abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205945711
In Utrecht kost een nette rijtjeswoning (+/-) ¤600K. Met de huidige rentestand hebben we het over ruim ¤3K aan hypotheekkosten per maand, je krijgt weliswaar ongeveer 500/600 terug via de hypotheekrenteaftrek, maar alsnog een modaal salaris aan woonlasten (excl. andere vaste lasten). Is dit verstandig? Zo een grote woonlast? Bij een verzamelinkomen van 6 netto.

Ik vind van niet, maar zie ook geen andere mogelijkheid. Anders word je nooit huiseigenaar.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_205945802
Voor mij is dit een nobrainer en ikvraag me af of je die hypo krijgt met dit inkomen.

Ik ben trouwens ooit begonnen met een niet net huis
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205945849
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 11:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor mij is dit een nobrainer en ikvraag me af of je die hypo krijgt met dit inkomen.

Ik ben trouwens ooit begonnen met een niet net huis
Jawel, kan tot maximaal 675K.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_205945857
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 11:37 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik vind van niet, maar zie ook geen andere mogelijkheid. Anders word je nooit huiseigenaar.
Of iets verstandig is hangt vooral af van je besteedbaar inkomen en hoe zeker dat is (dus of je over lange tijd met grote zekerheid kunt vertrouwen dat minkomen ook iedere maand binnen te krijgen en/of je daartegenover nog genoeg spaarvermogen/buffer hebt mindere tijden te overbruggen).

Over langere periode een huis gekocht te hebben is eigenlijk altijd wel gunstig, mar het hangt er wel af of je ook moeilijke tijden dan goed kunt overbruggen...

Duur kopen en moeten verkopen in een laagconjunctuur of als de huizenprijzen net gedaald zijn kost je wel veel geld.
Het is zeker goed mogelijk dat de komende jaren de huizenprijzen een pas op de plaats maken of mogelijk zelfs een periode van dalende prijzen optreed, maar dat levert je hooguit een probleem op als je de lasten niet kunt blijven betalen.

over het algemeen herstellen die prijzen na verloop van tijd zich vanzelf en stijgen daarna nog verder.
dat zag je ook na een toenmalig hogtepunt van de huzenprijzen in augustus 2008...daarna brak een periode aan waarin de huizenprijzen uiteindelijk met een 25% inzakten tot begin 2013 ... hierna begonnen ze echter weer te stijgen en rond 2017 waren de huizenprijzen weer boven het record van midden 2008 uitgestegen.

Over het algemeen heeft lang 'wachten'op een verdere daling niet zo heel veel zin, meestal betekent dat ook dat de leencapaciteit terugneemt en de kans is ok groot dat je tegen die tijd domweg veel minder mogelijkheid of leenruimte hebt en je alsnog zeer beperkt bent in een eventuele keus tegen lagere prijzen te kopen.

Overigens komt het op mij wel een beetje onverantwoord over om van niets bezitten aan vastgoed (ik neem aan dat je nu huurt, hoeveel zijn je huurlasten dan? hoeveel heb je kunnen sparen tot nu toe?)... in ene naar een volle hypotheek van 600K te gaan.
dat is ruim boven de gemiddelde huizenprijs en ik vraag me sterk af waarom je niet eerder een wat gunstiger geprijsde tussenwoning gekocht hebt, en hierop al hebt kunnen aflossen en overwaarde hebt opgebouwd...
dat is vaak een teken van financieel verantwoord gedrag, dat je ook langzaam erin 'groeit'.
al te grote stappen in ene maken is toch wel een behoorlijk risico nemen, zeker omdat woon-eigendom ook qua onderhouds- en andere lasten wel een ander risico oplevert dan huren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 12 september 2022 @ 11:52:38 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205945908
Ik zou als starter nu eerder een woning kopen waar nog wat aan moet gebeuren. Die moeite om het op te knappen betaald zichzelf terug.
Verder denk ik dat met de stijgende rente de huizenprijzen wel wat zullen zakken, maar niet dramatisch. 10% moet wel haalbaar zijn. Dus als je even kunt wachten zou ik het doen.
Los daarvan moet je in NL altijd kopen als je kunt. Voor die 3K aan maandlasten neemt door de inflatie je schuld nog sneller af. De reeele rente is negatief. Een schuld is eerder een asset dan een liability.
The End Times are wild
  maandag 12 september 2022 @ 11:54:15 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205945930
Bizar. dan werkt een persoon dus om te wonen.

Ik zou dat echt nooit doen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205945952
Ik zou, als het praktisch kan, toch nog even wachten. Er is een redelijke consensus over het gegeven dat we waarschijnlijk in een recessie zullen belanden. De woningmarkt reageert historisch gezien altijd wat trager dan de financiėle markten. Mocht dit zich herhalen dan bestaat de kans dat het toch wat zal afkoelen.

Je hebt geen zekerheid, maar ik zou het een paar maanden afwachten

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2022 11:56:50 ]
pi_205946176
De rente stijgt en gaat verder stijgen; de impact op de huizenprijzen kan je wel inschatten. De effecten van de rentestijging op de woonlasten idem. Blijft over dat je bij een annuļteitenhypotheek, steeds hogere woonlasten krijgt., tot alle schuld is afbetaald over 30 jaar.

Het is dus door de kat of de hond gebeten worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205946192
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:48 schreef RM-rf het volgende:

Overigens komt het op mij wel een beetje onverantwoord over om van niets bezitten aan vastgoed (ik neem aan dat je nu huurt, hoeveel zijn je huurlasten dan? hoeveel heb je kunnen sparen tot nu toe?)... in ene naar een volle hypotheek van 600K te gaan.
dat is ruim boven de gemiddelde huizenprijs en ik vraag me sterk af waarom je niet eerder een wat gunstiger geprijsde tussenwoning gekocht hebt, en hierop al hebt kunnen aflossen en overwaarde hebt opgebouwd...
dat is vaak een teken van financieel verantwoord gedrag, dat je ook langzaam erin 'groeit'.
al te grote stappen in ene maken is toch wel een behoorlijk risico nemen, zeker omdat woon-eigendom ook qua onderhouds- en andere lasten wel een ander risico oplevert dan huren.
Dat dus, vraag me dientengevolge af hoe oud TS is en zijn/haar financiėle situatie over 30 jaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 september 2022 @ 13:33:59 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205947335
Maximale hypotheek dus ongeveer, mja

Waarom niet net buiten Utrecht voor de helft?

Kosten om er te wonen zullen wel mee vallen, van 6k netto houd je 3.2k over ... dat moet toch wel lukken met 1 of 2 man? :')
Dum de dum
pi_205947497
Reken ook niet op de hypotheekrente aftrek. Die heb je nu nog wel maar geen idee hoe lang dat nog duurt.
pi_205947723
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:

Kosten om er te wonen zullen wel mee vallen, van 6k netto houd je 3.2k over ... dat moet toch wel lukken met 1 of 2 man? :')
Net buiten Utrecht voor 3 ton een rijtjeshuis? Dan ben ik benieuwd naar jouw definitie van 'net buiten Utrecht'..
  maandag 12 september 2022 @ 14:20:46 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205947825
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:11 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Net buiten Utrecht voor 3 ton een rijtjeshuis? Dan ben ik benieuwd naar jouw definitie van 'net buiten Utrecht'..
https://www.funda.nl/koop(...)0-magnoliastraat-24/

Maar idd, dat is de ENIGE op funda voor t/m 3 ton ... 4 ton dan maar oid? ^^
Dum de dum
pi_205948019
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 14:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/koop(...)0-magnoliastraat-24/

Maar idd, dat is de ENIGE op funda voor t/m 3 ton ... 4 ton dan maar oid? ^^
En die gaat ook niet voor ‘maar’ 3 ton weg
pi_205948338
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:49 schreef Malavita het volgende:
Reken ook niet op de hypotheekrente aftrek. Die heb je nu nog wel maar geen idee hoe lang dat nog duurt.
Dat hoor ik al 22 jaar
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205948396
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hoor ik al 22 jaar
Dat zal wel idd, komt altijd wel ter sprake maar gebeurd vrij weinig mee. Dan nog zou ik er geen rekening mee houden. Als het wel wegvalt en je hield er rekening mee kan je zomaar in de problemen komen
pi_205948415
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:18 schreef Malavita het volgende:

[..]
Dat zal wel idd, komt altijd wel ter sprake maar gebeurd vrij weinig mee. Dan nog zou ik er geen rekening mee houden. Als het wel wegvalt en je hield er rekening mee kan je zomaar in de problemen komen
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw huis en ik kijk wat ik max mag lenen, maar ik zieniet hoe ik de netto maandlasten moet kunnen betalen bij een max hypotheek, laat staan bruto.
De bank kan wel zeggen dat het kan maar bij mij past het niet.
pi_205948700
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 15:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw huis en ik kijk wat ik max mag lenen, maar ik zieniet hoe ik de netto maandlasten moet kunnen betalen bij een max hypotheek,
Wat dacht je van 50% aflossingsvrij? Enige optie voor ons.
pi_205948761
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat dacht je van 50% aflossingsvrij? Enige optie voor ons.
Ja dat kan. Ik heb een bestaande spaarhypotheek en aflossingsvrij. Die heb ik niet meegenomen in de maandlasten omdat die tools op internet dat niet kunnen.
Maar ik befoel meer dat de bank wel kan zeggen dat je dat mag lenen, ik zou het niet kunnen betalen.
pi_205948832
t
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 11:37 schreef Gibraltar70 het volgende:
In Utrecht kost een nette rijtjeswoning (+/-) ¤600K. Met de huidige rentestand hebben we het over ruim ¤3K aan hypotheekkosten per maand, je krijgt weliswaar ongeveer 500/600 terug via de hypotheekrenteaftrek, maar alsnog een modaal salaris aan woonlasten (excl. andere vaste lasten). Is dit verstandig? Zo een grote woonlast? Bij een verzamelinkomen van 6 netto.

die hypotheekrente aftrek mag je alvast achterwege laten. ja dat krijg je terug, maar dat merk je pas aan het eind van het jaar. of je gaat maandelijks laten voorschieten door de belastingdienst.. echter, als je dat nodig hebt dan leen je teveel. zo simpel is het.. als je het alleen kan rondbreien met de hypotheekrente afrek dan zit er wat scheef..

anyway;
het is ALTIJD de beste tijd om te kopen, mits annuitair en rente vast lang gezet. dan ben je vrij risicoloos. iedere maand vrolijk aflossen, behoorlijk goed in te schatten vaste lasten voor 20 jaar (aangenomen dat je je huis energieneutraal maakt)
recessie of wat dan ook boeit dan niet meer.. ik heb ook een forse hypotheek maar heb me goed verzekerd tegen werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. iedere maand los ik aan dat huis af en als de huizen minder waard worden? prima ik woon er toch.. meer waard? prima.. ik woon er toch.. en dan over een jaar of 10 als ik 1/3 afgelost heb, dan zie ik dan wel eens of ik blijf wonen of niet.. verkoop ik en brengt het 30 procent minder op dan bij aankoop? okay, dan heb ik gewoon gehuurd.. brengt het 29 procent minder of meer op? nog beter. zolang het maar meer opbrengt als de openstaande hypotheek..

het enige zou zijn, verkijk je niet op je vaste lasten. als je nog nooit een huis hebt gehad weet dat er veel zaken zijn waar je je stiekem nog scheel aan betaald..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_205948880
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:52 schreef LXIV het volgende:
Ik zou als starter nu eerder een woning kopen waar nog wat aan moet gebeuren. Die moeite om het op te knappen betaald zichzelf terug.
Verder denk ik dat met de stijgende rente de huizenprijzen wel wat zullen zakken, maar niet dramatisch. 10% moet wel haalbaar zijn. Dus als je even kunt wachten zou ik het doen.
Los daarvan moet je in NL altijd kopen als je kunt. Voor die 3K aan maandlasten neemt door de inflatie je schuld nog sneller af. De reeele rente is negatief. Een schuld is eerder een asset dan een liability.
strak plan, ware het niet dat die huizen er gewoon niet meer zijn.. als die huizen al beschikbaar komen is de prijs vaak al zo bizar hoog dat het zelf opknappen zo ongeveer de enige optie is en dan mag er helemaal niks tegen zitten om nog enigzins op een acceptabele totaalprijs uit te komen.
de markt voor opknaphuizen is allang dood...

eens mbt schuld een asset.
dat de prijzen flink gaan dalen ben ik niet zo van overtuigd. schommelen, ja, sterk dalen, daar geloof ik niet zo in. uiteindelijk zijn er nog veel en veel te weinig huizen voor veel te veel mensen.. dat los je niet op met een recessie.
en dank u meneer Dood,
  maandag 12 september 2022 @ 16:15:03 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205948897
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
strak plan, ware het niet dat die huizen er gewoon niet meer zijn.. als die huizen al beschikbaar komen is de prijs vaak al zo bizar hoog dat het zelf opknappen zo ongeveer de enige optie is en dan mag er helemaal niks tegen zitten om nog enigzins op een acceptabele totaalprijs uit te komen.
de markt voor opknaphuizen is allang dood...

eens mbt schuld een asset.
dat de prijzen flink gaan dalen ben ik niet zo van overtuigd. schommelen, ja, sterk dalen, daar geloof ik niet zo in. uiteindelijk zijn er nog veel en veel te weinig huizen voor veel te veel mensen.. dat los je niet op met een recessie.
Ze worden niet betaalbaarder, maar wel goedkoper als de rente stijgt.
The End Times are wild
pi_205948916
Dat ga je toch niet betalen voor een rijtjeshuis :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_205948989
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:06 schreef freak1 het volgende:
t
[..]
anyway;
het is ALTIJD de beste tijd om te kopen, mits annuitair en rente vast lang gezet… …en dan over een jaar of 10 als ik 1/3 afgelost heb, dan zie ik dan wel eens of ik blijf wonen of niet.. verkoop ik en brengt het 30 procent minder op dan bij aankoop? okay, dan heb ik gewoon gehuurd.. brengt het 29 procent minder of meer op? nog beter. zolang het maar meer opbrengt als de openstaande hypotheek..
Als men zelf niet extra aflost is na 10 jaar niet 1/3e deel afgelost bij een annuļteitenhypotheek!

Dat is wel het geval bij een lineaire hypotheek. Men lost dan sneller af én men betaalt minder rente over de gehele looptijd.
pi_205949022
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:

Wat wordt er bij jou nog ingehouden van je netto-salaris? Of mis ik iets.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205949522
Ik zou zelf nooit meer dan 1/3e van ons netto inkomen uitgeven aan woonlasten. (Hypotheek, belasting, verzekering, gwl)

Maar dat is persoonlijk
pi_205949610
Ik zou dit nooit doen, ten eerste is de kans dat de woningmarkt de komende jaren flink zal dalen flink aanwezig, ten tweede, mochten jullie niet bij elkaar blijven, dan zit je met een enorm probleem, al helemaal als de woning in waarde zakt........
Ik denk persoonlijk dat je er niet verstandig aan hebt gedaan, anderhalf jaar eerder te kopen, weliswaar waren de prijzen toen ook hoog, maar de rente nog een stuk lager.

Nu zou ik het gewoon uitzitten en kijken wat de markt gaat doen, zou best wel eens explosief kunnen dalen, vooral omdat men veel strikter naar energieverbruik gaat kijken, en mensen die niet het kapitaal hebben om een forse investering te doen naar iets anders moeten, kortom dan komen er zeker kansen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205949685
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 16:29 schreef Socios het volgende:

[..]
Als men zelf niet extra aflost is na 10 jaar niet 1/3e deel afgelost bij een annuļteitenhypotheek!

Dat is wel het geval bij een lineaire hypotheek. Men lost dan sneller af én men betaalt minder rente over de gehele looptijd.
excuus je hebt helemaal gelijk, het is "grofweg" 1/3. alhoewel het meer richting 1/4 zal kruipen besef ik me net maar je hebt gelijk.
en dank u meneer Dood,
pi_205950186
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:22 schreef 111210 het volgende:
Ik zou zelf nooit meer dan 1/3e van ons netto inkomen uitgeven aan woonlasten. (Hypotheek, belasting, verzekering, gwl)

Maar dat is persoonlijk
ik doe dat bij 1 inkomen
pi_205950237
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 18:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik doe dat bij 1 inkomen
In een groot deel van Nederland kan je dan niet fatsoenlijk wonen, al hangt dat natuurlijk af van dat specifieke netto-inkomen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205950249
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:35 schreef baskick het volgende:

[..]
In een groot deel van Nederland kan je dan niet fatsoenlijk wonen, al hangt dat natuurlijk af van dat specifieke netto-inkomen.
dat hangt echt af van je inkomen. Ik kan het wel *O* maar wel in een beperkt deel en met mijn overwaarde en wat spaargeld.

Ik zou nooit en te nimmer dit bedrag voor een gewone woning betalen.

Daarnaast hoef je helemaal neit te beginnen in een nette woning.
pi_205950329
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 18:35 schreef baskick het volgende:

[..]
Met 1/3 ook niet. Wij hebben het geluk dat we als je nu kijkt voor een schijntje gekocht hebben.
pi_205950542
Alternatief, verhuizen naar de provincie en remote werken :P
pi_205950664
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 17:30 schreef raptorix het volgende:
Ik zou dit nooit doen, ten eerste is de kans dat de woningmarkt de komende jaren flink zal dalen flink aanwezig, ten tweede, mochten jullie niet bij elkaar blijven, dan zit je met een enorm probleem, al helemaal als de woning in waarde zakt........
Ik denk persoonlijk dat je er niet verstandig aan hebt gedaan, anderhalf jaar eerder te kopen, weliswaar waren de prijzen toen ook hoog, maar de rente nog een stuk lager.

Nu zou ik het gewoon uitzitten en kijken wat de markt gaat doen, zou best wel eens explosief kunnen dalen, vooral omdat men veel strikter naar energieverbruik gaat kijken, en mensen die niet het kapitaal hebben om een forse investering te doen naar iets anders moeten, kortom dan komen er zeker kansen.
Waar lees je dat het om 2 personen gaat?

Daarnaast weet niet wat de markt gaat doen ook jij niet. Prima kans dat het iets omlaag gaat maar garanties zijn er niet
No bitch to me
pi_205950816
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Daarnaast weet niet wat de markt gaat doen ook jij niet. Prima kans dat het iets omlaag gaat maar garanties zijn er niet
verzamelinkomen
pi_205950852
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
verzamelinkomen
Dat is een inkomstenbelasting term. Zegt niets over samenwonen. In dit geval kan je overigens zomaar gelijk hebben.
pi_205950947
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

verzamelinkomen
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is een inkomstenbelasting term. Zegt niets over samenwonen. In dit geval kan je overigens zomaar gelijk hebben.
Klopt daar ben ik wel van uitgegaan.
  maandag 12 september 2022 @ 20:42:25 #38
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205952147
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 16:34 schreef baskick het volgende:

[..]
Wat wordt er bij jou nog ingehouden van je netto-salaris? Of mis ik iets.
Je mist dat 600.000 hypotheek 2800 aan bruto aflossing is, dus blijft er 3.2k over (en de teruggave van de hypotheekrente)
Dum de dum
pi_205952154
Ik huur momenteel in de vrije sector en betaal ruim 1.200 incl servicekosten voor 120 m2 in een mooie wijk in Utrecht, dus vind ik het niet echt vervelend om te huren momenteel. Echter zijn er vrienden en familie met bijna de helft van ons verzamelinkomen die een woning bezitten. Dat maakt hun op hun 60ste woningeigenaar en ik moet dan nog rekening houden met huur/hypotheek terwijl ik al die tijd dubbele heb verdiend. Dat voelt niet goed :).

Mijn partner en ik werken in de financiėle wereld en ons inkomen kent een netto range tot 10K per maand binnen nu en 3 jaar, dus ik durf wel zo een woning te kopen, maar vindt het wel een last ineens tov 1200.

Tot slot gaat het om deze woning;
https://www.funda.nl/koop/utrecht/huis-42849480-jazzsingel-140/
pi_205952232
quote:
Vooral het perceeloppervlak is indrukwekkend. Erfpacht!
pi_205952315
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Vooral het perceeloppervlak is indrukwekkend. Erfpacht!
Daar lijkt inderdaad een komma te missen. Denk 197m2.
pi_205952513
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:43 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik huur momenteel in de vrije sector en betaal ruim 1.200 incl servicekosten voor 120 m2 in een mooie wijk in Utrecht, dus vind ik het niet echt vervelend om te huren momenteel. Echter zijn er vrienden en familie met bijna de helft van ons verzamelinkomen die een woning bezitten. Dat maakt hun op hun 60ste woningeigenaar en ik moet dan nog rekening houden met huur/hypotheek terwijl ik al die tijd dubbele heb verdiend. Dat voelt niet goed :).

Mijn partner en ik werken in de financiėle wereld en ons inkomen kent een netto range tot 10K per maand binnen nu en 3 jaar, dus ik durf wel zo een woning te kopen, maar vindt het wel een last ineens tov 1200.

Reken jezelf niet te snel rijk.
Van 6.000 netto naar 10.000 netto is een behoorlijke stap.Dan moet je samen 8.000 bruto stijgen in 3 jaar tijd.
Daarnaast zal ook jullie toekomstvisie meespelen.Is er een kinderwens, zo ja houd dan rekening met kosten KDV en minder werken.

Inkomen hier is ook 6K netto, los van de extra's en jaarlijkse teruggaaf HRA.
Wij betalen bruto 1325 voor een nieuwe en ruime tweekapwoning en stiekem vind ik dat soms al veel.

Uiteindelijk is het ook persoonlijk, waar voel je je goed bij.
pi_205952548
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:55 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Daar lijkt inderdaad een komma te missen. Denk 197m2.
Nee hoor, da’s een gezamelijk perceel, staat geen komma verkeerd
pi_205954332
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:42 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Je mist dat 600.000 hypotheek 2800 aan bruto aflossing is, dus blijft er 3.2k over (en de teruggave van de hypotheekrente)
Ah zo 'overblijven'. Check.
  maandag 12 september 2022 @ 23:01:41 #45
104963 ETA
European Travel Author
pi_205954505
Vraag je af of het verstandig is zo dicht tegen je max aan te lenen. Stel er komt een recessie en 1 van jullie 2 verliest zijn/haar inkomen. Worst case scenario is uiteindelijk gedwongen verkoop in een recessie met zakkende huizenprijzen, dan kan je een flinke schuld opbouwen waar je heel lang over doet om eruit te komen. Of jullie krijgen kinderen, dan zou het fijn zijn dat je de optie hebt om iemand part time te laten werken zonder meteen geldzorgen te hebben.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 13 september 2022 @ 07:57:17 #46
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205956257
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:53 schreef baskick het volgende:

[..]
Ah zo 'overblijven'. Check.
Yup, en ik zou eigenlijk niet weten waar je 3.2 aan opmaakt met z'n vieren, of in je eentje (of daartussenin) misschien wat foute keuzes als dure private lease oid. maar misschien is dat meer onze levensstandaard en gewoontes. Dus eigenlijk waarom zou TS niet kopen als TS het kan betalen ...

Enige risico lijkt een max hypotheek, als je inkomen dan niet stijgt in die paar jaar zoals verwacht, of een ongeluk/geen werk meer of er bijv. gezinsuitbreiding komt dan zijn de opvangkosten of de minder werk minder salaris 'kosten' misschien best pijnlijk afhankelijk van hoeveel er gewoon @ random over de balk gaat. Het is natuurlijk ook dik over de hypotheekgarantie heen dus dat zal je niet redden bij ongeplande problemen.
Dum de dum
pi_205956768
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 07:57 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Yup, en ik zou eigenlijk niet weten waar je 3.2 aan opmaakt met z'n vieren, of in je eentje (of daartussenin) misschien wat foute keuzes als dure private lease oid. maar misschien is dat meer onze levensstandaard en gewoontes. Dus eigenlijk waarom zou TS niet kopen als TS het kan betalen ...
Nou, een gezin met zo'n inkomen met 2 kinderen meerdere dagen naar het kinderdagverblijf kan zomaar 1k netto kosten. Twee eigen auto's ook gerust een eind richting dat bedrag. Dan is iets minder dan 2/3 van het restant al op. Dan is er nog niets gegeten, gedaan, gereserveerd of gespaard.
  dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:36 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205956956
Als je nu koopt, probeer nieuwbouw te kopen, dan woon je al gasloos en bespaart dat je behalve een hoge gasrekening op termijn ook de kosten van het gasloos maken.
Als gasloze nieuwbouw niet lukt dan bij voorkeur "nieuwbouw" van de laatste 5 jaar die vrij makkelijk gasloos te maken is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 september 2022 @ 09:45:34 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205957042
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:43 schreef Gibraltar70 het volgende:

Linkje nog niet gezien bij mijn vorige post.
Nou ja, het is "gasloos" maar prijstechnisch is stadsverwarming ook waardeloos (want prijs stijgt mee met de gasprijs), voordeel is wel dat het vrij recent gebouwd is en dus in principe goed geļsoleerd zou moeten zijn.

Voor mij persoonlijk zou stadsverwarming en erfpacht een dikke vette no-go zijn, maar ik kan me voorstellen dat een stadsbewoner daar anders over denkt.

Wel jammer van de radiatoren en het ontbreken van vloerverwarming.
Lijkt er toch op alsof de bouwer weer lekker HTV heeft gebruikt, want toch stadsverwarming.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205957117
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:36 schreef Leandra het volgende:
Als je nu koopt, probeer nieuwbouw te kopen, dan woon je al gasloos en bespaart dat je behalve een hoge gasrekening op termijn ook de kosten van het gasloos maken.
Als gasloze nieuwbouw niet lukt dan bij voorkeur "nieuwbouw" van de laatste 5 jaar die vrij makkelijk gasloos te maken is.
Dat gasloos (maken) is bij jou ook een standaardriedeltje zeg. Zeker je eigen situatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')