Verschillende soorten gehad, maar mijn favoriete was een desembrood van de supermarkt en bij de bakker een bruin brood met 3-4 grote diagonale strepen van boven.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:33 schreef PS. het volgende:
Over wat voor brood gaat het?
Over het algemeen is het niet veel beter, maar zelfs slechter. Enige is dat een Duitser nooit oud brood zou verkopen.
Hier blinken ze inderdaad in uit.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:36 schreef Mikeytt het volgende:
Verschillende soorten gehad, maar mijn favoriete was een desembrood van de supermarkt
Das dom..quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:31 schreef Mikeytt het volgende:
Mijn Duitse collega's zweren erbij dat brood in Duitsland veel beter is en noemen Nederlands brood zelfs vies.
Dacht dat ze overdreven, maar na een lange rit naar Duitsland en daar brood te hebben gekocht bij een supermarkt en bakker moet ik zeggen dat zowel de supermarkt en de bakket daar veel beter brood verkoopt...
Nu vind ik Nederlands brood zelfs tegenvallenook te luchtig
We hebben niet echt Duitse bakkers ofzo toch in Nederland?
Zo'n afbakpistoletje bedoel je? Zou niet weten wat daar buutenlands aan is.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Nederlands brood is typisch Nederlands: praktisch. Voorgesneden, alle stukken even groot en dun, en niet bedoelt om los te eten maar om beleg op te doen. Brood waarmee je gemakkelijk 4 of 6 belegde boterhammen dubbelgevouwen in je broodtrommel kunt stoppen en mee kunt nemen naar school, werk of bij een uitje. Veel praktischer dan het Franse en Duitse brood maar inderdaad zonder iets erop veel minder lekker. Je krijgt niet voor niets Duits/Frans/Italiaans brood in restaurants terwijl je op het eten wacht i.p.v. een paar onbelegde Hollandse boterhammen in een mandje.
Ligt aan het niveau en de stijl van het restaurant natuurlijk. Maar zelfs el cheapo restaurants serveren liever Franse afbakbroodjes met een veel te hard kuipje Campina margarine dan dat ze een paar droge boterhammen in een mandje doen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zo'n afbakpistoletje bedoel je? Zou niet weten wat daar buutenlands aan is.
Dat is gewoon Nederlands brood.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Maar zelfs el cheapo restaurants serveren liever Franse afbakbroodjes
Daar is echt 0,0 Frans aan hoor. Alleen de marketing wellicht.quote:
Juist niet.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:34 schreef Farenji het volgende:
In nederland moet alles snel en goedkoop, dat is belangrijker dan smaak en kwaliteit. Daarom zit ons brood vol met hulpstoffen om het maar zo snel mogelijk te laten rijzen. En dat proef je.
Is dat echt zo? Duitsland is vaak juist vrij strikt als het gaat om de warenwet. Ik zou ook niet weten wat er "lekker" is aan hulpstoffen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Juist niet.
In Duitsland zijn de regels wat soepeler dan hier, waarschijnlijk maken die hulpstoffen daar het brood 'lekkerder' .
Dan moet je geen zuurdesem nemen. Of ander soort brood. Dat zure brood vind ik ook niet lekker, maar er zijn heel veel lekkere broden. Voorverpakte uit de supermarkt vermeiden. Dat is vaak zurig.quote:
Ja, bij de bakkerij allemaal broodjes die je normaal alleen in films ziet.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hier blinken ze inderdaad in uit.
Dat is Duits landbrood. Heerlijk als het vers is. Krokant korstje.
Witte harde broodjes zijn ook lekkerder.
quote:Op maandag 29 augustus 2022 16:10 schreef RipCity het volgende:
https://www.instagram.com/reel/ChuOF8BDphj/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Zelfde met zoveel dingen. Als je beter hebt gehad, is het oude minder speciaalquote:Op maandag 29 augustus 2022 15:59 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Das dom..![]()
Nu vind je je eigen brood smerig en kan je niet 'gewoon even om de hoek' naar Duitsland
Ja metdat waltkorn, belachelijke fabrieksmarketig van gekleurd witbrood met pitjesquote:Op maandag 29 augustus 2022 16:02 schreef Geerd het volgende:
Volgens mij had de keuringsdienstvwaarde, daar een filmpje over en gingen ze naar een Duitsebakker, die lachte ons brood uit
quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:39 schreef 111210 het volgende:
Ja metdat waltkorn, belachelijke fabrieksmarketig van gekleurd witbrood met pitjes
quote:Op maandag 29 augustus 2022 16:22 schreef golfer het volgende:
Walkorn van de KvW: https://www.facebook.com/watch/?v=440139836608261
En 'Das is kein Brot' van de KvW:
Ja met ham of kaas of zo is het wel lekker maar niet met zoet beleg of pindakaas.quote:
Veel bakkers in Nederland krijgen het ook gewoon aangeleverd van de groothandel hoor.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:34 schreef Marsenal het volgende:
De beste Nederlandse bakker heeft echter duizend keer beter brood dan de beste Duitse bakker, gechargeerd gezegd.
De gemiddelde Nederlander eet brood van de Appie, en dat is inderdaad weinig spectaculair. Maar een goede bakker maakt in Nederland heerlijke broden, en in Duitsland vind ik de bakkerscultuur een stuk poverder.
Dat geldt in heel Europa voor heel veel bakkers. Dacht je dat ze in Duitsland op iedere straathoek hun eigen brood maakten?quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:35 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Veel bakkers in Nederland krijgen het ook gewoon aangeleverd van de groothandel hoor.
Nederland is daarin wel doorgeschoten. Buiten de grote steden vindt je naar mijn idee nauwelijks nog bakkers die iets anders doen dan groothandelsbroden in de oven schuiven (alhoewel dat strikt genomen ook geldt voor ketens als Vlaams Broodhuys of de Bakkerswinkel die ook gewoon afbakken maar wel lekker brood hebben).quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:36 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat geldt in heel Europa voor heel veel bakkers. Dacht je dat ze in Duitsland op iedere straathoek hun eigen brood maakten?
En daar dan nog trots op zijn ook ja.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 17:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nederland is daarin wel doorgeschoten. Buiten de grote steden vindt je naar mijn idee nauwelijks nog bakkers die iets anders doen dan groothandelsbroden in de oven schuiven
Eentje die zo gek is om voor dag en dauw op te staan en zich kapot te werken voor een klant die morgen voor een paar centen minder naar de supermarkt gaat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:35 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Veel bakkers in Nederland krijgen het ook gewoon aangeleverd van de groothandel hoor.
Tsja een GOEDE bakker. Zie die maar eens te vinden.
Ik zou er ook geen zin in hebben, nee. Plus, bij de broodfabriek (quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Eentje die zo gek is om voor dag en dauw op te staan en zich kapot te werken voor een klant die morgen voor een paar centen minder naar de supermarkt gaat.
‘Onze’ bakker heeft de prijzen al flink verhoogd. ¤ 6,20 voor een brood. Dus dat is ‘weekendbrood’ en ‘werkbrood’ is het (bijna) goedkoopste brood van de supermarkt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Eentje die zo gek is om voor dag en dauw op te staan en zich kapot te werken voor een klant die morgen voor een paar centen minder naar de supermarkt gaat.
En binnenkort kan hij de gasrekening niet meer betalen. Ben benieuwd hoeveel bakkers op de fles gaan, de komende tijd.
Miljaar he, ¤6,20 voor een brood. Waar gaat dat heen zeg.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Onze’ bakker heeft de prijzen al flink verhoogd. ¤ 6,20 voor een brood. Dus dat is ‘weekendbrood’ en ‘werkbrood’ is het (bijna) goedkoopste brood van de supermarkt.
Naar de Filistijnen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:00 schreef foodlover het volgende:
[..]
Miljaar he, ¤6,20 voor een brood. Waar gaat dat heen zeg.
Deze jongen leeft al twee weken op supermarkt witbrood á ¤0.99 . Obstipatie FTWquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Onze’ bakker heeft de prijzen al flink verhoogd. ¤ 6,20 voor een brood. Dus dat is ‘weekendbrood’ en ‘werkbrood’ is het (bijna) goedkoopste brood van de supermarkt.
Bruinbrood kopen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:05 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Deze jongen leeft al twee weken op supermarkt witbrood á ¤0.99 . Obstipatie FTW
¤6.20 voor een brood! Niet fantastisch![]()
Je kan voor een paar centen meer ook het goedkoopste bruinbrood halen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:05 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Deze jongen leeft al twee weken op supermarkt witbrood á ¤0.99 . Obstipatie FTW
¤6.20 voor een brood! Niet fantastisch![]()
En wie is dat?quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:34 schreef Marsenal het volgende:
De beste Nederlandse bakker heeft echter duizend keer beter brood dan de beste Duitse bakker, gechargeerd gezegd.
Waar in Duitsland ben je geweest?quote:De gemiddelde Nederlander eet brood van de Appie, en dat is inderdaad weinig spectaculair. Maar een goede bakker maakt in Nederland heerlijke broden, en in Duitsland vind ik de bakkerscultuur een stuk poverder, is mijn ervaring.
Dat is sinds corona volledig veranderd, je kan nu overal pinnen.quote:En dat je niet eens broodje kan pinnen in een willekeurig dorp is genoeg reden voor mij om te zeggen dat Duitse bakkers kut zijn.
nou was ik in dld op vakantie maar zelfs bij enkele restaurants in Berlijn die we bezocht hebben kon je nog niet eens pinnen, mocht je de straat oversteken naar de cashmachinequote:Op woensdag 31 augustus 2022 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat is sinds corona volledig veranderd, je kan nu overal pinnen.
Het ging om Bakkerijen, dat restaurants dit doen is gewoon zwart geld maken.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 09:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nou was ik in dld op vakantie maar zelfs bij enkele restaurants in Berlijn die we bezocht hebben kon je nog niet eens pinnen, mocht je de straat oversteken naar de cashmachine![]()
Jaaaaaaquote:
Met zo een lekkere donkere en harde korst.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 09:27 schreef Molo het volgende:
[..]
Jaaaaaa![]()
En die rogge-tarwebroden, desem, lekker man. Brood om op te kauwen
Volkoren kopenquote:
Ja, van dat brood met de kleur van donkere chocolade. Moutkleurstof.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 09:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Volkoren kopen
Bruin brood in Nederland is vaak gewoon gekleurd witbrood zonder vezels
Supergeilquote:Op woensdag 31 augustus 2022 09:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met zo een lekkere donkere en harde korst.
Punt is wel dat echt goed brood (zonder broodverbeteraars en met minder vet) ook sneller oud wordt. Dat wil je liefst versgebakken eten anders wordt het snel keihard.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Als goed brood wat duur is zou je via de app van Too Good To Go het eens kunnen proberen.
Goed brood van de vorige dag is altijd beter en goedkoper dan brood van de supermarkt.
Tenzij zuurdesem of met pre-ferment. Die zijn een heel stuk langer houdbaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
Punt is wel dat echt goed brood (zonder broodverbeteraars en met minder vet) ook sneller oud wordt. Dat wil je liefst versgebakken eten anders wordt het snel keihard.
Als je eenmaal een cultuur gekweekt hebt, valt het reuze mee. Ik doe wel altijd een beetje gist erbij bij de bulkfermentatie. Anders is het inderdaad lastig om wat volume te krijgen.quote:Maar zelf brood bakken is ook echt niet zo moeilijk. Zuurdesem is wel een kunst, maar gewoon standaard gistbrood is simpel en goedkoop, bloem en gist en zout kost niet veel.
Toch alleen met roggemeel?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Tenzij zuurdesem of met pre-ferment. Die zijn een heel stuk langer houdbaar.
De desem, brooddeeg zelf verder kan natuurlijk ook prima van tarwebloem of -meel zijnquote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Toch alleen met roggemeel?
Ah, ik zat te denken aan het brood wat er mee gebakken werd, desem en prefermenten leven gewoon, die gaan net zo lang mee als dat je ze voert en in leven houdt idd.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:17 schreef Molo het volgende:
[..]
De desem, brooddeeg zelf verder kan natuurlijk ook prima van tarwebloem of -meel zijn
Starter maken en in leven houden vond ik niet zo moeilijk en rijzen ging ook prima meestal, maar voor goed desembrood heb je een nat deeg nodig en dat is echt lastig om te bewerken, deeg voor gistbrood is veel droger en dus minder plakkerig. Het vormen mislukte vaak bij mij waardoor ik een misvormd brood kreeg. Daarnaast luistert de timing veel nauwer, en moet je wel aanvoelen hoe actief de starter is. Gist uit de winkel is veel consistenter.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:03 schreef stavromulabeta het volgende:
Als je eenmaal een cultuur gekweekt hebt, valt het reuze mee. Ik doe wel altijd een beetje gist erbij bij de bulkfermentatie. Anders is het inderdaad lastig om wat volume te krijgen.
Het brood wat je ermee bakt is ook wel langer houdbaar dan een gistbroodjequote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, ik zat te denken aan het brood wat er mee gebakken werd, desem en prefermenten leven gewoon, die gaan net zo lang mee als dat je ze voert en in leven houdt idd.
Desembrood vind ik ook heel lekker. Jumbo & Soma. (Oberländer)quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:36 schreef Mikeytt het volgende:
Verschillende soorten gehad, maar mijn favoriete was een desembrood van de supermarkt en bij de bakker een bruin brood met 3-4 grote diagonale strepen van boven.
Met alle respect maar Italianen kunnen geen brood bakken vind ik. In Frankrijk of Duitsland wel.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Nederlands brood is typisch Nederlands: praktisch. Voorgesneden, alle stukken even groot en dun, en niet bedoelt om los te eten maar om beleg op te doen. Brood waarmee je gemakkelijk 4 of 6 belegde boterhammen dubbelgevouwen in je broodtrommel kunt stoppen en mee kunt nemen naar school, werk of bij een uitje. Veel praktischer dan het Franse en Duitse brood maar inderdaad zonder iets erop veel minder lekker. Je krijgt niet voor niets Duits/Frans/Italiaans brood in restaurants terwijl je op het eten wacht i.p.v. een paar onbelegde Hollandse boterhammen in een mandje.
Geld stinkt niet, dat je jezelf tekort wilt doen door het niet bij je willen hebben van contanten is je eigen verlies. Eet je maar lekker een kadetje van de Aldiquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:34 schreef Marsenal het volgende:
En dat je niet eens broodje kan pinnen in een willekeurig dorp is genoeg reden voor mij om te zeggen dat Duitse bakkers kut zijn.
.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 16:34 schreef Marsenal het volgende:
De gemiddelde Nederlander eet brood van de Appie, en dat is inderdaad weinig spectaculair. Maar een goede bakker maakt in Nederland heerlijke broden, en in Duitsland vind ik de bakkerscultuur een stuk poverder, is mijn ervaring.
En dat je niet eens broodje kan pinnen in een willekeurig dorp is genoeg reden voor mij om te zeggen dat Duitse bakkers kut zijn.
De afbakker ja, echt, dan staat daar zo'n Trien de vakken te vullen met fabriekszut wat ze net of uitgepakt of afgebakken heeft.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:58 schreef borbit het volgende:
[..]
.
Ik woonde vroeger direct achter een bakker. Dan kon ik via m'n tuin door een soort klein brandgangetje in het bak gedeelte komen van de bakker. En dan doorsteken naar het winkeltje om wat te kopen. Erg lekker en mooi om te zien.
Waar ik nu woon zitten 2 "bakkers" maar die bakken helemaal niet. Is niet anders als de afbakafdeling van de appie alleen dan veel duurder.
Ik heb in Italië nooit een broodbakkerij ontdekt. Geen idee waar Italianen brood kopen behalve de supermarkt zuut die nog veel slechter is dan in nlquote:Op donderdag 1 september 2022 09:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met alle respect maar Italianen kunnen geen brood bakken vind ik. In Frankrijk of Duitsland wel.
Ik heb zelf nog nooit brood gekocht in Italië. Maar inderdaad, het smaakte altijd alsof het al vijf dagen oud was.quote:Op donderdag 1 september 2022 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik heb in Italië nooit een broodbakkerij ontdekt. Geen idee waar Italianen brood kopen behalve de supermarkt zuut die nog veel slechter is dan in nl
Ja, ook daar kwam KvW mee inderdaad...quote:Op donderdag 1 september 2022 10:05 schreef Molo het volgende:
[..]
De afbakker ja, echt, dan staat daar zo'n Trien de vakken te vullen met fabriekszut wat ze net of uitgepakt of afgebakken heeft.
Vraag je er iets over, hebben ze geen flauw idee wat er in zit of wat het überhaupt is.
En dat voor drie keer de supermarktprijs.
Nee bedankt
Werd van oudsher ook niet Pizza's gemaakt van oud brood en overblijfselen? (Armeluis eten!)quote:Op donderdag 1 september 2022 12:54 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog nooit brood gekocht in Italië. Maar inderdaad, het smaakte altijd alsof het al vijf dagen oud was.
Nee, brood van de Aldi komt van bakkerij Faber uit Hoogeveen.quote:
af en toe een kadetje halfom is best lekkerquote:Op donderdag 1 september 2022 09:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Geld stinkt niet, dat je jezelf tekort wilt doen door het niet bij je willen hebben van contanten is je eigen verlies. Eet je maar lekker een kadetje van de Aldi
Tsja. Het vreemde vind ik dat ze enkel baksels verkopen. Hadden ze nou ook een vers belegd broodje zou ik nog weleens binnen lopen. Je kan er wel koffie drinken aan een tafeltje. Maar een broodje gezond doen ze dan weer niet ofzo?quote:Op donderdag 1 september 2022 10:05 schreef Molo het volgende:
[..]
De afbakker ja, echt, dan staat daar zo'n Trien de vakken te vullen met fabriekszut wat ze net of uitgepakt of afgebakken heeft.
Vraag je er iets over, hebben ze geen flauw idee wat er in zit of wat het überhaupt is.
En dat voor drie keer de supermarktprijs.
Nee bedankt
Nou hier hebben wij een warme bakker en die bakt toch echt zelf.quote:Op maandag 5 september 2022 12:16 schreef Pap89 het volgende:
Altijd mooi mensen hier die dan stoer naar de bakker brood gaan halen. Terwijl dat gewoon kant en klaar geleverd is en alleen af gebakken wordt.
Zo anders is het niet bij de supermarkt
Niet bij onze bakker.quote:Op maandag 5 september 2022 12:16 schreef Pap89 het volgende:
Altijd mooi mensen hier die dan stoer naar de bakker brood gaan halen. Terwijl dat gewoon kant en klaar geleverd is en alleen af gebakken wordt.
Mooi bedrijf, hoop voor ze dat de Energielasten hun niet gaan nekkenquote:Op maandag 5 september 2022 12:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://indebuurt.nl/gron(...)neke-en-menno~87957/
Dat, ik houd m'n hart vast.quote:Op woensdag 7 september 2022 13:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mooi bedrijf, hoop voor ze dat de Energielasten hun niet gaan nekken
Ben hier weleens geweest. Ik vond de croissantjes niet geweldig... beetje saai.quote:Op maandag 5 september 2022 12:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://indebuurt.nl/gron(...)neke-en-menno~87957/
Je papieren zak met croissantjes hoort na een tijdje onderweg naar huis half transparant te zijn van de boter die er uit zweet,quote:Op woensdag 7 september 2022 14:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ben hier weleens geweest. Ik vond de croissantjes niet geweldig... beetje saai.
Ja, lekker is datquote:Op woensdag 7 september 2022 14:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je papieren zak met croissantjes hoort na een tijdje onderweg naar huis half transparant te zijn van de boter die er uit zweet,
![]()
Ik ga elk jaar met wat een groep vrienden naar een maat in Normandië. Terwijl zij de koeien melken rij ik elke dag naar de bakker. Wat een feest daar de bakkersquote:Op woensdag 7 september 2022 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nostalgische herinnering aan Franse Vakanties in de Normandie
Que?quote:Op maandag 5 september 2022 12:16 schreef Pap89 het volgende:
Met een viltstift?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het ging om Bakkerijen, dat restaurants dit doen is gewoon zwart geld maken.
Nee. En duur is een pizza ook niet.quote:Op donderdag 1 september 2022 13:05 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Werd van oudsher ook niet Pizza's gemaakt van oud brood en overblijfselen? (Armeluis eten!)
En nu betaal je goud geld voor een Italiaanse Pizza...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |