abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205997693
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 11:43 schreef vosss het volgende:

[..]
Klaarblijkelijk. Zojuist gekeken. Als ik op het knopje druk dan komen er allemaal getalletjes voorbij die mij niks zeggen. En E-total=4909kWh

Geen idee hoe lang die panelen hier liggen, huis is in 2018 opgeleverd.
Nou, noteer dat dan als je startpunt nu en noteer het elke maand. Dan krijg je een idee.
Maar de experts zitten hier K&W / Zonnepanelen. Deel 52 - Op naar de herfst, misschien kunnen die zinnigere dingen zeggen dan ik
pi_205997936
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:27 schreef Fe2O3 het volgende:
In de huidige markt is die toko over een week gewoon weer verliesgevend (wat op zich best gek is) ... uitstel van executie denk ik
Lijkt mij ook uitstel van executie inderdaad.

Ik kan me niet voorstellen dat PrikEnergie hiermee uit de problemen is. Hooguit geeft het tijdelijk wat extra lucht. Het zou mij niet verbazen als ze over niet al te lange tijd alsnog omvallen. Dan heb je als klant (mits je bij die 83,2% zit) dus alleen nog even een tijdje extra betaald en krijg je vervolgens alsnog veel hogere tarieven voor je kiezen bij een gedwongen overstap.
pi_205999600
Kreeg vandaag bericht van de VVE betreffende de gasprijs voor de blokverwarming en tevens het warme tapwater, de oude prijs staat nog vast t/m 31 december 2024. Kan wel zeggen dat ik er blij mee ben.
pi_205999742
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Lijkt mij ook uitstel van executie inderdaad.

Ik kan me niet voorstellen dat PrikEnergie hiermee uit de problemen is. Hooguit geeft het tijdelijk wat extra lucht. Het zou mij niet verbazen als ze over niet al te lange tijd alsnog omvallen. Dan heb je als klant (mits je bij die 83,2% zit) dus alleen nog even een tijdje extra betaald en krijg je vervolgens alsnog veel hogere tarieven voor je kiezen bij een gedwongen overstap.
Als ze het daarmee een maand of drie extra uithouden dan is mogelijk de spanning er af en komen er weer normalere tarieven. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat binnen twee maanden de prijs wat gaat stabiliseren en dus voorspelbaarder wordt.
pi_206000565
Per 1 oktober 2022

Greenchoice:
Stroom: ¤ 1,042
Gas: ¤ 3,44

Die leuren gewoon naar overheidssteun want niemand kan dit meer betalen.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_206001571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:39 schreef qajariaq het volgende:
Als ze het daarmee een maand of drie extra uithouden dan is mogelijk de spanning er af en komen er weer normalere tarieven. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat binnen twee maanden de prijs wat gaat stabiliseren en dus voorspelbaarder wordt.
Ik denk dat ze daar bij PrikEnergie ook op gokken inderdaad.
Mocht dat gebeuren zou dit net de redding geweest kunnen zijn, maar anders gaan ze alsnog binnen een paar maanden failliet vrees ik voor ze (en hun klanten).
pi_206001579
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 21:07 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Mocht dat gebeuren zou dit net de redding geweest kunnen zijn, maar anders gaan ze alsnog binnen een paar maanden failliet vrees ik voor ze (en hun klanten).
Voor hu klanten is het wel goed als ze pas failliet lijken te zijn als de prijzen al weer zakken.
pi_206001715
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 21:09 schreef qajariaq het volgende:
Voor hu klanten is het wel goed als ze pas failliet lijken te zijn als de prijzen al weer zakken.
Als ze dat zover kunnen rekken wel inderdaad.
Helemaal goed voor die 16,8% van de klanten die niet akkoord zijn gegaan :)
pi_206002152
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:46 schreef BertV het volgende:
Per 1 oktober 2022

Greenchoice:

:')
we zullen ons moeten gaan aanpassen aan andere tijden
pi_206002200
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De prijzen op de termijnmarkt hebben nu al ca. 3 weken een dalende trend.

Gas wat ergens komend stookseizoen geleverd moet worden kost nu nog 'maar' ¤200/MWh. Dat was ruim ¤320/MWh.
pi_206002228
quote:
Per 1 oktober 2022

Greenchoice:

Het is geen leuren naar overheidssteun. Het zijn de consumenten-tarieven die passen bij de inkoopprijs van energie op de internationale markt. Helaas.
En daar kan Greenchoice weinig aan doen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 00:06:27 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206003506
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Gas wat ergens komend stookseizoen geleverd moet worden kost nu nog 'maar' ¤200/MWh. Dat was ruim ¤320/MWh.
Dat wordt met de huidige trend vanzelf ¤180MWh excl. overheid-op/afslag wat t.o.v. oude prijzen (jaar geleden) nog altijd 30-50% kassabij is. Aan de pomp thuis, zijn en worden het effectief verdubbelingen (als het nieuwe normaal).

En dan zg blij zijn dat je geen ¤2/kWh hoeft te betalen en dan (de marketing werkt als een speer) hosanna roepen dat het gelukkig niet zoveel is.
En dan heb ik het nog niet over de nivelleringsjoker in de mouw van Brussel die gaat bepalen hoe weinig je energie je straks voor dat geld mag gebruiken om rillend van de kou onder een dekentje het te besterven.
Zal wel iets worden dat de eerste 1000kWh (ca 3GJ ~= 100m³) een huishouden maar ¤200 gaat kosten om daarboven rapido progressief te gaan stijgen. De discussie vervaagt dan snel omdat alles wat je meer gebruikt om bv je huis te verwarmen; een persoonlijke keuze zou zijn.

Woorden als "eerlijk", "beetje" en "minder" zijn hierin voor mij. inmiddels synoniem voor het leugenachtige verhaal dat alles gaat voor schrijven.

Er zuur voor wie d8 het redelijk op een rijtje te hebben en niet kon bevroeden dat de ene na de andere crisis zich ontpopte als excuus om de boel te (kunnen ?) husselen. De gedachte aan/van een goed pensioen, dwz geen zorgen hoeven hebben, zijn inmiddels ook weggesmolten.

Keer op keer bewijst het zich, onder druk van crisis gebruikt men de shock om de doctrine te veranderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206003716
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het is geen leuren naar overheidssteun. Het zijn de consumenten-tarieven die passen bij de inkoopprijs van energie op de internationale markt. Helaas.
Als die prijzen passen bij de inkoopprijs op de internationale markt dan is het wel opmerkelijk dat alleen Nederland en Zweden zoveel betalen en andere landen zoals België op de helft van deze prijs zit.

Dit was juni

Om om te rekenen naar kuub moet je de prijs maal 10,2 doen

[ Bericht 9% gewijzigd door opgebaarde op 17-09-2022 00:47:54 ]
pi_206004424
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 00:39 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Als die prijzen passen bij de inkoopprijs op de internationale markt dan is het wel opmerkelijk dat alleen Nederland en Zweden zoveel betalen en andere landen zoals België op de helft van deze prijs zit.

Dit was juni
[ link | afbeelding ]

Om om te rekenen naar kuub moet je de prijs maal 10,2 doen
Ja, mooi stemmingmakend plaatje.

Inmiddels is bij ons de BTW verlaagd. En de plaatjes van deze makelij 'vergeten' dat een gemiddeld huishouden geen energiebelastingen betaalt. En dus feitelijk 5,5ct/kWh minder betaalt dan wat dit plaatje laat zien.

En oh ja.. Je moet niet met 10,2 vermenigvuldigen, maar met 9,7. Iets met hoogcalorisch VS laagcalorisch gas.
pi_206004924
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, mooi stemmingmakend plaatje.

Inmiddels is bij ons de BTW verlaagd. En de plaatjes van deze makelij 'vergeten' dat een gemiddeld huishouden geen energiebelastingen betaalt. En dus feitelijk 5,5ct/kWh minder betaalt dan wat dit plaatje laat zien.

En oh ja.. Je moet niet met 10,2 vermenigvuldigen, maar met 9,7. Iets met hoogcalorisch VS laagcalorisch gas.
Jezus wat slecht inderdaad. Ik was echt in de veronderstelling dat het zonder belastingen was
pi_206005004
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ze nemen een royale buffer boven op de inkoopprijs.
Dit kan alleen in een markt waarbij je "verplicht" bent om de dienst af te nemen en er een overheid achter staat die de boel gaat redden als het niet meer te betalen is.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_206007152
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:31 schreef BertV het volgende:

[..]
Ze nemen een royale buffer boven op de inkoopprijs.
Dit kan alleen in een markt waarbij je "verplicht" bent om de dienst af te nemen en er een overheid achter staat die de boel gaat redden als het niet meer te betalen is.
Als dat je mening over de grote energiebedrijven is, dan zit je zelf vast al bij een aanbieder met day-ahead prijzen.
Daar betaal je momenteel niets voor elektriciteit, behalve de energiebelasting a 7,3ct per kwh.
pi_206008414
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 01:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.

Maar waarom heb je je tarieven de laatste keer niet voor vijf jaar vastgelegd? Waarschijnlijk omdat je wilde profiteren van het jaarlijks overstappen of niet? You win some you lose some.
Ik was zo'n luie klant tot 4 jaar geleden, Nuon (nu Vattenfall) waar ik al 20 jaar variabel bij zat, verhoogde het maandvoorschot met 20%, terwijl ik van dat afgelopen energiejaar terug kreeg. Pas toen ben ik gaan kijken naar andere energieleveranciers en een jaarcontract bij Oxxio genomen. Na dat jaar werd van vast naar variabel ook bij Oxxio alles omhoog gegooid. Ondertussen kreeg ik van Vattenfall continu mailtjes of ik niet weer terug wilde komen als oude vaste klant met aanbiedingen. Vorig jaar mei 2021 toch weer terug gegaan naar Vattenfall met een contract voor 3 jaar. Mijn broer die altijd bij die rattenfal is gebleven als vaste variabele klant betaalt nu meer dan ik per Kwh en kuub gas.

Hoezo, vaste klanten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Firuze60 op 17-09-2022 16:49:45 ]
pi_206008560
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 21:07 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Precies, het is bij het vrij laten van de energiemarkt niet de klant die daardoor nu in de problemen is gekomen, maar de gokkers. En wie moet er nu gesteund worden, niet de benadeelde klanten, maar die gokkers.
pi_206008898
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:19 schreef Firuze60 het volgende:
Ik was zo'n luie klant tot 4 jaar geleden, Nuon (nu Vattenfall) waar ik al 20 jaar variabel bij zat, verhoogde het maandvoorschot met 20%, terwijl ik van dat afgelopen energiejaar terug kreeg. Pas toen ben ik gaan kijken naar andere energieleveranciers en een jaarcontract bij Oxxio genomen. Na dat jaar werd van vast naar variabel ook bij Oxxio alles omhoog gegooid. Ondertussen kreeg ik van Vattenfall continu mailtjes of ik niet weer terug wilde komen als oude vaste klant met aanbiedingen. Vorig jaar mei 2021 toch weer terug gegaan naar Vattenfall met een contract voor 3 jaar. Mijn broer die altijd bij die rattenfal is gebleven als vaste variabele klant betaalt nu meer dan ik per Kwh en kuub gas.

Hoezo, vaste klanten?
Het zal aan mij liggen waarschijnlijk, maar ik begrijp het punt niet dat je wil maken.

Je hebt zelf een vast contract blijkbaar tot mei 2024 op basis van de tarieven van mei 2021, dus je zit zelf prima de komende jaren. En dat je broer bij datzelfde Vattenfall o.b.v. variabel meer betaalt dan jouw tarieven uit mei 2021 is ook volkomen logisch gezien de huidige situatie. Je broer zal echter wel lagere tarieven hebben dan klanten die nu nieuw bij Vattenfall komen.

Dus wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?
  zaterdag 17 september 2022 @ 18:14:55 #121
104963 ETA
European Travel Author
pi_206009238
quote:
Per 1 oktober 2022

Greenchoice:

is dat voor nieuwe klanten of bij afloop van bestaande contract met hun?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_206010005
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:33 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het zal aan mij liggen waarschijnlijk, maar ik begrijp het punt niet dat je wil maken.

Je hebt zelf een vast contract blijkbaar tot mei 2024 op basis van de tarieven van mei 2021, dus je zit zelf prima de komende jaren. En dat je broer bij datzelfde Vattenfall o.b.v. variabel meer betaalt dan jouw tarieven uit mei 2021 is ook volkomen logisch gezien de huidige situatie. Je broer zal echter wel lagere tarieven hebben dan klanten die nu nieuw bij Vattenfall komen.

Dus wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de marktwerking niet werkt bij nutsbedrijven.
pi_206010207
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

200 EUR/MWh is toch ca 2,5 euro per m3 voor consumenten en dan is er geen winst voor de leverancier, dus zeg maar ca 2,75 euro per m3.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206011491
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
200 EUR/MWh is toch ca 2,5 euro per m3 voor consumenten en dan is er geen winst voor de leverancier, dus zeg maar ca 2,75 euro per m3.
Klopt, maar dat is al heel wat minder dan de ¤4,50-¤5+ die je nu bij een modelcontract moet afrekenen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 22:24:34 #125
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206012413
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies, het is bij het vrij laten van de energiemarkt niet de klant die daardoor nu in de problemen is gekomen, maar de gokkers. En wie moet er nu gesteund worden, niet de benadeelde klanten, maar die gokkers.
Dat is ook mijn gevoel, mensen die flex hopten van aanbieding naar aanbieding en (straks) bij aflopen hun contract in de modelcontracten penarie komen; dan geholpen moeten worden.
Zelf heb ik een dubbel gevoel bij beleggers en gokkers die mij een ongemakkelijk gevoel geven (van eigen schuld).
Mijzelf wat dom voelen omdat ik niet meedeed aan het winstgevend deel van het gokspel en dan moeten helpen omdat de ander daarin verliezend wat doms deed. Het voelt ook tegenstrijdig om bedrijven op jacht naar winsten te moeten helpen die zonder hulp iedereen - 2big2fall - zouden meesleuren.

Waar het gaat om eerste levensbehoeften waaronder ik bij ons ook energie zie, er geen plaats zou moeten zijn voor speculatie. Hoe dit te regelen, is moeilijk te duiden maar vast wel iets afdoende op te bedenken.
Wat bij dan mij opkomt is een onvoorwaardelijk persoonlijk te gebruiken energiebudget dat is afgestemd op de feitelijke leefomstandigheden. Iemand jong & gezond in een ideale A++++ woning krijgt een kleiner budget voor energie dan iemand (k)oud aangedaan in een doorluchtige GG-woning. Om de laatste (als eigenaar) te motiveren tot meer constructieve energiebesparingen, is een kostenneutrale aanpak te bedenken.
De overheid, hier - toch ? - primair tot doel hebben om het energieverbuik te verminderen, "betaalt" de verbetering die dan ten laste komt van een (daardoor) ontstane waardevermeerdering. De overheid krijgt/heeft/neemt dan een aandeel in de woningwaarde.

In dit verband zou ik niet veel bezwaar hebben als iemand mijn dak wil afdekken met zonnepanelen, verbeteren van isolatie en bv plaatsen van een WP-installatie wanneer mij dit wat helpt mijn huidige uitgaven te beperken en verder tot nationaal geluk bijdraagt om het landelijke energiegebruik te verminderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')