Daarnaast gaat de LNG productie van Qatar met circa 80% toenemen tussen 2027/2030quote:De terugkeer van Trump betekent een klap voor de energietransitie. Nog nooit heeft de VS zoveel olie opgepompt als afgelopen jaar en onder Trump zal dit alleen maar verder toenemen. Dat geldt ook voor de export van vloeibaar aardgas (LNG). Volgens Kredietverzekeraar Allianz Trade kan de Europese gasprijs hierdoor de komende vijf jaar met meer dan 15% dalen.
Er wordt dan wel gezegd dat de energietransitie een goede ontwikkeling is. De praktijk is dat de europese industrie grote klappen kreeg en onze welvaart in gevaar kwam. Gas blijven we gewoon nodig blijven om de industrie hier te houden.quote:Op vrijdag 20 december 2024 06:17 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Terugkeer Trump: Europese gasprijs omlaag met meer dan 15%
[..]
Daarnaast gaat de LNG productie van Qatar met circa 80% toenemen tussen 2027/2030
Qatar LNG expansion
quote:Op vrijdag 20 december 2024 11:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Er wordt dan wel gezegd dat de energietransitie een goede ontwikkeling is. De praktijk is dat de europese industrie grote klappen kreeg en onze welvaart in gevaar kwam. Gas blijven we gewoon nodig blijven om de industrie hier te houden.
Ja joh, lekker doorstoken. Onze eigen korte-termijn welvaart is veel belangrijker dan de leefbaarheid van deze planeet.quote:Op vrijdag 20 december 2024 11:40 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat is overdreven theatrale onzin.
Stellen dat we gas nodig blijven hebben is wat minder theatraal, maar ook onzinquote:Op vrijdag 20 december 2024 11:40 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat is overdreven theatrale onzin.
We hebben energie nodig anders wordt de situatie in Europa grimmig. Kijk alleen maar naar duitsland waar honderduizenden banen in de industrie op het spel staan, komt alleen maar door de hoge energieprijzen. Met de nederlandse industrie gaat het niet niet veel beter.quote:Op vrijdag 20 december 2024 11:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Stellen dat we gas nodig blijven hebben is wat minder theatraal, maar ook onzin
Duitsland is van kernenergie terug naar turf gegaan en ze krijgen de waterstofeconomie niet aangezwengeld, dus is overgaan op aardgas een grote vooruitgang.quote:Op vrijdag 20 december 2024 11:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Stellen dat we gas nodig blijven hebben is wat minder theatraal, maar ook onzin
Nog meer onzin. De economische situatie wordt niet "alleen maar door de hoge energieprijzen" veroorzaakt. Een Chinees handje is een stuk goedkoper dan een Duits handje (en dat ligt niet aan de lagere energieprijzen aldaar.) Verder heb je nog de bureaucratie/politieke situatie/bedrijfsvoering/etc.quote:Op vrijdag 20 december 2024 12:01 schreef machtpen het volgende:
[..]
We hebben energie nodig anders wordt de situatie in Europa grimmig. Kijk alleen maar naar duitsland waar honderduizenden banen in de industrie op het spel staan, komt alleen maar door de hoge energieprijzen. Met de nederlandse industrie gaat niet veel beter.
Het is een economische ramp als een groot gedeelte van de europese industrie instort.
Hoge energieprijzen is wel de allergrootste oorzaak, de rest is bijzaak.quote:Op vrijdag 20 december 2024 12:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Nog meer onzin. De economische situatie wordt niet "alleen maar door de hoge energieprijzen" veroorzaakt. Een Chinees handje is een stuk goedkoper dan een Duits handje (en dat ligt niet aan de lagere energieprijzen aldaar.) Verder heb je nog de bureaucratie/politieke situatie/bedrijfsvoering/etc.
Onzin, we kunnen meer zonder industrieën, zelfs beter, want dan kwam er meer ruimte vrij om ruime vrijstaande woningen te bouwen, zodat de mensen niet op een kluitje hoefden te blijven zitten.quote:Op vrijdag 20 december 2024 12:01 schreef machtpen het volgende:
[..]
We hebben energie nodig anders wordt de situatie in Europa grimmig. Kijk alleen maar naar duitsland waar honderduizenden banen in de industrie op het spel staan, komt alleen maar door de hoge energieprijzen. Met de nederlandse industrie gaat het niet niet veel beter.
Het is een economische ramp als een groot gedeelte van de europese industrie instort.
Als je niet gedesillusioneerd wil worden zou ik niet kijken:quote:
Ik vrees dat - hoe prachtig ik de techniek ook vind - we de volgende catastrofe in wording zien aankomen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 13:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je niet gedesillusioneerd wil worden zou ik niet kijken:
https://npo.nl/start/seri(...)ontlinie_15/afspelen
Het meest schrijnende vond ik het initiatief van de lokale bewoners die een mijn opgezet hebben waar ze een balans zochten tussen financieel gewin en milieu, maar dat de niets ontziende Chinezen die totaal lak hebben aan het milieu, goedkoper produceren.
O wat zijn sommigen toch blij dat de prijzen van accu's telkens zakken. Niet beseffend dat daar ook een prijskaartje aan hangt.
Probleem is voor appels met peren vergelijken als ook fruit met wat duurder/goedkoper/mooier/slechter is.quote:Op dinsdag 17 december 2024 01:13 schreef ACT-F het volgende:
En nog steeds zijn er mensen die beweren dat aanbodgestuurde energiebronnen als zon en wind goedkoper zijn dan kerncentrales. Nee dat zijn ze niet omdat er geen gelijk speelveld is waardoor de huidige kWh-prijzen gunstig lijken uit te pakken voor zon en wind.
quote:
quote:Zaterdag was eerste lokale ijsdag en in januari volgen er mogelijk meer
De kans op kouder winterweer neemt in het nieuwe jaar toe. In januari valt er mogelijk ook sneeuw en kan het gaan vriezen. Het wordt kouder en de temperatuur kan dalen tot het vriespunt. Volgens Weerplaza zal januari "in ieder geval" winterser zijn dan december.
Tegen die tijd gaan de kolencentrales wel meedraaien als gevolg van de stijgende gasprijs.quote:Op zondag 29 december 2024 21:03 schreef Digi2 het volgende:
De aardgas reserve blijft flink slinken![]()
Met dit tempo staan we eind februari op minder dan 20%. Een flinke koudegolf kan mogelijk chaos veroorzaken in februari.
[..]
[..]
Dat is leuk maar CV-ketels verwachten vooral (laagcalorisch) aardgas, ofwel L-gasquote:Op zondag 29 december 2024 21:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tegen die tijd gaan de kolencentrales wel meedraaien als gevolg van de stijgende gasprijs.
Ja, wel idioot, vorig jaar zaten we nog boven de 80% rond deze tijd van het jaar, nu 58%.quote:Op zondag 29 december 2024 21:03 schreef Digi2 het volgende:
De aardgas reserve blijft flink slinken![]()
Met dit tempo staan we eind februari op minder dan 20%. Een flinke koudegolf kan mogelijk chaos veroorzaken in februari.
[..]
[..]
Dat maakt het zo raar, we hebben een warmer even warm en zonniger najaar gehad dan vorig jaar. Wat is er andersquote:Op zondag 29 december 2024 21:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, wel idioot, vorig jaar zaten we nog boven de 80% rond deze tijd van het jaar, nu 58%.
Dat is wel een risico.
Ten eerste is het minder goed gevuld dan vorig jaar.quote:Op zondag 29 december 2024 22:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat maakt het zo raar, we hebben een warmer even warm en zonniger najaar gehad dan vorig jaar. Wat is er anders
De meeste gascentrales zijn overgestapt op H-gas en dat is niet het gas waar we onze CV-ketels op stoken.quote:Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef poemojn het volgende:
dunkelflaute; geen elektriciteit uit wind of zon, dus hebben de gascentrales voor energie voor de industrie gezorgd.
Gasmotor-generatoren en WKKquote:Op zondag 29 december 2024 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De meeste gascentrales zijn overgestapt op H-gas en dat is niet het gas waar we onze CV-ketels op stoken.
En toch staan beide voorraden zo laag. Dus er is meer aan de hand.
Zoals gezegd, de vulgraad was ook niet 100% zoals vorig jaar.
Lijkt op een lagere aanvoer van LNG:quote:Op zondag 29 december 2024 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De meeste gascentrales zijn overgestapt op H-gas en dat is niet het gas waar we onze CV-ketels op stoken.
Zacht en grijs winterweer met weinig wind inderdaad.quote:Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef poemojn het volgende:
dunkelflaute; geen elektriciteit uit wind of zon, dus hebben de gascentrales voor energie voor de industrie gezorgd.
Ik vermoed dat er meer gas verstroomt wordt in de donkere maanden omdat men o.a. kolen en kerncentrales heeft uitgeschakeld.quote:Op zondag 29 december 2024 22:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat maakt het zo raar, we hebben een warmer even warm en zonniger najaar gehad dan vorig jaar. Wat is er anders
Sterker nog: ik heb sinds april dit jaar niet meer thuis gewoond en dus niet gestookt, gedouched etc. Toch moet ik een paar honderd euro bijbetalen en het maandbedrag gaat fors omhoog. Leg het maar uit?quote:Op zondag 29 december 2024 22:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt het maandbedrag veel te laag gezet.quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef Pek het volgende:
[..]
Sterker nog: ik heb sinds april dit jaar niet meer thuis gewoond en dus niet gestookt, gedouched etc. Toch moet ik een paar honderd euro bijbetalen en het maandbedrag gaat fors omhoog. Leg het maar uit?
Dat is nietszeggend zonder te weten wat je verbruik (kWh en m3) en je voorschot was in eerdere jaren t.o.v. afgelopen jaar.quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef Pek het volgende:
[..]
Sterker nog: ik heb sinds april dit jaar niet meer thuis gewoond en dus niet gestookt, gedouched etc. Toch moet ik een paar honderd euro bijbetalen en het maandbedrag gaat fors omhoog. Leg het maar uit?
Met een warmtepomp die niet aan het internet hangt wordt dat toch knap lastigquote:Op maandag 16 december 2024 23:02 schreef ludovico het volgende:
Ik vind de staat ook maar link dat ik haast ga twijfelen toch een schoorsteen te installeren.
Ze zullen wel warmtepompen en E auto's gaan aansturen van afstand.
Check even het verbruik in de app.quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef Pek het volgende:
[..]
Illegaal,quote:Op maandag 30 december 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een warmtepomp die niet aan het internet hangt wordt dat toch knap lastig
quote:Öffnen Sie die Tür! Haben Sie eine Wärmepumpe ohne Internetverbindung? Wo ist Ihre Anlage? Wo ist Ihre Lizenz? Schnell, jetzt aber!
Oeh oeh, enkeltje strafkamp.quote:Op maandag 30 december 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
En als mensen stroom slurpende elektrische kacheltjes gaan inschakelen omdat de warmtepomp op afstand wordt uitgeschakeld, dan is het probleem nog groter voor de netbeheerders.
Weet je zeker dat je niet gestookt het? Wellicht doet je thermostaat gewoon zijn ding en is het al die tijd vrij behaaglijk in je huis.quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef Pek het volgende:
[..]
Wat heb jij vanochtend gesnoven?quote:Op maandag 30 december 2024 13:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Illegaal,
[..]
[..]
Oeh oeh, enkeltje strafkamp.
Voor het staatsgevaarlijke saboteren van het elektriciteitssysteem.
En hoe gaan al die mensen die huizen betalen dan?quote:Op vrijdag 20 december 2024 12:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Onzin, we kunnen meer zonder industrieën, zelfs beter, want dan kwam er meer ruimte vrij om ruime vrijstaande woningen te bouwen, zodat de mensen niet op een kluitje hoefden te blijven zitten.
het is iets kouder dan vorig jaar december, meer graaddagen volgens https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/newquote:Op zondag 29 december 2024 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een onbeschaafde en onmenselijke tegenprestatie eisen voor een eerste levensbehoefte is toch slechts in het voordeel van criminelen?quote:Op maandag 30 december 2024 13:49 schreef Dementor het volgende:
[..]
En hoe gaan al die mensen die huizen betalen dan?
Industrie is een essentieel onderdeel van een economie. We kunnen niet allemaal als laptop nomads door het leven gaan.
Huizen zijn geen 1e levensbehoefte, het is een luxe, Langste tijd waren mensen jagers/verzamelaars en voldeden grotten en tenten prima.quote:Op maandag 30 december 2024 14:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Een onbeschaafde en onmenselijke tegenprestatie eisen voor een eerste levensbehoefte is toch slechts in het voordeel van criminelen?
quote:Gasprijs bereikt hoogste niveau van dit jaar
De Europese gasprijs heeft maandag het hoogste niveau van dit jaar bereikt. Dat komt vooral door zorgen over het naderende einde van Russische gasleveringen via Oekraïne.
De prijs voor gas steeg maandag op de gasbeurs in Amsterdam met 2,5 procent tot 48,80 euro per megawattuur. De gasprijs overtrof het hoogste niveau van dit jaar, dat eind november werd bereikt. Toen kostte gas ruim 48 euro per megawattuur. Even later zakte de gasprijs weer wat terug naar ruim 47 euro per megawattuur.
Deze lector verwacht voor deze winter geen problemen maar winter '25/'26 kan dat anders worden.quote:Toch zijn de verschillen tussen Europese landen opvallend. In Duitsland zitten de voorraden bijvoorbeeld nog voor 82% vol. Ook daar was het relatief vaak windstil en grauw. Wat verklaart dat enorme verschil met Nederland?
‘We zien dat de commerciële partijen in Nederland er op dit moment relatief vaak voor kiezen om gas uit bergingen te verkopen in plaats van het gas dat ze op de markten kunnen inkopen,’ zegt Visser. Dat heeft alles te maken met de prijsvorming. Gas dat morgen geleverd moet worden, heeft een andere prijs dan die voor levering volgende maand of over een jaar.
‘De prijzen voor levering op de korte termijn liggen op dit moment relatief hoog,’ zegt Visser. ‘Een partij die bijvoorbeeld gas voor levering in januari heeft ingekocht in Qatar zegt dan: ik heb dat toch niet nodig, ik haal het wel uit de voorraad.’
In Duitsland lijkt dat veel minder te gebeuren, aldus Visser die navraag deed bij Duitse contacten. ‘Die zeggen hun lesje wel geleerd te hebben tijdens de energiecrisis.’ Duitsland was nog afhankelijker van Russisch gas dan Nederland en dus kwetsbaar voor gastekorten. ‘Hier lijken we soms te vergeten dat we het Groningerveld niet meer hebben,’ ziet de lector.
Ja en over een paar jaar staat het stroomnet zo wankel dat de staat echt wel mee komt kijken hoe jij je stroom benut.quote:Op maandag 30 december 2024 13:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat heb jij vanochtend gesnoven?
Wifi module is vaak optioneel. En het gebruik ervan is sowieso optioneel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |