abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2022 @ 22:14:47 #51
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_207072996
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 22:06 schreef F_r het volgende:
Livelink O+
Ha bellen en een verwijzing vragen? Depressies komen wel vaker voor bij mensen met (meerdere) aandoeningen ik ben het in het so vaker tegen gekomen. Ik hoop snel dat er voor jullie licht aan het einde van de tunnel komt.

Kan het ook door de hormonen in de puberteit komen? Is hij daar laat mee?
Ja, hij is laat aan het puberen. Is inderdaad nu pas een beetje begonnen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 13 december 2022 @ 22:19:20 #52
37150 livelink
pi_207073067
Ja, ik moet misschien toch maar de ha eens bellen voor tips. School is geen optie, helaas. Dat heeft hij wel zelf geprobeerd trouwens. Hij heeft gesprekken gehad met een coach, maar hij wil die coach nu ook niet meer bellen.
  woensdag 14 december 2022 @ 06:26:55 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_207074522
Och nee, wat naar voor hem dat hij zich zo voelt. Als ouder is dat helemaal niets want je kan zo weinig inderdaad. Huisarts is de beste optie denk ik inderdaad.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_207076189
@livelink, wat moeilijk.
Vind hij het goed als jij een afspraak voor hem maakt bij de huisarts? Of wil hij dat ook niet?
Lastig is dat, als je eigenlijk niks kan.

Ik neig zelf naar depressie als ik langere tijd overvraagd word, ik weet niet of dat bij hem ook aan de orde kan zijn...
En praktisch, ik weet niet wat voor opleiding hij doet, maar volgens mij als je voor 1 februari stopt, hoef je de beurs en ov-kaart niet terug te betalen volgens mij...
Sterkte :*
Fake it till you make it...
  woensdag 14 december 2022 @ 11:37:55 #55
37150 livelink
pi_207076485
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:13 schreef Nijna het volgende:
@:Livelink, wat moeilijk.
Vind hij het goed als jij een afspraak voor hem maakt bij de huisarts? Of wil hij dat ook niet?
Lastig is dat, als je eigenlijk niks kan.

Ik neig zelf naar depressie als ik langere tijd overvraagd word, ik weet niet of dat bij hem ook aan de orde kan zijn...
En praktisch, ik weet niet wat voor opleiding hij doet, maar volgens mij als je voor 1 februari stopt, hoef je de beurs en ov-kaart niet terug te betalen volgens mij...
Sterkte :*
Nee, hij wil niks. Zegt bij alles dat het niks boeit. Wij hadden geen beurs en ov-kaart aangevraagd voor hem. We zijn dus alleen het collegegeld kwijt. En ik heb nog hoop dat hij zich herpakt na de feestdagen en als het weer wat warmer wordt.
pi_207076686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:37 schreef livelink het volgende:

[..]
Nee, hij wil niks. Zegt bij alles dat het niks boeit. Wij hadden geen beurs en ov-kaart aangevraagd voor hem. We zijn dus alleen het collegegeld kwijt. En ik heb nog hoop dat hij zich herpakt na de feestdagen en als het weer wat warmer wordt.
Sterkte :* ik zou dan zelf de huisarts benaderen. Dat je je zorgen maakt, dat hij niks wil. Misschien heeft die nog advies.
pi_207077355
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:13 schreef Nijna het volgende:
@:Livelink, wat moeilijk.

Ik neig zelf naar depressie als ik langere tijd overvraagd word
Dit ja. Maar zelfs als puber/jong volwassene was mijn verantwoordelijkheidsgevoel al groot genoeg dat ik nooit helemaal niks deed. Dus school en studie deed ik wel. Ik liep dan meer apathisch rond, deed verder geen sociale dingen meer en sloot me op die manier af van mijn omgeving.

Lastig hoor. Het lijkt me schrijnend om als ouder te zien hoe moeilijk hij het heeft en niets te kunnen doen. Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb wat mij geholpen zou hebben op die leeftijd. Dingen die mij nu helpen zijn wel vasthouden aan (een mate van) structuur, en echt meer rust inbouwen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 15 december 2022 @ 07:05:42 #58
37150 livelink
pi_207087282
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 13:02 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Dit ja. Maar zelfs als puber/jong volwassene was mijn verantwoordelijkheidsgevoel al groot genoeg dat ik nooit helemaal niks deed. Dus school en studie deed ik wel. Ik liep dan meer apathisch rond, deed verder geen sociale dingen meer en sloot me op die manier af van mijn omgeving.

Lastig hoor. Het lijkt me schrijnend om als ouder te zien hoe moeilijk hij het heeft en niets te kunnen doen. Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb wat mij geholpen zou hebben op die leeftijd. Dingen die mij nu helpen zijn wel vasthouden aan (een mate van) structuur, en echt meer rust inbouwen.
Het is juist de structuur die hij kwijt is nu. Hij heeft zijn dag- en nachtritme al helemaal omgegooid.
Ik steek nog heel even mijn kop in het zand en wacht de feestdagen even af. Deze periode is altijd wel zijn slechtste periode geweest, ook in betere tijden. En ik kan het 'gevecht' zelf ook nog even niet aan.
pi_207114875
Dat klinkt heel herkenbaar, ik deed dat altijd (vooral) in de zomervakantie. Maar in de loop van de jaren heb ik dus geleerd dat het beter is om wel de structuur aan te houden, hoeveel moeite dat dan ook kost...

Hopelijk trekt het vanzelf weer bij. December is ook een zware tijd. :*
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:34:19 #60
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_207626960
Ik vind het zo frustrerend dat veel mensen niet zien wie mijn kind is.
Of dat ze geen begrip hebben zonder te strooien met diagnoses.

En zelfs als ik het uitleg dan zijn er mensen die denken dat het wel mee valt zoals bijvoorbeeld het praten tegen mensen dan vinden ze dat hij toch gewoon moet kunnen praten, want je kan niet zoveel zwijgen.
Jawel Beppie dat kan hij wel als hij dat wil en soms kan hij niet anders, ja vorige week sprak hij nog tegen je en nu weet hij niet hoe. Ja hij is verbaal heel erg sterk, irrelevant :'( :'(
pi_207627660
quote:
17s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:34 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind het zo frustrerend dat veel mensen niet zien wie mijn kind is.
Of dat ze geen begrip hebben zonder te strooien met diagnoses.

En zelfs als ik het uitleg dan zijn er mensen die denken dat het wel mee valt zoals bijvoorbeeld het praten tegen mensen dan vinden ze dat hij toch gewoon moet kunnen praten, want je kan niet zoveel zwijgen.
Jawel Beppie dat kan hij wel als hij dat wil en soms kan hij niet anders, ja vorige week sprak hij nog tegen je en nu weet hij niet hoe. Ja hij is verbaal heel erg sterk, irrelevant :'( :'(
Lastig en wel herkenbaar... :*
Dingen uitleggen en vervolgens allemaal argumenten krijgen waarom dat niet zou kloppen...
Of zich blind staren op de intelligentie, maar niet in kunnen zien dat dat niet alles zegt (heeft school ook een handje van...)
  zondag 22 januari 2023 @ 21:14:37 #62
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_207676888
Mijn ASSkind (25) heeft zichzelf met behulp van een groepje vrienden geherdiagnositeerd. Hij heeft nu ADHD, want dat mocht hij niet hebben van mij toen hij een kind was. Prima jongen, you be you.
Prrrrr
pi_207676931
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:14 schreef mspoez het volgende:
Mijn ASSkind (25) heeft zichzelf met behulp van een groepje vrienden geherdiagnositeerd. Hij heeft nu ADHD, want dat mocht hij niet hebben van mij toen hij een kind was. Prima jongen, you be you.
Handig zulke vrienden die diagnoses kunnen stellen ;). Maar hij mocht geen adhd hebben, dus dat wil hij nu dan maar? :?
Ach ja, misschien past het gevoelsmatig beter? Er is natuurlijk ook wat overlap en het kan ook nog naast elkaar bestaan.
  zondag 22 januari 2023 @ 21:23:10 #64
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_207676998
Joh ik vind het allemaal best. Als ie zijn gebruiksaanwijzing dan maar deelt.
Prrrrr
  maandag 23 januari 2023 @ 06:28:09 #65
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_207679896
‘t Komt veel samen voor, dus zou best kunnen. Hopelijk helpt dit inzicht hem zelf ook weer wat.
in de haak.
  maandag 23 januari 2023 @ 09:30:40 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_207680715
Tja, zo ken ik een rasechte ASS-er die ook voor een herindicatie ging. Nu is het nog steeds een ASS-er, maar niet meer met een diagnose, zodat het makkelijker was voor de hypotheek/levensverzekering/weet ik veel wat. Als je maar weet wat je moet antwoorden op bepaalde vragen, dan kun je alles flessen natuurlijk.

Overigens is de combo ASS+ADHD inderdaad heel goed mogelijk en gaf het mij wat puzzelstukjes toen het tweede erbij kwam. Meer als: ah, dus ik heb behoefte aan structuur, maar waarom lukt het dan niet? AH, ja, nu snap ik het :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 23 januari 2023 @ 17:34:43 #67
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_207686043
Ja de kans is zelfs groter dat het er beide is dan 1 van de twee geloof ik.

Ik vermoed dat ik beide heb, alleen ik heb nu niet de mogelijkheid tot diagnose omdat het zorgpad van zoon even voor gaat.
pi_208271078
Kiekeboe. Ik kom weer even binnenvallen met een vraag om (nieuwe) tips en/of herkenning. Dirk is sinds kort gestart met methylfenidaat, en hoewel ik weinig verschil zie overdag, zien wij wel dat hij s avonds veel last heeft van de zogenaamde rebound. Hij is druk, kan niet stil zitten, snel van slag en geeft het zelf ook aan: mijn hoofd is vol. Inslapen is daardoor (weer :( ) dramatisch, het duurt echt een uur tot anderhalf.

Natuurlijk gaan we dit bespreken en terugkoppelen, maar ik vroeg me vooral af of er herkenning is en of jullie nog extra tips hebben? Na het eten gaan alle schermpjes al uit en de keuze in activiteiten is al beperkt (kleuren/verven, puzzelen, soms magisch zand), maar eigenlijk is er niks met hem te beginnen omdat hij alle kanten op stuitert. ;(
  maandag 6 maart 2023 @ 21:25:18 #69
37150 livelink
pi_208271187
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:17 schreef Nanuke het volgende:
Kiekeboe. Ik kom weer even binnenvallen met een vraag om (nieuwe) tips en/of herkenning. Dirk is sinds kort gestart met methylfenidaat, en hoewel ik weinig verschil zie overdag, zien wij wel dat hij s avonds veel last heeft van de zogenaamde rebound. Hij is druk, kan niet stil zitten, snel van slag en geeft het zelf ook aan: mijn hoofd is vol. Inslapen is daardoor (weer :( ) dramatisch, het duurt echt een uur tot anderhalf.

Natuurlijk gaan we dit bespreken en terugkoppelen, maar ik vroeg me vooral af of er herkenning is en of jullie nog extra tips hebben? Na het eten gaan alle schermpjes al uit en de keuze in activiteiten is al beperkt (kleuren/verven, puzzelen, soms magisch zand), maar eigenlijk is er niks met hem te beginnen omdat hij alle kanten op stuitert. ;(
Wij zijn na 2 weken gestopt. Hij had last van stroom in zijn hoofd, zoals hij het noemde. En dingen als trampoline springen vond hij niet meer leuk. Hij werd echt heel ongelukkig. De psychiater was het gelukkig met ons eens.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:23:26 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_208274651
Eigenlijk wat @livelink zegt

We hebben het wel wat langer volgehouden, maar het kind was zichzelf niet meer en er waren niet voldoende voordelen zichtbaar om door te gaan met de medicatie.

Hier overigens zowel methylfenidaat geprobeerd als Risperinogwattes, los van elkaar en gecombineerd in tal van sterktes.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:57:10 #71
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_208275580
Ook wisselende ervaringen met diverse varianten van ADHD medicatie. Op dit moment is Cato wel weer aan de methylfenidaat maar ze zet 't heel gedoseerd in als ze zelf inschat dat het nodig is.
in de haak.
pi_208277134
Hoi! L heeft ook de diagnose autisme. (En toen ik haar onderzoek van dichtbij zag, viel bij mij ook met terugwerkende kracht m'n hele leven op z'n plek :D )
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:54:03 #73
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_208278689
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:29 schreef -Spring het volgende:
Hoi! L heeft ook de diagnose autisme. (En toen ik haar onderzoek van dichtbij zag, viel bij mij ook met terugwerkende kracht m'n hele leven op z'n plek :D )
ah, welkom hier!
in de haak.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:57:52 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_208278741
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:29 schreef -Spring het volgende:
Fijn dat de puzzelstukjes dan ineens allemaal lijken te passen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208282555
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:23 schreef Troel het volgende:
Eigenlijk wat @:livelink zegt

We hebben het wel wat langer volgehouden, maar het kind was zichzelf niet meer en er waren niet voldoende voordelen zichtbaar om door te gaan met de medicatie.

Hier overigens zowel methylfenidaat geprobeerd als Risperinogwattes, los van elkaar en gecombineerd in tal van sterktes.
Risperidon is hier geen optie vanwege zijn immuunstoornis waarmee het een wisselwerking kan hebben. Dus dit is eigenlijk de enige optie.

Ik merk verder weinig aan de methylfenidaat overdag. Hij is eigenlijk gewoon als altijd, alleen nu springt hij dus aan het einde van de middag/ s avonds extreem uit zn bol. Die fases hebben we wel ook vaker dus of het nou echt hieraan ligt is maar de vraag. Ik vind het extreem lastig dat hij zelf eigenlijk nog te jong is om echt aan te geven of het verschil maakt overdag. Gedoe zeg.

En wat jammer om te horen dat jullie (kinderen) er geen baat bij hadden. Ik had toch een beetje gehoopt op wat positieve ervaringen. :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')