Ik kan mij niet voorstellen dat je dan rond of op de 200 euro zal blijven.quote:Op zondag 11 september 2022 11:22 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dit snap ik dan weer niet, waarom niet ultiem besparen met thermostaat op 15 graden en minimaal douchen. Dan kun je zelfs in energielabel F huisjes niet boven de 200 euro uitkomen toch? Dit lijkt mij helemaal niks met "douchen" met een washandje en warmte van waxinelichtjes.
Zijn ook mensen die met hun opzet hun bedrag extra hoog zetten. Ja dat is dan een spaarpotjequote:Op zaterdag 10 september 2022 15:28 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om een tegoed bij mijn energiemaatschappij op te bouwen. Als ze failliet gaan, dan kun je fluiten naar je centen. Ik betaal liever bij de eindafrekening een paar honderd euro extra.
Sowieso slaat het nergens op dat ze rekening houden met eventuele verdere verhogingen. Vergeleken met de situatie in mei zijn de prijzen niet met een factor 2 gestegen.
moet je nietbij EenDubbieOpDeEersteRang energiemaatschappij gaan zitten, kans van omvallen is dan niet zo grootquote:Op zaterdag 10 september 2022 15:28 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om een tegoed bij mijn energiemaatschappij op te bouwen. Als ze failliet gaan, dan kun je fluiten naar je centen. Ik betaal liever bij de eindafrekening een paar honderd euro extra.
das ook niet altijd handig maar als je het kan missen (anders deed je het niet), zie ik het probleem niet zoquote:Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zijn ook mensen die met hun opzet hun bedrag extra hoog zetten. Ja dat is dan een spaarpotje
Die "oplossing" met waxinelichtjes is overigens levensgevaarlijkquote:Op zondag 11 september 2022 11:22 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dit snap ik dan weer niet, waarom niet ultiem besparen met thermostaat op 15 graden en minimaal douchen. Dan kun je zelfs in energielabel F huisjes niet boven de 200 euro uitkomen toch? Dit lijkt mij helemaal niks met "douchen" met een washandje en warmte van waxinelichtjes.
Ja, zo makkelijk is het wel. Zo heb ik het hier in 2018 ook gedaan: kraan dichtgedraaid en gascontract telefonisch opgezegd.quote:Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef AnneX het volgende:
Alsof ‘gas afsluiten’ een knopje omdraaien isen een telefoontje genoeg is?
Zo’n terracotta pot die eenmaal warm is, geeft wel echt lang een flinke warmte af hoor.quote:Op zondag 11 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die "oplossing" met waxinelichtjes is overigens levensgevaarlijk![]()
Als dat kaarsvet te warm wordt gaat het branden en is het bijna niet te blussen, iig niet met water.
4x waxinelichtje is overigens 4x 30Watt aan warmte, daar ga je het niet warm mee krijgen.
Je hebt er 67 van nodig om de warmte van 1 elektrisch kacheltje mee te vervangen, dure hobby dus....
Ik denk onwetendheid. Niet iedereen heeft interesse om te gaan puzzelen met cijfertjes in een spreadsheet en ik denk ook niet dat iedereen diezelfde tegenwoordigheid van geest heeft als de mensen hier om op internet op zoek te gaan naar oplossingen of meer achtergrond.quote:Op zondag 11 september 2022 11:22 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Als je het alleen gebruikt voor warm water en te koken, kost het zelfs met de huidige tarieven maar een paar tientjes per maand, om het gas aan te houden toch?quote:Op zondag 11 september 2022 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zo makkelijk is het wel. Zo heb ik het hier in 2018 ook gedaan: kraan dichtgedraaid en gascontract telefonisch opgezegd.
OK. Ik herinner mij een fok topic, dat iemand erg veel moeite moest doen ( en betalen!) om het voor elkaar te krijgen.quote:Op zondag 11 september 2022 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zo makkelijk is het wel. Zo heb ik het hier in 2018 ook gedaan: kraan dichtgedraaid en gascontract telefonisch opgezegd.
Zo'n terracotta pot kan nooit meer warmte afgeven dan de kaarsjes die er onder staan.quote:Op zondag 11 september 2022 11:54 schreef Galvez het volgende:
[..]
Zo’n terracotta pot die eenmaal warm is, geeft wel echt lang een flinke warmte af hoor.
In een ver verleden wel eens gebruikt op een onverwarmde zolderkamer.
Natuurlijk verwarmt het niet de hele ruimte. Maar als het op je bureau zet, waar je aan het werk bent, dan is het wel degelijk goed voelbaar.
Niet zonder risico inderdaad.
Sommige energieleveranciers werken niet (altijd direct) mee (al kan je gewoon je energiecontract opzeggen), netbeheerders doen wel eens moeilijk maar er loopt al jaren een topic op Tweakers en er zijn rechtszaken geweest.quote:Op zondag 11 september 2022 11:56 schreef AnneX het volgende:
[..]
OK. Ik herinner mij een fok topic, dat iemand erg veel moeite moest doen ( en betalen!) om het voor elkaar te krijgen.
Het is ook geen goedkope oplossing. Een zak met 75 waxinelichtjes kost ¤4.79 bij de Action. Die lichtjes branden 6 uur. In de winter heb je in een slecht geïsoleerd huis meerdere zakken per dag nodig.quote:Op zondag 11 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als dat kaarsvet te warm wordt gaat het branden en is het bijna niet te blussen, iig niet met water.
4x waxinelichtje is overigens 4x 30Watt aan warmte, daar ga je het niet warm mee krijgen.
Je hebt er 67 van nodig om de warmte van 1 elektrisch kacheltje mee te vervangen, dure hobby dus....
Het is ook geen oplossing. Je moet daarnaast ook nog extra ventileren, anders vinden ze je na een maand omdat de brievenbus uitpuilt.quote:Op zondag 11 september 2022 11:59 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het is ook geen goedkope oplossing. Een zak met 75 waxinelichtjes kost ¤4.79 bij de Action. Die lichtjes branden 6 uur. In de winter heb je in een slecht geïsoleerd huis meerdere zakken per dag nodig.
Nee.quote:Op zondag 11 september 2022 11:35 schreef AnneX het volgende:
Alsof ‘gas afsluiten’ een knopje omdraaien isen een telefoontje genoeg is?
Als je het later eventueel weer wil aansluiten, dan is dat idd de oplossing.quote:Op zondag 11 september 2022 12:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee.
Dat is 5 minuten. Een zegel en 80 euro armer
Dat zijn de kosten van het abonnement, daarboven op komt het verbruikquote:Op zondag 11 september 2022 11:55 schreef Galvez het volgende:
[..]
Als je het alleen gebruikt voor warm water en te koken, kost het zelfs met de huidige tarieven maar een paar tientjes per maand, om het gas aan te houden toch?
Lekker voor de luchtkwaliteit ook: roet, fijnstof, giftige koolwaterstofverbindingen door onvolledige verbranding, en natuurlijk ook het onvermijdelijke CO2. Je zal dus goed moeten ventileren, en dan gaat je warmte dus ook mee naar buiten.quote:Op zondag 11 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als mensen open doen, ben je niet thuis dan regelen ze het aan de straat, dan ben je pas echt de sjaak.quote:Op zondag 11 september 2022 12:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee.
Dat is 5 minuten. Een zegel en 80 euro armer
Dus ook 18 als je weg bent?quote:Op zondag 11 september 2022 12:30 schreef ETA het volgende:
zo, even de moeite genomen om mijn kamerthermostaat opnieuw te programmeren. Het stond sinds het begin op redelijk comfortabele stand, en had nooit de moeite genomen om het aan te passen. Nu was het wel tijd om de programmering iets zuiniger in te stellen. Kost wel even tijd omdat de handleiding was verdwenen en niet meer online te vinden was.
Nu automatisch 18 graden overdag, 12 graden in de nacht.
Dit is op verzoek, niet gedwongen. Dan regelen ze niets aan de straatquote:Op zondag 11 september 2022 12:42 schreef PS. het volgende:
[..]
Als mensen open doen, ben je niet thuis dan regelen ze het aan de straat, dan ben je pas echt de sjaak.
Het is geen smart ding, ik kan alleen een weekprogrammering instellen. Ik moet handmatig dan verlagen als ik de deur uit ga. Misschien dat ik hem nog lager ga instellen, plan was het verwarmen deels over te laten nemen door de nieuwe geinstalleerde airco.quote:Op zondag 11 september 2022 12:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus ook 18 als je weg bent?
als je in een ruimte niet aanwezig bent is uitzetten altijd goedkoper.quote:Op zondag 11 september 2022 12:48 schreef paulowna het volgende:
Ik ben er nog niet geheel uit wat de thermostaat betreft,
net ff gekeken, stond op 15,5.
's winters,
Wat is nu goedkoper? gewoon uitzetten en 's ochtends de boel warmstoken?
of idd op 15 laten staan zodat de temp. niet te ver zakt?
Eigenlijk verwarm ik enkel de woonkamer, heel soms het hele huis om schimmel tegen te gaan.
En voor mij is 18 graden echt genoeg,
ha, en er zitten koukleumen in naaste flats, dus die helpen fijn mee.
Ook bij -15?quote:Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je in een ruimte niet aanwezig bent is uitzetten altijd goedkoper.
Met deze prijzen heb je een plugwise Anna heel snel terug verdiendquote:Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef ETA het volgende:
[..]
Het is geen smart ding, ik kan alleen een weekprogrammering instellen. Ik moet handmatig dan verlagen als ik de deur uit ga. Misschien dat ik hem nog lager ga instellen, plan was het verwarmen deels over te laten nemen door de nieuwe geinstalleerde airco.
Ja ik had even iets verder teruggelezen, snap het verhaal nuquote:Op zondag 11 september 2022 12:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit is op verzoek, niet gedwongen. Dan regelen ze niets aan de straat
juist danquote:Op zondag 11 september 2022 12:57 schreef paulowna het volgende:
[..]
Ook bij -15?
als we het ooit nog meemaken.
Ik weet niet of er grote regelmaat zit in wanneer je wel/niet thuis bent, maar ik zou nooit voor uren achter elkaar de verwarming op 18 laten staan als ik niet thuis ben.quote:Op zondag 11 september 2022 12:53 schreef ETA het volgende:
[..]
Het is geen smart ding, ik kan alleen een weekprogrammering instellen. Ik moet handmatig dan verlagen als ik de deur uit ga. Misschien dat ik hem nog lager ga instellen, plan was het verwarmen deels over te laten nemen door de nieuwe geinstalleerde airco.
Zo'n slimme thermostaat is dan toch wel handig hoor, zeker in de huidige situatie. Je zult maar weg gaan en vergeten zijn de verwarming uit te draaien etc. Dat gaat geheid mensen gebeuren.quote:Op zondag 11 september 2022 13:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet of er grote regelmaat zit in wanneer je wel/niet thuis bent, maar ik zou nooit voor uren achter elkaar de verwarming op 18 laten staan als ik niet thuis ben.
Dan nog liever uit voor de duur dat je bijv. incidenteel overdag een paar uur weg bent.
Op onze oude thermostaat was ‘continue sparen’ volgens mij een optie, maar er was ook een vorstbeveiliging die wel altijd actief was waarvoor de temperatuur was in te stellen.
Enig idee voor zoiets met stadsverwarming?quote:Op zondag 11 september 2022 12:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Met deze prijzen heb je een plugwise Anna heel snel terug verdiend
Oude thermostaat had beperkte programmering, maar paste goed bij onze regelmaat.quote:Op zondag 11 september 2022 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zo'n slimme thermostaat is dan toch wel handig hoor, zeker in de huidige situatie. Je zult maar weg gaan en vergeten zijn de verwarming uit te draaien etc. Dat gaat geheid mensen gebeuren.
Ik weet nog wel dat ik regelmatig vergat om de thermostaat lager te zetten als ik naar bed ging. Eigenlijk had ik het natuurlijk al eerder moeten doen, 2 uur voor je naar boven gaat ofzo, maar dat was ik al vergeten, en dan ga je naar boven en dan lig je lekker en dan besef je je ineens dat 'ie nog aan staat. Moet je weer op staan.
Dat is wel handig. Maar goed, kost ook weer geld natuurlijk qua aanschaf.
Je verwarmt lucht dus dan is alleen verwarmen als je behoefte aan warme lucht hebt het zuinigste. Let alleen wel op de stralingswarmte (warme of koude muren) heeft grote invloed op hoe aangenaam de ruimte ervaren wordtquote:Op zondag 11 september 2022 12:48 schreef paulowna het volgende:
Ik ben er nog niet geheel uit wat de thermostaat betreft,
net ff gekeken, stond op 15,5.
's winters,
Wat is nu goedkoper? gewoon uitzetten en 's ochtends de boel warmstoken?
of idd op 15 laten staan zodat de temp. niet te ver zakt?
Eigenlijk verwarm ik enkel de woonkamer, heel soms het hele huis om schimmel tegen te gaan.
En voor mij is 18 graden echt genoeg,
ha, en er zitten koukleumen in naaste flats, dus die helpen fijn mee.
Mijn genoemde is "maar" 140 euro. Door onze onregelmatige levensstijl was die zo terug.quote:Op zondag 11 september 2022 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zo'n slimme thermostaat is dan toch wel handig hoor, zeker in de huidige situatie. Je zult maar weg gaan en vergeten zijn de verwarming uit te draaien etc. Dat gaat geheid mensen gebeuren.
Ik weet nog wel dat ik regelmatig vergat om de thermostaat lager te zetten als ik naar bed ging. Eigenlijk had ik het natuurlijk al eerder moeten doen, 2 uur voor je naar boven gaat ofzo, maar dat was ik al vergeten, en dan ga je naar boven en dan lig je lekker en dan besef je je ineens dat 'ie nog aan staat. Moet je weer op staan.
Dat is wel handig. Maar goed, kost ook weer geld natuurlijk qua aanschaf.
Nopequote:Op zondag 11 september 2022 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Enig idee voor zoiets met stadsverwarming?
Dan nog. Als je met de huidige gasprijzen alleen kookt en warm water pakt, kost je dat inclusief abonnement toch niet meer dan 30-40 euro?quote:Op zondag 11 september 2022 12:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zijn de kosten van het abonnement, daarboven op komt het verbruik
er wordt gangbaar uitgegaan dat koken/warm water 20% van de gasrekening betreft.quote:Op zondag 11 september 2022 14:08 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dan nog. Als je met de huidige gasprijzen alleen kookt en warm water pakt, kost je dat inclusief abonnement toch niet meer dan 30-40 euro?
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.quote:Op zondag 11 september 2022 13:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Nooit helemaal uitzetten, de kou trekt dan in de muren en dan duurt opwarmen veel langer. In het gebouw waar ik woon deed iemand dat wel, en klaagde dat er van alles mis was met het gebouw en de vve moest dat maar oplossen. Tig bedrijven en organisaties kwamen allemaal tot dezelfde conclusie, uitzetten van de ketel was de oorzaak, hou de ketel op 15 minimaal.
Dit heeft de bewoner veel geld gekost (werd zelfs een rechtszaak die hij verloor)
Lijkt me wel erg overdreven, maar hangt ook af van de gezinssamenstelling natuurlijk. Bij 6 man in een gezin zou dat wel kunnen.quote:Op zondag 11 september 2022 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er wordt gangbaar uitgegaan dat koken/warm water 20% van de gasrekening betreft.
Oh. Echt? Dus snachts de volledige thermostaat op 0?quote:Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.quote:Op zondag 11 september 2022 14:08 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dan nog. Als je met de huidige gasprijzen alleen kookt en warm water pakt, kost je dat inclusief abonnement toch niet meer dan 30-40 euro?
helemaal uitzetten is voordeliger omdat je warmteverlies naar buiten dan elke keer afneemt naar mate de kamer afkoelt.quote:Op zondag 11 september 2022 14:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Echt? Dus snachts de volledige thermostaat op 0?
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was)
Tot een jaar geleden betaalde ik maar 68 per maande voor gas en licht totaal.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.
Ja dit.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.
Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dit.
De vaste kosten zijn echt hoog.
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
helemaal uitzetten is voordeliger omdat je warmteverlies naar buiten dan elke keer afneemt naar mate de kamer afkoelt.
En het warmteverlies moet je compenseren met de verwarming.
klopt, het gaat dan ook niet om comfort maar om gasverbruik.quote:Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.
Geen idee waar precies het omslagpunt ligt hoor.
het gasabonnement is ca 20 euro per maand en daarbovenop het vastrecht van meestal ca 4 euro per maand.quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dit.
De vaste kosten zijn echt hoog.
Warmte hier.quote:Op zondag 11 september 2022 14:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?quote:Op zondag 11 september 2022 14:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Warmte hier.
Dus maandelijks betalen voor de afleverset, vastrecht etc.
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.quote:Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.
Geen idee waar precies het omslagpunt ligt hoor.
Wat ik zo even zie, per jaar, voor warmte alleen:quote:Op zondag 11 september 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?
Dus dan kun je hem net zo goed op nul zetten (bij wijze van)? Maakt dan ook niet uit.quote:Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
dan slaat de verwarming ook niet aan als je die op 15 zet en maakt het dus niks uit of die kouder staat of niet.quote:Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.quote:Op zondag 11 september 2022 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Enig idee voor zoiets met stadsverwarming?
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.quote:Op zondag 11 september 2022 14:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Echt? Dus snachts de volledige thermostaat op 0?
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was, in verband met het weer warm stoken van de woning)
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoe bereken je dat?quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef Lienekien het volgende:
Voor ons tweepersoonshuishouden gaat die 20% wel aardig op.
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.quote:
Oh jaquote:Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.quote:Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
Ja, dat is waar. Dan zouden wij zeker wel aan 20-25% komen.quote:Op zondag 11 september 2022 15:44 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.
Vorig jaar verbruikte ik zo’n 0.25m3 per douchebeurt in de zomer; in de winter was dat vaak ruim 0.4m3. Inmiddels is het verbruik teruggeschroefd naar circa 0.1m3 per douchebeurt. Benieuwd hoe dat straks in de winter gaat.
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.quote:Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.
Dat hoeft die alleen als je voor comfort gaat. Niet bij lage temperatuur traag verwarmenquote:Op zondag 11 september 2022 16:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.quote:Op zondag 11 september 2022 15:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.
[..]
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.
[..]
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.
Dat is vind ik niet slimquote:Op zondag 11 september 2022 16:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.
Maar niet zo slim dat er wifi en een app aanwezig is.
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?quote:Op zondag 11 september 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is vind ik niet slim
Maar mijn manier van stoken wil jij niet als je 18 graden om 07;30 wil
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.quote:Op zondag 11 september 2022 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?
Sinds ik een klokthermostaat heb (die het huis langzaam aan het opwarmen is tot de gewenste temperatuur op de tijd die ik wil) heb ik flink wat bespaard. In mijn flatgebouw kregen we allemaal tegelijk een nieuwe ketel en we waren allemaal blij verrast het jaar erop.quote:Op zondag 11 september 2022 16:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.
Ik stook ook niet voor comfort. Als ik thuis kom begint de installatie pas, niet al uren voor ik al dan niet misschien thuis kom
Ah zo.quote:Op zondag 11 september 2022 16:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.
Ik stook ook niet voor comfort. Als ik thuis kom begint de installatie pas, niet al uren voor ik al dan niet misschien thuis kom
Heet dat zo, een klokthermostaat? Had geen idee.quote:Op zondag 11 september 2022 16:53 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Sinds ik een klokthermostaat heb (die het huis langzaam aan het opwarmen is tot de gewenste temperatuur op de tijd die ik wil) heb ik flink wat bespaard. In mijn flatgebouw kregen we allemaal tegelijk een nieuwe ketel en we waren allemaal blij verrast het jaar erop.
Ja, staat op de eindelijk teruggevonden gebruiksaanwijzingquote:Op zondag 11 september 2022 16:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Heet dat zo, een klokthermostaat? Had geen idee.
Alleen doet mijn thermostaat dat voor mij.quote:Op zondag 11 september 2022 16:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah zo.
Tja. Ik geef gewoon aan dat ik het zo en zo laat een bepaalde temperatuur wil hebben. Je kunt hem natuurlijk ook aanzetten als je thuis komt.
En het kan dan dus, vooral bij een afwisselend leven, nog veel efficiënter 😁quote:Op zondag 11 september 2022 16:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Heet dat zo, een klokthermostaat? Had geen idee.
Precies dit.quote:Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef PS. het volgende:
[..]
Lijkt me wel erg overdreven, maar hangt ook af van de gezinssamenstelling natuurlijk. Bij 6 man in een gezin zou dat wel kunnen.
quote:Gasverbruik
Wat verbruikt gas in huis? Veel huishoudens gebruiken gas om te koken, om water te verwarmen en voor de verwarming van het huis. Het verwarmen van de woning neemt het grootste deel op zich. Ongeveer 75% van het totale gasverbruik komt door de verwarming van het huis. De rest wordt verbruikt voor verwarming van het water in huis (20%) en voor koken (5%).
Ja, maar ligt dus wel aan de gezinssamenstelling. En bijvoorbeeld een vaatwasser, waardoor je verder weinig warm water gebruikt.quote:
Wij hebben ook een vaatwasser, dus dat is het niet. En we douchen ook vrij zuinig. Dan verstook jij in verhouding dus vrij veel, waarschijnlijk.quote:Op zondag 11 september 2022 19:50 schreef PS. het volgende:
[..]
Ja, maar ligt dus wel aan de gezinssamenstelling. En bijvoorbeeld een vaatwasser, waardoor je verder weinig warm water gebruikt.
Ik woon met 2, en denk dat we maximaal 5% gebruiken aan warm water, blijkt ook wel met een verbruik van 10M3 in de zomer.
Een gemiddelde CV-ketel kan zonder problemen meer dan 25 of 30kW warmte leveren.quote:Op zondag 11 september 2022 16:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.
6 kuub in de hoogzomer.quote:Op zondag 11 september 2022 19:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wij hebben ook een vaatwasser, dus dat is het niet. En we douchen ook vrij zuinig. Dan verstook jij in verhouding dus vrij veel, waarschijnlijk.
Die cv ketel moet voor warm water maken op vol vermogen draaien. Dan is het rendement van die ketel ook veel lager. Ook moet de ketel op gang komen en na afloop blijft er een aantal liter warm achter in de ketel. Die laatste twee is secondenwerk dus telt nauwelijks mee tenzij je heel kort onder de douche staatquote:Op zondag 11 september 2022 21:25 schreef monkyyy het volgende:
Een douche beurt kost hier gemiddeld 0,25 m3 gas. Stel dat we een elektrische boiler laten plaatsen, 1 kuub gas is ongeveer 10 kWh energie. Zou je dan kunnen zeggen dat één douche beurt dan ongeveer 2,5 kWh elektriciteit kost met een elektrische boiler in plaats van een gas gestookte cv-ketel? Of is dat te kort door de bocht gedacht.
De sweet spot zit op ca 50% afgankelijk van merk. Bij het warm houden werkt de cv dus helemaal niet efficientquote:Op zondag 11 september 2022 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een gemiddelde CV-ketel kan zonder problemen meer dan 25 of 30kW warmte leveren.
Die heeft echt geen moeite met het opwarmen van een woning als het afgekoeld is.
Warmteverlies van een woning is doorgaans maar enkele kW.
Een CV-ketel moet vooral "keihard werken" tijdens het maken van warm water om te douchen of om een bad te vullen.
Precies. Nooit je CV-ketel laten werken als je hem niet nodig hebt. Maar dit soort verhalen leven nog best sterk.quote:Op zondag 11 september 2022 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een gemiddelde CV-ketel kan zonder problemen meer dan 25 of 30kW warmte leveren.
Die heeft echt geen moeite met het opwarmen van een woning als het afgekoeld is.
Warmteverlies van een woning is doorgaans maar enkele kW.
Een CV-ketel moet vooral "keihard werken" tijdens het maken van warm water om te douchen of om een bad te vullen.
Dan volg je hun advies toch niet opquote:Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef vosss het volgende:
Over minder dan 2 weken loopt mijn contract af. Essent nog altijd dikke storing en compleet onrealistisch termijnbedragadvies om te verhogen van 169 euro naar 505.
Minder you, het afgelopen jaar, eindafrekening in augustus, was mijn daadwerkelijk verbruik 55 euro per maand.
Compleet van de zotte.
Dat doe ik ook niet maar zou zo onderhand inmiddels wel eens willen horen hoe of wat met die storing.quote:Op maandag 12 september 2022 11:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dan volg je hun advies toch niet opbij mij willen ze ook 4x zoveel als ik nu betaal
De site doet het wel weer. Daar is ook het verbruik te bekijken.quote:Op maandag 12 september 2022 11:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet maar zou zo onderhand inmiddels wel eens willen horen hoe of wat met die storing.
505 / 169 = 2.99 afgerond, oftewel, 3x zo hoog. Maar aangezien energie ook wel zo'n 3x duurder is geworden zou dat zomaar kunnen kloppen. Dat je afgelopen jaar 55 euro per maand gebruikte zegt helemaal niets. Het gaat om je verbruik in kwh/m3, niét in euro's, want die vergelijking gaat nu niet meer op.quote:Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef vosss het volgende:
Over minder dan 2 weken loopt mijn contract af. Essent nog altijd dikke storing en compleet onrealistisch termijnbedragadvies om te verhogen van 169 euro naar 505.
Minder you, het afgelopen jaar, eindafrekening in augustus, was mijn daadwerkelijk verbruik 55 euro per maand.
Compleet van de zotte.
2100kwh en 600m3 gas. Dat gas wordt komend jaar nog max 400m3.quote:Op maandag 12 september 2022 11:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
505 / 169 = 2.99 afgerond, oftewel, 3x zo hoog. Maar aangezien energie ook wel zo'n 3x duurder is geworden zou dat zomaar kunnen kloppen. Dat je afgelopen jaar 55 euro per maand gebruikte zegt helemaal niets. Het gaat om je verbruik in kwh/m3, niét in euro's, want die vergelijking gaat nu niet meer op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |