mijn eigen berekening zit ik 20kWh over geprojecteerd.
Het is trouwens een flink verschil welke database je gebruikt. Je daadwerkelijke opbrengst zal trouwens per jaar ook flink varieren, afhankelijk van het weer.
Hou met je installatie rekening met dat je ergens in de toekomst, als salderen ophoud, je een accu wilt nemen. Mijn accu zorgde er voor dat ik ipv 60% van mijn opgewekte stroom zelf verbruikte naar 93% ging. En die 60% is ook alleen omdat ik zoveel mogelijk probeer de vaatwasser, wasmachine, droger etc te laten lopen als de zon lekker schijnt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')