Dat roept een vriend van mij trouwens. Zijn puber is onlangs gediagnostiseerd en mijn autiradar draait bij hem ook overuren. Hij moet er niks van wetenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:27 schreef PoesInDoos het volgende:
Of mensen die roepen dat we allemaal een beetje autisme hebbenGaat weg.
Ik vind de oude termen ook veel duidelijker, alhoewel er ook wel klassiek autisten zijn die zich wel kunnen redden, waar een Asperger dat niet kan. Leuk joh, zo'n spectrumquote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:25 schreef Amsel het volgende:
[..]
Oh nee geen probleem hoorNaar voor de context is het soms (vind ik) wel handig om te weten hoe belemmerend iemands autisme voor diegene is. Ik lees op Reddit veel mee in de subreddit voor ouders met kinderen met autisme, en in de VS gebruiken ze level 1, 2 en 3 (van 'licht' naar 'zwaar') om het onderscheid te maken. Het maakt een verschil of je het hebt over een kind met wat je vroeger Asperger zou noemen (zoals onze 6-jarige) of een kind dat non-verbaal is en nooit zelfstandig zal kunnen leven omdat de problemen zo ernstig zijn. Daarom zei ik in ons geval 'licht' autisme
nou ja, ik snap je afkeer van die 'beetje autisme' - uitspraak heel goed, maar toch zit er een enorme diversiteit in de hele groep ASS'ers en hoe zij functioneren. Het wordt niet voor niks een spectrum genoemd.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:27 schreef Mariposas het volgende:
Bij mijn weten bestaat “licht” autisme (itt tot slechtziend, zeer slechtziend of blind) ook niet. Je bent neurotypisch of neurodivers, niet een beetje van beide. Dat de omgeving er niet zo heel veel van merkt of last van heeft betekent vooral dat de persoon met ASS zich goed kan aanpassen. Maar dat betekent niet dat het aanpassen geen moeite kost voor diegene.
Dit was eigenlijk wat ik wilde zeggen... vaak zegt men "licht autisme" als ze van buiten niet zoveel zien.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:27 schreef Mariposas het volgende:
Bij mijn weten bestaat “licht” autisme (itt tot slechtziend, zeer slechtziend of blind) ook niet. Je bent neurotypisch of neurodivers, niet een beetje van beide. Dat de omgeving er niet zo heel veel van merkt of last van heeft betekent vooral dat de persoon met ASS zich goed kan aanpassen. Maar dat betekent niet dat het aanpassen geen moeite kost voor diegene.
Daarom vind ik "autisme" voldoende de lading dekken. Want het is zo verschillend per persoon.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 17:04 schreef trui het volgende:
[..]
nou ja, ik snap je afkeer van die 'beetje autisme' - uitspraak heel goed, maar toch zit er een enorme diversiteit in de hele groep ASS'ers en hoe zij functioneren. Het wordt niet voor niks een spectrum genoemd.
Alleen melatonine om nog enigszins te kunnen slapen. Verder niets, nee.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 11:08 schreef trui het volgende:
Gebruikt hij nu helemaal geen medicatie meer, Livelink?
Helaas gaat het onveranderd slecht. Er is niks veranderd. Hij is gestopt met alles en zit de hele dag op zijn kamer. Het is wel duidelijk dat het nog steeds allemaal angst is wat hem tegenhoudt. Het verschil met voorheen is dat we hem voor die tijd nog wel konden dwingen om iets te doen, waarmee hij zijn angsten moest overwinnen. Nu lukt me dat niet meer. Hij reageert nu zelfs weer agressief als we hem te veel pushen. Begeleiding en hulp is er nu eigenlijk niet meer, hoewel ik er wel over zit te denken om hulp voor mezelf te gaan regelen, want het drukt zwaar op me.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 17:22 schreef Nijna het volgende:
Hoe gaat het nu verder @:livelink? Tijdje terug ging het niet zo lekker meen ik me te herinneren?
Sterkte ermee.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:15 schreef livelink het volgende:
[..]
Helaas gaat het onveranderd slecht. Er is niks veranderd. Hij is gestopt met alles en zit de hele dag op zijn kamer. Het is wel duidelijk dat het nog steeds allemaal angst is wat hem tegenhoudt. Het verschil met voorheen is dat we hem voor die tijd nog wel konden dwingen om iets te doen, waarmee hij zijn angsten moest overwinnen. Nu lukt me dat niet meer. Hij reageert nu zelfs weer agressief als we hem te veel pushen. Begeleiding en hulp is er nu eigenlijk niet meer, hoewel ik er wel over zit te denken om hulp voor mezelf te gaan regelen, want het drukt zwaar op me.
Herkenbaar Nijna. Ik denk dat een groot deel van ons probleem nu ook is dat hij nu pas in de puberteit komt. Dat komt ook doordat hij eigenlijk in alles jonger is dan zijn kalenderleeftijd. Dat is ook een beetje mijn hoop. Dat dit gewoon even heftig pubergedrag is waar hij ook weer uit zal komen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:29 schreef Nijna het volgende:
@:livelink, wat moeilijk om te zien als ouder. Goed om hulp te zoeken voor jezelf, dat is waar je wel invloed op hebt
Hier ligt de oudste ook het liefst in bed, als ze niks hoeft. Ze gaat wel naar school, ik denk vooral omdat het moet. Ze ziet er het nut niet van in en wil na het eindexamen niks. Gelukkig duurt dat nog 2 jaar...
Ik vind het lastig dat ik veel leeftijdsgenoten baantjes zie hebben en zich zie ontwikkelen en mijn oudste lijkt zo'n beetje stil te staan. Aan de andere kant, ze is ook gewoon jonger dan haar kalenderleeftijd.
Toch verlies ook ik dat wel eens uit het oog.
Ze zit nu op school, moet een cv schrijven. En dan appt ze mij wat erin moet.
Ik ben de hulplijn... enerzijds fijn, is toch ook hulp vragen. Maar het zou fijn zijn als dat op school ook zou lukken.
Ik hoop met je mee livelinkquote:Op woensdag 12 juli 2023 19:22 schreef livelink het volgende:
Dank jullie wel.
[..]
Herkenbaar Nijna. Ik denk dat een groot deel van ons probleem nu ook is dat hij nu pas in de puberteit komt. Dat komt ook doordat hij eigenlijk in alles jonger is dan zijn kalenderleeftijd. Dat is ook een beetje mijn hoop. Dat dit gewoon even heftig pubergedrag is waar hij ook weer uit zal komen.
En medicatie is misschien wel een goed idee @:trui ,maar ook weer iets waar hij zelf achter moet staan en hij wil niet naar huisarts of psycholoog.
Zou huisbezoek van de huisarts haalbaar zijn?quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:22 schreef livelink het volgende:
Dank jullie wel.
[..]
Herkenbaar Nijna. Ik denk dat een groot deel van ons probleem nu ook is dat hij nu pas in de puberteit komt. Dat komt ook doordat hij eigenlijk in alles jonger is dan zijn kalenderleeftijd. Dat is ook een beetje mijn hoop. Dat dit gewoon even heftig pubergedrag is waar hij ook weer uit zal komen.
En medicatie is misschien wel een goed idee @:trui ,maar ook weer iets waar hij zelf achter moet staan en hij wil niet naar huisarts of psycholoog.
Spannende tijd dus voor jullie en voor V.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:52 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Hoi mensen
Al een paar keer meegelezen en gepoogd hier wat te posten maar ik kon de moed niet vinden. Tijdens mijn zwangerschappen veel gepost in OUD dus laat ik de draad weer oppakken!
Korte introductie; ik ben de mama, 32 jaar, bijna gediplomeerd doktersassistente, woonachtig te Amsterdam.
Mijn zoontje V van 4 heeft de diagnose autisme gekregen en begint in het nieuwe schooljaar op een cluster 4 school in de stad.
Vandaag is hij voor het laatst op het MOC en morgen gaan we kijken naar zijn school. Die avond gelijk het busje aanvragen (en zwemles, dat vind hij geweldig).
Hij heeft ook een taal-achterstand en zindelijk worden lijkt hij nog niet klaar voor te zijn. Intussen kan hij wel plassen op commando (volle spaarkaart = Lego trein). Jochie is gek op treinen, Duplo, Lego, puzzelen en z’n bijna 2-jarige zusje A.
Precies. Choose your battles en tel je zegeningen!quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:55 schreef Amsel het volgende:
De 7-jarige doet heel erg zijn best om op vakantie nieuwe dingen te proeven (superknap!), maar vindt het heel erg moeilijk dat alles net anders smaakt dan thuis. Hij overleeft op stokbrood, mariakaakjes, cherrytomaatjes en appels en ik vind het gezegend![]()
Er is ooit wel zoiets geweest, maar ik weet niet of dat nog bestaat.quote:Op woensdag 6 september 2023 22:52 schreef _flore het volgende:
Ik kom even inbreken met een vraag als dat mag: weet iemand hier of er ook een volwassenen ASS-topic is? In R&P ofzo? Heb daar wel gezocht maar niet gevonden en ik durf het daar niet te vragen
Mij staat ook iets bij dat zoiets er was? Ik ga dalijk zoeken.quote:
Herkenbaar... oudste heeft 3 dagen tot 4 uur. Is dan rond half 5 thuis en moet eerst afdraaien... ze begint die dagen wel later, dus misschien zijn er in de ochtend huiswerkmomenten, maar pffff. Ik zie alweer een hoop beren op de weg. Maar hoorde van de jongste dat ze nog eens naar de roosters gaan kijken, omdat er om een of andere reden heel veel 8e uren zijn (en dat was voorgaande jaren hooguit 1 per week) nu hebben ze er beide 3.quote:Op woensdag 6 september 2023 21:09 schreef Troel het volgende:
Het schooljaar is welgeteld twee dagen oud en beide dagen heb ik oudste uit bed moeten halen na thuiskomst van werk. (Te)veel indrukken, overprikkeld, noem maar op.
Er is wel een topic R&P / ASS [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #153 het is lente maar daar is al een jaar niet in gepost.quote:Op woensdag 6 september 2023 22:52 schreef _flore het volgende:
Ik kom even inbreken met een vraag als dat mag: weet iemand hier of er ook een volwassenen ASS-topic is? In R&P ofzo? Heb daar wel gezocht maar niet gevonden en ik durf het daar niet te vragen
Kijk, weet je?quote:Op donderdag 7 september 2023 08:03 schreef Nijna het volgende:
[..]
Herkenbaar... oudste heeft 3 dagen tot 4 uur. Is dan rond half 5 thuis en moet eerst afdraaien... ze begint die dagen wel later, dus misschien zijn er in de ochtend huiswerkmomenten, maar pffff. Ik zie alweer een hoop beren op de weg. Maar hoorde van de jongste dat ze nog eens naar de roosters gaan kijken, omdat er om een of andere reden heel veel 8e uren zijn (en dat was voorgaande jaren hooguit 1 per week) nu hebben ze er beide 3.
[..]
Er is wel een topic R&P / ASS [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #153 het is lente maar daar is al een jaar niet in gepost.
Ik weet niet of je facebook hebt, daar zijn wel ass-groepen, wellicht dat daar meer actie is.
Althans, ik zit in een paar groepen waar wel redelijk actief gepost wordt.
Aww.. toch bedankt!quote:Op donderdag 7 september 2023 09:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Kijk, weet je?
Ik had net tijd om te zoeken, ik vind inderdaad die reeks, ik helemaal blij naar dít topic om dat te melden zodat @:_flore geholpen is, en dan heb jij het al gepost.
Dat is....teleurstellend.
Ja hoor, je bent gewoon welkom in R&Pquote:Op donderdag 7 september 2023 09:40 schreef _flore het volgende:
[..]
Aww.. toch bedankt!
En voor mij is het dan weer niet teleurstellend, maar een teken dat er hier meerdere behulpzame mensen zijn
Je kunt er vast wel een topic over openen in Klaagbaak Of R&Pquote:Op donderdag 7 september 2023 09:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Kijk, weet je?
Ik had net tijd om te zoeken, ik vind inderdaad die reeks, ik helemaal blij naar dít topic om dat te melden zodat @:_flore geholpen is, en dan heb jij het al gepost.
Dat is....teleurstellend.
Oh dat zeker! Het is alleen niet zo'n vlot lopend topic. Maar we kunnen het wellicht wel wat nieuw leven inblazen...quote:Op donderdag 7 september 2023 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja hoor, je bent gewoon welkom in R&P
Fijn begin van het schooljaar ook...quote:Op donderdag 7 september 2023 12:11 schreef Nijna het volgende:
Net mail van school, dat ze nog gaan kijken naar het rooster. Blijkbaar hebben ze een nieuw systeem waar nog wat kinderziektes in zitten ofzo. We wachten maar even af. Volgende week gesprek op school, weer even de neuzen dezelfde kant op proberen te krijgen.
Qua overleg hebben we nog niet zo snel om tafel gezeten aan het begin van het schooljaar (intussen zit ze in de 5e). Dat is dan weer het voordeel van dat we dit jaar dezelfde persoon moeten hebben hebben als vorig jaarquote:Op donderdag 7 september 2023 13:33 schreef ZombieQueen het volgende:
[..]
Fijn begin van het schooljaar ook...
Ahw...quote:Op donderdag 7 september 2023 14:32 schreef Nanuke het volgende:
De eerste week is nog niet voorbij of ik werd al gebeld of ik Dirk kon ophalen omdat hij alleen nog maar kon huilen dat hij naar huis wilde. Maar laten we vooral kijken hoe groep 3 loopt, want speciaal onderwijs was toch echt nog een stap te ver...
Ah, dan begreep ik het eventjes verkeerd volgens mij. Maar wel heel fijn dat jullie dezelfde persoon hebben als vorig jaar.quote:Op donderdag 7 september 2023 15:52 schreef Nijna het volgende:
[..]
Qua overleg hebben we nog niet zo snel om tafel gezeten aan het begin van het schooljaar (intussen zit ze in de 5e). Dat is dan weer het voordeel van dat we dit jaar dezelfde persoon moeten hebben hebben als vorig jaar.
[..]
Ahw...![]()
En hulde aan de scholen die dit snappenquote:Op zondag 10 september 2023 20:31 schreef Nanuke het volgende:
Hij is (mentaal) echt moe en de dagen zijn lang. We zijn met andere medicatie gestart waardoor hij minder doorschiet in zijn emoties, wat beter kan schakelen en wat beter zijn aandacht bij zichzelf kan houden. Maar dat verandert niets op zijn prikkelverwerking en de overvraging, anders dan dat hij bij overprikkeling nu ontwijkt ipv compenseert. Afgelopen donderdag hadden ze een 'feestdag' vanwege een leraar die met pensioen ging. Allemaal workshops met muziek en dans en dat lukt dan s middags niet meer. Intens verdrietig trof ik hem op school aan, met de handen over z'n oren naast de directrice in een volle zaal met trommels en muziek.
Ik weet ook wel dat 1 week natuurlijk niet zoveel zegt. We zijn pas net gestart en wie weet trekt het wel weer beter bij. We hebben al een heleboel anders ingedeeld om de belasting te verminderen. Vorig schooljaar heb ik hem structureel de laatste 6 weken een dag in de week thuis gehouden omdat het niet meer ging, en daar kwam dan regelmatig nog een dag bij. Afspreken met vriendjes ging toen niet meer, hij was heel rigide en kon niks meer hebben. Ik weiger dat nog een jaar te doen, hij verdient meer dan dat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |