abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2022 @ 19:33:06 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205786752
De terughoudendheid van de NAVO sinds de oorlog is op zijn minst gezegd echt schandalig te noemen.
Het heeft laten zien wat de positie van de grote machten is. Zonder de VS en Turkije is NAVO op 6% militaire kracht. Dat moet anders.

Met de komst van Finland en Zweden zetten we een belangrijke eerste stap. De tweede stap is uitbreiden, en niet enkel in Europa zoals de huidige regels aangeven.
De groeiende dreiging vanuit verschillende landen zoals Noord-Korea, China en Rusland heeft laten zien dat we snel en daadkrachtig moeten uitbreiden zowel in landenaantal als binnenlands. Een goede stap wordt gezet nu steeds meer landen naar de 2% navonorm toe gaan.

De groene landen zijn de landen die ik graag bij de NAVO erbij wil hebben mochten de huidige regels m.b.t. lidmaatschap niet meer tellen. French-Guiana even negeren, misklik :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_205786797
Dat is dan letterlijk geen "NAVO" meer.

Verder is een uitleg wel zo handig. Waarom die landen?

En ik stem tegen elke organisatie met Saudi-Arabië erin. Met dat land moeten we niet samenwerken; ze staan tegen alles in waar het Westen voor staat. En om nog maar niets te zeggen over de oorlog in Yemen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2022 19:56:33 ]
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:00:07 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205786969
Nigeria en Mali bij de Navo? :')
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:03:02 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205786994
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 19:38 schreef YStec het volgende:
Dat is dan letterlijk geen "NAVO" meer.

Verder is een uitleg wel zo handig. Waarom die landen?

En ik stem tegen elk organisatie met Saudi-Arabië erin. Met dat land moeten we niet samenwerken; ze staan tegen alles in waar het Westen voor staat. En om nog maar niets te zeggen over de oorlog in Yemen.
De naam lijkt me niet heel belangrijk. Estland/Letland/Litouwen zijn ook niet per se Noord-Atlantisch te noemen.

Dit zijn landen die over het algemeen een hele sterke relatie hebben met de VS of Europa, en/of momenteel al militair veel oefeningen doen samen met de huidige NAVO landen.

Landen uitsluiten kan, maar er is een grens. Ik werk ook niet graag samen met Turkije, maar het is wel een enorm belangrijke speler binnen de NAVO.
Het is geen politiek bondgenootschap om wetten binnen de landen aan te passen, maar een militair bondgenootschap. Niet samenwerken met landen die je niet liggen is mijn inziens naïef. De NAVO is niet meer zo sterk als het ooit was relatief gezien.
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:04:15 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787004
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:00 schreef Hexagon het volgende:
Nigeria en Mali bij de Navo? :')
Beide landen hebben een goede band met de VS en hebben op militair vlak al vaak samenwerking, buitenom dat ze in Afrika beiden goed gelegen zijn. Centraal
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:05:51 #6
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205787013
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:03 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De naam lijkt me niet heel belangrijk. Estland/Letland/Litouwen zijn ook niet per se Noord-Atlantisch te noemen.

Dit zijn landen die over het algemeen een hele sterke relatie hebben met de VS of Europa, en/of momenteel al militair veel oefeningen doen samen met de huidige NAVO landen.

Landen uitsluiten kan, maar er is een grens. Ik werk ook niet graag samen met Turkije, maar het is wel een enorm belangrijke speler binnen de NAVO.
Het is geen politiek bondgenootschap om wetten binnen de landen aan te passen, maar een militair bondgenootschap. Niet samenwerken met landen die je niet liggen is mijn inziens naïef. De NAVO is niet meer zo sterk als het ooit was relatief gezien.
Dat politieke gedeelte is wel vrij belangrijk. Je merkt het al met Turkije. Als de ideeën over wat er moet gebeuren en waarom te veel uit elkaar lopen dan krijg je gezeik.

Dus een alliantie van democratieën oid. De anglosphere er bij betrekken - ZA, Australië en Nieuw-Zeeland kan dan. Net als Japan en Zuid-Korea als moderne democratieën ook..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205787025
Heb je überhaupt weleens gelezen welke toelatingseisen er zoal gelden en ook welke rechten en verplichtingen gelden als een land eenmaal lid is?

Een aanval op één is een aanval op allen. Waarom zouden dat in godsnaam moeten willen als het gaat om Liberia?
pi_205787034
Waarom wordt er überhaupt nog gebruik gemaakt van die verlepte landkaart?
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:09:52 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787050
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:05 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat politieke gedeelte is wel vrij belangrijk. Je merkt het al met Turkije. Als de ideeën over wat er moet gebeuren en waarom te veel uit elkaar lopen dan krijg je gezeik.

Dus een alliantie van democratieën oid. De anglosphere er bij betrekken - ZA, Australië en Nieuw-Zeeland kan dan. Net als Japan en Zuid-Korea als moderne democratieën ook..
Dat is niet per se een slecht gegeven. De NAVO hoort er te zijn voor verregaande situaties. Hoe meer je uit gaat breiden, hoe minder dreiging er is op NAVO grondgebied.

Om een makkelijke alliantie te maken, kan je Marokko, ZA, NZ, Australië, Japan en Zuid-Korea nemen ja, maar denk dat we te makkelijk denken om dit hierbinnen te houden. Het is bealngrijk om in Azië en Afrika bondgenoten te hebben. Wellicht ook in Zuid-Amerika, al is dat minder belangrijk.
pi_205787063
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:04 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Beide landen hebben een goede band met de VS en hebben op militair vlak al vaak samenwerking, buitenom dat ze in Afrika beiden goed gelegen zijn. Centraal
En beide kunnen zo weer in een (burger)oorlog belanden. Absoluut niet geschikt voor "een aanval op 1 is een aanval op allen". Khadaffi had ook goede banden met het westen, maar was toch echt absoluut geen NAVO-materiaal...

En Oekraïne is geen NAVO, dus een aanval op hen zegt niks over de kracht van verdedigingsmacht NAVO. NAVO heeft niks te maken met oorlogen buiten haar grondgebied. Hooguit zegt het wat over de kracht van de VN, die graag vrede willen bewaren in de wereld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205787070
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:09 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De NAVO hoort er te zijn voor verregaande situaties.
Eh, nee. De NAVO hoort de eigen landen te verdedigen, meer niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:13:14 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787079
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:07 schreef Raw85 het volgende:
Heb je überhaupt weleens gelezen welke toelatingseisen er zoal gelden en ook welke rechten en verplichtingen gelden als een land eenmaal lid is?

Een aanval op één is een aanval op allen. Waarom zouden dat in godsnaam moeten willen als het gaat om Liberia?
Dit kan langlopende oorlogen tegengaan. De NAVO is er niet alleen voor militaire kracht, maar ook om veiligheid te waarborgen.
IJsland zal ons niks brengen op militair gebied, maar prima om ze erbij te hebben.

NAVO lid worden kost normaliter best lang.
pi_205787089
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:09 schreef Mikeytt het volgende:
Dat is niet per se een slecht gegeven. De NAVO hoort er te zijn voor verregaande situaties. Hoe meer je uit gaat breiden, hoe minder dreiging er is op NAVO grondgebied.

Om een makkelijke alliantie te maken, kan je Marokko, ZA, NZ, Australië, Japan en Zuid-Korea nemen ja, maar denk dat we te makkelijk denken om dit hierbinnen te houden. Het is bealngrijk om in Azië en Afrika bondgenoten te hebben. Wellicht ook in Zuid-Amerika, al is dat minder belangrijk.
Je kan deze prima als bondgenoten houden, of er een andersoortig defensiepact mee sluiten. Dat doet de VS dan ook met landen als Japan en Z-Korea.

Wanneer je teveel landen insluit in een 'kernverbond' verzwak je juist de dreiging die er vanuitgaat, want naarmate het minder aannemelijk wordt dat elk land voor elk ander in de bres zal springen, des te eerder het getoetst zal worden door een vijand, en des te eerder het kaartenhuis in elkaar zal storten. De projectie van macht en cohesie zijn direct met elkaar verwoven.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:16:17 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787103
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eh, nee. De NAVO hoort de eigen landen te verdedigen, meer niet.
Onzin. Dit soort gedachtegoed zorgt voor de huidige terughoudenheid. De NAVO moet afschrikkend zijn en bemoeien met conflicten elders.

6 van de 10 grote NAVO operaties in e afgelopen 20 jaar waren niet op NAVO grondgebied.
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:18:22 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787124
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:14 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je kan deze prima als bondgenoten houden, of er een andersoortig defensiepact mee sluiten. Dat doet de VS dan ook met landen als Japan en Z-Korea.

Wanneer je teveel landen insluit in een 'kernverbond' verzwak je juist de dreiging die er vanuitgaat, want naarmate het minder aannemelijk wordt dat elk land voor elk ander in de bres zal springen, des te eerder het getoetst zal worden door een vijand, en des te eerder het kaartenhuis in elkaar zal storten. De projectie van macht en cohesie zijn direct met elkaar verwoven.
Het probleem daarmee is dat Japan en Zuid-Korea niet militair ingrijpen indien er een aanval op NAVO grondgebied is.
pi_205787143
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
6 van de 10 grote NAVO operaties in e afgelopen 20 jaar waren niet op NAVO grondgebied.
Onder mandaat van de VN, wat dus eigenlijk de organisatie is die je bedoelt. Die blijken tandeloos bij Oekraïne. NAVO blijkt juist sterk: Poetin durft niet in de buurt te komen van iets wat een aanval op de NAVO lijkt.
pi_205787157
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:18 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het probleem daarmee is dat Japan en Zuid-Korea niet militair ingrijpen indien er een aanval op NAVO grondgebied is.
Japan heeft een grondwet die het leger verbiedt iets anders te doen dan Japan verdedigen, dus ze zullen nooit helpen een NAVO lidstaat te verdedigen.
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:24:07 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787169
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onder mandaat van de VN, wat dus eigenlijk de organisatie is die je bedoelt. Die blijken tandeloos bij Oekraïne. NAVO blijkt juist sterk: Poetin durft niet in de buurt te komen van iets wat een aanval op de NAVO lijkt.
Nee, dit zijn NAVO operaties, geen VN missies.
Natuurlijk zal Poetin geen aanval uitvoeren op een NAVO land, maar dat is vooral een dikke middelvinger vanuit de NAVO naar de rest van de wereld.

De NAVO moet militair ingrijpen in Oekraïne.
pi_205787189
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:24 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De NAVO moet militair ingrijpen in Oekraïne.
Daar zijn we het dan oneens. De NAVO moet helemaal niet haar eigen lidstaten in gevaar brengen om Oekraïne te verdedigen.
pi_205787333
Lekker is dat, wordt Mali aangevallen door Burkina Faso, moet ik opeens verplicht door een artikel 5 naar de woestijn toe.
Terwijl de halve NAVO dan daar zit, lopen de Russen zo Polen in :')

Doe mij maar een ouderwetse Alliantie met mandaat van de VN.

Breekt echt de pleuris uit, vlucht ik wel naar Finland of Canada.
Hell To The Liars
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:50:14 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787425
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:40 schreef Droopie het volgende:
Lekker is dat, wordt Mali aangevallen door Burkina Faso, moet ik opeens verplicht door een artikel 5 naar de woestijn toe.
Terwijl de halve NAVO dan daar zit, lopen de Russen zo Polen in :')

Doe mij maar een ouderwetse Alliantie met mandaat van de VN.

Breekt echt de pleuris uit, vlucht ik wel naar Finland of Canada.
Ja, want Burkina Faso gaat een NAVO land aanvallen? :')
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:51:49 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205787438
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zijn we het dan oneens. De NAVO moet helemaal niet haar eigen lidstaten in gevaar brengen om Oekraïne te verdedigen.
Dat is makkelijk praten als je op NAVO grondgebied woont. Waar leggen we de grens? Wanneer Rusland alles is binnengevallen behalve NAVO gebied?

We hebben allang moeten ingrijpen. Al bij de eerste raketaanvallen in Oekraïne.
pi_205787465
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:50 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ja, want Burkina Faso gaat een NAVO land aanvallen? :')
"Een konvooi met Nederlands militair materieel is woensdag in Mali aangevallen. Daarbij kwamen volgens het ministerie van Defensie vrijdag zes Malinezen om het leven. Er waren geen Nederlandse militairen betrokken bij het incident dat plaatsvond in de buurt van Boni."

Zelfs Malinezen vallen NAVO materiaal aan in Mali :')

De gemiddelde kindsoldaat heeft maling aan verdragen.
Hell To The Liars
pi_205827723
Leuk idee, maar dan wel met betrouwbare landen. Turkije heeft wel laten zien dat een autoritair en behoorlijk instabiel land met andere prioriteiten nogal wat problemen op kan leveren. Een Zuid-Korea is bijvoorbeeld ook niet altijd even stabiel geweest in de recente geschiedenis. Marokko moet je al helemaal niet willen.
Incelfrikandel
pi_205827731
Ijsland heeft volgens mij geen leger
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 3 september 2022 @ 17:56:35 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205832674
Dit lijkt me een goed idee. Rusland gaat dit namelijk helemaal OK vinden. Mochten ze zich bedreigd voelen en Kazakhstan of Moldavie binnenvallen en dreigen met atoomwapens wanneer we te hulp schieten, kunnen Kenia, Marokko en Suriname wel helpen om dat te voorkomen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_205832718
ik ben wel voor een sterke NAVO, dat bewijst al 70 jaar zn bestaansrecht.

maar het moet niets meer zijn dat verdediging. uitbreiding brengt altijd de balans in gevaar. je zal met de andere grote spelers moeten samenwerken, of je nou wil of niet. putin weet dat haarfijn en kan daarom doen wat hij doet.
pi_205857420
Dat zou een nogal grote verandering zijn. Momenteel zijn de NAVO verdragen volgens mij ook enkel van kracht om het noordelijk halfrond vanaf de Kreeftskeerkring. Daarom werd het VK bijvoorbeeld ook niet geholpen door de andere lidstaten gedurende de Falklandoorlog. Nogal wat van de door TS genoemde staten liggen daar (ruim) onder.
  woensdag 7 september 2022 @ 12:20:43 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205877284
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 17:56 schreef -XOR- het volgende:
Dit lijkt me een goed idee. Rusland gaat dit namelijk helemaal OK vinden. Mochten ze zich bedreigd voelen en Kazakhstan of Moldavie binnenvallen en dreigen met atoomwapens wanneer we te hulp schieten, kunnen Kenia, Marokko en Suriname wel helpen om dat te voorkomen.
Met welk leger?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 7 september 2022 @ 14:40:20 #30
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_205878614
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 10:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ijsland heeft volgens mij geen leger
Enkel geen actief leger. En dat maakt me ook niet zoveel uit. De NAVO is er om veiligheid te waarborgen.
pi_205878913
De NAVO is krachtig door die eenheid. Als je er een soort wereldwijde organisatie van maakt ga je dat onherroepelijk kwijt raken. Dan verzwak je de boel.

Out of the question wat mij betreft.
zie email 27 oktober
  woensdag 7 september 2022 @ 15:40:51 #32
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205879242
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:10 schreef trein2000 het volgende:
De NAVO is krachtig door die eenheid. Als je er een soort wereldwijde organisatie van maakt ga je dat onherroepelijk kwijt raken. Dan verzwak je de boel.

Out of the question wat mij betreft.
Een NATO waar iedereen lid van is is gewoon de VN.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')