abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206640775
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Dat is geen verzinsel, in die periode werden bijvoorbeeld sterrenkundigen ook "wijzen" genoemd, omdat ze zoveel kennis hadden van de sterren, daarnaast hadden zij ook gelezen in oude papieren dat als er een bepaald soort ster zou schijnen dat het een teken was dat er een "koning" of in ieder geval belangrijk persoon zou zijn geboren.
Dat was de gedachte van die tijd.
Dit is gewoon een beetje kennis hebben over die tijd van +/- 2000 jaar geleden.
En heeft helemaal al niks met griekse mythologie te maken.
Sjoemie. Ik respecteer je. Ik kom zelf uit een streng gereformeerd gezin. Ik vond altijd dat mijn vader en moeder dingen recht zaten te praten die krom waren. Het gekke is, dat dat helemaal niet had gehoeven.
Ik vond het allemaal een beetje gelul om de hete kom heen. Dat het heelal zo nodig 6.000 jaar oud moest zijn.

Ik moet je eerlijk zeggen. Ik geloof er geen steek minder om. Ik vind het alleen verschrikkelijk jammer dat het allemaal hier om afhangt. De Bijbel is mythologisch boek. Ik heb een hekel dat hier mensen het een sprookjesboek noemen, want dat is het gewoon niet. Er staat een heel stuk geschiedenis in hoe mensen vroeger dachten. Daar kom je niet omheen. Toen wisten ze alles nog niet, en wij weten zeker alles ook nog niet.

Ik vind het een kwalijke zaak dat streng gelovigen alles op alles zetten om die hele bijbel maar geloofbaar te houden.

Mijn boodschap is: Neem veel teksten gewoon ontspannen aan, maar geloof wel in zaligspreking van Jezus. Heb vertrouwen in God. Dat is namelijk de kern van het geloof. De Bijbel is bijzaak. Je persoon, je relatie met God is hoofdzaak.

Kijk, ik ben gelovig, maar ik ben verbaasd over de hele kermis die er omheen is ontstaan. Wees gewoon eerlijk en verzin er geen verhalen er omheen. Wees gewoon eerlijk over die hele bijbel, en hang er allemaal geen tierenlantijntjes eromheem. Zoals die maagd en die drie wijzen.

[ Bericht 6% gewijzigd door -Sigaartje op 11-11-2022 18:28:24 ]
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:27:59 #152
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206640810
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:16 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
In de bijbel staat "magiėrs". Ik vind een magiėr geen sterrenkundige. En nergens staat dat het er drie waren. En nergens staat dat ze uit het oosten kwamen.
De Perzische magoi (priesters van het Zoroastrisme, waarzeggers, leermeesters van koningen, wijzen) werden door de oude Grieken wel met astrologie / astronomie geassocieerd (die twee waren niet heel duidelijk van elkaar te onderscheiden), zoals hier bij Herodotus:
quote:
When the bridges and the work at Athos were ready, and both the dikes at the canal's entrances, built to prevent the surf from silting up the entrances of the dug passage, and the canal itself were reported to be now completely finished, the army then wintered. At the beginning of spring1 the army made ready and set forth from Sardis to march to Abydos. [2] As it was setting out, the sun left his place in the heaven and was invisible, although the sky was without clouds and very clear, and the day turned into night. When Xerxes saw and took note of that, he was concerned and asked the Magi what the vision might signify. [4] They declared to him that the god was showing the Greeks the abandonment of their cities; for the sun (they said) was the prophet of the Greeks, as the moon was their own. Xerxes rejoiced exceedingly to hear that and continued on his march.

http://www.perseus.tufts.(...)1:7:37&lang=original
De exclusieve betekenis "tovenaar" is een latere ontwikkeling.
pi_206640836
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:27 schreef Iblardi het volgende:
De Perzische magoi (priesters van het Zoroastrisme, waarzeggers, leermeesters van koningen, wijzen) werden door de oude Grieken wel met astrologie / astronomie geassocieerd (die twee waren niet heel duidelijk van elkaar te onderscheiden)
Klopt, astronomie en astrologie waren destijds dezelfde "wetenschap". Wel zijn er enorme vorderingen gemaakt in de astronomie, maar toch werd er nog steeds geloofd in sterrenwichelarij.

Ik denk ook serieus dat die "ster in het oosten" direct verband houdt met sterrenwichelarij. Simpelweg omdat in die oude culturen deze opvattingen als zeer serieus werden beschouwd. Niet zoals nu, zoals ze in een Storyblaadje worden afgedrukt voor kermismoeders. Toen was het echt een ernstige zaak, niet zoals horlogevisserij zoals nu.
pi_206642489
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:30 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Klopt, astronomie en astrologie waren destijds dezelfde "wetenschap". Wel zijn er enorme vorderingen gemaakt in de astronomie, maar toch werd er nog steeds geloofd in sterrenwichelarij.

Ik denk ook serieus dat die "ster in het oosten" direct verband houdt met sterrenwichelarij. Simpelweg omdat in die oude culturen deze opvattingen als zeer serieus werden beschouwd. Niet zoals nu, zoals ze in een Storyblaadje worden afgedrukt voor kermismoeders. Toen was het echt een ernstige zaak, niet zoals horlogevisserij zoals nu.
De ster was in het westen.
pi_206642767
Vroeger waren 'magie' en natuurlijke zaken intrinsiek met elkaar verbonden. Niet zoals nu, waar magie onzin is en 'natuurlijk' gelijk staat aan 'niet-magisch'.
  vrijdag 11 november 2022 @ 22:43:58 #156
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206645696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zal het hier maar even melden want in het vrijdenkers nest der vrije meningsuiters BNW kan dat niet:

De RKK leert helemaal niet dat het 'over de wereld zal heersen'; het leerde en leert dat enkel Jezus Christus de uiteindelijke en eeuwige overwinnaar op de dood en satan is. Millenarisme is sowieso in de kerk geen dogma.

Als je niets van een kerk weet, praat er dan ook niet over.

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-11-2022 22:52:59 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_206645990
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zal het hier maar even melden want in het vrijdenkers nest der vrije meningsuiters BNW kan dat niet:

De RKK leert helemaal niet dat het 'over de wereld zal heersen'; het leerde en leert dat enkel Jezus Christus de uiteindelijke en eeuwige overwinnaar op de dood en satan is. Millenarisme is sowieso in de kerk geen dogma.

Als je niets van een kerk weet, praat er dan ook niet over.
Correct, ik verwarde dit met Augustinus die zei dat het millennium nu al was in de vorm van de kerk. Zal het aanpassen, bedankt voor de correctie.
pi_206649932
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ze vroegen: 'Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Want wij hebben zijn ster zien opkomen en wij zijn gekomen om Hem te huldigen.'

Sterren komen in het oosten op.
pi_206650190
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Sjoemie. Ik respecteer je. Ik kom zelf uit een streng gereformeerd gezin. Ik vond altijd dat mijn vader en moeder dingen recht zaten te praten die krom waren. Het gekke is, dat dat helemaal niet had gehoeven.
Ik vond het allemaal een beetje gelul om de hete kom heen. Dat het heelal zo nodig 6.000 jaar oud moest zijn.

Ik moet je eerlijk zeggen. Ik geloof er geen steek minder om. Ik vind het alleen verschrikkelijk jammer dat het allemaal hier om afhangt. De Bijbel is mythologisch boek. Ik heb een hekel dat hier mensen het een sprookjesboek noemen, want dat is het gewoon niet. Er staat een heel stuk geschiedenis in hoe mensen vroeger dachten. Daar kom je niet omheen. Toen wisten ze alles nog niet, en wij weten zeker alles ook nog niet.

Ik vind het een kwalijke zaak dat streng gelovigen alles op alles zetten om die hele bijbel maar geloofbaar te houden.

Mijn boodschap is: Neem veel teksten gewoon ontspannen aan, maar geloof wel in zaligspreking van Jezus. Heb vertrouwen in God. Dat is namelijk de kern van het geloof. De Bijbel is bijzaak. Je persoon, je relatie met God is hoofdzaak.

Kijk, ik ben gelovig, maar ik ben verbaasd over de hele kermis die er omheen is ontstaan. Wees gewoon eerlijk en verzin er geen verhalen er omheen. Wees gewoon eerlijk over die hele bijbel, en hang er allemaal geen tierenlantijntjes eromheem. Zoals die maagd en die drie wijzen.
De bijbel is bijzaak nou toevallig is het ware woord van God zo puur als goud en er mag geen woord veranderd worden anders is het Gods woord niet meer. En het is het enige wat we hebben, want door zijn woord spreekt Hij tot ons. En bijna de gehele bijbel is wel degelijk letterlijk te nemen ook al lijkt het niet zo en zelfs openbaring is grotendeels letterlijk mits je de beeldspraak begrijpt. En dus iedere versie buiten de Statenvertaling is meuk en rijp voor de prullenbak want is niet Gods woord niet meer.

zaterdag 12 november 2022 @ 14:30:39 #160
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206650257
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 14:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
De bijbel is bijzaak nou toevallig is het ware woord van God zo puur als goud en er mag geen woord veranderd worden anders is het Gods woord niet meer. En het is het enige wat we hebben, want door zijn woord spreekt Hij tot ons. En bijna de gehele bijbel is wel degelijk letterlijk te nemen ook al lijkt het niet zo en zelfs openbaring is grotendeels letterlijk mits je de beeldspraak begrijpt. En dus iedere versie buiten de Statenvertaling is meuk en rijp voor de prullenbak want is niet Gods woord niet meer.

Dan moet je hem in de oorspronkelijke taal lezen. Vertalen is altijd keuzes maken omdat geen enkele taal volledig overlapt met een andere.
pi_206656758
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:29 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ze vroegen: 'Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Want wij hebben zijn ster zien opkomen en wij zijn gekomen om Hem te huldigen.'

Sterren komen in het oosten op.
Dat kan niet, want de wijzen kwamen zelf uit het oosten.
pi_206657196
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is ook de reden waarom er veel discussie over is.
  dinsdag 15 november 2022 @ 07:32:26 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206681391
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 14:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Comma Johanneum. Dit is een bewezen vervalsing. Ook in de Statenvertaling. Is hierdoor dus niet meer het woord van God.
  dinsdag 15 november 2022 @ 07:33:24 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206681395
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

No true Scotsman
  dinsdag 15 november 2022 @ 08:05:30 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206681506
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
en omdat de wijzen uit het Oosten kwamen is het mogelijk dat er in het Westen een ster opkwam? :?
pi_206681757
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 08:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]
en omdat de wijzen uit het Oosten kwamen is het mogelijk dat er in het Westen een ster opkwam? :?
In de statenvertaling staat duidelijk "We hebben zijn ster in het oosten gezien". Dus er is wel zeker sprake van een ster in het oosten. De kerk heeft er "De wijzen uit het oosten" van gemaakt. In de tekst staat nergens waar die "wijzen" vandaan kwamen. Waarschijnlijk is het een fout geweest.

Ik kan zelf niet goed tegen de hele kermis eromheen, die de kerk er van heeft gemaakt. De zuiverheid van het geloof is gewoon weg door dit soort tierlantijnen.
  dinsdag 15 november 2022 @ 09:39:47 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206682103
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 08:47 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
In de statenvertaling staat duidelijk "We hebben zijn ster in het oosten gezien". Dus er is wel zeker sprake van een ster in het oosten. De kerk heeft er "De wijzen uit het oosten" van gemaakt. In de tekst staat nergens waar die "wijzen" vandaan kwamen. Waarschijnlijk is het een fout geweest.

Ik kan zelf niet goed tegen de hele kermis eromheen, die de kerk er van heeft gemaakt. De zuiverheid van het geloof is gewoon weg door dit soort tierlantijnen.
Volgens mij staat er in Mattheus dat er "wijzen (of beter magiers) uit het Oosten " kwamen. (Math 2:1)

Waarom mensen uit het Oosten, die dan ook nog eens een ster in het Oosten zien, vervolgens westwaarts (naar Jeruzalem) trekken is mij een volstrekt raadsel maar gelovige christenen kunnen mij dit vast wel uitleggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 15-11-2022 09:48:46 ]
pi_206682338
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 09:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Volgens mij staat er in Mattheus dat er "wijzen (of beter magiers) uit het Oosten " kwamen. (Math 2:1)

Waarom mensen uit het Oosten, die dan ook nog eens een ster in het Oosten zien, vervolgens westwaarts (naar Jeruzalem) trekken is mij een volstrekt raadsel maar gelovige christenen kunnen mij dit vast wel uitleggen.
Oh, ok, had ik even op moeten zoeken. Onduidelijk is wel wat er waar aan is en of folklore zich heeft gemengd in Bijbelse verhalen. We kennen allemaal het bestaan van sagen in Nederland die zich in het verleden ook door mondeling overdracht mengden met waargebeurde verhalen. De komst van social media en beter onderzoek heeft veroorzaakt dat sagen zich meer op de achtergrond begaven.
In de tijd dat de Bijbel werd geschreven waren de afstanden nog groot, waren kleine gemeenschappen meer op zichzelf en was de wetenschap nog niet zo ver gevorderd. Dit zijn allemaal factoren dat mondeling overgedragen verhaaltjes een eigen leven gaan leiden en andere vormen aan gaan nemen en als waarheid worden aangemerkt.
Het zou dan ook logisch zijn dat dit ook met verhalen in de Bijbel is gebeurd.
  dinsdag 15 november 2022 @ 14:27:56 #169
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206685135
quote:

[..]

welke 'zuiverheid'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_206685865
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 14:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
welke 'zuiverheid'?
De allereerste christenen hadden een spiritueel geloof. Jezus vertelde ook over spirituele zaken, hoe dingen werkelijk in elkaar staken. Gnostiek komt hier vandaan. De kerk heeft de spiritualiteit de nek omgedraaid, om het accent te verschuiven naar het aardse en zo elementen te introduceren die niets met het geloof te maken hebben, maar om het volk onder de duim te houden.
Verhalen dat de Paus de vertegenwoordiger is van God en de immense rijkdom aan spullen van de Roomse kerk hebben ook niets met het geloof te maken.
  dinsdag 15 november 2022 @ 15:29:46 #171
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206685886
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:26 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
De allereerste christenen hadden een spiritueel geloof. Jezus vertelde ook over spirituele zaken, hoe dingen werkelijk in elkaar staken. Gnostiek komt hier vandaan. De kerk heeft de spiritualiteit de nek omgedraaid, om het accent te verschuiven naar het aardse en zo elementen te introduceren die niets met het geloof te maken hebben, maar om het volk onder de duim te houden.
Verhalen dat de Paus de vertegenwoordiger is van God en de immense rijkdom aan spullen van de Roomse kerk hebben ook niets met het geloof te maken.
Toch wel, aangezien de Katholieke kerk leert dat de hostie daadwerkelijk Christus is, en dientengevolge ook een waardig godshuis verdient. Heeft niets met rijkdom te maken maar met eerbied. De Orthodoxe kerken leren hetzelfde, hetgeen ook daar de schoonheid van de tempels verklaart.

Let wel: dat zijn de vroegste kerken die we hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2022 @ 15:40:53 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206685996
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Toch wel, aangezien de Katholieke kerk leert dat de hostie daadwerkelijk Christus is, en dientengevolge ook een waardig godshuis verdient. Heeft niets met rijkdom te maken maar met eerbied. De Orthodoxe kerken leren hetzelfde, hetgeen ook daar de schoonheid van de tempels verklaart.

Let wel: dat zijn de vroegste kerken die we hebben.
Dat zijn de vroegste kerken die we hebben maar "leert" de katholieke kerk hetzelfde als de eerste christenen dachten?

(Sigaartje geeft het antwoord al overigens...)
  dinsdag 15 november 2022 @ 15:58:57 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206686161
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat zijn de vroegste kerken die we hebben maar "leert" de katholieke kerk hetzelfde als de eerste christenen dachten?

(Sigaartje geeft het antwoord al overigens...)
ligt eraan welke eerste christenen dat zijn, en sigaartje geeft geen antwoord maar een mening
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2022 @ 16:05:32 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206686212
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
ligt eraan welke eerste christenen dat zijn, en sigaartje geeft geen antwoord maar een mening
Nou, die uit de eerste eeuw bijvoorbeeld. Uit en rondom Jeruzalem.

Hoewel het inderdaad de vraag is of dat de eerste christenen waren.
  dinsdag 15 november 2022 @ 17:43:40 #175
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206687188
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:26 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het Middeleeuws katholicisme was het hoogtepunt van het christendom, al die weelderig gebouwde kerken, prachtige standbeelden, de pauselijke Renaissancekunst op comissie, de Mariacultus etc. Protestanten hebben het verpest met hun kruideniersmentaliteit, zoals gewoonlijk. In een kerk zonder immense rijkdom en onnodige barokke versieringen heb ik niks te zoeken.
verwijder dit account.
  dinsdag 15 november 2022 @ 17:46:01 #176
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206687230
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 09:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]
In dat geval zal "in het oosten" wel slaan op de locatie van de waarnemer. "Wij komen uit de tuin. In de tuin zagen wij een kamerlicht branden."

Toegegeven, het verdient geen schoonheidsprijs.
  dinsdag 15 november 2022 @ 19:41:11 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206688658
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 17:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]
In dat geval zal "in het oosten" wel slaan op de locatie van de waarnemer. "Wij komen uit de tuin. In de tuin zagen wij een kamerlicht branden."

Toegegeven, het verdient geen schoonheidsprijs.
We pakken de Naardense Bijbel er even bij, die vertaalt vrij letterlijk:

Maar terwijl Jezus wordt geboren
in Betlehem in Judea,
in de dagen van koning Herodes,
zie, uit het oosten
belanden magiėrs in Jeruzalem

zij zeggen: waar is
de koning der Judeeėrs die is voortgebracht?-
want wij hebben zijn ster gezien
in het oosten
en zijn gekomen
om hem te huldigen!

Daar worden we dus ook niet veel wijzer van.
  dinsdag 15 november 2022 @ 19:50:11 #178
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206688852
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 19:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]
We pakken de Naardense Bijbel er even bij, die vertaalt vrij letterlijk:

Maar terwijl Jezus wordt geboren
in Betlehem in Judea,
in de dagen van koning Herodes,
zie, uit het oosten
belanden magiėrs in Jeruzalem

zij zeggen: waar is
de koning der Judeeėrs die is voortgebracht?-
want wij hebben zijn ster gezien
in het oosten
en zijn gekomen
om hem te huldigen!

Daar worden we dus ook niet veel wijzer van.
Is dat niet een manier om zichzelf tegenover Herodes als oosterlingen te introduceren? Herodes weet natuurlijk niet wat de lezertjes al weten. De inleidende zin over de herkomst van de wijzen valt buiten de dialoog.
pi_206691655
quote:

[..]

Die zin kun je ook lezen als' wij hebben zijn ster gezien tewrijl we in het oosten waren'. Dat is logischerwijs de juiste lezing als de wijzen zelf uit het oosten kwamen en naar het westen liepen. Want ten opzichte van hen was Betlehem in het westen.

1 Toen nu Jezus geboren was te Bethlehem, gelegen in Judea, in de dagen van den koning Herodes, ziet, enige wijzen van het Oosten zijn te Jeruzalem aangekomen.
pi_206691677
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Die zin kun je ook lezen als' wij hebben zijn ster gezien tewrijl we in het oosten waren'. Dat is logischerwijs de juiste lezing als de wijzen zelf uit het oosten kwamen en naar het westen liepen. Want ten opzichte van hen was Betlehem in het westen.
Scherp!
pi_206691708
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 22:27 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Scherp!
Verder is dit wel degelijk van belang, omdat de 'ster in het oosten', Sirius maar ook Venus (ik ga hier niet in op de details), ook wel de 'morgenster' wordt genoemd en in de esoterische filosofieen een verwijzing is naar Lucifer.

Zij maken dus gretig gebruik van deze tekst om aan te geven dat Jezus simpelweg een soort ascended master was in een lange traditie van leraren, zoals Zoroaster en anderen, die overschaduwd werd door het licht van Lucifer.

Maar de bijbel is er vrij duidelijk over: de ster die de wijzen zagen was in het westen ten opzichte van henzelf en niet de ster van de esoterici.

Elke tekst in de bijbel is van belang.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-11-2022 22:36:59 ]
  dinsdag 15 november 2022 @ 23:09:52 #182
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206692459
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

1 Toen nu Jezus geboren was te Bethlehem, gelegen in Judea, in de dagen van den koning Herodes, ziet, enige wijzen van het Oosten zijn te Jeruzalem aangekomen.
Een ster gezien klinkt nog geloofwaardig. Maar de rest van het verhaal, van de ster die de wijzen vanuit Jeruzalem (blijkbaar) zuidwaarts voorgaat en dan stil blijft hangen boven "waar het kindeken is", wordt wel ietwat lastiger te verklaren.
pi_206883850
Je zou het niet echt verwachten op basis van zijn "greatest hits" maar hij is een devoot Christen. Dat maakt dit ook wel een stuk interessanter, want ondanks dat het veel (net) niet bijbelteksten zijn, moet je wel veel van de bijbel weten, waarom niet.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  woensdag 30 november 2022 @ 19:04:15 #184
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206884300
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 18:18 schreef Burner82 het volgende:
Je zou het niet echt verwachten op basis van zijn "greatest hits" maar hij is een devoot Christen. Dat maakt dit ook wel een stuk interessanter, want ondanks dat het veel (net) niet bijbelteksten zijn, moet je wel veel van de bijbel weten, waarom niet.
Op zich al meteen een reden tot wantrouwen want bias. Even een stukje gekeken (het hele stuk is veeeeels te lang) en ja hoor, hij neemt klakkeloos alles voor "waar" aan wat in de Bijbel staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 30-11-2022 19:14:26 ]
pi_206884539
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Op zich al meteen een reden tot wantrouwen want bias. Even een stukje gekeken (het hele stuk is veeeeels te lang) en ja hoor, hij neemt klakkeloos alles voor "waar" aan wat in de Bijbel staat.
Hij is een Christen, dus automatisch een bias. Iedereen de niet gelooft heeft automatisch de omgekeerde bias.
Maar volgens mij heb je dus de belangrijkste stukken overgeslagen bij het "kijken".
Dit zijn namelijk de vreemdste/raarste delen/gospels die niet in de bijbel staan, en de redenen waarom niet. (hoofdzakelijk omdat ze niet waar zijn (ja, met reden...)
En hij bespreekt iets van 20 "gospels" in 2 uur, valt mee toch?
Trouwens, ben eens eerlijk, heb je alleen het eerste stukje gezien van hem in pak, of ook het "normale" gedeelte in het bekende flower shirt, na de 1e 10 minuten?
  woensdag 30 november 2022 @ 19:31:30 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206884579
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:28 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Hij is een Christen, dus automatisch een bias. Iedereen de niet gelooft heeft automatisch de omgekeerde bias.
Hmm, ik weet niet of dat zo werkt met wonderclaims.
pi_206884624
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Hmm, ik weet niet of dat zo werkt met wonderclaims.
Als je het hebt over de YT-vid, snap ik het. Hij gelooft de wonderen in de bijbel wel, want in de bijbel, maar de andere wonderen niet, want niet in de bijbel.
Maar hij geeft er wel een redenering bij, waarom niet.

Persoonlijk vind ik het stok naar slang veranderen, zombie jezus, niet vreemder dan een pratende baby jezus, of dat een demon het lichaam van een kind dat hem aanraakt verlaat.
  woensdag 30 november 2022 @ 19:50:57 #188
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206884727
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:28 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Waarom?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_206884755
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:50 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarom?
Omdat je automatisch niet gelooft in de wonderen waarin een Christen wel gelooft.
  woensdag 30 november 2022 @ 20:04:37 #190
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206884953
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:53 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Omdat je automatisch niet gelooft in de wonderen waarin een Christen wel gelooft.
Neeneenee. Ik geloof er niet in omdat ik er eenvoudig niet genoeg bewijs voor zie (voor die wonderen dus). Dat is echt iets anders.
pi_206885028
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:04 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Neeneenee. Ik geloof er niet in omdat ik er eenvoudig niet genoeg bewijs voor zie (voor die wonderen dus). Dat is echt iets anders.
Dat is meer een uitleg waarom je niet gelooft in de wonderen van de Christenen (en de rest van religies).
Een religieus persoon zal zijn bewijs uit de bijbel halen.
  woensdag 30 november 2022 @ 20:31:47 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206885429
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:08 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Dat is meer een uitleg waarom je niet gelooft in de wonderen van de Christenen (en de rest van religies).
Kun je een voorbeeld geven van zulk bewijs?
pi_206885466
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Kun je een voorbeeld geven van zulk bewijs?
Wederopstanding. (splijten van de zee, stok in een slang veranderen, de plagen). Bijbels bewijs.
  woensdag 30 november 2022 @ 20:35:57 #194
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206885517
quote:

[..]
Dat klopt an sich
quote:

Is dus niet zo.

quote:

[..]
Ok. Maar ik ben niet religieus. Geloof niet in de Bijbel als een heilig boek. En ik denk dat ik even je punt kwijt ben. Ligt niet aan jou, maar aan mij. :@
pi_206885742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:35 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ok. Maar ik ben niet religieus. Geloof niet in de Bijbel als een heilig boek. En ik denk dat ik even je punt kwijt ben. Ligt niet aan jou, maar aan mij. :@
Dat ligt niet aan jou, maar aan andere die er ook op ingingen met een andere vraag.
Mijn punt is en was, dat in de YT video een boel "semi" religieuze boeken/gospels werden besproken en behandeld, die niemand anders bespreekt. Alleen degene die ze bespreekt, is een toegewijd Christen die weet waar hij het over heeft.
Dat maakt het zelfs leuk om naar te kijken, al ben je (zoals ik) totaal niet gelovig, maar wel geļnteresseerd in theologie.
  woensdag 30 november 2022 @ 20:42:40 #196
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206885813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:33 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Wederopstanding. (splijten van de zee, stok in een slang veranderen, de plagen). Bijbels bewijs.
Ok als je dat "bewijs" noemt.
pi_206885864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ok als je dat "bewijs" noemt.
Hoef je niet zo boos tegen mij te doen?
Er is niet veel dat ik kan doen tegen een religie van een paar 1000 jaar oud. Als zij vinden dat het bewijs is, succes met het tegendeel bewijzen.
  woensdag 30 november 2022 @ 20:54:13 #198
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206886081
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:44 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Hoef je niet zo boos tegen mij te doen?
Er is niet veel dat ik kan doen tegen een religie van een paar 1000 jaar oud. Als zij vinden dat het bewijs is, succes met het tegendeel bewijzen.
ik ben niet boos op je. :*
pi_206886145
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
ik ben niet boos op je. :*
Ahh :*
Maar ik bedoel: als je definitief bewijs hebt waardoor Christenen ongelijk hebben in (een deel) van de bijbel, graag. Laat het me weten :P
Maar ze noemen het "geloof" voor een reden. En daar helpt eigenlijk niks tegen helaas.
  woensdag 30 november 2022 @ 21:05:41 #200
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206886247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:39 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Dat ligt niet aan jou, maar aan andere die er ook op ingingen met een andere vraag.
Mijn punt is en was, dat in de YT video een boel "semi" religieuze boeken/gospels werden besproken en behandeld, die niemand anders bespreekt. Alleen degene die ze bespreekt, is een toegewijd Christen die weet waar hij het over heeft.
Dat maakt het zelfs leuk om naar te kijken, al ben je (zoals ik) totaal niet gelovig, maar wel geļnteresseerd in theologie.
Ik kan niks beloven, maar misschien ga ik de video nog wel eens bekijken.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:58 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Ahh :*
Maar ik bedoel: als je definitief bewijs hebt waardoor Christenen ongelijk hebben in (een deel) van de bijbel, graag. Laat het me weten :P
Maar ze noemen het "geloof" voor een reden. En daar helpt eigenlijk niks tegen helaas.
De bewijslast ligt niet bij ons maar bij de Christenen. Laten zij maar bewijzen dat hun God bestaat, want van Hem is het Woord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')