Maar voor de revisie naar DDZ reden ze bijna alleen maar als stoptrein? Kan me niet voorstellen dat er aan de remmen heel veel veranderd is?quote:Het voertuig was eigenlijk een intercity, maar werd gebruikt als sprinter. Door het vele stoppen waren de remmen versleten.
Nah, dit is een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar de treinen werden onderhouden als IC, terwijl ze op dat moment ook deels nog als sprinter reden. Daardoor sleet het remwerk sneller dan voorzien. Ipv een onderhoudsbeurt voor het remwerk elke 35000 kilometer werd het op elke 70000 (of zoiets, geen idee meer van de exacte getallen) gedaan omdat een IC natuurlijk minder vaak remt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:57 schreef Salatrel het volgende:
[..]
Maar voor de revisie naar DDZ reden ze bijna alleen maar als stoptrein? Kan me niet voorstellen dat er aan de remmen heel veel veranderd is?
Wat een bende. Als de NS nog een paar jaar zo doorgaat hebben we tegen 2030 een prachtig onderhouden spoornet en een vloot van matig onderhouden treinen die door personeelstekort helemaal niet rijdenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:51 schreef Adrie072 het volgende:
‘NS heeft onderhoud treinen niet op orde: gevaarlijke situaties op het spoor’
De NS heeft geen goed overzicht van het onderhoud aan de eigen treinen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties, en heeft al daadwerkelijk tot ongelukken geleid. Dat schrijft NRC na een tip van een klokkenluider die voor een dochterbedrijf van de NS werkte. Ook kost het onderhoud onnodig veel geld en levert dit vertraging op voor reizigers.
Binnenlandredactie 12-10-22, 07:48
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzocht eerder dezelfde melding en stelt dat het systeem waarmee bij de NS reparaties worden geregistreerd ‘urgent’ op de schop moet. De problemen leidden volgens de klokkenluider tot zeker twee incidenten. Het ontsporen van een trein bij de Binckhorst in Den Haag in 2020 kwam doordat de remmen van een trein doorschoten. Het voertuig was eigenlijk een intercity, maar werd gebruikt als sprinter. Door het vele stoppen waren de remmen versleten.
Van een tweede incident was een toerist slachtoffer. Hij kwam klem te zitten tussen de deuren op Amsterdam Centraal en heeft het volledige stuk tot Amsterdam Sloterdijk in doodsangst op de treeplank van de trein gestaan. De NS zei later dat de conducteur niet goed had opgelet, maar de klokkenluider zegt tegen NRC dat het ook technisch niet goed zat: de ‘inklembeveiliging’ van de deuren werkte niet.
Geldverspilling
Het slechte overzicht over het onderhoud kost ook onnodig veel geld. Er wordt niet geregistreerd welke treinen welk onderhoud hebben gehad. Zo weet de NS niet in welke treinstellen nieuwe of gereviseerde onderdelen zitten. Als één specifiek onderdeel moet worden vervangen, moet een groot aantal treinen terug naar de werkplaats om te controleren of het er überhaupt in zit. Dat levert treinuitval op, en vertraging voor reizigers.
De Inspectie ziet geen ‘acute risico's’ voor de veiligheid op het spoor, maar wil wel dat haast wordt gemaakt met het oplossen van de problemen. De NS deed zelf ook onderzoek, schrijft de krant. Maar daarin zouden geen veiligheidsproblemen zijn ontdekt. Inmiddels zou wel een plan zijn gemaakt om de administratie en het onderhoud te verbeteren.
bron https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-spoor~adbd634e/
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:51 schreef Adrie072 het volgende:
...
bron https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-spoor~adbd634e/
Smakelijk gelachen om het 'halve tosti's'quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
Toch is de vraag ook wel een beetje tot hoe ver de NS verantwoordelijk gehouden kan worden voor halve tosti's die ondanks alle fluiten, bellen, lampen en sluitende deuren nog in een vertrekkende trein willen springen.
Maar zou dat niet ook een beetje komen door hoe er nu gewerkt wordt met concessies? De looptijd is 8-10 jaar en daarna is het materieel afgeschreven en wordt het geëxporteerd. De aanbestedende overheid pakt gewoon de goedkoopste inschrijver en niet per se het beste bod. Dus dat je dan zo’n race to the bottom krijgt met slecht onderhouden knakenmaterieel was ook wel te verwachten. Die vervoerder schrijft zo goedkoop mogelijk in waardoor het van meet af aan schrapen is om nog iets van winst te kunnen maken.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:15 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.
Rituitval vind ook niemand erg, de provinciën betalen toch wel, en doorpakken met boetes vinden ze eng. En dan zijn er nog fabrikanten zoals VDL die het presteren om bussen af te leveren zonder enige kwaliteitscontrole, en dingen zoals motorluiken en deuren die eraf vallen tijdens het rijden, plafondplaten die spontaan naar beneden komen, remmen die soms besluiten een keertje niet te werken en voorruiten die spontaan uit hun sponningen schieten doordat ze amper of niet gelijmd waren. En dat bij bussen van enkele maanden oud...
Waarom komt ILenT hier nu pas achter eigenlijk?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een bende. Als de NS nog een paar jaar zo doorgaat hebben we tegen 2030 een prachtig onderhouden spoornet en een vloot van matig onderhouden treinen die door personeelstekort helemaal niet rijden
ILT is een papieren tijger, in de praktijk controleren ze niks, pas als een bus of trein een keertje besluit een stint te doen worden ze wakker.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom komt ILenT hier nu pas achter eigenlijk?
De vraag was retorisch bedoeld maar zo leest 'ie inderdaad niet. Ik heb weleens eerder iets geroepen over de afbraak van onze inspectiediensten in het algemeen. 100 Belastinginspecteurs wegsturen en dan verbaasd zijn dat je enkele honderden miljoenen aan inkomsten minder aan belastingen hebt bijvoorbeeld, is echt voorgekomen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:47 schreef tripel7 het volgende:
[..]
ILT is een papieren tijger, in de praktijk controleren ze niks, pas als een bus of trein een keertje besluit een stint te doen worden ze wakker.
Vergeet niet dat de oorzaak, de blokkenrem, verwijderd is en vervangen is door een extra remschijf op alle loopassen! Er is dus wel meer gedaan dan alleen de onderhoudstermijn wijzigen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:20 schreef MTL het volgende:
[..]
Nah, dit is een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar de treinen werden onderhouden als IC, terwijl ze op dat moment ook deels nog als sprinter reden. Daardoor sleet het remwerk sneller dan voorzien. Ipv een onderhoudsbeurt voor het remwerk elke 35000 kilometer werd het op elke 70000 (of zoiets, geen idee meer van de exacte getallen) gedaan omdat een IC natuurlijk minder vaak remt.
Naar aanleiding van het onderzoek is het onderhoudsschema aangepast en wordt de gangbaarheid van de remmen vaker gecontroleerd, samen met het vaker afdraaien van de wielen tegen de trillingen. Ook is er een heel monitoringssysteem opgetuigd die de staat van de draaistel en trillingen in de gaten houdt en deze realtime doorstuurt.
Arbeidsinspectie die 12 jaar lang niet op Schiphol geweest is NADAT Schiphol al onder "verscherpt toezicht" gesteld zou zijnquote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De vraag was retorisch bedoeld maar zo leest 'ie inderdaad niet. Ik heb weleens eerder iets geroepen over de afbraak van onze inspectiediensten in het algemeen. 100 Belastinginspecteurs wegsturen en dan verbaasd zijn dat je enkele honderden miljoenen aan inkomsten minder aan belastingen hebt bijvoorbeeld, is echt voorgekomen.
Ik denk dan altijd wie hebben er met elkaar staan borrelen ergens.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Arbeidsinspectie die 12 jaar lang niet op Schiphol geweest is NADAT Schiphol al onder "verscherpt toezicht" gesteld zou zijn
Er zijn inderdaad regelmatig dingen die niet werken, maar vaak wordt het ook vrij snel weer opgelost. Althans, in de concessie waar ik bestuurder benquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:15 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.
Rituitval vind ook niemand erg, de provinciën betalen toch wel, en doorpakken met boetes vinden ze eng. En dan zijn er nog fabrikanten zoals VDL die het presteren om bussen af te leveren zonder enige kwaliteitscontrole, en dingen zoals motorluiken en deuren die eraf vallen tijdens het rijden, plafondplaten die spontaan naar beneden komen, remmen die soms besluiten een keertje niet te werken en voorruiten die spontaan uit hun sponningen schieten doordat ze amper of niet gelijmd waren. En dat bij bussen van enkele maanden oud...
https://nieuws.ns.nl/ns-v(...)m-op-na-signaal-ilt/quote:NS volgt aanbevelingen veiligheidsbeheersysteem op na signaal IL&T
NRC schrijft vandaag over bevindingen van IL&T bij NS Techniek. IL&T geeft aan dat er op dit moment geen veiligheidsrisico's zijn, maar geeft wel het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. In reactie op het artikel laat NS weten dat veiligheid altijd bovenaan staat. Daarom is treinreizen in Nederland ook zo veilig en dat moet zo blijven. NS beschikt over alle vereiste veiligheidscertificaten en is recent nog door IL&T ge-audit op basis van Europese regelgevingen. Met goed gevolg.
De meldingen waar NRC over schrijft betreffen een medewerker met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken. De melding waar NRC over schrijft is eerst intern onderzocht. Vervolgens is deze ook nog door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Vervolgens heeft ook IL&T de melding onderzocht. Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.
Wel gaf IL&T in zijn bevindingen het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. Dat nemen we serieus. We hebben daarop een plan van aanpak gemaakt en dat is opgevolgd.
Als koper een product afnemen dat niet voldoet aan je eisen en waarvoor je betaalt is ook wel degelijk de schuld van de busboer.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:15 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.
Rituitval vind ook niemand erg, de provinciën betalen toch wel, en doorpakken met boetes vinden ze eng. En dan zijn er nog fabrikanten zoals VDL die het presteren om bussen af te leveren zonder enige kwaliteitscontrole, en dingen zoals motorluiken en deuren die eraf vallen tijdens het rijden, plafondplaten die spontaan naar beneden komen, remmen die soms besluiten een keertje niet te werken en voorruiten die spontaan uit hun sponningen schieten doordat ze amper of niet gelijmd waren. En dat bij bussen van enkele maanden oud...
jaja. Interessantquote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:52 schreef MTL het volgende:
Reactie NS op het NRC artikel:
[..]
https://nieuws.ns.nl/ns-v(...)m-op-na-signaal-ilt/
Maar nu wordt er toch ineens actie nodig gevonden?quote:De NS zegt tegen NRC dat er in 2019 intern onderzoek is gedaan naar de meldingen van de klokkenluider en dat daarbij "geen veiligheidsproblemen gebleken" zijn, ook niet tijdens twee "second opinions" door "externe partijen."
ja, en moeten ze met dat verbeterde proces dan alsnog gaan kijken naar die deuren, of hoeft dat pas als er weer een driekwartchinees op Sloterdijk aankomt?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:15 schreef MTL het volgende:
Het gaat om twee verschillende dingen. Er zijn geen veiligheidsproblemen gevonden met de deuren, maar NS diende van ILT wel het proces van het opvolgen en borgen van veiligheidsmeldingen te verbeteren, en dat is dus gebeurd.
Het ligt heel erg aan de concessie, en hwt gebied eromheen, dit is een greep van 2 Connexxion concessies, 1 arriva concessie, en interne memo's van de RET.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:12 schreef dennistd het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad regelmatig dingen die niet werken, maar vaak wordt het ook vrij snel weer opgelost. Althans, in de concessie waar ik bestuurder ben![]()
Van de bus uiteraard, niet van het bedrijf![]()
Sprinter Harderwijk-Amersfoort is dat toch?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
15600. Het alternatief is sowieso een rukverbinding maar dat is het al 20 jaar.
Het gaat dus om het proces van het melden van mogelijke veiligheidsproblemen en hoe er mee omgegaan wordt. Dus: ik doe als machinist een melding van een veiligheidsprobleem. Wat gebeurt er daarna mee en komt zo'n melding op de juiste plek terecht zodat er naar gekeken wordt?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja, en moeten ze met dat verbeterde proces dan alsnog gaan kijken naar die deuren, of hoeft dat pas als er weer een driekwartchinees op Sloterdijk aankomt?
Ja ik lees het nu, inderdaad. Die 15600 zou toch per december al vervallen maar oke. Toch 3 jaar plezier van gehadquote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:47 schreef ReisT het volgende:
[..]
Sprinter Harderwijk-Amersfoort is dat toch?
Die is sinds deze week geschrapt om ruimte te maken voor extra IC's Zwolle-Amersfoort.
Welkom in Nederland.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De vraag was retorisch bedoeld maar zo leest 'ie inderdaad niet. Ik heb weleens eerder iets geroepen over de afbraak van onze inspectiediensten in het algemeen. 100 Belastinginspecteurs wegsturen en dan verbaasd zijn dat je enkele honderden miljoenen aan inkomsten minder aan belastingen hebt bijvoorbeeld, is echt voorgekomen.
Nou ja, als dat waar is, EN het verhaal van die halve geklemde chinees is waar, tegelijk, dan bespeur ik toch lichtelijk de stank van een verbeterpuntje. Ligt dat aan mij dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:14 schreef MTL het volgende:
In het geval van de deuren is het mogelijke issue gewoon onderzocht en er is geconcludeerd door zowel NS zelf als door een externe partij dat er geen veiligheidsprobleem met de deuren is geweest. De deuren hebben gefunctioneerd zoals ontworpen.
Ik heb ook nog een claim die op 22 september was goedgekeurd, maar ook nog niet is uitbetaald. Op 7 oktober kreeg ik echter nog een mailtje met de mededeling dat er naar gestreefd wordt om de claim rond eind november afgerond te hebben...quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:35 schreef DJMO het volgende:
Zucht. Op 20 september is er een claim goedgekeurd, en die is netjes uitbetaald op 26 september. Op 22 september is er ook een claim goedgekeurd, maar die is nog niet uitbetaald.
Ja, die twee mailtjes heb ik ook gehad, die gingen over de vergoedingen tijdens de stakingen. De webcare ontwijkt werkelijk waar alles om over die claim die nog niet is uitbetaaldquote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:25 schreef dcm360 het volgende:
[..]
Ik heb ook nog een claim die op 22 september was goedgekeurd, maar ook nog niet is uitbetaald. Op 7 oktober kreeg ik echter nog een mailtje met de mededeling dat er naar gestreefd wordt om de claim rond eind november afgerond te hebben...
Een claim voor vervangend vervoer heb ik eenzelfde mailtje over gehad, maar dan met een termijn van 4 weken in plaats van eind november.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |