abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205802416
quote:
Dure boodschappen en een hoge energierekening. Het leven is in de afgelopen maanden flink duurder geworden en daardoor komen steeds meer huishoudens in de knel. Van belastingverlaging tot het verhogen van de zorgtoeslag: wat kan het kabinet doen om onze koopkracht te verbeteren?
31 Augustus:

quote:
Het minimumloon stijgt per 1 januari met maar liefst 10 procent. Dat hebben kabinet en coalitiepartijen vannacht afgesproken in de onderhandelingen over de begroting en de koopkracht voor volgend jaar. Verder geldt volgend jaar ook nog de verlaging van de brandstofaccijns en de energietoeslag voor lagere inkomens. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.
RTL

[ Bericht 70% gewijzigd door Jor_Dii op 31-08-2022 15:33:48 ]
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205802424
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat, en als dat laatste je instelling is, dan moet je dat vooral doen als je denkt dat dat beter is, maar om dan te stellen dat werken niet loont is onzin.
Werken loont zeker, maar er zijn zeker grote groepen bij waarbij lonen slechts zeer minimaal loont tov de uitkering + toeslagen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:42 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802446
Vermogensbelasting zou omhoog gaan, dus waarschijnijk je mag gaan betalen als je een eigen huis hebt
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:57 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205802449
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Werken loont zeker, maar er zijn zeker grote groepen bij waarbij lonen slechts zeer minimaal loont tov de uitkering + toeslagen.
Tja, dan moeten ze lekker in de uitkering gaan zitten en hun hand ophouden voor een aalmoes, als hun dat beter lijkt. Er is namelijk geen magische oplossing waarbij die mensen ineens zeggen 'ik wil werken'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205802488
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja, dan moeten ze lekker in de uitkering gaan zitten en hun hand ophouden voor een aalmoes, als hun dat beter lijkt. Er is namelijk geen magische oplossing waarbij die mensen ineens zeggen 'ik wil werken'.
Misschien zou het al eens helpen als ze er meer dan een aalmoes aan overhouden aan het eind van de maand? Het is niet echt een karaktergebrek als je geen zin hebt om meer uren te maken voor wat effectief 2,50 per uur is (zo extreem hoog is de marginale druk soms).
pi_205802499
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel, de uitkeringen moeten fors omlaag. Er is werk genoeg.
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 14:45:32 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_205802506
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Misschien zou het al eens helpen als ze er meer dan een aalmoes aan overhouden aan het eind van de maand? Het is niet echt een karaktergebrek als je geen zin hebt om meer uren te maken voor wat effectief 2,50 per uur is (zo extreem hoog is de marginale druk soms).
Dat kan, maar als jij aan de lopende band karton staat te sorteren, wat wil je dan, dat daar een gigabedrag aan salaris tegenover moet staan?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 14:45:52 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_205802512
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Das ook prima, maar denk jij dat dat realiteit gaat worden?
pi_205802534
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Das ook prima, maar denk jij dat dat realiteit gaat worden?
Nee, maar daardoor behoud je dus dat te kleine gat tussen handje ophouden en daadwerkelijk gaan werken voor je geld.
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:31 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_205802584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee, maar daardoor behoud je dus dat te kleine gat tussen handje ophouden en daadwerkelijk gaan werken voor je geld.
Ja, dus wat je hebt is dat wat jij zegt niet gaat gebeuren qua uitkeringen, en van de andere kant dat mensen zich dus meer in de uitkering gaan gooien. Nou prima, moeten ze dat doen. Succes ermee denk ik dan.
pi_205802600
Aangezien er geen geld is bij de meeste werkgevers om de salarissen te verhogen zouden uitkeringen inderdaad omlaag moeten. Maar dan kom je aan de laagste inkomens en die gaan nu dus weer gecompenseerd worden.

Een mogelijkheid zou inderdaad zijn om in de belastingheffing (arbeidskorting e.d.) en voor ondernemers wat te doen. Maar dat wordt juist steeds kariger.

En mensen uit het buitenland weten precies wat een paradijs het is voor de laagste inkomens. Het eerste dat ze mij vaak vragen is "hier heb je toch allemaal toeslagen kun je die voor mij regelen?" Ook gestudeerde mensen.
pi_205802676
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vermogensbelasting zou omhoog gaan, dus waarschijnijk je mag gaan betalen als je een eigen huis hebt
Lijkt me sterk. Dat zou politieke zelfmoord zijn voor de VVD die al met ontevreden achterban kampt, vlak voor de verkiezingen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:01:24 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205802700
Ben benieuwd ook of de overheid zuinig gaat zijn bij zaken zoals dit

twitter
pi_205802708
quote:

[..]
Populistisch geneuzel. Mensen in met een arbeidsongeschiktsheiduitkering kunnen meestal niet meer werken en die druk je dan nog meer in de problemen. Daarnaast is de toegang tot deze uitkeringen steeds moeilijker geworden de afgelopen 10 jaar, waardoor steeds meer arbeidsongeschikten in de bijstand zitten. Toen ik nog bij de sociale dienst werkte was minstens 60% van ons bestand (deels) arbeidsongeschikt. Die kunnen of niet meer werken en zelfs wanneer ze willen zitten maar weinig werkgevers op hen te wachten. Zelfs in deze tijden zijn werkgevers kieskeurig en vallen mensen met een arbeidshandicap of die hun leeftijd niet mee hebben buiten de boot.
pi_205802711
quote:

[..]
Daarvan gaan mensen niet werken. Dan gaan er alleen maar meer mensen dakloos op straat leven, zakkenrollen, winkels beroven en drugs dealen.

Mensen gaan werken als werken meer loont dan het absolute minimum. Dus de salarissen moeten omhoog, niet de uitkeringen omlaag.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:03:03 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802716
quote:

[..]
Niet iedereen in een uitkering kan werken, er zijn nogal wat mensen die niet kunnen werken door langdurige of chronische ziekte die in de bijstand zijn gedumpt.
pi_205802726
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:01 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd ook of de overheid zuinig gaat zijn bij zaken zoals dit

[ twitter ]
Ze doen maar een nieuwe aandelenemmissie zodat de gemeenschap als in aandeelhouders daar een bijdrage kunnen hebben. Daar klotst het geld tegen de plinten.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:05:45 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205802741
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:02 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Daarvan gaan mensen niet werken. Dan gaan er alleen maar meer mensen dakloos op straat leven, zakkenrollen, winkels beroven en drugs dealen.

Mensen gaan werken als werken meer loont dan het absolute minimum. Dus de salarissen moeten omhoog, niet de uitkeringen omlaag.
Dit, ik denk niet dat het helpt door de uitkeringen te minderen. Een oplossing zou kunnen zijn dat de werkinkomens minder zwaar belast worden tot een bepaald bedrag.
pi_205802746
Het probleem zit toch niet alleen bij de laagste inkomens? De energierekening voor een 2x modaal stijgt ook evenredig hard.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:11:07 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802798
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:05 schreef Momo het volgende:

[..]
Dit, ik denk niet dat het helpt door de uitkeringen te minderen. Een oplossing zou kunnen zijn dat de werkinkomens minder zwaar belast worden tot een bepaald bedrag.
Alle subsidies, toe en bijslagen, aftrekposten en andere geld rondpomperij afschaffen en dat geld steken in lastenverlaging, en dan ook alle mensen die bezig zijn met het verzinnen van rondpomperij, de wetten ervoor schrijven, de aanvragen ervoor verwerken en toekennen, het vervolgens controleren en fraude ermee opsporen op de keien smijten en dat bespaarde geld ook in Lastenverlaging steken.
Onder de streep houdt de burger dan 2 keer zoveel netto over dan nu met alle rondpomperij, want de overhead is net zo groot als het geld wat rondgepompt wordt.
Dit mag van mij prima 80% terecht komen in de inkomens tot 70K en voor 20% daarboven.
pi_205802856
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Niet iedereen in een uitkering kan werken, er zijn nogal wat mensen die niet kunnen werken door langdurige of chronische ziekte die in de bijstand zijn gedumpt.
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die kampen met psychische mankementen waardoor ze onbegrepen worden op de doorsnee arbeidsmarkt.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:16:44 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802873
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken.
En hoe help je die door hun uitkering te verlagen?
pi_205802885
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En hoe help je die door hun uitkering te verlagen?
Er is nu eenmaal een flink verschil tussen mensen die willen werken maar dat niet kunnen vanwege fysieke/mentale problemen en mensen die te lui zijn om te werken.
pi_205802916
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Er is nu eenmaal een flink verschil tussen mensen die willen werken maar dat niet kunnen vanwege fysieke/mentale problemen en mensen die te lui zijn om te werken.
Die worden door jouw voorstel beide geraakt. Daarnaast worden mensen die te lui zijn om te werken al aangepakt door middel van verplichte werktrajecten, tegenprestatie en kortingsmaatregelen op de uitkering.
pi_205802919
quote:

[..]
En ook de luie mensen ga je niet aan het werken krijgen door ze hun geld en dus hun mogelijkheid tot overleven af te pakken. Die gaan alles doen om daar onder uit te komen: óf lamlullen op de werkvloer waardoor geen werkgever ze wil hebben, of gewoon zwart en crimineel bij hobbyen.

Je kan mensen nu eenmaal niet dwingen om aan het werk te willen. Je kan er hooguit voor zorgen dat ze zich in een samenleving nuttig voelen, en daardoor meer zin hebben om iets te doen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205802952
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:20 schreef Stoney3K het volgende:

Je kan mensen nu eenmaal niet dwingen om aan het werk te willen. Je kan er hooguit voor zorgen dat ze zich in een samenleving nuttig voelen, en daardoor meer zin hebben om iets te doen.
Dan blijven ze maar lekker arm en berooid.
pi_205802955
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Zeker, maar er zijn ook genoeg mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en nergens aan de bak komen vanwege allerlei rompslomp en regeltjes, terwijl ze wel heel graag willen werken. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die kampen met psychische mankementen waardoor ze onbegrepen worden op de doorsnee arbeidsmarkt.
Welke regels en rompslomp? Die mensen komen niet aan de bak omdat werkgevers niet zitten op te wachten op werknemers die minder belastbaar zijn, meer begeleiding nodig hebben en een grotere kans op uitval hebben.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:23:15 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802964
quote:

[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
pi_205802975
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dan blijven ze maar lekker arm en berooid.
Dan doen ze eerder 'officieel' niets, maar rijden ze wel in een gestolen Mercedes gewoon de kilo's wiet rond naar de coffeeshops toe.

Heb je dat liever?
pi_205802988
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:24 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dan doen ze eerder 'officieel' niets, maar rijden ze wel in een gestolen Mercedes gewoon de kilo's wiet rond naar de coffeeshops toe.

Heb je dat liever?
Dus we geven ze maar gratis geld omdat ze anders crimineel worden?
Ik stel voor dat we ze preventief oppakken en in de gevangenis opsluiten.
pi_205802998
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Indirect wel. Hij vindt het belangrijk dat luie mensen in de uitkering hard aangepakt worden en neemt de nevenschade voor de arbeidsongeschikten voor lief.
pi_205802999
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dus we geven ze maar gratis geld omdat ze anders crimineel worden?
Ik stel voor dat we ze preventief oppakken en in de gevangenis opsluiten.
En denk nu eens na waar die gevangenissen precies van worden betaald?
pi_205803025
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:24 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Heb je dat liever?
Ja
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205803051
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat kan.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:32:17 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205803065
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat kan.
Kortom, je hebt schijt aan mensen die niet kunnen werken en die kunnen er wat jou betreft in zakken. Zeg dat dan gewoon.
pi_205803092
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kortom, je hebt schijt aan mensen die niet kunnen werken en die kunnen er wat jou betreft in zakken. Zeg dat dan gewoon.
Dat terwijl iedereen de pech kan hebben om in die situatie te komen.
pi_205803107
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee juist niet, ik ben ook maar hardop aan het denken hoe we de verdwijnende kloof tussen uitkering en werken kunnen verbreden. Het kan toch niet zo zijn dat je fulltime werken in sommige beroepsgroepen bijna in kunt ruilen voor een uitkering + toeslagen?
pi_205803117
OP even aangepast met de actualiteit.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:35:54 #39
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205803121
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee juist niet, ik ben ook maar hardop aan het denken hoe we de verdwijnende kloof tussen uitkering en werken kunnen verbreden. Het kan toch niet zo zijn dat je fulltime werken in sommige beroepsgroepen bijna in kunt ruilen voor een uitkering + toeslagen?
Alle subsidies, toe en bijslagen, aftrekposten en andere geld rondpomperij afschaffen en dat geld steken in lastenverlaging, en dan ook alle mensen die bezig zijn met het verzinnen van rondpomperij, de wetten ervoor schrijven, de aanvragen ervoor verwerken en toekennen, het vervolgens controleren en fraude ermee opsporen op de keien smijten en dat bespaarde geld ook in Lastenverlaging steken.
Onder de streep houdt de burger dan 2 keer zoveel netto over dan nu met alle rondpomperij, want de overhead is net zo groot als het geld wat rondgepompt wordt.
Dit mag van mij prima 80% terecht komen in de inkomens tot 70K en voor 20% daarboven.
pi_205803151
quote:

[..]
Dat is in 90% van de gevallen ook een fabeltje.

Zijn echt bijzondere uitzonderingsgevallen die met een uitkering en toeslagen meer binnen krijgen dan een netto inkomen uit arbeid + toeslagen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_205803171
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zijn echt bijzondere uitzonderingsgevallen die met een uitkering en toeslagen meer binnen krijgen dan een netto inkomen uit arbeid + toeslagen.
Oke zul je best gelijk in hebben, maar er zal in best veel gevallen ook een minimaal verschil optreden waarbij niet werken wellicht onder de streep 50-100¤ netto minder oplevert iedere maand? Ik snap best dat mensen daardoor niet gemotiveerd worden om er voor te gaan, want het zijn vaak ook nog de fysiek zware of geestelijk niet uitdagendste jobs..
pi_205803172
quote:

[..]
Minimuumloon fors omhoog zodat werken meer loont en ondertussen de koppeling verlagen van 70% naar zeg maar 60%. Dan hoeven de uitkeringen niet omlaag, wordt de prikkel om te werken groter en wordt het minimumloon meer een leefbaar loon in plaats van het hongerloon van nu. Die toeslagen zijn in feit subsidie op goedkope arbeid.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:39:35 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205803185
quote:

[..]

NWS / Blij in de bijstand
pi_205803218
quote:
Ik ken de nieuwsberichten waarin altijd wordt uitgegaan van iemand die toevallig alle toeslagen mogelijk bij elkaar harkt en dit vergelijken met een inkomen uit arbeid en dan meestal ook vergeten dat die ook veelal recht hebben op toeslagen (tot pakweg 30% boven het minimumloon).

Het is vaak nogal stemmingmakerij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_205803231
quote:

[..]

Het gaat ook om minimale verschillen wat je erbij krijgt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205803236
quote:

[..]
Dat is heel simpel. Lonen verhogen en uitkeringen niet.

Of toeslagen weg + lonen en uitkeringen verhogen
pi_205803254
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Oke zul je best gelijk in hebben, maar er zal in best veel gevallen ook een minimaal verschil optreden waarbij niet werken wellicht onder de streep 50-100¤ netto minder oplevert iedere maand? Ik snap best dat mensen daardoor niet gemotiveerd worden om er voor te gaan, want het zijn vaak ook nog de fysiek zware of geestelijk niet uitdagendste jobs..
Klopt dit is voor mij oa de reden geweest om 1 dag per week ouderschapsverlof te nemen.
Nu heb ik tijd voor zelf studie en eventueel cursus te kunnen doen.
pi_205803260
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik ken de nieuwsberichten waarin altijd wordt uitgegaan van iemand die toevallig alle toeslagen mogelijk bij elkaar harkt en dit vergelijken met een inkomen uit arbeid en dan meestal ook vergeten dat die ook veelal recht hebben op toeslagen (tot pakweg 30% boven het minimumloon).

Het is vaak nogal stemmingmakerij.
Het lijkt mij in geen geval voor discussie vatbaar dat 40 uur werken versus 0 uur werken redelijk gecompenseerd wordt door het verschip tussen bijstand en een gewone baan.

Mijn moeder gaat nog wat minder werken. Van 29 naar 22k bruto maar netto gaat ze erop vooruit door de toeslagen. Can't beat them, join them.
pi_205803266
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Aangezien er geen geld is bij de meeste werkgevers om de salarissen te verhogen zouden uitkeringen inderdaad omlaag moeten. Maar dan kom je aan de laagste inkomens en die gaan nu dus weer gecompenseerd worden.
Is dat zo of willen de werkgevers ons dat laten geloven? In het nieuws zijn vooral berichten over recordwinsten te lezen, kan me niet voorstellen dat dat enkel bij multinationals is. Volgens mij draaien de meeste bedrijven meer dan prima, al een hele tijd en zou er dus geld moeten zijn voor loonsverhogingen.
pi_205803275
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:46 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Is dat zo of willen de werkgevers ons dat laten geloven? In het nieuws zijn vooral berichten over recordwinsten te lezen, kan me niet voorstellen dat dat enkel bij multinationals is. Volgens mij draaien de meeste bedrijven meer dan prima, al een hele tijd en zou er dus geld moeten zijn voor loonsverhogingen.
Dat lijkt me ook en lonen stijgen al jarenlang niet mee met de inflatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')