abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 augustus 2022 @ 15:56:56 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_205732300
Elke nacht in de auto slapen: Heel veel mensen zullen dit straks ook moeten doen"

Hulporganisatie HVO-Querido maakt zich zorgen over het groeiende aantal daklozen in Amsterdam. Er is te weinig plek, waardoor ze bijvoorbeeld in auto's moeten overnachten. De 48-jarige Jeroen is iemand die dat elke nacht moet doen. Zo meldt AT5.

Jeroen is sinds ongeveer tien jaar dakloos. Hij raakte zijn woonboot kwijt nadat hij ernstig ziek werd en zijn relatie strandde. Het lukte hem vervolgens niet om aan een nieuwe woning te komen en in opvanglocaties werd hij geweigerd.

"Je wordt overal weggestuurd", vertelt hij. "U valt niet onder ons. Dat is echt zo'n geijkt antwoord. Het maakt niet uit waar je naartoe gaat."

De afgelopen tien jaar probeerde hij van alles. Hij sliep bijvoorbeeld bij de stadsnomaden en in een vluchtelingenkamp in Frankrijk. Tegenwoordig slaapt hij dus in een auto, met zijn hond. Die auto is te klein om er voluit in te liggen. "Op de achterbank slaap ik ook in een soort foetushouding. Maar je krijgt op een gegeven moment zo'n sterke drang om uit te rekken, dat is ongelooflijk."

Het is geen situatie waar Barbra Velthuizen, directeur Zorg bij HVO-Querido, van opkijkt. "Helaas, dat zien we veel, in heel Nederland. Het is schrijnend en het is natuurlijk een situatie waar je nooit in terecht wil komen."

Velthuizen denkt dat de stijgende inflatie en hogere energieprijzen voor een nog groter aantal daklozen zorgen. "Ik maak me zorgen. We hebben echt te maken met schaarste op meerdere fronten. Het maakt denk ik ook dat we op een andere manier moeten kijken. En op een andere manier ons leven met elkaar moeten inrichten. En ik denk dat we elkaar daarin moeten ondersteunen. Want we zullen hier voorlopig nog wel met elkaar in blijven zitten."

Jeroen denkt dat het straks gaat om aantallen die vergelijkbaar zijn met de situatie in Amerikaanse steden. "Vergis je niet in wat de mensen die het nu nog goed hebben de komende tien jaar te wachten staat. Want dingen worden alleen maar duurder. Heel veel mensen zullen zo komen te zitten zoals ik. Alleen dan misschien wel zonder auto."

Jeroen hoopt binnenkort een voor hem betaalbare camper te kunnen kopen, zodat hij beter kan slapen en ook zijn hond een betere plek heeft.
  Spellchecker woensdag 24 augustus 2022 @ 15:57:33 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205732308
Moet je wel een auto hebben ;(
  woensdag 24 augustus 2022 @ 15:57:59 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 augustus 2022 @ 16:03:21 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205732362
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:57 schreef maily het volgende:
Dit soort mensen zijn vaak niet eens arm. Ze hebben een leuk zakcentje en niet zelden zelfs een fulltime baan. Het is gewoon onmogelijk om aan een woning te komen tegenwoordig als je niet barst van het geld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205732366
Amerikaanse toestanden, het is schandalig dat het in Nederland zo ver aan het komen is.

quote:
Het maakt denk ik ook dat we op een andere manier moeten kijken. En op een andere manier ons leven met elkaar moeten inrichten.
Dit soort nietszeggende onzin gaat ook de oplossing niet worden. Een dak boven je hoofd, vreten in je koelkast, een baan waar je met een normale werkweek de eerder genoemde zaken zonder al te gekke kunstgrepen van kunt betalen. Je weet wel, wat decennia lang prima mogelijk was voor er allemaal zekerheden richting de neoliberale afgrond zijn geduwd.
pi_205732373
In de VS doen ze dat veel.

Vice heeft er ook een docu over.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_205732383
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit soort mensen zijn vaak niet eens arm. Ze hebben een leuk zakcentje en niet zelden zelfs een fulltime baan. Het is gewoon onmogelijk om aan een woning te komen tegenwoordig als je niet barst van het geld.
Of ze hebben twee banen en nog verdienen ze niet genoeg (VS).
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:30 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205732405
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:05 schreef laforest het volgende:

[..]
Of ze hebben twee banen en nog verdienen ze niet genoeg (VS).
De VS interesseert me echt geen ene meter.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205732434
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De VS interesseert me echt geen ene meter.
Dat mag, maar het is een goed voorbeeld om naar te kijken als men wil weten hoe dat er in Nederland ook gaat uitzien.
pi_205732444
quote:
11s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:56 schreef slashdotter3 het volgende:
Het maakt denk ik ook dat we op een andere manier moeten kijken. En op een andere manier ons leven met elkaar moeten inrichten.
Dit is gewoon keiharde cope. Oh nee we moeten samen maar ons leven anders inrichten. Waarom? Omdat de overheid geen daadkracht heeft of wil hebben en niet ingrijpt tegen armoede? Omdat de Amsterdamse politiek net als in Utrecht voorrang wil gaan geven aan statushouders bij toewijzen van woningen? Omdat we door stikstof geouwehoer geen huizen mogen bouwen?

Hier vrede mee hebben en zelf je leven aanpassen is alsof je maar even naar de buurman toe gaat omdat je vrouw weer met een vreemde moet gaan neuken die ze op Tinder heeft ontmoet en je liever niet naar haar gekreun luistert.

Maar weetje, koop lekker een busje en maak het hip. Koop een tiny house en vermarkt het als iets moderns en tofs en "helemaal groen". Of sta even stil en kijk waar we in godsnaam mee bezig zijn in Nederland. Waar mensen nu moeten kiezen tussen avondeten of de energierekening betalen. En stop met dit zien als iets normaals of "we moeten er iets voor over hebben" of andere onzin. Het is niet normaal en het is idioot.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 augustus 2022 @ 16:12:24 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205732459
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:09 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat mag, maar het is een goed voorbeeld om naar te kijken als men wil weten hoe dat er in Nederland ook gaat uitzien.
Zo ver gaat het in Europa nooit en te nimmer komen, daar is de hele cultuur niet naar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205732477
Is dit ook niet een beetje eigen keuze van Jeroentje?
Ik bedoel 10 jaar geleden waren er zat gemeentes waar je binnen 1 tot 2 jaar een sociale huurwoning kon krijgen.
Maar meneer moet en zal blijkbaar in Amsterdam wonen.
pi_205732489
quote:
Minuutje in een kroeg en die heeft een slaapplek :7
Is trouwens een scammer met een behoorlijk strafblad :')

[ Bericht 6% gewijzigd door Cheeseburgert op 24-08-2022 16:22:18 ]
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_205732493
In
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:04 schreef laforest het volgende:
In de VS doen ze dat veel.

Vice heeft er ook een docu over.
In Californië kennen ze geen herfst laatstaan winters dus nee dit is niet te vergelijken.
  Moderator woensdag 24 augustus 2022 @ 16:18:56 #15
9859 crew  Karina
Woman
pi_205732514
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:57 schreef maily het volgende:
Ik wilde net zeggen, ik heb geen auto :'(
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_205732532
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:16 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Minuutje in een kroeg en die heeft een slaapplek :7
Is trouwens een scammer met een behoorlijk strafblad :')
:D
pi_205732543
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:12 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zo ver gaat het in Europa nooit en te nimmer komen, daar is de hele cultuur niet naar.
Hier is de cultuur om op straat te slapen? Als je geen geld hebt moet je iets.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:26:40 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205732581
quote:

[..]
Waar baseer je dat in godsnaam op?
Een nachtwakersstaat zoals de VS is de natte droom van VVDD66CDA.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205732596
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:09 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat zal wel, maar die standaard vergelijkingen met Amerika schieten we niks mee op. Verschuift toch de aandacht. Het is eigenlijk een onnodige whataboutism.

Laten we puur focussen op Nederland. Ik denk dat dakloosheid ook enorm gaat toenemen. Auto's worden sowieso veel populairder, omdat het OV ook wordt uitgekleed.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:29:29 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205732604
Als je een auto hebt dan ben je zelfredzaam. Grt grt M. Rutte.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:31:13 #21
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_205732624
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:15 schreef GM78 het volgende:
Is dit ook niet een beetje eigen keuze van Jeroentje?
Ik bedoel 10 jaar geleden waren er zat gemeentes waar je binnen 1 tot 2 jaar een sociale huurwoning kon krijgen.
Maar meneer moet en zal blijkbaar in Amsterdam wonen.
Je kan niet zomaar gemeente hoppen en daar dakloos gaan zijn tot je een sociale huurwoning krijgt.
Je hebt zoiets als regiobinding. Naast dat het zonder woonadres sowieso moeilijker is om je in te schrijven.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:34 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205732684
Ik neem aan dat Jeroen niet in Amsterdam in zijn auto slaapt? Dan is hij meer aan parkeergeld kwijt dan het het kost om een bezemkast te huren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:40:13 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205732699
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:31 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Je kan niet zomaar gemeente hoppen en daar dakloos gaan zijn tot je een sociale huurwoning krijgt.
Je hebt zoiets als regiobinding. Naast dat het zonder woonadres sowieso moeilijker is om je in te schrijven.
Een hoop mensen hebben ook helemaal geen recht op een sociale huurwoning, daar is hun inkomen te hoog voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205732705
quote:

[..]
Toch zijn er mensen die geen hulp konden krijgen toen het nodig was. De meeste mensen waren namelijk druk bezig om criminelen te verzorgen.
pi_205732725
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:38 schreef Leandra het volgende:
Ik neem aan dat Jeroen niet in Amsterdam in zijn auto slaapt? Dan is hij meer aan parkeergeld kwijt dan het het kost om een bezemkast te huren.
Bossen en tankstations.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')