abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216081714
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 22:09 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat maakt het zo raar, we hebben een warmer even warm en zonniger najaar gehad dan vorig jaar. Wat is er anders :?
Ten eerste is het minder goed gevuld dan vorig jaar.
En het gaat ook iets harder.
pi_216081843
dunkelflaute; geen elektriciteit uit wind of zon, dus hebben de gascentrales voor energie voor de industrie gezorgd.
pi_216083135
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef poemojn het volgende:
dunkelflaute; geen elektriciteit uit wind of zon, dus hebben de gascentrales voor energie voor de industrie gezorgd.
De meeste gascentrales zijn overgestapt op H-gas en dat is niet het gas waar we onze CV-ketels op stoken.

En toch staan beide voorraden zo laag. Dus er is meer aan de hand.

Zoals gezegd, de vulgraad was ook niet 100% zoals vorig jaar.
pi_216084404
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De meeste gascentrales zijn overgestapt op H-gas en dat is niet het gas waar we onze CV-ketels op stoken.

Gasmotor-generatoren en WKK
Waarschijnlijk hebben die geen aansluiting op hc-gas.
En er valt goed goed geld mee te verdienen tijdens dunkelflaute
  maandag 30 december 2024 @ 02:29:01 #280
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216086405
quote:

[..]

Lijkt op een lagere aanvoer van LNG:

DTMI = Declared Total Maximum Inventory (opslagcapaciteit) / DTRS = Declared Total Reference Sendout (uitvoercapaciteit)

https://alsi.gie.eu/data-overview/graphs/NL
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_216089642
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef poemojn het volgende:
Zacht en grijs winterweer met weinig wind inderdaad.

Bij een koudegolf is er typisch sprake van het omgekeerde. Lage temperaturen, maar ook een stevige noordoostenwind en veel opklaringen. Voor de elektriciteitsproductie zal tijdens een typische koudegolf dus juist veel minder gas nodig zijn. Niet alleen in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Duitsland.
pi_216090627
quote:

[..]
Dat maakt het zo raar, we hebben een warmer even warm en zonniger najaar gehad dan vorig jaar. Wat is er anders :?
Ik vermoed dat er meer gas verstroomt wordt in de donkere maanden omdat men o.a. kolen en kerncentrales heeft uitgeschakeld.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 30 december 2024 @ 11:46:36 #283
28033 Pek
je moet wat
pi_216090691
quote:

[..]
Sterker nog: ik heb sinds april dit jaar niet meer thuis gewoond en dus niet gestookt, gedouched etc. Toch moet ik een paar honderd euro bijbetalen en het maandbedrag gaat fors omhoog. Leg het maar uit? :?
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  Moderator / Redactie Sport maandag 30 december 2024 @ 11:47:58 #284
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216090721
quote:
11s.gif Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef Pek het volgende:

[..]
Sterker nog: ik heb sinds april dit jaar niet meer thuis gewoond en dus niet gestookt, gedouched etc. Toch moet ik een paar honderd euro bijbetalen en het maandbedrag gaat fors omhoog. Leg het maar uit? :?
Je hebt het maandbedrag veel te laag gezet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216090985
quote:

[..]
Dat is nietszeggend zonder te weten wat je verbruik (kWh en m3) en je voorschot was in eerdere jaren t.o.v. afgelopen jaar.

Niemand gaat dat uitleggen zonder die data.
pi_216091153
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:02 schreef ludovico het volgende:
Ik vind de staat ook maar link dat ik haast ga twijfelen toch een schoorsteen te installeren.

Ze zullen wel warmtepompen en E auto's gaan aansturen van afstand.
Met een warmtepomp die niet aan het internet hangt wordt dat toch knap lastig ;)
En als mensen stroom slurpende elektrische kacheltjes gaan inschakelen omdat de warmtepomp op afstand wordt uitgeschakeld, dan is het probleem nog groter voor de netbeheerders.
pi_216091431
quote:

[..]
Check even het verbruik in de app.
Wij hadden in november een hoger gasverbruik dan normaal, maar dat bleek te komen doordat we met vakantie waren, terwijl de thermostaat op 15 graden staat.
Dus sprong de CV aan vanwege de kou.
Dat gebeurt normaliter niet, omdat de pelletkachel het boven de 15 graden houdt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216092000
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een warmtepomp die niet aan het internet hangt wordt dat toch knap lastig
Illegaal,
quote:
Öffnen Sie die Tür! Haben Sie eine Wärmepumpe ohne Internetverbindung? Wo ist Ihre Anlage? Wo ist Ihre Lizenz? Schnell, jetzt aber!
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
En als mensen stroom slurpende elektrische kacheltjes gaan inschakelen omdat de warmtepomp op afstand wordt uitgeschakeld, dan is het probleem nog groter voor de netbeheerders.
Oeh oeh, enkeltje strafkamp.

Voor het staatsgevaarlijke saboteren van het elektriciteitssysteem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216092619
quote:

[..]
Weet je zeker dat je niet gestookt het? Wellicht doet je thermostaat gewoon zijn ding en is het al die tijd vrij behaaglijk in je huis.
Of staat de thermostaat op 17 of 18 graden, maar staan alle ventilatieroosters vol open en/of een raampje op een kier.

Flink betalen betekent dat er flink verbruikt wordt.
pi_216092689
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Illegaal,
[..]
[..]
Oeh oeh, enkeltje strafkamp.

Voor het staatsgevaarlijke saboteren van het elektriciteitssysteem.
Wat heb jij vanochtend gesnoven?
Wifi module is vaak optioneel. En het gebruik ervan is sowieso optioneel.
pi_216092908
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 12:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Onzin, we kunnen meer zonder industrieën, zelfs beter, want dan kwam er meer ruimte vrij om ruime vrijstaande woningen te bouwen, zodat de mensen niet op een kluitje hoefden te blijven zitten.
En hoe gaan al die mensen die huizen betalen dan?
Industrie is een essentieel onderdeel van een economie. We kunnen niet allemaal als laptop nomads door het leven gaan.
pi_216093182
quote:

[..]

het is iets kouder dan vorig jaar december, meer graaddagen volgens https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new
wij hebben minder gas verbruikt dan dec '23 maar net eea geïsoleerd. Het is in elk geval ook geen goed weer om je hout/pelletkachel aan te zetten en een goede relatie met je buurt te houden :)
pi_216093242
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 13:49 schreef Dementor het volgende:

[..]
En hoe gaan al die mensen die huizen betalen dan?
Industrie is een essentieel onderdeel van een economie. We kunnen niet allemaal als laptop nomads door het leven gaan.
Een onbeschaafde en onmenselijke tegenprestatie eisen voor een eerste levensbehoefte is toch slechts in het voordeel van criminelen?
pi_216093302
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 14:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Een onbeschaafde en onmenselijke tegenprestatie eisen voor een eerste levensbehoefte is toch slechts in het voordeel van criminelen?
Huizen zijn geen 1e levensbehoefte, het is een luxe, Langste tijd waren mensen jagers/verzamelaars en voldeden grotten en tenten prima.
pi_216093320
Relatief weinig verbruik in december, ongeveer de helft van vorig jaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216094418
quote:
Gasprijs bereikt hoogste niveau van dit jaar

De Europese gasprijs heeft maandag het hoogste niveau van dit jaar bereikt. Dat komt vooral door zorgen over het naderende einde van Russische gasleveringen via Oekraïne.
De prijs voor gas steeg maandag op de gasbeurs in Amsterdam met 2,5 procent tot 48,80 euro per megawattuur. De gasprijs overtrof het hoogste niveau van dit jaar, dat eind november werd bereikt. Toen kostte gas ruim 48 euro per megawattuur. Even later zakte de gasprijs weer wat terug naar ruim 47 euro per megawattuur.
pi_216094485
https://fd.nl/bedrijfslev(...)n-leegste-van-europa
Blijkbaar wordt onze gasvoorraad verkocht vanwege de hoge kortetermijnprijzen
quote:
Toch zijn de verschillen tussen Europese landen opvallend. In Duitsland zitten de voorraden bijvoorbeeld nog voor 82% vol. Ook daar was het relatief vaak windstil en grauw. Wat verklaart dat enorme verschil met Nederland?
‘We zien dat de commerciële partijen in Nederland er op dit moment relatief vaak voor kiezen om gas uit bergingen te verkopen in plaats van het gas dat ze op de markten kunnen inkopen,’ zegt Visser. Dat heeft alles te maken met de prijsvorming. Gas dat morgen geleverd moet worden, heeft een andere prijs dan die voor levering volgende maand of over een jaar.
‘De prijzen voor levering op de korte termijn liggen op dit moment relatief hoog,’ zegt Visser. ‘Een partij die bijvoorbeeld gas voor levering in januari heeft ingekocht in Qatar zegt dan: ik heb dat toch niet nodig, ik haal het wel uit de voorraad.’
In Duitsland lijkt dat veel minder te gebeuren, aldus Visser die navraag deed bij Duitse contacten. ‘Die zeggen hun lesje wel geleerd te hebben tijdens de energiecrisis.’ Duitsland was nog afhankelijker van Russisch gas dan Nederland en dus kwetsbaar voor gastekorten. ‘Hier lijken we soms te vergeten dat we het Groningerveld niet meer hebben,’ ziet de lector.
Deze lector verwacht voor deze winter geen problemen maar winter '25/'26 kan dat anders worden.
pi_216097211
twitter
pi_216097641
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 16:59 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ik ken geen andere landen met gasvoorraden in Groningen 🤔
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216100219
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wat heb jij vanochtend gesnoven?
Wifi module is vaak optioneel. En het gebruik ervan is sowieso optioneel.
Ja en over een paar jaar staat het stroomnet zo wankel dat de staat echt wel mee komt kijken hoe jij je stroom benut.

Rantsoeneren, digitale elektriciteitsbonnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')