abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205931636
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:22 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Dit snap ik dan weer niet, waarom niet ultiem besparen met thermostaat op 15 graden en minimaal douchen. Dan kun je zelfs in energielabel F huisjes niet boven de 200 euro uitkomen toch? Dit lijkt mij helemaal niks met "douchen" met een washandje en warmte van waxinelichtjes.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dan rond of op de 200 euro zal blijven.
pi_205931699
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:28 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om een tegoed bij mijn energiemaatschappij op te bouwen. Als ze failliet gaan, dan kun je fluiten naar je centen. Ik betaal liever bij de eindafrekening een paar honderd euro extra.

Sowieso slaat het nergens op dat ze rekening houden met eventuele verdere verhogingen. Vergeleken met de situatie in mei zijn de prijzen niet met een factor 2 gestegen.
Zijn ook mensen die met hun opzet hun bedrag extra hoog zetten. Ja dat is dan een spaarpotje :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205931704
Alsof ‘gas afsluiten’ een knopje omdraaien is :? en een telefoontje genoeg is?
pi_205931812
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:28 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om een tegoed bij mijn energiemaatschappij op te bouwen. Als ze failliet gaan, dan kun je fluiten naar je centen. Ik betaal liever bij de eindafrekening een paar honderd euro extra.
moet je nietbij EenDubbieOpDeEersteRang energiemaatschappij gaan zitten, kans van omvallen is dan niet zo groot
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Zijn ook mensen die met hun opzet hun bedrag extra hoog zetten. Ja dat is dan een spaarpotje :')
das ook niet altijd handig maar als je het kan missen (anders deed je het niet), zie ik het probleem niet zo
pi_205931816
quote:
[ twitter ]

Dit snap ik dan weer niet, waarom niet ultiem besparen met thermostaat op 15 graden en minimaal douchen. Dan kun je zelfs in energielabel F huisjes niet boven de 200 euro uitkomen toch? Dit lijkt mij helemaal niks met "douchen" met een washandje en warmte van waxinelichtjes.
Die "oplossing" met waxinelichtjes is overigens levensgevaarlijk |:(
Als dat kaarsvet te warm wordt gaat het branden en is het bijna niet te blussen, iig niet met water.

4x waxinelichtje is overigens 4x 30Watt aan warmte, daar ga je het niet warm mee krijgen.
Je hebt er 67 van nodig om de warmte van 1 elektrisch kacheltje mee te vervangen, dure hobby dus....

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-09-2022 11:55:58 ]
pi_205931827
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef AnneX het volgende:
Ja, zo makkelijk is het wel. Zo heb ik het hier in 2018 ook gedaan: kraan dichtgedraaid en gascontract telefonisch opgezegd.
pi_205931900
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als dat kaarsvet te warm wordt gaat het branden en is het bijna niet te blussen, iig niet met water.

4x waxinelichtje is overigens 4x 30Watt aan warmte, daar ga je het niet warm mee krijgen.
Je hebt er 67 van nodig om de warmte van 1 elektrisch kacheltje mee te vervangen, dure hobby dus....
Zo’n terracotta pot die eenmaal warm is, geeft wel echt lang een flinke warmte af hoor.
In een ver verleden wel eens gebruikt op een onverwarmde zolderkamer.

Natuurlijk verwarmt het niet de hele ruimte. Maar als het op je bureau zet, waar je aan het werk bent, dan is het wel degelijk goed voelbaar.

Niet zonder risico inderdaad.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205931908
quote:
[ twitter ]

Ik denk onwetendheid. Niet iedereen heeft interesse om te gaan puzzelen met cijfertjes in een spreadsheet en ik denk ook niet dat iedereen diezelfde tegenwoordigheid van geest heeft als de mensen hier om op internet op zoek te gaan naar oplossingen of meer achtergrond.
pi_205931914
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, zo makkelijk is het wel. Zo heb ik het hier in 2018 ook gedaan: kraan dichtgedraaid en gascontract telefonisch opgezegd.
Als je het alleen gebruikt voor warm water en te koken, kost het zelfs met de huidige tarieven maar een paar tientjes per maand, om het gas aan te houden toch?
pi_205931919
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
OK. Ik herinner mij een fok topic, dat iemand erg veel moeite moest doen ( en betalen!) om het voor elkaar te krijgen.
pi_205931930
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:54 schreef Galvez het volgende:

[..]
Zo’n terracotta pot die eenmaal warm is, geeft wel echt lang een flinke warmte af hoor.
In een ver verleden wel eens gebruikt op een onverwarmde zolderkamer.

Natuurlijk verwarmt het niet de hele ruimte. Maar als het op je bureau zet, waar je aan het werk bent, dan is het wel degelijk goed voelbaar.

Niet zonder risico inderdaad.
Zo'n terracotta pot kan nooit meer warmte afgeven dan de kaarsjes die er onder staan.
Met 4 waxinelichtjes is dat 4x 30 Watt aan warmte.

Daarnaast levensgevaarlijk, de paraffine kan te warm worden en vlam vatten.
Dat kan je niet met water blussen, dan lig je zelf in het brandwondencentrum.
pi_205931952
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 11:56 schreef AnneX het volgende:

[..]
OK. Ik herinner mij een fok topic, dat iemand erg veel moeite moest doen ( en betalen!) om het voor elkaar te krijgen.
Sommige energieleveranciers werken niet (altijd direct) mee (al kan je gewoon je energiecontract opzeggen), netbeheerders doen wel eens moeilijk maar er loopt al jaren een topic op Tweakers en er zijn rechtszaken geweest.

De huidige situatie is dat je bij je energieleverancier je gascontract opzegt, daarmee vervalt ook je ATO (contract voor jou met netbeheerder) en heb je niets meer met de netbeheerder te schaften.

Betalen hoeft sowieso niet.

Het enige verschil bij die Wilma is natuurlijk wel dat ze niet voor eeuwig van het gas af wil en er dus voor kiest om de meter te verzegelen voor ¤81,30
Doe je het op de "gasloos worden" manier, dan loop je de kans dat je meter een keer opgehaald wordt en dan is aansluiten wel weer relatief duur.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-09-2022 12:04:54 ]
  zondag 11 september 2022 @ 11:59:34 #113
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205931963
quote:

[..]

Het is ook geen goedkope oplossing. Een zak met 75 waxinelichtjes kost ¤4.79 bij de Action. Die lichtjes branden 6 uur. In de winter heb je in een slecht geïsoleerd huis meerdere zakken per dag nodig.
pi_205931992
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:59 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Het is ook geen goedkope oplossing. Een zak met 75 waxinelichtjes kost ¤4.79 bij de Action. Die lichtjes branden 6 uur. In de winter heb je in een slecht geïsoleerd huis meerdere zakken per dag nodig.
Het is ook geen oplossing. Je moet daarnaast ook nog extra ventileren, anders vinden ze je na een maand omdat de brievenbus uitpuilt.

Verwarmen met open vuur in huis (en een niet optimale verbranding) is nooit een goed idee.
pi_205932063
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef AnneX het volgende:
Nee.
Dat is 5 minuten. Een zegel en 80 euro armer
pi_205932086
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee.
Als je het later eventueel weer wil aansluiten, dan is dat idd de oplossing.
pi_205932094
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:55 schreef Galvez het volgende:

[..]
Als je het alleen gebruikt voor warm water en te koken, kost het zelfs met de huidige tarieven maar een paar tientjes per maand, om het gas aan te houden toch?
Dat zijn de kosten van het abonnement, daarboven op komt het verbruik
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 september 2022 @ 12:26:52 #118
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205932241
Die Wilma is sowieso een dramaqueen. Zet je kachel uit of lager, trek een extra trui aan, gebruik een elektrische deken, ga naar kantoor, douche minder lang.

Niemand die je verplicht je huidige verbruikspatroon te handhaven als de prijzen stijgen :') waxinelicht verwarming, gAs AfSluItEn, dOuChEN uIt EeN eMmEr :') ach ach wat heeft ze het zwaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door RamboDirk op 11-09-2022 12:34:16 ]
  zondag 11 september 2022 @ 12:30:11 #119
104963 ETA
European Travel Author
pi_205932272
zo, even de moeite genomen om mijn kamerthermostaat opnieuw te programmeren. Het stond sinds het begin op redelijk comfortabele stand, en had nooit de moeite genomen om het aan te passen. Nu was het wel tijd om de programmering iets zuiniger in te stellen. Kost wel even tijd omdat de handleiding was verdwenen en niet meer online te vinden was.

Nu automatisch 18 graden overdag, 12 graden in de nacht.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_205932325
Timmerfrans had een goed punt bij buitenhof. De autoloze zondag was ook voor rijk en arm, iedereen, deze oekraine oorlog, waar gas als wapen gebruikt wordt, moet iedereen financieel gaan raken. Het is uit met de pret, het is oorlog
  zondag 11 september 2022 @ 12:37:01 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205932338
Hier de thermostaat nu standaard op 15. Ik ga ervan uit dat we voorlopig nog niet hoeven te verwarmen.

Een ‘regel’ in het noorden is dat de kachel pas aan gaat na de Zuidlaardermarkt en die is op de derde dinsdag in oktober.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 11 september 2022 @ 12:38:07 #122
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205932349
quote:

[..]

Lekker voor de luchtkwaliteit ook: roet, fijnstof, giftige koolwaterstofverbindingen door onvolledige verbranding, en natuurlijk ook het onvermijdelijke CO2. Je zal dus goed moeten ventileren, en dan gaat je warmte dus ook mee naar buiten.

Inderdaad nog even afgezien van het praktische aspect van de honderden kaarsjes die je nodig hebt om je woonkamer te verwarmen :') .
Huilen dan.
pi_205932380
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee.
Als mensen open doen, ben je niet thuis dan regelen ze het aan de straat, dan ben je pas echt de sjaak.
pi_205932385
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:30 schreef ETA het volgende:
zo, even de moeite genomen om mijn kamerthermostaat opnieuw te programmeren. Het stond sinds het begin op redelijk comfortabele stand, en had nooit de moeite genomen om het aan te passen. Nu was het wel tijd om de programmering iets zuiniger in te stellen. Kost wel even tijd omdat de handleiding was verdwenen en niet meer online te vinden was.

Nu automatisch 18 graden overdag, 12 graden in de nacht.
Dus ook 18 als je weg bent?
pi_205932390
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:42 schreef PS. het volgende:

[..]
Als mensen open doen, ben je niet thuis dan regelen ze het aan de straat, dan ben je pas echt de sjaak.
Dit is op verzoek, niet gedwongen. Dan regelen ze niets aan de straat
pi_205932434
Ik ben er nog niet geheel uit wat de thermostaat betreft,
net ff gekeken, stond op 15,5.
's winters,
Wat is nu goedkoper? gewoon uitzetten en 's ochtends de boel warmstoken?
of idd op 15 laten staan zodat de temp. niet te ver zakt?
Eigenlijk verwarm ik enkel de woonkamer, heel soms het hele huis om schimmel tegen te gaan.
En voor mij is 18 graden echt genoeg,
ha, en er zitten koukleumen in naaste flats, dus die helpen fijn mee.
  zondag 11 september 2022 @ 12:53:05 #127
104963 ETA
European Travel Author
pi_205932462
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dus ook 18 als je weg bent?
Het is geen smart ding, ik kan alleen een weekprogrammering instellen. Ik moet handmatig dan verlagen als ik de deur uit ga. Misschien dat ik hem nog lager ga instellen, plan was het verwarmen deels over te laten nemen door de nieuwe geinstalleerde airco.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_205932463
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:48 schreef paulowna het volgende:
's winters,
Eigenlijk verwarm ik enkel de woonkamer, heel soms het hele huis om schimmel tegen te gaan.
als je in een ruimte niet aanwezig bent is uitzetten altijd goedkoper.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205932498
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je in een ruimte niet aanwezig bent is uitzetten altijd goedkoper.
Ook bij -15?
als we het ooit nog meemaken.
pi_205932508
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef ETA het volgende:

[..]
Het is geen smart ding, ik kan alleen een weekprogrammering instellen. Ik moet handmatig dan verlagen als ik de deur uit ga. Misschien dat ik hem nog lager ga instellen, plan was het verwarmen deels over te laten nemen door de nieuwe geinstalleerde airco.
Met deze prijzen heb je een plugwise Anna heel snel terug verdiend
pi_205932550
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit is op verzoek, niet gedwongen. Dan regelen ze niets aan de straat
Ja ik had even iets verder teruggelezen, snap het verhaal nu :P
pi_205932572
Niemand kan in de toekomst kijken maar het grootschalig inkopen om een buffer op te bouwen heeft een sterk prijs opdrijvend effect gehad. De buffers zijn vol of bijna vol en een deel van de aanvoer ligt al voor de kust. Dan nog een nakende recessie en je hebt eerder een recept voor dalende prijzen dan gelijkblijvend of sterk stijgend.

Energie zal relatief duur blijven maar nu lijkt het net of we afkoersen op een Armageddon waarbij een groot deel van Nederland failliet gaat.
pi_205932744
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:57 schreef paulowna het volgende:

[..]
Ook bij -15?
als we het ooit nog meemaken.
juist dan
pi_205932798
Nooit helemaal uitzetten, de kou trekt dan in de muren en dan duurt opwarmen veel langer. In het gebouw waar ik woon deed iemand dat wel, en klaagde dat er van alles mis was met het gebouw en de vve moest dat maar oplossen. Tig bedrijven en organisaties kwamen allemaal tot dezelfde conclusie, uitzetten van de ketel was de oorzaak, hou de ketel op 15 minimaal.
Dit heeft de bewoner veel geld gekost (werd zelfs een rechtszaak die hij verloor)
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 11 september 2022 @ 13:29:32 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205932850
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef ETA het volgende:

[..]
Ik weet niet of er grote regelmaat zit in wanneer je wel/niet thuis bent, maar ik zou nooit voor uren achter elkaar de verwarming op 18 laten staan als ik niet thuis ben.

Dan nog liever uit voor de duur dat je bijv. incidenteel overdag een paar uur weg bent.

Op onze oude thermostaat was ‘continue sparen’ volgens mij een optie, maar er was ook een vorstbeveiliging die wel altijd actief was waarvoor de temperatuur was in te stellen.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 13:37:49 #136
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205932922
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 13:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik weet niet of er grote regelmaat zit in wanneer je wel/niet thuis bent, maar ik zou nooit voor uren achter elkaar de verwarming op 18 laten staan als ik niet thuis ben.

Dan nog liever uit voor de duur dat je bijv. incidenteel overdag een paar uur weg bent.

Op onze oude thermostaat was ‘continue sparen’ volgens mij een optie, maar er was ook een vorstbeveiliging die wel altijd actief was waarvoor de temperatuur was in te stellen.
Zo'n slimme thermostaat is dan toch wel handig hoor, zeker in de huidige situatie. Je zult maar weg gaan en vergeten zijn de verwarming uit te draaien etc. Dat gaat geheid mensen gebeuren.

Ik weet nog wel dat ik regelmatig vergat om de thermostaat lager te zetten als ik naar bed ging. Eigenlijk had ik het natuurlijk al eerder moeten doen, 2 uur voor je naar boven gaat ofzo, maar dat was ik al vergeten, en dan ga je naar boven en dan lig je lekker en dan besef je je ineens dat 'ie nog aan staat. Moet je weer op staan.

Dat is wel handig. Maar goed, kost ook weer geld natuurlijk qua aanschaf.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 13:39:38 #137
236264 crew  capricia
pi_205932942
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Met deze prijzen heb je een plugwise Anna heel snel terug verdiend
Enig idee voor zoiets met stadsverwarming?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 11 september 2022 @ 13:40:21 #138
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205932950
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zo'n slimme thermostaat is dan toch wel handig hoor, zeker in de huidige situatie. Je zult maar weg gaan en vergeten zijn de verwarming uit te draaien etc. Dat gaat geheid mensen gebeuren.

Ik weet nog wel dat ik regelmatig vergat om de thermostaat lager te zetten als ik naar bed ging. Eigenlijk had ik het natuurlijk al eerder moeten doen, 2 uur voor je naar boven gaat ofzo, maar dat was ik al vergeten, en dan ga je naar boven en dan lig je lekker en dan besef je je ineens dat 'ie nog aan staat. Moet je weer op staan.

Oude thermostaat had beperkte programmering, maar paste goed bij onze regelmaat.

Nu kunnen we idd. overal per app aansturen.
pi_205932969
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:48 schreef paulowna het volgende:
's winters,
Je verwarmt lucht dus dan is alleen verwarmen als je behoefte aan warme lucht hebt het zuinigste. Let alleen wel op de stralingswarmte (warme of koude muren) heeft grote invloed op hoe aangenaam de ruimte ervaren wordt

De beste tip om optimaal gebruik te maken van je verwarming is om fans in de verwarming te plaatsen. Daarmee haal je meer warmte uit hetzelfde verbruik

pi_205933105
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mijn genoemde is "maar" 140 euro. Door onze onregelmatige levensstijl was die zo terug.

quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Nope
pi_205933258
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zijn de kosten van het abonnement, daarboven op komt het verbruik
Dan nog. Als je met de huidige gasprijzen alleen kookt en warm water pakt, kost je dat inclusief abonnement toch niet meer dan 30-40 euro?
pi_205933437
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:08 schreef Galvez het volgende:

[..]
Dan nog. Als je met de huidige gasprijzen alleen kookt en warm water pakt, kost je dat inclusief abonnement toch niet meer dan 30-40 euro?
er wordt gangbaar uitgegaan dat koken/warm water 20% van de gasrekening betreft.
pi_205933458
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Nooit helemaal uitzetten, de kou trekt dan in de muren en dan duurt opwarmen veel langer. In het gebouw waar ik woon deed iemand dat wel, en klaagde dat er van alles mis was met het gebouw en de vve moest dat maar oplossen. Tig bedrijven en organisaties kwamen allemaal tot dezelfde conclusie, uitzetten van de ketel was de oorzaak, hou de ketel op 15 minimaal.
Dit heeft de bewoner veel geld gekost (werd zelfs een rechtszaak die hij verloor)
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.
pi_205933460
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
er wordt gangbaar uitgegaan dat koken/warm water 20% van de gasrekening betreft.
Lijkt me wel erg overdreven, maar hangt ook af van de gezinssamenstelling natuurlijk. Bij 6 man in een gezin zou dat wel kunnen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2022 14:24:47 ]
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:25:34 #145
236264 crew  capricia
pi_205933478
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.
Oh. Echt? Dus snachts de volledige thermostaat op 0?
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was, in verband met het weer warm stoken van de woning)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:26:10 #146
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205933483
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:08 schreef Galvez het volgende:

[..]
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.
pi_205933485
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:25 schreef capricia het volgende:

[..]
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was)
helemaal uitzetten is voordeliger omdat je warmteverlies naar buiten dan elke keer afneemt naar mate de kamer afkoelt.
En het warmteverlies moet je compenseren met de verwarming.
pi_205933503
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.
Tot een jaar geleden betaalde ik maar 68 per maande voor gas en licht totaal.

Koud douchen doe ik sowieso al. Ik overweeg nu quooker te kopen. Dat lijkt me goedkoper dan warm water via cv.
  zondag 11 september 2022 @ 14:28:05 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205933504
Voor ons tweepersoonshuishouden gaat die 20% wel aardig op.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:28:53 #150
236264 crew  capricia
pi_205933509
quote:

[..]
Ja dit.
De vaste kosten zijn echt hoog.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:29:41 #151
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205933518
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dit.
Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.
  zondag 11 september 2022 @ 14:30:06 #152
311468 Van_Poppel
pi_205933524
Hier zijn de vaste kosten voor gas ¤22 per maand.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:31:02 #153
236264 crew  capricia
pi_205933535
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
helemaal uitzetten is voordeliger omdat je warmteverlies naar buiten dan elke keer afneemt naar mate de kamer afkoelt.
En het warmteverlies moet je compenseren met de verwarming.
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.

Geen idee waar precies het omslagpunt ligt hoor.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:31:02 #154
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205933536
Beflkkering.gif
pi_205933546
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.

klopt, het gaat dan ook niet om comfort maar om gasverbruik.
pi_205933552
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dit.
het gasabonnement is ca 20 euro per maand en daarbovenop het vastrecht van meestal ca 4 euro per maand.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:33:16 #157
236264 crew  capricia
pi_205933555
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.
Warmte hier.
Dus maandelijks betalen voor de afleverset, vastrecht etc.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:34:23 #158
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205933568
Nouja de reden van die 120 euro vaste kosten zal vast zijn dat dit gedeelte van de wijk op dat systeem ligt en je niet kan switchen van bedrijf. Dus voor de marktwerking hoeven ze dat niet te doen :')
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:34:38 #159
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205933571
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Warmte hier.
Dus maandelijks betalen voor de afleverset, vastrecht etc.
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?
  zondag 11 september 2022 @ 14:36:08 #160
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205933591
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:39:39 #161
236264 crew  capricia
pi_205933636
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?
Wat ik zo even zie, per jaar, voor warmte alleen:
Vastrecht: 364 euro
Meettarief: 24 euro
Huur warmteafleverset: 113 euro

Rond de 500 euro per jaar kennelijk. Zonder verbruik.

Edit: bedragen zijn correct. Staat zo ook in de Eneco app.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 14:40:18 #162
236264 crew  capricia
pi_205933642
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
Dus dan kun je hem net zo goed op nul zetten (bij wijze van)? Maakt dan ook niet uit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205933894
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
dan slaat de verwarming ook niet aan als je die op 15 zet en maakt het dus niks uit of die kouder staat of niet.
Op welke temperatuur die staat doet er niet toe. Als de verwarming niet aangaat als je er niet bent dan is dat het zuinigste.
pi_205934369
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.

quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:25 schreef capricia het volgende:

[..]
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was, in verband met het weer warm stoken van de woning)
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.

quote:

[..]
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.
pi_205934590
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef Lienekien het volgende:
Voor ons tweepersoonshuishouden gaat die 20% wel aardig op.
Hoe bereken je dat?
Spoilers!
  zondag 11 september 2022 @ 15:26:14 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205934641
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 15:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe bereken je dat?
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
pi_205934718
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
Oh ja 8)7
Spoilers!
  zondag 11 september 2022 @ 15:44:06 #168
311468 Van_Poppel
pi_205934995
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.

Vorig jaar verbruikte ik zo’n 0.25m3 per douchebeurt in de zomer; in de winter was dat vaak ruim 0.4m3. Inmiddels is het verbruik teruggeschroefd naar circa 0.1m3 per douchebeurt. Benieuwd hoe dat straks in de winter gaat.
  zondag 11 september 2022 @ 15:45:37 #169
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205935025
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:44 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.

Vorig jaar verbruikte ik zo’n 0.25m3 per douchebeurt in de zomer; in de winter was dat vaak ruim 0.4m3. Inmiddels is het verbruik teruggeschroefd naar circa 0.1m3 per douchebeurt. Benieuwd hoe dat straks in de winter gaat.
Ja, dat is waar. Dan zouden wij zeker wel aan 20-25% komen.
pi_205936445
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.
pi_205936533
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:34 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.
Dat hoeft die alleen als je voor comfort gaat. Niet bij lage temperatuur traag verwarmen
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 16:38:06 #172
236264 crew  capricia
pi_205936567
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.
[..]
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.
[..]
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.
Maar niet zo slim dat er wifi en een app aanwezig is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205936613
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 16:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.
Maar niet zo slim dat er wifi en een app aanwezig is.
Dat is vind ik niet slim

Maar mijn manier van stoken wil jij niet als je 18 graden om 07;30 wil :)
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 16:42:29 #174
236264 crew  capricia
pi_205936690
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is vind ik niet slim

Maar mijn manier van stoken wil jij niet als je 18 graden om 07;30 wil :)
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205936865
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 16:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.

Ik stook ook niet voor comfort. Als ik thuis kom begint de installatie pas, niet al uren voor ik al dan niet misschien thuis kom
pi_205936882
M'n vermoeden is dat het komende winter handiger is om de verwarming 's ochtends niet hoger te zetten als je daarna toch weer weg moet. Dat is weggegooide energie.

Heb je een afsluitbare keuken en is het heel koud, zet dan bij je ontbijt voor hooguit 15 minuten een straalkacheltje aan, kost je 2kW x 0,25 x ¤0,70 = ¤0,35

Warm je je huis 's ochtends niet op, dan kan je kachel uitblijven van 23:00 tot 18:00 en dat scheelt natuurlijk heel veel gas.

Maar goed, iedereen heeft andere omstandigheden, niet bij iedereen is het huis de hele dag leeg...
Juist als je werkt is het makkelijk(er) om energie te sparen...
pi_205936904
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.

Ik stook ook niet voor comfort. Als ik thuis kom begint de installatie pas, niet al uren voor ik al dan niet misschien thuis kom
Sinds ik een klokthermostaat heb (die het huis langzaam aan het opwarmen is tot de gewenste temperatuur op de tijd die ik wil) heb ik flink wat bespaard. In mijn flatgebouw kregen we allemaal tegelijk een nieuwe ketel en we waren allemaal blij verrast het jaar erop.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 16:54:38 #178
236264 crew  capricia
pi_205936917
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ah zo.
Tja. Ik geef gewoon aan dat ik het zo en zo laat een bepaalde temperatuur wil hebben. Je kunt hem natuurlijk ook aanzetten als je thuis komt. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 16:58:07 #179
236264 crew  capricia
pi_205936963
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:53 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Sinds ik een klokthermostaat heb (die het huis langzaam aan het opwarmen is tot de gewenste temperatuur op de tijd die ik wil) heb ik flink wat bespaard. In mijn flatgebouw kregen we allemaal tegelijk een nieuwe ketel en we waren allemaal blij verrast het jaar erop.
Heet dat zo, een klokthermostaat? Had geen idee.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205936984
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 16:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, staat op de eindelijk teruggevonden gebruiksaanwijzing ;) (waarom die nou in de lade lag met de batterijoplader snap ik nog steeds niet _O- )
pi_205937128
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 16:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah zo.
Tja. Ik geef gewoon aan dat ik het zo en zo laat een bepaalde temperatuur wil hebben. Je kunt hem natuurlijk ook aanzetten als je thuis komt. :)
Alleen doet mijn thermostaat dat voor mij.

quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 16:58 schreef capricia het volgende:

[..]
En het kan dan dus, vooral bij een afwisselend leven, nog veel efficiënter 😁
pi_205937777
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef PS. het volgende:

[..]
Lijkt me wel erg overdreven, maar hangt ook af van de gezinssamenstelling natuurlijk. Bij 6 man in een gezin zou dat wel kunnen.
Precies dit.

Kosten van vooral warm water zijn echt enorm afhankelijk van hoe en hoeveel het gebruikt wordt.
Spaardouche of regendouche? Ligbad? Aantal personen, hoe lang wordt er gedoucht? Hoe vaak per week?
  zondag 11 september 2022 @ 19:09:56 #183
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205938911
Pricewise zegt het ook.

quote:
Gasverbruik
Wat verbruikt gas in huis? Veel huishoudens gebruiken gas om te koken, om water te verwarmen en voor de verwarming van het huis. Het verwarmen van de woning neemt het grootste deel op zich. Ongeveer 75% van het totale gasverbruik komt door de verwarming van het huis. De rest wordt verbruikt voor verwarming van het water in huis (20%) en voor koken (5%).
pi_205939605
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 19:09 schreef Lienekien het volgende:
Pricewise zegt het ook.
[..]

Ja, maar ligt dus wel aan de gezinssamenstelling. En bijvoorbeeld een vaatwasser, waardoor je verder weinig warm water gebruikt.

Ik woon met 2, en denk dat we maximaal 5% gebruiken aan warm water, blijkt ook wel met een verbruik van 10M3 in de zomer.
  zondag 11 september 2022 @ 19:56:45 #185
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205939702
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 19:50 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja, maar ligt dus wel aan de gezinssamenstelling. En bijvoorbeeld een vaatwasser, waardoor je verder weinig warm water gebruikt.

Ik woon met 2, en denk dat we maximaal 5% gebruiken aan warm water, blijkt ook wel met een verbruik van 10M3 in de zomer.
Wij hebben ook een vaatwasser, dus dat is het niet. En we douchen ook vrij zuinig. Dan verstook jij in verhouding dus vrij veel, waarschijnlijk.
pi_205939825
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 16:34 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Een gemiddelde CV-ketel kan zonder problemen meer dan 25 of 30kW warmte leveren.
Die heeft echt geen moeite met het opwarmen van een woning als het afgekoeld is.

Warmteverlies van een woning is doorgaans maar enkele kW.

Een CV-ketel moet vooral "keihard werken" tijdens het maken van warm water om te douchen of om een bad te vullen.
pi_205940745
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 19:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wij hebben ook een vaatwasser, dus dat is het niet. En we douchen ook vrij zuinig. Dan verstook jij in verhouding dus vrij veel, waarschijnlijk.
6 kuub in de hoogzomer.
72 in totaal

Is 10-15% voor warm water.

Op de website doen hier alle verbruikscijfers het
pi_205940994
Ik ben blij dat wij in de 5 jaar die we in dit oude huisje wonen stap voor stap zijn gaan isoleren etc.
Maar er is nog een hoop te doen, dure dingen.

Wij zaten in 2021 op 1270 m3 gas en 4000 kwh stroom.

Er is wel altijd iemand thuis en we hebben een eindwoning dus veel buitenmuren. Steensmuren dus geen spouw.

Interessant om te lezen wat andere mensen doen om toch minder te verbruiken.
  zondag 11 september 2022 @ 21:25:07 #189
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205941468
Een douche beurt kost hier gemiddeld 0,25 m3 gas. Stel dat we een elektrische boiler laten plaatsen, 1 kuub gas is ongeveer 10 kWh energie. Zou je dan kunnen zeggen dat één douche beurt dan ongeveer 2,5 kWh elektriciteit kost met een elektrische boiler in plaats van een gas gestookte cv-ketel? Of is dat te kort door de bocht gedacht.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205944128
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:25 schreef monkyyy het volgende:
Een douche beurt kost hier gemiddeld 0,25 m3 gas. Stel dat we een elektrische boiler laten plaatsen, 1 kuub gas is ongeveer 10 kWh energie. Zou je dan kunnen zeggen dat één douche beurt dan ongeveer 2,5 kWh elektriciteit kost met een elektrische boiler in plaats van een gas gestookte cv-ketel? Of is dat te kort door de bocht gedacht.
Die cv ketel moet voor warm water maken op vol vermogen draaien. Dan is het rendement van die ketel ook veel lager. Ook moet de ketel op gang komen en na afloop blijft er een aantal liter warm achter in de ketel. Die laatste twee is secondenwerk dus telt nauwelijks mee tenzij je heel kort onder de douche staat

Ik denk dat je rustig mag stellen dat je minder elektra gaat gebruiken als de andere variabelen niet veranderen.
pi_205944347
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een gemiddelde CV-ketel kan zonder problemen meer dan 25 of 30kW warmte leveren.
Die heeft echt geen moeite met het opwarmen van een woning als het afgekoeld is.

Een CV-ketel moet vooral "keihard werken" tijdens het maken van warm water om te douchen of om een bad te vullen.
De sweet spot zit op ca 50% afgankelijk van merk. Bij het warm houden werkt de cv dus helemaal niet efficient
pi_205945150
Over minder dan 2 weken loopt mijn contract af. Essent nog altijd dikke storing en compleet onrealistisch termijnbedragadvies om te verhogen van 169 euro naar 505.

Minder you, het afgelopen jaar, eindafrekening in augustus, was mijn daadwerkelijk verbruik 55 euro per maand.

Compleet van de zotte. 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205945156
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Precies. Nooit je CV-ketel laten werken als je hem niet nodig hebt. Maar dit soort verhalen leven nog best sterk.

(Sowieso heeft installatie-branch lopen maffen. Zaken als waterzijding inrgelen, zet hem op 60, waarom moeten milieu-organisaties mee komen of zelfs de energie-bedrijven? Waar is de installatie-branch in dit verhaal)
pi_205945500
quote:
8s.gif Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef vosss het volgende:
Over minder dan 2 weken loopt mijn contract af. Essent nog altijd dikke storing en compleet onrealistisch termijnbedragadvies om te verhogen van 169 euro naar 505.

Minder you, het afgelopen jaar, eindafrekening in augustus, was mijn daadwerkelijk verbruik 55 euro per maand.

Dan volg je hun advies toch niet op :') bij mij willen ze ook 4x zoveel als ik nu betaal
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205945516
Gisteren maar eens een infraroodpaneel gehaald, qua warmte niet verkeerd.
pi_205945551
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 11:15 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dan volg je hun advies toch niet op :') bij mij willen ze ook 4x zoveel als ik nu betaal
Dat doe ik ook niet maar zou zo onderhand inmiddels wel eens willen horen hoe of wat met die storing.
vosss is de naam,
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:28:40 #197
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205945615
Dat ze voor 4 keer zoveel willen gaan. Hoeveel verschil zit er tussen de tarieven nu en die van een vast contract van 2/3 jaar geleden? Factor 2 ofzo? Of verwachten ze dat de variabele tarieven nog verder stijgen?
  maandag 12 september 2022 @ 11:32:38 #198
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205945646
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 11:21 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat doe ik ook niet maar zou zo onderhand inmiddels wel eens willen horen hoe of wat met die storing.
De site doet het wel weer. Daar is ook het verbruik te bekijken.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:44:02 #199
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205945804
quote:
8s.gif Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef vosss het volgende:

505 / 169 = 2.99 afgerond, oftewel, 3x zo hoog. Maar aangezien energie ook wel zo'n 3x duurder is geworden zou dat zomaar kunnen kloppen. Dat je afgelopen jaar 55 euro per maand gebruikte zegt helemaal niets. Het gaat om je verbruik in kwh/m3, niét in euro's, want die vergelijking gaat nu niet meer op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205945904
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
505 / 169 = 2.99 afgerond, oftewel, 3x zo hoog. Maar aangezien energie ook wel zo'n 3x duurder is geworden zou dat zomaar kunnen kloppen. Dat je afgelopen jaar 55 euro per maand gebruikte zegt helemaal niets. Het gaat om je verbruik in kwh/m3, niét in euro's, want die vergelijking gaat nu niet meer op.
2100kwh en 600m3 gas. Dat gas wordt komend jaar nog max 400m3.
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')