Plus dat zaken die ze er als minister door probeerde te krijgen (beperking vrije artsenkeuze, zorgverzekeraars inzage willen geven in medische dossiers, verplicht EPD) haaks staan op liberale waarden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, de klassiek-liberale vleugel, waar ik mezelf ook toe reken, vindt het allemaal prachtig en inhoudelijk klopt dat ook wel, maar het heeft totaal geen charisma.
Ik ben er ook geen fan van, maar als je werkelijk klassiek-liberaal wil, kom je toch snel terecht bij Eerdmans en Van Haga en die hebben ook weer zo hun makken. In ieder geval geen regeringsmateriaal.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat zaken die ze er als minister door probeerde te krijgen (beperking vrije artsenkeuze, zorgverzekeraars inzage willen geven in medische dossiers, verplicht EPD) haaks staan op liberale waarden.
Op zich denk ik dat Brekelmans wel een punt heeft, maar zoals je zelf al aangeeft moet de VVD dan ook boter bij de vis leveren en dat doen ze toch niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 20:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik word hier zo moe van. Of je verklaart jezelf de PVV 2.0 blaast het kabinet op en gaat voor grenzen dicht!!!! Of je legt het beleid en de grenzen daar van uit en gaat staan voor het compromis dat je bereikt hebt. Dit soort pvv-corvee ondermijnt het vertrouwen en jaagt mensen juist naar de flanken.
Ik zou als ik staatssecretaris was wel blij zijn met een wet voor 2 jaar en als het dan goed bevalt wordt hij toch wel verlengd. Soms moet je koesteren wat je wel voor elkaar kan krijgen. Op deze manier zit hij 1 januari nog met lege handen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:16 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Wat een soap. De staatssecretaris heeft zijn makkelijke kloffie ook maar aangetrokken.
Alle grote dagbladen herhalen dezelfde experts, inderdaad. Die trouwens niet zozeer negatief zijn over de nieuwe, maar wel over de abrupte overgang en het moment, tijdens hoge inflatie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:06 schreef Janneke141 het volgende:
Morgen wordt voor velen een belangrijke dag, als de nieuwe pensioenwet door de tweede kamer wordt gedrukt.
Bijna alle grote dagbladen hebben er een mening over, en geen van allen is positief.
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:33 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet of deze nieuwe pensioenwet ideaal is. Ik weet wel dat de oude pensioenwet zeer slecht is voor iedereen die nu onder de 50 is. Zeer, zeer slecht. Garantie op een heleboel moeten betalen, geen garantie op daar ooit ook maar een cent van terugzien. Sterker: vrij onwaarschijnlijk dat je daar ooit wat van terug ziet. Zeker als je nu onder de 35 bent is de kans onder de oude pensioenwet op een pensioen gewoon praktisch 0. Een nieuwe pensioenwet is echt essentieel, anders moeten we nu gewoon direct stoppen met collectieve pensioenen. We dwingen jongeren te betalen aan iets waar ze niks aan hebben. Dat moet gewoon stoppen, die rare subsidie door jongeren aan ouderen.
Toch raar dat die herverdeling de andere kant op nooit een probleem geweest is, niet?quote:Wel kunnen 45-plussers in het nieuwe stelsel een lager pensioen krijgen, omdat ook het potje van jongeren moet worden gevuld. Pensioen is echter uitgesteld loon. Hoogleraren voorspellen dat deze herverdeling van oud naar jong geen stand houdt bij het Europese Hof.
Dat is gek ja. Zeker omdat de onderbouwing luidt: Pensioen is uitgesteld loon. Dat is een aparte uitspraak want pensioen krijg je vanaf een bepaald moment zolang als je leeft en loon krijg je alleen als je werkt. Dus ergens is er een overgang van 'uitgesteld loon' naar een vorm van gratis geld - of mensen werken onbewust allemaal voor verschillende uurlonen die afhangen van hun uiteindelijke leeftijd, maar dat voelt weer als een andere vorm van discriminatie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.
Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind: uit Trouw:
[..]
Toch raar dat die herverdeling de andere kant op nooit een probleem geweest is, niet?
De twijfels zijn vooral over de overgang en het moment. Het moment is dacht ik al uitgesteld naar juli 2023, de overgang kunnen ze dan misschien nog naar kijken, maar een overgangsmoment zal er altijd moeten zijn en die zal altijd wat verschuiving geven als je er geen overheidsmiljarden bij gooit (en dat lijkt me niet de bedoeling, vanuit de overheid is er al AOW van het belastinggeld).quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.
Pensioen is pas echt uitgesteld loon bij een persoonlijke pensioenpot. Dan stet iemand die uitbetaling van het pensioen uit naar een ander moment. Pensioen is geen uitgesteld loon bij een collectieve pensioenpot, zoals de huidige. Nu is het het overdragen van een deel van je loon aan de huidige ouderen en mensen die in de buurt van hun pensioen zitten, in de hoop dat de jongeren dat ook kunnen blijven doen als jij oud bent. En dat laatste is met de vergrijzing erg onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:15 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat is gek ja. Zeker omdat de onderbouwing luidt: Pensioen is uitgesteld loon. Dat is een aparte uitspraak want pensioen krijg je vanaf een bepaald moment zolang als je leeft en loon krijg je alleen als je werkt. Dus ergens is er een overgang van 'uitgesteld loon' naar een vorm van gratis geld - of mensen werken onbewust allemaal voor verschillende uurlonen die afhangen van hun uiteindelijke leeftijd, maar dat voelt weer als een andere vorm van discriminatie.
volgens nij is dat al vaker aangegeven toch? Dat de financiele situatie geen reden is tot uithuisplaatsing. Dat vertelde ook een medewerker bij Humberto toen die de beste mevrouw de les wilde lezen. Tenenkrommend was dat.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Als ik dit goed begrijp komen de uithuisplaatsingen niet door de toeslagenaffaire: https://nos.nl/artikel/24(...)oor-jeugdbescherming
https://www.tweedekamer.n(...)20620&did=2022D44403
Ja, maar nu is er dus een echt onderzoek dat dat ook zegt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:29 schreef Malavita het volgende:
[..]
volgens nij is dat al vaker aangegeven toch? Dat de financiele situatie geen reden is tot uithuisplaatsing. Dat vertelde ook een medewerker bij Humberto toen die de beste mevrouw de les wilde lezen. Tenenkrommend was dat.
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Als ik dit goed begrijp komen de uithuisplaatsingen niet door de toeslagenaffaire: https://nos.nl/artikel/24(...)oor-jeugdbescherming
Het is meer dat het dezelfde risicogroep is. Dat wil nog niet zeggen dat beide omstandigheden dan ook causaal verbonden zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.
Dat zal vast meespelen ja, dat zeg ik. Maar als de risicogroep “armoede” is bijvoorbeeld. Dan is wel de vraag of die armoede er al was (en wellicht zelfs oorzaak was van opname in FSV en andere ellende) of dat die juist kwam door rigoreuze invorderingen en dergelijke. Ik vermoed dat het een beetje van beide zal zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is meer dat het dezelfde risicogroep is. Dat wil nog niet zeggen dat beide omstandigheden dan ook causaal verbonden zijn.
Het verhaal 'de overheid ontvoerde kinderen' mag in elk geval in de prullenbak. Dat dankzij de toeslagenaffaire er scheidingen zijn geweest of dat er armoede is geweest en dat je daardoor in de risicocategorie viel zal kloppen, maar het is dus niet zo dat ouders uit de toeslagenaffaire speciaal geviseerd werden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Nee, want dat doen ze sowieso al, door de teringzooi bij de jeugdzorg, Dat staat verder los van de toeslagenaffaire.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:11 schreef Hanca het volgende:
Het verhaal 'de overheid ontvoerde kinderen' mag in elk geval in de prullenbak.
Dat is gewoon wel wat in die brief staat. Ik geef toe dat ik niet het hele onderzoek heb gelezen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.
Dus wat staat er dan wel?quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.
Nee, niet helemaal. Zoals trein al aangeeft, ze hebben een vergelijkend onderzoek gedaan waarbij ze een hele rits criteria naast elkaar gelegd hebben, maar een deel daarvan hangt samen met de toeslagenaffaire of kan er zelfs door veroorzaakt zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon wel wat in die brief staat. Ik geef toe dat ik niet het hele onderzoek heb gelezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |