Precies verkeerd om. Boten gaan tegenhouden, dat werkt. En dat weten we ook best. Als de EU daadwerkelijk een keer samenwerkt wordt de hele stroom van de ene op de andere dag gestopt.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je mensensmokkel de nek om wil draaien, moet je zelf boten heen en weer laten varen voor vluchtelingen. Dat is dan de enige optie.
Rutte wil dat niet, dankzij de VVD gebeurt dat dus niet. Bedank de VVD-stemmer dus maar voor deze clusterfuck.quote:Op vrijdag 9 september 2022 00:10 schreef MoreDakka het volgende:
Als de EU daadwerkelijk een keer samenwerkt wordt de hele stroom van de ene op de andere dag gestopt.
Want de vvd bepaald dat alleenquote:Op vrijdag 9 september 2022 05:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte wil dat niet, dankzij de VVD gebeurt dat dus niet. Bedank de VVD-stemmer dus maar voor deze clusterfuck.
De overige normale partijen (minus het CDA) waren altijd al voor Europese solidariteit in deze. Rutte noemde het destijds "Tsja, dat is dan gewoon pech voor hun. Landen hebben vóór- en nadelen van hun ligging" . Typisch Rutte, problemen bestaan niet of zijn niet de onze tot ze er daadwerkelijk zijn, en dan golft het goed. De leegte van het rechtsliberalisme, de pro-activiteit van een visieloos premier.quote:Op vrijdag 9 september 2022 07:28 schreef Malavita het volgende:
[..]
Want de vvd bepaald dat alleenEn volgens mij is de vvd voor opvang in de eigen regio toch?
Waarom is het dan specifiek de schuld van Ruttequote:Op vrijdag 9 september 2022 07:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De overige normale partijen (minus het CDA) waren altijd al voor Europese solidariteit in deze. Rutte noemde het destijds "Tsja, dat is dan gewoon pech voor hun. Landen hebben vóór- en nadelen van hun ligging" . Typisch Rutte, problemen bestaan niet of zijn niet de onze tot ze er daadwerkelijk zijn, en dan golft het goed. De leegte van het rechtsliberalisme, de pro-activiteit van een visieloos premier.
Syriers in Israel opvangen !quote:Op vrijdag 9 september 2022 07:28 schreef Malavita het volgende:
[..]
En volgens mij is de vvd voor opvang in de eigen regio toch?
Omdat dat zo lekker bekt de laatste tijd. Ik vermoed ook dat Rutte de hand heeft in het overlijden van Queen E. in Engelandquote:Op vrijdag 9 september 2022 08:32 schreef Malavita het volgende:
[..]
Waarom is het dan specifiek de schuld van Rutte
Omdat Rutte regeringsleider is en Europa en Europese samenwerking wordt vormgegeven door regeringsleiders, bovendien wilde ik het punt maken dat deze manier van handelen exemplarisch is voor Ruttes wijze van politiek bedrijven, nog veel meer dan van andere VVD'ers.quote:Op vrijdag 9 september 2022 08:32 schreef Malavita het volgende:
[..]
Waarom is het dan specifiek de schuld van Rutte
ik denk het iddquote:Op vrijdag 9 september 2022 08:39 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Omdat dat zo lekker bekt de laatste tijd. Ik vermoed ook dat Rutte de hand heeft in het overlijden van Queen E. in Engeland
Een beetje wat de PvdA overkwam tijdens het Fortuyn tijdperk. Die kregen ook overal de schuld van...
Het hele probleem van Rutte alles voor zich uitschuiven tot dat het niet anders kan, dat is al jaren aan de gang en nu verzuipen dus in de problemen waar natuurlijk de corona crisis en de oorlog buiten zijn verantwoordelijkheid ligt maar manier hoe er met de problemen van de burgers wordt omgegaan is wel zijn verantwoordelijkheid en dat is gewoon duidelijk onvoldoende.quote:Op vrijdag 9 september 2022 07:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De overige normale partijen (minus het CDA) waren altijd al voor Europese solidariteit in deze. Rutte noemde het destijds "Tsja, dat is dan gewoon pech voor hun. Landen hebben vóór- en nadelen van hun ligging" . Typisch Rutte, problemen bestaan niet of zijn niet de onze tot ze er daadwerkelijk zijn, en dan golft het goed. De leegte van het rechtsliberalisme, de pro-activiteit van een visieloos premier.
Wat een onzin. Rutte heeft juist gepusht voor de Turkije-deal, misschien ben je alweer vergeten dat ons aller vriend Klaver dat koos als breekpunt om niet mee te regeren.quote:Op vrijdag 9 september 2022 05:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte wil dat niet, dankzij de VVD gebeurt dat dus niet. Bedank de VVD-stemmer dus maar voor deze clusterfuck.
Waarom stemmen mensen dan niet op andere partijen? Volgens mij lijk je te vergeten dat we een parlementaire democratie hebben.quote:Op vrijdag 9 september 2022 09:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
krijgt Rutte overal de schuld van, ja misschien maar er is natuurlijk ook veel fout gegaan en de geloofwaardigheid is gezakt naar een dieptepunt ook omdat Rutte IV er weinig van bakt om dat vertrouwen terug te winnen.
Nee dat vergeet ik niet, waarom mensen niet anders stemmen kan ik niet verklaren, wel dat ze een verkeerde worst is voorgehouden want van het nieuwe elan komt weinig tot niets terecht, het kabbelt net zoals Rutte III voort in gedraai, gelieg en dingen voor zich uitschuiven niet beseffend dat een deel van het volk het gewoon zat is en dat een deel van de bevolking ze liever nu dan morgen ziet verdwijnenquote:Op vrijdag 9 september 2022 13:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom stemmen mensen dan niet op andere partijen? Volgens mij lijk je te vergeten dat we een scparlementaire democratie hebben.
Hij wacht graag even af tot het echt uit de hand gaat lopen.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:
Rutte zegt weer helemaal niets op de persconferentie. Het hele land staat in de brand en het enige antwoord van Rutte is dat we over een paar weken wellicht te horen krijgen of ze dit jaar nog iets gaan doen.
Hij komt er totaal niet uit waarom hij niets zegt, behalve dat er 'afspraken' zijn. Er wordt doorgevraagd en niemand die weet waarom het tot de derde dinsdag moet wachten. Enige wat de wet zegt is uiterlijk de derde dinsdag van september moet, mag prima eerder.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:39 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Hij wacht graag even af tot het echt uit de hand gaat lopen.
Net als bij alle andere crisissen.
In brand? Kom op zeg.quote:Op vrijdag 9 september 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:
Rutte zegt weer helemaal niets op de persconferentie. Het hele land staat in de brand en het enige antwoord van Rutte is dat we over een paar weken wellicht te horen krijgen of ze dit jaar nog iets gaan doen.
Maar wat is er dan constructief aan het wegsturen van Rutte? Of het huidige kabinet? Wie zijn de mensen die het 'zat' zijn dan?quote:Op vrijdag 9 september 2022 14:07 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee dat vergeet ik niet, waarom mensen niet anders stemmen kan ik niet verklaren, wel dat ze een verkeerde worst is voorgehouden want van het nieuwe elan komt weinig tot niets terecht, het kabbelt net zoals Rutte III voort in gedraai, gelieg en dingen voor zich uitschuiven niet beseffend dat een deel van het volk het gewoon zat is en dat een deel van de bevolking ze liever nu dan morgen ziet verdwijnen
Overigens heb ik niet op deze partijen gestemd en zal ik er ook nooit op stemmen
Met Rutte komen we geen steek verder, en met het huidige kabinet dus ook niet.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar wat is er dan constructief aan het wegsturen van Rutte? Of het huidige kabinet? Wie zijn de mensen die het 'zat' zijn dan?
Als we nu Rutte IV wegsturen krijgen we Rutte V voor in plaats. Helpt geen ene fuck.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:31 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Met Rutte komen we geen steek verder, en met het huidige kabinet dus ook niet.
De mensen die het zat zijn, ik onder andere maar vele met mij als ik zo links en rechts de meningen van mensen om me heen hoor en nee niet alleen op Facebook, ook binnen familie van mensen die ooit op Rutte gestemd hebben die zeggen hij had moeten stoppen.
Nu september 2022 wordt er gewezen naar Prinsjesdag, gaan ze dan toveren?
En waarom kan er nu niks gezegd worden om de mensen uit de onzekerheid te houden, gewoon omdat hij niks gaat doen en de boel weer vooruit gaat schuiven zoals bijna altijd
Rutte V in deze samenstelling lijkt me erg sterk, maar ik mag toch hopen dat er geen Rutte V komtquote:Op vrijdag 9 september 2022 16:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als we nu Rutte IV wegsturen krijgen we Rutte V voor in plaats. Helpt geen ene fuck.
Ik zijn veel mensen die zich heel veel zorgen maken dat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Waarom zou je dan zo schimmig doen over of en wat je dit jaar nog gaat doen. 2022 heeft niets met Prinsjesdag te maken is alleen maar de vraag ontwijken, waarschijnlijk omdat je weet dat het antwoord niet goed gaat vallen. Ondertussen laat het kabinet weer eens bewust allerlei maatregelen lekken. Het dient geen enkel doel behalve politiek gekronkel.quote:
Bewust lekken?quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zijn veel mensen die zich heel veel zorgen maken dat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Waarom zou je dan zo schimmig doen over of en wat je dit jaar nog gaat doen. 2022 heeft niets met Prinsjesdag te maken is alleen maar de vraag ontwijken, waarschijnlijk omdat je weet dat het antwoord niet goed gaat vallen. Ondertussen laat het kabinet weer eens bewust allerlei maatregelen lekken. Het dient geen enkel doel behalve politiek gekronkel.
Je zit dus in een bubbel.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:31 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Met Rutte komen we geen steek verder, en met het huidige kabinet dus ook niet.
De mensen die het zat zijn, ik onder andere maar vele met mij als ik zo links en rechts de meningen van mensen om me heen hoor en nee niet alleen op Facebook, ook binnen familie van mensen die ooit op Rutte gestemd hebben die zeggen hij had moeten stoppen.
Welke boodschap wil je met deze willekeurige verzameling zinnen overbrengen?quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:52 schreef Schaamlap het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)ie-er-zijn~a23595a5/
Rutte roept mensen met betalingsproblemen op: ‘Maak echt alsjeblieft gebruik van mogelijkheden die er zijn’
Minister-president Mark Rutte roept iedereen die nu al problemen heeft om de rekeningen te betalen op. ,,Maak echt alsjeblieft gebruik van de mogelijkheden die er zijn.’
![]()
![]()
![]()
![]()
De Eu maakt meer stuk dan u lief is.
Zeker als je op meelopers stemt.
Helaas is er geen normale partij meer te vinden in de tweede kamer die zijn gezonde verstand gebruikt.
Arm volk, arm Nederland.
Ik denk dat hij een beetje in de war is.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Welke boodschap wil je met deze willekeurige verzameling zinnen overbrengen?
Om eens na te denken of het allemaal wel zo lekker gaat met Nederland onder het Rutte regime.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Welke boodschap wil je met deze willekeurige verzameling zinnen overbrengen?
Dat is best mogelijk maar ik ben wel benieuwd hoe mensen er tegen aan kijken die blijkbaar nog wel vertrouwen in dit kabinet hebben, hoe zie jij de oplossingen bijvoorbeeld?quote:
En de EU of 'gezond verstand', wat heeft dat er allemaal mee te maken? Of dat nieuwsbericht, hoe staat dat in verhouding tot die denkopdracht?quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:57 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Om eens na te denken of het allemaal wel zo lekker gaat met Nederland onder het Rutte regime.
Puzzel dat nu maar eens lekker zelf uit...quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:59 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
En de EU of 'gezond verstand', wat heeft dat er allemaal mee te maken? Of dat nieuwsbericht, hoe staat dat in verhouding tot die denkopdracht?
Ik heb weinig vertrouwen in de politiek als geheel. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben, ik heb nog veel minder vertrouwen in het electoraat.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is best mogelijk maar ik ben wel benieuwd hoe mensen er tegen aan kijken die blijkbaar nog wel vertrouwen in dit kabinet hebben, hoe zie jij de oplossingen bijvoorbeeld?
Natuurlijk wordt er bewust gelekt, dat is een beproefde strategie om te sonderen hoe iets valt.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bewust lekken?
Daarnaast hebben ze toch al gezegd dat er geen plannen zijn om in 2022 nog iets te doen?
Ik snap wat je bedoeld , bedankt voor de verduidelijkingquote:Op vrijdag 9 september 2022 17:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb weinig vertrouwen in de politiek als geheel. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben, ik heb nog veel minder vertrouwen in het electoraat.
Rutte heeft er doorgaans niets te maken met of ik 'm omhoog krijg.quote:Op zondag 11 september 2022 21:36 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Voor sommigen is het zelfs de schuld van Rutte dat ze ‘m niet omhoog krijgen…
Inderdaad. Zitten ook nadelige effecten aan, maar dan demp je de energieinflatie ook nog een beetjequote:Op maandag 12 september 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
Een noodfonds, dus Truus die de warme dekens uit de kast haalt, niet meer naar de bingo gaat omdat de auto teveel geld kost en de hele spaarrekening hier voor aanwendt krijgt niets. Maar iemand die geen aanpassingen doet en gewoon zijn huidige levensstijl voortzet krijgt volledige kwijtschelding of hoe moet ik dat zien? Dat is toch ook niet doelmatig.
Doe dan gewoon die maximumprijs.
De maximumprijs heeft dezelfde nadelen als die je hier net opsomde... En voor je in de schulden terecht komt heb je echt wel gebloed al.quote:Op maandag 12 september 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
Een noodfonds, dus Truus die de warme dekens uit de kast haalt, niet meer naar de bingo gaat omdat de auto teveel geld kost en de hele spaarrekening hier voor aanwendt krijgt niets. Maar iemand die geen aanpassingen doet en gewoon zijn huidige levensstijl voortzet krijgt volledige kwijtschelding of hoe moet ik dat zien? Dat is toch ook niet doelmatig.
In veel mindere mate. Als je je gasverbruik dan halveert betaal je ook de helft. Dat effect mis je in dit plan volledig.quote:Op maandag 12 september 2022 20:40 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De maximumprijs heeft dezelfde nadelen als die je hier net opsomde...
Oh? Waarom zou je als vadertje staat klaar staat op de schuld over te nemen. Dan is de prikkel toch weg?quote:En voor je in de schulden terecht komt heb je echt wel gebloed al.
Nog steeds boven de 2 euro.quote:Edit: En het auto-argument zie ik al helemaal niet. Zo hoog is de benzineprijs momenteel niet
Brandstof is ook gewoon fossiele energie, dat heeft alles met elkaar te maken. Maar dat was de kern van het punt ook niet, het ging om het aanpassen van het leefpatroon aan de omstandigheden.quote:en dat heeft ook niets te maken met de energierekening.
Natuurlijk. Idealiter heb je een instrument dat alleen de mensen helpt die het echt nodig hebben. Zowel qua energiecontract als qua vermogens/inkomenspositie. Maar dat lijkt me echt een utopie. En dan is de maximumprijs mijns inziens de minst slechte optie.quote:Op maandag 12 september 2022 20:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Inderdaad. Zitten ook nadelige effecten aan, maar dan demp je de energieinflatie ook nog een beetje
quote:Kortom, de regering kan het blijkbaar niet voor elkaar krijgen om vooraf de problemen van haar beleid in te zien en kijkt liever achteraf naar pleisters op grote open wonden waardoor mensen alsnog (financieel) doodbloeden.
Hoe mis je dat in dit plan? Iedereen die zijn gasverbruik nu halveert betaalt ook nog maar de helft van wat ie anders zou betalen... Dat blijft juist overeind staan.quote:Op maandag 12 september 2022 20:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In veel mindere mate. Als je je gasverbruik dan halveert betaal je ook de helft. Dat effect mis je in dit plan volledig.
Nouja, schulden hebben en aanmaningen krijgen doet niemand voor de lol. Omdat mensen dat nog steeds willen voorkomen, is de prikkel om zuiniger aan te doen dan ook niet weg. Het idee is dat het alleen een vangnet is om te voorkomen dat mensen worden afgesloten van het energienet.quote:Oh? Waarom zou je als vadertje staat klaar staat op de schuld over te nemen. Dan is de prikkel toch weg?
Ja, maar dat zijn niet de sprongen van 200-300% die rond de energierekening te zien zijn. Zeker als je op de langere termijn kijkt - sinds 2012/2013 is de brandstofprijs in totaal misschien 20% gestegen. Dat is echt bijzonder minimaal.quote:Nog steeds boven de 2 euro.
Ja, en mijns inziens is dat met dit vangnet nog steeds zo aan de orde als dat met een maximumprijs zou zijn, waarbij de maximumprijs vooral de grootverbruiker (vaak met grotere portemonnee) in de kaart speelt, en dit vangnet dat in veel mindere mate doet.quote:Brandstof is ook gewoon fossiele energie, dat heeft alles met elkaar te maken. Maar dat was de kern van het punt ook niet, het ging om het aanpassen van het leefpatroon aan de omstandigheden.
Helemaal eens, je moet ook niet pas mensen gaan helpen als ze diep in de schulden zitten. Dit is wat mij betreft een flinke misser.quote:Op maandag 12 september 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
Fictief rekenvoorbeeld:quote:Op maandag 12 september 2022 20:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Hoe mis je dat in dit plan? Iedereen die zijn gasverbruik nu halveert betaalt ook nog maar de helft van wat ie anders zou betalen... Dat blijft juist overeind staan.
[..]
Nouja, schulden hebben en aanmaningen krijgen doet niemand voor de lol. Omdat mensen dat nog steeds willen voorkomen, is de prikkel om zuiniger aan te doen dan ook niet weg. Het idee is dat het alleen een vangnet is om te voorkomen dat mensen worden afgesloten van het energienet.
[..]
Ja, maar dat zijn niet de sprongen van 200-300% die rond de energierekening te zien zijn. Zeker als je op de langere termijn kijkt - sinds 2012/2013 is de brandstofprijs in totaal misschien 20% gestegen. Dat is echt bijzonder minimaal.
[..]
Ja, en mijns inziens is dat met dit vangnet nog steeds zo aan de orde als dat met een maximumprijs zou zijn, waarbij de maximumprijs vooral de grootverbruiker (vaak met grotere portemonnee) in de kaart speelt, en dit vangnet dat in veel mindere mate doet.
Je kunt een maximumprijs varieren, de eerste zoveel kuub en kwh de lagere maximumprijs, wat er boven komt een hogere maximumprijs. Dat stimuleert ook nog steeds zuinigheid en isoleren.quote:Op maandag 12 september 2022 20:53 schreef EinarBoe het volgende:
Ja, en mijns inziens is dat met dit vangnet nog steeds zo aan de orde als dat met een maximumprijs zou zijn, waarbij de maximumprijs vooral de grootverbruiker (vaak met grotere portemonnee) in de kaart speelt, en dit vangnet dat in veel mindere mate doet.
Ook weer opgelost.quote:Op maandag 12 september 2022 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt een maximumprijs varieren, de eerste zoveel kuub en kwh de lagere maximumprijs, wat er boven komt een hogere maximumprijs. Dat stimuleert ook nog steeds zuinigheid en isoleren.
Eens. En nu heeft jouw voorbeeld een buurvrouw die hetzelfde is qua inkomen en energierekening, maar die heeft hard gespaard omdat ze volgend jaar haar familie in Australië wil bezoeken. Maar die mag dus eerst dat gespaarde geld opmaken, voor ze hiervoor in aanmerking komt. Dat voelt toch echt onrechtvaardig.quote:Op maandag 12 september 2022 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Fictief rekenvoorbeeld:
Mijn energierekening wordt na de volgende prijsverhoging van 200 naar 800 per maand. Dat kan ik van m’n aow’tje van net iets meer dan 1000 euro niet betalen. Als ik weet dat vadertje staat die rekening wel voor z’n rekening neemt. Waarom zou ik dan nog gaan bezuinigen, levert me toch niets op. En in het ultieme geval kost het me zelfs geld als ik het daar door toch weer zelf moet betalen.
Gaat vast weer ergens mis bij een of andere uitvoeringsinstantie.quote:Op maandag 12 september 2022 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt een maximumprijs varieren, de eerste zoveel kuub en kwh de lagere maximumprijs, wat er boven komt een hogere maximumprijs. Dat stimuleert ook nog steeds zuinigheid en isoleren.
En terwijl ik dat zeg, daar zitten ook wel nadelen aan. Wat doe je met mensen in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning die op de nominatie staat voor de Sloopkogel volgend jaar? Gezinnen met 6 kinderen Vs alleenstaanden? Ook dat kan administratief snel ingewikkeld worden of anders ondoelmatig of onrechtvaardig.quote:
Gezinnen met kinderen gaan ze bijna 100% zeker het kindgebonden budget fors voor verhogen, dat is namelijk een zeer effectief middel bij inflatie (grote gezinnen doen meer boodschappen). En die tochtige huurder, die moet dan toch aankloppen bij de gemeente voor schuldhulp, maar die gevallen zitten daar vaak genoeg ook al of daar anders dicht tegenaan.quote:Op maandag 12 september 2022 21:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En terwijl ik dat zeg, daar zitten ook wel nadelen aan. Wat doe je met mensen in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning die op de nominatie staat voor de Sloopkogel volgend jaar? Gezinnen met 6 kinderen Vs alleenstaanden? Ook dat kan administratief snel ingewikkeld worden of anders ondoelmatig of onrechtvaardig.
Het ligt beetje aan hoe ze het gaat vormgeven. Je kan ook de energiebedrijven compenseren en dat die een max per eenheid mogen rekenen aan consument en bedrijf. Dan houd je een prikkel om zuinig te doen, en de prijs is dan niet hoger dan wat je met normaal gebruik kwijt bent. Bijkomend effect is dat dit doorwerkt in de kosten van bedrijven en dus remmend effect kan hebben op de inflatie.quote:Op maandag 12 september 2022 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaat vast weer ergens mis bij een of andere uitvoeringsinstantie.
Maar verder: prima idee. Meteen doen. Het enige dat lastig kan zijn is het bepalen van de grens. Als je in een of ander tochtig huurhok zit heb je niet altijd de mogelijkheid om je verbruik te drukken door isolatie e.d.
Dit is misschien wel het grootste nadeel. Een maximumprijs is zeker uitvoerbaar voor een jaar, misschien anderhalf. Maar als de Russen nu voor altijd hun gaskraan dicht draaien, hoe lang blijft die gasprijs dan zo hoog? En hoe lang houdt de regering dan het betalen van die maximumprijs vol? Is dat vol te houden tot we grotendeels van het gas af zijn?quote:
Goeie vraag.quote:Op maandag 12 september 2022 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is misschien wel het grootste nadeel. Een maximumprijs is zeker uitvoerbaar voor een jaar, misschien anderhalf. Maar als de Russen nu voor altijd hun gaskraan dicht draaien, hoe lang blijft die gasprijs dan zo hoog? En hoe lang houdt de regering dan het betalen van die maximumprijs vol? Is dat vol te houden tot we grotendeels van het gas af zijn?
Sowieso, om wat voor bedragen heb je het dan?
Ik zat ook al te kijken naar de kosten van een warmtepomp en de mogelijkheid om daar goedkoop voor te lenen, maar een volledige is inderdaad onbetaalbaar. Ik denk dat zeker de helft van de Nederlanders daar het vermogen niet voor heeft, zeker niet inclusief de noodzakelijke isolatie (al snel toch wel 10.000 euro voor een standaard rijtjeshuis, zelfs als je deels zelf doet) en zonnepanelen en eigenlijk ook een batterij.quote:Op maandag 12 september 2022 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Nu moeten we op termijn sowieso voor een heel groot deel van het gas af omdat het op raakt en vanwege de milieu-effecten - maar als het de facto onbetaalbaar wordt dan moet dat ineens heel snel. Dat gaat voor veel mensen een probleem worden.
Alternatief is dat de consument en bedrijven deze kosten direct dragen. Naast afgesloten huishoudens komende winter is de risico voor bedrijfsleven ook enorm groot. Hoogenergie bedrijven vallen nu al om of schakelen af. Als dat in grote mate gaat gebeuren schaadt dat de economie ook enorm. Met eventuele domino effecten die we nu nog niet zien.quote:Op maandag 12 september 2022 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Nu moeten we op termijn sowieso voor een heel groot deel van het gas af omdat het op raakt en vanwege de milieu-effecten - maar als het de facto onbetaalbaar wordt dan moet dat ineens heel snel. Dat gaat voor veel mensen een probleem worden.
Kan me niet voorstellen dat de rentelast voor een lening op al die zaken die je noemt duurder is dan maandelijks elektra en energie afrekenen.quote:Op maandag 12 september 2022 22:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zat ook al te kijken naar de kosten van een warmtepomp en de mogelijkheid om daar goedkoop voor te lenen, maar een volledige is inderdaad onbetaalbaar. Ik denk dat zeker de helft van de Nederlanders daar het vermogen niet voor heeft, zeker niet inclusief de noodzakelijke isolatie (al snel toch wel 10.000 euro voor een standaard rijtjeshuis, zelfs als je deels zelf doet) en zonnepanelen en eigenlijk ook een batterij.
Maar als de overheid een maximumprijs zou regelen voor energie, wordt het voor de overheid plotseling misschien wel goedkoper om echt eens goed met subsidie te strooien.
Is dat noodfonds zodanig vormgegeven? Ik kan geen bron vinden, heb jij er een voor mij?quote:Op maandag 12 september 2022 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Fictief rekenvoorbeeld:
Mijn energierekening wordt na de volgende prijsverhoging van 200 naar 800 per maand. Dat kan ik van m’n aow’tje van net iets meer dan 1000 euro niet betalen. Als ik weet dat vadertje staat die rekening wel voor z’n rekening neemt. Waarom zou ik dan nog gaan bezuinigen, levert me toch niets op. En in het ultieme geval kost het me zelfs geld als ik het daar door toch weer zelf moet betalen.
Rond de 40 miljard kuub gas per jaar qua verbruik. Dat wordt wel dure grap om op te hoesten als je verschil van 2-5 euro gaat compenseren.quote:Op maandag 12 september 2022 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is misschien wel het grootste nadeel. Een maximumprijs is zeker uitvoerbaar voor een jaar, misschien anderhalf. Maar als de Russen nu voor altijd hun gaskraan dicht draaien, hoe lang blijft die gasprijs dan zo hoog? En hoe lang houdt de regering dan het betalen van die maximumprijs vol? Is dat vol te houden tot we grotendeels van het gas af zijn?
Sowieso, om wat voor bedragen heb je het dan?
quote:Op maandag 12 september 2022 22:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat noodfonds zodanig vormgegeven? Ik kan geen bron vinden, heb jij er een voor mij?
Maar het klinkt inderdaad iets dat ervoor zorgt dat je geen eigen verantwoordelijkheid meer hoeft te nemen.
https://www.volkskrant.nl(...)rgie-armen~b15a0c6c/quote:Een groot dilemma bij de voorgenomen noodhulp is het frauderisico. Als de overheid de betalingsverplichting van wanbetalers overneemt, zullen sommige consumenten die hun energierekening wél kunnen betalen dat ineens niet meer doen. Ook beloont de overheid dan slecht gedrag: mensen die hun thermostaat laag zetten en elk dubbeltje hebben omgedraaid om toch de rekening te voldoen krijgen dan geen hulp, terwijl degenen die onzuinig leven alles vergoed krijgen. De energiebedrijven zouden moeten controleren of het om echte energiearmen gaat, maar hebben daar niet direct de middelen voor.
Je mag hopen dat een hoop huiseigenaren toch inmiddels wel voor deze transitie aan het sparen zijn. De vraag is namelijk niet meer of die komt, maar slechts wanneer. En met deze gasprijzen verdient het zich ook nog eens sneller terug.quote:Op maandag 12 september 2022 22:17 schreef Hanca het volgende:
Ik zat ook al te kijken naar de kosten van een warmtepomp en de mogelijkheid om daar goedkoop voor te lenen, maar een volledige is inderdaad onbetaalbaar. Ik denk dat zeker de helft van de Nederlanders daar het vermogen niet voor heeft, zeker niet inclusief de noodzakelijke isolatie (al snel toch wel 10.000 euro voor een standaard rijtjeshuis, zelfs als je deels zelf doet) en zonnepanelen en eigenlijk ook een batterij.
Vooral voor de enorme hoeveelheid huurhuizen. Vooral de wat oudere sociale huurwoningen hebben een hoop investering nodig.quote:Maar als de overheid een maximumprijs zou regelen voor energie, wordt het voor de overheid plotseling misschien wel goedkoper om echt eens goed met subsidie te strooien.
Èen optie dus. Anyway, als ze daarvoor kiezen dan is de boot echt aan hoor.quote:Op maandag 12 september 2022 22:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)rgie-armen~b15a0c6c/
Klopt, dat kan ook. Dat we terug zullen gaan in welvaart is trouwens niet echt te ontkomen volgens mij, maar als je het op deze manier gaat doen treft het wel heel veel mensen heel hard. De armste groepen, de groepen daarboven omdat ze meer belasting moeten betalen om de onderste uit de brand te helpen en daarnaast alle werknemers in energie-intensieve sectoren. Dan komt het wel echt neer op werken om te kunnen wonen, stoken en eten en verder niks meer.quote:Op maandag 12 september 2022 22:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Alternatief is dat de consument en bedrijven deze kosten direct dragen. Naast afgesloten huishoudens komende winter is de risico voor bedrijfsleven ook enorm groot. Hoogenergie bedrijven vallen nu al om of schakelen af. Als dat in grote mate gaat gebeuren schaadt dat de economie ook enorm. Met eventuele domino effecten die we nu nog niet zien.
Ik heb het huis vrijwel volledig geïsoleerd (achterkant moet nog naar triple glas, maar beneden staat er een serre voor die prima werkt als isolatielaag, boven verwarm ik toch niet). Wellicht kan de warmtepomp inderdaad wel snel uit, maar eerst moeten mijn 5 maanden geleden bestelde zonnepanelen er nog op. En voorlopig loopt de komende 8 maanden mijn contract met lage tarieven nog door.quote:Op maandag 12 september 2022 22:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat de rentelast voor een lening op al die zaken die je noemt duurder is dan maandelijks elektra en energie afrekenen.
Maar het hoeft niet onmeunig duur he. Heb van het voorjaar 9 panelen laten plaatsen, airco voor koelen en verwarmen, en recent een elektrische kachel gekocht. Dat valt allemaal nog wel mee. Cirkel is niet helemaal rond, maar het is al met al wel aanzienlijk.
Recept voor ellende, dit.quote:Op maandag 12 september 2022 22:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)rgie-armen~b15a0c6c/
Ja wie dit bedacht heeft. Vast de chef-toeslagen die is weggepromoveerd ofzo.quote:
Ik neem aan dat dit uit de koker van de minister van Financiën komt. Of is dat een rare gedachte?quote:Op maandag 12 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja wie dit bedacht heeft. Vast de chef-toeslagen die is weggepromoveerd ofzo.
De meeste mensen hebben nauwelijks spaargeld. De mediaan zit op 14.900, de helft van de Nederlanders zit daar dus onder. En de meesten daarvan zeer ruim. Daar vallen enorm veel huiseigenaren onder.quote:Op maandag 12 september 2022 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je mag hopen dat een hoop huiseigenaren toch inmiddels wel voor deze transitie aan het sparen zijn. De vraag is namelijk niet meer of die komt, maar slechts wanneer. En met deze gasprijzen verdient het zich ook nog eens sneller terug.
Ik houd ook niet van lenen hoor, heb dit uit eigen zak betaaldquote:Op maandag 12 september 2022 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het huis vrijwel volledig geïsoleerd (achterkant moet nog naar triple glas, maar beneden staat er een serre voor die prima werkt als isolatielaag, boven verwarm ik toch niet). Wellicht kan de warmtepomp inderdaad wel snel uit, maar eerst moeten mijn 5 maanden geleden bestelde zonnepanelen er nog op. En voorlopig loopt de komende 8 maanden mijn contract met lage tarieven nog door.
Ik ben gewoon van huis uit wat huiverig voor lenen, daarom durf ik die stap nog niet te zetten...
Maar deze situatie is zeker niet standaard, de meeste mensen kunnen gewoon niet alles betalen.
Deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis, maar ik vraag me wel eens af, waar begint de eigen verantwoordelijkheid?quote:Op maandag 12 september 2022 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben nauwelijks spaargeld. De mediaan zit op 14.900, de helft van de Nederlanders zit daar dus onder. En de meesten daarvan zeer ruim. Daar vallen enorm veel huiseigenaren onder.
Je mag toch aannemen dat de meeste huizenbezitters aan de bovenkant van de mediaan zitten. Of liever: dat mag ik hopen.quote:Op maandag 12 september 2022 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben nauwelijks spaargeld. De mediaan zit op 14.900, de helft van de Nederlanders zit daar dus onder. En de meesten daarvan zeer ruim. Daar vallen enorm veel huiseigenaren onder.
Oh heel simpel, de eigen verantwoordelijkheid eindigt bij datgene wat niet meer voorzienbaar is. (Uiteraard in beginsel, een uitzondering is altijd denkbaar.)quote:Op maandag 12 september 2022 22:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis, maar ik vraag me wel eens af, waar begint de eigen verantwoordelijkheid?
Eens hoor als kader. Maar ergens wordt het wel wrang dat alles dat fiscaal als arm bestempeld wordt behoorlijke hulp krijgt, en alles dat daar buiten valt moet het maar uitzoeken.quote:Op maandag 12 september 2022 22:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh heel simpel, de eigen verantwoordelijkheid eindigt bij datgene wat niet meer voorzienbaar is. (Uiteraard in beginsel, een uitzondering is altijd denkbaar.)
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.quote:Op maandag 12 september 2022 22:34 schreef trein2000 het volgende:
En laat ik er nog eens een casus in gooien, wat doe je met Hanna die wel alle eindjes aan mekaar geknoopt heeft en haar spaarrekening geplunderd heeft voor de energierekening. En nu krijgt haar voor het werk noodzakelijke auto een klapband en gaat ze met een ambulance naar het ziekenhuis. Eigen risico van 800 (want ja ik heb toch niets en het scheelt tientjes!) en een nieuwe auto.
Wat doen we dan? Grijpt die dan ook overal naast? Terwijl ze als ze de energierekening niet betaald had wel ergens recht op zou hebben? Dat kan toch niet. Recept voor ellende.
Dan kom je weinig in wijken met koophuizen die nu nog steeds rond of onder de 200.000 euro zitten, denk ik. Als je ziet wat daar voor oude auto's staan van een paar duizend euro, die mensen rijden daar echt niet in omdat ze meer dan 10.000 op de bank hebben. Ik denk dat een fors deel van de huizenbezitters daar onder zit. Ik zelf trouwens ook.quote:Op maandag 12 september 2022 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je mag toch aannemen dat de meeste huizenbezitters aan de bovenkant van de mediaan zitten. Of liever: dat mag ik hopen.
Nu snap ik dat het bezitten van een huis de enige manier is om nog een beetje vermogen op te bouwen als Jan Modaal. Maar of je dit soort praktijken moet willen faciliteren als overheid kun je ook nog wel een boom over opzetten. Is in feite ook onverantwoord gedrag, en voorzover dat is vanuit de gedachte ‘ach de overheid springt toch wel bij’ nog asociaal ook.quote:Op maandag 12 september 2022 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja eens. Vergt echt een bijzondere aanpak en gaat sowieso pijn doen. Dan is de staatsschuld aanspreken wel echt een optie. Zeker als je wel echt hervormingen en aanpassingen aan de economie doorvoert. Voor dit jaar een noodpakket en voor volgend jaar eentje met meer voorwaarden aan oa verhuurders en bedrijvenquote:Op maandag 12 september 2022 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, dat kan ook. Dat we terug zullen gaan in welvaart is trouwens niet echt te ontkomen volgens mij, maar als je het op deze manier gaat doen treft het wel heel veel mensen heel hard. De armste groepen, de groepen daarboven omdat ze meer belasting moeten betalen om de onderste uit de brand te helpen en daarnaast alle werknemers in energie-intensieve sectoren. Dan komt het wel echt neer op werken om te kunnen wonen, stoken en eten en verder niks meer.
De samenleving en de oppositie. Je wil niet weten hoeveel 'draadjes' Omtzigt alweer op twitter geplempt heeft.quote:Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.
Je hebt toch geen duizenden euro's spaargeld die je over hebt nodig voor een huis? Als je in de afgelopen jaren je keuken, badkamer en/of kozijnen gedaan hebt, kan dat geld best op zijn. Lijkt me weinig asociaal, want dan heb je normaal gesproken jaren om er weer wat bij te sparen. Als dat al kan, lang niet iedere koper houdt veel over per maand.quote:Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nu snap ik dat het bezitten van een huis de enige manier is om nog een beetje vermogen op te bouwen als Jan Modaal. Maar of je dit soort praktijken moet willen faciliteren als overheid kun je ook nog wel een boom over opzetten. Is in feite ook onverantwoord gedrag, en voorzover dat is vanuit de gedachte ‘ach de overheid springt toch wel bij’ nog asociaal ook.
Tis ook strooien met geld om sociale onrusten in de kiem te smoren. En sociale onrust begint doorgaans bij mensen die weinig meer te verliezen hebben. Probleem is nu een beetje verplaatst naar de modale klasse.quote:Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.
Ik woon er.quote:Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kom je weinig in wijken met koophuizen die nu nog steeds rond of onder de 200.000 euro zitten, denk ik. Als je ziet wat daar voor oude auto's staan van een paar duizend euro, die mensen rijden daar echt niet in omdat ze meer dan 10.000 op de bank hebben. Ik denk dat een fors deel van de huizenbezitters daar onder zit. Ik zelf trouwens ook.
Dat lijkt me wel ja, er kan altijd schade optreden of iets onverwachts gebeuren (noodzaak tot isolatie of van het gas af door dat Putin invalt bijvoorbeeld). Je mag van een huiseigenaar daarin wel wat meer verwachten dan van een huurder. De reden dat half Nederland een koophuis heeft is omdat het geld oplevert, aan een dergelijke investering hoeft het collectief natuurlijk slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mee te betalen.quote:Op maandag 12 september 2022 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt toch geen duizenden euro's spaargeld die je over hebt nodig voor een huis? Als je in de afgelopen jaren je keuken, badkamer en/of kozijnen gedaan hebt, kan dat geld best op zijn. Lijkt me weinig asociaal, want dan heb je normaal gesproken jaren om er weer wat bij te sparen. Als dat al kan, lang niet iedere koper houdt veel over per maand.
Ik betwijfel of dat een expliciete rol speelt. Maar dit is natuurlijk wel een patroon, bij Corona zag je het ook al. Dat kun je ook niet helemaal negeren. Maar het kan ook de reactie van het systeem zijn zonder dat een individu meteen kwade intenties heeft.quote:Op maandag 12 september 2022 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tis ook strooien met geld om sociale onrusten in de kiem te smoren. En sociale onrust begint doorgaans bij mensen die weinig meer te verliezen hebben. Probleem is nu een beetje verplaatst naar de modale klasse.
Tja, ik ben financieel buddy geweest van inmiddels wel een tiental mensen, ik kan je vertellen dat toch best veel mensen nauwelijks kunnen sparen naast hun koophuis.quote:Op maandag 12 september 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel ja, er kan altijd schade optreden of iets onverwachts gebeuren (noodzaak tot isolatie of van het gas af door dat Putin invalt bijvoorbeeld). Je mag van een huiseigenaar daarin wel wat meer verwachten dan van een huurder. De reden dat half Nederland een koophuis heeft is omdat het geld oplevert, aan een dergelijke investering hoeft het collectief natuurlijk slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mee te betalen.
Wat betekent dat?quote:Op maandag 12 september 2022 22:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik ben financieel buddy geweest
Daar ben ik ook voor hoor. En dan mag je zelfs ook nog wel 50/50 doen met een dubbel zo lange looptijd.quote:Op maandag 12 september 2022 22:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik ben financieel buddy geweest van inmiddels wel een tiental mensen, ik kan je vertellen dat toch best veel mensen nauwelijks kunnen sparen naast hun koophuis.
Ik ben het met je eens dat het collectief niet per sé mee hoeft te betalen aan die investering. Maar in dit geval is het zo dat het collectief mee zou betalen aan klimaatmaatregelen. Al zou het inderdaad misschien beter zijn om wat grootschaliger misschien wel rentevrije leningen beschikbaar te stellen. Als je met zonnepanelen (onder normale tarieven) bijvoorbeeld 500 euro per jaar kunt besparen, kun je die 500 euro ook aflossen natuurlijk. Zelfde met een warmtepomp. Dan komt het geld uiteindelijk weer terug.
Vrijwilligers die mensen helpen met het op orde brengen en houden van de administratie.quote:
Dat zijn vrijwilligers die nodig zijn omdat we de financiële administratie van een doorsnee gezin zo ingewikkeld hebben gemaakt dat pakweg een kwart van de samenleving dat niet meer zelfstandig kan.quote:
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.quote:
Wat voor mensen zijn dat die jij helpt door de bank genomen? Oprecht benieuwd naar.quote:Op maandag 12 september 2022 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.
Hielp, was in mijn vorige woonplaats. Maar dat waren over het algemeen gewoon mensen met een dubbel MBO inkomen, in mijn geval vaak een koophuis. Mensen die totaal geen inzicht hebben in hun uitgaven, omdat ze 'geld ingewikkeld vinden'. Een enkele had gewoon domme beslissingen genomen, maar de meesten liepen gewoon tegen het feit aan dat er meer uit ging dan er in kwam omdat het leven toch best duur is. Vaak zijn zulke personen bijvoorbeeld wel oververzekerd (ik had een geval die echt 5 verzekeringen had om een begrafenis te betalen) of hebben ze andere echt nutteloze uitgaven, waarvan ze zelf het bestaan niet eens meer weten.quote:Op maandag 12 september 2022 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat voor mensen zijn dat die jij helpt door de bank genomen? Oprecht benieuwd naar.
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.quote:Op maandag 12 september 2022 23:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hielp, was in mijn vorige woonplaats. Maar dat waren over het algemeen gewoon mensen met een dubbel MBO inkomen, in mijn geval vaak een koophuis. Mensen die totaal geen inzicht hebben in hun uitgaven, omdat ze 'geld ingewikkeld vinden'. Een enkele had gewoon domme beslissingen genomen, maar de meesten liepen gewoon tegen het feit aan dat er meer uit ging dan er in kwam omdat het leven toch best duur is. Vaak zijn zulke personen bijvoorbeeld wel oververzekerd (ik had een geval die echt 5 verzekeringen had om een begrafenis te betalen) of hebben ze andere echt nutteloze uitgaven, waarvan ze zelf het bestaan niet eens meer weten.
Ik kwam daar via de diaconie van de kerk. Die zag gelukkig meer in echte hulp om het financieel weer zelf te redden, dan in een maandelijkse geldstroom.
Naïef is niet eens het goede woord, desinteresse. Hoe veel mensen komen er ook wel niet in de problemen als hun partner overlijdt, puur omdat die altijd alles deed.quote:Op maandag 12 september 2022 23:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.
Klinkt een beetje als naïviteit met geld, ken ik ook wel wat mensen van.
Zijn dat mensen die lid zijn van de kerk of die naar de kerk zijn toegekomen?
Leden van de kerk.quote:Op maandag 12 september 2022 23:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.
Klinkt een beetje als naïviteit met geld, ken ik ook wel wat mensen van.
Zijn dat mensen die lid zijn van de kerk of die naar de kerk zijn toegekomen?
En dat gaat via de kerk?quote:Op maandag 12 september 2022 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.
quote:Na een opsomming van overheidsdiensten waarmee Nederland eerder in de middenmoot of zelfs in de onderste regionen van de EU verkeert dan in de top, vervolgde hij: “Toen ik zelf dit lijstje zo zag, schoot de gedachte door mij heen: de Nederlandse overheid heeft deze eeuw nog niets substantieels tot stand gebracht.
quote:De harde conclusie van zijn verhaal is dat de overheid zélf met haar functioneren de democratische rechtsorde eerder uitholt dan waarborgt. Dat komt, zegt hij, doordat zij de de zorgplichten verwaarloost die de grondwet haar oplegt om burgers bestaanszekerheid te bieden. 'Daarvan worden burgers die van de overheid afhankelijk zijn, zij die het niet zo goed getroffen hebben, als eerste het slachtoffer. Maar voor hen was de democratische rechtsorde toch in de eerste plaats bedoeld? Andere machtsmiddelen dan hun democratische rechten en bescherming door de overheid hebben zij niet.'
quote:Een terugtrekkende overheid daarentegen zal mensen eerder ertoe aanzetten om voor zichzelf op te komen, zonder zich al te veel om anderen te bekommeren. Dat kan een spijtend effect op de samenleving hebben.
quote:De vier partijen besloten in de personen van Rob Jetten (D66), Christianne van der wal (VVD), Hugo de Jonge (CDA) en Carola Schouten (ChristenUnie) coördinerende ministers aan te stellen voor een aantal grote kwesties van deze tijd: de klimaatcrisis, de stikstofvervuiling, de woningnood, de armoede. Dat getuigt van politieke wil om in deze vraagstukken het patroon van onvermogen te doorbreken. Maar politieke wil is nog geen politieke macht. Het beleid van bezuinigen, taken afstoten, privatiseren, decentraliseren in de afgelopen dertig jaar heeft de overheid krakkemikkig gemaakt en dat is met de aanstelling van coördinerende ministers nog niet direct gecorrigeerd. Daarmee dreigt de belofte van voortvarendheid die hun benoeming inhield eerder als beeldvorming dan als realiteit uit te pakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |