BRON VAN DE BRONquote:Een leerling van 11 jaar werd maandag duizelig in de klas. Hij had ook hoofdpijn – waarschijnlijk ziek. De juf belde zijn moeder, of ze hem kon ophalen? „Mag ik de ouderconsulente spreken?”, vroeg de moeder. Aan de ouderconsulente vertelde ze: „Hij is niet ziek. Sorry, maar ons geld was vrijdag op. We hebben het hele weekend niks gegeten.”
Directeur Arina Rook en haar collega’s op basisschool De Catamaran in Rotterdam zijn er nog steeds beduusd van. Ze kennen armoede al heel lang op deze school (tijdens de eerste corona-lockdown bleek dat 4.200 Rotterdamse basisscholieren geen computer hadden thuis), maar dít gaat een stap verder. Dat een leerling omvalt, omdat hij drie dagen niks heeft gegeten. Iemand van school, vertelt Rook, heeft boodschappen gehaald voor het gezin. „Dat is onopvallend gebracht, zodat niemand zich hoeft te schamen.”
Zaanstad
Op basisschool Kleurenpracht op de grens van de Zaanse wijken Poelenburg en Peldersveld ging het vorige week in de ‘ouderkamer’ na de zomervakantie niet over de vakantie. Het ging over de energierekening. Directrice Petra Glandorff: „De moeders vertelden dat ze erg geschrokken waren van het nieuwe bedrag dat de energiemaatschappij vraagt.”
De energierekening stijgt. Volgens Peter Mulder, onderzoeker bij TNO, zal het aantal huishoudens dat aan ‘energie-armoede’ lijdt de komende maanden stijgen – het zijn er nu 630.000. De definitie van energie-armoede: 13 tot 20 procent van het netto inkomen gaat op aan de energierekening. Meestal wonen deze mensen in slecht geďsoleerde huizen, gebouwd in de jaren vijftig en zestig, waardoor ze relatief hoge gas- en elektriciteitskosten hebben. Tegelijk hebben ze een laag inkomen.
Dat geldt zeker voor Poelenburg en Peldersveld in Zaanstad. Hier staan veel flats uit de jaren zestig, het gemiddelde gezinsinkomen is 1.500 euro bruto per maand (Poelenburg) en 1.750 euro bruto per maand (Peldersveld).
In de toekomstplannen Pact Poelenburg, Peldersveld van de gemeente Zaanstad, de woningcorporaties, het onderwijs en de GGD staat: „Gezinnen die het goed doen, vertrekken, en kwetsbare huurders komen er wonen.” Bedoeling is dat de wijk in 2040 door investeringen op het gemiddelde sociaal economische niveau van Zaanstad zit.
Tommy Tomato
Basisschool Kleurenpracht doet er van alles aan de armoede bij leerlingen thuis te verlichten. Sinds juni krijgen de 170 leerlingen elke vrijdag een gratis warme maaltijd op school, van Tommy Tomato. Deze stichting regelt normaal gesproken gezonde warme maaltijden voor op school, tegen betaling. In Poelenburg gebeurt het nu een keer in de week gratis.
Het gekke is, zegt ‘brugfunctionaris’ Isil Gokce, dat de kinderen na de lockdowns en nu weer na de zomervakantie iets zwaarder zijn geworden. Niet allemaal, maar velen wel. Want sporten voor kinderen kost geld. Vervoer. Lidmaatschap. Spullen. En ongezond eten – met suiker en vet, wit brood – is goedkoper dan gezond eten.
Gokce gaat, als enige van de school, bij ouders thuis langs. „Niet om hen te controleren, maar om te helpen”, zegt ze nadrukkelijk. Gokce spreekt Nederlands en Turks en kan zo met alle Nederlands sprekende ouders én Turkse én Bulgaarse ouders van de school praten. Veel Bulgaren spreken vloeiend Turks.
Onlangs kwam ze bij mensen bij wie de kookplaat kapot was. Ze konden hem niet vervangen en dus heeft Gokce dat geregeld. Sommige kinderen hebben geen bed om in te slapen; dat regelt ze ook. Twee keer heeft ze recent boodschappen gedaan voor gezinnen waar niks meer in huis was.
Zíj krijgt daarvoor weer hulp van het Jeugdeducatiefonds, een stichting die scholen in arme wijken bijstaat. Daar zijn 445 basisscholen bij aangesloten, vertelt coördinator Arie Schilling. Elk jaar mogen ze ieder 10.000 euro aanvragen voor alles wat zij nodig achten. „We zijn niet bureaucratisch en gaan ervan uit dat de leraar weet wat de kinderen nodig hebben. Ze kunnen online een vergoeding aanvragen voor allerlei dingen – van een bed en eten tot een ov-chipkaart. Dat kan voor een individueel kind zijn, een gezin, of een groep.” In Nederland horen 1.800 basisscholen (van de ongeveer 7.000) tot de ‘doelgroep’ van het fonds. Dat zijn scholen waar minimaal de helft van de leerlingen in armoede opgroeit.
Zo ook basisschool Johannes Postschool in Sneek. Sinds een aantal weken krijgen veertig leerlingen op deze school een ontbijtpakket van het Rode Kruis. Dat doet het Rode Kruis sinds februari in heel Friesland, deze school heeft zich nu ook aangemeld. Directeur Djoke de Schiffart: „De pakketten zijn populair. Er zit brood in, beleg, humus, eieren, yoghurt en fruit.” Ze gebruikt het pakket ook om met ouders te communiceren. „We leggen er ook wel folders in, over omgaan met energie of gezonde voeding.”
Waar het heen gaat in deze wijk, als de energienota almaar blijft stijgen? Djoke de Schiffart zucht even. „Er zullen steeds meer mensen in grote problemen komen.”
Je weet dat dat een quote is van onze geweldige leider Rutte ?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:22 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Waarom is dit de schuld van het land?
Wat denk jij makkelijk, bovendien mag het slachtoffer in kwestie nog niet eens stemmen dus je zit enorm dom te lullen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Nederland begint te vruchten te plukken van neoliberaal sloopbeleid.
Als je de afgelopen jaren op de partijen hebt gestemd die dit veroorzaakt hebben omdat je je eigen portemonnee boven landsbelang hebt geplaatst verdien je niet anders en hoop ik stiekem dat je er helemaal aan onderdoor gaat.
Arm kind.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Gelukkig betuigt deze reactie van een hoog intellect. Pannekoek.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:24 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Wat denk jij makkelijk, bovendien mag het slachtoffer in kwestie nog niet eens stemmen dus je zit enorm dom te lullen.
Die man kan alleen maar denken in geaggregeerde data en gemiddelden. Dat als een land rijk is, automatisch iedereen rijk is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:23 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Je weet dat dat een quote is van onze geweldige leider Rutte ?
Denk je dat er veel VVD'ers en D66'ers huisvesten in de sociale onderklasse?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je de afgelopen jaren op de partijen hebt gestemd die dit veroorzaakt hebben omdat je je eigen portemonnee boven landsbelang hebt geplaatst verdien je niet anders en hoop ik stiekem dat je er helemaal aan onderdoor gaat.
Arm kind.
Het is pannenkoek.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gelukkig betuigt deze reactie van een hoog intellect. Pannekoek.
Veel te veel VVD'ers die ik ken die slechts modaal verdienen maar wel VVD stemmen want [insert de standaard redenen omtrent huizen, auto's en 130 km/uur]quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:26 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Denk je dat er veel VVD'ers en D66'ers huisvesten onder de sociale onderklassen?
Lost gelijk het probleem op dat veel kinderen te dik zijn.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Dan eet je toch even niets.
Tot aan 2023 doen we iig niks voor jullie, groeten van Sigrid.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:24 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Wat denk jij makkelijk, bovendien mag het slachtoffer in kwestie nog niet eens stemmen dus je zit enorm dom te lullen.
Dit onderwerp is ook een magneet voor de minder bedeelden in de bovenkamer. De sirenes gingen ook net aan.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gelukkig betuigt deze reactie van een hoog intellect. Pannekoek.
Sirenes waren afgelopen maandag om 12 uur al of is het bij jou nog maandag?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit onderwerp is ook een magneet voor de minder bedeelden in de bovenkamer. De sirenes gingen ook net aan.
Ik pak maar alvast mijn popcorn erbij.
Modaal zegt het al. Ik had het over de onderklasse. De mensen waarvan de kinderen mogelijk een weekend niet kunnen eten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:27 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Veel te veel VVD'ers die ik ken die slechts modaal verdienen maar wel VVD stemmen want [insert de standaard redenen omtrent huizen, auto's en 130 km/uur]
Alsof Rob Jetten of één van die andere elitaire mafklappers in de kamer ook maar weten wat de prijs van brood en beleg is, dat moeten ze toegefluisterd krijgen om maar de indruk te wekken dat ze enige binding met de samenleving hebben. De lakeien doen de boodschappen voor die mensen, en zie jij die mensen al boterhammen smeren? Die laten gewoon eten komen op kosten van de belastingbetaler.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:23 schreef RedFever007 het volgende:
@:RobJetten smeert as we speak een goed belegde boterham!
#gaafland
verder wat @:straatcommando. zegt
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:24 schreef thedeedster het volgende:
Ik verwacht veel ophef van allen die de tragische dood van het kind in het asielzoekerscentrum keihard misbruikt hebben voor hun agenda.Die wachten eerst even de huidskleur van het kindje af.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zijn de sirenes zodat de minder bedeelden in hun bovenkamer weer eens hun onderbuik kunnen uitpoepen. Die horen anderen niet, vandaar dat ik hem wel hoorde.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:29 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Sirenes waren afgelopen maandag om 12 uur al of is het bij jou nog maandag?
Denk je dat het fake news is?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
Wat een onzin, vroeger hadden wij het soms ook vrij arm, maar er was altijd wel geld voor wat brood met zoetigheid, en s'avonds gewoon een groentesoep van koopjes op de markt.
Volgens mij redeneert vooral Straatcommando vanuit z'n onderbuik. Ik heb de hoop op verbetering (o.a. vanuit de politiek) verder al opgegeven en zie alleen nog maar de race to the bottom en dan vind ik het sneu voor dat kind dat geen eten heeft of iemand die zich de pleuris werkt met een ondergewaardeerde baan en met een kutloon thuiskomt en in de geldproblemen komt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zijn de sirenes zodat de minder bedeelden in hun bovenkamer weer eens hun onderbuik kunnen uitpoepen. Die horen anderen niet, vandaar dat ik hem wel hoorde.
Geen idee, maar als ik mijn kinderen niet te eten kan geven zou ik liever de schuldsanering in gaan.quote:
Misschien zouden ze ergens iets kunnen lenen zonder terug te betalen, voor leuke dingen, zoals eten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zijn de sirenes zodat de minder bedeelden in hun bovenkamer weer eens hun onderbuik kunnen uitpoepen. Die horen anderen niet, vandaar dat ik hem wel hoorde.
Opperbaas Rutte en zijn secretaresse Sigrid.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Dan eet je toch even niets.
Tot aan 2023 doen we iig niks voor jullie, groeten van Sigrid.
Wij waren vroeger ook arm, waren dagen dat er niet genoeg eten voor handen was, of dat mijn ouders geld moesten lenen van opa/oma om ons te eten te geven. Nooit vakanties, nooit uitjes, en 2e hands kleren, snoep was een mega luxe. Ouders werkten beiden fulltime, was geen geld kinderopvang dus ik lette op mijn zusje vanaf toen ik 7 was. Dat waren de jaren 80. Ben nu 40 maar loop nog vol als ik terugdenk aan die tijd en hoe moeilijk het wel niet geweest is voor mijn ouders, gun het niemand.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
Wat een onzin, vroeger hadden wij het soms ook vrij arm, maar er was altijd wel geld voor wat brood met zoetigheid, en s'avonds gewoon een groentesoep van koopjes op de markt.
Het is toch echt andersomquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:35 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Opperbaas Rutte en zijn secretaresse Sigrid.
Denk je dat de journalist dit verhaal heeft verzonnen dan?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geen idee, maar als ik mijn kinderen niet te eten kan geven zou ik liever de schuldsanering in gaan.
Volgens sommige users hadden de ouders dan maar vanaf hun 18de moeten sparen. Hadden ze nu gewoon boodschappen kunnen doen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Arm kind.
Of gewoon de juiste mindset hebbenquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:37 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Volgens sommige users hadden de ouders dan maar vanaf hun 18de moeten sparen. Hadden ze nu gewoon boodschappen kunnen doen.
Of gewoon rijk moeten zijn.
Weinig onderbuik aan het feit dat een kind met een lege buik rondloopt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:34 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Volgens mij redeneert vooral Straatcommando vanuit z'n onderbuik. Ik heb de hoop op verbetering (o.a. vanuit de politiek) verder al opgegeven en zie alleen nog maar de race to the bottom en dan vind ik het sneu voor dat kind dat geen eten heeft of iemand die zich de pleuris werkt met een ondergewaardeerde baan en met een kutloon thuiskomt en in de geldproblemen komt.
Mijn ouders hadden het ook erg zwaar, maar daarvoor kluste mijn vader bij naast het zware werk, en maakte mijn moeder schoon naast haar studie, toen ze haar studies klaar had kon ze een kantoorbaan krijgen en hadden we het een stuk luxer. Persoonlijk denk ik juist met warme gevoelens terug naar die tijd, neemt niet weg dat het vervelend is dat kinderen de dupe zijn van armoe, en dat zou in Nederland niet moeten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Wij waren vroeger ook arm, waren dagen dat er niet genoeg eten voor handen was, of dat mijn ouders geld moesten lenen van opa/oma om ons te eten te geven. Nooit vakanties, nooit uitjes, en 2e hands kleren, snoep was een mega luxe. Ouders werkten beiden fulltime, was geen geld kinderopvang dus ik lette op mijn zusje vanaf toen ik 7 was. Dat waren de jaren 80. Ben nu 40 maar loop nog vol als ik terugdenk aan die tijd en hoe moeilijk het wel niet geweest is voor mijn ouders, gun het niemand.
Zelfs in de oorlog wisten ze nog aan vreten te komen. Misschien dat pappa en mamma kunnen stoppen met roken en het Netflix abo eruit.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
Toen ik zelf kind was kende ik ook een gezin met geldproblemen, vader ook opeens verdwenen vanwege de geldzorgen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
Rijk valt mee, alles is op de pof gekocht. Nu komt de rekening dmv inflatie/belasting.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:31 schreef StateOfMind het volgende:
Dieptriest
En dat in zo'n rijk land als Nederland.
Cool story bro.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Toen ik zelf kind was kende ik ook een gezin met geldproblemen, vader ook opeens verdwenen vanwege de geldzorgen.
Af en toe zelfs geen geld voor eten. Toen ik voorstelde om in plaats van naar de Albert Heijn te gaan en premium producten kopen, dan maar naar de Aldi te gaan en goedkoop voedsel in te slaan, werd dat niet in dank afgenomen.
Nee hoor, dit gebeurde namelijk ook al voor de crisis, genoeg gezinnen waar ouders ook nauwelijks bekommeren om hun kinderen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:37 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Denk je dat de journalist dit verhaal heeft verzonnen dan?
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zelfs in de oorlog wisten ze nog aan vreten te komen. Misschien dat pappa en mamma stoppen met roken en het Netflix abo eruit.
Rutte zit er al meer dan 10 jaar, Kaag gaat het niet langer dan 1 ronde uitzitten. Hij heeft zich alweer mooi ingedekt voor de val, zoals Rutte altijd doet.quote:
Ome Sjorsie heeft nul recht van spreken wat geldzaken, sparen, financiële verantwoordelijkheid betreft. Echt nul.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weinig onderbuik aan het feit dat een kind met een lege buik rondloopt.
Maar goed, niet gehinderd door enige kennis op de man spelen zoals ook ome @:sjorsie1982 doet.
Vermoedelijk beide de schaapjes op het droge en maar trappen naar de mensen die dat niet hebben. Hoop van ganze harte dat je zelf aan het staatsinfuus komt te hangen, kun je zelf ervaren hoe dat is.
Toevallig, mijn vader kluste ook bij naast het zware fysieke werk, lichaam was al kapot op zijn 30e maar gaat nu op zijn 62e nog gewoon werken, wel met veel pijn en moeite. Mam maakte ook schoon bij andere mensen om wat bij te verdienen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden het ook erg zwaar, maar daarvoor kluste mijn vader bij naast het zware werk, en maakte mijn moeder schoon naast haar studie, toen ze haar studies klaar had kon ze een kantoorbaan krijgen en hadden we het een stuk luxer. Persoonlijk denk ik juist met warme gevoelens terug naar die tijd, neemt niet weg dat het vervelend is dat kinderen de dupe zijn van armoe, en dat zou in Nederland niet moeten.
Warme maaltijden op school zou sowieso een goed plan zijn.
Jij hebt lef! En dat meen ik serieus. Werd je niet het ziekenhuis ingeslagen?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Toen ik zelf kind was kende ik ook een gezin met geldproblemen, vader ook opeens verdwenen vanwege de geldzorgen.
Af en toe zelfs geen geld voor eten. Toen ik voorstelde om in plaats van naar de Albert Heijn te gaan en premium producten kopen, dan maar naar de Aldi te gaan en goedkoop voedsel in te slaan, werd dat niet in dank afgenomen.
Nederland als land is rijk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Rijk valt mee, alles is op de pof gekocht. Nu komt de rekening dmv inflatie/belasting.
Ik heb toen ik nogal extreem aan sport en uitdagingen deed (survival) wel eens als experiment 10 dagen niet gegeten. Ik moet zeggen de eerste 5 dagen gaat dat best goedquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zelfs in de oorlog wisten ze nog aan vreten te komen. Misschien dat pappa en mamma kunnen stoppen met roken en het Netflix abo eruit.
Banaantjes in de supermarkt zijn gratis voor de kinderen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
Wat voor bril heb jij vandaag op, je lees het op zeker verkeerd. Verder geen idee wie sjors is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weinig onderbuik aan het feit dat een kind met een lege buik rondloopt.
Maar goed, niet gehinderd door enige kennis op de man spelen zoals ook ome @:sjorsie1982 doet.
Vermoedelijk beide de schaapjes op het droge en maar trappen naar de mensen die dat niet hebben. Hoop van ganze harte dat je zelf aan het staatsinfuus komt te hangen, kun je zelf ervaren hoe dat is.
Liever niet eten dan naar de Aldi.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij hebt lef! En dat meen ik serieus. Werd je niet het ziekenhuis ingeslagen?
Als het moet neem ik die mensen eens mee de natuur in, en laat zien hoe je gewoon een gezonde maaltijd kunt plukkenquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:42 schreef skrn het volgende:
[..]
Banaantjes in de supermarkt zijn gratis voor de kinderen.
Heel triest maar er lijkt me meer aan de hand dan slechts armoede alleen.
Dat dit altijd voorkomt snap ik ook wel, want hoe rijk een land ook is zul je altijd macrogevallen hebben. Verslaving, psychische problemen, etc.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor, dit gebeurde namelijk ook al voor de crisis, genoeg gezinnen waar ouders ook nauwelijks bekommeren om hun kinderen.
Het gaat meer dat je je met zaken bemoeit die je niks aangaan. Helemaal bij zulk volk laat zien dat je veel lef hebt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:42 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Liever niet eten dan naar de Aldi.
Het probleem is wel dat veel mensen met geldproblemen niet zozeer arm zijn omdat ze weinig inkomsten hebben, maar vooral omdat ze slecht met geld om kunnen gaan, niet dat ik ze daar de schuld van geef, maar wat nog extra erg is dat deze niet in bescherming worden genomen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat dit altijd voorkomt snap ik ook wel, want hoe rijk een land ook is zul je altijd macrogevallen hebben. Verslaving, psychische problemen, etc.
Punt is dat dit veel en veel vaker voor gaat komen, ook bij mensen die er alles aan doen om het te voorkomen. Dus die verhalen van paupers die niet met geld kunnen omgaan slaan ook nergens op. Die hebben ongeacht de situatie toch wel problemen en is gewoon een zielige poging tot victim Vlaming.
Ja dat klopt, gaat vaak hand in hand en is een vicieuze cirkel.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is wel dat veel mensen met geldproblemen niet zozeer arm zijn omdat ze weinig inkomsten hebben, maar vooral omdat ze slecht met geld om kunnen gaan, niet dat ik ze daar de schuld van geef, maar wat nog extra erg is dat deze niet in bescherming worden genomen.
We zijn inmiddels al op het punt dat je aan iemands gebit kan zien of het een "pauper" is of niet. Precies zoals vroeger.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nog even en eten is ook een 'luxe'.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:23 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Je weet dat dat een quote is van onze geweldige leider Rutte ?
Voor veel mensen is dit hippie enzo, maar je hebt gelijk. Je kan heel veel uit de natuur halen. Alleen heb je zulke natuur niet echt in Rotterdam Zuid.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als het moet neem ik die mensen eens mee de natuur in, en laat zien hoe je gewoon een gezonde maaltijd kunt plukken
Wij hadden geen CV, die kregen we pas in de jaren 90. We hadden een houtkachel, in een huis verzakt door de mijnen met scheuren in de muur en vocht in de muur wat de meubels in trok, gezonde situatie. Een tentje was niet te betalen. In de winter was het nogal erg koud op de slaapkamers.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:43 schreef Jojoke het volgende:
Ik zou nog eerder een tentje opzetten in de woonkamer en vervolgens de cv uitzetten, dan zonder eten te komen zitten. Eten is toch echt een eerste levensbehoefte. Het warm houden is op andere manieren te bereiken.
Dit.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:47 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Bijzonder wel. Schandalig ook, ondanks alle extra toeslagen, kinderbijslag, extra's vanuit de gemeente, kindgebonden budgetten, vakantiegeld en weet ik wat er allemaal geregeld kan worden.
Maar tegenwoordig mag je ook al geen twijfels meer hebben of ouders het misschien niet zo handig aanpakken allemaal, dus dan ben je ook al snel uitgepraat.
Klopt, want armoede is erfelijk, kortom voor elk gezin wat je nu laat stikken, heb je er over 20 jaar 3 bij, je ziet dit verschijnsel al in de jaren 70 ontstaan, komt ook omdat vroeger maatschappelijke druk en inrichting strakker was.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat klopt, gaat vaak hand in hand en is een vicieuze cirkel.
Men beseft zich niet eens hoeveel geld armoede een samenleving kost.
Voor het gemak zijn ze alle toeslagen, tegemoetkomingen, kwijtscheldingen enz enz, maar even vergeten te noemen in het artikel...quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:47 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Bijzonder wel. Schandalig ook, ondanks alle extra toeslagen, kinderbijslag, extra's vanuit de gemeente, kindgebonden budgetten, vakantiegeld en weet ik wat er allemaal geregeld kan worden.
Maar tegenwoordig mag je ook al geen twijfels meer hebben of ouders het misschien niet zo handig aanpakken allemaal, dus dan ben je ook al snel uitgepraat.
Dat mag hoor... en of dat mag... wat heet, gebeurt niet anders.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:47 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Klinkt als een huis dat ze nu onbewoonbaar zouden verklaren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Wij hadden geen CV, die kregen we pas in de jaren 90. We hadden een houtkachel, in een huis verzakt door de mijnen met scheuren in de muur en vocht in de muur wat de meubels in trok, gezonde situatie. Een tentje was niet te betalen. In de winter was het nogal erg koud op de slaapkamers.
Toen wij eruit waren hebben ze het ook gesloopt, konden ze natuurlijk niet maken om asielzoekers in zo'n vervallen woning te proppen.
Armoede is geen erfelijk, het wordt door de samenleving gemaakt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, want armoede is erfelijk, kortom voor elk gezin wat je nu laat stikken, heb je er over 20 jaar 3 bij, je ziet dit verschijnsel al in de jaren 70 ontstaan, komt ook omdat vroeger maatschappelijke druk en inrichting strakker was.
Vroeger was iedereen in je omgeving "arm", dus dan werkte je niet in de schulden voor luxe. En voor mensen die een beetje debiel/achterlijk waren, die gingen gewoon de groenvoorziening of fabriek in. Echter dit soort banen zijn grotendeels verdwenen waardoor ze thuis zitten, geen dagbesteding hebben, en ook geen ritme/discipline.
Oh ik woon ook redelijk midden in de stad, maar je hoeft echt niet zo ver om van alles te vinden, de heerlijkste pruimen, bramen, hazelnoten, kruisbessen, koop je voor 70 cent wat yoghurt, en je bent klaar. Ben je nog slimmer dan pluk je even wat meer bramen en verkoopt het voor een tientje aan wat hipstersquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Voor veel mensen is dit hippie enzo, maar je hebt gelijk. Je kan heel veel uit de natuur halen. Alleen heb je zulke natuur niet echt in Rotterdam Zuid.
Ik ken de school en de buurt. De buurt vind ik erg armoedig ogen en er zal vast veel armoede schuil gaan.
Kijk maar naar de mensen in armoede, zijn vrijwel altijd mensen waarvan ouders ook in de armoe zaten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Armoede is geen erfelijk, het wordt door de samenleving gemaakt.
Ach, ik was bevriend met die kinderen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het gaat meer dat je je met zaken bemoeit die je niks aangaan. Helemaal bij zulk volk laat zien dat je veel lef hebt.
Zal dat ook te maken kunnen hebben met aangeleerd gedrag?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kijk maar naar de mensen in armoede, zijn vrijwel altijd mensen waarvan ouders ook in de armoe zaten.
Het is lastiger om uit armoede te geraken is denk ik wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kijk maar naar de mensen in armoede, zijn vrijwel altijd mensen waarvan ouders ook in de armoe zaten.
En dan komt de boete ivm de stroopwetquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh ik woon ook redelijk midden in de stad, maar je hoeft echt niet zo ver om van alles te vinden, de heerlijkste pruimen, bramen, hazelnoten, kruisbessen, koop je voor 70 cent wat yoghurt, en je bent klaar. Ben je nog slimmer dan pluk je even wat meer bramen en verkoopt het voor een tientje aan wat hipsters
Haal je die ouders uit armoede, zal kind ook uit armoede gaan.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kan, maar dan heb je het over mensen die niet willen. Je hebt ook mensen die wel willen maar het niet lukt omdat het geld er niet is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:52 schreef spoilert het volgende:
[..]
Zal dat ook te maken kunnen hebben met aangeleerd gedrag?
Deels, ik ken redelijk wat mensen die echt in armoede leven, en als ik dan kijk hoe ze hun geld besteden (als ze het een keer hebben), dan denk ik: Dat is niet zo handig.....quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:52 schreef spoilert het volgende:
[..]
Zal dat ook te maken kunnen hebben met aangeleerd gedrag?
Er uitgeraken is ansich niet zo moeilijk, maar ik denk dat die mensen vaak zoiets hebben: Mjah ik ben er voor geboren. Kijk maar eens de serie probleemwijken, super herkenbaar.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is lastiger om uit armoede te geraken is denk ik wat je bedoelt.
Je bedoelt intergenerationele armoede; armoede an sich is niet erfelijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
De bramen laat je dragen door de minderjarige kinderen he, wel even nadenkenquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan komt de boete ivm de stroopwet
En dat laatste is dus het probleem daar mag wat aan gedaan worden. Maar ja dan kom je dus aan de privé... Pappen en nathouden en alleen maar geld toe stoppen gaan het probleem niet oplossen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Deels, ik ken redelijk wat mensen die echt in armoede leven, en als ik dan kijk hoe ze hun geld besteden (als ze het een keer hebben), dan denk ik: Dat is niet zo handig.....
Of de kwaliteiten. Als je in de sociale onderklasse leeft en een laag IQ dan is er weinig kans om uit de armoede te geraken. Systemische armoede.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kan, maar dan heb je het over mensen die niet willen. Je hebt ook mensen die wel willen maar het niet lukt omdat het geld er niet is.
1 man die heel Rotterdam moet bijvoeren. Die man is een held en het wordt soms in de media als een feel good verhaal gebracht, maar het is fucking triest en schandalig dat het nodig is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef maily het volgende:
Tijd voor de boterhammenman
https://nos.nl/regio/zh-r(...)r-zit-aan-mijn-grens
Had de moeder ook niet ontbeten?
Goed planquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:32 schreef Enchanter het volgende:
Misschien kunnen we vragen of de Amerikanen en/of Britten weer wat voedselpakketten komen droppen
Ook die krijgen boetes ivm de stroopwet. Dat is ook terecht, dat eten is voor wilde dieren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
De bramen laat je dragen door de minderjarige kinderen he, wel even nadenken
Ik meen dat er nog geen armoede gen aangetroffen is die verkeerd geld uitgeeft, tenzij je een heel Chromosoom moet bedoelen waarbij dat geslacht met een gat in hun hand worden geboren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt intergenerationele armoede; armoede an sich is niet erfelijk natuurlijk.
Natte cake en slappe koffiequote:Op vrijdag 9 september 2022 12:55 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Goed planook al is dat vanuit GB tijdelijk rouw voer.
Het kan dat zij geen juiste persoon gevonden die kan helpen uit de armoede halen. Bijv een betere baan bieden, kans geven en of onderwijs bieden.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kan, maar dan heb je het over mensen die niet willen. Je hebt ook mensen die wel willen maar het niet lukt omdat het geld er niet is.
Dat is vooral een psychologisch verschijnsel ten gevolge van langdurige armoede. Het geld wat er komt (en dus ook snel weer verdwijnt zoals altijd) kun je maar beter goed gebruiken zodat je in ieder geval nog een leuke herinnering hebt. Erg moeilijk te doorbreken dit soort patronen omdat ze zo begrijpelijk zijn.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:55 schreef spoilert het volgende:
[..]
En dat laatste is dus het probleem daar mag wat aan gedaan worden. Maar ja dan kom je dus aan de privé... Pappen en nathouden en alleen maar geld toe stoppen gaan het probleem niet oplossen.
Barbara Baarsma denkt bij dit bericht vast dat dit probleem opgelost was als dat gezin “gewoon “ Carbon credits had kunnen verkopen aan een rijke snuiter die een extra vliegvakantie wil.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien zouden ze ergens iets kunnen lenen zonder terug te betalen, voor leuke dingen, zoals eten.
Ik zag vandaag ook dit artikel.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:55 schreef spoilert het volgende:
[..]
En dat laatste is dus het probleem daar mag wat aan gedaan worden. Maar ja dan kom je dus aan de privé... Pappen en nathouden en alleen maar geld toe stoppen gaan het probleem niet oplossen.
Fijn al die herinnering, Sjaakie heeft even een weekendje niet te eten, maar ach ja er is wel een of andere stichting of overheidspotje wat dat op maandag weer oplostquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:56 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Dat is vooral een psychologisch verschijnsel ten gevolge van langdurige armoede. Het geld wat er komt (en dus ook snel weer verdwijnt zoals altijd) kun je maar beter goed gebruiken zodat je in ieder geval nog een leuke herinnering hebt. Erg moeilijk te doorbreken dit soort patronen omdat ze zo begrijpelijk zijn.
Ik kan je nu al vertellen dat er allerlei totaal idioten uit de Wappie hoek massaal de boel gaan frustreren door expres heel veel gas te gaan gebruiken, bookmark deze post alvast maarquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:58 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik zag vandaag ook dit artikel.
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-in-de-kou-zitten
Toen dacht ik wel: dit is belangrijk, maar als iemand zijn kachel op 23 graden zet en verwacht dat de overheid dat wel compenseert, dan wil ik daar niet voor opdraaien.
Je slaat de plank mis. Armoede gaat vaak gepaard met schulden. Schulden kunnen ontstaan door een veelvoud van keuzes in het heden en verleden. Vaak gemaakt door te weinig informatie/kennis over geld en verstandig omgaan met geld. In de maatschappij moet je vooral alles hebben en daar zijn jonge mensen en mensen met een lager IQ vatbaarder voor in combinatie met een laag netwerk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:58 schreef spoilert het volgende:
[..]
Fijn al die herinnering, Sjaakie heeft even een weekendje niet te eten, maar ach ja er is wel een of andere stichting of overheidspotje wat dat op maandag weer oplost
Mooi beschreven, dit klopt exact met mijn eigen ervaringen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Je slaat de plank mis. Armoede gaat vaak gepaard met schulden. Schulden kunnen ontstaan door een veelvoud van keuzes in het heden en verleden. Vaak gemaakt door te weinig informatie/kennis over geld en verstandig omgaan met geld. In de maatschappij moet je vooral alles hebben en daar zijn jonge mensen en mensen met een lager IQ vatbaarder voor in combinatie met een laag netwerk.
De afweging is niet om wel of niet te eten maar om wel of niet dit geld snel te besteden omdat het anders verdwijnt in de zakken van één van die entiteiten die altijd brieven sturen met betaalverzoeken.
Ik begrijp jouw emoties maar we hebben te dealen met armoede als uitwas van de maatschappij. Een simpele oplossing bestaat niet omdat het een zeer complex probleem is. Simplificaties van dit soort situaties dragen dan ook niets bij aan de oplossing.
Ik ben zelf een voorstander om dit soort constructies te verbieden, iedereen die iets afneemt van een ander dient van te voren betalen, doe je dat niet, dan is dat eigen risico en kun je er geen incasso op afsturen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Je slaat de plank mis. Armoede gaat vaak gepaard met schulden. Schulden kunnen ontstaan door een veelvoud van keuzes in het heden en verleden. Vaak gemaakt door te weinig informatie/kennis over geld en verstandig omgaan met geld. In de maatschappij moet je vooral alles hebben en daar zijn jonge mensen en mensen met een lager IQ vatbaarder voor in combinatie met een laag netwerk.
De afweging is niet om wel of niet te eten maar om wel of niet dit geld snel te besteden omdat het anders verdwijnt in de zakken van één van die entiteiten die altijd brieven sturen met betaalverzoeken.
Ik begrijp jouw emoties maar we hebben te dealen met armoede als uitwas van de maatschappij. Een simpele oplossing bestaat niet omdat het een zeer complex probleem is. Simplificaties van dit soort situaties dragen dan ook niets bij aan de oplossing.
Heb je enig inzicht in de Rijksbegroting?quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:03 schreef Tobias19xx het volgende:
Users in het 'Oorlog in Oekraďne'-topic hebben dit er wel voor over. Rusland sancties op blijven leggen, "want het werkt", en meer wapens en geld naar Zelensky sturen.
Schulden komen voort uit keuzes, je geld snel uitgeven zodat je schuldeisers achter het net vissen is een keuze, geen hulp willen aannemen en vooral iedereen en alles de schuld geven is een keuze, je kind niet te eten geven ipv alleen zelf niets eten is een keuzen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
De grootste fout die gemaakt is, is door direct alle sancties op te leggen waardoor we nu geen onderhandelings positie meer hebben.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:03 schreef Tobias19xx het volgende:
Users in het 'Oorlog in Oekraďne'-topic hebben dit er wel voor over. Rusland sancties op blijven leggen, "want het werkt", en meer wapens en geld naar Zelensky sturen.
Zeker eens. Dit soort jagerige praktijken zouden verboden moeten worden. Daarom zou ook het stigma op bewindvoering moeten verdwijnen en zou het ook vaker ingezet moeten worden. Maar, en daar komt ie weer, er is een tekort aan bewindvoerders.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben zelf een voorstander om dit soort constructies te verbieden, iedereen die iets afneemt van een ander dient van te voren betalen, doe je dat niet, dan is dat eigen risico en kun je er geen incasso op afsturen.
Als dat soort mensen eenmaal in de schulden zitten is het meestal een eind zonder gebed.
Victim blaming is ook een keuze.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:04 schreef spoilert het volgende:
[..]
Schulden komen voort uit keuzes, je geld snel uitgeven zodat je schuldeisers achter het net vissen is een keuze, geen hulp willen aannemen en vooral iedereen en alles de schuld geven is een keuze, je kind niet te eten geven ipv alleen zelf niets eten is een keuzen.
Dus dan dat soort lui maar geen keuze meer geven.
Een keuze is meer dan een rationele afweging. En hier laat ik het bij gezien je niet in staat bent om je in te leven in een andere situatie.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:04 schreef spoilert het volgende:
[..]
Schulden komen voort uit keuzes, je geld snel uitgeven zodat je schuldeisers achter het net vissen is een keuze, geen hulp willen aannemen en vooral iedereen en alles de schuld geven is een keuze, je kind niet te eten geven ipv alleen zelf niets eten is een keuzen.
Dus dan dat soort lui maar geen keuze meer geven.
Extra geld geven is geen oplossing. Die mensen komen na verloop van tijd weer geld tekort. Er zijn genoeg lottomiljonairs die na verloop van tijd weer in de schulden zitten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Haal je die ouders uit armoede, zal kind ook uit armoede gaan.
Dat kan alleen als die ouders fatsoenlijk inkomen heeft en geleerd hoe je met geld omgaat.
Dat leren ze tegenwoordig weinig op school.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Extra geld geven is geen oplossing. Die mensen komen na verloop van tijd weer geld tekort. Er zijn genoeg lottomiljonairs die na verloop van tijd weer in de schulden zitten.
Het enige wat je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen is jezelf op te voeden of je te laten opvoeden. Raad ter harte nemen die mensen je geven. Maar meestal wordt dat liever in de wind geslagen.
By the way, ik heb gisteren twee kilo stoofperen gemaakt. Via de plukwijzer die voor iedereen in Nederland beschikbaar is heb ik peren geraapt en daar ben ik lekker en gezellig mee bezig geweest. Die moeder had dat kind een groot plezier gedaan als ze ook even op de fiets was gestapt.
Het enige waarvan ze slachtoffer zijn zijn de eigen keuzes, als ik morgen mijzelf vol in de schulden jaag, stop met de rekening te betalen en mijn middelvinger opsteek naar de schuldeiser ben ik dan een slachtoffer? Jazeker maar wel van mijn eigen acties.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Victim blaming is ook een keuze.
Dat je direct uitgaat van een dergelijke situatie spreekt boekdelen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:08 schreef spoilert het volgende:
[..]
Het enige waarvan ze slachtoffer zijn zijn de eigen keuzes, als ik morgen mijzelf vol in de schulden jaag, stop mat de rekening te betalen en mijn middelvinger opsteek naar de schuldeiser ben ik dan een slachtoffer? Jazeker maar wel van mijn eigen acties.
Niet alleen een tekort, het zijn ook vaak behoorlijke hufters, een goede vriendin van mij zit in schuldsanering, en de bewindvoerder had vlak voor de feestdagen gewoon haar toelage niet overgemaakt, ik heb haar direct wat gegeven maar wat een lul ben je dan zeg.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Zeker eens. Dit soort jagerige praktijken zouden verboden moeten worden. Daarom zou ook het stigma op bewindvoering moeten verdwijnen en zou het ook vaker ingezet moeten worden. Maar, en daar komt ie weer, er is een tekort aan bewindvoerders.
Her rode kruis die in NL op een basisschool eten moet brengen?quote:Zo ook basisschool Johannes Postschool in Sneek. Sinds een aantal weken krijgen veertig leerlingen op deze school een ontbijtpakket van het Rode Kruis.
Je bent een zeer gezegend mens met een gedegen financiële opvoeding merk ik. Prijs jezelf gelukkig.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:08 schreef spoilert het volgende:
[..]
Het enige waarvan ze slachtoffer zijn zijn de eigen keuzes, als ik morgen mijzelf vol in de schulden jaag, stop met de rekening te betalen en mijn middelvinger opsteek naar de schuldeiser ben ik dan een slachtoffer? Jazeker maar wel van mijn eigen acties.
Klopt, groot probleem is echter dat scholen hier niet voor ingericht zijn in Nederland. Althans, de basisscholen niet.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:12 schreef capricia het volgende:
Een deel van de oplossing zou kunnen zijn om schoollunches te verstrekken. De meest ons omringende landen doen dit al jaren.
Verse seizoensgebonden producten.
Er zitten absoluut hufters bij. Probleem is dan ook dat zij vaak ook geconfronteerd worden met mensen die vooral veel eisen en weinig begrip hebben. Passend voor de doelgroep wederom.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet alleen een tekort, het zijn ook vaak behoorlijke hufters, een goede vriendin van mij zit in schuldsanering, en de bewindvoerder had vlak voor de feestdagen gewoon haar toelage niet overgemaakt, ik heb haar direct wat gegeven maar wat een lul ben je dan zeg.
Wilde ik net zeggen, je kunt niet in een klas gaan zitten eten, daarnaast moet je ook weer mensen hebben die die dingen maken, en gelukkig hebben we al zoveel mensen over.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Klopt, groot probleem is echter dat scholen hier niet voor ingericht zijn in Nederland. Althans, de basisscholen niet.
Dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Klopt, groot probleem is echter dat scholen hier niet voor ingericht zijn in Nederland. Althans, de basisscholen niet.
Veel mensen hier wijzen naar politici en zogenaamd 'neoliberaal beleid'.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Deels, ik ken redelijk wat mensen die echt in armoede leven, en als ik dan kijk hoe ze hun geld besteden (als ze het een keer hebben), dan denk ik: Dat is niet zo handig.....
Huh? Kinderen op de basisschool eten tegenwoordig meestal gewoon in de klas.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wilde ik net zeggen, je kunt niet in een klas gaan zitten eten, daarnaast moet je ook weer mensen hebben die die dingen maken, en gelukkig hebben we al zoveel mensen over.
Warm eten?quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh? Kinderen op de basisschool eten tegenwoordig meestal gewoon in de klas.
Als men de boeren onteigend dan blijf er toch meer voedsel over voor de onderkant van de samenleving?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:26 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Dat zal door het onteigenen van de boeren alleen maar erger worden want voedsel wordt dan nog duurder.
Die asielzoekers kunnen hun geluk niet op met het geld wat ze hier krijgen. Maar mensen die hun hele leven hier al wonen en van hetzelfde geld moeten rondkomen kunnen hun kinderen niet te eten gevenquote:Op vrijdag 9 september 2022 13:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Veel mensen hier wijzen naar politici en zogenaamd 'neoliberaal beleid'.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat er bij deze moeder misgegaan is. Welke beslissingen en handelingen ze heeft genomen dat het zover gekomen is. Er zijn mensen die buiten hun schuld om in de armoede komen (ziekte, echtscheidingen etc.), maar vaak gaat het ook gewoon om het nemen van de verkeerde beslissingen.
Arme mensen die roken, een huis vol huisdieren hebben, naar de Efteling gaan of hun centen vergokken. Onverstandig, maar het komt vaak voor.
En nu ook, geen geld om te eten. Dan heeft deze moeder dus geen familie, vrienden of buren waar ze wat te eten kon krijgen? Ze kon niet maatschappelijk werk, de gemeente of de voedselbank inschakelen? En ze kon de school ook niet inlichten? En wel voordat haar kind flauwviel?
Arm zijn is kut. Maar er zijn weinig landen waar zoveel gedaan wordt om armoede tegen te gaan. Vooral als je kinderen hebt.
Dan is er minder productie dus hogere prijzen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men de boeren onteigend dan blijf er toch meer voedsel over voor de onderkant van de samenleving?
Een stoofpeertjequote:Op vrijdag 9 september 2022 13:19 schreef Tobias19xx het volgende:
"Wij in het Westen zullen een beetje armer worden" - Rutte
[ afbeelding ]
Dat de karikatuur van de rokende, honden bezittende flierefluiter uberhaupt nog bestaat. Er zijn sinds 2007, 2013 en 2015 wel zoveel zaken veranderd op het gebied van sociale voorzieningen dat het erop lijkt dat je nog in de 'Probleemwijken'-tijd leeft.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Veel mensen hier wijzen naar politici en zogenaamd 'neoliberaal beleid'.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat er bij deze moeder misgegaan is. Welke beslissingen en handelingen ze heeft genomen dat het zover gekomen is. Er zijn mensen die buiten hun schuld om in de armoede komen (ziekte, echtscheidingen etc.), maar vaak gaat het ook gewoon om het nemen van de verkeerde beslissingen.
Arme mensen die roken, een huis vol huisdieren hebben, naar de Efteling gaan of hun centen vergokken. Onverstandig, maar het komt vaak voor.
En nu ook, geen geld om te eten. Dan heeft deze moeder dus geen familie, vrienden of buren waar ze wat te eten kon krijgen? Ze kon niet maatschappelijk werk, de gemeente of de voedselbank inschakelen? En ze kon de school ook niet inlichten? En wel voordat haar kind flauwviel?
Arm zijn is kut. Maar er zijn weinig landen waar zoveel gedaan wordt om armoede tegen te gaan. Vooral als je kinderen hebt.
Ik reageerde hierop:quote:
Wat betreft warme maaltijden, daar kun je meerdere manieren voor bedenken. Zo rijden er in Italië per dorp/gemeente een soort Appie wagens rond die de maaltijden iedere dag vers brengen. De gemeente regelt dat. En afhankelijk van je inkomen betaal je hier een bedrag voor als inwoner (of niets als je een sociaal minimum inkomen hebt). Want ook die kleine dorpsschooltjes hebben geen kookgelegenheid op hun schooltjes.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wilde ik net zeggen, je kunt niet in een klas gaan zitten eten, daarnaast moet je ook weer mensen hebben die die dingen maken, en gelukkig hebben we al zoveel mensen over.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Victim blaming is ook een keuze.
Dat schrijf ik ook, alleen dat je sowieso hulp (juist persoon of onderwijs) nodig om uit armoede moet. Daardoor zal kind straks ook op juist kant gaan. Pas daarna kan je wat geld geven die zij nodig heeft. Of betere een betere baan bieden. Hierdoor zal inkomen ook stijgen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Extra geld geven is geen oplossing. Die mensen komen na verloop van tijd weer geld tekort. Er zijn genoeg lottomiljonairs die na verloop van tijd weer in de schulden zitten.
Het enige wat je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen is jezelf op te voeden of je te laten opvoeden. Raad ter harte nemen die mensen je geven. Maar meestal wordt dat liever in de wind geslagen.
By the way, ik heb gisteren twee kilo stoofperen gemaakt. Via de plukwijzer die voor iedereen in Nederland beschikbaar is heb ik gratis peren geraapt en daar ben ik lekker en gezellig mee bezig geweest. Die moeder had dat kind een groot plezier gedaan als ze ook even op de fiets was gestapt.
Hoe weet je dat?quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:24 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]![]()
Slachtoffer omdat ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt? Nou wordt ie helemaal mooi!
Niet juist, dan is er heel zeker overproductie van voedsel, door de mensen die ervaring hebben met armoede en honger.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:19 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dan is er minder productie dus hogere prijzen.
probleem met vooroordelen is dat ze zo vaak bevestigd worden,quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat de karikatuur van de rokende, honden bezittende flierefluiter uberhaupt nog bestaat. Er zijn sinds 2007, 2013 en 2015 wel zoveel zaken veranderd op het gebied van sociale voorzieningen dat het erop lijkt dat je nog in de 'Probleemwijken'-tijd leeft.
Verbazingwekkend wat men allemaal wel niet van stal haalt om dat beeld van onverantwoordelijkheid maar overeind te houden. Iemand zal eens buiten diens schuld om in de problemen komen in Nederland... direct wantrouwen en oude stereotypen van stal halen. Gevolg van 12 jaar VVD-beleid, denk ik maar.
Hier hebben de gemeentes al een soort "Tafeltje Dekje" die bezorgen voor een kleine vergoeding warme maaltijden bij ouderen, daar kan je wat mee. Er hoeft echt geen complete gaarkeuken en kantine bij elke school gebouwd te worden.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik reageerde hierop:
[..]
Wat betreft warme maaltijden, daar kun je meerdere manieren voor bedenken. Zo rijden er in Italië per dorp/gemeente een soort Appie wagens rond die de maaltijden iedere dag vers brengen. De gemeente regelt dat. En afhankelijk van je inkomen betaal je hier een bedrag voor als inwoner (of niets als je een sociaal minimum inkomen hebt). Want ook die kleine dorpsschooltjes hebben geen kookgelegenheid op hun schooltjes.
Je kunt wel op alles roepen 'kan niet, lukt niet', maar je kunt ook manieren bedenken waarop het wel mogelijk is ieder kind een goede maaltijd per dag te voorzien.
Dat moeten we dus even afwachten denk ik.quote:
Err on the side of caution.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:30 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Net zoals jij weet dat ze 'victim' zijn.
Denken in oplossingen, ja.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:28 schreef spoilert het volgende:
[..]
Hier hebben de gemeentes al een soort "Tafeltje Dekje" die bezorgen voor een kleine vergoeding warme maaltijden bij ouderen, daar kan je wat mee. Er hoeft echt geen complete gaarkeuken en kantine bij elke school gebouwd te worden.
Als een heel gezin inclusief kinderen een heel weekend zonder eten zit moet je wel een heel hardvochtige lul zijn om te gaan zitten victim blamen door er vanuit te gaan dat dit hun eigen domme schuld is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:30 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Net zoals jij weet dat ze 'victim' zijn.
En dat half uurtje wat ze eten kunnen ze best achter een schooltafeltje doen, wellicht kan er dan gelijk een gast docent langs komen die ze een beetje financieel vaardig maakt, ipv een moeder die gastles geeft in chocolade maken en bonsaiboom kweken..quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Denken in oplossingen, ja.
Waarom kan zoiets niet op de basisscholen, start maar met de armste postcodes?
Het simpele feit dat het Rode Kruis nu moet ingrijpen om kinderen van eten te voorzien, vind ik diep triest.
Want het is de schuld van Rob Jettenquote:Op vrijdag 9 september 2022 12:23 schreef RedFever007 het volgende:
@:RobJetten smeert as we speak een goed belegde boterham!
#gaafland
verder wat @:straatcommando. zegt
Zelfredzaamheid is het sleutelwoord. Je kunt als mens niet verwachten dat je je hele leven lang gepamperd wordt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een gratis peren plukken kan je niet overal terecht. (denk aan de stad..) Maar je moet ook weten waar je kan halen en verwerken. Niet iedereen kan dat.
Investering is sleutelwoord.
Bijzonder dat oa jij er dan maar van uitgaan dat ze er echt helemaal zelf niks aan hebben kunnen doen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als een heel gezin inclusief kinderen een heel weekend zonder eten zit moet je wel een heel hardvochtige lul zijn om te gaan zitten victim blamen door er vanuit te gaan dat dit hun eigen domme schuld is.
Kan ook trots zijn, hoe misplaatst ook.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat moeten we dus even afwachten denk ik.
Ik vraag me wel waarom er dan geen steun vanuit de familie was, kinderen ga je natuurlijk niet zonder eten laten zitten.
Ach ja, de magische term die het al sinds 2002 moet doen en het niet doet en vooral wordt ingezet om mensen zoveel mogelijk aan hun lot over te laten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid is het sleutelwoord. Je kunt als mens niet verwachten dat je je hele leven lang gepamperd wordt.
En ik had al gezegd dat er een plukwijzer is (http://wildplukwijzer.nl/blog/doe-mee/) waar precies staat waar je die peren of wat dan ook kunt plukken. En recepten vindt je op internet. En als dat allemaal te moeilijk is dan ligt dat niet aan de overheid die je handje vast moet houden, maar aan betrokkene.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, vanochtend mijn dochter naar school gebracht. Ze is deze week begonnen met de basisschool voor het eerst, en ik weet niet hoe dat op andere scholen gaat, maar hier moeten de kinderen dan bij binnen komen hun broodtrommeltjes in een grote plastic bak doen, en dan met de pauze gaat elk kind zijn bak halen.
Vanochtend bracht ik haar en voor ons stond een meisje dat een trommel in de bak deed waar vooral lucht in zat. Ik dacht eerst dat ik het verkeerd zag dus ik keek goed en ik zag dat de lerares zag dat ik dat zag, en ze gaf me zo'n 'het is triest ja' uitdrukking.
Dat kreeg ik niet uit mijn kop, dus toen ik haar net ben gaan halen heb ik tegen de lerares gezegd dat onze dochter vanaf maandag een 2e broodtrommel mee krijgt, en dat bij de pauze die lerares die 2e trommel aan dat meisje geeft.
Ik kan dit issue niet oplossen, maar dat ging me zo aan 't hart dat ik het ook niet kan laten voortduren, dus mijn vrouw is nu net een 2e trommel gaan kopen. Kan gewoon niet joh, dit.
Hij heeft het over de zorgen van zijn ouders. Hoeveel stress hebben ze wel niet gehad. Daar loopt hij van vol.quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden het ook erg zwaar, maar daarvoor kluste mijn vader bij naast het zware werk, en maakte mijn moeder schoon naast haar studie, toen ze haar studies klaar had kon ze een kantoorbaan krijgen en hadden we het een stuk luxer. Persoonlijk denk ik juist met warme gevoelens terug naar die tijd, neemt niet weg dat het vervelend is dat kinderen de dupe zijn van armoe, en dat zou in Nederland niet moeten.
Zelfs die asielzoekers hoeft je het woord zelfredzaamheid niet uit te leggen. Die lachen hun lul uit hun broek hier.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach ja, de magische term die het al sinds 2002 moet doen en het niet doet en vooral wordt ingezet om mensen zoveel mogelijk aan hun lot over te laten.
Plukwijzer, wat ontzettend kek... Hoe groot is de kans precies dat een moeder in Rotterdam uberhaupt ooit van zoiets heeft gehoord? Is dat ook een schuldvraag, had ze zich wat beter moeten oriënteren op de fruitplukmogelijkheden in de omgeving?
Totaal dezelfde situatie, inderdaad.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zelfs die asielzoekers hoeft je het woord zelfredzaamheid niet uit te leggen. Die lachen hun lul uit hun broek hier.
Enorm tof van je, dit verdient echt een duim omhoogquote:Op vrijdag 9 september 2022 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, vanochtend mijn dochter naar school gebracht. Ze is deze week begonnen met de basisschool voor het eerst, en ik weet niet hoe dat op andere scholen gaat, maar hier moeten de kinderen dan bij binnen komen hun broodtrommeltjes in een grote plastic bak doen, en dan met de pauze gaat elk kind zijn bak halen.
Vanochtend bracht ik haar en voor ons stond een meisje dat een trommel in de bak deed waar vooral lucht in zat. Ik dacht eerst dat ik het verkeerd zag dus ik keek goed en ik zag dat de lerares zag dat ik dat zag, en ze gaf me zo'n 'het is triest ja' uitdrukking.
Dat kreeg ik niet uit mijn kop, dus toen ik haar net ben gaan halen heb ik tegen de lerares gezegd dat onze dochter vanaf maandag een 2e broodtrommel mee krijgt, en dat bij de pauze die lerares die 2e trommel aan dat meisje geeft.
Ik kan dit issue niet oplossen, maar dat ging me zo aan 't hart dat ik het ook niet kan laten voortduren, dus mijn vrouw is nu net een 2e trommel gaan kopen. Kan gewoon niet joh, dit.
Die worden juist aan alle kanten geholpen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zelfs die asielzoekers hoeft je het woord zelfredzaamheid niet uit te leggen. Die lachen hun lul uit hun broek hier.
En wat is er precies mis met Aldi en/of Lidl?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:42 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Liever niet eten dan naar de Aldi.
Ja reken maar dat mensen dat niet leuk vinden, ik heb al flink met dat bijltje gehakt maar het gaat om de kinderen en dan is '*trots* natuurlijk belachelijk dom.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kan ook trots zijn, hoe misplaatst ook.
Je gaat de fout al in met een normaal salaris + toeslagen, want dat is niet normaal.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:44 schreef bedachtzaam het volgende:
Deze reactie gaat misschien niet zo gewaardeerd worden maar het moet gezegd naar mijn mening.
We hebben in Nederland een heel goed vangnet en er is ook al een energie toeslag voor hen met een laag inkomen.
Huurtoeslag, zorgtoeslag zorgen ook voor wat extra als je minder verdient.
Zonder schulden moet het naar mijn mening goed mogelijk zijn om ondanks een lager salaris gewoon rond te komen.
Dat gaat natuurlijk niet als er schuldposten zijn waar geld naar moet en of dure abonnementen voor de telefoontjes en tv kanalen en of in het rood duiken vanwege dure aankopen.
Mocht ik het fout hebben en men kan van een normaal salaris inclusief toeslagen niet normaal rondkomen dan vraag ik je mij te corrigeren hier in.
En als je wel schulden hebt dan zijn er mensen die je daar in faciliteren en die shit van je overnemen. Mijn vriendin was zo iemand. Die maken zelfs deals dat de schulden dan worden verlaagd, omdat die schuldeisers uiteindelijk gewoon een keer geld willen zien.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:44 schreef bedachtzaam het volgende:
Deze reactie gaat misschien niet zo gewaardeerd worden maar het moet gezegd naar mijn mening.
We hebben in Nederland een heel goed vangnet en er is ook al een energie toeslag voor hen met een laag inkomen.
Zonder schulden moet het naar mijn mening goed mogelijk zijn om ondanks een lager salaris gewoon rond te komen.
Dat gaat natuurlijk niet als er schuldposten zijn waar geld naar moet en of dure abonnementen voor de telefoontjes en tv kanalen en of in het rood duiken vanwege dure aankopen.
Mocht ik het fout hebben en men kan van een normaal salaris inclusief toeslagen niet normaal rondkomen dan vraag ik je mij te corrigeren hier in.
Net zo vergezocht als het zoveelste TV/mobieltje abonnement riedeltje.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:47 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ja reken maar dat mensen dat niet leuk vinden, ik heb al flink met dat bijltje gehakt maar het gaat om de kinderen en dan is '*trots* natuurlijk belachelijk dom.
Of ben jij trots dat je je kinderen honger laat lijden, ik heb nog niemand ontmoet die dat wel deed ondanks dat ze zich schamen voor hun situatie.
De kans bestaat dat de ouders van het meisje waar ik dus effectief nu het eten voor ga betalen het geld hebben en het aan sigaretten uitgeven of aan abo's voor het een of ander of of of. De kans bestaat dat die ouders to-taal niet met geld om kunnen gaan. Hoe groot die kans is weet ik niet, maar op zijn minst bestaat de kans. De kans bestaat echter ook dat het water hun aan hun lippen staat.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:44 schreef bedachtzaam het volgende:
Die asielzoekt krijgt bij de Aldi echt niet meer voor zijn euro beste man.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Totaal dezelfde situatie, inderdaad.
Ik ken zulke schrijnende situaties ook alleen in verband met gokverslavingen, drugsverslaving, grote schulden, psychische problemen, etc.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:44 schreef bedachtzaam het volgende:
In mijn ogen is een school er om les te geven, niet om kinderen op te voeden en van eten te voorzien.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Denken in oplossingen, ja.
Waarom kan zoiets niet op de basisscholen, start maar met de armste postcodes?
Het simpele feit dat het Rode Kruis nu moet ingrijpen om kinderen van eten te voorzien, vind ik diep triest.
Klopt die gaan anders dood in hun eigen land als ze dat niet zijn.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
... die krijgt die euro dan ook.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:49 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die asielzoekt krijgt bij de Aldi echt niet meer voor zijn euro beste man.
Ze eten toch al op school. Tenminste, die kinderen die eten krijgen dan, van thuis of van het rode Kruis.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In mijn ogen is een school er om les te geven, niet om kinderen op te voeden en van eten te voorzien.
1300 energie toeslag voor de laagste inkomens is niet niks maar toegegeven het zou beter kunnen door voor hen de prijs te kappen al kan dat weer betekenen dat er totaal geen stimulans meer is om nog zuinig te zijn met energie.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je gaat de fout al in met een normaal salaris + toeslagen, want dat is niet normaal.
Als je nu opgezadeld wordt met een energienota die 2 a 3x zo hoog is als voorheen en je marges waren door de jaren heen al minder geworden (lonen stijgen bv al jaren niet evenredig mee) dan kom je in de problemen. Ook mensen die modaal of zelfs bovenmodaal verdienen. Die kloppen inmiddels ook al bij de voedselbank aan.
Dat ben ik met je eens, maar als de situatie zo is dan kan iedereen zich omkeren en zeggen 'niet ons probleem', en daar hebben ze dan gelijk in. Maar dan is er nog steeds wél een probleem, en dat is dat er een kind honger heeft.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In mijn ogen is een school er om les te geven, niet om kinderen op te voeden en van eten te voorzien.
Ergens in het proces van inkomsten, uitgaven en ouderzorg gaat het mis.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze eten toch al op school. Tenminste, die kinderen die eten krijgen dan, van thuis of van het rode Kruis.
Gewoon korten op de kinderbijslag als school of het rode kruis iemands kind moet voorzien van eten.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens in het proces van inkomsten, uitgaven en ouderzorg gaat het mis.
Eten op school geven door het rode kruis is dan toch ook niet de oplossing, want de bron van het probleem blijft bestaan.
Ik vraag me af hoe rijk dit land gemiddeld is als we de bovenste 10% buiten beschouwing laten,quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:31 schreef StateOfMind het volgende:
Dieptriest
En dat in zo'n rijk land als Nederland.
Als mensen het financieel moeilijk hebben moet je ze daarvoor financieel straffen, inderdaad.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:57 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Gewoon korten op de kinderbijslag als school of het rode kruis iemands kind moet voorzien van eten.
Het constante belonen werkt anders ook niet. De kinderbijslag is niet voor de ouders maar voor de kinderen, al denken veel ouders dat het voor hunzelf is en gebruiken het ook als zodanig.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als mensen het financieel moeilijk hebben moet je ze daarvoor financieel straffen, inderdaad.
Waarom zou je die buiten beschouwing laten?quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:59 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe rijk dit land gemiddeld is als we de bovenste 10% buiten beschouwing laten,
Nee. Maar om nou de overheid de schuld te geven. Er zijn voedselbanken, familie, buren, kennissen en weet ik nog meer, het probleem ligt bij de ouders.quote:
quote:Wat is een slachtofferrol?
Zit je in een slachtofferrol? Je voelt je dan een slachtoffer van de situatie. Je zit in een vervelend parket, en dit komt niet vanuit jouzelf, maar vanuit je omgeving. Je neemt dan ook zelf geen verantwoordelijkheid.
Een slachtofferrol laat zich op drie manieren zien.
Medelijden met jezelf. Sommigen laten hun slachtofferrol zien door medelijden met zichzelf te hebben. Ze zijn machteloos over de situatie.
Jezelf beschuldigen. Je zit vol verwijten aan jezelf.
Anderen beschuldigen. Vast ook herkenbaar: sommige mensen geven altijd een ander de schuld. Hierdoor kunnen ze zelf in de slachtofferrol kruipen; ze zijn immers een 'slachtoffer' van de acties van de ander.
Een slachtofferrol aannemen is een vorm van beschuldigen en/of klagen zonder verantwoordelijkheid te nemen. Dit wordt een vicieuze cirkel. Je blijft maar verwijten of zelfverwijten. Blijven hangen in een slachtofferrol is funest. Het zal je op geen enkele manier verder helpen.
Slachtofferrol moet ook aan elkaar.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:15 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
(jou is verkeerdtdt gespeld)
Ik zou persoonlijk ook eerder uit wanhoop al mijn buren afgaan voor wat eten, dan mijn kinderen drie dagen geen eten te geven..quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:08 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Nee. Maar om nou de overheid de schuld te geven. Er zijn voedselbanken, familie, buren, kennissen en weet ik nog meer, het probleem ligt bij de ouders.
Allereerst; Goed dat je het gedaan hebt. Je verhaal maakte me ook verdrietig dat dit gewoon gebeurd in dit land. Nederland.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zou kunnen, ik weet het niet. Ik ga niet iets roepen over 'rol pakken' tegen een lerares die daar ook maar staat. De kortste weg is dat ik onze dochter een extra trommel mee geef, en als de school daar een probleem mee heeft, dan mag de school mij bellen, en dan gaan we dan een gesprek hebben over waarom zij denken dat bureaucratie belangrijker is de lege maag van dat meisje.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Allereerst; Goed dat je het gedaan hebt. Je verhaal maakte me ook verdrietig dat dit gewoon gebeurd in dit land. Nederland.
Maar waarom staat dan (aanname) zo'n docent erbij en kijkt ernaar? Ik zou zeggen dat de school hier ook een rol in zou kunnen hebben.
Dat roepen we toch al een jaar of 20?quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Blijf vooral massa immigratie toestaan, zorgt helemaal niet voor een enorme druk op de maatschappij.
Er is meer aan de hand natuurlijk wat de prijzen omhoog gooit, maar miljarden uitgeven aan een enorme groep kanslozen qua huizen, zorg, gratis dit en dat, die nooit verder gaan komen hier dan de bijstand en waarschijnlijk de criminaliteit en never iets toe zullen voegen op welk vlak dan ook behalve het negatieve.
Versus de eigen bevolking wat je laat creperen maar geen cent aan uit wil geven..
Jij maakt juist een karikatuur van mijn post, en pakt er twee woorden uit namelijk 'roken' en 'huisdieren'. Terwijl mijn verhaal juist breder is, het gaat over keuzes maken. Maar ook over hoe dingen je kunnen overkomen (ik heb het ook over echtscheidingen en ziekte).quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat de karikatuur van de rokende, honden bezittende flierefluiter uberhaupt nog bestaat. Er zijn sinds 2007, 2013 en 2015 wel zoveel zaken veranderd op het gebied van sociale voorzieningen dat het erop lijkt dat je nog in de 'Probleemwijken'-tijd leeft.
Verbazingwekkend wat men allemaal wel niet van stal haalt om dat beeld van onverantwoordelijkheid maar overeind te houden. Iemand zal eens buiten diens schuld om in de problemen komen in Nederland... direct wantrouwen en oude stereotypen van stal halen. Gevolg van 12 jaar VVD-beleid, denk ik maar.
Je kunt zelfs op Marktplaats kijken waar echt gratis voedsel wordt aangeboden. Er zijn zoveel manieren om in dit land aan eten te komen, maar dan moet je wel willen natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:47 schreef Hiddendoe het volgende:
Dieptriest natuurlijk zo'n verhaal, vooral voor dat jochie.
Maar dat zie je toch al een week van tevoren. Ik bedoel maar, je ziet dat de koelkast zo goed als leeg is, dan ga je toch zoeken naar een manier om iets te eten te krijgen.
Al is het maar de voedselbank even bellen.
Of je verkoopt wat spullen.
Wat ik dan zo zuur vind is dat ik nog weet van jaren terug dat de afvalbakken van middelbare scholen uitpuilden van weggegooide boterhammen. De scholieren van toen gingen liever naar het plaatselijk snoepwinkeltje om frisdrank, chips en gevulde koeken te kopen.
Of (nog erger) kwamen hieraan via de frisdrank- en snoepautomaten die op de school zelf stonden in de kantine of aula.
Kind kan er niks aan doen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:40 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Bijzonder dat oa jij er dan maar van uitgaan dat ze er echt helemaal zelf niks aan hebben kunnen doen.
De slachtofferkaart weeral van stal is gehaald, zulke gezinnen zijn vanzelfsprekend victim. Het ligt nooit aan hun zelf.
Toen Oekraďne door Rusland binnengevallen werd, was een ruime meerderheid van de Nederlanders voor zware sancties aan Rusland. Gaan we nu doen alsof de extreme gestegen energieprijzen en inflatie door asielzoekers veroorzaakt wordt?quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Blijf vooral massa immigratie toestaan, zorgt helemaal niet voor een enorme druk op de maatschappij.
Er is meer aan de hand natuurlijk wat de prijzen omhoog gooit, maar miljarden uitgeven aan een enorme groep kanslozen qua huizen, zorg, gratis dit en dat, die nooit verder gaan komen hier dan de bijstand en waarschijnlijk de criminaliteit en never iets toe zullen voegen op welk vlak dan ook behalve het negatieve.
Versus de eigen bevolking wat je laat creperen maar geen cent aan uit wil geven..
Het bekt ook lekker om de mythe dat gezond voedsel te duur is in stand te houden.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij maakt juist een karikatuur van mijn post, en pakt er twee woorden uit namelijk 'roken' en 'huisdieren'. Terwijl mijn verhaal juist breder is, het gaat over keuzes maken. Maar ook over hoe dingen je kunnen overkomen (ik heb het ook over echtscheidingen en ziekte).
Niemand kiest er bewust voor om in armoede te leven. Toch leven er veel mensen in armoede, en zijn er patronen in te zien. Overigens valt het mij op hoe summier het verhaal over de flauwvallende leerling eigenlijk is, er staat niets in het nieuwsbericht over de achtergrond van deze moeder en haar zoon.
Wel staat er nog in dat ongezond eten goedkoper is dan gezond eten. Iets dat niet waar is, als je tenminste slim boodschappen doet. Aardappelen, rijst, bananen en appels zijn echt niet duurder dan pizza en friet.
IEDEREEN JAquote:Op vrijdag 9 september 2022 14:38 schreef BoonDockSaint het volgende:
Geen eten maar iedereen heeft wel allemaal een dikke flatscreen thuis hangen die nieuwste smartphones en weet ik veel wat voor troep allemaal
Gratis Biofoodquote:Op vrijdag 9 september 2022 14:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het bekt ook lekker om de mythe dat gezond voedsel te duur is in stand te houden.
Amsterdam en lokaties op fietsafstand. En let wel, lang niet alle plukplekken staan erop.quote:De wildplukwijzer is een web 2.0 initiatief. Dat betekent dat iedereen van harte wordt uitgenodigd om te plukken én de kaart te helpen vullen. Je hoeft zich niet op te geven, in te schrijven of langs de ballotage-commissie. Je kunt gewoon over de kaart scrollen.
Dat heet ook niet geen geld voor eten hebben, maar verwaarlozing.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Wat ik trouwens onbegrijpelijk vind is dat als je kind 1 of 2 dagen geen eten krijgt, je alsnog op dag 3 je kind zonder eten naar school laat gaan…
Bel bij de buren aan, ga bedelen op straat en desnoods jat je iets bij de bakker of AH. Maar niks doen?
quote:In het geval van verwaarlozing kan het gaan om lichamelijke verwaarlozing, emotionele verwaarlozing of ouderenmishandeling en ontspoorde mantelzorg.
Lichamelijke verwaarlozing
Bij lichamelijke verwaarlozing komen ouders of opvoeders langdurig onvoldoende tegemoet aan de lichamelijke basisbehoeften van het kind, zoals eten, drinken, kleding en een dak boven het hoofd.
Het kind krijgt niet de verzorging waar het gezien zijn leeftijd behoefte aan en recht op heeft. Ouders of opvoeders geven het kind bijvoorbeeld structureel te weinig, slechte of onregelmatige voeding.
Er wordt ook gesproken van verwaarlozing als ouders het kind niet adequaat kleden, bijvoorbeeld in vuile kleren laten rondlopen of in de winter nog in een T-shirtje buiten laten lopen.
Psychische verwaarlozing
Wanneer ouders hun kind psychisch verwaarlozen, komen zij niet tegemoet aan emotionele en pedagogische behoeften van hun kind. Ouders zijn niet emotioneel en empathisch betrokken bij hun kind.
Van emotionele verwaarlozing is sprake wanneer ouders langdurig tekort schieten in responsiviteit en het geven van positieve aandacht aan het kind. Wanneer ouders onvoldoende ouderlijk gezag uitoefenen of onvoldoende structuur bieden, is sprake van pedagogische verwaarlozing.
Het gros in de bijstand is van niet westerse afkomst.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Toen Oekraďne door Rusland binnengevallen werd, was een ruime meerderheid van de Nederlanders voor zware sancties aan Rusland. Gaan we nu doen alsof de extreme gestegen energieprijzen en inflatie door asielzoekers veroorzaakt wordt?
En gewoon beweren dat er geen cent aan de eigen bevoking uitgegeven wordt. De 300.000 bijstanders hebben net ¤ 1.000 aan energiebelasting gekregen, een ¤ 300.000.000 aan kosten. Geen enkele euro aan eigen bevoking. De fokker ziet het en vindt het prachtig
Verhaal zal wel aangedikt zijn. Daarbij, die ouders zijn ook niet echt opvoedwaardig dan. Hadden na 1 dag allang ergens aan de bel kunnen trekken.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Wat ik trouwens onbegrijpelijk vind is dat als je kind 1 of 2 dagen geen eten krijgt, je alsnog op dag 3 je kind zonder eten naar school laat gaan…
Bel bij de buren aan, ga bedelen op straat en desnoods jat je iets bij de bakker of AH. Maar niks doen?
Misschien was het kind wel degelijk ziek maar verzint de moeder dat er geen eten was. Of had ze geen zin om hem thuis te houden, teveel gedoe zo'n ziek kind.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Ik weet niet hoor. Ik vind dit een heel vaag verhaal. We weten niks van de achtergrond van dit gezin.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Ruime meerheid van de Tweede Kamer* die zogenaamd onze volksvertegenwoordiging moeten vormen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Toen Oekraďne door Rusland binnengevallen werd, was een ruime meerderheid van de Nederlanders voor zware sancties aan Rusland.
De buren bellen niet naar de krant.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Tattoos, honden. (Sigaretten)quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:38 schreef BoonDockSaint het volgende:
Geen eten maar iedereen heeft wel allemaal een dikke flatscreen thuis hangen die nieuwste smartphones en weet ik veel wat voor troep allemaal
Jup. Ik zal de cijfers erbij halen voor het geval iemand daar aan twijfelt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het gros in de bijstand is van niet westerse afkomst.
Dat weet jij ook wel dus dank voor de bevestiging.
Pauper.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:07 schreef Tengano het volgende:
By the way, ik heb gisteren twee kilo stoofperen gemaakt. Via de plukwijzer die voor iedereen in Nederland beschikbaar is heb ik gratis peren geraapt en daar ben ik lekker en gezellig mee bezig geweest.
Zonder neoliberalen zou er geen armoede en honger in de wereld bestaan. Afrika met hun neoliberalismequote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Arm kind.
Zogenaamd? Ze zijn toch gekozen of waren de verkiezingen nep?quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ruime meerheid van de Tweede Kamer* die zogenaamd onze volksvertegenwoordiging moeten vormen.
https://opendata.cbs.nl/s(...)ble?ts=1662729628516quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup. Ik zal de cijfers erbij halen voor het geval iemand daar aan twijfelt.
Mensen met een bijstandsuitkering
Migratieachtergrond Nederland 166k
Migratieachtergrond westers 41k
Migratieachtergrond niet-westers 221k
interessant dat zij een rol hebben in de inflatie. Ik lees je postings graag
Gezichtspiercings, kapsalons via thuisbezorgd, bakkie voor de deur voor alles dat meer dan 30 stappen verderop ligt. Lange nepnagels die elke 2 weken onderhouden moeten worden, de zwarte wenkbrauwen & neppe wimpers ook maar gelijk laten doen. Bonus zijn de Balenciaga bordeelslippers aan de voeten.quote:
quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gratis Biofood
[..]
Amsterdam en lokaties op fietsafstand. En let wel, lang niet alle plukplekken staan erop.
http://wildplukwijzer.nl/blog/doe-mee/
[ afbeelding ]
Met je plukwijzer...quote:De belangrijkste spelregel is dat wildplukken formeel helemaal niet mag. Het valt onder de stroperij.
Er is ook nergens sociale controle, waardoor dit soort wantoestanden te laat bemerkt worden.quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Wijs anders even aan waar je stoofperen in de buurt van bv. Schagen kunt plukken in die plukwijzer...quote:
quote:Niet ieder kind krijgt goed en voldoende eten en drinken mee naar school. Daarom opent basisschool Rapenland in Eindhoven volgende week een boterhammenbar. Hier mogen kinderen voor schooltijd zelf boterhammen smeren voor hun ontbijt of lunch.
Netjes staan tientallen broodtrommels en drinkbekers vrijdagochtend opgestapeld bij de boterhammenbar. Alle kinderen krijgen een setje mee van de Eindhovense basisschool.
"Niet alle kinderen durven het te vertellen."
Op de school willen ze zorgen dat ieder kind met een gevulde maag in de klas zit. "Sommige kinderen hebben niets mee", vertelt leerkracht Esther Elbers-Ideler. "Wij willen hen graag helpen, zodat ze geen honger hebben op school. Kinderen zouden zich daar geen zorgen over moeten maken."
Ze schatten op Rapenland dat zo'n twintig kinderen regelmatig geen eten en drinken mee hebben. "Maar niet alle kinderen durven het te vertellen", licht Elbers-Ideler toe.
"We denken dat het probleem alleen maar groter wordt."
"En nu de boodschappen duurder worden, denken we dat het probleem alleen maar groter wordt de komende maanden." De leerkracht hoopt dan ook dat andere scholen het voorbeeld van Rapenland volgen.
Vanaf maandag mogen kinderen iedere schooldag vanaf acht uur boterhammen smeren in de bar. Elbers-Ideler: "En ze krijgen wat te drinken én een stukje fruit. We hebben meer dan genoeg."
De zonnebank, lippen regelmatig bij laten spuiten, neptieten, extensions, merkkleding omdat je als tokkie natuurlijk niet in Zeeman kleding wil lopen, echte cola omdat die nepcola niet te drinken is, Nutella a 3,75 omdat je dat nou eenmaal lekker vindt, elke dag een flink stuk vlees omdat je nou eenmaal niet zonder kan, een Gucci tas omdat je vriendin hem ook heeft, een paar Montale flesjes omdat je er dan bij hoort....quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:21 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Gezichtspiercings, kapsalons via thuisbezorgd, bakkie voor de deur voor alles dat meer dan 30 stappen verderop ligt. Lange nepnagels die elke 2 weken onderhouden moeten worden, de zwarte wenkbrauwen & neppe wimpers ook maar gelijk laten doen. Bonus zijn de Balenciaga bordeelslippers aan de voeten.
Omdat je je eigen belang boven dat van je kind stelt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:42 schreef Scorpie het volgende:
Hoe kan je in hemels naam je kind zonder eten naar school sturen.
Barbie ben jij datquote:Op vrijdag 9 september 2022 15:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
De zonnebank, lippen regelmatig bij laten spuiten, neptieten, extensions, merkkleding omdat je als tokkie natuurlijk niet in Zeeman kleding wil lopen, echte cola omdat die nepcola niet te drinken is, Nutella a 3,75 omdat je dat nou eenmaal lekker vindt, elke dag een flink stuk vlees omdat je nou eenmaal niet zonder kan, een Gucci tas omdat je vriendin hem ook heeft, een paar Montale flesjes omdat je er dan bij hoort....
Ook totaal geen aannames verder hoor...quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:41 schreef Tengano het volgende:
De zonnebank, lippen regelmatig bij laten spuiten, neptieten, extensions, merkkleding omdat je als tokkie natuurlijk niet in Zeeman kleding wil lopen, echte cola omdat die nepcola niet te drinken is, Nutella a 3,75 omdat je dat nou eenmaal lekker vindt, elke dag een flink stuk vlees omdat je nou eenmaal niet zonder kan, een Gucci tas omdat je vriendin hem ook heeft, een paar Montale flesjes omdat je er dan bij hoort....
quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:45 schreef spoilert het volgende:
Die klust er iig nog een beetje bij hoorde ik
Wat een treurigheid ditquote:Op vrijdag 9 september 2022 15:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Fok-abo.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:21 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Gezichtspiercings, kapsalons via thuisbezorgd, bakkie voor de deur voor alles dat meer dan 30 stappen verderop ligt. Lange nepnagels die elke 2 weken onderhouden moeten worden, de zwarte wenkbrauwen & neppe wimpers ook maar gelijk laten doen. Bonus zijn de Balenciaga bordeelslippers aan de voeten.
Ik denk dat dit soort mensen zich voornamelijk op Facebook en Netflix begeven.quote:
Eens. Hoe kan de school bijvoorbeeld niks gemerkt of niet ingegrepen hebben?quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:53 schreef Momo het volgende:
Ik lees allemaal aannames over de moeder, maar als het nou wel of niet het geval is. Een kind in Nederland mag niet zo opgroeien, die mensen moeten hulp krijgen.
https://www.kinderbescher(...)s-kindermishandelingquote:Op vrijdag 9 september 2022 15:53 schreef Momo het volgende:
Ik lees allemaal aannames over de moeder, maar als het nou wel of niet het geval is. Een kind in Nederland mag niet zo opgroeien, die mensen kinderen moeten hulp krijgen.
quote:Lichamelijke verwaarlozing of onthouding van (medische) zorg: het kind krijgt niet de zorg en verzorging die het nodig heeft.
En dan de hele dag anderen advies geven.quote:
Met je eens hoor, maar in het openingsbericht staat in de link geschreven dat de moeder letterlijk zegt dat haar kind niet ziek is maar drie dagen geen eten heeft gehad.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:53 schreef Momo het volgende:
Ik lees allemaal aannames over de moeder, maar als het nou wel of niet het geval is. Een kind in Nederland mag niet zo opgroeien, die mensen moeten hulp krijgen.
Het kind kwam 's maandags op school, valt flauw en de school belt meteen naar de ouders.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens. Hoe kan de school bijvoorbeeld niks gemerkt of niet ingegrepen hebben?
En heel veel delen op Facebook…quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:57 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
En dan de hele dag anderen advies geven.![]()
Zie je ook op het huisvrouwen forum Viva, de hele dag van 7 tot 23 zitten ze anderen advies te geven of erger, de maat te nemen qua opvoeden. De ironie.
Ik bedoel dat voorbije weken/dagen. Het lijkt me dat je het aan iemand zijn brooddoos ziet wanneer een kind in armoede leeft.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het kind kwam 's maandags op school, valt flauw en de school belt meteen naar de ouders.
Hoezo niks gemerkt?
Beter delen ze broot uit.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
En heel veel delen op Facebook…
“Gedeelt in Ridderkerk”
quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
En heel veel delen op Facebook…
“Gedeelt in Ridderkerk”
Vakantie?quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat voorbije weken/dagen. Het lijkt me dat je het aan iemand zijn brooddoos ziet wanneer een kind in armoede leeft.
Er zijn zoveel scenario's denkbaar. Misschien heeft de moeder psychische problemen, heeft ze een schuld bij iemand, kwam er een onverwachte rekening, hoge zorgkosten van een gezinslid. Ik ben geen moeder en heb ook geen intentie om een moeder te worden. Maar het is lastig om iemand meteen zo weg te zetten als kwaadaardig. Er kunnen best veel verschillende dingen spelen. Maar wat wel te zien is dat er schijnbaar niet om hulp is gevraagd. Daar zit ook een stukje schaamte denk ik. Denk dat vrijwel iedere buur die kinderen wel eten zou geven als iemand met dit verhaal aan de deur zou staan. Ik hoop dat de instanties snel deze zaak op zich nemen om te zien wat er aan de hand is, want normaal is het zeker niet.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Met je eens hoor, maar in het openingsbericht staat in de link geschreven dat de moeder letterlijk zegt dat haar kind niet ziek is maar drie dagen geen eten heeft gehad.
Tja, dan ben je in mijn ogen een waardeloze teef. Sorry als ik je hiermee kwets.
Je gaat niet zitten wachten op hulp, je gaat zelf op zoek naar oplossingen. Dat is jouw verantwoordelijkheid als ouder zijnde.
Daarmee wil ik dus niks bagataliseren, maar kinderen zijn (vooral in het westen) een bewuste keuze.
Daar zorg je voor. Mocht het een tijdje niet goed gaan, dan werk je aan een oplossing.
Eigenlijk zou zoiets op elke school wel aanwezig moeten zijn. Kinderen die geen lunch of een minimale/slechte lunch mee hebben iets anders kunnen geven.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
Overigens is er een instantie actief in R'dam Zuid die door middel van sponsoringen gevulde lunchtrommels maakt en fruit uitdeelt.
https://ngelm.nl/
Bij mijn dochter is het zo dat school altijd wel wat heeft liggen voor de kleine pauze en als een leerling een lunchtrommel 'vergeet' moet het uit de lunchtrommels van klasgenootjes komen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Eigenlijk zou zoiets op elke school wel aanwezig moeten zijn. Kinderen die geen lunch of een minimale/slechte lunch mee hebben iets anders kunnen geven.
Hoe dan? Die leraren zijn daar in de eerste plaats om les te geven. Niet om broodtrommeltjes te controleren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat voorbije weken/dagen. Het lijkt me dat je het aan iemand zijn brooddoos ziet wanneer een kind in armoede leeft.
Zat ik ook aan te denken. Zou op zich mooi zijn dat de kinderen die wel eten hebben af en toe iets weggeven aan het kind met een lucht-trommelquote:Op vrijdag 9 september 2022 16:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij mijn dochter is het zo dat school altijd wel wat heeft liggen voor de kleine pauze en als een leerling een lunchtrommel 'vergeet' moet het uit de lunchtrommels van klasgenootjes komen.
Vaak hebben kinderen naast een boterham een extraatje mee.
Wellicht, maar erger is dat mensen geloven dat het allemaal anders was geweest als maar iedereen 'de juiste' keuze had gemaakt. Ik gun iedereen die op of tegen de huidige regeringspartijen heeft gestemd een onbezorgd leven. Waarom moeten die mensen er aan onderdoor gaan?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Wel vrijwillig natuurlijk, niet omdat het moet want dan staat er weer een boze ouder aan de poort te gillen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zat ik ook aan te denken. Zou op zich mooi zijn dat de kinderen die wel eten hebben af en toe iets weggeven aan het kind met een 'lucht-trommel'.
Misschien schaamt zo'n kind zich wel zo voor de armoede dat ie dat niet durft te vragen. Armoede is niet iets waar je mee te koop loopt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zat ik ook aan te denken. Zou op zich mooi zijn dat de kinderen die wel eten hebben af en toe iets weggeven aan het kind met een 'lucht-trommel'.
Schaamte als je kind honger lijdt? Nee, dan ga je de schaamte voorbij. Dan ga je desnoods stelen uit een winkel of op de markt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Er zijn zoveel scenario's denkbaar. Misschien heeft de moeder psychische problemen, heeft ze een schuld bij iemand, kwam er een onverwachte rekening, hoge zorgkosten van een gezinslid. Ik ben geen moeder en heb ook geen intentie om een moeder te worden. Maar het is lastig om iemand meteen zo weg te zetten als kwaadaardig. Er kunnen best veel verschillende dingen spelen. Maar wat wel te zien is dat er schijnbaar niet om hulp is gevraagd. Daar zit ook een stukje schaamte denk ik. Denk dat vrijwel iedere buur die kinderen wel eten zou geven als iemand met dit verhaal aan de deur zou staan. Ik hoop dat de instanties snel deze zaak op zich nemen om te zien wat er aan de hand is, want normaal is het zeker niet.
Goed idee, stuur ik mijn addergebroed met een lucht-trommel naar school, scheelt toch een pakje peuken per week,.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zat ik ook aan te denken. Zou op zich mooi zijn dat de kinderen die wel eten hebben af en toe iets weggeven aan het kind met een lucht-trommel![]()
Helemaal eens, maar sterven van de honger en flauwvallen is ook niet ideaal. Leren dat het in de wereld niet eerlijk verdeeld is en dat je daar met zijn allen iets aan kunt doen en over praten lijkt mij daarom zinvoller.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:16 schreef Farenji het volgende:
Misschien schaamt zo'n kind zich wel zo voor de armoede dat ie dat niet durft te vragen. Armoede is niet iets waar je mee te koop loopt.
Ja? Letterlijk zelfs? Jetten kiest ervoor om economisch oorlog te voeren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:36 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Want het is de schuld van Rob Jetten
Nou dan niet.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:20 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Bij nader inzien vind ik eigenlijk dat ze de anderen kinderen met rust moeten laten. Blijf van hun trommeltjes af. Het is ook niet hun verantwoordelijkheid om een ander kind te voeden.
Ja precies, maar leren ze dat ook op school, dat betwijfel ik. Kinderen kunnen ook hard en meedogenloos zijn en de arme sloebers gewoon uitlachen of ze ermee pesten. Op bepaalde leeftijden worden ze al uitgelachen als ze niet het juiste (dure) merk spijkerbroek of schoenen aan hebben, hoe reageren ze op kinderen waar hun ouders niet eens het dagelijks brood kunnen betalen...quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar sterven van de honger en flauwvallen is ook niet ideaal. Leren dat het in de wereld niet eerlijk verdeeld is en dat je daar met zijn allen iets aan kunt doen en over praten lijkt mij daarom zinvoller.
Jong geleerd is oud gedaan en wie weet kunnen ze dat later in de politiek nog zelf toepassen ook.
Er zijn immers al zo veel dingen die je gewoon op school had moeten leren in plaats van dat je er in je latere leven pas achter komt als je zwaar op je bek gaat.
Precies hetzelfde; gewoon vijandig, veroordelend, pestgedrag en treiteren waardoor ze zichzelf beter en sterker voelen. Maar het gebeurt toch, dus op zich zouden het handvatten kunnen zijn waardoor je het bespreekbaar kunt maken met de hoop dat kinderen nog op jonge leeftijd tot inkeer komen. Anders blijven ze het hun leven lang doen zoals je dat ook op het werk, en in allerlei andere sociale situaties ziet, waaronder ook internetfora.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:22 schreef Farenji het volgende:
Ja precies, maar leren ze dat ook op school, dat betwijfel ik. Kinderen kunnen ook hard en meedogenloos zijn en de arme sloebers gewoon uitlachen of ze ermee pesten. Op bepaalde leeftijden worden ze al uitgelachen als ze niet het juiste (dure) merk spijkerbroek of schoenen aan hebben, hoe reageren ze op kinderen waar hun ouders niet eens het dagelijks brood kunnen betalen...
Serieus? Ben ik nog nooit tegengekomen. Hier prijzen ze met 30% af, en als je het niet koopt wordt echt alles weggeflikkerd. Gaat in een grote vuilniszak waar ik wel eens naar geinformeerd heb omdat ik wel geinteresseerd was. Zaten allemaal lekkere dingen tussenquote:Op vrijdag 9 september 2022 16:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij AH hebben ze vaak brood van de vorige dag voor 25 cent. Als je zelfs dat niet hebt wordt het allemaal wel erg problematisch.
Vraag er maar naar. Moet er wel brood over zijn van de vorige dag natuurlijk. Brood 25 cent een halfje, zakje bolletjes 50 cent.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Serieus? Ben ik nog nooit tegengekomen. Hier prijzen ze met 30% af, en als je het niet koopt wordt echt alles weggeflikkerd.
Ik denk dat kinderen van 4 daar nog niet mee bezig zijn. Dat hoop ik tenminste. Ik denk ook niet dat die het begrip 'arm' kennen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja precies, maar leren ze dat ook op school, dat betwijfel ik. Kinderen kunnen ook hard en meedogenloos zijn en de arme sloebers gewoon uitlachen of ze ermee pesten. Op bepaalde leeftijden worden ze al uitgelachen als ze niet het juiste (dure) merk spijkerbroek of schoenen aan hebben, hoe reageren ze op kinderen waar hun ouders niet eens het dagelijks brood kunnen betalen...
Het gaat hier om een kind van 11 jaar oud... Op die leeftijd zijn er al genoeg kinderen die al jarenlang andere kinderen aan het treiteren zijn. Elke dag opnieuw.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:34 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk dat kinderen van 4 daar nog niet mee bezig zijn. Dat hoop ik tenminste. Ik denk ook niet dat die het begrip 'arm' kennen.
Oh ja sorry ik zat vanuit mijn eigen dochter te redeneren. Ja, een kind van 11 kent dat wel degelijk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het gaat hier om een kind van 11 jaar oud...
Bij Lidl ook. Andere supers geven idd gratis fruit weg voor de kinderen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Serieus? Ben ik nog nooit tegengekomen. Hier prijzen ze met 30% af, en als je het niet koopt wordt echt alles weggeflikkerd. Gaat in een grote vuilniszak waar ik wel eens naar geinformeerd heb omdat ik wel geinteresseerd was. Zaten allemaal lekkere dingen tussen![]()
Oh leuk, ik zal weer eens een keertje binnenlopen dan. Kom zelf niet zo vaak bij Albert Heijn behalve voor mijn kikkererwten want die zijn daar wel goedkoop. Maar die hebben ze dan alleen weer bij de XL en die zit hier weer een eindje vandaan.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:51 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Bij Lidl ook. Andere supers geven idd gratis fruit weg voor de kinderen.
Denken dat de Aldi en Lidl de goedkoopste zijn is ook niet waar.
AH, Jan Linders en de Plus volgens mij ook hebben elke week vele producten 1+1 gratis zoals brood, pastasauzen,rijst, aardappelen, groente etc.
Niet iedereen heeft deze winkels in de buurt overigens maar het kan zomaar 10 euro schelen of meer.
Ps, AH heeft tegenwoordig ook groente en soms fruit dat om diverse redenen niet tussen het goede spul mag liggen, maar ook weer te goed om weg te gooien, voor 1 euro!
Hoi Pris!quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:54 schreef britneycheers het volgende:
Ik heb het de laatste tijd ook zwaar. Twee kinderen en alleenstaand geen hulp van de vader. Ik moet van circa 200 euro per week rondkomen. Een kappersbezoek, nagelsalon afspraak of nieuwe kleding is allemaal extra luxe geworden.
Kleding voor de kinderen krijg ik gelukkig van bekende in mijn omgeving. Maar de luiers zijn wel een probleem.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Oh leuk, ik zal weer eens een keertje binnenlopen dan. Kom zelf niet zo vaak bij Albert Heijn behalve voor mijn kikkererwten want die zijn daar wel goedkoop. Maar die hebben ze dan alleen weer bij de XL en die zit hier weer een eindje vandaan.
De AH is verboden gebied voor die paupers he, ze gaan maar naar de Aldi of Lidl ja!quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij AH hebben ze vaak brood van de vorige dag voor 25 cent. Als je zelfs dat niet hebt wordt het allemaal wel erg problematisch.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef Jed1Gam het volgende:
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:51 schreef Jed1Gam het volgende:
Ach, ik was bevriend met die kinderen.
Ik heb die dochter zelfs een keer geld geleend (gegeven, want ik wist dat ik het toch niet terug zou krijgen). Natuurlijk naar de Albert Heijn om eten te halen. Eigenlijk kwam het er op neer dat ze geen stap terug wilden doen in luxe, is ook niet zo makkelijk.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:58 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Hoi Pris!
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iscilla%20Haagsma%20(36)%20weet%20niet,van%20100%20euro%20per%20week.
Tja McDonald is ook schandalig duur. Verwen je kinderen op een andere manier. Ga gezellig een appeltaart met ze bakken of poffertjes of pannekoeken. Laat zien dat jij als mamma je liefde er in steekt om het je kinderen naar de zin te maken in plaats van bij de Mac een blad fastfood te pinnen.quote:"We kunnen niet bij de McDonald's eten of bijvoorbeeld een dagje uit."
Met koek, snoepjes en mac donald thuis komen is niet mijn prioriteit en koop ik niet omdat het ongezond en duur is. Als ik wat lekkers voor ze maak dan is het iets van volkoren pannekoeken.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:58 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Hoi Pris!
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iscilla%20Haagsma%20(36)%20weet%20niet,van%20100%20euro%20per%20week.
Oeh lekker! Als ik ergens gek op ben dan zijn het wel rijpe bananenquote:
quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Wij waren vroeger ook arm, waren dagen dat er niet genoeg eten voor handen was, of dat mijn ouders geld moesten lenen van opa/oma om ons te eten te geven. Nooit vakanties, nooit uitjes, en 2e hands kleren, snoep was een mega luxe. Ouders werkten beiden fulltime, was geen geld kinderopvang dus ik lette op mijn zusje vanaf toen ik 7 was. Dat waren de jaren 80. Ben nu 40 maar loop nog vol als ik terugdenk aan die tijd en hoe moeilijk het wel niet geweest is voor mijn ouders, gun het niemand.
Dit vind ik toch een beetje rare verhalen, ik lees hier altijd dat die kutboomers op een schamel schoonmakerssalaris kasten van huizen konden kopen in de jaren '70/'80 en op zijn minst twee auto's op de oprijlaan voor de garage hadden staan... En nu zijn ze weer zo arm als kerkratten?quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:39 schreef raptorix het volgende:
Een appeltaart is tegenwoordig ook niet meer goedkoop om te maken. Een pakje roomboter kost tegenwoordig bijna ¤4,00.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Tja McDonald is ook schandalig duur. Verwen je kinderen op een andere manier. Ga gezellig een appeltaart met ze bakken of poffertjes of pannekoeken. Laat zien dat jij als mamma je liefde er in steekt om het je kinderen naar de zin te maken in plaats van bij de Mac een blad fastfood te pinnen.
E 2,49 he. Niet overdrijven. En desnoods doe je het 50/50 met margarine, wat ik trouwens nog nooit geprobeerd heb, maar dat zou iets schelen. Bovendien gaat er ook geen heel pakje roomboter in. Maar 1 kindermenu bij de Mac is duurder. De goedkoopste hamburger kost tegenwoordig tussen de E1,30 en de E1,40. Hangt een beetje af van de vestiging.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:06 schreef britneycheers het volgende:
Een appeltaart is tegenwoordig ook niet meer goedkoop om te maken. Een pakje roomboter kost tegenwoordig bijna ¤4,00.
Je kan ook margarine gebruiken ipv roomboterquote:Op vrijdag 9 september 2022 17:06 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Een appeltaart is tegenwoordig ook niet meer goedkoop om te maken. Een pakje roomboter kost tegenwoordig bijna ¤4,00.
gisteren 2,22 betaald voor 250 gram pakjes Kerrygold, geeneens van die keiharde witmerkquote:Op vrijdag 9 september 2022 17:06 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Dat is als een banketletter met witte bonen spijs, of tomaten met suiker ipv aardbeien.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Je kan ook margarine gebruiken ipv roomboter
'Dan eet het volk toch gewoon cake'quote:Op vrijdag 9 september 2022 12:21 schreef maily het volgende:
Tijd voor de boterhammenman
Had de moeder ook niet ontbeten?
Die verhalen hoor ik ook al jaren, vooral in de jaren 90. Blijkbaar vallen sommige mensen altijd buiten de boot met alles want wij hadden het echt niet breed.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik toch een beetje rare verhalen, ik lees hier altijd dat die kutboomers op een schamel schoonmakerssalaris kasten van huizen konden kopen in de jaren '70/'80 en op zijn minst twee auto's op de oprijlaan voor de garage hadden staan... En nu zijn ze weer zo arm als kerkratten?
Mijn vader was monteur in een fabriek, weliswaar in ploegendienst, maar wij (gezin met drie kinderen) zijn nooit iets te kort gekomen. Elke zomer op vakantie en we woonden in een koophuis. Mijn moeder was huisvrouw. Als ik dan hoor dat sommige gezinnen met dubbele banen voor beide ouders nog steeds amper te eten hadden heb ik daar ernstig mijn twijfels bij.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik toch een beetje rare verhalen, ik lees hier altijd dat die kutboomers op een schamel schoonmakerssalaris kasten van huizen konden kopen in de jaren '70/'80 en op zijn minst twee auto's op de oprijlaan voor de garage hadden staan... En nu zijn ze weer zo arm als kerkratten?
Campina roomboter kost 3,75.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
E 2,49 he. Niet overdrijven. En desnoods doe je het 50/50 met margarine, wat ik trouwens nog nooit geprobeerd heb, maar dat zou iets schelen. Bovendien gaat er ook geen heel pakje roomboter in. Maar 1 kindermenu bij de Mac is duurder. De goedkoopste hamburger kost tegenwoordig tussen de E1,30 en de E1,40. Hangt een beetje af van de vestiging.
https://www.ah.nl/product(...)roomboter-ongezouten
Maar pannekoeken of poffertjes zijn vrij goedkoop en dat is supergezellig als mamma die bakt![]()
Daarna nog een gezellig spelletje met zijn allen en je hebt je kinderen weer een superdag gegund.
Ik krijg honger![]()
Maar eigenlijk moet je eerst zorgen dat je aan goedkope appelen komt, want die zijn tegenwoordig het duurst. Op de markt hier had je ook afgeprijsd fruit; 50 cent een zakje. Daar moet je eigenlijk net tegen aanlopen. Ik nam dan een halve tas mee en maakte daar allemaal appelmoes van![]()
Sommige mensen kunnen ook niet met geld omgaan.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:34 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Mijn vader was monteur in een fabriek, weliswaar in ploegendienst, maar wij (gezin met drie kinderen) zijn nooit iets te kort gekomen. Elke zomer op vakantie en we woonden in een koophuis. Mijn moeder was huisvrouw. Als ik dan hoor dat sommige gezinnen met dubbele banen voor beide ouders nog steeds amper te eten hadden heb ik daar ernstig mijn twijfels bij.
Daar zeg je zowat. The working poor. En met nog minder degenen zonder werk.quote:Op vrijdag 9 september 2022 13:59 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe rijk dit land gemiddeld is als we de bovenste 10% buiten beschouwing laten,
Volgens mij kost een appeltaartje bij de AH hetzelfde als een goedkoop pakje roomboter.quote:Op vrijdag 9 september 2022 17:35 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Campina roomboter kost 3,75.
Hoe dan ook, vraag ik mij af of een verse appeltaart kopen goedkoper is dan er zelf één bakken?
Ik hield ook altijd van mijn eigen taart en koekjes bakken maar ik doe het niet meer omdat het gewoon te duur is.
Daarnaast bespaart het me tijd en afwas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |