Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dit.
De vaste kosten zijn echt hoog.
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
helemaal uitzetten is voordeliger omdat je warmteverlies naar buiten dan elke keer afneemt naar mate de kamer afkoelt.
En het warmteverlies moet je compenseren met de verwarming.
klopt, het gaat dan ook niet om comfort maar om gasverbruik.quote:Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.
Geen idee waar precies het omslagpunt ligt hoor.
het gasabonnement is ca 20 euro per maand en daarbovenop het vastrecht van meestal ca 4 euro per maand.quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dit.
De vaste kosten zijn echt hoog.
Warmte hier.quote:Op zondag 11 september 2022 14:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik dacht dit bij gas ook wel zo was, maar schijnbaar zijn de vaste kosten wel een stuk lager daar.
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?quote:Op zondag 11 september 2022 14:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Warmte hier.
Dus maandelijks betalen voor de afleverset, vastrecht etc.
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.quote:Op zondag 11 september 2022 14:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan heb ik sochtends ook veel meer op te warmen, dan als ik hem op 15 graden laat.
Geen idee waar precies het omslagpunt ligt hoor.
Wat ik zo even zie, per jaar, voor warmte alleen:quote:Op zondag 11 september 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoeveel zijn de vaste kosten voor jou per maand?
Dus dan kun je hem net zo goed op nul zetten (bij wijze van)? Maakt dan ook niet uit.quote:Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
dan slaat de verwarming ook niet aan als je die op 15 zet en maakt het dus niks uit of die kouder staat of niet.quote:Op zondag 11 september 2022 14:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar hier (cv, radiatoren, gemiddeld geïsoleerd klein rijtjeshuis) slaat de cv zelden aan als hij ‘s nachts op 15 graden staat.
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.quote:Op zondag 11 september 2022 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Enig idee voor zoiets met stadsverwarming?
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.quote:Op zondag 11 september 2022 14:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Echt? Dus snachts de volledige thermostaat op 0?
(Ik dacht altijd dat ie op 15 ofzo zuiniger was, in verband met het weer warm stoken van de woning)
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.quote:Op zondag 11 september 2022 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Vaste kosten voor gas zijn toch wel hoger dan dat? Ik zit op een soort warmtenet en ben elke maand al 120 euro kwijt aan vaste kosten zonder verbruik.
Hoe bereken je dat?quote:Op zondag 11 september 2022 14:28 schreef Lienekien het volgende:
Voor ons tweepersoonshuishouden gaat die 20% wel aardig op.
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.quote:
Oh jaquote:Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.quote:Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als de Essent-app het doet, zie ik per dag het gasverbruik. In de maanden dat we niet verwarmen is dat dus alleen warm water en koken. Dat daggemiddelde x dagen in een jaar en gedeeld door totale m3 gas.
Ja, dat is waar. Dan zouden wij zeker wel aan 20-25% komen.quote:Op zondag 11 september 2022 15:44 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik heb wel het idee dat warm water in de winter meer kost. Het water dat je moet opwarmen is kouder en ongemerkt blijf je in een koude badkamer net iets langer onder de warme douche staan.
Vorig jaar verbruikte ik zo’n 0.25m3 per douchebeurt in de zomer; in de winter was dat vaak ruim 0.4m3. Inmiddels is het verbruik teruggeschroefd naar circa 0.1m3 per douchebeurt. Benieuwd hoe dat straks in de winter gaat.
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.quote:Op zondag 11 september 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn reactie ging dan ook niet om comfort, want dat werd niet gevraagd. Er werd gevraagd wat het zuinigste is. En dat is de verwarming uitzetten als je er niet bent.
Dat hoeft die alleen als je voor comfort gaat. Niet bij lage temperatuur traag verwarmenquote:Op zondag 11 september 2022 16:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wat ik toen heb begrepen van de vakmensen is (bij een moderne goedwerkende ketel) dat het beter is om die wel aan te houden, anders moet die steeds keihard werken. Heb het natuurlijk wel over dagelijks, dus 's avonds bij naar bed gaan uit en volgende avond bij thuiskomst aanzetten.
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.quote:Op zondag 11 september 2022 15:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zouden veel thermostaten ook gewoon op moeten werken.
[..]
Veel mensen gaan dan harder stoken omwille van comfort. Doe je dat niet kan je gerust op 12 zetten als je naar 18 stookt overdag. Soms haak je dan 18 niet, soms wel. Als dat je niet geeft is er niet zo veel aan de hand.
[..]
Daarbij zit ook onderhoud van de voorziening. Dat is bij gas zelf significant lager. Dus nee, warmtenet is vaak duurder in de basis.
Dat is vind ik niet slimquote:Op zondag 11 september 2022 16:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja we hebben wel een slimme thermostaat (voor de stadsverwarming). Dus wel dat als ik programmeer dat ie om 7.30 uur het huis op 18 graden moet hebben, dat ie zelf weet hoe laat ie aan moet daarvoor.
Maar niet zo slim dat er wifi en een app aanwezig is.
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?quote:Op zondag 11 september 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is vind ik niet slim
Maar mijn manier van stoken wil jij niet als je 18 graden om 07;30 wil
Als die verwarmt als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Niet dat hij weet wanneer die zal moeten beginnen afhankelijk van mijn instellingen.quote:Op zondag 11 september 2022 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat vind jij dan wel een slimme thermostaat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |