Ik herinner mij nog hoe er in de centrale hal van Utrecht Centraal een winkel was vol met spoorspullen. 30 jaar geleden. Later schoof die een beetje af naar een soort vlooienmarkt aan de jaarbeurspassage. Heb nog weleens een keertje hard gerstenrakkers weg zitten pompen met @Duvel in de Stuivertjesbar daarquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Leuk dat ProRail dat voor je gedaan heeft.
Ik herinner mij nog hoe je 20 jaar geleden op Utrecht Centraal station een oude NS vertrekstaat kon kopen voor 10 euro.
Het was in een opwelling dat ik het contactformulier invulde met de vraag waar ik zo'n ding kon kopen. Ik wil al sinds ik in dit huis woon iets boven m'n bank hebben als wandversiering. Echter ik ben niet zo van de schilderijen etc, en toen ik op het station stond en naar zo'n spooroverzicht stond te kijken bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn als ik zo'n ding aan de muur had en punaises kon prikken op de stations waar ik allemaal ben geweest. Deze reactie, dat er spontaan iets opgestuurd zou worden, had ik totaal niet verwacht.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Leuk dat ProRail dat voor je gedaan heeft.
Ik herinner mij nog hoe je 20 jaar geleden op Utrecht Centraal station een oude NS vertrekstaat kon kopen voor 10 euro.
Zeker! Je kon daar toch op een gegeven moment ook Mitropa-serviezen kopen en zo? De Stuivertjesbar is helaas al lang verleden tijd (sinds 2010 vond ik) en vervangen door allerlei hipster-dingetjes. Dat geldt ook voor The Guardian, ook zo'n parel in het stationsgebied. Tot zover opa's zeurkwartiertje.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik herinner mij nog hoe er in de centrale hal van Utrecht Centraal een winkel was vol met spoorspullen. 30 jaar geleden. Later schoof die een beetje af naar een soort vlooienmarkt aan de jaarbeurspassage. Heb nog weleens een keertje hard gerstenrakkers weg zitten pompen met @:Duvel in de Stuivertjesbar daar
Er wordt momenteel per dag een dobbelsteen opgegooid welke treinen er geschrapt worden. Vandaag ben jij de pineut...quote:Op woensdag 12 oktober 2022 08:09 schreef Spablauw214 het volgende:
M’n spitstrein zou al vervallen per ingang nieuwe dienstregeling maar hij is sinds deze week al zonder aankondiging geschrapt blijkbaar
Als ik in de planner kijk komt dat ding helemaal niet meer terug. Ik snap dat er ergens gesneden moet worden (of nou ja, eigenlijk snap ik dat niet en vind ik dat de NS gewoon de concessie gestand moet doen, maar oke), maar zomaar hele treinseries schrappen zonder er verder ruchtbaarheid aan te geven vind ik ook een slechte zaak.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er wordt momenteel per dag een dobbelsteen opgegooid welke treinen er geschrapt worden. Vandaag ben jij de pineut...
Welke treinserie hebben we het over?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als ik in de planner kijk komt dat ding helemaal niet meer terug. Ik snap dat er ergens gesneden moet worden (of nou ja, eigenlijk snap ik dat niet en vind ik dat de NS gewoon de concessie gestand moet doen, maar oke), maar zomaar hele treinseries schrappen zonder er verder ruchtbaarheid aan te geven vind ik ook een slechte zaak.
15600. Het alternatief is sowieso een rukverbinding maar dat is het al 20 jaar.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
Welke treinserie hebben we het over?
Maar voor de revisie naar DDZ reden ze bijna alleen maar als stoptrein? Kan me niet voorstellen dat er aan de remmen heel veel veranderd is?quote:Het voertuig was eigenlijk een intercity, maar werd gebruikt als sprinter. Door het vele stoppen waren de remmen versleten.
Nah, dit is een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar de treinen werden onderhouden als IC, terwijl ze op dat moment ook deels nog als sprinter reden. Daardoor sleet het remwerk sneller dan voorzien. Ipv een onderhoudsbeurt voor het remwerk elke 35000 kilometer werd het op elke 70000 (of zoiets, geen idee meer van de exacte getallen) gedaan omdat een IC natuurlijk minder vaak remt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:57 schreef Salatrel het volgende:
[..]
Maar voor de revisie naar DDZ reden ze bijna alleen maar als stoptrein? Kan me niet voorstellen dat er aan de remmen heel veel veranderd is?
Wat een bende. Als de NS nog een paar jaar zo doorgaat hebben we tegen 2030 een prachtig onderhouden spoornet en een vloot van matig onderhouden treinen die door personeelstekort helemaal niet rijdenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:51 schreef Adrie072 het volgende:
‘NS heeft onderhoud treinen niet op orde: gevaarlijke situaties op het spoor’
De NS heeft geen goed overzicht van het onderhoud aan de eigen treinen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties, en heeft al daadwerkelijk tot ongelukken geleid. Dat schrijft NRC na een tip van een klokkenluider die voor een dochterbedrijf van de NS werkte. Ook kost het onderhoud onnodig veel geld en levert dit vertraging op voor reizigers.
Binnenlandredactie 12-10-22, 07:48
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzocht eerder dezelfde melding en stelt dat het systeem waarmee bij de NS reparaties worden geregistreerd ‘urgent’ op de schop moet. De problemen leidden volgens de klokkenluider tot zeker twee incidenten. Het ontsporen van een trein bij de Binckhorst in Den Haag in 2020 kwam doordat de remmen van een trein doorschoten. Het voertuig was eigenlijk een intercity, maar werd gebruikt als sprinter. Door het vele stoppen waren de remmen versleten.
Van een tweede incident was een toerist slachtoffer. Hij kwam klem te zitten tussen de deuren op Amsterdam Centraal en heeft het volledige stuk tot Amsterdam Sloterdijk in doodsangst op de treeplank van de trein gestaan. De NS zei later dat de conducteur niet goed had opgelet, maar de klokkenluider zegt tegen NRC dat het ook technisch niet goed zat: de ‘inklembeveiliging’ van de deuren werkte niet.
Geldverspilling
Het slechte overzicht over het onderhoud kost ook onnodig veel geld. Er wordt niet geregistreerd welke treinen welk onderhoud hebben gehad. Zo weet de NS niet in welke treinstellen nieuwe of gereviseerde onderdelen zitten. Als één specifiek onderdeel moet worden vervangen, moet een groot aantal treinen terug naar de werkplaats om te controleren of het er überhaupt in zit. Dat levert treinuitval op, en vertraging voor reizigers.
De Inspectie ziet geen ‘acute risico's’ voor de veiligheid op het spoor, maar wil wel dat haast wordt gemaakt met het oplossen van de problemen. De NS deed zelf ook onderzoek, schrijft de krant. Maar daarin zouden geen veiligheidsproblemen zijn ontdekt. Inmiddels zou wel een plan zijn gemaakt om de administratie en het onderhoud te verbeteren.
bron https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-spoor~adbd634e/
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:51 schreef Adrie072 het volgende:
...
bron https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-spoor~adbd634e/
Smakelijk gelachen om het 'halve tosti's'quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
Toch is de vraag ook wel een beetje tot hoe ver de NS verantwoordelijk gehouden kan worden voor halve tosti's die ondanks alle fluiten, bellen, lampen en sluitende deuren nog in een vertrekkende trein willen springen.
Maar zou dat niet ook een beetje komen door hoe er nu gewerkt wordt met concessies? De looptijd is 8-10 jaar en daarna is het materieel afgeschreven en wordt het geëxporteerd. De aanbestedende overheid pakt gewoon de goedkoopste inschrijver en niet per se het beste bod. Dus dat je dan zo’n race to the bottom krijgt met slecht onderhouden knakenmaterieel was ook wel te verwachten. Die vervoerder schrijft zo goedkoop mogelijk in waardoor het van meet af aan schrapen is om nog iets van winst te kunnen maken.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:15 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Ach, dat is al tijden de staat van het ov in Nederland, bij het busvervoer moet je al tijden goed zoeken naar een bus zonder defecten. Spiegel verstellingen die niet werken, deurstoringen die niet opgelost worden, climate control die niet werkt (voor zover dat uberhaupt niet uitgezet is bij electrische bussen). Moet er een bus afgesleept worden, dan is die meestal binnen een paar uur weer terug zonder dat er wat aangedaan is, en kan het spul binnen een dag weer afgesleept worden.
Rituitval vind ook niemand erg, de provinciën betalen toch wel, en doorpakken met boetes vinden ze eng. En dan zijn er nog fabrikanten zoals VDL die het presteren om bussen af te leveren zonder enige kwaliteitscontrole, en dingen zoals motorluiken en deuren die eraf vallen tijdens het rijden, plafondplaten die spontaan naar beneden komen, remmen die soms besluiten een keertje niet te werken en voorruiten die spontaan uit hun sponningen schieten doordat ze amper of niet gelijmd waren. En dat bij bussen van enkele maanden oud...
Waarom komt ILenT hier nu pas achter eigenlijk?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een bende. Als de NS nog een paar jaar zo doorgaat hebben we tegen 2030 een prachtig onderhouden spoornet en een vloot van matig onderhouden treinen die door personeelstekort helemaal niet rijden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |