we zijjn overgegaan op plantaardige boter sinds PLANTA , begon met margarine te maken van palmolie en omdat echte Boter veel te duur isquote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we volledig vegetarisch moeten eten. Minder vlees/dierlijke producten is niet gelijk aan geen vlees.
En ja, je ziet dat de hele bevolking over is gegaan op plantaardige boter (andere kun je niet eens meer kopen),
Roomboter is nog voldoende te koop en zit nog in veel (duurdere) producten. En eerlijk gezegd ook wel lekkerder dan margarine. Wel erg ongezond en milieubelastend.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we volledig vegetarisch moeten eten. Minder vlees/dierlijke producten is niet gelijk aan geen vlees.
En ja, je ziet dat de hele bevolking over is gegaan op plantaardige boter (andere kun je niet eens meer kopen), waarom zouden we niet veel meer over kunnen gaan op plantaardige melk en plantaardig vlees als dat de standaard is in de supermarkt? Dat is blijkbaar een vrij simpele verandering, ik heb niemand horen mopperen over die verandering bij boter.
Daarentegen gaan we eerder steeds minder werken en zie je in andere delen van Europa dat 1 jaar verhoging van de pensioenleeftijd landsbrede stakingen oplevert. Blijkbaar is men daar enorm aan gehecht (en terecht, we leven niet om te werken).
Pensioen regelingen zijn gemaakt om na je werkend leven nog een jaar of 10 te kunnen voorzien, niet op 40 jaar pensioen betalen vooral opgehoest door de cohorten jongeren daaronder waardoor we constant economisch moesten groeien om dit omslagstelsel maar te blijven realiseren. We kunnen wel schreeuwen dat we niet leven om te werken, maar door het werken wat we doen hebben we de welvaart gecreerd waardoor we flink vervuilen. Je kunt gewoon niet beide hebben, alleen in een utopisch lalaland.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
Daarentegen gaan we eerder steeds minder werken en zie je in andere delen van Europa dat 1 jaar verhoging van de pensioenleeftijd landsbrede stakingen oplevert. Blijkbaar is men daar enorm aan gehecht (en terecht, we leven niet om te werken).
BBB moet eerst maar eens zien of ze in aanmerking komen voor provinciebesturen. En als ze daar zitten, hebben ze ook gewoon de opdrachten die vanuit de landelijke overheid komen uit te voeren.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat onteigening van boeren bedrijven tegenwerken , en terecht
https://www.nporadio1.nl/(...)en-voor-schone-luchtquote:In de grote Nederlandse steden is de luchtkwaliteit "echt onvoldoende", aldus longarts In 't Veen. "Rotterdam is een van de meest vervuilde steden ter wereld." Maar wie denkt een frisse neus te halen in andere delen van het land, komt thuis van een koude kermis. Volgens In 't Veen is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland ook onvoldoende. De aanname dat de luchtkwaliteit in het oosten van het land beter is, klopt dus niet. Verhuizen naar de Achterhoek is geen garantie voor schonere lucht. "Je moet kijken naar de lokale situatie. Waar in Rotterdam de scheepvaart zorgt voor luchtverontreiniging, kampt het oosten met de intensieve veehouderij. Daar wordt veel fijnstof geproduceerd", aldus In 't Veen.
Dat mens kan zich beter druk gaan maken om hart- en vaatziekten.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat onteigening van boeren bedrijven tegenwerken , en terecht
Die longarts heeft nog nooit gereisd Rotterdam een van de meest vervuilde steden ter wereld.quote:Op donderdag 12 januari 2023 08:48 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)en-voor-schone-lucht
Je hebt gelijk dat het wel smeriger kan dan in Rotterdam, maar toch word ik niet blij van dit kaartje:quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die longarts heeft nog nooit gereisd Rotterdam een van de meest vervuilde steden ter wereld.![]()
Plek 80 op een lijst waarbij het volgens de wereld standaard gewoon een goede luchtkwaliteit heeft.
https://www.iqair.com/world-air-quality-ranking
Een kaartje met wat kleurtjes zonder cijfers gebruikt men niet opeens een veel strengere richtlijn als de who? Waarom doet men dat toch?quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het wel smeriger kan dan in Rotterdam, maar toch word ik niet blij van dit kaartje:
[ afbeelding ]
Nergens is de luchtkwaliteit echt voldoende.
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een kaartje met wat kleurtjes zonder cijfers gebruikt men niet opeens een veel strengere richtlijn als de who? Waarom doet men dat toch?
Altijd bizar om te constateren dat de theoretische bestuurders en ambtenaren de lat zo extreem hoog moeten leggen in nl en dan weer verbaast zijn als ze de doelstellingen weer niet halen.
Dom populistisch naïef bestuurders gedrag waardoor het vertrouwen in politiek alleen maar verder afneemt.
Verder is er natuurlijk ook veel te winnen voor de overheid, aangezien de zorgkosten fors omlaag moeten. Minder luchtvervuiling levert daar een belangrijke bijdrage bij.quote:Luchtverontreiniging levert een belangrijke bijdrage aan ziekte en sterfte. Alleen al blootstelling aan fijnstof is verantwoordelijk voor zo’n 4% van de ziektelast in Nederland. Na roken (13%) behoort luchtverontreiniging daarmee tot één van de belangrijkste risicofactoren, in dezelfde orde van grootte als overgewicht (5%) en weinig lichamelijke activiteit (3-4%).
TATA staal sluitenquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.
Dat een WHO, die rekening moet houden met regeringen over de hele wereld, dat minder goed kan is duidelijk. De Chinese regering zou niet blij worden van de Nederlandse lat.
https://www.gezondheidsra(...)-door-schonere-lucht
[..]
Verder is er natuurlijk ook veel te winnen voor de overheid, aangezien de zorgkosten fors omlaag moeten. Minder luchtvervuiling levert daar een belangrijke bijdrage bij.
Als je het kaartje bekijkt, is het gebied rond Tata niet het meest vervuild. Verder zie ik meer in (versnelde) elektrificatie van Tata. We lopen nu al tegen problemen aan in de EU omdat we de magneten die voor windmolens en electrische auto's noodzakelijk zijn niet meer zelf maken, staalindustrie lijkt me een essentiële industrie die we in de EU moeten houden.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA staal sluiten
Dat scheelt voor de hele randstad
Staal kun je overal kopen , dat hoeft niet aan de schone noordzee kust in de randstadquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:43 schreef Hanca het volgende:
, staalindustrie lijkt me een essentiële industrie die we in de EU moeten houden.
kwalificeer eens dat "wat" strenger dan de who normen. Dat wollig gedoe om maar niet concreet te worden dat is niet bevorderlijk voor een eerlijke discussie.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.
Dat een WHO, die rekening moet houden met regeringen over de hele wereld, dat minder goed kan is duidelijk. De Chinese regering zou niet blij worden van de Nederlandse lat.
Het doel is dan ook dat Tata in 2037 elektrisch is, op waterstof. Ik zou als regering kijken of je kunt helpen dat te versnellen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Staal kun je overal kopen , dat hoeft niet aan de schone noordzee kust in de randstad
In de EU szijn staafabriekenzat
2050 is te laat om te beginnen dan is de klimaat opwarming al desastreus en point of no return is abereikt
De eisen zijn zo streng als de gezondheidsraad, de onafhankelijke wetenschappelijke adviseurs van kabinet en kamer, nodig vindt. Dus zo veel strenger als de Nederlandse wetenschappers noodzakelijk vinden. En wees daar gewoon blij mee, dat de overheid je wil beschermen tegen gezondheidsgevaren waar jij verder niks aan kunt doen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
kwalificeer eens dat "wat" strenger dan de who normen. Dat wollig gedoe om maar niet concreet te worden dat is niet bevorderlijk voor een eerlijke discussie.
Ja TATA heeft een flink lobby club anders waren ze 30 jaar terug al geslotenquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het doel is dan ook dat Tata in 2037 elektrisch is, op waterstof. Ik zou als regering kijken of je kunt helpen dat te versnellen.
En de EU is de grootste importeur van staal. We moeten af van het idee dat we alles wat vervuilend of vervelend is door anderen kunnen laten doen, we moeten ook zo snel mogelijk die stoffen voor de supermagneten weer zelf gaan winnen in de EU.
Maar goed, dit gaat inmiddels niet echt meer over de landbouw. Wel is duidelijk dat het aanpakken van de landbouw Nederland ook zal helpen om gezonder te worden qua luchtkwaliteit.
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eisen zijn zo streng als de gezondheidsraad, de onafhankelijke wetenschappelijke adviseurs van kabinet en kamer, nodig vindt. Dus zo veel strenger als de Nederlandse wetenschappers noodzakelijk vinden. En wees daar gewoon blij mee, dat de overheid je wil beschermen tegen gezondheidsgevaren waar jij verder niks aan kunt doen.
Ik heb je de link er bij gegeven waar die strengere normen vandaan komen.
Tja, dan wil jij blijkbaar onnodige sterfte, onder andere onder baby's, accepteren ter meerdere eer en glorie van de productiecapaciteit en de winst van de BV Nederland. Ik ben blij dat ze daar in Den Haag, ondanks de VVD, toch nog anders over denken. Of in elk geval, we moeten nog zien of dat Schone Lucht Akkoord gehaald wordt.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.![]()
Als de bestuurders alle adviezen van het omt met zijn onafhankelijke wetenschappers had overgenomen zaten we nu nog steeds in een lockdown vanwege covid.
https://www.rivm.nl/publi(...)ste-voortgangsmetingquote:Met de plannen uit de DUP’s lijkt het mogelijk om de WHO-advieswaarden voor de luchtkwaliteit uit 2005 bijna overal te halen. Alleen hanteert de WHO sinds september 2021 veel strengere advieswaarden, die voor een groot deel van Nederland niet haalbaar lijken. Om dat in de toekomst wel mogelijk te maken, zijn extra maatregelen nodig.
De natuur in Nederland gaat kapot. Dat vinden veel mensen onacceptabel.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.![]()
Als de bestuurders alle adviezen van het omt met zijn onafhankelijke wetenschappers had overgenomen zaten we nu nog steeds in een lockdown vanwege covid.
https://www.nporadio1.nl/(...)h-had-kunnen-krijgenquote:Hoe de overheid de boeren wél achter zich had kunnen krijgen
za 19 november 2022 10:00
5 minuten
5 minuten
De stikstofcrisis in Nederland is voor een deel een communicatieprobleem, stelt NRC-journalist Karel Smouter in De Ongelooflijke Podcast. Veel polarisatie onder boeren had volgens hem voorkomen kunnen worden als er anders was gecommuniceerd over het stikstofvraagstuk: "Ik sprak boeren die tot tranen toe geroerd waren door de woorden van Johan Remkes."
Onlangs verscheen Smouter's boek 'Blauw wit rood, de boerenopstand als spiegel voor Nederland'. Daarin beschrijft hij september 2019 als het moment waarop 'de lont in het kruidvat ging'. Hij verwijst naar een interview van D66-Kamerlid Tjeerd de Groot in het AD. "De boodschap van het interview en de bijbehorende foto was: we moeten woningen gaan bouwen om de woningnood te bestrijden, daarvoor moet de veestapel gehalveerd worden."
Dat interview maakte veel los onder boeren, vertelt hij. "Waar de boeren voor vreesden, werd ineens heel concreet. In de oren van boeren klonk het alsof zij gehalveerd moesten worden. Die uitspraak heeft een paar jaar polarisatie veroorzaakt die ontzettend vertragend gewerkt heeft."
Kampioenen van de landbouw
Smouter stelt een ander scenario voor: "Wat als de toon van het kabinet anders was? Jongens, er staan ons grote uitdagingen te wachten: de bodem, het water, de opwarming van de aarde. Jullie waren de kampioenen van de landbouw van de twintigste eeuw, daarvoor verdienen jullie alle lof. Maar wil er een toekomst zijn voor landbouw, dan zullen we moeten veranderen. Jullie worden ook de kampioenen van de eenentwintigste eeuw, maar dan van de verduurzaming van Nederland." Smouter vermoedt dat met deze toon de polarisatie een stuk kleiner was geweest.
Tot tranen toe geroerd
Stikstofbemiddelaar Johan Remkes noemde in zijn rapport gebrekkige communicatie ook als een van de oorzaken van de stikstofcrisis. Zijn verslag maakte veel los bij boeren, zag Smouter: "Ik sprak diezelfde middag met vier boeren die tot tranen toe geraakt werden door zijn woorden dat redelijke mensen tot waanzin werden gedreven. Ze dachten: hé, dat gaat over ons. Die interviews gaven me wel het vermoeden dat met een andere communicatiestijl veel polarisatie had kunnen voorkomen op dit onderwerp."
God, het CDA en de boerderij
In de Ongelooflijke Podcast spreken Karel Smouter en theoloog Stefan Paas ook over de culturele en religieuze factoren achter de boerenopstand. Door de ontzuiling zijn boeren – net als veel andere Nederlanders – zoekende, stellen ze: "Het vanzelfsprekende verbond tussen God, het CDA en de boerderij is opgegeven."
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De natuur in Nederland gaat kapot. Dat vinden veel mensen onacceptabel.
Auto rijden ontmoedigen en investeren in openbaar vervoer?quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
De natuur was allang kapot en het gaat al een stukje beter.
Fijnstof is natuurlijk maar 1 vorm van uitstoot, als je andere uitstoot verminderd, verklein je ook het effect van de fijnstofuitstoot door banden en remmen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
De natuur was allang kapot en het gaat al een stukje beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |