abonnement Unibet Coolblue
pi_207917695
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 06:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nou ja de Russische gasverslaving van de EU is van de baan, voor eeuwig en altijd
:?
Dat heeft verder niet zo heel veel met die aanslag op beide leidingen te maken en hoe lang dat anhoud is vooral een politieke en markteconomische vraag.

Nordstream is daarvan altijd een gevolg geweest en geen aandrijver.
Er zijn verder nog genoeg andere transportwegen (die echter afhankelijk is van duurdere infrastructuur of juist via andere landen lopen).

De aanslag heeft an sich weini verandert, de russen haddenn al vanaf juli de gaslevering stilgelegd en na de inval in februari had de duitse regering al besloten in geen geval nordstream-2 te openenen en alles erop te zetten de gasreserve's op andere wijzen te vullen (wat de russen juist wilden voorkomen: lage gasreserve's in duitsland was het russische doel en de grond ook Nordstream-1 stil te leggen, al was dat tegen de contractuele leververplichting)


Overigens, de gasstrijd heeft rusland enkel veel geld opgeleverd en niks gekost.. Ook het opblazen van de Nordstream kostte hen geen cent.
Duitsland heeft wél veel geld erin moeten steken, de leveranciers aan duitse zijde, inclusief de duitse tak van Gazprom moesten verstaatligt worden en dat heeft de duitse overheid al ruim 60 miljard gekost...
Hierbij is ook het afschrijven van de 9 miljard aan kredieten die duitsland (en Finland gefinancierd hadden voor nordstream-2).
Rusland heeft daaraan juist nooit een cent zelf betaald (en dus niks te verliezen gehad bij het opblazen ervan)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 9 februari 2023 @ 09:50:37 #247
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_207918721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 06:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En Rusland heeft langs alle propaganda kanalen laten weten dat ze ons een koude winter proberen te geven. Na de ontploffing steeg de gasprijs naar recordhoogte. Maar die hebben bij extreem rechts niet de schijn tegen hoor.
Wat probeer je nou te zeggen , niemand die weet wie het gedaan heeft.
Ik ben inmiddels overleden
  donderdag 9 februari 2023 @ 12:11:19 #248
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_207920532
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
[ twitter ]

Seymour Hersh schreef dat, die man is halverwege de 80 en is al een tijdje aan het wauwelen...
[..]

Weet je wie er ook in de 80 is?



quote:
and disputed the claim that the Assad regime used chemical weapons on civilians in the Syrian Civil War.
Klopt. Allemaal opgezet door de jihadisten en hun westerse sponsors.

Ga hier maar eens even voor zitten https://thegrayzone.com/2023/02/03/opcw-smoking-gun-backfires/
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_207924768
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 12:11 schreef EdvandeBerg het volgende:

[ afbeelding ]
Klopt. Allemaal opgezet door de jihadisten en hun westerse sponsors.

Ga hier maar eens even voor zitten https://thegrayzone.com/2023/02/03/opcw-smoking-gun-backfires/
Uhu...

quote:
OPCW: Assad achter gifgasaanval Douma die 43 levens eiste

Het Syrische leger zit achter de aanval met gifgas op de voorstad Douma, vlakbij Damascus, in 2018. Dat heeft de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) bekendgemaakt na jaren onderzoek. Bij de aanval met het giftige chloorgas vielen 43 doden, vooral burgers.

Tot nu toe was er nog onduidelijkheid over de toedracht, ook omdat Syrië de OPCW-onderzoekers niet toeliet tot de plek van de aanval. De regering van president Assad heeft eerder de indruk proberen te wekken dat de aanval in scene was gezet door rebellen, die Douma op dat moment in handen hadden. Daarbij zouden de rebellen doden vanaf andere plekken naar Douma hebben verplaatst, om Assad de schuld te kunnen geven van een niet-bestaande aanval. Deskundigen noemden die uitleg direct al bijzonder onwaarschijnlijk.

Twee gele containers op woongebouwen

Op basis van tientallen gesprekken met getuigen en onderzoek van urine- en bloedwaarden van overlevenden concludeert de OPCW ook dat de uitleg van Assad niet kan kloppen. De aanval is uitgevoerd door de Syrische luchtmacht, zeggen de onderzoekers: tenminste één Mig-helikopter van de Syrische elite-eenheid 'Tijgermacht' heeft twee gele containers met chloorgas op appartementengebouwen in Douma gegooid. Daarbij vielen ten minste 43 doden en tientallen gewonden.

De OPCW houdt formeel een slag om de arm door te zeggen dat het "een redelijke grond heeft om aan te nemen" dat Assad achter de aanval zit, maar stelt dat er in de praktijk geen twijfel meer is. "Het is nu aan de internationale gemeenschap om actie te ondernemen", zegt OPCW-topman Fernando Arias in een toelichting. "Het gebruik van chemische wapens is onacceptabel en een overtreding van de internationale rechtsorde."

Rusland blokkeert vervolging

Syrië heeft altijd ontkend achter gifgas-aanvallen te zitten, ook al heeft de OPCW al vaker geconcludeerd dat het land die heeft uitgevoerd: eerder vielen er gewonden bij aanvallen met sarin en chloorgas op gebied in handen van rebellen in Al-Lataminah (2017) en Saraqeb (2018). Het land is hier nog niet voor vervolgd: in de VN-Veiligheidsraad houdt Rusland alle pogingen tegen om een onderzoek te laten openen door het Internationaal Strafhof. Net als de OPCW is die organisatie gevestigd in Den Haag.

De burgeroorlog Syrië duurt al ruim een decennium, en heeft tot nu toe honderdduizenden levens geëist. Ongeveer de helft van de bevolking (23 miljoen mensen) is op de vlucht geslagen, in het binnenland of naar het buitenland.
NOS
pi_207924822
In dit soort gevallen moet je je afvragen 'wie heeft hier het grootste voordeel van?'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207925260
Ik spreek dagelijks een hoop Amerikanen, en zelfs de Yanks geloven dat de Yanks het gedaan hebben.

Maar nee hoor, als je er hier over begint bent je direct extreem rechts. :')

Zielige users hier
pi_207925302
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:51 schreef Red_85 het volgende:
In dit soort gevallen moet je je afvragen 'wie heeft hier het grootste voordeel van?'.
En wie is dat dan?
Vakman pur sang
pi_207925325
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:27 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik spreek dagelijks een hoop Amerikanen, en zelfs de Yanks geloven dat de Yanks het gedaan hebben.

Maar nee hoor, als je er hier over begint bent je direct extreem rechts. :')

Zielige users hier
:')
pi_207925662
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:27 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik spreek dagelijks een hoop Amerikanen, en zelfs de Yanks geloven dat de Yanks het gedaan hebben.

Maar nee hoor, als je er hier over begint bent je direct extreem rechts. :')

Zielige users hier
Werkelijk niemand zou het verbazen als de VS het gedaan zou hebben. Het zou amper nieuwswaardig zijn, zo erg ligt het in de lijn der verwachtingen. De VS heeft shit op z'n kerfstok die vele malen erger is.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_207925780
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:53 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Werkelijk niemand zou het verbazen als de VS het gedaan zou hebben. Het zou amper nieuwswaardig zijn, zo erg ligt het in de lijn der verwachtingen. De VS heeft shit op z'n kerfstok die vele malen erger is.
Ik denk er ook zo over, maar lees dit topic maar eens terug. Je bent wappie of extreem rechts als je deze mening uit.

Het is nog net geen digitaal vuurpeloton
pi_207925806
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:51 schreef Red_85 het volgende:
In dit soort gevallen moet je je afvragen 'wie heeft hier het grootste voordeel van?'.
Rusland. Zo speel je de VS en Europe tegen elkaar uit.
pi_207925912
We houden alle opties open. :D
Definitely not CIA
pi_207926372
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:02 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik denk er ook zo over, maar lees dit topic maar eens terug. Je bent wappie of extreem rechts als je deze mening uit.

Het is nog net geen digitaal vuurpeloton
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:53 schreef TigerXtrm het volgende:

Werkelijk niemand zou het verbazen als de VS het gedaan zou hebben. Het zou amper nieuwswaardig zijn, zo erg ligt het in de lijn der verwachtingen. De VS heeft shit op z'n kerfstok die vele malen erger is.
En wat voor voordeel zou de VS hier precies uitgehaald hebben? En de VS kan dit natuurlijk ongemerkt doen in de achtertuin van europa..
pi_207926541
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
En wat voor voordeel zou de VS hier precies uitgehaald hebben? En de VS kan dit natuurlijk ongemerkt doen in de achtertuin van europa..
Het is echt al meerdere keren uitgelegd waarom het scenario niet zo borderline zwart-wit hoeft te zijn.

En met alle respect voor jouw kennis met betrekking tot defensie, maar als ik de vraag “welk voordeel de VS eruit gehaald zou hebben” voor je moet beantwoorden, dan heb ik er eigenlijk al ff geen zin in nu.

Het gewin van de VS hierbij zou inmiddels echt wel algemene kennis moeten zijn. En anders zijn er nog wel 10 draadjes over terug te lezen.
pi_207926626
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
En wat voor voordeel zou de VS hier precies uitgehaald hebben? En de VS kan dit natuurlijk ongemerkt doen in de achtertuin van europa..
Ongemerkt misschien niet, maar wel met volledige samenwerking van een Europese partner, zoals een Noorwegen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_207926703
Oops
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207926910
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:45 schreef Dusthor92 het volgende:

Het is echt al meerdere keren uitgelegd waarom het scenario niet zo borderline zwart-wit hoeft te zijn.

En met alle respect voor jouw kennis met betrekking tot defensie, maar als ik de vraag “welk voordeel de VS eruit gehaald zou hebben” voor je moet beantwoorden, dan heb ik er eigenlijk al ff geen zin in nu.
Dat mag, maar alle uitleg die hier gegeven is in deze reeks is ongeveer het niveau #BNW... Maar goed, complottheorieën doen het altijd wel goed hier.
pi_207926947
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat mag, maar alle uitleg die hier gegeven is in deze reeks is ongeveer het niveau #BNW... Maar goed, complottheorieën doen het altijd wel goed hier.
Ja, als we zo beginnen

Help me morgen even herinneren als het onderwerp je écht oprecht interesseert. Dan heb ik wel tijd
pi_207927056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:05 schreef Dusthor92 het volgende:
Ja, als we zo beginnen

Help me morgen even herinneren als het onderwerp je écht oprecht interesseert. Dan heb ik wel tijd
Je kunt je de moeite besparen want je gaat mij toch niet overtuigen dat de VS dit gedaan zou hebben.
pi_207927125
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je kunt je de moeite besparen want je gaat mij toch niet overtuigen dat de VS dit gedaan zou hebben.
De VS hebben dit toch duidelijk wel gedaan, samen met wat navo landen uit Europa? Dat geven ze nu zo’n beetje wel toe.
De pijpleidingen waren de VS een doorn in het oog.
Liever LNG uit de VS en niet langer chantage met gas uit Rusland, even die zwakke Duitsers een handje helpen.
Vakman pur sang
pi_207927189
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je kunt je de moeite besparen want je gaat mij toch niet overtuigen dat de VS dit gedaan zou hebben.
Zegt genoeg ^O^ Maar bedankt voor je oprechtheid dat ik niet voor Jan Lul mn kennis uiteenzet
pi_207927422
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kennis...
Ik doe pas 5 en een half jaar onderzoek naar de aardgasmarkt en de geopolitieke betrekkingen die daarbij komen kijken. Ik doe investeringen op basis van die vergaarde kennis

Maar zet mij even weg in een hoek van “kennis” hebben.

Ik weet niet wat je plan is, maar je mag wat aan je minachtende houding doen.
pi_207927552
dubbel
pi_207927571
KAA / Verhuizen naar het buitenland

In dit topic van 2 maand geleden werkte je nog in de bouw.

quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 20:02 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik ben een jongeman van 26 jaar en woon inmiddels 5 jaar samen met mijn vriendin. Ik werk in de bouw en mijn vriendin als verkoper van een middel-groot warenhuis. We verdienen samen zo’n 60K op jaarbasis obv 32u/week en hebben een pot spaargeld in de vorm van aandelen. Tevens zijn we in het bezit van een grote camper omdat we van kamperen houden. Hier staat nog een kleine schuld tegenover van ~3K. We hebben een studieschuld open staan van 10K en 13K. Ondanks dat we erg klein wonen, zijn we heel gelukkig samen. Overigens hebben we ook 2 honden en een kat.


[ Bericht 13% gewijzigd door RegularOrange op 09-02-2023 20:41:47 ]
pi_207927579
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:26 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ik doe pas 5 en een half jaar onderzoek naar de aardgasmarkt en de geopolitieke betrekkingen die daarbij komen kijken. Ik doe investeringen op basis van die vergaarde kennis

Maar zet mij even weg in een hoek van “kennis” hebben.

Ik weet niet wat je plan is, maar je mag wat aan je minachtende houding doen.
Aha. Dus het is de VS.

Zat de VS ook achter de prijsopdrijving en chantage van voor de Oekraïne oorlog?
pi_207927754
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:33 schreef RegularOrange het volgende:

[..]

Klopt. Je punt?

quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Aha. Dus het is de VS.

Dat mag je vinden. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Ik ben er wel van overtuigd dat ze linksom of rechtsom een vinger in de pap hebben bij deze gebeurtenis.

quote:
Zat de VS ook achter de prijsopdrijving en chantage van voor de Oekraïne oorlog?
Hoe moet ik dat weten? En vanwaar deze vraag ineens?
pi_207927830
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:43 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Klopt. Je punt?
[..]
Dat mag je vinden. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Ik ben er wel van overtuigd dat ze linksom of rechtsom een vinger in de pap hebben bij deze gebeurtenis.
Dat jij helemaal niet al 5 en half jaar onderzoek doet naar de aardgasmarkt en geopolitieke betrekkingen en daarop investeerd. Dikke duim verhaal.
pi_207927883
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:47 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Dat jij helemaal niet al 5 en half jaar onderzoek doet naar de aardgasmarkt en geopolitieke betrekkingen en daarop investeerd. Dikke duim verhaal.
Waarop baseer je dat?

Notabene in de post die jij aanhaalt om mij even de schofferen, geef ik aan dat we (tevens) spaargeld hebben in aandelen.

Dit doe ik vanaf mijn 19e en vanaf augustus 2017 ben ik me gaan verdiepen in de energiemarkt, met als focus de aardgasmarkt.

Wat is nu je volgende vieze ‘truucje’ om een ander zo veel mogelijk de grond proberen in te stampen?
pi_207927960
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:50 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Waarop baseer je dat?

Notabene in de post die jij aanhaalt om mij even de schofferen, geef ik aan dat we (tevens) spaargeld hebben in aandelen.

Dit doe ik vanaf mijn 19e en vanaf augustus 2017 ben ik me gaan verdiepen in de energiemarkt, met als focus de aardgasmarkt.

Wat is nu je volgende vieze ‘truucje’ om een ander zo veel mogelijk de grond proberen in te stampen?
Schofferend en vies truukje? Ik vond het vooral opmerkelijk.
pi_207928080
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:52 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Schofferend en vies truukje? Ik vond het vooral opmerkelijk.
Nee, je enige doel met de posts hiervoor is mijn credibility te schofferen door op slinkse (vieze) wijze als een soort van enge stalker mijn vroegere posts op te snorren om die tegen mij te gebruiken.

En met wat voor doel? Voel je je hier nou echt beter door? Als je gewoon een kutweek hebt wil ik dit best even incasseren van je, maar hoe je deed was gewoon niet oprecht.

Maargoed, even goede vrienden. Wat mij betreft zand erover. Zoals ik het je nu heb uitgelegd zit het. Vast (inmiddels deeltijd) werk ik de bouw voor de financiële zekerheid, investeringen uitzetten in (voornamelijk) de gasmarkt als vermogensopbouw
pi_207928140
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:57 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Nee, je enige doel met de posts hiervoor is mijn credibility te schofferen door op slinkse (vieze) wijze als een soort van enge stalker mijn vroegere posts op te snorren om die tegen mij te gebruiken.

En met wat voor doel? Voel je je hier nou echt beter door? Als je gewoon een kutweek hebt wil ik dit best even incasseren van je, maar hoe je deed was gewoon niet oprecht.

Maargoed, even goede vrienden. Wat mij betreft zand erover. Zoals ik het je nu heb uitgelegd zit het. Vast (inmiddels deeltijd) werk ik de bouw voor de financiële zekerheid, investeringen uitzetten in (voornamelijk) de gasmarkt als vermogensopbouw
Tjonge wat voel jij je aangevallen. Gevoelig puntje geraakt.

Maar goed. Ontopic dan maar weer.
pi_207928165
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:59 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Tjonge wat voel jij je aangevallen. Gevoelig puntje geraakt.
Nou, kun je jezelf een schouderklopje geven. Je intentie was doeltreffend. ^O^
pi_207928222
Maakt allemaal weinig uit. Want stel dat de Amerikanen er achter zitten, dan komt dat niet uit. En als het toch de Russen zijn, ja dan wel. Of zijn er meer realistische opties?
pi_207928535
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:03 schreef theunderdog het volgende:
Maakt allemaal weinig uit. Want stel dat de Amerikanen er achter zitten, dan komt dat niet uit. En als het toch de Russen zijn, ja dan wel. Of zijn er meer realistische opties?
Meerdere opties wat mij betreft.

Wat voor mij als een paal boven water staat is dat de VS financieel het meest profiteert, de zittende autoriteit in Rusland het meest verliest, Duitsland nu cold-turkey moet afkicken en dat het rondom de entourage van Poetin rommelt.

Ik geloof niet dat de VS op eigen houtje de pijpleidingen heeft opgeblazen. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als het achteraf wél zo blijkt te zijn. Maar het lijkt me echt een stap te ver.

Een stap te ver, omdat het voor de VS sowieso niet nódig is om dit op eigen houtje te doen. Er zijn genoeg belanghebbenden die ook gebaat zijn bij deze gebeurtenis.

Een daarvan zijn de kopstukken rondom Poetin die als aasgieren boven hem rondcirkelen, om in het machtsvacuüm te springen, wanneer Poetin valt. Hij isoleert zich niet voor niets, hij weet dat zijn vijanden dicht bij hem staan.

Deze kopstukken hebben geld, huurlingen, diplomatieke connecties en de ambitie om het roer over te nemen zodra zij de kans krijgen. En de inlichtingendiensten wereldwijd hebben deze figuren allang binnen hun connecties, al is het alleen maar voor de intel.

In die zin is het enige wat de VS hoeft te doen, de situatie zo gunstig mogelijk te maken om een dergelijke sabotage te faciliteren. Zij hoeven geen poot uit te steken: enkel inlichtingen te verschaffen. De kopstukken rondom Poetin kunnen een operatie financieren en coördineren, om Poetin zo mank als mogelijk te maken. De VS kan nu in alle ‘eerlijkheid’ beweren: wij hebben het niet gedaan (en dat is feitelijk ook zo), en Poetin heeft een pressiemiddel minder.

Baat VS: Een zwakker Rusland op korte termijn, groot financieel gewin op de langer termijn
Baat tegenstanders Poetin: op korte termijn een zwakker regime, op de lange termijn mogelijk hét regime

* Dik gedrukt = gedeeld belang

Er zijn tal van situaties te verzinnen naast “het was de VS!!! / Het was Poetin zelf!!!

De waarschijnlijkheid van de scenario’s zijn voor ons alleen niet in te schatten, want 0 info. Maar dat geldt net zo goed voor het uitsluiten van scenario’s, waar men hier vooral op in lijkt te zetten.

Alles ligt wat mij betreft gewoon open. Er zijn teveel belanghebbenden in deze situatie. Maar het regime van Poetin is daar niet 1 van, imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dusthor92 op 09-02-2023 21:43:52 ]
pi_207928588
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:26 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ik doe pas 5 en een half jaar onderzoek naar de aardgasmarkt en de geopolitieke betrekkingen die daarbij komen kijken. Ik doe investeringen op basis van die vergaarde kennis

Maar zet mij even weg in een hoek van “kennis” hebben.

Ik weet niet wat je plan is, maar je mag wat aan je minachtende houding doen.
Jij bent anders degene die deze hele reeks loopt te ouwehoeren over de linkse deugkliek, linkse arrogantie, linkse kennismonopolie, linkse deugapen en weet ik het...

En dan ga jij verongelijkt zitten mauwen over een minachtende houding? Echt kerel, ga toch heen met je "onderzoek" en "kennis"...
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 februari 2023 @ 21:27:31 #283
408813 crew  trein2000
pi_207928682
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De VS hebben dit toch duidelijk wel gedaan, samen met wat navo landen uit Europa? Dat geven ze nu zo’n beetje wel toe.
De pijpleidingen waren de VS een doorn in het oog.
Liever LNG uit de VS en niet langer chantage met gas uit Rusland, even die zwakke Duitsers een handje helpen.
Que? “Utterly false and complete fiction” Sterker kun je het niet ontkennen als regering.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 februari 2023 @ 21:29:23 #284
408813 crew  trein2000
pi_207928729
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:19 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Meerdere opties wat mij betreft.

Wat voor mij als een paal boven water staat is dat de VS financieel het meest profiteert, de zittende autoriteit in Rusland het meest verliest, Duitsland nu cold-turkey moet afkicken en dat het rondom de entourage van Poetin rommelt.

Ik geloof niet dat de VS op eigen houtje de pijpleidingen heeft opgeblazen. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als het achteraf wél zo blijkt te zijn. Maar het lijkt me echt een stap te ver.

Een stap te ver, omdat het voor de VS sowieso niet nódig is om dit op eigen houtje te doen. Er zijn genoeg belanghebbenden die ook gebaat zijn bij deze gebeurtenis.

Een daarvan zijn de kopstukken rondom Poetin die als aasgieren boven hem rondcirkelen, om in het machtsvacuüm te springen, wanneer Poetin valt. Hij isoleert zich niet voor niets, hij weet dat zijn vijanden dicht bij hem staan.

Deze kopstukken hebben geld, huurlingen, diplomatieke connecties en de ambitie om het roer over te nemen zodra zij de kans krijgen. En de inlichtingendiensten wereldwijd hebben deze figuren allang binnen hun connecties, al is het alleen maar voor de intel.

In die zin is het enige wat de VS hoeft te doen, de situatie zo gunstig mogelijk te maken om een dergelijke sabotage te faciliteren. Zij hoeven geen poot uit te steken: enkel inlichtingen te verschaffen. De kopstukken rondom Poetin kunnen een operatie financieren en coördineren, om Poetin zo mank als mogelijk te maken. De VS kan nu in alle ‘eerlijkheid’ beweren: wij hebben het niet gedaan (en dat is feitelijk ook zo), en Poetin heeft een pressiemiddel minder.

Baat VS: Een zwakker Rusland op korte termijn, groot financieel gewin op de langer termijn
Baat tegenstanders Poetin: op korte termijn een zwakker regime, op de lange termijn mogelijk hét regime

*Dik gedrukt = gedeeld belang

Er zijn tal van situaties te verzinnen naast “het was de VS!!! / Het was Poetin zelf!!!

De waarschijnlijkheid van de scenario’s zijn voor ons alleen niet in te schatten, want 0 info. Maar dat geldt net zo goed voor het uitsluiten van scenario’s, waar men hier vooral op in lijkt te zetten.

Alles ligt wat mij betreft gewoon open. Er zijn teveel belanghebbenden in deze situatie. Maar het regime van Poetin is daar niet 1 van, imo.
Reken in je kosten/baten afweging ook even het risico/de gevolgen bij ontdekking mee. Die is voor de VS gigantisch en voor RU een stuk kleiner. Als je dat niet meerekent is je afweging altijd eenzijdig.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207928736
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij bent anders degene die deze hele reeks loopt te ouwehoeren over de linkse deugkliek, linkse arrogantie, linkse kennismonopolie, linkse deugapen en weet ik het...

En dan ga jij verongelijkt zitten mauwen over een minachtende houding? Echt kerel, ga toch heen met je "onderzoek" en "kennis"...
Ik heb van jou anders ook nog geen zinnig woord gelezen.

En waar ik eerder om “mauwde”, heb ik ook gewoon gelijk in. Elk woord van wat ik daar zeg klopt. Het is de linkse arrogantie die iedereen die ergens anders tegenaan kijkt dan zijzelf, wegzetten als “wappie”, “dom” of “extreem-rechts”.

Voordat ik mij registreerde op FOK! las ik veel in het Oekraïne topic door users zoals jij met veel feitelijke kennis. Daarvoor las ik geregeld in topics die over de aardgascrisis gingen.

Keer op keer komt hetzelfde riedeltje naar voren: links verteld een ander wel even hoe het zit, want zij hebben de kennis in handen en tegenstanders zijn maar domrechts tokkievolk, even plat verwoord.

En in dit topic viel me dat in het bijzonder op ja, waarna ik nu ik geregistreerd ben besloot dat nog even breed uit te meten inderdaad. En terecht dus ook, vind ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dusthor92 op 09-02-2023 21:41:03 ]
pi_207928817
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan zijn we er toch?
Nou.....

Degene die het gedaan heeft is tot op heden toch aardig onopgemerkt gebleven. Dan zou je kunnen denken dat, ALS de VS erachter zit, die onopgemerktheid dan vooral ook zou kunnen gebeuren via samenwerking/spraak met 1 of meer Europese mogendheden.

Tegelijkertijd vind ik het ook best raar dat ALS de Russen het hebben gedaan zij niet opgemerkt zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_207928909
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Reken in je kosten/baten afweging ook even het risico/de gevolgen bij ontdekking mee. Die is voor de VS gigantisch en voor RU een stuk kleiner. Als je dat niet meerekent is je afweging altijd eenzijdig.
Goed punt.

Die risico afweging heb ik geprobeerd te maken, maar ook dat blijft gissenz

Heel eerlijk gezegd weet ik het ook niet, natuurlijk. Wat ik wel weet is dat Duitsland op het gebied van energiebeleid door bijna heel Europa als paria wordt gezien. Zeker vanuit politiek en ecologisch oogpunt is hun beleid ronduit, tja, debiel geweest. En nog steeds gedeeltelijk.

Merkel echter had de politieke risico’s zeer goed in de hand, omdat zij op aardig goede voet stond met putin. Ze spreekt na al die jaren zelfs redelijk Russisch. Dat is niet zomaar: de politieke invloed van Rusland op Duitsland was een zeer groot risico, dat wist Merkel maar al te goed. Het is (voor mij althans) ook geen verrassing dat na haar aftreden de ellende zou losbarsten. Natuurlijk wist ik niet dat dit een totale oorlog met Oekraïne zou zijn, maar ik heb redelijk wat inschattingen gemaakt waar ik op heb kunnen kapitaliseren.

Dat gezegd hebbende, de risico’s op inlichtingen-niveau voor Amerika zijn er wel degelijk. Maar op energiegebied heeft Duitsland de afgelopen jaren zoveel tegenstanders gecreëerd dat ik betwijfel of je veel in medestanders zou moeten investeren, om een dergelijke operatie mogelijk te maken. Stel je trekt deze lijn door: Scholz was vanaf het begin af aan duidelijk: we gaan de groene route bewandelen. Poetin zou dit niet gaan pikken. Met dat in gedachte: hoe erg is deze “dreun” van de NS nu voor Scholz eigenlijk, nu Duitsland daadwerkelijk gedwongen wordt om haar energiebeleid te herzien?

Nogmaals: het is en blijft gissen, maar ik heb hier erg veel over nagedacht en ik kom toch steeds tot de conclusie dat niemand echt wat verloren heeft met de sabotage van de NS, behalve Rusland, die hier nu dus ook nog eens ironisch genoeg de schuld van krijgt.

In die zin is het de perfect storm.

Dusja, zeg het maar :)
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 februari 2023 @ 21:50:14 #288
408813 crew  trein2000
pi_207929126
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:39 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Goed punt.

Die risico afweging heb ik geprobeerd te maken, maar ook dat blijft gissenz

Heel eerlijk gezegd weet ik het ook niet, natuurlijk. Wat ik wel weet is dat Duitsland op het gebied van energiebeleid door bijna heel Europa als paria wordt gezien. Zeker vanuit politiek en ecologisch oogpunt is hun beleid ronduit, tja, debiel geweest. En nog steeds gedeeltelijk.

Merkel echter had de politieke risico’s zeer goed in de hand, omdat zij op aardig goede voet stond met putin. Ze spreekt na al die jaren zelfs redelijk Russisch. Dat is niet zomaar: de politieke invloed van Rusland op Duitsland was een zeer groot risico, dat wist Merkel maar al te goed. Het is (voor mij althans) ook geen verrassing dat na haar aftreden de ellende zou losbarsten. Natuurlijk wist ik niet dat dit een totale oorlog met Oekraïne zou zijn, maar ik heb redelijk wat inschattingen gemaakt waar ik op heb kunnen kapitaliseren.

Dat gezegd hebbende, de risico’s op inlichtingen-niveau voor Amerika zijn er wel degelijk. Maar op energiegebied heeft Duitsland de afgelopen jaren zoveel tegenstanders gecreëerd dat ik betwijfel of je veel in medestanders zou moeten investeren, om een dergelijke operatie mogelijk te maken. Stel je trekt deze lijn door: Scholz was vanaf het begin af aan duidelijk: we gaan de groene route bewandelen. Poetin zou dit niet gaan pikken. Met dat in gedachte: hoe erg is deze “dreun” van de NS nu voor Scholz eigenlijk, nu Duitsland daadwerkelijk gedwongen wordt om haar energiebeleid te herzien?

Nogmaals: het is en blijft gissen, maar ik heb hier erg veel over nagedacht en ik kom toch steeds tot de conclusie dat niemand echt wat verloren heeft met de sabotage van de NS, behalve Rusland, die hier nu dus ook nog eens ironisch genoeg de schuld van krijgt.

In die zin is het de perfect storm.

Dusja, zeg het maar :)
Er zijn natuurlijk meer dimensies dan alleen de energiedimensie. Stel dat uit zou komen dat de VS hier achter zit, dan is in een klap de eenheid in het westen doorbroken en niet zo'n beetje ook. Dan is het gebeurd met de steun aan Oekraïne en wellicht zelfs nog met een hoop Amerikaanse aanwezigheid in Europa meer. Ik wil het woord oorlogsdaad er niet direct op plakken, maar het schuurt er wel tegen aan. Het is in ieder geval een aanslag...

Nee, dat risico lijkt me echt veel te groot voor zeer beperkte winst. Ik vind dat geen plausibel verhaal, en een stuk van een journalist die toch al op de kremlintrein zat kan mij dan niet overtuigen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207929325
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Er zijn natuurlijk meer dimensies dan alleen de energiedimensie. Stel dat uit zou komen dat de VS hier achter zit, dan is in een klap de eenheid in het westen doorbroken en niet zo'n beetje ook. Dan is het gebeurd met de steun aan Oekraïne en wellicht zelfs nog met een hoop Amerikaanse aanwezigheid in Europa meer. Ik wil het woord oorlogsdaad er niet direct op plakken, maar het schuurt er wel tegen aan. Het is in ieder geval een aanslag...
Een aanslag die niet door hun is gepleegd. Een aanslag waarvan zij ‘niets’ weten. Niets aan gelogen. Niets om het tegendeel van te kunnen bewijzen: ze waren er niet bij.


quote:
Nee, dat risico lijkt me echt veel te groot voor zeer beperkte winst.
Ik heb er nu geen zin in, maar misschien dat ik morgen tijd heb om het artikel op te snorren. De “winst” zoals je hierboven noemt is alles behalve beperkt. Als de pending LNG faciliteiten in de Gulf Coast en Permian base worden goedgekeurd en Europa het aanbod absorbeert, dan waren de opbrengsten gebaseerd op de piekprijzen van aardgas vorig jaar groter dan die van olie(!!!). Theoretisch gelul natuurlijk, want die prijzen zijn al weer gezakt, maar om even aan te geven dat het hier niet om “beperkte” winst gaat.

En dit gaat dus om opbrengsten die decennia lang aanhouden. Aardgas afname wordt op enkele gevallen na veelal vastgelegd in contracten vanaf 15 jaar. Meestal cost + tolling + fee, maar je ziet tegenwoordig steeds mee bedrijfsmodellen opkomen die op het verschil van HH tov JKM/TTF kapitaliseren, door een spotprijs - korting aan te bieden, veelal flexibele 10-jaars contracten.

Onderschat het financiële gewin voor de VS niet. Dit gaat over decennia om astronomische bedragen. Zonder deze extra exportcapaciteit die ik hierboven beschrijf, is de VS na afgelopen jaar al ‘s werelds nummer 1(!) aardgas exporteur geworden.

quote:
Ik vind dat geen plausibel verhaal, en een stuk van een journalist die toch al op de kremlintrein zat kan mij dan niet overtuigen.
Even goede vrienden.

Dat artikel til ik ook niet zwaar aan overigens. Feit is wel dat er geen bewijzen voor Russische sabotage zijn gevonden, maar dat kun je net zo goed over de VS stellen natuurlijk.
pi_207929334
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:19 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Meerdere opties wat mij betreft.

Wat voor mij als een paal boven water staat is dat de VS financieel het meest profiteert, de zittende autoriteit in Rusland het meest verliest, Duitsland nu cold-turkey moet afkicken en dat het rondom de entourage van Poetin rommelt.

Ik geloof niet dat de VS op eigen houtje de pijpleidingen heeft opgeblazen. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als het achteraf wél zo blijkt te zijn. Maar het lijkt me echt een stap te ver.

Een stap te ver, omdat het voor de VS sowieso niet nódig is om dit op eigen houtje te doen. Er zijn genoeg belanghebbenden die ook gebaat zijn bij deze gebeurtenis.

Een daarvan zijn de kopstukken rondom Poetin die als aasgieren boven hem rondcirkelen, om in het machtsvacuüm te springen, wanneer Poetin valt. Hij isoleert zich niet voor niets, hij weet dat zijn vijanden dicht bij hem staan.

Deze kopstukken hebben geld, huurlingen, diplomatieke connecties en de ambitie om het roer over te nemen zodra zij de kans krijgen. En de inlichtingendiensten wereldwijd hebben deze figuren allang binnen hun connecties, al is het alleen maar voor de intel.

In die zin is het enige wat de VS hoeft te doen, de situatie zo gunstig mogelijk te maken om een dergelijke sabotage te faciliteren. Zij hoeven geen poot uit te steken: enkel inlichtingen te verschaffen. De kopstukken rondom Poetin kunnen een operatie financieren en coördineren, om Poetin zo mank als mogelijk te maken. De VS kan nu in alle ‘eerlijkheid’ beweren: wij hebben het niet gedaan (en dat is feitelijk ook zo), en Poetin heeft een pressiemiddel minder.

Baat VS: Een zwakker Rusland op korte termijn, groot financieel gewin op de langer termijn
Baat tegenstanders Poetin: op korte termijn een zwakker regime, op de lange termijn mogelijk hét regime

* Dik gedrukt = gedeeld belang

Er zijn tal van situaties te verzinnen naast “het was de VS!!! / Het was Poetin zelf!!!

De waarschijnlijkheid van de scenario’s zijn voor ons alleen niet in te schatten, want 0 info. Maar dat geldt net zo goed voor het uitsluiten van scenario’s, waar men hier vooral op in lijkt te zetten.

Alles ligt wat mij betreft gewoon open. Er zijn teveel belanghebbenden in deze situatie. Maar het regime van Poetin is daar niet 1 van, imo.
Op zich een leuke theorie. Het enige is: er is weinig tot geen aanwijzing dat er daadwerkelijk kopstukken zijn die zich tegen Putin keren.
pi_207929368
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Reken in je kosten/baten afweging ook even het risico/de gevolgen bij ontdekking mee. Die is voor de VS gigantisch en voor RU een stuk kleiner. Als je dat niet meerekent is je afweging altijd eenzijdig.
Tenzij de VS erop vertrouwd dat het onderzoeksteam het niet naar buiten gaat brengen.
pi_207929388
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 22:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op zich een leuke theorie. Het enige is: er is weinig tot geen aanwijzing dat er daadwerkelijk kopstukken zijn die zich tegen Putin keren.
Nee, er blijft niemand meer van over als ze allemaal van de trap of uit het raam vallen.

Het rommelt niet voor niets bedoel ik te zeggen
pi_207929429
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 21:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Er zijn natuurlijk meer dimensies dan alleen de energiedimensie. Stel dat uit zou komen dat de VS hier achter zit, dan is in een klap de eenheid in het westen doorbroken en niet zo'n beetje ook. Dan is het gebeurd met de steun aan Oekraïne en wellicht zelfs nog met een hoop Amerikaanse aanwezigheid in Europa meer. Ik wil het woord oorlogsdaad er niet direct op plakken, maar het schuurt er wel tegen aan. Het is in ieder geval een aanslag...

Nee, dat risico lijkt me echt veel te groot voor zeer beperkte winst. Ik vind dat geen plausibel verhaal, en een stuk van een journalist die toch al op de kremlintrein zat kan mij dan niet overtuigen.
Maar dit is toch evengoed allemaal speculatief? het kan heel goed zijn dat de VS hier achter zit, en dit toch geen verdere gevolgen gaat hebben. Geopolitiek zit soms 'vreemd' in elkaar. USS Liberty heeft ook weinig tot geen gevolgen gehad voor Israel, bijv.
pi_207929479
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 22:04 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Nee, er blijft niemand meer van over als ze allemaal van de trap of uit het raam vallen.

Het rommelt niet voor niets bedoel ik te zeggen
Maar rommelt het dan? kijk, wij weten het niet. Maar als je het over dit soort dingen hebt, moet je het nu eemmaal doen met wat je ziet. En wat ik zie, is dat Putin de boel nog steeds bepaald en dat er relatief braaf door iedereen om hem heen naar hem geluisterd wordt.

Zie jij andere dingen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')