BehoorlijkKritisch | zaterdag 10 september 2022 @ 20:07 | |
![]() ![]() Autodromo Nazionale Monza ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Tyre compound choices 2022 | ||
BehoorlijkKritisch | zaterdag 10 september 2022 @ 20:07 | |
Fipo | ||
DKUp | zaterdag 10 september 2022 @ 20:07 | |
Verstappen 4e of 7e Lekker duidelijk weer ![]() | ||
Max23 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:07 | |
Volgens Gpupdate wel Edit. Tegenwoordig heet die site anders https://nl.motorsport.com(...)en-ferrari/10367226/ | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:08 | |
Dan zou je kunnen zeggen dat Max vanaf plek 5 start. De volgorde van aanvragen is namelijk: - Yuki - Perez - Bottas - Max - Hamilton - Sainz - Magnussen - Ocon - Schumacher | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:08 | |
Er is nog niets gepubliceerd | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:08 | |
gpupdate heeft heel vaak fake nieuws | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:09 | |
Die provisional starting grid komt vaak pas wat later online dan de kwali. Ik ben ERG benieuwd ![]() | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:09 | |
Zou het komen wie als eerste aanmeldt voor gridstraf dat deze als eerste wordt toegepast? | ||
Max23 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:09 | |
Hm, maarja. Volgens hen heeft de FIA dat aan hun laten doorschemeren | ||
wdn | zaterdag 10 september 2022 @ 20:09 | |
Ja | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:10 | |
De kwalificatie uitslag is bekend. https://www.fia.com/sites(...)20Classification.pdf | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:10 | |
Max morgen dus op P5 als ik de regels toepas ![]() | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:10 | |
Dan kan misschien verklaren de mogelijke P7 voor verstappen | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
volgens mij heeft gpupdate niet eens mensen bij monza | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
Leclerc houdt zijn pole. Uitslag Q is officieel en gepubliceerd | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
Vernomen van wie? | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
Nou ![]() | ||
Nattekat | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
Mooi, kunnen ze ook de startopstelling publiceren. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:11 | |
Welke regels? Staat niet in de Sporting Regulations. | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:12 | |
Waarom zou die hem kwijtraken | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:12 | |
Niet naar de bekende weg vragen.. Maar hij heeft 'm officieel nu. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:12 | |
Als ze de straffen weer in volgorde toepassen kom ik er op uit dat Max dan op P5 uit komt. | ||
Blik | zaterdag 10 september 2022 @ 20:13 | |
Mogelijke track limits in q1 | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:13 | |
Waarom zou die hem niet officieel hebben? | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:14 | |
Waar? | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:15 | |
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:15 | |
Monza slimmerik. | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:16 | |
Ik bedoelde welke bocht slimmerik ![]() | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:16 | |
Gridstraffen-bingo noemt rn365 het ![]() | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:16 | |
Bocht 7 in Q1. Tijdens zijn enige snelle rondje. | ||
SemPai | zaterdag 10 september 2022 @ 20:17 | |
Dit lijkt me een plausibele uitleg | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:17 | |
Weet niet of daar een tracklimit lag, enige wat ik heb gehoord was Nyck die eentje pakte bij T10. | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:18 | |
Doe wat research lambal, of lees een keer wat terug. ![]() | ||
ootjekatootje | zaterdag 10 september 2022 @ 20:18 | |
Wij wel. En lees ff terug, dat scheelt weer eenzelfde gesprek. | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 20:18 | |
- [ Bericht 7% gewijzigd door Nattekat op 10-09-2022 20:25:16 ] | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:18 | |
Er is (ook mobiel) een Twitterknop waardoor de tweet meteen leesbaar wordt. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:19 | |
Deze uitgerekende startgrid zo moeten kloppen | ||
Blik | zaterdag 10 september 2022 @ 20:19 | |
In het tracklimit document wordt genoemd dat je nergens volledig over de witte lijn heen mag. Geen specifieke bochten genoems | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:20 | |
ja en nog is het officieel nie tbekend. FIA. ![]() | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:20 | |
Misschien moet je eens teruglezen in het topic voordat je iemand aanvalt. [ Bericht 1% gewijzigd door Nattekat op 10-09-2022 20:25:38 ] | ||
SemPai | zaterdag 10 september 2022 @ 20:20 | |
Na wat klooien, inmiddels ontdekt. Tnx | ||
Knurft-Zork3 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:20 | |
![]() In die bocht zal wel geen tracklimit liggen dan. | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 20:21 | |
http://gyazo.com | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:21 | |
Het kon blijkbaar wel. (deleted times) ![]() Echter werd waarschijnlijk gemeten met sensor denk ik? | ||
3rr0r | zaterdag 10 september 2022 @ 20:22 | |
Chevy gaat nu terugkijken om een betere screenshot te regelen. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:22 | |
ik spreek geen spaans | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 20:22 | |
![]() NOS weet de startopstelling al vanaf 19:00 | ||
Blik | zaterdag 10 september 2022 @ 20:23 | |
Uit de race director notes: In accordance with the provisions of Article 33.3, the white lines define the track edges. During Qualifying and the Race, each time a driver fails to negotiate with the track limits, this will result in that lap time being invalidated by the Stewards. | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:24 | |
Eventjes ENHANCE | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:24 | |
Louis Dekker ![]() | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:26 | |
Twitter biedt de mogelijkheid om de tweet te vertalen ![]()
| ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:26 | |
![]() ![]() | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:26 | |
Jawel, maar Leclerc zal die lijn nog wel met een tear-off raken ofzo. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:27 | |
de fia weet het nog niet eens | ||
Sked | zaterdag 10 september 2022 @ 20:27 | |
NOS > FIA | ||
Nattekat | zaterdag 10 september 2022 @ 20:27 | |
Er is nog een logica te verzinnen waarbij Nyck voor Max start ![]() | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:28 | |
deze moest ik nog kijken, is net binnen ![]() ![]() | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:29 | |
| ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:30 | |
Lekker op tijd maat | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:30 | |
ja is niet terug te kijken op ziggo go dus moest wel | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:33 | |
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:35 | |
Bij de FIA op dit moment![]() | ||
Perox | zaterdag 10 september 2022 @ 20:41 | |
Ik heb die ronde even onboard teruggekeken maar ik zie nergens een mogelijke track limit. Lijkt me dus een beetje fake news. | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 20:41 | |
Ze hebben toch wel eens eerder gridstraffen moeten toepassen? Wat is dit? ![]() | ||
Zorro | zaterdag 10 september 2022 @ 20:42 | |
Hier hebben we Aad "21=5" de Mos bij nodig. | ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:43 | |
Itali, Ferrari zal wel in de jury zitten ![]() | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:43 | |
Garry Connelly is er niet eens met dat Max op P4 gaat starten nadat de gridstraffen zijn uitgedeeld (#BNW) | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 20:44 | |
Misschien dat ze Aad de Mos in kunnen schakelen? | ||
Perox | zaterdag 10 september 2022 @ 20:44 | |
Mmhh toch gevonden op beeld zoals uitgezonden dus het plaatje klopt wel. | ||
Zorro | zaterdag 10 september 2022 @ 20:44 | |
Al besproken | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:45 | |
Zorro, hij jat je grapje | ||
Zorro | zaterdag 10 september 2022 @ 20:45 | |
Ik heb het al duidelijk onder zijn neus gewreven. | ||
G3rtonimo | zaterdag 10 september 2022 @ 20:47 | |
Denk dat de FIA nog even bij RB langs is gegaan om niet nog even een paar onderdelen te wisselen zodat hij alsnog achteraan begint, puur om er voor de zorgen dat het Ferrari feestje uitgevoerd wordt. Of Mercedes zal nog wel een tussentijdse regel wijziging aangevraagd hebben om te zorgen dat hij iig niet hoger dan P7 kan beginnen. | ||
Knurft-Zork3 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:48 | |
Russell weet in ieder geval ook niet waar Max start. ![]() https://streamable.com/i0wtro | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:48 | |
![]() | ||
Luctor.et.Emergo | zaterdag 10 september 2022 @ 20:49 | |
Twee Nederlanders naast elkaar, als dat maar goed gaat. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:49 | |
Hoe kan Alonso voor Verstappen staan ![]() Die had zich p10 gekwalificeerd | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:49 | |
Provisional starting grid zullen ze bedoelen. Final is pas morgen bekend. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:50 | |
Eindelijk duidelijkiheid, mocht wa ttijd kosten ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:50 | |
Die gaat nog wel wijzigen. Deze had ik al verwacht, maar dit wordt 100% zeker niet de startopstelling | ||
StephanL | zaterdag 10 september 2022 @ 20:51 | |
Gewoon een baas ![]() | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:51 | |
Staat op het FIA-document. Maar is inderdaad vreemd, want het document heet "provisonal starting grid". | ||
Zorro | zaterdag 10 september 2022 @ 20:51 | |
| ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 20:51 | |
Omdat ze de vergeten zijn de coureurs met straffen mee door te schuiven nadat de straffen zijn uitgedeeld. Op deze manier heeft Verstappen niet 5 plekken straf, maar 8 plekken straf gekregen ![]() | ||
Perox | zaterdag 10 september 2022 @ 20:51 | |
![]() Dat is er toch echt overheen. Vreemd dat hier niets mee gebeurd is. Ik gun LEC geen debacle hiervoor maar vind het wel gek. | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:52 | |
100% zeker? | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 20:52 | |
Omdat Ik weet het ook niet meer | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:53 | |
Kennelijk niet gezien door de stewards en ook geen klacht over ingediend door de andere teams. Maar slordig is het wel.. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:53 | |
Ja, de straffen zijn niet op de correcte manier toegepast | ||
Predator40 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:54 | |
wie zegt dat ? | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 20:55 | |
Omdat Alonso wel voordeel put uit mannen die voor hem de Q hebben gehaald, maar een gridpenalty krijgen, en Verstappen niet. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:56 | |
Deze volgorde is bij het berekenen van de grid nog niet toegepast. Ze hebben nu iedereen met een straf er op dezelfde manier tussenuit gekegeld en dat klopt niet volgens de regels. | ||
Eppie_NL | zaterdag 10 september 2022 @ 20:57 | |
Diegenen die een straf hebben gekregen moeten starten op de berekende plek. Max plek 2 + 5, dus start op 7. Idem voor andere coureurs. De gaten die dan ontstaan worden opgevuld door coureurs zonder straf. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 20:58 | |
spannend | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 20:58 | |
imo is het voor Max of P4 of P5 | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 20:59 | |
Al dat gelul over die straffen ![]() F1 zet zichzelf constant voor schut met dit gelul. | ||
ZaZoe | zaterdag 10 september 2022 @ 20:59 | |
Man man man, wat een prutsers bij de FIA, dit kan toch geen hogere wiskunde zijn. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:02 | |
En 10 minuten na de final maken ze deze bekend![]() De Stewards hebben heel wat gesnoven en gedronken ![]() | ||
franske19 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:03 | |
Just FIA things. Slaat werkelijk nergens op maar toch ook wel. ![]() | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 21:03 | |
Maar in dit geval komen er coureurs die na toepassing van de straf achter hem zouden moeten staan voor hem te staan. Dat een coureur met gridstraf plekken naar achter moet dat geloof ik wel maar dat coureurs zonder gridstraf "haasje over" zouden mogen spelen bij het toepassen van die straffen ondanks dat ze met toepassing van de straf achter hen zouden moeten starten lijkt me niet heel logisch. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:06 | |
Dat is niet hoe het werkt. De coureurs schuiven mee naar voren nadat de straf is uitgedeeld, als er anderen zijn die ook naar achter gezet worden. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 21:08 | |
Het enige dat gecorrigeerd is zijn wat spaties en regelafstanden ![]() | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:08 | |
Gecorrigeerd dus ![]() Was ook al rg onlogisch dat er "final" stond op een document dat "provisional" heette. Daarnaast kon het de "final" sowieso nog niet zijn uiteraard | ||
tja77 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:10 | |
Het wachten is dan ook op Doc 54 | ||
ootjekatootje | zaterdag 10 september 2022 @ 21:10 | |
![]() | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:10 | |
Niet alleen. Er stond eerder per abuis "final starting grid" boven. Nu staat er correct "provisional starting grid" boven. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:12 | |
De Stewards zijn op les bij Ferrari geweest over het maken van een startingrid ![]() | ||
Blik | zaterdag 10 september 2022 @ 21:20 | |
Het is gewoon onlogisch dat een Stroll die op P18 kwalificeert, voor de persoon op de grid komt te staan die 4de kwalificeert met 10 plaatsen gridstraf. Zelfde geldt ook voor een Alonso die als 10de kwalificeert en nu als 6de start, voor de persoon die als 2de kwalificeert met 5 plekken gridstraf En Alonso had niet eens een tijd in Q3 ![]() | ||
Predator40 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:24 | |
er klopt gewoon geen ene kut van op deze manier | ||
ootjekatootje | zaterdag 10 september 2022 @ 21:24 | |
Gelukkig zijn die twee op de baan goed in te halen. Het zal Max niet uitmaken. Wat rijdt er nog meer voor? Gasly, altijd even uivormige uitkijken in de eerste bocht en ricciardo. Ik verwacht Max op p3 na de eerste ronde en op p2 na de tweede ronde. Leclerc parkeert hem zelf wel ergens in de grindbak. | ||
ZaZoe | zaterdag 10 september 2022 @ 21:25 | |
Pcies, Max racepaced morgen in no time naar P1 | ||
franske19 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:26 | |
Hopelijk protesteert een team tegen deze uitslag. Wil de motivatie van de FIA weten. | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 21:27 | |
De fout lijkt me duidelijk: het "voordeel" van tegenstanders die naar achteren worden geplaatst is alleen toebedeeld aan coureurs zonder straf. Maar volgens mij staat dat niet in de sporting regulations.Ik ook. Laat ze maar aanwijzen in de regels dat dit mag. | ||
Eppie_NL | zaterdag 10 september 2022 @ 21:27 | |
Dit is we wat ze gedaan hebben. Max/Red Bull had ook P7 verwacht. Zijn de regels recent aangepast? | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 21:29 | |
Ik zou wel eens willen zien wat ze doen als alle coureurs besluiten in hetzelfde weekend gridpenalty's te incasseren. De helft een 'back of the grid'-penalty en de andere helft 5, 10 of 15 plekken. Laten ze dan gewoon de eerste x-aantal plekken leeg op zondag? Aangezien meeschuiven naar voren na een penalty blijkbaar niet kan? ![]() | ||
ootjekatootje | zaterdag 10 september 2022 @ 21:33 | |
Ook leuk, Lecleck en Russell op de eerste startrij. Misschien een van de weinige spannende starts nog dit jaar. | ||
Eppie_NL | zaterdag 10 september 2022 @ 21:36 | |
https://www.telegraaf.nl/(...)se-startrij-in-monza Telegraaf legt het (beetje) uit. In het artikel staat dat vroeger Max wel op P4 zou staan, maar de regels enkele jaren geleden gewijzigd zijn. En dus P7. | ||
WheeledWarrior | zaterdag 10 september 2022 @ 21:39 | |
Botsing tussen die twee valt niet uit te sluiten. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:39 | |
e. Once the grid has been established in accordance with (a) and (b) above, grid position penalties will be applied to the drivers in question in the order the offences were committed. If, following qualifying, more than one driver incurs a penalty under Article 5.7 or 5.8 preference will be given to the driver whose team first informed the technical delegate that a power unit or gearbox change will be carried out. f. Any driver required to start the race from the back of the grid after incurring a penalty under Article 5.7.3 will be arranged on the grid behind any driver penalised under (e) above. If more than one driver is required to start the race from the back of the grid they will be arranged in qualifying order. g. Any driver who incurs a penalty under Article 5.7 or 5.8 will take precedence over any driver whose qualifying times have been deleted for any reason https://www.fia.com/sites(...)s_3_-_2021-04-30.pdf Ergens bij puntje 4 over the grid opstelling | ||
Nattekat | zaterdag 10 september 2022 @ 21:40 | |
81 keer je inzet terug als je op Norris inzet ![]() | ||
Ericr | zaterdag 10 september 2022 @ 21:40 | |
Die grid reshuffle is logischer dan niet volledig toepassen straffen. Verstappen moet naar 7 dan ontkom je er niet aan op te vullen tot plek 6. 2+5=7,dat kan nooit 4 worden. 10-4=6, Alonso maar ook iedereen voor hem profiteert van het doorschuiven nadat degenen met gridstraf eerst van de lijst worden gehaald en daarna worden geplaatst op de kwalificatieplek plus gridstraf. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:42 | |
Effectief wordt dat dus 8 plekken gridstraf. Dat is niet logisch. Want nu bevoordeel je de coureurs die geen straffen hebben gekregen teveel. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:42 | |
Dus volgorde van aanmelden. Als meerdere coureurs achteraan starten dan kwalificatie uitslag voor de desbetreffende rijder. Dus alleen nog uitzoeken wie wanneer is aangemeld voor de technische gridstraffen | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:43 | |
Zoals ik hier al meerdere keren heb gezegd ![]() Zie post 191 vorige topic. Edit: en deze klopt niet, want nu is het op volgorde van de kwalificatie. Al lijken ze van achter naar voren gewerkt te hebben en niet van voor naar achter. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:43 | |
Ik heb nu officile documenten erbij opgezocht | ||
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 10 september 2022 @ 21:44 | |
Hoe kom je daarbij? 2+8 = 7? ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 21:44 | |
en dan kom je terug op het begin van het topic: Max hoort op basis van de uitleg op plek 5 van de startgrid thuis | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:45 | |
En de verkeerde gepakt (uit 2021). Dit is de goede https://www.fia.com/sites(...)e_8_-_2022-07-19.pdf Daar staat letterlijk in wat ik gepost heb. | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 21:45 | |
Hij heeft stuivertje gewisseld met Alonso die P10 stond. En 10 (de positie van Alonso) - 2 (de positie van Verstappen) = 8. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 21:46 | |
Dus eigenlijk was het hele 'ja max krijgt 5 plaatsen straf maar er krijgen meer mensen gridstraffen dus he tkan zomaar zijn dat ie naar plaats 3 of 2 gaat' grote onzin. Het moet zijn : 'ja max krijgt 5 plaatsen straf, en hij moet opletten dat ie niet nog verder naar achteren komt als er meer mensen zijn die ook 5 plaatsen straf krijgen maar voor hem eindigden' ? | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:46 | |
Er staat fia.com ![]() | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 21:47 | |
20 + 20 was 13 voor Bottas in Spa. ![]() Ik begrijp dat dat komt omdat alle andere penalty's Back Of The Grid waren, maar toch klopt er geen drol van deze logica. Want niemand met een penalty mag dus naar voren schuiven, maar blijkbaar wel als je op de laatste plek voor de BOG-penalty's bent aangekomen. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:48 | |
Zie edit.v | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 21:49 | |
Ik snap de redenatie inmiddels wel (het zit in de volgordelijkheid van het toepassen van straffen) maar die redenatie is vrij gestoord. Het toepassen van gridstraffen zou in de basis niets af moeten doen aan de volgorde waarom men kwalificeert. Want de effectieve straf is daarmee soms hoger dan de feitelijke straf die men heeft ontvangen. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:49 | |
Alonso stond P10. Daar staat hij nu achter. Effectief dus 8 plekken. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:51 | |
Het lijkt erop dat ze van achter naar voren gewerkt hebben, waardoor de straf relatief zwaarder wordt hoe verder je naar voren staat. | ||
Blik | zaterdag 10 september 2022 @ 21:51 | |
Perez is dus 1 plek naar voren geschoven van p14 naar p13 omdat p13 niet ingevuld was | ||
WheeledWarrior | zaterdag 10 september 2022 @ 21:52 | |
![]() | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:53 | |
Ik had verwacht dat op basis van de kwalificatie uitslag van vooraf aan de penalty’s zouden worden uitgedeeld. Dan zou Max op P4 uitkomen. Als ze redeneren dat eerst de BOG’s worden uitgedeeld dan zou hij toch op P6 moeten uitkomen, aangezien Perez geen BOG is. Het is totaal onlogisch. | ||
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 10 september 2022 @ 21:54 | |
Hoe is Alonso relevant voor de rekensom? Max heeft 2de gekwalificeerd en start van de 7de plek. Dat is dus 5 plaatsen straf, conform de regels. Kromste redenatie ooit. ![]() | ||
beantherio | zaterdag 10 september 2022 @ 21:55 | |
Ik las ergens een uitleg dat eerst de "back of the grid" straffen worden toegepast en pas daarna (op volgorde van zwaarte) de lagere straffen. Met andere woorden: de 5 plekken straf van Verstappen worden berekend o.b.v. de grid die je krijgt als Hamilton, Sainz en Perez al naar achteren gezet zijn. Het is wel logisch maar de benadering is volslagen flauwekul. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 21:56 | |
Waarom is dat krom? Waarom profiteert Alonso wel van grid penalty’s en iemand die zelf een penalty heeft niet? | ||
Nizno | zaterdag 10 september 2022 @ 21:57 | |
hoe komt alonso er dan voor terecht? Ik snap die redenatie prima. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 21:58 | |
Dan zou je nog steeds voor diegene die op P10 gekwalificeerd is moeten starten. 7 < 10. Zoals gebruikelijk was in de afgelopen jaren. | ||
Luctor.et.Emergo | zaterdag 10 september 2022 @ 22:00 | |
Ik zie morgen wel hoe de startopstelling is. | ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:08 | |
Dit ja ![]() | ||
ootjekatootje | zaterdag 10 september 2022 @ 22:09 | |
Bedoel je de eerste start of de herstart? ![]() | ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:10 | |
Ja. | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:10 | |
Oh, Max toch van P7? Wat een vaag gedoe toch allemaal weer | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 22:12 | |
Ja blijkbaar ![]() | ||
WheeledWarrior | zaterdag 10 september 2022 @ 22:12 | |
Ja, Double Dutch op rij 4. Allemaal juichen. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:12 | |
De wegen van de Fia ondoorgrondelijk ![]() | ||
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 10 september 2022 @ 22:13 | |
Je bedoelt 'Hoe komt Alonso er dan voor terecht'? Da's vrij simpel, Max krijgt 5 plaatsen straf en de lege plekken die ontstaan laten ze niet leeg, maar ze schuiven andere coureurs naar voren zodat de grid weer vol is. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 22:14 | |
https://www.fia.com/sites(...)e_8_-_2022-07-19.pdf Lekker logisch en lekker duidelijk ook allemaal | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:14 | |
Omdat Alonso profiteert van alle gridstraffen voor hem.. hij kwalificeert als 10e. 4 coureurs voor hem met een gridstraf, dus komt hij op 6 uit. Het komt er nu op neer dat coureurs met een gridstraf niet profiteren van andere coureurs met een gridstraf die er dan tussenuit vallen. Op zich kan ik die logica wel volgen, maar dat moet toch duidelijk uit de regels te halen zijn, zou je zeggen. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:15 | |
Nee, dat kan alleen gebeuren wanneer je de andere al gaat doorschuiven voordat je de penalty bij Max toekent. Anders kom je er niet. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 22:16 | |
Daar is het ook allemaal om te doen: de volgorde waarop je alle penalties & doorschuivingen toepast. | ||
ESF1Gamer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:16 | |
Hoe kon het dan dat Verstappen vanaf P14 op Spa moest starten? | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:16 | |
Belangrijke toevoeging is dan nou dat coureurs met een zwaardere straf zoals Perez ook nog eens eerder terugzetten dan een coureur met een lichtere straf. | ||
Nizno | zaterdag 10 september 2022 @ 22:17 | |
ik snap ook wel hoe het gebeurd is, de logica is idd te volgen, maar ja dat laatste, dat zou uit de regels te halen moeten zijn. | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:18 | |
Toen was hij de snelste van de coureurs die achteraan stonden, dacht ik | ||
R-woud93 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:18 | |
Correct | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 22:18 | |
Er waren heel veel coureurs die achteraan moesten starten en Max deed het van die rijders het beste in de kwalificatie. Bottas stond er voor omdat hij maar 5 plekken gridstraf had. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 22:21 | |
Omdat-ie naar de "back of the grid" werd verwezen dankzij z'n penalties, maar omdat-ie pole position had wel vooraan alle anderen met dezelfde straf stond. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:21 | |
Nouja, en dat je in de tussentijd die wel steeds de rest van de coureurs laat doorschuiven dan he. | ||
WheeledWarrior | zaterdag 10 september 2022 @ 22:23 | |
Verstappen vreet morgen gewoon weer iedereen op. | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 22:23 | |
Maar Ocon toch wel. Van zijn 5 plekken gridpenalty zijn er nog maar 3 over. | ||
StephanL | zaterdag 10 september 2022 @ 22:24 | |
Als Nyck maar rustig aan doet bij de start ![]() | ||
Nattekat | zaterdag 10 september 2022 @ 22:24 | |
Het is onmogelijk om hem 5 plekken te geven. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:25 | |
Dat haal ik er niet uit. Alleen de BoG penalty's. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:26 | |
https://twitter.com/slg__(...)5ASL74ADl7Z2edjswS7Q Persoonlijk zou ik dit het meest logisch en rechtvaardig vinden. Maargoed, we zien morgen wel, heb zin in de race! | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:29 | |
Ocon ![]() https://twitter.com/ocone(...)VNnZD-9X3Iq0HilzsBFw | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 22:29 | |
Ja, dat sowieso. Maar dat geldt ook wel voor anderen. Het is eigenlijk zelden gunstig om verder naar voren te starten dan waar je qua pace hoort te staan. Voor een sprintrace kan het nog wel winst opleveren, maar bij langere races sorteert het veld zich uiteindelijk toch wel naar waar iedereen qua tempo thuishoort. | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 22:30 | |
Alleen maar 'onmogelijk' door het achterlijke systeem dat ze hanteren. Terwijl met onderstaand systeem niets 'onmogelijk' is. Ik begrijp niet waarom ze dit niet hanteren. Veel logischer, lijkt me. | ||
DombohetOlifantje1 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:32 | |
Wat een non discussie. 5 plaatsen straf = 5 plaatsen straf. 2 +5 wordt 7. Ez as that. Levert ook gewoon een hele mooie Nederlandse startrij op. ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 22:33 | |
het gekke aan het document is dat artikel 42.c naar zichzelf verwijst, dus het lijkt alsof er iets mist, namelijk de rijders die minder dan 15 plaatsen gridstraf ontvangen vanwege de artikelen 28 en 29. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 22:38 | |
mwah, zo makkelijk is het dan ook weer niet, want als de straf van Max onder artikel 42c valt, dan dient die eerst toegepast te worden. Pas daarna haal je de rijders die achteraan starten er uit. Als je dat doet start Max als 4e of 5e | ||
Janneke141 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:38 | |
Ik denk dat ze er gewoon om gaan toepen morgen. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:38 | |
Dat viel me ook al op. Maar als het ontbrekende deel daarnaar verwijst, is de volgorde net andersom als je beschrijft (en zou het ook onder 42.3 b kunnen vallen). En zou het niet uitmaken met de straf voor Verstappen, want dan worden daarna de coureurs met een BoG penalty eruit gehaald. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:39 | |
Zo eendimensionaal is het dus niet. Vanuit die ene coureur met die ene straf wel, maar voor de rest van de grid niet. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:40 | |
Dat is nieuw dan en wordt blijkbaar ook niet consequent toegepast. | ||
DombohetOlifantje1 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:41 | |
Maak het dan maar zo makkelijk. Al die ellendige artikeltjes. 2 + 5 = 7. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:42 | |
En wat ze ook de afgelopen jaren toepasten. Maar de nieuwe race directors hadden blijkbaar andere ideen. | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 22:42 | |
En als nummer 3 ook een penalty heeft dan is 3+5 = 8 en dan gaat Max naar voren en diegene zelf ook | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 22:43 | |
Maar goed, zoals ze het nu gedaan hebben komt het er dus op neer dat hoe beter de coureur, hoe harder een aantal-plaatsen-penalty aankomt. Als je toch al niet zo goed bent, kan het zomaar zijn dat 'ie helemaal 'gratis' is. -edit- Ik snap dat het altijd zo is. Op zich kan Latifi elke week wel gratis 20 plekken incasseren. ![]() Maar toch... | ||
DombohetOlifantje1 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:45 | |
Die keus kan een nr. 20 dan maken ja. Maar dat is met elk systeen dat je hanteert. Verandert er dus niks aan | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 22:46 | |
Zie edit. Maar nu is het dus al dat nr. 11 behoorlijk veel minder 'last' van 5 plekken heeft. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:50 | |
Perez komt niet op 20, maar ook niet op de positie met 10 plekken straf. 4+10 = 13 in dit geval. Niet consequent dus | ||
ChevyCaprice | zaterdag 10 september 2022 @ 22:50 | |
Snap niet waarom RB 2 weken na een engine weer een nieuwe engine doet. Maak gewoon een motor die lang meegaat | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:50 | |
Wel enkel in een situatie met heel veel coureurs die achteraan starten (zoals in dit weekend), maar snap wat je bedoelt | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 22:52 | |
Eigenlijk vind ik het grootste probleem van deze methode dat eigenlijk niemand het echt goed lijkt te begrijpen c.q. te kunnen voorspellen, inclusief de coureurs en teams. En wellicht geldt het zelfs voor de FIA zelf. Het is niet goed voor de fans, maar ook niet goed dat teams in feite niet goed kunnen inschatten welke gevolgen het nemen van een gridpenalty precies zal hebben. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:52 | |
Slechts 3. Hamilton, Sainz en Tsunoda. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 22:54 | |
Maar ik denk dat ze gewoon de volgorde hebben aangehouden die in dit document staat bij de uitgedeelde penalty's. | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:54 | |
Omdat je ook te maken hebt met coureurs die sowieso achteraan moeten starten en je niet altijd die ruimte hebt om coureurs dan te zetten op de plekken waar ze qua straffen horen.. ik snap de logica achter deze oplossing, alleen is die wat mij betreft niet de meest logische. Benieuwd of RB hier nog iets mee doet. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 22:55 | |
ja en in die volgorde zit nog geen logica | ||
DKUp | zaterdag 10 september 2022 @ 22:55 | |
Dus nog steeds niet 100% waar een aantal mensen gaan starten. JOY | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 22:55 | |
Ja, maar die 3 zijn toch de enige reden dat Perez en Ocon niet op de plek starten waar ze volgens de berekening (kwalificatieplek + straf) zouden staan? Dus die hebben flink wat invloed | ||
DKUp | zaterdag 10 september 2022 @ 22:56 | |
Alonso zonder tijd op 6 ![]() ![]() | ||
Janneke141 | zaterdag 10 september 2022 @ 22:56 | |
Vooral dit, ja. Wil een sport voor de gemiddelde kijker een beetje interessant zijn, dan moet er niet te veel in de jurykamers gebeuren. En je een paar minuten na de kwalificatie gewoon moet kunnen weten wie waar start. Net zoals je bij bepaalde acties of gebeurtenissen in de race, als gemiddelde kijker moet kunnen inschatten wat de sanctie gaat zijn. | ||
Eppie_NL | zaterdag 10 september 2022 @ 22:57 | |
Er zijn 7 coureurs die door de straffen achter Perez/p14 komen dus dan staat hij daardoor als nog op P13. Zo moeilijk is het niet. | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 23:01 | |
Maar dan moet je gridstraffen helemaal afschaffen. Ook als je de "logische" oplossing kiest, weet niet meteen iedereen waar Verstappen dan zou starten bijvoorbeeld. | ||
Zorro | zaterdag 10 september 2022 @ 23:01 | |
Ik zou het veel logischer en makkelijk vinden als ze gewoon van voor beginnen. Dus: 1. Leclerc. Geen straf, blijft zo 2. Verstappen. Straf. +5. Naar 7 Dus grid wordt Leclerc Sainz Perez Hamilton Russell Norris Verstappen Ricciardo Gasly Alonso Dan de volgende. Dat is Sainz. Dit gaat naar achter Dan Perez. +10 dus naar 14 Dan Hamilton. Naar achter. Komt dus achter Sainz. Dan Russell. Niks aan de hand. Blijft staan. Norris. Blijft ook. Verstappen. Is al gestraft. Volgende Ricciardo. Geen straf Gasly niks Alonso niks Dus van de originele top 10 blijft dit: Leclerc Russell Norris Verstappen Ricciardo Gasly Alonso En zo verder. Veel duidelijker toch? | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 23:02 | |
Nee, maar dit is dus anders dan voorheen gedaan werd. Een stuk minder overzichtelijk en onlogischer. Een straf uitdelen en daarna de coureur mee naar voren schuiven bij andere straffen (zoals voorheen gedaan werd) is imho veel logischer. Want nu worden coureurs zonder straf extra bevoordeeld. | ||
Janneke141 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:03 | |
Je kunt het concept van gridstraffen wel intact laten, maar is het absurd dat zelfs de vaste volgers niet weten volgens welke routine die straffen worden toegepast, en welke volgorde daar dan uitkomt. Als kort na de kwali de commentator, of het artikel op NOS, je kan vertellen wat het wordt dan is het ook goed. Maar het liefst heb je een manier die je zelf op een bierviltje uit kan schrijven, dat lijkt me duidelijk. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:03 | |
Het doet me denken aan m'n leraar Economie 2 op de middelbare school, die een keer geen zin had om een proefwerk na te kijken en daarom de hele stapel van de trap gooide. Wiens blaadje bovenaan lag had een 10, en onderaan een 1 ![]() | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:03 | |
We blijven het er de hele nacht over hebben ![]() Iets anders; Het zou wel heel sip zijn als Lecler's motor ploft vanaf P1 | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:05 | |
Gewoon gridstraffen afschaffen en het budgetplafond verlagen | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 23:05 | |
Op zich is ook de volgorde die nu (lijkt... ) te staan nog wel logisch uit te leggen, alleen is dit wat mij betreft niet de meest logische manier. En blijkbaar ook anders dan ze het voorheen deden, dat maakt het helemaal onoverzichtelijk. | ||
DKUp | zaterdag 10 september 2022 @ 23:08 | |
Als ze de motor voluit hebben staan om heel goed te ogen voor het publiek, dan kan het een tranendal worden. Volgende keer een nieuwe motor. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:10 | |
Motoren vallen niet onder de budgetcap. Afschaffen zou ik ook een slecht idee vinden, dan gaan we weer zoals in de jaren '80 en '90 voor elke sessie een nieuwe motor gebruiken, dat kan ook niet de bedoeling zijn. | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:10 | |
Het hele systeem moet sowieso op de schop. Het was ooit bedacht om teams te forceren onderdelen spaarzaam te maken en te gebruiken, maar het is nu alleen nog maar een tactisch spelletje. Teams weten al lang dat ze extra motoren en andere onderdelen gaan inzetten en nemen de straf voor lief. Het is niets anders dan een tactisch spelletje geworden en heeft niets meer te maken met het originele doel. | ||
Janneke141 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:10 | |
En dat is dus het punt, dat er miljoenen mensen naar een sportevenement zitten te kijken en geen idee hebben wat de uitslag is vanwege de ondoorgrondelijke wegen van de FIA. | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 23:12 | |
Ik vrees er wel voor. Lijkt er toch wel heel erg op alsof Ferrari zo graag even wilde shinen voor het thuispubliek op zaterdag, dat ze alle voorzichtigheid weer overboord hebben gegooid. Misschien denken ze dat een gewonnen quali + motorplof op zondag minder kritiek oplevert in Itali dan zowel in de kwalificatie en race kansloos achter Verstappen/Red Bull te eindigen? | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:14 | |
Hoezo lijkt het daar op? | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:15 | |
motoren dus ook onder de budgetcap bedoel ik dan he | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:15 | |
Op zich gebeurt dat ook wel. Slechts 4 or 5 motoren voor een heel seizoen van 20+ races gebruiken is behoorlijk zuinig vergeleken met hoe het er vroeger aan toeging. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 23:16 | |
Ik denk dat ik er uit ben qua startvolgorde
| ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:16 | |
als die motor ploft is dat een drama voor het merk ferrari | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:17 | |
Ja, maar dat is moeilijk, omdat sommige teams motorfabrikant zijn en anderen klant. De kosten vallen dan nogal anders uit. | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:19 | |
Dat klopt, en als gevolg hebben we ook veel minder uitvallers. Maar ik doel op het feit dat er een systeem is ontstaan van tactisch inzetten van gridstraffen bij de ontwikkeling van de motoren. Het idee was om onbetrouwbaarheid te straffen, zoiets als 'als je geen motor kunt maken die 5 races mee kan moet je maar gridstraffen incasseren'. Maar zo werkt het nu niet meer. Motorfabrikanten en teams zetten die gridstraffen nu tactisch in om geplande updates in te voeren. Dat is iets compleet anders dan de intentie van het systeem. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:20 | |
Ik denk dat het marketingtechnisch handiger is dat ze hard gaan en eventueel in de fik vliegen, dan dat ze te langzaam zijn om te kunnen winnen. Mensen kopen geen Ferrari omdat ze zo veilig of betrouwbaar zijn ![]() | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 23:20 | |
Omdat ze ineens sneller zijn dan door de meeste kenners voorspeld werd, op een baan die ze zogenaamd niet zou liggen. Maar wie weet heeft Ferrari het gaspedaal weer gevonden, net als in het begin van het seizoen. ![]() | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:21 | |
Ah, gewoon ongegronde speculaas dus ![]() | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:22 | |
Het is toch opvallend dat ze hier opeens wel veel rechtelijnsnelheid hebben, terwijl het er daar op Spa nog aan ontbrak. | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 23:22 | |
Ik werk inderdaad niet bij Ferrari, dus heb helaas geen insider scoops, nee. ![]() | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:23 | |
Ik ga er toch nooit geld voor hebben ![]() ![]() | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:23 | |
Wellicht, maar Ferrari was ook goed in Oostenrijk en dat had ook niemand verwacht. Ik denk dat Ferrari en Red Bull gewoon dicht bij elkaar zitten en het vooral Verstappen is die het verschil maakt. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:24 | |
ze hebben die achtervleugel helemaal vlak gezet, en daardoor moest charles veel meer risico nemen | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:26 | |
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 23:28 | |
Ah, Oostenrijk... waar de auto van Sainz bijna brandend de berg afrolde na een plof. Die race, ja. | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 23:28 | |
Ik denk dat het extra beetje neerwaartse druk Max kan helpen met de bandenslijtage binnen de perken te houden | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:29 | |
oja misschien wel | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:32 | |
En waar Leclerc het makkelijk won. | ||
WismutVeilchen83 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:32 | |
Precies dit begrijp ik ook niet. In Hongarije wisselde Max naar motor 3. Daarvoor had hij dus 12 races gedaan met 2 motoren. Nu had hij motor 3 waarmee hij nog 10 races moest. Dat leek me teveel en daarom wisselden ze in Belgi en had hij er dus weer 2 voor in totaal 9 races waarbij 1 motor er aan n gelopen had. Ik snap ook niet waarom hier dan weer een penalty gepakt moet worden. Als je in de problemen komt pak er dan nog n in Brazili ofzo. Daar kun je beter inhalen dan hier. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:35 | |
jup max zegt het blijkbaar zelf | ||
Marcoss | zaterdag 10 september 2022 @ 23:36 | |
Enige dat ik me voor kan stellen, is dat anderen het ook zouden doen en een gridstraf van 5 plaatsen geen echte straf van 5 plaatsen zou zijn. Maar dat liep iets anders ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 23:38 | |
Zeg, even iets anders over al die penalties: Tsunoda zou tien plekken gridstraf behoren te krijgen, omdat-ie 5 reprimandes gehad heeft. Tsunoda heeft echter k een BOG-penalty, zodat die tien plekken geen enkel effect meer sorteren. Het lijkt me wel goed als je technische penalties niet mag combineren met gedragspenalties. Zodat die tien plekken bij de volgende race dus alsnog ingelost zouden moeten worden. Anders betekent vijf keer een misdraging feitelijk dat je gratis een nieuwe motor mag nemen. | ||
Jane | zaterdag 10 september 2022 @ 23:38 | |
De dood-of-de-gladiolen-aanpak dus. Hopen dat de motor het volhoudt tot na de eindstreep, ipv op zeker te spelen. En dat is precies wat ik met mijn eerdere post bedoelde. Dat Ferrari voor dit weekend voor het thuispubliek wellicht dat risico weer neemt, terwijl ze daar in de afgelopen races juist vanaf leken te zijn gestapt. Ergens snap ik dat ook wel. Het kampioenschap is toch al verloren, dus dan kun je maar beter de thuisrace proberen te winnen. Als de motor het volhoudt... | ||
Peterselieman | zaterdag 10 september 2022 @ 23:39 | |
Je vergeet nog de +3 die Tsunoda dit weekend ook nog opliep | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:39 | |
Ik denk niet dat ze nu direct problemen hebben, maar dat ze nog wat extra onderdelen in de poule willen zodat ze de rest van het seizoen kunnen mixen & matchen zonder verder nog penalties te hoeven pakken. | ||
Janneke141 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:40 | |
Maar dan moeten ze gridstraffen sowieso gaan staffelen, eigenlijk. Als je meer plaatsen straf krijgt dan je na de kwalificatie naar achteren kan, dan neem je ze mee naar het volgende raceweekend. | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:42 | |
Dat is ook zo geweest vroeger. | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:42 | |
Ok... ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 23:42 | |
Die ook inderdaad. Als je toch al een BOG-penalty pakt, zou je daarbij geen andere penalties moeten kunnen inlossen. Schuif die dan door. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:43 | |
Daarom hebben ze nu de "back of the grid"-penalty. Op het moment dat je meer dan 15 (?) plaatsen gridstraf verzamelt, dan moet je gewoon naar achteren en wordt er geen score meer bijgehouden van hoeveel plaatsen dat dan precies zijn. | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:43 | |
Ik heb die indruk ook. Laten we voor Leclerc maar hopen dat het niet zo is. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:44 | |
Charles heeft sowieso nog geen vlammen gehad, zoals Sainz. Maar wat niet is kan nog komen ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2022 @ 23:46 | |
Dat hoeft van mij nog niet eens. Dat zou namelijk betekenen dat bijv. Latifi het hele seizoen bezig is om penaltyplekken in te lossen. Ik vind het wel logisch dat je een penalty van 15 plekken in n keer kunt inlossen, ook als dat praktisch gezien niet kan. Ik vind het echter niet logisch om verschillende straffen te mogen stapelen, zodat er feitelijk helemaal niet gestraft wordt. | ||
Whiskers2009 | zaterdag 10 september 2022 @ 23:51 | |
You never know.. Overigens heb ik de indruk dat Jane ik en ik zeker niet de enigen zijn met onze indruk over de Ferrari-tactiek voor dit weekend. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 23:52 | |
Tijdens de kwalificatie was Leclerc al aan het glijden. Die gaat waarschijnlijk sneller last krijgen van zijn banden tijdens de race. | ||
Tijn | zaterdag 10 september 2022 @ 23:53 | |
Racepace tijdens de training was ook een stuk langzamer dan Verstappen. | ||
Starflyer | zaterdag 10 september 2022 @ 23:55 | |
0.4s inderdaad. | ||
Maanvis | zaterdag 10 september 2022 @ 23:55 | |
Daar mikte Max wel op | ||
MoreDakka | zaterdag 10 september 2022 @ 23:56 | |
Daar kun je wel eens gelijk in hebben, ongegronde speculatie hoort bij F1 ![]() | ||
ootjekatootje | zondag 11 september 2022 @ 00:02 | |
Hadden ze bij de Viaplay nog steeds niet door dat de bochten nieuw asfalt hadden… en de coureurs daarom problemen kregen? | ||
Whiskers2009 | zondag 11 september 2022 @ 00:04 | |
Gaan we weer op Viaplay zeiken? ![]() ![]() Ik haak af ![]() | ||
Peterselieman | zondag 11 september 2022 @ 00:06 | |
Hier een uitleg van de straffen en de gridposities. Imo zit er een gekkigheid in, namelijk als Max naar plek 7 gezet is door de straf en daarna worden de coureurs die achteraan starten pas teruggezet, dan kan Max niet meer als zevende starten tenzij je Gasly en Alonso op de grid plots voor Max zet https://www.racefans.net/(...)g-where-theyd-start/ | ||
ootjekatootje | zondag 11 september 2022 @ 00:10 | |
Nee, staat hier uit armoede nog steeds elke week op. Alleen was het vrijdag al duidelijk dat die baan op sommige stukken nieuw asfalt had, waardoor de grip minimaal werd in de bochten. Ik mag er toch vanuit gaan dat die junior verslaggevers ook ziggo kijken om te zien wat hun “collega’s” te zeggen hebben… Dat ze na een jaar nog zulke flaters staan is gewoon onnodig. Truste | ||
Starflyer | zondag 11 september 2022 @ 00:17 | |
De coureurs zonder penalty krijgen dus de plekken die vrij komen voordat de coureurs met penalty's doorschuiven Dat is dus blijkbaar anders dan de voorgaande jaren, toen de coureurs met penalty mee doorschoven. | ||
Marcoss | zondag 11 september 2022 @ 00:18 | |
Het terugzetten van de coureurs die achteraan starten, heeft dus geen invloed op de startpositie van de coureurs die al teruggezet zijn, die positie blijft gewoon staan (tenzij het echt niet anders kan) | ||
WismutVeilchen83 | zondag 11 september 2022 @ 00:19 | |
Maar waarom zou dat nodig zijn als je het ook 12 races met twee motoren kunt uithouden? Het is toch niet zo dat je het uit luxe doet, zo van: dan heb ik wat te kiezen? | ||
WismutVeilchen83 | zondag 11 september 2022 @ 00:22 | |
Nee, want die geweldige seniors op Ziggo slaan als het om feiten gaat nooit de plank mis ![]() Viaplay levert tegenwoordig echt een meer dan acceptabel product. De show rondom Zandvoort en nu ook weer is gewoon prima. Misschien anders dan vorig jaar, maar ik vind het enorm verbeterd tov het begin van het seizoen. | ||
WismutVeilchen83 | zondag 11 september 2022 @ 00:24 | |
Vonden we dat ook in Rusland vorig jaar toen Max zijn +3 uit Monza pakte en tegelijk maar alle engine penalty’s meenam? | ||
Nieuwschierig | zondag 11 september 2022 @ 00:24 | |
Eerst wordt iedereen met gridpenalty op zn nieuwe plaats gezet en dan schuift iedereen zonder straf naar voren tot alle vrijgekomen plekken weer dicht zijn. | ||
Tijn | zondag 11 september 2022 @ 00:25 | |
Ik denk dat het is om zeker te zijn dat het later niet meer nodig is, en om nu uitvallers te voorkomen. Ze mogen trouwens 3 motoren gebruiken, dacht ik. In Spa hebben ze de 4e erbij genomen in de poule, en nu de 5e. | ||
#ANONIEM | zondag 11 september 2022 @ 00:25 | |
Ja, waarom niet? Waarom zou hij de uitzondering moeten zijn? | ||
Peterselieman | zondag 11 september 2022 @ 00:26 | |
daarmee tref je degenen vooraan dus harder dan degenen achteraan | ||
tripel7 | zondag 11 september 2022 @ 00:26 | |
Nee hoor, dat doen hun straatauto's ook regelmatig (en geeft het merk Ferrari ook al ~25 jaar geen hol om) , laat alleen maar de binding tussen F1 en de consumentenproducten van het merk Ferrari zien. | ||
WismutVeilchen83 | zondag 11 september 2022 @ 00:26 | |
Nouja, toen hoorde ik niemand klagen. Maar kan het gemist hebben. Toen was het vooral ‘slim’ om dat te doen. | ||
Marcoss | zondag 11 september 2022 @ 00:27 | |
Maar in Hongarije (voor Spa) was het pas de 3e, dacht ik | ||
TheFreshPrince | zondag 11 september 2022 @ 00:27 | |
#ANONIEM | zondag 11 september 2022 @ 00:28 | |
Ik denk dat het toen minder in het oog sprong, omdat het 'maar' drie plekken waren. Tsunoda krijgt nu 10+3 plekken straf 'gratis'. | ||
Starflyer | zondag 11 september 2022 @ 00:30 | |
Ja, dat is wat ik eerder ook al zei. Hier een animatie over hoe het nu ongeveer gegaan is. https://streamable.com/bubl2f | ||
Marcoss | zondag 11 september 2022 @ 00:30 | |
Volgens mij was het toen sowieso al de bedoeling om alles te vervangen en achteraan te starten en door de straf was de twijfel helemaal weg. Waarbij Max dus inderdaad eigenlijk geen last heeft gehad van de straf in Monza. | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 00:42 | |
ja je hebt gelijk, is alleen ene probleem voor mainstream automerken ![]() | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 00:52 | |
heb je mooi gemaakt Starflyer ![]() | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 00:56 | |
In die motorsport.com video zeggen ze ook dat volgens de Charlie Whiting regels Max vanaf 4 zou starten, en volgens de nieuwe regels van 7 | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 01:04 | |
![]() peter windsor zet het ook | ||
ChevyCaprice | zondag 11 september 2022 @ 01:07 | |
(lol) | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 01:14 | |
Olafje olafje | ||
chufi | zondag 11 september 2022 @ 01:29 | |
EEn MAXXX-bril | ||
APK | zondag 11 september 2022 @ 01:30 | |
Leuk interview, goede energie en prima zelfreflectie wmb ![]() | ||
chufi | zondag 11 september 2022 @ 01:37 | |
Goed woordje English ook | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 02:58 | |
Hij kan zo melroy vervangen in de tempel of spiet | ||
Maanvis | zondag 11 september 2022 @ 03:00 | |
Wat ik wel tof vind is dat Max leclerc sainz en russel altijd gewoon vriendschappelijk met elkaar omgaan | ||
tripel7 | zondag 11 september 2022 @ 05:06 | |
Sowieso is de sfeer op de grid flink verbetert tov eerdere jaren, sinds een bepaalde coureur niet meer meedoet voor de winst. | ||
Questular | zondag 11 september 2022 @ 06:48 | |
Schumacher? | ||
Bugno3 | zondag 11 september 2022 @ 08:32 | |
Prost. | ||
ESF1Gamer | zondag 11 september 2022 @ 08:34 | |
Dus vanmiddag de definitieve startopstelling | ||
Tarado | zondag 11 september 2022 @ 08:37 | |
Hyperdude | zondag 11 september 2022 @ 08:43 | |
Lauda ![]() | ||
Red_85 | zondag 11 september 2022 @ 08:45 | |
Lekkere kop ook. Met zo'n portret kan je zo in het Lavendorp ![]() Wie heeft die still uitgekozen? | ||
Faraday01 | zondag 11 september 2022 @ 08:55 | |
Zijn ze er inmiddels al uit? | ||
Starflyer | zondag 11 september 2022 @ 08:57 | |
Eerlijk gejat van Reddit ![]() | ||
ESF1Gamer | zondag 11 september 2022 @ 09:08 | |
oeps | ||
ESF1Gamer | zondag 11 september 2022 @ 09:09 | |
verkeerde topic | ||
LTVDK | zondag 11 september 2022 @ 09:36 | |
Met elke race voor de helft van het veld gridstraffen heb je ook weinig meer aan die kwalificatie eigenlijk als ze toch allemaal ergens anders starten ![]() | ||
DombohetOlifantje1 | zondag 11 september 2022 @ 09:51 | |
Dit gaat een mooie dag worden voor het vlaggetje. Hopelijk gaat dit samen met een geweldig leuke race. | ||
DombohetOlifantje1 | zondag 11 september 2022 @ 09:51 | |
Men kiest vooral hetzelfde moment uit. ![]() | ||
DombohetOlifantje1 | zondag 11 september 2022 @ 09:51 | |
DICHT |