31 Augustus:quote:Dure boodschappen en een hoge energierekening. Het leven is in de afgelopen maanden flink duurder geworden en daardoor komen steeds meer huishoudens in de knel. Van belastingverlaging tot het verhogen van de zorgtoeslag: wat kan het kabinet doen om onze koopkracht te verbeteren?
RTLquote:Het minimumloon stijgt per 1 januari met maar liefst 10 procent. Dat hebben kabinet en coalitiepartijen vannacht afgesproken in de onderhandelingen over de begroting en de koopkracht voor volgend jaar. Verder geldt volgend jaar ook nog de verlaging van de brandstofaccijns en de energietoeslag voor lagere inkomens. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.
Werken loont zeker, maar er zijn zeker grote groepen bij waarbij lonen slechts zeer minimaal loont tov de uitkering + toeslagen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat, en als dat laatste je instelling is, dan moet je dat vooral doen als je denkt dat dat beter is, maar om dan te stellen dat werken niet loont is onzin.
Tja, dan moeten ze lekker in de uitkering gaan zitten en hun hand ophouden voor een aalmoes, als hun dat beter lijkt. Er is namelijk geen magische oplossing waarbij die mensen ineens zeggen 'ik wil werken'.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Werken loont zeker, maar er zijn zeker grote groepen bij waarbij lonen slechts zeer minimaal loont tov de uitkering + toeslagen.
Misschien zou het al eens helpen als ze er meer dan een aalmoes aan overhouden aan het eind van de maand? Het is niet echt een karaktergebrek als je geen zin hebt om meer uren te maken voor wat effectief 2,50 per uur is (zo extreem hoog is de marginale druk soms).quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, dan moeten ze lekker in de uitkering gaan zitten en hun hand ophouden voor een aalmoes, als hun dat beter lijkt. Er is namelijk geen magische oplossing waarbij die mensen ineens zeggen 'ik wil werken'.
Dat lijkt me wel, de uitkeringen moeten fors omlaag. Er is werk genoeg.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, dan moeten ze lekker in de uitkering gaan zitten en hun hand ophouden voor een aalmoes, als hun dat beter lijkt. Er is namelijk geen magische oplossing waarbij die mensen ineens zeggen 'ik wil werken'.
Dat kan, maar als jij aan de lopende band karton staat te sorteren, wat wil je dan, dat daar een gigabedrag aan salaris tegenover moet staan?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Misschien zou het al eens helpen als ze er meer dan een aalmoes aan overhouden aan het eind van de maand? Het is niet echt een karaktergebrek als je geen zin hebt om meer uren te maken voor wat effectief 2,50 per uur is (zo extreem hoog is de marginale druk soms).
Das ook prima, maar denk jij dat dat realiteit gaat worden?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel, de uitkeringen moeten fors omlaag. Er is werk genoeg.
Nee, maar daardoor behoud je dus dat te kleine gat tussen handje ophouden en daadwerkelijk gaan werken voor je geld.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das ook prima, maar denk jij dat dat realiteit gaat worden?
Ja, dus wat je hebt is dat wat jij zegt niet gaat gebeuren qua uitkeringen, en van de andere kant dat mensen zich dus meer in de uitkering gaan gooien. Nou prima, moeten ze dat doen. Succes ermee denk ik dan.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, maar daardoor behoud je dus dat te kleine gat tussen handje ophouden en daadwerkelijk gaan werken voor je geld.
Lijkt me sterk. Dat zou politieke zelfmoord zijn voor de VVD die al met ontevreden achterban kampt, vlak voor de verkiezingen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vermogensbelasting zou omhoog gaan, dus waarschijnijk je mag gaan betalen als je een eigen huis hebt
Populistisch geneuzel. Mensen in met een arbeidsongeschiktsheiduitkering kunnen meestal niet meer werken en die druk je dan nog meer in de problemen. Daarnaast is de toegang tot deze uitkeringen steeds moeilijker geworden de afgelopen 10 jaar, waardoor steeds meer arbeidsongeschikten in de bijstand zitten. Toen ik nog bij de sociale dienst werkte was minstens 60% van ons bestand (deels) arbeidsongeschikt. Die kunnen of niet meer werken en zelfs wanneer ze willen zitten maar weinig werkgevers op hen te wachten. Zelfs in deze tijden zijn werkgevers kieskeurig en vallen mensen met een arbeidshandicap of die hun leeftijd niet mee hebben buiten de boot.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daarvan gaan mensen niet werken. Dan gaan er alleen maar meer mensen dakloos op straat leven, zakkenrollen, winkels beroven en drugs dealen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet iedereen in een uitkering kan werken, er zijn nogal wat mensen die niet kunnen werken door langdurige of chronische ziekte die in de bijstand zijn gedumpt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ze doen maar een nieuwe aandelenemmissie zodat de gemeenschap als in aandeelhouders daar een bijdrage kunnen hebben. Daar klotst het geld tegen de plinten.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:01 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd ook of de overheid zuinig gaat zijn bij zaken zoals dit
[ twitter ]
Dit, ik denk niet dat het helpt door de uitkeringen te minderen. Een oplossing zou kunnen zijn dat de werkinkomens minder zwaar belast worden tot een bepaald bedrag.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:02 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daarvan gaan mensen niet werken. Dan gaan er alleen maar meer mensen dakloos op straat leven, zakkenrollen, winkels beroven en drugs dealen.
Mensen gaan werken als werken meer loont dan het absolute minimum. Dus de salarissen moeten omhoog, niet de uitkeringen omlaag.
Alle subsidies, toe en bijslagen, aftrekposten en andere geld rondpomperij afschaffen en dat geld steken in lastenverlaging, en dan ook alle mensen die bezig zijn met het verzinnen van rondpomperij, de wetten ervoor schrijven, de aanvragen ervoor verwerken en toekennen, het vervolgens controleren en fraude ermee opsporen op de keien smijten en dat bespaarde geld ook in Lastenverlaging steken.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit, ik denk niet dat het helpt door de uitkeringen te minderen. Een oplossing zou kunnen zijn dat de werkinkomens minder zwaar belast worden tot een bepaald bedrag.
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die kampen met psychische mankementen waardoor ze onbegrepen worden op de doorsnee arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Niet iedereen in een uitkering kan werken, er zijn nogal wat mensen die niet kunnen werken door langdurige of chronische ziekte die in de bijstand zijn gedumpt.
En hoe help je die door hun uitkering te verlagen?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken.
Er is nu eenmaal een flink verschil tussen mensen die willen werken maar dat niet kunnen vanwege fysieke/mentale problemen en mensen die te lui zijn om te werken.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoe help je die door hun uitkering te verlagen?
Die worden door jouw voorstel beide geraakt. Daarnaast worden mensen die te lui zijn om te werken al aangepakt door middel van verplichte werktrajecten, tegenprestatie en kortingsmaatregelen op de uitkering.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er is nu eenmaal een flink verschil tussen mensen die willen werken maar dat niet kunnen vanwege fysieke/mentale problemen en mensen die te lui zijn om te werken.
En ook de luie mensen ga je niet aan het werken krijgen door ze hun geld en dus hun mogelijkheid tot overleven af te pakken. Die gaan alles doen om daar onder uit te komen: óf lamlullen op de werkvloer waardoor geen werkgever ze wil hebben, of gewoon zwart en crimineel bij hobbyen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er is nu eenmaal een flink verschil tussen mensen die willen werken maar dat niet kunnen vanwege fysieke/mentale problemen en mensen die te lui zijn om te werken.
Dan blijven ze maar lekker arm en berooid.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:20 schreef Stoney3K het volgende:
Je kan mensen nu eenmaal niet dwingen om aan het werk te willen. Je kan er hooguit voor zorgen dat ze zich in een samenleving nuttig voelen, en daardoor meer zin hebben om iets te doen.
Welke regels en rompslomp? Die mensen komen niet aan de bak omdat werkgevers niet zitten op te wachten op werknemers die minder belastbaar zijn, meer begeleiding nodig hebben en een grotere kans op uitval hebben.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die kampen met psychische mankementen waardoor ze onbegrepen worden op de doorsnee arbeidsmarkt.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan doen ze eerder 'officieel' niets, maar rijden ze wel in een gestolen Mercedes gewoon de kilo's wiet rond naar de coffeeshops toe.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan blijven ze maar lekker arm en berooid.
Dus we geven ze maar gratis geld omdat ze anders crimineel worden?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:24 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan doen ze eerder 'officieel' niets, maar rijden ze wel in een gestolen Mercedes gewoon de kilo's wiet rond naar de coffeeshops toe.
Heb je dat liever?
Indirect wel. Hij vindt het belangrijk dat luie mensen in de uitkering hard aangepakt worden en neemt de nevenschade voor de arbeidsongeschikten voor lief.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
En denk nu eens na waar die gevangenissen precies van worden betaald?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus we geven ze maar gratis geld omdat ze anders crimineel worden?
Ik stel voor dat we ze preventief oppakken en in de gevangenis opsluiten.
Jaquote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:24 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan doen ze eerder 'officieel' niets, maar rijden ze wel in een gestolen Mercedes gewoon de kilo's wiet rond naar de coffeeshops toe.
Heb je dat liever?
Dat kan.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Kortom, je hebt schijt aan mensen die niet kunnen werken en die kunnen er wat jou betreft in zakken. Zeg dat dan gewoon.quote:
Dat terwijl iedereen de pech kan hebben om in die situatie te komen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kortom, je hebt schijt aan mensen die niet kunnen werken en die kunnen er wat jou betreft in zakken. Zeg dat dan gewoon.
Nee juist niet, ik ben ook maar hardop aan het denken hoe we de verdwijnende kloof tussen uitkering en werken kunnen verbreden. Het kan toch niet zo zijn dat je fulltime werken in sommige beroepsgroepen bijna in kunt ruilen voor een uitkering + toeslagen?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kortom, je hebt schijt aan mensen die niet kunnen werken en die kunnen er wat jou betreft in zakken. Zeg dat dan gewoon.
Alle subsidies, toe en bijslagen, aftrekposten en andere geld rondpomperij afschaffen en dat geld steken in lastenverlaging, en dan ook alle mensen die bezig zijn met het verzinnen van rondpomperij, de wetten ervoor schrijven, de aanvragen ervoor verwerken en toekennen, het vervolgens controleren en fraude ermee opsporen op de keien smijten en dat bespaarde geld ook in Lastenverlaging steken.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee juist niet, ik ben ook maar hardop aan het denken hoe we de verdwijnende kloof tussen uitkering en werken kunnen verbreden. Het kan toch niet zo zijn dat je fulltime werken in sommige beroepsgroepen bijna in kunt ruilen voor een uitkering + toeslagen?
Dat is in 90% van de gevallen ook een fabeltje.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee juist niet, ik ben ook maar hardop aan het denken hoe we de verdwijnende kloof tussen uitkering en werken kunnen verbreden. Het kan toch niet zo zijn dat je fulltime werken in sommige beroepsgroepen bijna in kunt ruilen voor een uitkering + toeslagen?
Oke zul je best gelijk in hebben, maar er zal in best veel gevallen ook een minimaal verschil optreden waarbij niet werken wellicht onder de streep 50-100¤ netto minder oplevert iedere maand? Ik snap best dat mensen daardoor niet gemotiveerd worden om er voor te gaan, want het zijn vaak ook nog de fysiek zware of geestelijk niet uitdagendste jobs..quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is in 90% van de gevallen ook een fabeltje.
Zijn echt bijzondere uitzonderingsgevallen die met een uitkering en toeslagen meer binnen krijgen dan een netto inkomen uit arbeid + toeslagen.
Minimuumloon fors omhoog zodat werken meer loont en ondertussen de koppeling verlagen van 70% naar zeg maar 60%. Dan hoeven de uitkeringen niet omlaag, wordt de prikkel om te werken groter en wordt het minimumloon meer een leefbaar loon in plaats van het hongerloon van nu. Die toeslagen zijn in feit subsidie op goedkope arbeid.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
NWS / Blij in de bijstandquote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zijn echt bijzondere uitzonderingsgevallen die met een uitkering en toeslagen meer binnen krijgen dan een netto inkomen uit arbeid + toeslagen.
Ik ken de nieuwsberichten waarin altijd wordt uitgegaan van iemand die toevallig alle toeslagen mogelijk bij elkaar harkt en dit vergelijken met een inkomen uit arbeid en dan meestal ook vergeten dat die ook veelal recht hebben op toeslagen (tot pakweg 30% boven het minimumloon).quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
NWS / Blij in de bijstand
Het gaat ook om minimale verschillen wat je erbij krijgt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is heel simpel. Lonen verhogen en uitkeringen niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt dit is voor mij oa de reden geweest om 1 dag per week ouderschapsverlof te nemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oke zul je best gelijk in hebben, maar er zal in best veel gevallen ook een minimaal verschil optreden waarbij niet werken wellicht onder de streep 50-100¤ netto minder oplevert iedere maand? Ik snap best dat mensen daardoor niet gemotiveerd worden om er voor te gaan, want het zijn vaak ook nog de fysiek zware of geestelijk niet uitdagendste jobs..
Het lijkt mij in geen geval voor discussie vatbaar dat 40 uur werken versus 0 uur werken redelijk gecompenseerd wordt door het verschip tussen bijstand en een gewone baan.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ken de nieuwsberichten waarin altijd wordt uitgegaan van iemand die toevallig alle toeslagen mogelijk bij elkaar harkt en dit vergelijken met een inkomen uit arbeid en dan meestal ook vergeten dat die ook veelal recht hebben op toeslagen (tot pakweg 30% boven het minimumloon).
Het is vaak nogal stemmingmakerij.
Is dat zo of willen de werkgevers ons dat laten geloven? In het nieuws zijn vooral berichten over recordwinsten te lezen, kan me niet voorstellen dat dat enkel bij multinationals is. Volgens mij draaien de meeste bedrijven meer dan prima, al een hele tijd en zou er dus geld moeten zijn voor loonsverhogingen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Aangezien er geen geld is bij de meeste werkgevers om de salarissen te verhogen zouden uitkeringen inderdaad omlaag moeten. Maar dan kom je aan de laagste inkomens en die gaan nu dus weer gecompenseerd worden.
Dat lijkt me ook en lonen stijgen al jarenlang niet mee met de inflatie.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Is dat zo of willen de werkgevers ons dat laten geloven? In het nieuws zijn vooral berichten over recordwinsten te lezen, kan me niet voorstellen dat dat enkel bij multinationals is. Volgens mij draaien de meeste bedrijven meer dan prima, al een hele tijd en zou er dus geld moeten zijn voor loonsverhogingen.
Dat is niet te zeggen aangezien de ene werkgever de andere niet is.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Is dat zo of willen de werkgevers ons dat laten geloven? In het nieuws zijn vooral berichten over recordwinsten te lezen, kan me niet voorstellen dat dat enkel bij multinationals is. Volgens mij draaien de meeste bedrijven meer dan prima, al een hele tijd en zou er dus geld moeten zijn voor loonsverhogingen.
Iemand hier die wel geheel gecompenseerd wordt voor de inflatie qua salaris? Wij krijgen er 2 procent bij gelukkig, maar hoor ook van andere dat ze helemaal niks erbij krijgen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:49 schreef Ericr het volgende:
Concreet dus 160 euro per maand er bij dus voor een fulltime job.
Mijn vriendin als het goed is. Maar haar werkgever is dan ook volledig in handen van het personeel. In mijn cao beginnen ze binnenkort weer met onderhandelen over een cao, eis is inflatiecompensatie plus ¤100. Metalektro, dus zal wel een tijdje duren voor het rond is.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Iemand hier die wel geheel gecompenseerd wordt voor de inflatie qua salaris? Wij krijgen er 2 procent bij gelukkig, maar hoor ook van andere dat ze helemaal niks erbij krijgen.
Bij kleine werkgevers wellicht niet. Maar je moet je afvragen of die wel bestaansrecht hebben als ze niet eens een loon kun betalen waarvan werknemers zoals toeslagen kunnen leven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Juist voor de grote bedrijven met laag geschoold werk is dat normale bedrijfsvoering, zie een Amazon. Zou me niet verbazen als het bij een bol.com hetzelfde werkt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bij kleine werkgevers wellicht niet. Maar je moet je afvragen of die wel bestaansrecht hebben als ze niet eens een loon kun betalen waarvan werknemers zoals toeslagen kunnen leven.
10% er bij. Netto ligt het minimum op 1639 euro per maand, Bruto op 1756 euro.quote:
https://www.rijksoverheid(...)eidsmarkt-en-inkomenquote:We maken werken lonender en verkleinen de armoedeval. We voeren een minimumuurloon in op basis van de 36-urige werkweek (initiatiefwetsvoorstel Gijs van Dijk (PvdA) en Maatoug (GroenLinks), (Kamerstuk 35335)). We verhogen het minimumloon stapsgewijs met 7,5% en houden de koppeling met de uitkeringen (behoudens de AOW) in stand om het bestaansminimum te verstevigen. We komen ouderen tegemoet via een hogere ouderenkorting.
Klopt, maar ook retail en horeca staan bekend om lage lonen voor hard werken met slechte secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:57 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Juist voor de grote bedrijven met laag geschoold werk is dat normale bedrijfsvoering, zie een Amazon. Zou me niet verbazen als het bij een bol.com hetzelfde werkt.
Netto dus richting 1800 minimumloon.. pff ik geef het mensen te doen die het daar van moeten rondbreien.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:58 schreef Ericr het volgende:
[..]
10% er bij. Netto ligt het minimum op 1639 euro per maand, Bruto op 1756 euro.
Zijn nog steeds extreem lage uurlonen maar wordt stapsgewijs verder opgetrokken.
Tegelijkertijd beetje naaierij omdat eerder al 7,5% was beloofd maar het is mooi scoren met 10%.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)eidsmarkt-en-inkomen
Ja volgens mij is die 2 procent ook een resultaat van overleggen begin dit jaar. Je bent zo maanden, al dan niet een jaar verder met dat soort dingen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:55 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Mijn vriendin als het goed is. Maar haar werkgever is dan ook volledig in handen van het personeel. In mijn cao beginnen ze binnenkort weer met onderhandelen over een cao, eis is inflatiecompensatie plus ¤100. Metalektro, dus zal wel een tijdje duren voor het rond is.
Krijgen nog wel een bakje toeslagen natuurlijk maar het is geen vetpot.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Netto dus richting 1800 minimumloon.. pff ik geef het mensen te doen die het daar van moeten rondbreien.
Je vaste lasten zijn tegenwoordig al snel 2000¤ zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen..quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:03 schreef Ericr het volgende:
[..]
Krijgen nog wel een bakje toeslagen natuurlijk maar het is geen vetpot.
2000 euro netto is zo op als de energierekening straks 20 a 25% op snoept.
Ja, maand of 8 bij ons de vorige keer. Al zullen de werkgevers misschien wat meer haast hebben als de eis inflatiecompensatie is, je weet niet hoe die nog verder op loopt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja volgens mij is die 2 procent ook een resultaat van overleggen begin dit jaar. Je bent zo maanden, al dan niet een jaar verder met dat soort dingen.
Moet je het met sociale huur wel bont maken. Zoals gezegd het is geen vetpot maar een alleenverdiener in sociale huur moet het wel kunnen redden met die 2000 euro.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je vaste lasten zijn tegenwoordig al snel 2000¤ zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen..
quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:01 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd ook of de overheid zuinig gaat zijn bij zaken zoals dit
[ twitter ]
Jammer voor je. Tamelijk bizar dat wij daar aan moeten bijdragen van hen.quote:Had Tata Steel de afgelopen jaren niet een groter deel van de winst moeten investeren in die transitie? "Het is een terechte vraag waarom de samenleving hieraan mee moet betalen. Maar wij kunnen dit niet zonder hulp. Uit eigen cashflow kunnen wij de transitie niet betalen."
Klopt, maar de vaste lasten stijgen erg snel met deze inflatie. Huur, boodschappen en energie is denk ik al snel 1200-1300¤ voor zo'n persoon?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:07 schreef Ericr het volgende:
[..]
Moet je het met sociale huur wel bont maken. Zoals gezegd het is geen vetpot maar een alleenverdiener in sociale huur moet het wel kunnen redden met die 2000 euro.
Wij moeten sparen of een lening nemen als we ons huis willen verduurzamen, zouden ze een voorbeeld aan kunnen nemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
[..]
Jammer voor je. Tamelijk bizar dat wij daar aan moeten bijdragen van hen.
We doen 2,5 procent erbij als reparatie voor de minimum tov wat we toch al gingen doen idd.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:58 schreef Ericr het volgende:
[..]
10% er bij. Netto ligt het minimum op 1639 euro per maand, Bruto op 1756 euro.
Zijn nog steeds extreem lage uurlonen maar wordt stapsgewijs verder opgetrokken.
Tegelijkertijd beetje naaierij omdat eerder al 7,5% was beloofd maar het is mooi scoren met 10%.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)eidsmarkt-en-inkomen
Ja dat is zo. Ik ben belastingadviseur/accountant en zie dat bij veel van mijn klanten. Natuurlijk niet overal, maar in heel veel sectoren nog wel.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Dus bij een salarisverhoging door cao afspraken gaan die failliet?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:04 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja dat is zo. Ik ben belastingadviseur/accountant en zie dat bij veel van mijn klanten. Natuurlijk niet overal, maar in heel veel sectoren nog wel.
Plus dat we eens moeten stoppen met alles in grafiekjes te willen stoppen. En daar vervolgens beleid op gaan maken. Grafieken gaan uit van gemiddeldes. In het boek van Pieter Omtzigt stond dat perfect uitgelegd.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:32 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
De ongemakkelijke waarheid achter het koopkrachtprobleem
En zou dat dan sowieso ook erg zijn? Als je als bedrijf schijnbaar alleen maar kunt overleven door je werknemers onder te betalen weet ik niet of je in een ontwikkeld land als Nederland nog wel bestaansrecht zou moeten hebben.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:22 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Dus bij een salarisverhoging door cao afspraken gaan die failliet?
Er is inderdaad een tekort aan slaven die niet voor nop willen werken en liever in de uitkering zittenquote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het koopkracht probleem wordt vooral veroorzaakt door de inflatie, de Europese Bank heeft als opdracht, Prijsstabiliteit. Mevrouw Lagarde faalt daarbij op alle fronten, houd de rente veel te laag waar de landen uit zuid Europa van profiteren. Hun economie is helemaal niet in staat met een sterke Euro om te gaan, daarvoor zijn ze niet productief genoeg.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:32 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
De ongemakkelijke waarheid achter het koopkrachtprobleem
Als het louter en alleen aan inflatie had gelegen zou de totale economische groei (die wordt gecorrigeerd naar inflatie) toch min of meer gelijk moeten lopen met de naar inflatie gecorrigeerde loongroeiquote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het koopkracht probleem wordt vooral veroorzaakt door de inflatie, de Europese Bank heeft als opdracht, Prijsstabiliteit. Mevrouw Lagarde faalt daarbij op alle fronten, houd de rente veel te laag waar de landen uit zuid Europa van profiteren. Hun economie is helemaal niet in staat met een sterke Euro om te gaan, daarvoor zijn ze niet productief genoeg.
????quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als het louter en alleen aan inflatie had gelegen zou de totale economische groei (die wordt gecorrigeerd naar inflatie) toch min of meer gelijk moeten lopen met de naar inflatie gecorrigeerde loongroei?
De naar inflatie gecorrigeerde economische groei is 5,3%, de naar inflatie gecorrigeerde loondaling is 7%. Als er geen andere factoren (zoals achterblijvende loongroei) aan te pas zouden komen zouden die twee toch nooit zo ver uit elkaar moeten liggen?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
????
Ik begrijp niet wat je wilt zeggen.
De hoeveelheid geld groeit harder dan de Economie, daardoor wordt geld minder waard.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De naar inflatie gecorrigeerde economische groei is 5,3%, de naar inflatie gecorrigeerde loondaling is 7%. Als er geen andere factoren (zoals achterblijvende loongroei) aan te pas zouden komen zouden die twee toch nooit zo ver uit elkaar moeten liggen?
Klopt, maar die geldontwaarding zit al in het cijfer van de economische groei verwerkt (dat is die inflatiecorrectie).quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De hoeveelheid geld groeit harder dan de Economie, daardoor wordt geld minder waard.
Nee, de geldhoeveelheid groeit harder.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Klopt, maar die geldontwaarding zit al in het cijfer van de economische groei verwerkt (dat is die inflatiecorrectie).
Huh wat? Waarom zou het CBS maar een partiële inflatiecorrectie toepassen op hun cijfersquote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, de geldhoeveelheid groeit harder.
Ik zei, de geldhoeveelheid groeit harder dan de economie, daarom is er inflatie.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:16 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Huh wat? Waarom zou het CBS maar een partiële inflatiecorrectie toepassen op hun cijfers?!
Maar die geldontwaarding zit al verwerkt in dat cijfer voor de economische groei. Die is eigenlijk meer dan 5,3% maar als je de geldontwaarding er in verwerkt, dat doet het CBS standaard, kom je op dat cijfer uit.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zei, de geldhoeveelheid groeit harder dan de economie, daarom is er inflatie.
Alleen als het minimumloon zonder toeslagen (!) ook daadwerkelijk voldoende is om van te leven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |